daj_sie_uskrzydlic

Szczegóły
Tytuł daj_sie_uskrzydlic
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

daj_sie_uskrzydlic PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie daj_sie_uskrzydlic PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

daj_sie_uskrzydlic - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Strona 2 Armie Apokalipsy Armie Apokalipsy Daj się uskrzydlić! Katarzyna Kuczyńska Marcin Kuczyński darmowy dodatek do gry wszystkie ilustracje w podręczniku pochodzą z „Armii Apokalipsy” i „Hymnu Zastępów” ich autorami są Joanna Materek i Mateusz Bielski Podręcznik możecie kopiować, rozdawać znajomym i drukować. Możecie też umieszczać go (albo link do niego) na stronach internetowych. Nie możecie go sprzedawać ani wykorzystywać jego fragmentów w swoich tekstach bez podania źródła. 1 Strona 3 poznaj Armie Apokalipsy Armie Apokalipsy wszystko, czego potrzebujesz, żeby wyczerpujące opisy Zakonów, zacząć prowadzić i grać; zasady, Chórów i Stanowisk; nowe tworzenie postaci, rozdział MG Charyzmaty, Atuty i Stygmaty darmowa strona dla Mistrzów Gry; generatory postaci, pomoc przy tworzeniu Wątków i wiele, wiele innych narzędzi dla MG 2 Strona 4 Armie Apokalipsy Wprowadzenie „Daj się uskrzydlić!” jest podręcznikiem Kolejne rozdziały pisaliśmy już z myślą o szczególnym. Dzieli się na kilka części, które są od osobach, które w RPG grają, jednak dopiero siebie właściwie niezależne. Łączy je jedno – na niedawno przesiadły się (albo dopiero to planują) każdej stronie tego dodatku staramy się Was na Armie Apokalipsy. Zaczynamy od słowniczka przekonać, że warto pograć w Armie Apokalipsy i najważniejszych pojęć z uniwersum systemu, który wytłumaczyć, co zrobić, żeby czerpać z gry jak pomoże lepiej orientować się dalszych tekstach i najwięcej przyjemności. Nie będziemy udawać, że może przydać się na pierwszych sesjach, kiedy napisaliśmy go altruistycznie – mamy szczerą terminologia gry nie jest jeszcze powszechnie nadzieję, że dzięki tej lekturze zwiększy się Wasze znana. zainteresowanie systemem i satysfakcja z sesji. Czy się uda – zobaczymy. „Armie Apokalipsy w pigułce” traktują dokładnie o tym, co sugeruje tytuł. Jeżeli O czym więc przeczytacie w dodatku? zastanawiacie się nad sięgnięciem po nasz system, „Wyobraźnia uskrzydla”, pierwszy rozdział znajdziecie tu podsumowanie zasad, krótki opis podręcznika, został przygotowany z myślą o świata i tematyki gry. Poza tym rozdział może osobach, które do tej pory w ogóle nie grały w przydać się podczas sesji. Dzięki niemu gracze RPG albo dopiero co zaczęły. Dowiecie się z powinni szybciej zorientować się w mechanice i niego co to są gry fabularne i dlaczego to takie lepiej wiedzieć, jakiego typu wyzwania mogą ich świetne hobby. Mamy nadzieję, że tekst ten spotkać podczas przygód. Nawet osoby, które już przyda się również jako krótkie wprowadzenie, od jakiegoś czasu grają w „Armie Apokalipsy” które bardziej doświadczenie gracze mogą powinny zerknąć na ten tekst – być może wyjaśni wręczyć osobom, które chcą się z grami on jakieś zasady, które do tej pory wydawały się fabularnymi dopiero zapoznać. niezrozumiałe. Rozdział drugi, „Bohater opowieści”, Dalej zapraszamy do drugiego już rozdziału również kierujemy przede wszystkim do osób, o tworzeniu bohaterów. „Narodziny anioła” które nie mają jeszcze dużego doświadczenia z skupiają się konkretnie na przygotowywaniu grami fabularnymi. To zbiór porad dotyczących drużyny na sesje „Armii Apokalipsy”. W zamyśle tworzenia postaci, przydatnych właściwie rozdział ten stanowi uzupełnienie podręcznika i niezależnie od systemu. Znajdziecie tam bez niego będzie pewnie mało zrozumiały. informacje o różnych podejściach do kreacji Pisaliśmy go z myślą o osobach, które albo grają bohatera oraz trochę prostych trików, które już w nasz system i zamierzają tworzyć anioły do ułatwią Wam jego wymyślenie. Z pewnością nie kolejnej Kroniki, albo też kupiły już podręcznik zaskoczymy tutaj niczym starych wyjadaczy, ale główny i szykują się do przygotowania swojego dla osób, które przygotowują swoje pierwsze pierwszego skrzydlatego. postacie, tekst może okazać się przydatny. Ostatni rozdział jest bardziej uniwersalny i w zasadzie mógłby posłużyć jako pomoc do 3 Strona 5 Armie Apokalipsy dowolnej gry fabularnej, w której występuje Mistrz 2013. Mamy w jego pisaniu pewien interes – może Gry i gracze (no, kilka wyjątków przychodzi nam dzięki „Daj się uskrzydlić!” ktoś jeszcze sięgnie po do głowy). Nie chcieliśmy powielać porad dla nasz system. Ale popatrzcie tylko, jak wiele osób grających, które padały już tysiące razy, tylko przygotowuje coś zupełnie bezinteresownie: zaproponować trochę inne spojrzenie na rolę systemy, tłumaczenia, przygody, dodatki… Tak gracza podczas sesji. I tu nasza zwyczajowa uwaga po prostu, bo fajnie jest podzielić się z innymi. – „Zostań bohaterem sesji” nie jest tekstem Mamy fantastyczne hobby, którym zajmują się rewolucyjnym, nie my pierwsi wpadliśmy na fantastyczni ludzie! zawarte tam porady. Po prostu uznaliśmy, że fajnie będzie zebrać je w jednym miejscu i Wam przekazać. Część na pewno sami już znacie, ale może znajdziecie tu coś ciekawego. Tak czy owak Milej lektury i wszystkiego najlepszego – rozdział przygotowywaliśmy z myślą o już nieco z okazji DDGF2013! bardziej doświadczonych graczach, chociaż oczywiście zapraszamy wszystkich do lektury. Jeżeli ktoś śledzi nasze wpisy na blogu, wie z pewnością, że „Daj się uskrzydlić!” powstawało w bardzo gorącym dla nas okresie. W tym samym Wyobraźnia uskrzydla ………….. 05 miesiącu premierę ma „Hymn Zastępów”, a Bohater opowieści ………….. 10 dopiero co oddaliśmy Wam do użytku „Pomocnik Mistrza Gry” – stronę internetową do Słowniczek pojęć ………….. 15 przygotowywania własnych Kronik. Dlatego przepraszamy z góry za wszelkie błędy, który Armie Apokalipsy w pigułce ………….. 17 znajdziecie na stronach tego dodatku. Obiecujemy, że będziemy go aktualizować (zaleta Narodziny anioła ………….. 27 wydania elektronicznego), poprawiając wpadki, które wyjdą na jaw dopiero po premierze. Zostań bohaterem sesji ………….. 