daj_sie_uskrzydlic
Szczegóły |
Tytuł |
daj_sie_uskrzydlic |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
daj_sie_uskrzydlic PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie daj_sie_uskrzydlic PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
daj_sie_uskrzydlic - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Armie Apokalipsy
Armie Apokalipsy
Daj się uskrzydlić!
Katarzyna Kuczyńska Marcin Kuczyński
darmowy dodatek do gry
wszystkie ilustracje w podręczniku pochodzą z
„Armii Apokalipsy” i „Hymnu Zastępów”
ich autorami są Joanna Materek i Mateusz Bielski
Podręcznik możecie kopiować, rozdawać znajomym i drukować.
Możecie też umieszczać go (albo link do niego) na stronach internetowych.
Nie możecie go sprzedawać ani wykorzystywać jego fragmentów
w swoich tekstach bez podania źródła.
1
Strona 3
poznaj
Armie Apokalipsy
Armie Apokalipsy
wszystko, czego potrzebujesz, żeby wyczerpujące opisy Zakonów,
zacząć prowadzić i grać; zasady, Chórów i Stanowisk; nowe
tworzenie postaci, rozdział MG Charyzmaty, Atuty i Stygmaty
darmowa strona dla Mistrzów Gry; generatory
postaci, pomoc przy tworzeniu Wątków i wiele,
wiele innych narzędzi dla MG
2
Strona 4
Armie Apokalipsy
Wprowadzenie
„Daj się uskrzydlić!” jest podręcznikiem Kolejne rozdziały pisaliśmy już z myślą o
szczególnym. Dzieli się na kilka części, które są od osobach, które w RPG grają, jednak dopiero
siebie właściwie niezależne. Łączy je jedno – na niedawno przesiadły się (albo dopiero to planują)
każdej stronie tego dodatku staramy się Was na Armie Apokalipsy. Zaczynamy od słowniczka
przekonać, że warto pograć w Armie Apokalipsy i najważniejszych pojęć z uniwersum systemu, który
wytłumaczyć, co zrobić, żeby czerpać z gry jak pomoże lepiej orientować się dalszych tekstach i
najwięcej przyjemności. Nie będziemy udawać, że może przydać się na pierwszych sesjach, kiedy
napisaliśmy go altruistycznie – mamy szczerą terminologia gry nie jest jeszcze powszechnie
nadzieję, że dzięki tej lekturze zwiększy się Wasze znana.
zainteresowanie systemem i satysfakcja z sesji. Czy
się uda – zobaczymy. „Armie Apokalipsy w pigułce” traktują
dokładnie o tym, co sugeruje tytuł. Jeżeli
O czym więc przeczytacie w dodatku? zastanawiacie się nad sięgnięciem po nasz system,
„Wyobraźnia uskrzydla”, pierwszy rozdział znajdziecie tu podsumowanie zasad, krótki opis
podręcznika, został przygotowany z myślą o świata i tematyki gry. Poza tym rozdział może
osobach, które do tej pory w ogóle nie grały w przydać się podczas sesji. Dzięki niemu gracze
RPG albo dopiero co zaczęły. Dowiecie się z powinni szybciej zorientować się w mechanice i
niego co to są gry fabularne i dlaczego to takie lepiej wiedzieć, jakiego typu wyzwania mogą ich
świetne hobby. Mamy nadzieję, że tekst ten spotkać podczas przygód. Nawet osoby, które już
przyda się również jako krótkie wprowadzenie, od jakiegoś czasu grają w „Armie Apokalipsy”
które bardziej doświadczenie gracze mogą powinny zerknąć na ten tekst – być może wyjaśni
wręczyć osobom, które chcą się z grami on jakieś zasady, które do tej pory wydawały się
fabularnymi dopiero zapoznać. niezrozumiałe.
Rozdział drugi, „Bohater opowieści”, Dalej zapraszamy do drugiego już rozdziału
również kierujemy przede wszystkim do osób, o tworzeniu bohaterów. „Narodziny anioła”
które nie mają jeszcze dużego doświadczenia z skupiają się konkretnie na przygotowywaniu
grami fabularnymi. To zbiór porad dotyczących drużyny na sesje „Armii Apokalipsy”. W zamyśle
tworzenia postaci, przydatnych właściwie rozdział ten stanowi uzupełnienie podręcznika i
niezależnie od systemu. Znajdziecie tam bez niego będzie pewnie mało zrozumiały.
informacje o różnych podejściach do kreacji Pisaliśmy go z myślą o osobach, które albo grają
bohatera oraz trochę prostych trików, które już w nasz system i zamierzają tworzyć anioły do
ułatwią Wam jego wymyślenie. Z pewnością nie kolejnej Kroniki, albo też kupiły już podręcznik
zaskoczymy tutaj niczym starych wyjadaczy, ale główny i szykują się do przygotowania swojego
dla osób, które przygotowują swoje pierwsze pierwszego skrzydlatego.
postacie, tekst może okazać się przydatny.
Ostatni rozdział jest bardziej uniwersalny i w
zasadzie mógłby posłużyć jako pomoc do
3
Strona 5
Armie Apokalipsy
dowolnej gry fabularnej, w której występuje Mistrz 2013. Mamy w jego pisaniu pewien interes – może
Gry i gracze (no, kilka wyjątków przychodzi nam dzięki „Daj się uskrzydlić!” ktoś jeszcze sięgnie po
do głowy). Nie chcieliśmy powielać porad dla nasz system. Ale popatrzcie tylko, jak wiele osób
grających, które padały już tysiące razy, tylko przygotowuje coś zupełnie bezinteresownie:
zaproponować trochę inne spojrzenie na rolę systemy, tłumaczenia, przygody, dodatki… Tak
gracza podczas sesji. I tu nasza zwyczajowa uwaga po prostu, bo fajnie jest podzielić się z innymi.
– „Zostań bohaterem sesji” nie jest tekstem Mamy fantastyczne hobby, którym zajmują się
rewolucyjnym, nie my pierwsi wpadliśmy na fantastyczni ludzie!
zawarte tam porady. Po prostu uznaliśmy, że
fajnie będzie zebrać je w jednym miejscu i Wam
przekazać. Część na pewno sami już znacie, ale
może znajdziecie tu coś ciekawego. Tak czy owak Milej lektury i wszystkiego najlepszego
– rozdział przygotowywaliśmy z myślą o już nieco z okazji DDGF2013!
bardziej doświadczonych graczach, chociaż
oczywiście zapraszamy wszystkich do lektury.
Jeżeli ktoś śledzi nasze wpisy na blogu, wie z
pewnością, że „Daj się uskrzydlić!” powstawało w
bardzo gorącym dla nas okresie. W tym samym Wyobraźnia uskrzydla ………….. 05
miesiącu premierę ma „Hymn Zastępów”, a
Bohater opowieści ………….. 10
dopiero co oddaliśmy Wam do użytku „Pomocnik
Mistrza Gry” – stronę internetową do Słowniczek pojęć ………….. 15
przygotowywania własnych Kronik. Dlatego
przepraszamy z góry za wszelkie błędy, który Armie Apokalipsy w pigułce ………….. 17
znajdziecie na stronach tego dodatku.
Obiecujemy, że będziemy go aktualizować (zaleta Narodziny anioła ………….. 27
wydania elektronicznego), poprawiając wpadki,
które wyjdą na jaw dopiero po premierze. Zostań bohaterem sesji ………….. 36
I na koniec jeszcze jedna refleksja, która nam
się nasunęła. Ten podręcznik powstał specjalnie z
myślą o Dniu Darmowych Gier Fabularnych
4
Strona 6
Armie Apokalipsy
Wyobraźnia uskrzydla
Skoro czytacie te słowa, zapewne z jakichś wielu gier komputerowych, które faktycznie
powodów zainteresowaliście się tematyką gier wywodzą się od „papierowych” gier fabularnych.
fabularnych. Być może zaintrygowały Was Na świecie to hobby zostało docenione znacznie
zasłyszane gdzieś informacje na ich temat, bardziej niż u nas. Do grania przyznają się nawet
możliwe też, że dostaliście ten tekst od znajomego sławy (między innymi aktorzy Vin Diesel i Robin
albo znajomej. Tak, czy owak – postaramy się na Williams czy muzyk Moby).
kilku najbliższych stronach przybliżyć Wam
tematykę tego hobby i zachęcić do gry. Tu jeszcze Gry fabularne to hobby, w które ludzie na
uwaga. Jeżeli ktoś strasznie męczy Was o całym świecie bawią się mniej więcej od lat
przeczytanie tego artykułu, a Wy kompletnie nie siedemdziesiątych poprzedniego wieku.
macie na to ochoty, powiedzcie mu, że wszystko Oczywiście, znajdą się tacy, którzy będą Was
starannie przestudiowaliście, ale niestety nie macie przekonywać, że w gruncie rzeczy taka forma
czasu na taką rozrywkę. Gdyby dopytywał, rozrywki znana była już starożytnym, że właśnie
powiedzcie, że zrozumieliście z tego tyle, że to tym zajmowali się średniowieczni bardowie i
taka jakby gra planszowa bez planszy. Zazwyczaj celtyccy druidzi, ale my będziemy trzymać się
w zupełności wystarczy. Każdy z nas miał kiedyś tylko sprawdzonych faktów. Tak więc w latach
znajomego, któremu tak strasznie, strasznie siedemdziesiątych dwóch gości uznało, że super
zależało, żeby nas wciągnąć w jakieś jego byłoby stworzyć grę, w której grupa ich kumpli
zainteresowania, więc… nie ma za co. będzie mogła odgrywać przebijanie się przez
kolejne poziomy podziemi i zabijanie po drodze
strasznych stworów. Na końcu czekał skarb
(rzadziej – księżniczka), a potem można było
O co w tym wszystkim chodzi? zaczynać raz jeszcze, w kolejnych podziemiach.
