piwiekwdrukars00wystuoft

Szczegóły
Tytuł piwiekwdrukars00wystuoft
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

piwiekwdrukars00wystuoft PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie piwiekwdrukars00wystuoft PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

piwiekwdrukars00wystuoft - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Strona 2 m^mm^i THE J@1HIM CiBiAlR^ I jgii!^(^!;jAJA^;^ Strona 3 Strona 4 Strona 5 Strona 6 Strona 7 DRUKÓ'W POLSKICH od pierwszych zacztków toczenia w kraju a po lata ostatnie roku 1922 urzdzonej systematyczny z indeksem aBecacffowym. Warszawa, Rynek Starego Miasta, 32. MDCCCCXXII t, ( Strona 8 f) Strona 9 POLSKA SZTUKA DRUKARSKA Strona 10 o Strona 11 DRUKARST#M' POLSKIEGO. WySór Ksiek Innych i Wytworów Drukarskich OD WIEKUXV DO XX wysTAWiONy w kamie- NlCy BARyCZKÓW ROKU 1922. WARSZAWA MCM XXII Strona 12 Strona 13 Oy /ifacfano i toczono t ksik, we' cffug oBmysu i pod kierunkiem Adama Póftaws kiego, w ZakfadacB Graficznych B. WierzBickiego i S=ki w Warszawie, dfa KOMITETU WYSTAWY DRUKARSTWA POLSKIEGO. Wydrukowano 12oo egzempfarzy na Bezdrzewnym papierze paBjanickieJ faBryki Sdngera oraz 3oo ficzBowa" nycB egzempfarzy wytwornych na czerpanym papierze Mirkowskim. <5^ /X_0'^ Strona 14 KOLEJ DZIAÓW Przedmowa XI -'XXIV KSIKA 1^-140 Dzia retrospektywny 3 — 52 Wiek XV 3 Wiek XVI 3 Wiek XVII 14 Wiek XVIII • -. 23 Wiek XIX 32 Dzia wspóczesny • •• •• 53 — 133 Sztuka ksiki 53 Oficyny drukarskie 78 Typy wydawnicze 117 Dodatek 134-^140 Podobizny dawnych druków •• •• 134 Wzory pism i winiet 138 INNE WyTWORy DRUKARSKIE .- 141^208 Lune druki akcydensowe H3-^^73 Wieki XVI --XIX 143 Wiek XX: Artyci Graficy 152 „ „ Oficyny drukarskie •• •• 157 Papiery wartociowe 174^180 Kartografja 181 --182 Plakaty 183^190 Nuty 191 --193 Reprodukcje, Grafika artystyczna - 194 — 208 Strona 15 DODATEK 209^231 ExAibrisy 211 Rkopisy iluminowane 212 Oprawy 213 — 231 Wieki XV '-XIX .. .. 213 Wiek XX 219 OBJANIENIE SKRÓTÓW. Estr, - Estreicher K. «BibHografia PoIska». Kraków. Jocher - Jocher Ad. « Obraz bibljograficzno^historyczny literatury : nauk w Polsce...* 3 t. Wilno 1840*1857. i Wierzb. - Wierzbowski T. «Bibliografia polonica : ac XVss. XV 3 vol. Varsoviae 1889=1894, Wiszniewski'' Wiszniewski M.: «Historya literatury polskiej*. 10 t. Kraków i840'='i857. aqt. - akwatinta lit. =• litografja poz. * pozycja bronz, - bronzowa marmurk. * marmur* prg.* pergamin ciel. - cielca kowana rcz. * rczny del.- delineavit mdi. mied * miedzio- rys.* rysowa egz. " egzemplarz ryt ryt. * rytowa f. - folio nk, * nakadem s,* stronica grzb. " grzbiet nlb. * nieliczbowa SC. * sculpsit homograf. " homo* obócz, * obóczenie sk. * skóra graficzny ok, * okadka tabl. * tablice ilustr. ' ilustracja opr, * oprawa V. * verso k. t. — karta tytu* pap, = papier wewn. * wewntrzna owa psk. * póskórek w. *wasno kam. ' kamie pt. * pótno wyd. * wydanie, wy* kol, = kolorowane ppt. * pópótno dawnictwo koz, = kozowa pprg. * pópergamin zewn. * zewntrzna Ib. = liczbowana podp, * podpisana <yy^^j^yjor^\jon\/or\^Kr^w/^%Kjry^%KK/^K/^\jor^\j^<jor>%^y^ % Strona 16 .