36 I na koniec jeszcze jedna refleksja, która nam się nasunęła. Ten podręcznik powstał specjalnie z myślą o Dniu Darmowych Gier Fabularnych 4 Strona 6 Armie Apokalipsy Wyobraźnia uskrzydla Skoro czytacie te słowa, zapewne z jakichś wielu gier komputerowych, które faktycznie powodów zainteresowaliście się tematyką gier wywodzą się od „papierowych” gier fabularnych. fabularnych. Być może zaintrygowały Was Na świecie to hobby zostało docenione znacznie zasłyszane gdzieś informacje na ich temat, bardziej niż u nas. Do grania przyznają się nawet możliwe też, że dostaliście ten tekst od znajomego sławy (między innymi aktorzy Vin Diesel i Robin albo znajomej. Tak, czy owak – postaramy się na Williams czy muzyk Moby). kilku najbliższych stronach przybliżyć Wam tematykę tego hobby i zachęcić do gry. Tu jeszcze Gry fabularne to hobby, w które ludzie na uwaga. Jeżeli ktoś strasznie męczy Was o całym świecie bawią się mniej więcej od lat przeczytanie tego artykułu, a Wy kompletnie nie siedemdziesiątych poprzedniego wieku. macie na to ochoty, powiedzcie mu, że wszystko Oczywiście, znajdą się tacy, którzy będą Was starannie przestudiowaliście, ale niestety nie macie przekonywać, że w gruncie rzeczy taka forma czasu na taką rozrywkę. Gdyby dopytywał, rozrywki znana była już starożytnym, że właśnie powiedzcie, że zrozumieliście z tego tyle, że to tym zajmowali się średniowieczni bardowie i taka jakby gra planszowa bez planszy. Zazwyczaj celtyccy druidzi, ale my będziemy trzymać się w zupełności wystarczy. Każdy z nas miał kiedyś tylko sprawdzonych faktów. Tak więc w latach znajomego, któremu tak strasznie, strasznie siedemdziesiątych dwóch gości uznało, że super zależało, żeby nas wciągnąć w jakieś jego byłoby stworzyć grę, w której grupa ich kumpli zainteresowania, więc… nie ma za co. będzie mogła odgrywać przebijanie się przez kolejne poziomy podziemi i zabijanie po drodze strasznych stworów. Na końcu czekał skarb (rzadziej – księżniczka), a potem można było O co w tym wszystkim chodzi? zaczynać raz jeszcze, w kolejnych podziemiach. Jeżeli zdecydowaliście się zostać z nami Od tego czasu RPG wciąż ewoluowało, jeszcze chwilę, to super. Czas przejść do sedna i dzięki czemu istnieje teraz cała gama różnych gier wyjaśnić, o czym właściwie piszemy. Przede – od oldschoolowej fantastyki z magicznymi wszystkim gry fabularne to świetna zabawa. mieczami przez komedię, horror, romanse czy Pozwala Wam odgrywać role jakiejś dzieła poruszające kwestie różnego rodzaju wyimaginowanej postaci i stać się bohaterem problemów społecznych. Wraz z rozwojem gier ciekawej fabuły. To fajny sposób na spędzenie zmieniali się również gracze. Przede wszystkim im wieczoru z grupą znajomych i poznawanie bardziej gry odchodziły od schematu opowieści o nowych ludzi. Przy okazji RPG ćwiczy niezwyciężonych barbarzyńcach z wielkimi kreatywność i uczy reagowania na niespodziewane toporami, tym więcej kobiet interesowało się taką sytuacje, a także współpracy w grupie. Często formą rozrywki. Poza tym każdy zaczął szukać w można spotkać się z angielską nazwą naszego RPG czegoś dla siebie. Jedni chcieli mało hobby, czyli RPG (Role Playing Games). skomplikowanej rozrywki, inni liczyli na głębokie Mogliście natrafić na ten skrót przy okazji bardzo 5 Strona 7 Armie Apokalipsy przeżycia, kolejnych przede wszystkim Trochę jak gry planszowe interesowała wciągająca fabuła. Trochę jaki z ale bez planszy i nie można w nie wygrać filmami – ludzie chodzą na nie z zupełnie różnych Grupa ludzi spotyka się, żeby wspólnie powodów i podobają im się różne tytuły. Po pograć. Istnieją pewne zasady, gracze mają swoją ponad czterdziestu latach istnienia gier reprezentację w grze – czyli postacie. Innymi fabularnych powstało ich tak wiele, że każdy słowy, każdy „kimś gra” – może wojownikiem, naprawdę będzie w stanie znaleźć coś dla siebie. może reporterką, a może wampirem – to zależy już od konkretnego systemu. Pod wieloma Nie będziemy ukrywać, że mamy interes w względami przypomina to więc grę planszową, tym, żeby przekonać Was do grania w RPG. Od tyle, że… bez planszy. Bo całość rozgrywki jakiegoś czasu nie tylko gramy, ale również odbywa się w wyobraźni. Gracze nie przesuwają piszemy własne gry, a ten dodatek powiązany jest pionków, tylko opisują działania swoich postaci. z wydanymi przez nas „Armiami Apokalipsy” – Owszem, zdarzają się gry fabularne, które grą o aniołach, które zostają zesłane do wprowadzają dodatkowo figurki. Na samym współczesnego świata i borykają się z zupełnie początku historii RPG były one nierozerwalnie nową dla nich sytuacją. Jeżeli przekonamy Was do związane w rozgrywką, obecnie jednak znakomita „Armii Apokalipsy”, będzie to dla nas z większość tytułów zakłada grę bez jakichkolwiek oczywistych powodów opłacalne. Jednak nawet, figurek. jeżeli tematyka aniołów żyjących między ludźmi i walczących z innymi nadnaturalnymi istotami Was Taki trochę amatorski teatr nie interesuje, nie odkładajcie jeszcze tego tekstu – z naciskiem na „amatorski”, a nie „teatr” może uda nam się przekonać Was, że gry Gry fabularne mogą kojarzyć się z teatrem, fabularne są naprawdę fascynującą rozrywką i ponieważ każdy z graczy odgrywa jakąś postać. Z znajdziecie grę, która będzie Wam bardziej drugiej jednak strony, nie ma tu żadnego ruchu odpowiadać. scenicznego (siedzicie sobie wygodnie i opisujecie, No dobrze, ale czym właściwie są gry żadnego biegania i unoszenia ku górze czaszek). fabularne, na czym to hobby w ogóle polega? W Do tego w porównaniu z teatrem nie ma zależności od konkretnej w gry i podejścia praktycznie scenariusza. Owszem, jeden z Was ma grających, można spotkać się z trzema jakiś ogólny zarys tego, co ma się wydarzyć, ale to najczęstszymi opisami tej rozrywki. Wy decydujecie o losie Waszych postaci. Istnieje co prawda pewna odmiana gier fabularnych, nazywana LARP (Live Action Role Play), która zakłada pełne odgrywanie, przebieranie się za postacie, itp. – my się jednak w tym tekście w ogóle nie będziemy tym zagadnieniem zajmować. Jak wspólne wymyślanie książki tyle tylko, że nikt tego nie zapisuje Siedzicie razem w pokoju. Jedna osoba rzuca wyjściową sytuację. Mówi, że postacie stoją przed komisariatem