Jeżeli zdecydowaliście się zostać z nami
Od tego czasu RPG wciąż ewoluowało,
jeszcze chwilę, to super. Czas przejść do sedna i
dzięki czemu istnieje teraz cała gama różnych gier
wyjaśnić, o czym właściwie piszemy. Przede
– od oldschoolowej fantastyki z magicznymi
wszystkim gry fabularne to świetna zabawa.
mieczami przez komedię, horror, romanse czy
Pozwala Wam odgrywać role jakiejś
dzieła poruszające kwestie różnego rodzaju
wyimaginowanej postaci i stać się bohaterem
problemów społecznych. Wraz z rozwojem gier
ciekawej fabuły. To fajny sposób na spędzenie
zmieniali się również gracze. Przede wszystkim im
wieczoru z grupą znajomych i poznawanie
bardziej gry odchodziły od schematu opowieści o
nowych ludzi. Przy okazji RPG ćwiczy
niezwyciężonych barbarzyńcach z wielkimi
kreatywność i uczy reagowania na niespodziewane
toporami, tym więcej kobiet interesowało się taką
sytuacje, a także współpracy w grupie. Często
formą rozrywki. Poza tym każdy zaczął szukać w
można spotkać się z angielską nazwą naszego
RPG czegoś dla siebie. Jedni chcieli mało
hobby, czyli RPG (Role Playing Games).
skomplikowanej rozrywki, inni liczyli na głębokie
Mogliście natrafić na ten skrót przy okazji bardzo
5
Strona 7
Armie Apokalipsy
przeżycia, kolejnych przede wszystkim Trochę jak gry planszowe
interesowała wciągająca fabuła. Trochę jaki z ale bez planszy i nie można w nie wygrać
filmami – ludzie chodzą na nie z zupełnie różnych Grupa ludzi spotyka się, żeby wspólnie
powodów i podobają im się różne tytuły. Po pograć. Istnieją pewne zasady, gracze mają swoją
ponad czterdziestu latach istnienia gier reprezentację w grze – czyli postacie. Innymi
fabularnych powstało ich tak wiele, że każdy słowy, każdy „kimś gra” – może wojownikiem,
naprawdę będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. może reporterką, a może wampirem – to zależy
już od konkretnego systemu. Pod wieloma
Nie będziemy ukrywać, że mamy interes w
względami przypomina to więc grę planszową,
tym, żeby przekonać Was do grania w RPG. Od
tyle, że… bez planszy. Bo całość rozgrywki
jakiegoś czasu nie tylko gramy, ale również
odbywa się w wyobraźni. Gracze nie przesuwają
piszemy własne gry, a ten dodatek powiązany jest
pionków, tylko opisują działania swoich postaci.
z wydanymi przez nas „Armiami Apokalipsy” –
Owszem, zdarzają się gry fabularne, które
grą o aniołach, które zostają zesłane do
wprowadzają dodatkowo figurki. Na samym
współczesnego świata i borykają się z zupełnie
początku historii RPG były one nierozerwalnie
nową dla nich sytuacją. Jeżeli przekonamy Was do
związane w rozgrywką, obecnie jednak znakomita
„Armii Apokalipsy”, będzie to dla nas z
większość tytułów zakłada grę bez jakichkolwiek
oczywistych powodów opłacalne. Jednak nawet,
figurek.
jeżeli tematyka aniołów żyjących między ludźmi i
walczących z innymi nadnaturalnymi istotami Was
Taki trochę amatorski teatr
nie interesuje, nie odkładajcie jeszcze tego tekstu –
z naciskiem na „amatorski”, a nie „teatr”
może uda nam się przekonać Was, że gry
Gry fabularne mogą kojarzyć się z teatrem,
fabularne są naprawdę fascynującą rozrywką i
ponieważ każdy z graczy odgrywa jakąś postać. Z
znajdziecie grę, która będzie Wam bardziej
drugiej jednak strony, nie ma tu żadnego ruchu
odpowiadać.
scenicznego (siedzicie sobie wygodnie i opisujecie,
No dobrze, ale czym właściwie są gry żadnego biegania i unoszenia ku górze czaszek).
fabularne, na czym to hobby w ogóle polega? W Do tego w porównaniu z teatrem nie ma
zależności od konkretnej w gry i podejścia praktycznie scenariusza. Owszem, jeden z Was ma
grających, można spotkać się z trzema jakiś ogólny zarys tego, co ma się wydarzyć, ale to
najczęstszymi opisami tej rozrywki. Wy decydujecie o losie Waszych postaci. Istnieje
co prawda pewna odmiana gier fabularnych,
nazywana LARP (Live Action Role Play), która
zakłada pełne odgrywanie, przebieranie się za
postacie, itp. – my się jednak w tym tekście w
ogóle nie będziemy tym zagadnieniem zajmować.
Jak wspólne wymyślanie książki
tyle tylko, że nikt tego nie zapisuje
Siedzicie razem w pokoju. Jedna osoba rzuca
wyjściową sytuację. Mówi, że postacie stoją przed
komisariatem policji i zastanawiają się, jak zdobyć
informacje o groźnym gangsterze. Jedno z Was
odpowiada, że postać, którą kieruje –
bezkompromisowa reporterka – wchodzi do
środka i stara się wydobyć informację od oficera
dyżurnego. Ta pierwsza osoba opisuje kolejną
przeszkodę, tworzy nową sytuację. I tak dalej.
Trochę jakbyście razem wymyślali fabułę książki
albo scenariusz dla filmu. Tylko, że Waszym celem
6
Strona 8
Armie Apokalipsy
nie jest przygotowanie czegoś ciekawego dla Podsumowując – Mistrz Gry opisuje Wam
publiczności, ale dobra zabawa podczas tworzenia sytuację, postacie tła i stawia przed Wami jakieś
tej fabuły. wyzwania (wytropić dealera narkotyków w klubie,
obronić średniowieczny zamek przed
najeźdźcami). Wy deklarujecie, co w związku z
tym robią Wasze postacie, starając się przy tym
Czas na podstawy
działać zgodnie z ich charakterem (który wcześniej
Jak pisaliśmy wcześniej, gry fabularne wymyśliliście). Jeżeli deklarujecie jakąś akcję, która
przeszły daleką drogę od zabijania potworów w może się nie udać (wasza mistrzyni Kick-boxingu
podziemiach i obecnie potrafią się od siebie chce ogłuszyć ochroniarza w klubie, Wasz wampir
bardzo różnić. Istnieje jednak pewien klasyczny próbuje zahipnotyzować ofiarę), wykonujecie test
układ, który jest wspólny dla zdecydowanej (często rzucając kostką), żeby sprawdzić, czy Wam
większości systemów (czyli gier, bo pojedynczą się udało. Im wyższy macie współczynnik
grę nazywamy właśnie „systemem RPG”). związany z daną czynnością (walka, hipnoza), tym
większa szansa, że akcja Waszej postaci się
W każdej grupie grających jest jedna osoba, powiedzie.
