wystawaparyskaw100lang(1)
Szczegóły |
Tytuł |
wystawaparyskaw100lang(1) |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
wystawaparyskaw100lang(1) PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie wystawaparyskaw100lang(1) PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
wystawaparyskaw100lang(1) - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
anxa
91-B
28843
r.
Dr.
\
ADAM -
:V *
-"g
LANGIE'.
*
•*
w 1900* roku
Des roili ions de maiis tti se
v
serrent dans la grand inain de
laFrance, c.lst la —
ri?>xpositnon.
C
VI(JT0R,ill (10.
T
~
-
»<
Czysty dochód na budow szpitala Bonifratrów w Krakowie.
Lwów.
KAK A I) FI M A U T O R A.
i 900.
{Sffi
-
K ....
Strona 2
Digitized by the Internet Archive
in 2016
Strona 3
I ' o
I
Strona 4
Strona 5
WYSTAWA PARYSKA.
Strona 6
Strona 7
Dr. ADAM LANGIE.
’
w 1900 roku.
Lwów.
NAKADEM AUTO K A.
1900.
Strona 8
Z DRUKARNI „SOWA POLSKIEGO" WE LWOWIE
pod zarzdem Zygmunta Haaciskiego.
Strona 9
Des millions de mains qui se
serrent* dans la grand main de
la France, c’ est la — F Expo-
sition.
Victor Hugo.
wiat cywilizowany stoi obecnie w przededniu
wielkiej,powanej i wspaniaej uroczystoci midzy-
narodowej, jak bdzie najblisza wystawa.
Pary, ten Pary, z którego na pocztku bie-
lcego stulecia wyruszay niezwycione zastpy
, Wielkiej armii", niosc jednym mier i zagad,
rugim nadziej swobód i wolnoci, zaprasza dzi
mrody caej kuli ziemskiej do szlachetnego wspó*
sawodnictwa na polu sztuk, nauk i przemysu. By-
szczce gronie z przed paacu Inwalidów dziaa,
ista wion tam rk
wielkiego geniusza wojny, mil-
czco spoglda bdna te bezkrwawe zapasy, a
jeeli zbudz si i odezw na chwil, to tylko sal-
r
w powitaln dla wadzców, którzy nie na czele sil
zbrojnych, lecz z palm pokoju nad brzegi Sekwany
nrzybd, aby podziwia wyniki produktywnej pracy
larodów*.
Bo wystawa wszechwiatowe to dzieo i owoc
>okoju. Majc
za cel przestudyowanie i porównanie
najdoskonalszych zdobyczy geniuszu ludzkiego, nie
est ona, jak chc zacofani, kosztown tylko zaba-
wk, lecz jest wielkiem i podnem dzieem cywili-
^acyi. Wystawa, to tryumf ducha ludzkiego, który
wvorzc arcydziea sztuki i przemysu, wydziera
mzyrodzie niewyczerpane jej tajemnice, opanowuje
•oraz bardziej matery, a odkrywajc nieznane do-
1
Strona 10
2
td siy, wprzga
je do swego rydwanu, aby tem
prdzej poda
ku wiatu, ku prawdzie, ku piknu.
Tem wiksze za znaczenie ma wystawa z 1900 r.,
bo bdzie ona obrachunkiem z caego koczcego si
stulecia.
Jeeli wiek XVIII. upamitni si w dziejach
wielkim przewrotem spoecznym, dziki któremu sze-
rokie masy zerway pta gniotcej niewoli i poczuy
w sobie takie samo prawo do wspólnej pracy, jak
warstwy uprzywilejowane, to wiek XIX. da tym
masom wiato i rodki potne do pracy. Zdobycze
nauki, pleniejce dawniej w wilgotnych murach kla-
sztorów, objy w cigu XIX. wieku szerokiem ko-
rytem ziemi ca, spopularyzoway niezgbione da-
wniej tajniki, rozwietlajc jasnym, cho skpym
jeszcze promieniem i chat wieniacz i poddasze
biedaka, a zastosowane do celów praktycznych,
otworzyy tyle nowych róde przemysu, tyle roz-
i
szerzyy dawniejszych. Pod tym wzgldem wiek XIX.