policji i zastanawiają się, jak zdobyć informacje o groźnym gangsterze. Jedno z Was odpowiada, że postać, którą kieruje – bezkompromisowa reporterka – wchodzi do środka i stara się wydobyć informację od oficera dyżurnego. Ta pierwsza osoba opisuje kolejną przeszkodę, tworzy nową sytuację. I tak dalej. Trochę jakbyście razem wymyślali fabułę książki albo scenariusz dla filmu. Tylko, że Waszym celem 6 Strona 8 Armie Apokalipsy nie jest przygotowanie czegoś ciekawego dla Podsumowując – Mistrz Gry opisuje Wam publiczności, ale dobra zabawa podczas tworzenia sytuację, postacie tła i stawia przed Wami jakieś tej fabuły. wyzwania (wytropić dealera narkotyków w klubie, obronić średniowieczny zamek przed najeźdźcami). Wy deklarujecie, co w związku z tym robią Wasze postacie, starając się przy tym Czas na podstawy działać zgodnie z ich charakterem (który wcześniej Jak pisaliśmy wcześniej, gry fabularne wymyśliliście). Jeżeli deklarujecie jakąś akcję, która przeszły daleką drogę od zabijania potworów w może się nie udać (wasza mistrzyni Kick-boxingu podziemiach i obecnie potrafią się od siebie chce ogłuszyć ochroniarza w klubie, Wasz wampir bardzo różnić. Istnieje jednak pewien klasyczny próbuje zahipnotyzować ofiarę), wykonujecie test układ, który jest wspólny dla zdecydowanej (często rzucając kostką), żeby sprawdzić, czy Wam większości systemów (czyli gier, bo pojedynczą się udało. Im wyższy macie współczynnik grę nazywamy właśnie „systemem RPG”). związany z daną czynnością (walka, hipnoza), tym większa szansa, że akcja Waszej postaci się W każdej grupie grających jest jedna osoba, powiedzie. która bierze na siebie rolę przewodnika albo prowadzącego. W jednych gracz nazywamy ją Niezbędna do grania będzie grupa ludzi, z „Narratorem”, w innych „Mistrzem Gry”, istnieje których jedna weźmie na siebie rolę Mistrza Gry, a jeszcze całe multum określeń. Ów Mistrz Gry ma pozostałe będą graczami. Do tego potrzebujecie za zadanie opisywać świat, który widzą postacie jakiegoś systemu, czyli konkretnej gry, w którą pozostałych graczy oraz stawiać przed nimi zagracie. Każdy system zawiera własny opis świata wyzwania. Trochę jakby ustawiał scenę i (od realiów historycznych, przez fantasy, różne wyjściową sytuację dla pozostałych. W zależności alternatywne wersje współczesności, aż po od systemu Mistrz Gry może więc Wam opisać, że science-fiction) zasady tworzenia postaci i stoicie przed modnym klubem w centrum miasta testowania akcji w grze oraz wskazówki dla graczy albo na blankach średniowiecznego zamku, na i Mistrzów Gry. W tej chwili po polsku dostępne moście w wiktoriańskim Londynie lub też stworzy jest około trzydziestu podręczników z systemami jakiekolwiek inne miejsce, które pasuje do realiów RPG. W wersji drukowanej znajdziecie je między Waszej aktualnej gry. innymi w sklepie internetowym rebel.pl, a jeżeli interesują was e-booki, największy ich wybór Pozostałych uczestników nazywamy posiada cdp.pl. Poza tym w sieci znajdziecie wiele graczami. Ich zadanie jest zupełnie inne. Nie systemów dostępnych w cyfrowej wersji za darmo. opisują całych scen, nie tworzą scenografii i nie W przeciwieństwie do gier planszowych warto, wymyślają wyzwań dla pozostałych. Zamiast tego żebyście mieli więcej niż jeden podręcznik na każde z nich posiada swoją postać, czyli bohatera, grupę. Od biedy na początku wystarczy jeden, z którego poczynaniami kieruje w grze. Na czasem jednak będzie Wam znacznie wygodniej, początku macie możliwość stworzenia sobie takiej jeżeli każdy zaopatrzy się we własną kopię. postaci, wymyślenia jej wyglądu i charakteru tak, żeby jak najciekawiej Wam się nią grało. Tu jedynymi ograniczeniami będą realia systemu. Najczęściej Wasza postać będzie posiadać jakieś Dobre strony gier fabularnych współczynniki – cechy, które mówią o tym, jak Granie w RPG przypomina trochę dobrze radzi sobie z różnymi typami wyzwań. uczestniczenie w fabule interaktywnej książki albo Jeżeli postać będzie byłą mistrzynią Kick-boxingu, filmu. Przenosicie się w sam środek akcji, a zapewne będzie umiała świetnie walczyć, jeżeli poprzez postacie możecie wpływać na jej gracie wampirem o hipnotycznym spojrzeniu, przebieg. To naprawdę niesamowita frajda. Wasz bohater będzie miał pewnie dobre Namiastkę tego proponują gry komputerowe współczynniki, związane z uwodzeniem i tak dalej. (gdzie również kierujecie postacią w przygotowanym przez twórców gry świecie). Gry 7 Strona 9 Armie Apokalipsy fabularne mają jednak nad nimi tę istotną tego jakieś dodatki czy uzupełnienia (tego typu przewagę, że praktycznie Was nie ograniczają. Nie podręczniki wychodzą do większość systemów musicie iść tylko albo w lewo albo w prawo, nie RPG dostępnych na rynku), raczej nie uda Wam ma listy przedmiotów, na które możecie kliknąć się przekroczyć astronomicznej kwoty 100-200zł albo postaci, z którymi da się porozmawiać. rocznie. A piszemy tutaj o „opcji maksimum”. Ogranicza Was wyłącznie własna wyobraźnia. Znamy ludzi, którzy dwadzieścia lat temu kupli pojedynczy podręcznik za kilkadziesiąt złotych i Gry fabularne są wyjątkową rozrywką, do tej pory grają, korzystając wyłącznie z niego. zwłaszcza w naszych współczesnych, bardzo zabieganych czasach. Pojedyncze spotkanie (nazywane sesją) trwa najczęściej przynajmniej dwie, trzy godziny. To czas, kiedy możecie na trochę zwolnić, odsunąć od siebie wszystkie Wady naszego hobby problemy w pracy, zadania na jutro i im podobne. Nie twierdzimy, że gry fabularne są Zamiast tego podczas sesji będziecie zajmować się pozbawione wad. Przede wszystkim zabawa w wyzwaniami, stawianymi przed Waszymi RPG wymaga poświęcania czasu. Pojedyncza sesja postaciami. Takie oderwanie się od rzeczywistości trwa kilka godzin. Jeżeli chcecie grać często (np. jest bardzo relaksujące i pozwala potem świeżym raz w tygodniu), oznacza to, że musicie jakoś ten spojrzeniem przyjrzeć się problemom niezbędny czas wygospodarować. Jeżeli większość prawdziwego świata. Chyba nie musimy osób w drużynie pracuje albo studiuje, zapewne tłumaczyć, jak bardzo każdemu z nas przydaje się najłatwiej będzie Wam spotykać się wieczorami. chwila przerwy, prawda? W takim