^^^ WySTAWA POLSKIEJ SZTUKI DRUKARSKIEJ POD PROTEKTORATEM Naczefni^a Pastwa Marszaka JÓZETA PISUDSKIEGO POD PATRONATEM Ministra Wyzna Refigijn^cfj, Owiecenia PuBficznego i Sztuki Prezydenta Ministrów ANTONIEGO PONIKOWSKIEGO Dyrektora Departamentu Sztuki JULJAMA TAATA Zastpcy Dyrektora Departamentu Sztuki JANA SKOTNICKIEGO, KOMITET: Rudkowski Mieczysfaw"- Prezes, Bogusawski Witofd-^ Wiceprezes, Ga rdo w s ki Lu dw ik — Sekretarz, Anczyc Wacaw CKrakówJ, Arct Z.ygmunt, Bukowski Jan fKrakówJ, Cfjwafewik Edward, Czajkowski Józef, DemSy Stefan, Strona 17 />* Gfówczews^i Kazimierz, Ja^uBows^i Kazimierz CLwówJ, Jastrz^Bows^i WojciecB, JoBn Edmund, Kaden HenryB, KiersnowsBi Józef, gen., KfyszewsBi WBadysfaw, KociefsBi Wadysaw, KowarsBi Teficjan CToruJ, KrasisBi Edward Br., KrófiBowsBi LudwiB CKraBówJ, KrzywoszewsBi Stefan, Kugfin Jan CPoznaJ, Lenart Bonawentura fWifnoJ, azarsBi 'Z^ygmunt, oza Stanisaw, MocarsBi Zygmunt, MortBowicz JaBóB, Neumanowa Wanda, OcBowicz Zygmunt, Oszewicz Boesaw, PawowsBi Wacaw CPoznaJ, Por^BsBi E. CLwówJ, PótawsBi Adam, Ruszczy Terdynand CWinoJ, RzecBi Stanisaw, SiedecBi TranciszeB, StanBiewiczówna Zofja, SzteinBoB Karo, TrojanowsBi Edward, Woff Gustaw, WosBi Zygmunt, Ziffer Roman. Strona 18 Strona 19 PRZEDMOWA EPOKOWE wynalazki, wywoujce nastpnie nieobli-- w rozwoju materjalnego czalne skutki ducho* i wego ycia ludzkoci, stajc si dobrem ogólnem, bar-^ dzo prdko trac charakter niemal «nadprzyrodzony», jaki im zrazu chtnie bywa przypisywany, z czasem powszedniej i za rzecz zwyk, codzienn s uwaa* ne. Tak wanie jest i z drukiem, który w zaraniu czono z pierwiastkiem dajc temu « cudownoci », niejednokrotnie wyraz na kocu opuszczajcego pras dziea w sowach, wyjaniajcych jego ukazanie si uyciem « nowej, cudownej sztuki ». Nadomiar otrza* skanie si z wynalazkiem Gutenberga przyszo tem acniej, epowsta on z pobudek czysto utylitarnych i to wanie rozstrzygno o jego powodzeniu upo* i wszechnieniu si. Niezalenie od pitna artyzmu, jakie na drukarstwie wycisn musieli wybitni typografowie * artyci, roz* chodzi si wynalazek druku po wiecie dla tego, e odpowiada niezwykle w tej wanie chwili wzmoonej potrzebie udostpniania dzie myli ludzkiej, a wic e by przedewszystkiem praktyczny. Przestawszy by nowoci, nie wywoywa ju zdziwienia, nie budzi za* Strona 20 XII PRZEDMOWA interesowania/ stal si wycznie rodkiem, sposobem porozumiewania si pisarza z czytelnikiem, materjalnem uzewntrznieniem mylowej pracy twórców. Rycho te taki a nie inny wytworzy si stosunek do druku ogóu, zytego z nim przez stae obcowanie nic poza treci i widzie nieumiejcego. Stosunek ten przetrwa do dnia dzisiejszego mimo usiowa nawrócenia z tej drogi przez wpajanie zrozumienia dla estetycznych pierwia* stków druku. W Polsce zreszt nie dzieje si pod tym wzgldem gorzej, ni gdzieindziej, brak bowiem tego zrozumienia zdolnoci odczuwania pikna wytworów i sztuki typograficznej jest powszechny, niezalenie od stopnia kultury spoeczestwa. Ilu bowiem z ludzi wspóczesnych — poza specjaln kategorj bibljofilów czy bibijomanów <a wic, jeeli oprze si na etymo- logicznem znaczeniu wyrazu, jednostek o pewnem zbo* czeniu patoIogicznem>'-'iIu z poród ogóu, korzysta* jcego codziennie dla takich lub innych celów z «dru* kowanego sowa», zwraca uwag na zewntrzn jego form? Komu z du nawet wraliwoci na przejawy pikna w sztukach plastycznych nie jest obojtna ksi* ka poza jej treci, która %q zachwyca? Wyjtki wszak e s tak nieliczne, podpadajcy pod nie musz by wyróniani waciwe im «mionictwo ksiek* jest i podkrelane jako cecha ich odrbnoci. Z podobnym brakiem interesowania si ksik jako wytworem sztuki drukarskiej czy si cakowita nie* znajomo sztuki tej dziejów, jej powstania, rozwoju