która bierze na siebie rolę przewodnika albo
prowadzącego. W jednych gracz nazywamy ją Niezbędna do grania będzie grupa ludzi, z
„Narratorem”, w innych „Mistrzem Gry”, istnieje których jedna weźmie na siebie rolę Mistrza Gry, a
jeszcze całe multum określeń. Ów Mistrz Gry ma pozostałe będą graczami. Do tego potrzebujecie
za zadanie opisywać świat, który widzą postacie jakiegoś systemu, czyli konkretnej gry, w którą
pozostałych graczy oraz stawiać przed nimi zagracie. Każdy system zawiera własny opis świata
wyzwania. Trochę jakby ustawiał scenę i (od realiów historycznych, przez fantasy, różne
wyjściową sytuację dla pozostałych. W zależności alternatywne wersje współczesności, aż po
od systemu Mistrz Gry może więc Wam opisać, że science-fiction) zasady tworzenia postaci i
stoicie przed modnym klubem w centrum miasta testowania akcji w grze oraz wskazówki dla graczy
albo na blankach średniowiecznego zamku, na i Mistrzów Gry. W tej chwili po polsku dostępne
moście w wiktoriańskim Londynie lub też stworzy jest około trzydziestu podręczników z systemami
jakiekolwiek inne miejsce, które pasuje do realiów RPG. W wersji drukowanej znajdziecie je między
Waszej aktualnej gry. innymi w sklepie internetowym rebel.pl, a jeżeli
interesują was e-booki, największy ich wybór
Pozostałych uczestników nazywamy posiada cdp.pl. Poza tym w sieci znajdziecie wiele
graczami. Ich zadanie jest zupełnie inne. Nie systemów dostępnych w cyfrowej wersji za darmo.
opisują całych scen, nie tworzą scenografii i nie W przeciwieństwie do gier planszowych warto,
wymyślają wyzwań dla pozostałych. Zamiast tego żebyście mieli więcej niż jeden podręcznik na
każde z nich posiada swoją postać, czyli bohatera, grupę. Od biedy na początku wystarczy jeden, z
którego poczynaniami kieruje w grze. Na czasem jednak będzie Wam znacznie wygodniej,
początku macie możliwość stworzenia sobie takiej jeżeli każdy zaopatrzy się we własną kopię.
postaci, wymyślenia jej wyglądu i charakteru tak,
żeby jak najciekawiej Wam się nią grało. Tu
jedynymi ograniczeniami będą realia systemu.
Najczęściej Wasza postać będzie posiadać jakieś Dobre strony gier fabularnych
współczynniki – cechy, które mówią o tym, jak Granie w RPG przypomina trochę
dobrze radzi sobie z różnymi typami wyzwań. uczestniczenie w fabule interaktywnej książki albo
Jeżeli postać będzie byłą mistrzynią Kick-boxingu, filmu. Przenosicie się w sam środek akcji, a
zapewne będzie umiała świetnie walczyć, jeżeli poprzez postacie możecie wpływać na jej
gracie wampirem o hipnotycznym spojrzeniu, przebieg. To naprawdę niesamowita frajda.
Wasz bohater będzie miał pewnie dobre Namiastkę tego proponują gry komputerowe
współczynniki, związane z uwodzeniem i tak dalej. (gdzie również kierujecie postacią w
przygotowanym przez twórców gry świecie). Gry
7
Strona 9
Armie Apokalipsy
fabularne mają jednak nad nimi tę istotną tego jakieś dodatki czy uzupełnienia (tego typu
przewagę, że praktycznie Was nie ograniczają. Nie podręczniki wychodzą do większość systemów
musicie iść tylko albo w lewo albo w prawo, nie RPG dostępnych na rynku), raczej nie uda Wam
ma listy przedmiotów, na które możecie kliknąć się przekroczyć astronomicznej kwoty 100-200zł
albo postaci, z którymi da się porozmawiać. rocznie. A piszemy tutaj o „opcji maksimum”.
Ogranicza Was wyłącznie własna wyobraźnia. Znamy ludzi, którzy dwadzieścia lat temu kupli
pojedynczy podręcznik za kilkadziesiąt złotych i
Gry fabularne są wyjątkową rozrywką, do tej pory grają, korzystając wyłącznie z niego.
zwłaszcza w naszych współczesnych, bardzo
zabieganych czasach. Pojedyncze spotkanie
(nazywane sesją) trwa najczęściej przynajmniej
dwie, trzy godziny. To czas, kiedy możecie na
trochę zwolnić, odsunąć od siebie wszystkie Wady naszego hobby
problemy w pracy, zadania na jutro i im podobne. Nie twierdzimy, że gry fabularne są
Zamiast tego podczas sesji będziecie zajmować się pozbawione wad. Przede wszystkim zabawa w
wyzwaniami, stawianymi przed Waszymi RPG wymaga poświęcania czasu. Pojedyncza sesja
postaciami. Takie oderwanie się od rzeczywistości trwa kilka godzin. Jeżeli chcecie grać często (np.
jest bardzo relaksujące i pozwala potem świeżym raz w tygodniu), oznacza to, że musicie jakoś ten
spojrzeniem przyjrzeć się problemom niezbędny czas wygospodarować. Jeżeli większość
prawdziwego świata. Chyba nie musimy osób w drużynie pracuje albo studiuje, zapewne
tłumaczyć, jak bardzo każdemu z nas przydaje się najłatwiej będzie Wam spotykać się wieczorami.
chwila przerwy, prawda? W takim wypadku sesje mogą kończyć się późno
Przypomnijcie sobie najbardziej w nocy, a następnego dnia jakoś trzeba wstać do
emocjonujący film, serial albo książkę, jakie pracy.
znacie. W grach fabularnych macie szanse poznać Kolejna sprawa to kwestia zaangażowania. O
równie wciągającą fabułę, tyle tylko, że tym razem ile do kina możecie wejść „z marszu” i po prostu
będziecie w samym jej środku! To Wasze postacie obejrzeć film, gry fabularne są trochę bardziej
będą bohaterami historii, to od Waszych działań wymagające. Żeby czerpać z nich satysfakcję,
będzie zależeć, czy całość skończy się szczęśliwie. musicie pamiętać o cechach Waszych postaci i
Dlatego RPG potrafi być tak emocjonującą wczuć się w budowane przez Mistrza Gry sceny.
rozrywką. To na pewno trudniejsze niż wyjście do kina albo
Ale zejdźmy na chwilę na ziemię. Pamiętacie, wieczór spędzony przy grach planszowych.
co pisaliśmy na początku? Że RPG rozwija Prowadzący grę musi włożyć w przygotowania
kreatywność, uczy radzić sobie w trudnych całkiem sporo wysiłku. Musi przecież
sytuacjach i rozwija umiejętność pracy w grupie. A zaprojektować dla Was wyzwania, przygotować
teraz zerknijcie na listę cech, które każdy postacie tła, zastanowić się nad ciekawymi
pracodawca chciałby zobaczyć w liście opisami.
motywacyjnym. Nieźle się to pokrywa, prawda? Pamiętajcie też, że gry fabularne to rozrywka
Grając w gry fabularne, przy okazji dobrej zabawy, grupowa, której bardzo ważnym elementem jest
nabywacie kompetencji, które przydają się na co współpraca między graczami. Dlatego żeby całość
dzień. To dlatego elementy RPG wykorzystywane była naprawdę udana, nie może być zbyt dużych
są przez wiele firm szkoleniowych jako ćwiczenie tarć między graczami. Oczywiście, nie ma nic
dla uczestników warsztatów. złego w małych konfliktach (mogą one wręcz
I ostatnia sprawa – pieniądze. Gry fabularne dostarczyć większych emocje podczas sesji), ale
to hobby, które wymaga naprawdę małych jeżeli któreś z Was zacznie grać destruktywnie
nakładów finansowych. Jeden system starczy albo uzna, że jego postać będzie uprzykrzać życie
Wam na wiele, wiele spotkań. Nawet zakładając, pozostałym, cała rozgrywka bardzo na tym
że każdy w grupie kupi sobie własną kopię, a do ucierpi.
8
Strona 10
Armie Apokalipsy
O czym trzeba pamiętać
To teoretycznie banał, ale bardzo łatwo o
nim zapomnieć. Gracie w RPG po to, żeby
dobrze się bawić. Jeżeli którykolwiek z graczy nie
czuje się na sesji dobrze, robicie coś źle. Dlatego
nie możecie dopuszczać do sytuacji, gdy część
graczy bawi się kosztem innych. Zasady są tu takie
same, jak przy każdej grupowej rozrywce. Nie
obrażamy innych, nie wyśmiewamy ich, nie
jesteśmy (ani nasze postacie) względem nich płatne dodatki i darmowe materiały. Wszystkie
agresywni werbalnie (o agresji fizycznej nawet nie ilustracje, które znajdziecie w tym tekście,
wspominamy). Wasze postacie mogą się kłócić – pochodzą właśnie z naszej gry. Jeżeli będziecie
to jest całkowicie w porządku – ale nie przenoście zainteresowani systemem, możecie go kupić
tego na relacje między graczami. zarówno w wersji drukowanej, jak i PDF (w
sklepach, o których pisaliśmy powyżej).