wypadku sesje mogą kończyć się późno Przypomnijcie sobie najbardziej w nocy, a następnego dnia jakoś trzeba wstać do emocjonujący film, serial albo książkę, jakie pracy. znacie. W grach fabularnych macie szanse poznać Kolejna sprawa to kwestia zaangażowania. O równie wciągającą fabułę, tyle tylko, że tym razem ile do kina możecie wejść „z marszu” i po prostu będziecie w samym jej środku! To Wasze postacie obejrzeć film, gry fabularne są trochę bardziej będą bohaterami historii, to od Waszych działań wymagające. Żeby czerpać z nich satysfakcję, będzie zależeć, czy całość skończy się szczęśliwie. musicie pamiętać o cechach Waszych postaci i Dlatego RPG potrafi być tak emocjonującą wczuć się w budowane przez Mistrza Gry sceny. rozrywką. To na pewno trudniejsze niż wyjście do kina albo Ale zejdźmy na chwilę na ziemię. Pamiętacie, wieczór spędzony przy grach planszowych. co pisaliśmy na początku? Że RPG rozwija Prowadzący grę musi włożyć w przygotowania kreatywność, uczy radzić sobie w trudnych całkiem sporo wysiłku. Musi przecież sytuacjach i rozwija umiejętność pracy w grupie. A zaprojektować dla Was wyzwania, przygotować teraz zerknijcie na listę cech, które każdy postacie tła, zastanowić się nad ciekawymi pracodawca chciałby zobaczyć w liście opisami. motywacyjnym. Nieźle się to pokrywa, prawda? Pamiętajcie też, że gry fabularne to rozrywka Grając w gry fabularne, przy okazji dobrej zabawy, grupowa, której bardzo ważnym elementem jest nabywacie kompetencji, które przydają się na co współpraca między graczami. Dlatego żeby całość dzień. To dlatego elementy RPG wykorzystywane była naprawdę udana, nie może być zbyt dużych są przez wiele firm szkoleniowych jako ćwiczenie tarć między graczami. Oczywiście, nie ma nic dla uczestników warsztatów. złego w małych konfliktach (mogą one wręcz I ostatnia sprawa – pieniądze. Gry fabularne dostarczyć większych emocje podczas sesji), ale to hobby, które wymaga naprawdę małych jeżeli któreś z Was zacznie grać destruktywnie nakładów finansowych. Jeden system starczy albo uzna, że jego postać będzie uprzykrzać życie Wam na wiele, wiele spotkań. Nawet zakładając, pozostałym, cała rozgrywka bardzo na tym że każdy w grupie kupi sobie własną kopię, a do ucierpi. 8 Strona 10 Armie Apokalipsy O czym trzeba pamiętać To teoretycznie banał, ale bardzo łatwo o nim zapomnieć. Gracie w RPG po to, żeby dobrze się bawić. Jeżeli którykolwiek z graczy nie czuje się na sesji dobrze, robicie coś źle. Dlatego nie możecie dopuszczać do sytuacji, gdy część graczy bawi się kosztem innych. Zasady są tu takie same, jak przy każdej grupowej rozrywce. Nie obrażamy innych, nie wyśmiewamy ich, nie jesteśmy (ani nasze postacie) względem nich płatne dodatki i darmowe materiały. Wszystkie agresywni werbalnie (o agresji fizycznej nawet nie ilustracje, które znajdziecie w tym tekście, wspominamy). Wasze postacie mogą się kłócić – pochodzą właśnie z naszej gry. Jeżeli będziecie to jest całkowicie w porządku – ale nie przenoście zainteresowani systemem, możecie go kupić tego na relacje między graczami. zarówno w wersji drukowanej, jak i PDF (w sklepach, o których pisaliśmy powyżej). I druga sprawa. Sesja RPG jest trochę jak wspólne wyjście do kina. Kiedy wybieracie film ze Nasza gra wpisuje się w nurt tzw. „urban znajomymi, każdy może zadeklarować, że np. nie fantasy”, czyli opowiada o współczesnym świecie, lub horrorów albo nie ma dzisiaj ochoty na tytuł z pozoru identycznym z naszym, zamieszkałym epatujący przemocą. W grach fabularnych jest jednak dodatkowo przez nadnaturalne istoty. dokładnie tak samo. Możecie (i powinniście) Gracze wcielają się role aniołów w śmiertelnych powiedzieć, jakie elementy opisu i typy scen Wam ciałach, które zostały zesłane na świat, by stawić nie pasują. Może źle czujecie się ze scenami czoła potężnym siłom, dążącym do apokalipsy. pełnymi krwawych opisów, może nie macie Jeżeli interesuje Was więcej informacji o świecie ochoty bać się na sesji, a może przeszkadzają gry, zapraszamy na naszą stronę internetową – Wam wątki erotyczne. Poinformujcie o tym ArmieApokalipsy.pl. Znajdziecie tam nie tylko Mistrza Gry i pozostałych graczy. Oczywiście informacje o samym systemie, ale również możecie to zrobić w trakcje sesji (po prostu odnośniki do jego recenzji. powiedzieć, że dana scena Wam nie odpowiada), ale znacznie lepiej, jeżeli zrobicie to wcześniej. „Armie Apokalipsy” przygotowane są z Dzięki temu Mistrz Gry będzie mógł przygotować myślą o Mistrzach Gry, którzy posiadają już jakieś fabułę w taki sposób, żeby nie dotykała doświadczenie z grami fabularnymi. Gracze mogą drażliwych dla Was tematów. jednak spokojnie zacząć od naszego systemu, nawet jeżeli przedtem nie mieli z RPG żadnej styczności. Ze względu na tematykę i wrodzoną niechęć do autocenzury, uznaliśmy, że nasz Nasza gra: Armie Apokalipsy system będzie przeznaczony wyłącznie dla osób Na koniec czas na trochę bezczelnej pełnoletnich. autoreklamy. Wspominaliśmy na początku, że mamy interes w przekonaniu Was do gier fabularnych, prawda? Jesteśmy autorami gry „Armie Apokalipsy” i chcielibyśmy Was przekonać, że warto się z nią zapoznać. „Armie Apokalipsy” to system RPG, czyli kompletna gra, z opisem świata i własnymi zasadami. Miały one premierę w 2013 roku, są więc systemem dosyć nowym, nad którym cały czas intensywnie pracujemy, wydając kolejne 9 Strona 11 Armie Apokalipsy Bohater opowieści Każda opowieść musi mieć swojego w jego emocje, nawiązywać relacje z napotkanymi bohatera. To wokół niego koncentruje się fabuła, osobami, podejmować decyzje odnośnie jego jego sukcesy, porażki i wybory budzą emocje. Gry postępowania. W grach fabularnych prowadzący fabularne tym różnią się od książek, flimów czy odpowiada za cały świat i skutki działań postaci, sztuk teatralnych, że to Wy tworzycie i odgrywacie gracze zaś mają za zadanie odgrywać te postacie i bohatera historii, opowiadanej przez Mistrza Gry. deklarować ich zamiary. Te deklaracje Macie możliwość określenia cech głównej postaci, przedstawiać będziecie zazwyczaj w pierwszej jej motywacji, wyglądu, celów i osobowości, zaś osobie (choć są również inne szkoły) – na