miao nazwa mona wiekiem rewolucyi, lecz rewo-
lucyi dobroczynnej, bezkrwawej. Nie da si bo-
bo
wiem zaprzeczy, e
obok sztuki i zdobyczy cisej
wiedzy, przemys, czyli oddziaywanie wiadomej
celu inteligencyi czowieka na matery, zmienia do
gbi organizm spoeczny. To te para elektry-
i
czno w naszym wieku wywoa musiay taki sam
przewrót w warunkach materyalnych i moralnych
spoeczestwa, jak niegdy wynalazek druku pro-
i
chu. Dziki tym dwom siom postpia ludzko
o wiele wicej naprzód, ni w cigu caego szeregu
innych stuleci. Dlatego to wiek XIX. tak róny od
swoich poprzedników, pozostanie na zawsze wielk
epok. A chocia przyniós on równoczenie przewa-
g militaryzmu, zbrojny pokój i mordercze machiny,
obok tylu nowych a nierozstrzygnitych zadn spo-
ecznych, to nie uszczuplaj one wartoci innych zdo-
byczy, bo kada rzecz musi mie wiata i cienie.
Zadaniem przyszych pokole bdzie, aby bogatej
Strona 11
3
spucizny uyy dla dobra ludzkoci, dla celów wznio-
sych i szczytnych, rozwizujc sprawiedliwie te
kwestye, które s konsekwency szybko naprzód kro-
czcej cywili acy i.
Dla nas, Polaków, nie ziciy si w bicem
stuleciu upragnione marzenia, przeciwnie, doznalimy
wielu klsk i zawodów, ale odnielimy i tak korzy
wielk, bo poczucie budzcej si siy ywotnej w tych
warstwach narodu, które sto lat temu w bogiej
drzemay ciemnocie ;
—
zdobylimy przewiadczenie,
e jedynie usilna, mrówcza praca wszystkich bez
wyjtku klas do celu doprowadzi nas moe. Praca
spoeczestwa polskiego z koniecznoci do skromniej-
szych ograniczy si musiaa granic, dlatego te do-
robek nasz za ubiege stulecie nie moe by tak
wietnym, jak innych narodów. Pomimo tego nie po-
winnimy pozosta na uboczu wobec cywilizacyjnego
znaczenia wystawy. Praca i starania komitetu pol-
skiego daj rkojmi, e zoy moemy tam godne
wiadectwo naszej dziaalnoci i pokaza, co umiemy,
co mamy, co znaczymy. Nie usuwajmy si tylko
sami, bo nas lekceway bd:owszem, doómy
wszystkich si, aby zwróci na siebie uwag.
Dr. Adam Langie.
1*
Strona 12
Historya wystaw wiatowych od pocztku, a po dzie
dzisiejszy.
Wystawa wogóle, to dziecko XIX. wieku, a
kolebk jej jest Francya. A
do roku 1851, to jest
do pierwszej wystawy midzynarodowej w Londynie,
urzdzano tylko wystawy krajowe, powicone gó-
wnie przemysowi. Pierwsz tak bya wystawa pa-
ryska u schyku przeszego stulecia, urzdzona w i\
1798 staraniem ówczesnego ministra spraw wewn-
trznych Franciszka N e u f c h a t e a u.
Wystawa ta noszca nazw VExposition de Van
VI. bya zaledwie miniatur póniejszych; wzio
w niej udzia 110 wystawców i trwaa dwa tygodnie.