I druga sprawa. Sesja RPG jest trochę jak
wspólne wyjście do kina. Kiedy wybieracie film ze Nasza gra wpisuje się w nurt tzw. „urban
znajomymi, każdy może zadeklarować, że np. nie fantasy”, czyli opowiada o współczesnym świecie,
lub horrorów albo nie ma dzisiaj ochoty na tytuł z pozoru identycznym z naszym, zamieszkałym
epatujący przemocą. W grach fabularnych jest jednak dodatkowo przez nadnaturalne istoty.
dokładnie tak samo. Możecie (i powinniście) Gracze wcielają się role aniołów w śmiertelnych
powiedzieć, jakie elementy opisu i typy scen Wam ciałach, które zostały zesłane na świat, by stawić
nie pasują. Może źle czujecie się ze scenami czoła potężnym siłom, dążącym do apokalipsy.
pełnymi krwawych opisów, może nie macie Jeżeli interesuje Was więcej informacji o świecie
ochoty bać się na sesji, a może przeszkadzają gry, zapraszamy na naszą stronę internetową –
Wam wątki erotyczne. Poinformujcie o tym ArmieApokalipsy.pl. Znajdziecie tam nie tylko
Mistrza Gry i pozostałych graczy. Oczywiście informacje o samym systemie, ale również
możecie to zrobić w trakcje sesji (po prostu odnośniki do jego recenzji.
powiedzieć, że dana scena Wam nie odpowiada),
ale znacznie lepiej, jeżeli zrobicie to wcześniej. „Armie Apokalipsy” przygotowane są z
Dzięki temu Mistrz Gry będzie mógł przygotować myślą o Mistrzach Gry, którzy posiadają już jakieś
fabułę w taki sposób, żeby nie dotykała doświadczenie z grami fabularnymi. Gracze mogą
drażliwych dla Was tematów. jednak spokojnie zacząć od naszego systemu,
nawet jeżeli przedtem nie mieli z RPG żadnej
styczności. Ze względu na tematykę i wrodzoną
niechęć do autocenzury, uznaliśmy, że nasz
Nasza gra: Armie Apokalipsy
system będzie przeznaczony wyłącznie dla osób
Na koniec czas na trochę bezczelnej pełnoletnich.
autoreklamy. Wspominaliśmy na początku, że
mamy interes w przekonaniu Was do gier
fabularnych, prawda? Jesteśmy autorami gry
„Armie Apokalipsy” i chcielibyśmy Was
przekonać, że warto się z nią zapoznać.
„Armie Apokalipsy” to system RPG, czyli
kompletna gra, z opisem świata i własnymi
zasadami. Miały one premierę w 2013 roku, są
więc systemem dosyć nowym, nad którym cały
czas intensywnie pracujemy, wydając kolejne
9
Strona 11
Armie Apokalipsy
Bohater opowieści
Każda opowieść musi mieć swojego w jego emocje, nawiązywać relacje z napotkanymi
bohatera. To wokół niego koncentruje się fabuła, osobami, podejmować decyzje odnośnie jego
jego sukcesy, porażki i wybory budzą emocje. Gry postępowania. W grach fabularnych prowadzący
fabularne tym różnią się od książek, flimów czy odpowiada za cały świat i skutki działań postaci,
sztuk teatralnych, że to Wy tworzycie i odgrywacie gracze zaś mają za zadanie odgrywać te postacie i
bohatera historii, opowiadanej przez Mistrza Gry. deklarować ich zamiary. Te deklaracje
Macie możliwość określenia cech głównej postaci, przedstawiać będziecie zazwyczaj w pierwszej
jej motywacji, wyglądu, celów i osobowości, zaś osobie (choć są również inne szkoły) – na czas
podczas sesji to Wy decydujecie o jej zachowaniu i przygody wcielacie się w bohatera i odgrywacie
podejmujecie w jej imieniu decyzje. Dzięki temu jego zachowanie, pamiętając o jego przekonaniach
macie duży wpływ na kształtowanie opowieści – i motywacjach. Wygląda to mniej więcej tak:
w końcu to na bohaterze skupione jest światło „Uśmiecham się zalotnie do anioła. Patrząc mu
jupiterów. Można śmiało powiedzieć, że w grach prosto w oczy mówię: Czy często w obecności
fabularnych jesteście jednocześnie główną pięknej kobiety zdarza ci się tracić wątek
postacią historii, jak i jej współtwórcą! rozmowy?”
Zanim usiądziecie do Waszej pierwszej sesji, Oczywiście istnieje wiele różnych metod
będziecie mieli za zadanie stworzenie postaci. W tworzenia postaci. W pewnym stopniu jest to
pewnej mierze polega to na określeniu jej uzależnione od systemu, w który gracie, ważna jest
współczynników, czyli w czym jest dobra, co tu również koncepcja Mistrza Gry oraz
potrafi robić najlepiej. W każdym systemie RPG preferencje wszystkich graczy. W poniższym
wygląda to nieco inaczej i z pewnością Mistrz Gry tekście postaramy się przedstawić jak najszersze
pomoże Wam w wyborze najlepszego zestawu podejście do tego zagadnienia, jednak z pewnością
cech. Jednak aby naprawdę fajnie grało Wam się będzie ono dostosowane najlepiej do naszego
tym bohaterem, powinniście chwilę czasu stylu gry.
poświęcić na wymyślenie kim on właściwie jest.
Im ciekawszy bohater, tym bardziej niezwykłe
będą jego losy. Jeśli macie już jakiś pomysł i
Ogólny koncept
jesteście z niego zadowoleni – świetnie, możecie
siadać do gry! Jeśli jednak chcielibyście stworzyć Tworzenie postaci zaczynamy zazwyczaj od
naprawdę wyjątkową postać, zachęcamy do wymyślenia ogólnego konceptu. Po pierwsze
lektury poniższego tekstu. musicie odpowiedzieć sobie na pytanie co
właściwie chcecie grać? Czy interesują Was przede
Wymyślenie barwnej, ciekawej postaci wszystkim epickie walki i posługiwanie się
wymaga nieco wprawy i wysiłku, jednak warto się przeróżną bronią, czy może planujecie prowadzić
do tego przyłożyć. Podczas sesji będziecie patrzeć skomplikowane intrygi i uwodzić płeć przeciwną?
na świat oczyma Waszego bohatera, wczuwać się Czy wolicie być w centrum uwagi, czy też raczej
10
Strona 12
Armie Apokalipsy
działać z cienia? Czy chcielibyście otaczać się
rzeszą ludzi i prowadzić z nimi interakcje, czy też
raczej widzicie dla siebie rolę samotnika? Czy
chcecie grać kimś o wysokiej pozycji, czy raczej
zwykłym szaraczkiem? Oczywiście nie wszystkie
opcje będą dostępne w danym systemie czy
kampanii, którą planuje dla Was Mistrz Gry,
dlatego warto się upewnić, czy Wasza koncepcja
mieści się w wyznaczonych ramach.
Jeśli zupełnie nie macie pomysłu na to, kim
chcielibyście grać, możecie zawsze sięgnąć do
archetypów, znanych z książek, gier, filmów i
seriali. Lubicie Larę Croft? To świetna bohaterka
dla osób, które chcą grać dużo akcji, a przy tym
ważny jest dla nich wygląd i społeczna pozycja
postaci. Zawsze fascynował was Tyrion Lannister?
To idealny kandydat dla graczy, którzy chcą
intrygować, wbijać innym sztylety w plecy i rzucać
błyskotliwe, lecz kąśliwe uwagi. Graliście ostatnio
w Assassins Creed? Świetnie, macie już pomysł na
która mdleje na widok miecza, za to świetnie
cichego skrytobójcę. Spodobała Wam się Merida
sprawdza się w dworskich intrygach. Dlatego tak
Waleczna? Możecie stworzyć zbuntowaną
istotna jest rozmowa zarówno z prowadzącym, jak
szlachciankę, która chce sama decydować o
i z pozostałymi graczami, podczas której wspólnie
swoim losie. Oczywiście tego typu archetypy
ustalicie kim chcielibyście grać tak, żeby wszyscy
powinny stanowić jedynie punkt wyjścia do
byli zadowoleni.
tworzenia postaci, być inspiracją dla ogólnego
konceptu, nie zaś produktem końcowym. Tworząc postać musicie wziąć pod uwagę
jeszcze jeden istotny aspekt, czyli konwencję.
