piwiekwdrukars00wystuoft
Szczegóły |
Tytuł |
piwiekwdrukars00wystuoft |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
piwiekwdrukars00wystuoft PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie piwiekwdrukars00wystuoft PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
piwiekwdrukars00wystuoft - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
m^mm^i
THE J@1HIM CiBiAlR^
I
jgii!^(^!;jAJA^;^
Strona 3
Strona 4
Strona 5
Strona 6
Strona 7
DRUKÓ'W
POLSKICH
od pierwszych zacztków
toczenia w kraju
a po lata ostatnie
roku 1922 urzdzonej
systematyczny
z indeksem aBecacffowym.
Warszawa, Rynek Starego Miasta, 32.
MDCCCCXXII
t, (
Strona 8
f)
Strona 9
POLSKA SZTUKA DRUKARSKA
Strona 10
o
Strona 11
DRUKARST#M'
POLSKIEGO.
WySór
Ksiek Innych
i
Wytworów Drukarskich
OD WIEKUXV DO XX
wysTAWiONy w kamie-
NlCy BARyCZKÓW
ROKU 1922.
WARSZAWA MCM XXII
Strona 12
Strona 13
Oy /ifacfano i toczono t ksik, we'
cffug oBmysu i pod kierunkiem Adama
Póftaws kiego, w ZakfadacB Graficznych
B. WierzBickiego i S=ki w Warszawie, dfa
KOMITETU WYSTAWY
DRUKARSTWA POLSKIEGO.
Wydrukowano 12oo egzempfarzy na
Bezdrzewnym papierze paBjanickieJ
faBryki Sdngera oraz 3oo ficzBowa"
nycB egzempfarzy wytwornych na
czerpanym papierze Mirkowskim.
<5^ /X_0'^
Strona 14
KOLEJ DZIAÓW
Przedmowa XI -'XXIV
KSIKA 1^-140
Dzia retrospektywny 3 — 52
Wiek XV 3
Wiek XVI 3
Wiek XVII 14
Wiek XVIII • -. 23
Wiek XIX 32
Dzia wspóczesny • •• ••
53 — 133
Sztuka ksiki 53
Oficyny drukarskie 78
Typy wydawnicze 117
Dodatek 134-^140
Podobizny dawnych druków •• ••
134
Wzory pism i winiet 138
INNE WyTWORy DRUKARSKIE .- 141^208
Lune druki akcydensowe H3-^^73
Wieki XVI --XIX 143
Wiek XX: Artyci Graficy 152
„ „ Oficyny drukarskie •• ••
157
Papiery wartociowe 174^180
Kartografja 181 --182
Plakaty 183^190
Nuty 191 --193
Reprodukcje, Grafika artystyczna - 194 — 208
Strona 15
DODATEK 209^231
ExAibrisy 211
Rkopisy iluminowane 212
Oprawy 213 — 231
Wieki XV '-XIX .. ..
213
Wiek XX 219
OBJANIENIE SKRÓTÓW.
Estr, - Estreicher K. «BibHografia PoIska». Kraków.
Jocher - Jocher Ad. « Obraz bibljograficzno^historyczny literatury
:
nauk w Polsce...* 3 t. Wilno 1840*1857.
i
Wierzb. - Wierzbowski T. «Bibliografia polonica
: ac XVss. XV
3 vol. Varsoviae 1889=1894,
Wiszniewski'' Wiszniewski M.: «Historya literatury polskiej*.
10 t. Kraków i840'='i857.
aqt. - akwatinta lit. =• litografja poz. * pozycja
bronz, - bronzowa marmurk. * marmur* prg.* pergamin
ciel. - cielca kowana rcz. * rczny
del.- delineavit mdi. mied * miedzio- rys.* rysowa
egz. " egzemplarz ryt ryt. * rytowa
f. - folio nk, * nakadem s,* stronica
grzb. " grzbiet nlb. * nieliczbowa SC. * sculpsit
homograf. " homo* obócz, * obóczenie sk. * skóra
graficzny ok, * okadka tabl. * tablice
ilustr. ' ilustracja opr, * oprawa V. * verso
k. t. — karta tytu* pap, = papier wewn. * wewntrzna
owa psk. * póskórek w. *wasno
kam. ' kamie pt. * pótno wyd. * wydanie, wy*
kol, = kolorowane ppt. * pópótno dawnictwo
koz, = kozowa pprg. * pópergamin zewn. * zewntrzna
Ib. = liczbowana podp, * podpisana
<yy^^j^yjor^\jon\/or\^Kr^w/^%Kjry^%KK/^K/^\jor^\j^<jor>%^y^
%
Strona 16
.^^^
WySTAWA
POLSKIEJ SZTUKI DRUKARSKIEJ
POD PROTEKTORATEM
Naczefni^a Pastwa Marszaka
JÓZETA PISUDSKIEGO
POD PATRONATEM
Ministra Wyzna Refigijn^cfj, Owiecenia
PuBficznego i Sztuki
Prezydenta Ministrów
ANTONIEGO PONIKOWSKIEGO
Dyrektora Departamentu Sztuki
JULJAMA TAATA
Zastpcy Dyrektora Departamentu Sztuki