Jakkolwiek od tego czasu postanowiono otwiera
podobne wystawy co roku, nie pozwoliy na to bu-
rzliwe wypadki polityczne, tak, enajblisze dwie
mogy si odby dopiero za rzdów konsulatu w 1801
i 1802 roku. Gdy Napoleon stan na szczycie po-
tgi, przysza do skutkn czwarta wystawa w 1806
roku. Nastpuj dalsze w 1819 i 1823 roku za Lu-
dwika XVIII., dalej w 1827 za Karola X. i trzy za
rzdów Ludwika Filipa. Wszystkie te wystawy urz-
dzano pocztkowo bardzo prymitywnie, po prostu
w barakach drewnianych, tak zwanych „portiques“ r
budowanych ju to w dziedzicu Luwru, ju te na
Polu Marsowem, na Champs-Elyses lub na Placu
Zgody. W miar wikszej liczby wystawców, doda-
wano pojedyncze galerye, lub stawiano prowizory-
czne pawilony, bez adnej wartoci architektonicznej.
Strona 13
Inicyatorowie tych wystaw, nie byszczcych
przepychem ozdób i pozbawionych siy atrakcyjnej
dla szerszej publicznoci, zadawalniali si tem, e
byy poyteczne, e handel i przemys
podnosiy
krajowy. Za cel gówny miay one zwalczanie kon-
kurencyi produktów angielskich i zwrócenie uwagi na
wyroby krajowych fabryk i swojskiego przemysu.
Pocztkowo zainteresowanie si publicznoci
byo niewielkie, dopiero za czasów Restauracyi wy-
stawa staa si ulubionem miejscem spacerów, a
dzienniki paryskie powicay jej cae szpalty opi-
sów. W tym pierwszym okresie poszy te za przy-
kadem Francyi i Niemcy, urzdzajc w roku 1842
w Moguncyi w 1844 wystaw w
i Berlinie, w której
wziy udzia wszystkie pastwa pastewka i nie-
mieckie. Jedenasta wreszcie z rzdu wystawa pa-
ryska jest ostatni krajow; odtd zaczyna si era
wystaw powszechnych midzynarodowych. Ju osta-
tni z nich chciano otworzy te dla wystawców in-
nych pastw, ale z obawy wspózawodnictwa sprze-
ciwiy si temu francuskie Izby handlowe. Z tego
tytuu pierwszestwo projektu wystaw midzynaro-
dowych przypisuj sobie Francuzi, chocia do wyko-
nania zabrali si
pierwsi Anglicy.
W historyi cywilizacyi pamitn pozostanie
data 1851 roku, gdy w dniu 1 maja otwarto w Lon-
dynie pierwsz na kuli ziemskiej „wystaw wszech-
wiatow". Inicyatywa wysza od „królewskiego To-
warzystwa sztuk, handlu i rkodzie". Na zaprosze-
nie, wysane do wszystkich rzdów, wziy w niej
udzia wszystkie pastwa Europy oraz Stany Zje-
dnoczone. Wystawa obejmowaa sze
sekcyj, po-
dzielonych na trzydzieci klas. Charaktery stycznem
jest,e z sekcyi sztuk piknych wykluczono malar-
stwo, jako nie majce zwizku z przemysem. Miej-
scem wystawy by Hyde- Park, gdzie wzniesiono
umylnie Paac krysztaowy, pierwowzór budowli,
które nastpnie przewyszy go miay tak pod wzgl-
Strona 14
,
6
dem rozmiarów, jak smaku estetycznego.
i Cao
wystawy zajmowaa 8700 metrów kwadratowych,
wystawców wzio udzia 17 tysicy. Wystaw zwie-
dzio przeszo 6 milionów osób, koszta urzdzenia
wynosiy 7,300.000 koron; trwaa 144 dni.
Drug wystaw urzdzi w 1853 roku New-York.
Bya ona od tamtej mniejsz mniejszem te cie-
i
szya si powodzeniem. Zwiedzio j
zaledwie
1.250.000 osób.