Bardzo ważną kwestią, którą warto wziąć
Każdy system opiera się na pewnych założeniach,
pod uwagę już na samym wstępie, jest
dotyczących świata: może to być np. fantasy typu
dopasowanie bohatera do reszty drużyny.
Władca Pierścieni albo Gra o Tron, science-
Pamiętajcie, że (z wyjątkiem sesji, gdzie jesteście
fiction w stylu Battlestar Galactica czy też urban
jedynym graczem), będziecie działać jako jedna
fantasy z wampirami, aniołami albo wilkołakami
grupa. Postacie graczy nie muszą być koniecznie
we współczesnym świecie (różnego typu
najlepszymi przyjaciółmi, ale powinny być
settingów jest całe mnóstwo, to tylko kilka
przynajmniej w pewnym stopniu kompatybilne i
przykładów). Oprócz tego system zazwyczaj
zdolne do współpracy ze sobą. Jeśli postanowisz
określa jak potężne mogą być postacie: np. w
wcielić się w kogoś, kto zawsze podróżuje sam i
Armiach Apokalipsy gra się aniołami, które są w
nigdy nie zgodzi się wykonać misji grupowej,
stanie rzucić w przeciwnika ciężarówką albo
Mistrzowi Gry będzie raczej trudno wymyślić
uwieść każdego śmiertelnika samym spojrzeniem,
przygodę, w której drużyna działałaby wspólnie.
zaś w Warhammerze bohaterowie to zwykli
Tak samo jeśli wymyślisz kogoś, który zabija
awanturnicy, którzy na starcie mają niewielkie
każdego napotkanego wampira, a inny gracz
możliwości. Mistrz Gry może również narzucić
chciałby grać właśnie takim nieśmiertelnym,
własną konwencję: może ma ochotę poprowadzić
tworzysz jeszcze przed pierwszą sesją
kampanię na wesoło i potrzebuje postaci, które
nierozwiązywalny, a przy tym zupełnie
mają pogodne nastawienie do świata, a może
niepotrzebny konflikt. Inny problem pojawia się,
wręcz przeciwnie, ma pomysł na nieco
jeśli trzech graczy marzy o sesjach, pełnych walki i
mroczniejszy, poważny klimat, dlatego wolałby
przelewu krwi, a jeden planuje zagrać postacią,
bardziej dojrzałych bohaterów dla swojej
11
Strona 13
Armie Apokalipsy
opowieści. Tworzenie postaci w sprzeczności z wymaga określenia kilku (dwóch-trzech)
konwencją kończy się zazwyczaj problemami najważniejszych cech, które będziecie odgrywać
podczas każdej sesji, dlatego należy tego podczas sesji. Wszystko w bohaterze ma
zdecydowanie unikać. podkreślać te właśnie cechy: wygląd, ubiór,
zachowanie, historia, metody działania. Jeśli
zdecydujecie, że chcecie grać wojownikiem, który
jest odważny, honorowy, a przy tym ma słabość
Różne podejścia do tworzenia
do płci przeciwnej, musicie podporządkować tym
postaci rysom osobowości wszystkie elementy postaci
(przedstawimy je dokładnie w dalszej części tego
Zanim przejdziemy dalej, chcielibyśmy
rozdziału). Bohater ubiera się jak wojownik, ma
przedstawić Wam kilka różnych podejść do
wspaniałą zbroję, kocha swój miecz i nadał mu
tworzenia postaci. Nie dzielimy ich na lepsze i
damskie imię, opowiada o potyczkach, gdzie sam
gorsze, wszystko zależy tu od indywidualnych
jeden stanął przeciw przeważającym siłom wroga,
upodobań oraz systemu, w który gracie – po
nigdy nie cofa się przed niebezpieczeństwem i
prostu jedne sposoby bardziej pasują do danego
nazywa tchórzem każdego, kto nie czyni
stylu gry, a inne mniej. Wszystkie pozwalają
podobnie, ma w jukach portret swej ukochanej,
również na stworzenie fajnych bohaterów, którzy
ale daje się uwieść każdej napotkanej
będą przeżywać niesamowite przygody.
karczmareczce, wyzywa na pojedynek każdego,
Jeżeli zależy Wam na barwnej, ale kto krzywo na niego spojrzy, itp. Jak widać postać
niekoniecznie bardzo skomplikowanej postaci, wychodzi bardzo przerysowana, ale o to właśnie
polecamy metodę kilku mocnych kresek. chodzi. Po sesji, podczas której odegracie
Wyobraźcie sobie, że jesteście artystą, szkicującym wszystkie powyższe elementy, uczestnicy z
portret. Aby uzyskać wyrazistą, wyraźnie pewnością zapamiętają, że Wasza postać jest
nacechowaną sylwetkę użyjecie innych pociągnięć odważnym i honorowym wojownikiem ze
pędzla, niż kiedy Waszym celem jest obraz pełen słabością do kobiet – a więc osiągniecie swój cel.
detali, odcieni, z rozbudowanym tłem i Z czasem możecie oczywiście wymyślać coraz
kompozycją. Ten sposób tworzenia postaci ciekawsze i bardziej rozbudowane sceny,
pokazujące cechy postaci, ale zasada pozostaje ta
sama. Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby różne
wydarzenia i przeżycia wpłynęły podczas sesji na
bohatera i zmieniły jego osobowość albo dodały
mu nowego wymiaru, jeśli tylko będziecie mieli na
to ochotę. Ta metoda pozwala dosyć szybko
stworzyć charakterystyczną postać i skupia się
przede wszystkim na zaplanowaniu różnych
fajnych scen, które będą podkreślać jej cechy.
Druga metoda tworzenia postaci jest trochę
bardziej skomplikowana. W tym wypadku bawicie
się w malarza, który przykłada wagę do detali,
dopracowuje światłocień, dodaje małe szczególiki,
aby obraz był ciekawszy. Tak naszkicowany
bohater jest oczywiście mniej charakterystyczny,
ale za to daje więcej możliwości odgrywania i
wczucia się. W pewnym sensie jest też bardziej
życiowy, ponieważ kreślicie go przy użyciu
różnych odcieni szarości, zamiast ostrych
kontrastów czerni i bieli. Nie da się go określić
trzema prostymi słowami, co jednak sprawia, że
12
Strona 14
Armie Apokalipsy
przygotowanie go wymaga znacznie więcej czasu. rozpoznawczych. To tylko punkt wyjścia –
Poza tym w trakcie sesji powinniście pamiętać o dopiero w trakcie sesji gracz może uznać, że kiedy
wszystkich cechach postaci i im więcej ich podczas szaleńczej szarży życie straci giermek
wymyślicie, tym trudniej będzie je wszystkie postaci, zaczyna ona rozumieć różnicę między
odpowiednio odegrać. Jeśli zdecydujecie się na tę przesadną brawurą a prawdziwą odwagą i zmienia
metodę, musicie zastanowić się nad bardziej swoje postępowanie. Być może jedna z
skomplikowaną osobowością, która przy tym jest przygodnie napotkanych kobiet zawraca naszemu
przynajmniej w miarę spójna i wynika z historii wojownikowi w głowie tak, że zapomina on o
postaci, a także wpływa na jej postępowanie. swojej ukochanej. Z pewnością będzie zazdrosna,
Dzięki temu możecie dodać bohaterowi głębię i jeśli w kolejnej karczmie uśmiechnie się do jakiejś
uczynić go ciekawszym. Może ukochana naszego ślicznej panny – jak bohater poradzi sobie z tą
wojownika zginęła, ponieważ stchórzył i nie udało sytuacją? Jak widać metoda ta polega na
mu się jej uratować? Teraz nie cofa się przed budowaniu postaci z kolejnych cegiełek, które
żadnym wyzwaniem, ponieważ czuje się winny i dostarcza Mistrz Gry (a czasem również inni
próbuje sobie udowodnić, że nie brak mu odwagi? gracze), pozwalaniu jej na przechodzenie
Ląduje w łóżku z kolejnymi kobietami, aby kolejnych przemian. Po kilkunastu sesjach
zapomnieć o tej, którą zawiódł. Może szuka otrzymacie dzięki temu pełnego, ciekawego
zemsty na zabójcach ukochanej? Honorowość z bohatera z rozbudowanym tłem, relacjami i
kolei zaszczepił w nim ojciec, rycerz z poglądami, które wytworzyły się podczas
podupadłego rodu, dla którego jedyną wartością prawdziwych wydarzeń, które sami przeżyliście
była duma z pochodzenia oraz kodeks rycerski. podczas gry. Dzięki temu łatwiej Wam będzie
Być może nasz wojownik pragnie przywrócić wczuć się w emocje i motywacje postaci. Ta
świetność swej rodzinie i zdobyć środki na metoda ma jednak jedną wadę – na początku
odbudowanie zrujnowanej siedziby. Dzięki postać jest mniej interesująca, rozwija się dopiero
takiemu rozbudowaniu podstawowych informacji z czasem.
o postaci uzyskujecie bardziej złożony obraz.