czas podczas sesji to Wy decydujecie o jej zachowaniu i przygody wcielacie się w bohatera i odgrywacie podejmujecie w jej imieniu decyzje. Dzięki temu jego zachowanie, pamiętając o jego przekonaniach macie duży wpływ na kształtowanie opowieści – i motywacjach. Wygląda to mniej więcej tak: w końcu to na bohaterze skupione jest światło „Uśmiecham się zalotnie do anioła. Patrząc mu jupiterów. Można śmiało powiedzieć, że w grach prosto w oczy mówię: Czy często w obecności fabularnych jesteście jednocześnie główną pięknej kobiety zdarza ci się tracić wątek postacią historii, jak i jej współtwórcą! rozmowy?” Zanim usiądziecie do Waszej pierwszej sesji, Oczywiście istnieje wiele różnych metod będziecie mieli za zadanie stworzenie postaci. W tworzenia postaci. W pewnym stopniu jest to pewnej mierze polega to na określeniu jej uzależnione od systemu, w który gracie, ważna jest współczynników, czyli w czym jest dobra, co tu również koncepcja Mistrza Gry oraz potrafi robić najlepiej. W każdym systemie RPG preferencje wszystkich graczy. W poniższym wygląda to nieco inaczej i z pewnością Mistrz Gry tekście postaramy się przedstawić jak najszersze pomoże Wam w wyborze najlepszego zestawu podejście do tego zagadnienia, jednak z pewnością cech. Jednak aby naprawdę fajnie grało Wam się będzie ono dostosowane najlepiej do naszego tym bohaterem, powinniście chwilę czasu stylu gry. poświęcić na wymyślenie kim on właściwie jest. Im ciekawszy bohater, tym bardziej niezwykłe będą jego losy. Jeśli macie już jakiś pomysł i Ogólny koncept jesteście z niego zadowoleni – świetnie, możecie siadać do gry! Jeśli jednak chcielibyście stworzyć Tworzenie postaci zaczynamy zazwyczaj od naprawdę wyjątkową postać, zachęcamy do wymyślenia ogólnego konceptu. Po pierwsze lektury poniższego tekstu. musicie odpowiedzieć sobie na pytanie co właściwie chcecie grać? Czy interesują Was przede Wymyślenie barwnej, ciekawej postaci wszystkim epickie walki i posługiwanie się wymaga nieco wprawy i wysiłku, jednak warto się przeróżną bronią, czy może planujecie prowadzić do tego przyłożyć. Podczas sesji będziecie patrzeć skomplikowane intrygi i uwodzić płeć przeciwną? na świat oczyma Waszego bohatera, wczuwać się Czy wolicie być w centrum uwagi, czy też raczej 10 Strona 12 Armie Apokalipsy działać z cienia? Czy chcielibyście otaczać się rzeszą ludzi i prowadzić z nimi interakcje, czy też raczej widzicie dla siebie rolę samotnika? Czy chcecie grać kimś o wysokiej pozycji, czy raczej zwykłym szaraczkiem? Oczywiście nie wszystkie opcje będą dostępne w danym systemie czy kampanii, którą planuje dla Was Mistrz Gry, dlatego warto się upewnić, czy Wasza koncepcja mieści się w wyznaczonych ramach. Jeśli zupełnie nie macie pomysłu na to, kim chcielibyście grać, możecie zawsze sięgnąć do archetypów, znanych z książek, gier, filmów i seriali. Lubicie Larę Croft? To świetna bohaterka dla osób, które chcą grać dużo akcji, a przy tym ważny jest dla nich wygląd i społeczna pozycja postaci. Zawsze fascynował was Tyrion Lannister? To idealny kandydat dla graczy, którzy chcą intrygować, wbijać innym sztylety w plecy i rzucać błyskotliwe, lecz kąśliwe uwagi. Graliście ostatnio w Assassins Creed? Świetnie, macie już pomysł na która mdleje na widok miecza, za to świetnie cichego skrytobójcę. Spodobała Wam się Merida sprawdza się w dworskich intrygach. Dlatego tak Waleczna? Możecie stworzyć zbuntowaną istotna jest rozmowa zarówno z prowadzącym, jak szlachciankę, która chce sama decydować o i z pozostałymi graczami, podczas której wspólnie swoim losie. Oczywiście tego typu archetypy ustalicie kim chcielibyście grać tak, żeby wszyscy powinny stanowić jedynie punkt wyjścia do byli zadowoleni. tworzenia postaci, być inspiracją dla ogólnego konceptu, nie zaś produktem końcowym. Tworząc postać musicie wziąć pod uwagę jeszcze jeden istotny aspekt, czyli konwencję. Bardzo ważną kwestią, którą warto wziąć Każdy system opiera się na pewnych założeniach, pod uwagę już na samym wstępie, jest dotyczących świata: może to być np. fantasy typu dopasowanie bohatera do reszty drużyny. Władca Pierścieni albo Gra o Tron, science- Pamiętajcie, że (z wyjątkiem sesji, gdzie jesteście fiction w stylu Battlestar Galactica czy też urban jedynym graczem), będziecie działać jako jedna fantasy z wampirami, aniołami albo wilkołakami grupa. Postacie graczy nie muszą być koniecznie we współczesnym świecie (różnego typu najlepszymi przyjaciółmi, ale powinny być settingów jest całe mnóstwo, to tylko kilka przynajmniej w pewnym stopniu kompatybilne i przykładów). Oprócz tego system zazwyczaj zdolne do współpracy ze sobą. Jeśli postanowisz określa jak potężne mogą być postacie: np. w wcielić się w kogoś, kto zawsze podróżuje sam i Armiach Apokalipsy gra się aniołami, które są w nigdy nie zgodzi się wykonać misji grupowej, stanie rzucić w przeciwnika ciężarówką albo Mistrzowi Gry będzie raczej trudno wymyślić uwieść każdego śmiertelnika samym spojrzeniem, przygodę, w której drużyna działałaby wspólnie. zaś w Warhammerze bohaterowie to zwykli Tak samo jeśli wymyślisz kogoś, który zabija awanturnicy, którzy na starcie mają niewielkie każdego napotkanego wampira, a inny gracz możliwości. Mistrz Gry może również narzucić chciałby grać właśnie takim nieśmiertelnym, własną konwencję: może ma ochotę poprowadzić tworzysz jeszcze przed pierwszą sesją kampanię na wesoło i potrzebuje postaci, które nierozwiązywalny, a przy tym zupełnie mają pogodne nastawienie do świata, a może niepotrzebny konflikt. Inny problem pojawia się, wręcz przeciwnie, ma pomysł na nieco jeśli trzech graczy marzy o sesjach, pełnych walki i mroczniejszy, poważny klimat, dlatego wolałby przelewu krwi, a jeden planuje zagrać postacią, bardziej dojrzałych bohaterów dla swojej 11 Strona 13 Armie Apokalipsy opowieści. Tworzenie postaci w sprzeczności z wymaga określenia kilku (dwóch-trzech) konwencją kończy się zazwyczaj problemami najważniejszych cech, które będziecie odgrywać podczas każdej sesji, dlatego należy tego podczas sesji. Wszystko w bohaterze ma zdecydowanie unikać. podkreślać te właśnie cechy: wygląd, ubiór, zachowanie, historia, metody