Trzeci wreszcie, a pierwsz midzynarodow,
urzdzon przez Francy, jest wystawa paryska
z 1855 roku. Wybudowano dla niej na Polach Eli-
zejskich synny Palais de V Industrie który dopiero
w ubiegym roku zburzono dla odsonicia wspaniaej
perspektywy na nowy monumentalny most na Se-
kwanie i Esplanad Inwalidów. Sztuki pikne po-
mieszczone byy w osobnym pawilonie u stóp Tro-
cadero. Wystawa trwaa pó roku i kosztowaa
11.500.000 franków. Szczególniejsz uwag zwracay
przednie wyroby lniane, tkaniny, meble i porcelana.
Gówn jednak atrakcy bya ju wtedy galerya ma-
szyn, gdzie skoncentrowa si geniusz ówczesnej
epuki, a wielki efekt na zwiedzajcych wywieray
4 ogromne Ickomotywy, strzegce wstpu do gal ery i.
Czwart wystaw urzdzi w 1862 roku znowu
Londyn w olbrzymim, lecz nieadnym paacu, zajmu-
jcym 125.400 metrów kwadratowych powierzchni
w parku K en s n g t o n. Kosztowaa blisko 10 mi-
i
lionów koron. Z wystawy tej ju malarstwo wyklu-
cz onem nie byo.
Olbrzymim sukcesem cieszya si pita wysta-
wa wszechwiatowa z 1867 loku, urzdzona po raz
drugi w Paryu. Stworzono dla niej cae miasto pa-
wilonów, urzdzono parki, sztuczne jeziora i fontan-
ny. Mimo tego, gówny budynek w ksztacie dwóch
pókuli — kada o rednicy 190 metrów, poczo-
nych prostoktn gal ery , 380 metrów dug i 110
szerok i podzielony na geometryczne wycinki i
Strona 15
7
wspórodkowe kola —
jakkolwiek bardzo prakty-
czny ze wzgldu na atwe oryentowanie si w po-
szczególnych grupach, nie odznacza! si wcale este-
tycznem wejrzeniem. Wystaw t
susznie nazwano
arystokratyczn, gdy cigna
do Parya prawie
wszystkich panujcych i ksit
z Europy. Otwart
bya od 1 kwietnia do 3 listopada, zwiedzio j 11
milionów osób, a kosztowaa przeszo 23 miliony fr.
Po raz pierwszy podziwiano tam owietlenie i róne
przyrzdy elektryczne.
W okresie czasu od roku 187 1 do 1874 urz-
dza Londyn przy wspóudziale innych pastw co ro-
ku wystawy czciowe, obejmujce coraz to inne
grupy.
W roku 1873 przypada kolej na Austro- W-
urzdziy w Wiedniu szóst wystaw po-
gry, które
wszechn midzynarodow, pod protektoratem cesa-
rza i pod kierunkiem generalnego dyrektora, barona
Schwarz-Senborn, przy wspóudziale 42 tysicy wy-
stawców. Kosztowaa 58 milionów koron, a zwiedzio
j 7,250-000 osób. Po wystawie tej pozostaa do
dzi dnia w Praterze dobrze znana „rotunda*.
Dalej urzdza wystaw Filadelfia w 1876 roku,
jako w setn rocznic niepodlegoci Stanów Zjedno-
czonych, a w r. 1878 otwiera znów w Paryu mar-
szaek Mac Maho,jako prezydent republiki, ósm
z rzdu wystaw wszechwiatow. Osobliwoci jej
by do dzi stojcy, wspaniay paac Trocadero;
wystawiony kosztem 14 milionów franków ze swoj 7
,
olbrzymi sal obszernemi galeryami pókolistemi,
i
skd cudowny roztacza si widok. Take synna
„rue des N ati o n s“, czca gówny budynek wy-
stawy z paacem sztuk piknych, a zabudowana po
obu stronach fasadami, charakterystycznemi dla ar-
chitektury kadego narodu. Na wystawie tej figu-
roway ju w rzdzie wynalazków: telefon, mikrofon
i fonograf. Zwiedzio j
16 milionów osób, midzy
temi budzcy powszechn ciekawo szach perski,
Strona 16
8
który wtedy po raz pierwszy stan na ziemi euro-
pejskiej .