JANA SKOTNICKIEGO,
KOMITET:
Rudkowski Mieczysfaw"- Prezes,
Bogusawski Witofd-^ Wiceprezes,
Ga rdo w s ki Lu dw ik — Sekretarz,
Anczyc Wacaw CKrakówJ, Arct Z.ygmunt,
Bukowski Jan fKrakówJ,
Cfjwafewik Edward, Czajkowski Józef,
DemSy Stefan,
Strona 17
/>*
Gfówczews^i Kazimierz,
Ja^uBows^i Kazimierz CLwówJ,
Jastrz^Bows^i WojciecB,
JoBn Edmund,
Kaden HenryB, KiersnowsBi Józef, gen.,
KfyszewsBi WBadysfaw, KociefsBi Wadysaw,
KowarsBi Teficjan CToruJ,
KrasisBi Edward Br.,
KrófiBowsBi LudwiB CKraBówJ,
KrzywoszewsBi Stefan, Kugfin Jan CPoznaJ,
Lenart Bonawentura fWifnoJ,
azarsBi 'Z^ygmunt, oza Stanisaw,
MocarsBi Zygmunt, MortBowicz JaBóB,
Neumanowa Wanda,
OcBowicz Zygmunt, Oszewicz Boesaw,
PawowsBi Wacaw CPoznaJ,
Por^BsBi E. CLwówJ, PótawsBi Adam,
Ruszczy Terdynand CWinoJ,
RzecBi Stanisaw, SiedecBi TranciszeB,
StanBiewiczówna Zofja,
SzteinBoB Karo, TrojanowsBi Edward,
Woff Gustaw, WosBi Zygmunt,
Ziffer Roman.
Strona 18
Strona 19
PRZEDMOWA
EPOKOWE wynalazki, wywoujce nastpnie nieobli--
w
rozwoju materjalnego
czalne skutki ducho* i
wego ycia ludzkoci, stajc si dobrem ogólnem, bar-^
dzo prdko trac charakter niemal «nadprzyrodzony»,
jaki im zrazu chtnie bywa przypisywany, z czasem
powszedniej i za rzecz zwyk, codzienn s uwaa*
ne. Tak wanie jest i z drukiem, który w zaraniu
czono z pierwiastkiem dajc temu
« cudownoci »,
niejednokrotnie wyraz na kocu opuszczajcego pras
dziea w sowach, wyjaniajcych jego ukazanie si
uyciem « nowej, cudownej sztuki ». Nadomiar otrza*
skanie si z wynalazkiem Gutenberga przyszo tem
acniej, epowsta on z pobudek czysto utylitarnych
i to wanie rozstrzygno o jego powodzeniu upo* i
wszechnieniu si.
Niezalenie od pitna artyzmu, jakie na drukarstwie
wycisn musieli wybitni typografowie * artyci, roz*
chodzi si wynalazek druku po wiecie dla tego, e
odpowiada niezwykle w tej wanie chwili wzmoonej
potrzebie udostpniania dzie myli ludzkiej, a wic e
by przedewszystkiem praktyczny. Przestawszy by
nowoci, nie wywoywa ju zdziwienia, nie budzi za*
Strona 20
XII PRZEDMOWA
interesowania/ stal si wycznie rodkiem, sposobem
porozumiewania si pisarza z czytelnikiem, materjalnem
uzewntrznieniem mylowej pracy twórców. Rycho te
taki a nie inny wytworzy si stosunek do druku ogóu,
zytego z nim przez stae obcowanie nic poza treci i
widzie nieumiejcego. Stosunek ten przetrwa do dnia
dzisiejszego mimo usiowa nawrócenia z tej drogi
przez wpajanie zrozumienia dla estetycznych pierwia*
stków druku. W Polsce zreszt nie dzieje si pod tym
wzgldem gorzej, ni gdzieindziej, brak bowiem tego
zrozumienia zdolnoci odczuwania pikna wytworów
i
sztuki typograficznej jest powszechny, niezalenie od
stopnia kultury spoeczestwa. Ilu bowiem z ludzi
wspóczesnych —
poza specjaln kategorj bibljofilów
czy bibijomanów <a wic, jeeli oprze si na etymo-
logicznem znaczeniu wyrazu, jednostek o pewnem zbo*
czeniu patoIogicznem>'-'iIu z poród ogóu, korzysta*
jcego codziennie dla takich lub innych celów z «dru*
kowanego sowa», zwraca uwag na zewntrzn jego
form? Komu z du
nawet wraliwoci na przejawy
pikna w sztukach plastycznych nie jest obojtna ksi*
ka poza jej treci, która %q zachwyca? Wyjtki wszak
e
s tak nieliczne, podpadajcy pod nie musz by
wyróniani waciwe im «mionictwo ksiek* jest
i
podkrelane jako cecha ich odrbnoci.
Z podobnym brakiem interesowania si ksik jako
wytworem sztuki drukarskiej czy si cakowita nie*
znajomo sztuki tej dziejów, jej powstania, rozwoju