działania. Jeśli zdecydujecie, że chcecie grać wojownikiem, który jest odważny, honorowy, a przy tym ma słabość Różne podejścia do tworzenia do płci przeciwnej, musicie podporządkować tym postaci rysom osobowości wszystkie elementy postaci (przedstawimy je dokładnie w dalszej części tego Zanim przejdziemy dalej, chcielibyśmy rozdziału). Bohater ubiera się jak wojownik, ma przedstawić Wam kilka różnych podejść do wspaniałą zbroję, kocha swój miecz i nadał mu tworzenia postaci. Nie dzielimy ich na lepsze i damskie imię, opowiada o potyczkach, gdzie sam gorsze, wszystko zależy tu od indywidualnych jeden stanął przeciw przeważającym siłom wroga, upodobań oraz systemu, w który gracie – po nigdy nie cofa się przed niebezpieczeństwem i prostu jedne sposoby bardziej pasują do danego nazywa tchórzem każdego, kto nie czyni stylu gry, a inne mniej. Wszystkie pozwalają podobnie, ma w jukach portret swej ukochanej, również na stworzenie fajnych bohaterów, którzy ale daje się uwieść każdej napotkanej będą przeżywać niesamowite przygody. karczmareczce, wyzywa na pojedynek każdego, Jeżeli zależy Wam na barwnej, ale kto krzywo na niego spojrzy, itp. Jak widać postać niekoniecznie bardzo skomplikowanej postaci, wychodzi bardzo przerysowana, ale o to właśnie polecamy metodę kilku mocnych kresek. chodzi. Po sesji, podczas której odegracie Wyobraźcie sobie, że jesteście artystą, szkicującym wszystkie powyższe elementy, uczestnicy z portret. Aby uzyskać wyrazistą, wyraźnie pewnością zapamiętają, że Wasza postać jest nacechowaną sylwetkę użyjecie innych pociągnięć odważnym i honorowym wojownikiem ze pędzla, niż kiedy Waszym celem jest obraz pełen słabością do kobiet – a więc osiągniecie swój cel. detali, odcieni, z rozbudowanym tłem i Z czasem możecie oczywiście wymyślać coraz kompozycją. Ten sposób tworzenia postaci ciekawsze i bardziej rozbudowane sceny, pokazujące cechy postaci, ale zasada pozostaje ta sama. Nic nie stoi też na przeszkodzie, żeby różne wydarzenia i przeżycia wpłynęły podczas sesji na bohatera i zmieniły jego osobowość albo dodały mu nowego wymiaru, jeśli tylko będziecie mieli na to ochotę. Ta metoda pozwala dosyć szybko stworzyć charakterystyczną postać i skupia się przede wszystkim na zaplanowaniu różnych fajnych scen, które będą podkreślać jej cechy. Druga metoda tworzenia postaci jest trochę bardziej skomplikowana. W tym wypadku bawicie się w malarza, który przykłada wagę do detali, dopracowuje światłocień, dodaje małe szczególiki, aby obraz był ciekawszy. Tak naszkicowany bohater jest oczywiście mniej charakterystyczny, ale za to daje więcej możliwości odgrywania i wczucia się. W pewnym sensie jest też bardziej życiowy, ponieważ kreślicie go przy użyciu różnych odcieni szarości, zamiast ostrych kontrastów czerni i bieli. Nie da się go określić trzema prostymi słowami, co jednak sprawia, że 12 Strona 14 Armie Apokalipsy przygotowanie go wymaga znacznie więcej czasu. rozpoznawczych. To tylko punkt wyjścia – Poza tym w trakcie sesji powinniście pamiętać o dopiero w trakcie sesji gracz może uznać, że kiedy wszystkich cechach postaci i im więcej ich podczas szaleńczej szarży życie straci giermek wymyślicie, tym trudniej będzie je wszystkie postaci, zaczyna ona rozumieć różnicę między odpowiednio odegrać. Jeśli zdecydujecie się na tę przesadną brawurą a prawdziwą odwagą i zmienia metodę, musicie zastanowić się nad bardziej swoje postępowanie. Być może jedna z skomplikowaną osobowością, która przy tym jest przygodnie napotkanych kobiet zawraca naszemu przynajmniej w miarę spójna i wynika z historii wojownikowi w głowie tak, że zapomina on o postaci, a także wpływa na jej postępowanie. swojej ukochanej. Z pewnością będzie zazdrosna, Dzięki temu możecie dodać bohaterowi głębię i jeśli w kolejnej karczmie uśmiechnie się do jakiejś uczynić go ciekawszym. Może ukochana naszego ślicznej panny – jak bohater poradzi sobie z tą wojownika zginęła, ponieważ stchórzył i nie udało sytuacją? Jak widać metoda ta polega na mu się jej uratować? Teraz nie cofa się przed budowaniu postaci z kolejnych cegiełek, które żadnym wyzwaniem, ponieważ czuje się winny i dostarcza Mistrz Gry (a czasem również inni próbuje sobie udowodnić, że nie brak mu odwagi? gracze), pozwalaniu jej na przechodzenie Ląduje w łóżku z kolejnymi kobietami, aby kolejnych przemian. Po kilkunastu sesjach zapomnieć o tej, którą zawiódł. Może szuka otrzymacie dzięki temu pełnego, ciekawego zemsty na zabójcach ukochanej? Honorowość z bohatera z rozbudowanym tłem, relacjami i kolei zaszczepił w nim ojciec, rycerz z poglądami, które wytworzyły się podczas podupadłego rodu, dla którego jedyną wartością prawdziwych wydarzeń, które sami przeżyliście była duma z pochodzenia oraz kodeks rycerski. podczas gry. Dzięki temu łatwiej Wam będzie Być może nasz wojownik pragnie przywrócić wczuć się w emocje i motywacje postaci. Ta świetność swej rodzinie i zdobyć środki na metoda ma jednak jedną wadę – na początku odbudowanie zrujnowanej siedziby. Dzięki postać jest mniej interesująca, rozwija się dopiero takiemu rozbudowaniu podstawowych informacji z czasem. o postaci uzyskujecie bardziej złożony obraz. Oczywiście możecie dodać jeszcze masę różnych elementów. Może postać ma brata hulakę, który psuje reputację rodziny oraz dobrą przyjaciółkę, do której chętnie zwraca się po radę. Może podczas jednej z walk został ranny i utyka lekko na jedną nogę? Może uwielbia owsiane ciasteczka i czasem wypija za dużo wina? Wszystko zależy od Waszej inwencji. Trzecie podejście do tworzenia postaci zakłada, że nie da się od razu wymyślić pełnego, interesującego konceptu. Osoby z historii bohatera nigdy nie będą tak ciekawe, jak te poznane na sesji, zaś przeżycia podczas kolejnych przygód kształtują go znacznie głębiej i ciekawiej niż wydarzenia, wymyślone przed grą. Dlatego należy stworzyć jedynie podstawową konstrukcję postaci, najważniejsze określające ją cechy, które będą stanowić podstawę do budowania bardziej złożonego konceptu. W przypadku naszego wojownika oznacza to, że na początku wiemy o nim tylko tyle, że jest odważny, honorowy i lubi kobiety, nie wnikamy skąd