Midzy rokiem 1878 a 1889 mamy do zanoto-
wania kilka wystaw na mniejsz skal, a mianowi-
cie: w r. 1879 w Sydney, w 1880 w Melbourne,
w 1883 w Amsterdamie, w 1885 w Anvers, w 1887
wystaw krajow w Krakowie, w 1888 w Barcelonie
i Brukseli.
W roku 1889 otwart zostaje ostatnia paryska
wystawa wszechwiatowa. Zajmuje ona Pole Mar-
sowe i Trocadóro, Esplenad Inwalidów i Quai d Orsay, ;
oraz dawny paac przemysu. Kosztowaa 50 milio-
nów franków, zwiedzio j 26 milionów, z tego w je-
dnym dniu 13-go padziernika 387.000 osób. Pa-
stwo zarobio na czysto 10 milionów franków, oprócz
niektórych budynków, które po niej pozostay, a któ-
re dopiero teraz zdemolowano, aby zrobi miejsce
nowym, jeszcze okazalszym, dla przyszej wystawy.
Wystawa ta ze swoj wie Eiffla, paacem des
Beaux-Arts i desArts-libereaux, oraz syn-
nem dzieem Duterfa, tak zw. Galerie des Ma-
chines, ze swoj „rue de Cai‘re“, gdzie snuy
si w malowniczych strojach tumy autentycznych
mieszkaców dalekiego Wschodu, ze swoj wystaw
kolonialn i wspania fontann wietln, zbyt ywo
stoi jeszcze w pamici tych, co mieli sposobno j
zwiedzi, lub czytali wspóczesne opisy.
Od roku 1889 do 1898 nastpuje prawdziwa
powód wystaw, — czcimidzynarodowych, cz-
ci krajowych. Naliczy mona przeszo 20,
ich
nie biorc w rachub pomniejszych czciowych, po-
wiconych specyalnym dziaom, lub wynalazkom.
W tym okresie odbya si nasza krajowa we Lwowie
w 1894 roku midzynarodowa w Chicago, otwarta
i
w rocznic odkrycia Ameryki.
Ostatnia z nich rozmiarami przewyszya pary-
sk, hektarów powierzchni, mimo
gdy zajmowaa 420
jednak malowniczego pooenia w Jackson-Park, nad
Strona 17
9
brzegiem jeziora Michigan, nie zdoaa przewyszy
jej pod wzgldem smaku i pikna, na które wy-
czny przywilej posiada Francya, a specyalnie Pary.
Wystawa w Chicago kosztowaa 110 milionów fran-
ków, a zwiedzio j 27,500.000 osób.
Z innych wystaw, przewanie przemysowych,
wspomnie naley wystaw w Anyers w 1894 roku,
na której uwag zwracaa wystawa pastwa Congo
i odtworzone wiernie miniaturowe miasto Anvers
w XVI. wieku. Dalej id wystawy: 1895 r. w Bor-
deaux i Atlancie, w 1896 w Budapeszcie, Ninym
Nowgorodzie, Drenie, Norymberdze, Stuttgardzie, Ko-
lonii, Genewie i Berlinie, w 1897 w Brukseli, Lipsku
i Sztokholmie, wreszcie w 1898 r. wystawa jubileu-
szowa w Wiedniu.
{Ogólny obraz Wystawy 1900 r. Termin otwarcia.
Najodpowiedniejsza pora do zwiedzania. Zarzd. Biura
administracyi. Preliminowane hoszta. Syndylcat gwa-
rancyjny. „ Bons de V Exposition “ Podzia na grupy.
.
Cz ornamentacyjna. „ Escalacleurs “ Kongresy mi-
.
dzynarodowe i zawody sportoiue).