Oczywiście możecie dodać jeszcze masę różnych
elementów. Może postać ma brata hulakę, który
psuje reputację rodziny oraz dobrą przyjaciółkę,
do której chętnie zwraca się po radę. Może
podczas jednej z walk został ranny i utyka lekko
na jedną nogę? Może uwielbia owsiane ciasteczka i
czasem wypija za dużo wina? Wszystko zależy od
Waszej inwencji.
Trzecie podejście do tworzenia postaci
zakłada, że nie da się od razu wymyślić pełnego,
interesującego konceptu. Osoby z historii
bohatera nigdy nie będą tak ciekawe, jak te
poznane na sesji, zaś przeżycia podczas kolejnych
przygód kształtują go znacznie głębiej i ciekawiej
niż wydarzenia, wymyślone przed grą. Dlatego
należy stworzyć jedynie podstawową konstrukcję
postaci, najważniejsze określające ją cechy, które
będą stanowić podstawę do budowania bardziej
złożonego konceptu. W przypadku naszego
wojownika oznacza to, że na początku wiemy o
nim tylko tyle, że jest odważny, honorowy i lubi
kobiety, nie wnikamy skąd się to wzięło ani nie
próbujemy uczynić z tych cech jego cech
13
Strona 15
Armie Apokalipsy
Najważniejsze elementy na innych, raczej nie będzie pasowała na
uwodzicielkę, która oplotła dwór siecią intryg.
postaci Pamiętajcie również, że podczas sesji będziecie
Są różne szkoły tworzenia postaci, można musieli odgrywać cechy, które wybierzecie.
wymyślać poszczególne elementy w różnej Dlatego, przynajmniej na początku, lepiej unikać
kolejności i przykładać do nich różną wagę. takich, które mogą sprawić Wam trudność.
Potraktujcie poniższe porady jako przykładowe Oczywiście nikt nie wymaga od Was aktorskich
wskazówki, nie zaś zbiór sztywnych i popisów i nawet, jeśli nie potraficie przemawiać
niezmiennych zasad. W zależności od tego, który niczym wytworny arystokrata bez problemu
z powyższych sposobów tworzenia postaci możecie stworzyć taką właśnie postać. Deklarując
wybraliście, powinniście rozwinąć każdy z jej działania możecie stwierdzić po prostu, że
podpunktów tylko w takim stopniu, w jakim jest „Podchodzę do niego i kłaniam się dwornie.
to Wam potrzebne. Wielu graczy bardzo lubi ten Używając wszelkich niezbędnych w tej sytuacji
moment, ponieważ może uwolnić swoją uprzejmości, mówię: „Czy mógłbym prosić Waszą
kreatywność i stworzyć coś zupełnie nowego, jak Ekscelencję na słowo? Mam do omówienia
autor książki albo scenariusza. To naprawdę sprawę niecierpiącą zwłoki.”. Mistrz Gry w takiej
bardzo satysfakcjonująca zabawa! sytuacji powinien założyć, że Wasz arystokrata
doskonale wie, jak się zachować w tej sytuacji i nie
Historia będzie wymagał od Was dokładnego opisu
wszystkich szczegółów. Mimo to wydaje nam się,
Kiedy macie już gotowy ogólny koncept że zaczynając przygodę z grami fabularnymi lepiej
bohatera, czas zastanowić się nad jego jest wybrać postać, którą będzie Wam łatwo
charakterem i historią – te rzeczy są ze sobą odegrać.
często związane. Jako historię rozumiemy tutaj
wszelkie wydarzenia, które miały miejsce przed Motywy z książek i filmów
pierwszą sesją. Skąd postać pochodzi, z jakiej
rodziny, czy w jej życiu wydarzyło się coś Ciekawym zabiegiem podczas tworzenia
niezwykłego lub traumatycznego, czym się bohatera na podstawie archetypu (o czym
zajmowała, dlaczego jest w tym, a nie innym pisaliśmy przy okazji ogólnego konceptu), jest
miejscu w życiu. Odpowiedzi na te pytania będą dodanie do niego jakiegoś nieoczekiwanego
miały wpływ na wiele aspektów postaci: jeśli elementu, który zmieni go nie do poznania. Może
wielokrotnie w przeszłości została zdradzona nasza Lara Croft, mimo zainteresowania ze strony
przez przyjaciół, zapewne nie będzie zbyt ufna w licznych adoratorów, woli raczej bliskość z
stosunku do ludzi. Jeśli pochodzi ze szlacheckiego kobietą? Może Tyrion Lannister w naszej wersji to
rodu, będzie się wysławiała w odpowiedni sposób nie karzeł, a przystojny rycerz o błyskotliwym
i będzie miała wiedzę o etykiecie czy heraldyce. umyśle i paskudnym usposobieniu? Może cichy
Jeśli jako jedyna przeżyła straszliwy pożar, w skrytobójca ma miękką stronę i opiekuje się
którym zginęli jej bliscy, powinna bać się ognia i kilkorgiem dzieci w jednym z sierocińców?
nienawidzić piromanów. Dlatego myśląc o Samodzielna szlachcianka może z kolei mieć
osobowości, a także motywacjach bohatera, słabość do drogiej biżuterii. Dzięki tej metodzie
pamiętajcie o tym, jak wyglądała jego historia. uzyskacie zupełnie nowy, ciekawy koncept
postaci, który odszedł już dość daleko od swojego
Charakter pierwowzoru.
Aby stworzyć charakter postaci, musicie W filmach i książkach bardzo często
najpierw określić jego najważniejsze cechy, dbając występują bohaterowie, którzy podają się za kogoś
o to, aby tworzyły spójny obraz. Jeśli innego. To bardzo ciekawy wątek fabularny,
zdecydujecie, że postać jest towarzyska i pewna jednak odradzamy stosowanie takiego zabiegu
siebie, nie może być jednocześnie gburem, który przy tworzeniu postaci. Podczas sesji Wy jako
nikomu nie ufa. Jeśli z kolei jest nieśmiała i polega gracze udajecie, że jesteście swoimi bohaterami.
Jeśli będziecie próbować dodatkowo udawać, że
14
Strona 16
Armie Apokalipsy
ten bohater jest kimś innym, tylko to utrudnicie
sobie zadanie. Innym problemem, który pojawia
się przy inspirowaniu się szeroko pojętą kulturą,
jest motyw absolutnej wyjątkowości postaci. W
wielu dziełach główny bohater to jedyna osoba na
świecie, która coś potrafi, wie, jest ostatnią z rodu
czy rasy, ma niezwykłe moce w przeciwieństwie
do zwykłych śmiertelników, jest z nią związana
przepowiednia itp. Wielu graczy czuje silną
pokusę, żeby ich postacie również były unikatowe.
Jednak rodzi to dwie komplikacje. Po pierwsze
niekoniecznie mieści się w konwencji systemu lub
kampanii, którą gracie. Po drugie nie jesteście sami
– oprócz Was w zabawie biorą udział także inni
gracze i ich postacie są bohaterami opowieści na
równi z Waszymi. Jeśli będziecie forsować
absolutną wyjątkowość Waszych postaci, reszta
drużyny może poczuć, że chcecie zabrać dla siebie
całe światło jupiterów. Dlatego tego typu pomysły
lepiej jest omówić wcześniej z całą grupą i
zastanowić się, czy to na pewno niezbędne. Jeśli chcecie, aby cechy Waszej postaci miały
jeszcze większe znaczenie w trakcie sesji, dodajcie
Cele postaci i flagi jej kilka charakterystycznych elementów. Dla
Podczas sesji będziecie nie tylko odgrywać Mistrza Gry mogą one stać się punktem
cechy Waszych bohaterów, ale również zaczepienia do wątków indywidualnych, które
decydować o ich działaniach. Zazwyczaj Mistrz może Wam poprowadzić – nazywa się je
Gry stawia przed graczami różnego typu zazwyczaj flagami. Nawet na sesji, podczas której
wyzwania, a oni muszą znaleźć sposób na gracie całą drużyną, bardzo często zdarzają się
pokonanie trudności. Jednak tworząc postać fragmenty sesji, które gra tylko jeden z
możecie w jej koncepcie zawrzeć również uczestników. Przykładowo postać rozmawia z
indywidualne cele, do których dąży ona kimś bez świadków albo poszła na samotny spacer
równolegle do głównej osi fabuły. Jeśli wojownik po mieście i złodziej wyrwał jej torebkę. Jeśli
z wcześniejszego przykładu chce się zemścić na bohater posiada różnego rodzaju flagi, da
zabójcach ukochanej, będzie zapewne szukał Mistrzowi Gry pretekst do wprowadzenia takich
informacji na jej temat, może planuje zebrać właśnie sytuacji. Weźmy naszego honorowego
większy oddział, aby ich pokonać. Za każdym wojownika, który nie cofa się przed wyzwaniem –
razem, kiedy dostanie dobrze płatne zlecenie, aż prosi się o sytuację, w której podpity podróżnik
część środków będzie przeznaczał na swój w karczmie rzuca pod jego adresem kilka
prywatny cel, czyli zemstę. Może się okazać, że dla bezczelnych uwag i pojedynek gotowy. Jeśli postać
Mistrza Gry tego typu dążenia postaci są bardzo jest uwodzicielką, która ma zwyczaj rozbijać
na rękę. Będzie mógł wpleść wątki postaci w związki innych ludzi, możecie się spodziewać, że
główną fabułę – może podczas misji ochrony na wielu sesjach spotkacie żonatych mężczyzn,
ważnego dyplomaty gracze trafią na trop jednego którzy tracą głowę dla naszej bohaterki.