się to wzięło ani nie próbujemy uczynić z tych cech jego cech 13 Strona 15 Armie Apokalipsy Najważniejsze elementy na innych, raczej nie będzie pasowała na uwodzicielkę, która oplotła dwór siecią intryg. postaci Pamiętajcie również, że podczas sesji będziecie Są różne szkoły tworzenia postaci, można musieli odgrywać cechy, które wybierzecie. wymyślać poszczególne elementy w różnej Dlatego, przynajmniej na początku, lepiej unikać kolejności i przykładać do nich różną wagę. takich, które mogą sprawić Wam trudność. Potraktujcie poniższe porady jako przykładowe Oczywiście nikt nie wymaga od Was aktorskich wskazówki, nie zaś zbiór sztywnych i popisów i nawet, jeśli nie potraficie przemawiać niezmiennych zasad. W zależności od tego, który niczym wytworny arystokrata bez problemu z powyższych sposobów tworzenia postaci możecie stworzyć taką właśnie postać. Deklarując wybraliście, powinniście rozwinąć każdy z jej działania możecie stwierdzić po prostu, że podpunktów tylko w takim stopniu, w jakim jest „Podchodzę do niego i kłaniam się dwornie. to Wam potrzebne. Wielu graczy bardzo lubi ten Używając wszelkich niezbędnych w tej sytuacji moment, ponieważ może uwolnić swoją uprzejmości, mówię: „Czy mógłbym prosić Waszą kreatywność i stworzyć coś zupełnie nowego, jak Ekscelencję na słowo? Mam do omówienia autor książki albo scenariusza. To naprawdę sprawę niecierpiącą zwłoki.”. Mistrz Gry w takiej bardzo satysfakcjonująca zabawa! sytuacji powinien założyć, że Wasz arystokrata doskonale wie, jak się zachować w tej sytuacji i nie Historia będzie wymagał od Was dokładnego opisu wszystkich szczegółów. Mimo to wydaje nam się, Kiedy macie już gotowy ogólny koncept że zaczynając przygodę z grami fabularnymi lepiej bohatera, czas zastanowić się nad jego jest wybrać postać, którą będzie Wam łatwo charakterem i historią – te rzeczy są ze sobą odegrać. często związane. Jako historię rozumiemy tutaj wszelkie wydarzenia, które miały miejsce przed Motywy z książek i filmów pierwszą sesją. Skąd postać pochodzi, z jakiej rodziny, czy w jej życiu wydarzyło się coś Ciekawym zabiegiem podczas tworzenia niezwykłego lub traumatycznego, czym się bohatera na podstawie archetypu (o czym zajmowała, dlaczego jest w tym, a nie innym pisaliśmy przy okazji ogólnego konceptu), jest miejscu w życiu. Odpowiedzi na te pytania będą dodanie do niego jakiegoś nieoczekiwanego miały wpływ na wiele aspektów postaci: jeśli elementu, który zmieni go nie do poznania. Może wielokrotnie w przeszłości została zdradzona nasza Lara Croft, mimo zainteresowania ze strony przez przyjaciół, zapewne nie będzie zbyt ufna w licznych adoratorów, woli raczej bliskość z stosunku do ludzi. Jeśli pochodzi ze szlacheckiego kobietą? Może Tyrion Lannister w naszej wersji to rodu, będzie się wysławiała w odpowiedni sposób nie karzeł, a przystojny rycerz o błyskotliwym i będzie miała wiedzę o etykiecie czy heraldyce. umyśle i paskudnym usposobieniu? Może cichy Jeśli jako jedyna przeżyła straszliwy pożar, w skrytobójca ma miękką stronę i opiekuje się którym zginęli jej bliscy, powinna bać się ognia i kilkorgiem dzieci w jednym z sierocińców? nienawidzić piromanów. Dlatego myśląc o Samodzielna szlachcianka może z kolei mieć osobowości, a także motywacjach bohatera, słabość do drogiej biżuterii. Dzięki tej metodzie pamiętajcie o tym, jak wyglądała jego historia. uzyskacie zupełnie nowy, ciekawy koncept postaci, który odszedł już dość daleko od swojego Charakter pierwowzoru. Aby stworzyć charakter postaci, musicie W filmach i książkach bardzo często najpierw określić jego najważniejsze cechy, dbając występują bohaterowie, którzy podają się za kogoś o to, aby tworzyły spójny obraz. Jeśli innego. To bardzo ciekawy wątek fabularny, zdecydujecie, że postać jest towarzyska i pewna jednak odradzamy stosowanie takiego zabiegu siebie, nie może być jednocześnie gburem, który przy tworzeniu postaci. Podczas sesji Wy jako nikomu nie ufa. Jeśli z kolei jest nieśmiała i polega gracze udajecie, że jesteście swoimi bohaterami. Jeśli będziecie próbować dodatkowo udawać, że 14 Strona 16 Armie Apokalipsy ten bohater jest kimś innym, tylko to utrudnicie sobie zadanie. Innym problemem, który pojawia się przy inspirowaniu się szeroko pojętą kulturą, jest motyw absolutnej wyjątkowości postaci. W wielu dziełach główny bohater to jedyna osoba na świecie, która coś potrafi, wie, jest ostatnią z rodu czy rasy, ma niezwykłe moce w przeciwieństwie do zwykłych śmiertelników, jest z nią związana przepowiednia itp. Wielu graczy czuje silną pokusę, żeby ich postacie również były unikatowe. Jednak rodzi to dwie komplikacje. Po pierwsze niekoniecznie mieści się w konwencji systemu lub kampanii, którą gracie. Po drugie nie jesteście sami – oprócz Was w zabawie biorą udział także inni gracze i ich postacie są bohaterami opowieści na równi z Waszymi. Jeśli będziecie forsować absolutną wyjątkowość Waszych postaci, reszta drużyny może poczuć, że chcecie zabrać dla siebie całe światło jupiterów. Dlatego tego typu pomysły lepiej jest omówić wcześniej z całą grupą i zastanowić się, czy to na pewno niezbędne. Jeśli chcecie, aby cechy Waszej postaci miały jeszcze większe znaczenie w trakcie sesji, dodajcie Cele postaci i flagi jej kilka charakterystycznych elementów. Dla Podczas sesji będziecie nie tylko odgrywać Mistrza Gry mogą one stać się punktem cechy Waszych bohaterów, ale również zaczepienia do wątków indywidualnych, które decydować o ich działaniach. Zazwyczaj Mistrz może Wam poprowadzić – nazywa się je Gry stawia przed graczami różnego typu zazwyczaj flagami. Nawet na sesji, podczas której wyzwania, a oni muszą znaleźć sposób na gracie całą drużyną, bardzo często zdarzają się pokonanie trudności. Jednak tworząc postać fragmenty sesji, które gra tylko jeden z możecie w jej koncepcie zawrzeć również uczestników. Przykładowo postać rozmawia z indywidualne cele, do których dąży ona kimś bez świadków albo poszła na samotny spacer równolegle do głównej osi fabuły. Jeśli wojownik po mieście i złodziej wyrwał jej torebkę. Jeśli z wcześniejszego przykładu chce się zemścić na bohater posiada różnego rodzaju flagi, da