Plan Wystawy 1900 roku, wypracowany przez
komisy generaln, zosta zatwierdzony przez obie
Izby jeszcze w czerwcu 1896, a pierwsz prac wy-
stawow rozpoczto zaraz w jesieni tego roku, pod-
czas pobytu pary carskiej w Paryu, pooeniem
kamienia wgielnego pod nowy, monumentalny most,
majcy poczy pola Elizejskie z Esplanad Inwa-
lidów. Rozmiarami swymi przewyszy Wystawa ta
bezsprzecznie ostatni z 1889 roku, zajmie bowiem
nie tylko Pole Marsowe iTrocadro, ale nadto ca
Esplanad Inwalidów, cz Pól Elizejskich i oba
brzegi Sekwany, poczwszy od mostu Zgody ado
Jena, pooonego vis a yis wiey Eiffla. Na olbrzy-
Strona 18
10
miej tej przestrzeni zgromadzone zostan cuda i bo-
gactwa caego wiata, ugrupowane z waciw Fran-
cuzom elegancy i wytwornoci, aby olni krocie
turystów czarodziejskiem widowiskiem, jakiem Pary
pragnie uczci narodziny nowego stulecia. e Wy-
stawa ta, na której skoncentruje si wszystko, co
stworzy bogaty w wynalazki wiek XIX., bdzie nie-
sychanie ciekaw i pouczajc, dowodzi nie po-
trzeba;e bdzie pod wzgldem zewntrznym wspa-
nia i wytworn, wtpi nie mona, bo miejscem
jej bdzie Pary, eprzewyszy o wiele tak osta-
tni parysk, jak i wszystkie dotychczasowe, twier-
dzi mona miao wobec tego, e przygotowano dla
niej moliwie najwspanialsze, najbardziej malownicze
ramy. Nie wahano si w tym celu stworzy nowej,
okazaej ulicy, dla której musiano zburzy dawny
paac przemysu nie wahano si zrujnowa na zna-
;
cznej przestrzeni obu brzegów Sekwany, aby przygo-
towa miejsce dla caego szeregu majcych tam sta-
n pawilonów, nie szczdzono wreszcie ani baje-
cznych preliminowanych sum, ani ogromu pracy, aby
tylko stworzy dzieo, które ma zaimponowa wszyst-
kim cywilizowanym narodom. Caa Europa przyrzeka
ju swój wspóudzia, a nadto prawie wszystkie pa-
stwa i pastewka kuli ziemskiej.
Wystawa otwart zostanie 15-go kwietnia
i trwa bdzie do 5-go listopada. Jakkolwiek do-
wiadczenie poucza, ew dniu oficyalnego otwarcia
kadej Wystawy wiele jeszcze pozostaje do wyko-
czenia, to jednak wobec tego, e od kilku lat roz-
poczte prace przygotowawcze w szybkiem post-
puj tempie i e niektóre budynki jeszcze w roku
zeszym wyszy z fundamentów, mona na pewno
przypuszcza, e chyba bardzo nieznaczne zaj
moe w tym wypadku spónienie w ostateeznem wy-
koczeniu. Pod tym wzgldem nie ma adnych obaw
7
zarzd Wystawy, który w urzdowych swoich spra-
wozdaniach zapewnia, ewszystko na czas bdzie
Strona 19
:
11
gotowe.„On sera prt powtarza przecitny Pary-
11
anin, widzc gorczkow prac przygldajc si i
wystrzelajcym z kadym dniem murom nowych bu-
dynków ponad oparkanienie placu wystawowego.
Najodpowiedniejsz por dla zwiedzenia Wysta-
wy jest, wedug mnie, miesic maj, kiedy samo mia-
sto, tonc w powodzi zieleni rónobarwnego kwie-
i
cia swych przepysznych ogrodów, ju bez wystawy
icie czarodziejski przedstawia widok.. Wprawdzie
w tym czasie ruch publicznoci paryskiej bdzie naj-
znaczniejszym, ale tein wikszym bdzie natok w je-
sieni, kiedy zazwyczaj zjeda prowincya z caej
Francyi i setki tysicy cudzoziemców. Miesice za
letnie s, wskutek upaów, prawie nie do zniesienia
w Paryu, có dopiero, gdy wypadnie przebiega o-
gromne przestrzenie wystawy. Chcc odnie rze-
czywist korzy, nie naley si spieszy i mczy
fizycznie, dlatego te por wiosenn, przy dugich
dniach a bez upaów, uwaam za najdogodniejsz.