ze zdrajców? Od razu pojawia się emocjonujący Ukrywająca swoją przeszłość była niewolnica
wybór – czy postać wypełni zadanie, czy też weźmie prawdopodobnie udział w wątkach, w
postawi cel osobisty nad interes grupy. których ktoś będzie próbował odkryć jej tajemnicę
Zobaczycie, że tworząc dla bohatera różnego typu albo szantażować ją, grożąc ujawnieniem sekretu.
dodatkowe motywacje i dążenia, tak naprawdę Dzięki flagom nawiązujecie swojego rodzaju
zapewniacie sobie dużo dodatkowej zabawy. dialog z Mistrzem Gry, pokazujecie mu, co
15
Strona 17
Armie Apokalipsy
chcielibyście zagrać, a on projektując przygodę takie elementy w koncepcie postaci dajecie
może zerknąć do notatek i przygotować prowadzącemu gotowe pomysły na wątki dla
fragmenty przeznaczone specjalnie dla Waszych Waszych bohaterów – dzięki temu będą oni
postaci. Innymi słowy – wszyscy na tym zyskują. ważnymi osobami na wielu sesjach.
Dobrym pomysłem na flagi są wady, zalety,
upodobania i tejemnice. Wady mówią o
słabościach postaci, mogą dotyczyć zarówno Wygląd
płaszczyzny fizycznej, jak i jej cech charakteru Kiedy wiecie już kim jest Wasz bohater, czas
(notoryczny kłamca, wybuchowy, mściwy) lub na wymyślenie jego wyglądu. Możecie polegać tu
przekonań (uprzedzony do określonej grupy, wyłącznie na swojej wyobraźni lub też znaleźć
zaślepiony). Mogłoby się wydawać, że opieranie rysunek albo zdjęcie, na którego podstawie
konceptu postaci nawet częściowo na jej opiszecie postać (polecamy do tego strony
słabościach jest bezsensowne – przecież chcemy, internetowe deviantart.com i tumblr.com).
żeby obronną ręką wychodziła ze wszystkich Pomyślcie nad wszelkimi cechami jej fizjonomii,
opałów. Jednak bohater bez skazy jest po prostu kolorem włosów i fryzurą, kolorem oczu,
nudny, dlatego warto wymyślić również rzeczy, wzrostem i sylwetką, sposobem poruszania się.
które sprawiają mu trudność. Oczywiście nie Czy jest raczej zgrabna i wysportowana, czy
zapominajmy również o zaletach – postać z filigranowa i delikatna? Czy widać po jej ruchach,
pewnością ma również dziedziny, w których jest że zna się na walce, czy ma w sobie coś
wyjątkowo uzdolniona, posiada dodatkowe zmysłowego, czy raczej na pierwszy rzut oka
przewagi, może osiągać więcej niż inni. Takie wydaje się niepozorna? Zastanówcie się nad jej
cechy mogą również być źródłem wielu ciekawych ubiorem – nie musicie wymyślać go bardzo
flag. Weźmy na przykład wyjątkową atrakcyjność. dokładnie, ale określcie przynajmniej jego styl. Jak
Oczywiście, bardzo przydaje się ona podczas postać się wysławia – czy mówi powoli, dokładnie
wykonywania różnego rodzaju misji, ale Mistrz akcentując słowa, czy też wesoło szczebiocze albo
Gry może wprowadzić również wątek, w którym wypowiada się leniwie, prawie mrucząc jak kotka?
ktoś bez pamięci zakochuje się w bohaterze, może Oczywiście nie przesadzajmy z teatralnością, nie
pisze o nim wiersz albo zabiega o to, żeby chodzi nam o to, żebyście modulowali głos i
namalować jego portret. Może zazdrosny rywal wymyślali skomplikowany styl odgrywania postaci.
bądź rywalka próbuje go zdyskredytować? Może
zostaje wybrany na króla lub królową balu? Opcji Kiedy już wiecie jak wygląda bohater,
jest całe mnóstwo. zapiszcie sobie trzy przymiotniki, które mówią o
wrażeniu, jakie sprawia na obserwatorach, np.
Tak samo mogą zadziałać upodobania i pewna siebie, zmysłowa, samodzielna. Jeśli
sekrety postaci. To, co nasz bohater lubi, stanowi będziecie opisywać postać (np. aby inni gracze
świetną motywację do działania. Kobieciarz z wiedzieli, jak wygląda), podkreślcie przede
pewnością da z siebie dużo, żeby zaimponować wszystkim te właśnie przymiotniki. Ludzie
płci przeciwnej, miłośnik malarstwa chętnie zazwyczaj lepiej wyobrażają sobie osoby, jeśli
weźmie udział w wątku, dziejącym się pośród wiedzą, jakie wrażenie mają one sprawiać niż
bohemy artystycznej, ktoś zafascynowany tajemną słysząc nawet bardzo szczegółowy opis.
wiedzą z pewnością skorzysta z sytuacji, żeby
zwiedzić starą bibliotekę. Dzięki wymyśleniu Na tym etapie macie już gotową, bardzo
upodobań postaci zyskujecie dodatkowy powód, fajną postać, którą będzie się z pewnością dobrze
żeby angażowała się ona w historię (a Mistrz Gry grać. Oczywiście można ją dalej rozbudowywać,
z radością wkomponuje Wasze pomysły w fabułę ale na początek to z pewnością wystarczający
sesji). Podobnie ma się sytuacja z sekretami – poziom skomplikowania. Życzymy udanej zabawy!
wiadomo, że tajemnice aż się proszą o kogoś, kto
niechcący lub celowo je odkryje, a później
spróbuje wykorzystać swoją wiedzę. Zwierając
16
Strona 18
Armie Apokalipsy
Słowniczek pojęć
Charyzmaty – niezwykłe moce, którymi Konklawe – rada najwyższych Pieczęcią aniołów,
dysponują anioły. Każdy Charyzmat ma siedem podejmująca większość ważnych decyzji odnośnie
poziomów mocy, przy czym siódmy poziom funkcjonowania Świątyni. Na czele Konklawe stoi
pozwala na naprawdę epickie działania. Egzarcha, który pełni rolę władcy absolutnego
Charyzmaty zapewniają aniołowi takie możliwości, anielskiej społeczności. Częścią Konklawe jest
jak spowodowanie potężnego wybuchu na Kapituła, czyli grupa aniołów, które dzielą między
obszarze kilku przecznic, rozkochanie kogoś w siebie zarządzanie poszczególnymi gałęziami
sobie na śmierć i życie jednym spojrzeniem, działalności Świątyni.
bieganie po pionowych ścianach i wodzie niczym
we wschodnich filmach walki, wydawanie Natchnieni – ludzie, służący aniołom. Kiedy
śmiertelnikom rozkazów, zmienianie ich zostają natchnięci światłem Najwyższego,
wspomnień, wzbudzanie powszechnej paniki czy porzucają bez żalu swoje dotychczasowe życie,
też kierowanie cudzym ciałem niczym marionetką. aby w całości poświęcić się nowej misji. Nigdy nie
zdradzą swojego pana ani nie odmówią wykonania
Chóry – kiedy Najwyższy stworzył anioły w nawet samobójczego rozkazu.