Pod koniec wystawy zreszt odbywa si uro- bd
czyste przyjcia panujcych wysokich dygnitarzy*
i
wobec czego napyw publicznoci do Parya bdzie
tak olbrzymi, e o wygodnem zwiedzaniu wystawy
w tym czasie nawet mowy by nie moe.
Zarzd wystawy spoczywa w dowiadczonych
rkach komisarza generalnego Picarda, inyniera
dróg i mostów, oraz dyrektorów generalnych, pp.
Delaunay - Belleyille iDeryilló i generalnego se-
kretarza p. Chardon. Prócz tego na czele poszcze-
gólnych robót stoj osobni dyrektorowie. Bouyard:
roboty architektoniczne Huet drogi, ogrody, urz-
;
:
dzenia wodne, kanalizacya i owietlenie; Grison:
dzia finansów. Pojedyncze sekcye maj osobnych
delegatów, jak: Roujon, dyrektor paryskiej akademii
sztuk piknych ;
Distere dla kolonii Tisserand dla ;
rolnictwa i dr. Gilles de la Tourette dla suby zdro-
wia. Adres komisyi generalnej jest Mr. Alfred Pi- :
card, Paris, 26 „ikyenue de la Bourdonnais“. Biura
Strona 20
administracyi znajduj si prowizorycznie w obszer-
nym budynku na rogu „ Avnue Rapp Quai d’Orsay“.
i
Tam to koncentruje si obecnie cae kierownictwo
robotami i tam te zasiga mona wszelkich in-
formacyi.
Koszta nowych budynków i urzdzenia placu
wystawowego obliczono na 100 milionów franków.
Z tego wypada 20,600.000 na oba paace dla sztuk
piknych; 24,320.000 na budynki Esplanady, Pola
Marsowego i wzdu Sekwany; 5,590.000 na roboty
niwelacyjne, a 8,100.000 na roboty dekoracyjne. Oprócz
tego kade pastwo, biorce udzia w wystawie, u-
rzdza swój wasny pawilon, asygnujc na to osobno
odpowiednie sumy po kilka milionów. Te 100 milio-
nów franków pokrywa miasto Pary kwot 20 milio-
nów i tak sam rzd francuski, pozostae 60 mi-
lionów ma wpyn od zwiedzajcej publicznoci.
W tym celu utworzyo pi wielkich instytucyj finan-
sowych, majc na czele „Credit Foncier i Credit
Lyonnais, rodzaj syndykatu gwarancyjnego, który
puci w obieg 3,250.000 tak zw. „bons de l’Expo-
sition“, kady po 20 franków. Ju
w ten sposób
wpyn moe 65 milionów franków, nie liczc tego,
co przynios bilety wstpu po jednym franku od
osób, które nie zakupi bonów. Jestto nowo
na-
der praktyczna i wygodna, gdy te „bons de l’Ex-
position“, które sprzedaj ju od roku 1896 daj
znaczne korzyci i uatwienia. Posiadajcy nabywa
mianowicie prawo do 20-tu bezpatnych wstpów na
wystaw, do udziau w 29 cignieniach losów, któ-
rych najwiksze wygrane wynosz po 500 i 100 ty-
sicy franków, do znienia ceny biletów do takich
pawilonów, w których paci si bdzie osobny wstp,
dalej do znienia ceny jazdy kolej, poczwszy od
granicy francuskiej, i do kilku bezpatnych wycie-
czek w dalsze okolice Parya.
Cao wystawy obejmuje 18 grup, podzielo-
nych na 120 klas. Grupy te s: 1. Nauka i wycho-