Zaświatach, wyznaczył im pewne funkcje,
przydzielając tym samym do różnych Chórów. Są Patroni – siedmiu Archaniołów zesłało na świat
one czymś w rodzaju gatunku anioła, mówią nieco swoje dzieci, czyli anielskie Zastępy. Tworząc
o jego charakterze i podejściu do życia. postać decydujecie, który z Patronów stworzył
Waszego bohatera . Ten wybór określa również,
Heretycy – śmiertelnicy, którzy służą Skazanym. do którego Zakonu należy anioł.
Niektórzy tworzą wokół Daiva kulty i wyznają ich
niczym bogów, inni zaś czują się bardziej Pieczęć – odpowiednikiem duszy anioła jest jego
ochroniarzami, sługami albo nawet przyjaciółmi Pieczęć. Najmniej znaczni skrzydlaci mają
Skazanych, którym przysięgli wierność. Pierwszą Pieczęć, a najpotężniejsi pośród nich -
Siódmą. Jedną z najstraszliwszych kar jest
Karnawał – zbliżająca się apokalipsa wywiera na złamanie Pieczęci, które czyni z anioła Grzesznika
ludzi bardzo różny wpływ. Niektórzy udają, że nic i wyjmuje go spod opieki Patrona.
się nie dzieje i żyją jak dawniej, jednak inni
popadają w obłęd o różnym stopniu nasilenia, Potępieni – godni pożałowania ludzie, którzy
zwany Karnawałem. Osoby, które dołączają do zaprzedali swoje dusze Upadłym. Niektórzy
korowodu tych, którzy przeczuwają koniec świata, zrobili to w nadziei na zdobycie mocy lub władzy,
zaczynają szaleć, spełniać swoje najmroczniejsze inni zostali podporządkowani wbrew swojej woli –
pragnienia, robić rzeczy zupełnie nieracjonalne. z punktu widzenia aniołów nie ma to żadnego
Inni popadają w fanatyzm religijny, próbując znaczenia. Służąc Upadłym wydali na siebie wyrok
odpokutować grzechy. Karnawał daje ludziom śmierci.
częściową odporność na moce nadnaturalnych, a
czasem również nowe, niezwykłe zdolności.
17
Strona 19
Armie Apokalipsy
Relikwie – święte przedmioty, których używają
anioły w walce z Upadłymi (a czasem również
podczas pojedynków między sobą). Relikwie
mogą wyglądać jak broń i służyć przede
wszystkim do zadawania ciosów, jednak są wśród
nich na przykład przedmioty, pełniące rolę zbroi,
naszyjniki pomagające w uwodzeniu czy motory,
wybierające zawsze najkrótszą drogę do celu.
Skazani (Daiva) – istoty, które kiedyś
sprzeniewierzyły się Jedynemu i za karę zostały
zesłane na Ziemię. W dawnych czasach Skazani
dysponowali dużą mocą i byli czczeni przez ludzie
jako bogowie. Później na wiele wieków utracili
swoje zdolności, by na powrót przebudzić się w
przededniu apokalipsy. Część Daiva współpracuje
z aniołami, część woli wysługiwać się Wrogowi,
większość stara się jednak dbać przede wszystkim
o własne interesy.
Świątynia – święte miejsce, w którym anioły
mogą modlić się do swoich Patronów i liczyć na
ich łaskawe spojrzenie. Wokół takich źródeł mocy
gromadzą się wszyscy skrzydlaci z danego miasta,
tworząc silnie zhierarchizowaną społeczność.
Świątynie rządzą się jasnymi, surowymi zasadami
(takimi samymi niezależnie od szerokości
geograficznej) i wyznaczają aniołom zadania.
Przywódcą Świątyni jest Egzarcha, który sprawuje
absolutną władzę nad każdym aspektem życia
Zastępów.
Upadli (Enim) – służące Wrogowi istoty, w
większości zamknięte w kolejnych Kręgach
Zakony – dzieci każdego z Patronów tworzą
Piekieł. Części z nich udaje się jednak wydostać na
osobny Zakon, czyli frakcję w społeczności
powierzchnię Ziemi, gdzie sieją chaos i
aniołów. Zakonów jest siedem i każdy pochodzi
zniszczenie. Ich nadrzędnym celem jest
od jednego z Archaniołów: Aratrona, Hariela,
uwolnienie z dna Piekieł swego pana, zwanego
Mechakiela, Ofiela, Raguela, Uzjela i Zeruela.
przez anioły Wrogiem. Toczą zażartą wojnę z
Anioły z tego samego Zakonu mają podobny
Zastępami, dążąc do apokalipsy. Niektóre z nich
światopogląd i starają się wspierać nawzajem.
to upadłe anioły, które odwróciły się od Stwórcy.
Wróg – potężna istota, która przed eonami
sprzeciwiła się Najwyższemu i została wtrącona
do najniższego Kręgu Piekieł. Ziemia jest jego
więzieniem i poprzez rozpętanie apokalipsy Wróg
zamierza wydostać się na wolność. Służą mu
Enim, zwani przez anioły Upadłymi. Zastępy
zostały zesłane na świat, aby nie dopuścić do
apokalipsy i pokrzyżować plany Wroga.
18
Strona 20
Armie Apokalipsy
Armie Apokalipsy w pigułce
Poniższy rozdział napisaliśmy z myślą przede więzienia. Gracze wcielają się role aniołów, które
wszystkim o osobach, które mają już zostały zesłane na świat, aby powstrzymać Wroga
doświadczenia z grami fabularnymi, ale nie miały i nie dopuścić do apokalipsy.
jeszcze okazji uczestniczyć w sesja Armii
Apokalipsy. Chcieliśmy stworzyć tekst, który Zgodnie z założeniami systemu cały świat
mógłby pomóc Wam zapoznać się z powstał wyłącznie po to, aby Stwórca mógł
podstawowymi założeniami systemu i łatwiej strącać tu wszelki niepożądany element – od
przygotować do uczestniczenia w Kronice. Dla arcypotężnych istot, po mało istotne byty, które
osób zaznajomionych z systemem może on jakoś mu się sprzeniewierzyły. Całość została
stanowić formę przypomnienia najważniejszych zaprojektowana jako więzienie o kolejnych
faktów i zasad. poziomach bezpieczeństwa. Na powierzchni,
między śmiertelnikami, osadzano tych najmniej
Na kilku najbliższych stronach znajdziecie kłopotliwych skazańców, zaś na kolejnych
informacje o świecie Armii Apokalipsy, typie poziomach Piekieł lądowały coraz silniejsze istoty.
postaci, które możecie stworzyć oraz o Siódmy Krąg Piekieł to miejsce przetrzymywania
podstawach mechaniki. Tekst został pomyślany Wroga. Obecnie mury pomiędzy poszczególnymi
jako wsparcie dla podręcznika, a nie jego substytut Kręgami są coraz słabsze, pojawiają się kolejne
– jeżeli system przypadnie Wam do gustu, gorąco przejścia na powierzchnię. Dlatego pomiędzy
namawiamy Was do zaopatrzenia się w ludźmi działa coraz więcej Upadłych – sług
podręcznik podstawowy oraz dodatki. Pozwolą Wroga, które pomagają swemu Panu w ucieczce.
one lepiej zrozumieć zasady gry i przede
wszystkim poznać w znacznie większym stopniu Oprócz nich w Armiach Apokalipsy spotkać
całe bogactwo świata Armii Apokalipsy. możne jeszcze Daiva, zwane Skazanymi. To istoty,
które zostały tu niegdyś zesłane za jakieś
przewiny, jednak nie sprzymierzyły się z Wrogiem.
W przeszłości starały się jakoś urządzić sobie
Świat wokół postaci życie na Ziemi. Niektóre były nawet czczone jako
Akcja Armii Apokalipsy dzieje się w świecie starożytni bogowie i demony. Obecnie są niejako
podobnym do naszego, który jednak znajduje się zawieszone między dwoma stronami konfliktu. Z
na skraju kataklizmu. Przed eonami Stwórca jednej strony mają siły Wroga, z drugiej zaś
zamknął na nim potężną istotę (czy może raczej anielskie Zastępy, które przyszły tutaj
byt), która obecnie jest bliska wydostania się ze powstrzymać Upadłych. Niektórzy Skazani
swojego więzienia. Jeżeli mu się to uda, świat, a określają się po jednej ze stron, większość jednak
może i cały wszechświat, spotka zagłada. Owego przede wszystkim dba o własne interesy.
więźnia nazywa się po prostu Wrogiem.
Świat bardzo przypomina naszą
Dysponuje on niewyobrażalną mocą, która jednak
współczesność, istnieją jednak pewne różnice.
na razie ograniczana jest przez mury jego
Wszystko jest w nim bardziej intensywne – od
19