zabójcach ukochanej, będzie zapewne szukał Mistrzowi Gry pretekst do wprowadzenia takich informacji na jej temat, może planuje zebrać właśnie sytuacji. Weźmy naszego honorowego większy oddział, aby ich pokonać. Za każdym wojownika, który nie cofa się przed wyzwaniem – razem, kiedy dostanie dobrze płatne zlecenie, aż prosi się o sytuację, w której podpity podróżnik część środków będzie przeznaczał na swój w karczmie rzuca pod jego adresem kilka prywatny cel, czyli zemstę. Może się okazać, że dla bezczelnych uwag i pojedynek gotowy. Jeśli postać Mistrza Gry tego typu dążenia postaci są bardzo jest uwodzicielką, która ma zwyczaj rozbijać na rękę. Będzie mógł wpleść wątki postaci w związki innych ludzi, możecie się spodziewać, że główną fabułę – może podczas misji ochrony na wielu sesjach spotkacie żonatych mężczyzn, ważnego dyplomaty gracze trafią na trop jednego którzy tracą głowę dla naszej bohaterki. ze zdrajców? Od razu pojawia się emocjonujący Ukrywająca swoją przeszłość była niewolnica wybór – czy postać wypełni zadanie, czy też weźmie prawdopodobnie udział w wątkach, w postawi cel osobisty nad interes grupy. których ktoś będzie próbował odkryć jej tajemnicę Zobaczycie, że tworząc dla bohatera różnego typu albo szantażować ją, grożąc ujawnieniem sekretu. dodatkowe motywacje i dążenia, tak naprawdę Dzięki flagom nawiązujecie swojego rodzaju zapewniacie sobie dużo dodatkowej zabawy. dialog z Mistrzem Gry, pokazujecie mu, co 15 Strona 17 Armie Apokalipsy chcielibyście zagrać, a on projektując przygodę takie elementy w koncepcie postaci dajecie może zerknąć do notatek i przygotować prowadzącemu gotowe pomysły na wątki dla fragmenty przeznaczone specjalnie dla Waszych Waszych bohaterów – dzięki temu będą oni postaci. Innymi słowy – wszyscy na tym zyskują. ważnymi osobami na wielu sesjach. Dobrym pomysłem na flagi są wady, zalety, upodobania i tejemnice. Wady mówią o słabościach postaci, mogą dotyczyć zarówno Wygląd płaszczyzny fizycznej, jak i jej cech charakteru Kiedy wiecie już kim jest Wasz bohater, czas (notoryczny kłamca, wybuchowy, mściwy) lub na wymyślenie jego wyglądu. Możecie polegać tu przekonań (uprzedzony do określonej grupy, wyłącznie na swojej wyobraźni lub też znaleźć zaślepiony). Mogłoby się wydawać, że opieranie rysunek albo zdjęcie, na którego podstawie konceptu postaci nawet częściowo na jej opiszecie postać (polecamy do tego strony słabościach jest bezsensowne – przecież chcemy, internetowe deviantart.com i tumblr.com). żeby obronną ręką wychodziła ze wszystkich Pomyślcie nad wszelkimi cechami jej fizjonomii, opałów. Jednak bohater bez skazy jest po prostu kolorem włosów i fryzurą, kolorem oczu, nudny, dlatego warto wymyślić również rzeczy, wzrostem i sylwetką, sposobem poruszania się. które sprawiają mu trudność. Oczywiście nie Czy jest raczej zgrabna i wysportowana, czy zapominajmy również o zaletach – postać z filigranowa i delikatna? Czy widać po jej ruchach, pewnością ma również dziedziny, w których jest że zna się na walce, czy ma w sobie coś wyjątkowo uzdolniona, posiada dodatkowe zmysłowego, czy raczej na pierwszy rzut oka przewagi, może osiągać więcej niż inni. Takie wydaje się niepozorna? Zastanówcie się nad jej cechy mogą również być źródłem wielu ciekawych ubiorem – nie musicie wymyślać go bardzo flag. Weźmy na przykład wyjątkową atrakcyjność. dokładnie, ale określcie przynajmniej jego styl. Jak Oczywiście, bardzo przydaje się ona podczas postać się wysławia – czy mówi powoli, dokładnie wykonywania różnego rodzaju misji, ale Mistrz akcentując słowa, czy też wesoło szczebiocze albo Gry może wprowadzić również wątek, w którym wypowiada się leniwie, prawie mrucząc jak kotka? ktoś bez pamięci zakochuje się w bohaterze, może Oczywiście nie przesadzajmy z teatralnością, nie pisze o nim wiersz albo zabiega o to, żeby chodzi nam o to, żebyście modulowali głos i namalować jego portret. Może zazdrosny rywal wymyślali skomplikowany styl odgrywania postaci. bądź rywalka próbuje go zdyskredytować? Może zostaje wybrany na króla lub królową balu? Opcji Kiedy już wiecie jak wygląda bohater, jest całe mnóstwo. zapiszcie sobie trzy przymiotniki, które mówią o wrażeniu, jakie sprawia na obserwatorach, np. Tak samo mogą zadziałać upodobania i pewna siebie, zmysłowa, samodzielna. Jeśli sekrety postaci. To, co nasz bohater lubi, stanowi będziecie opisywać postać (np. aby inni gracze świetną motywację do działania. Kobieciarz z wiedzieli, jak wygląda), podkreślcie przede pewnością da z siebie dużo, żeby zaimponować wszystkim te właśnie przymiotniki. Ludzie płci przeciwnej, miłośnik malarstwa chętnie zazwyczaj lepiej wyobrażają sobie osoby, jeśli weźmie udział w wątku, dziejącym się pośród wiedzą, jakie wrażenie mają one sprawiać niż bohemy artystycznej, ktoś zafascynowany tajemną słysząc nawet bardzo szczegółowy opis. wiedzą z pewnością skorzysta z sytuacji, żeby zwiedzić starą bibliotekę. Dzięki wymyśleniu Na tym etapie macie już gotową, bardzo upodobań postaci zyskujecie dodatkowy powód, fajną postać, którą będzie się z pewnością dobrze żeby angażowała się ona w historię (a Mistrz Gry grać. Oczywiście można ją dalej rozbudowywać, z radością wkomponuje Wasze pomysły w fabułę ale na początek to z pewnością wystarczający sesji). Podobnie ma się sytuacja z sekretami – poziom skomplikowania. Życzymy udanej zabawy! wiadomo, że tajemnice aż się proszą o kogoś, kto niechcący lub celowo je odkryje, a później spróbuje wykorzystać swoją wiedzę. Zwierając 16 Strona 18 Armie Apokalipsy Słowniczek pojęć Charyzmaty – niezwykłe moce, którymi Konklawe – rada najwyższych Pieczęcią aniołów, dysponują anioły. Każdy Charyzmat ma siedem podejmująca większość ważnych decyzji odnośnie poziomów mocy, przy czym siódmy poziom funkcjonowania Świątyni. Na czele Konklawe stoi pozwala na naprawdę epickie działania. Egzarcha, który pełni rolę władcy absolutnego Charyzmaty zapewniają aniołowi takie możliwości, anielskiej społeczności. Częścią Konklawe jest jak spowodowanie potężnego wybuchu na Kapituła, czyli grupa aniołów, które dzielą między obszarze kilku przecznic, rozkochanie kogoś w siebie zarządzanie poszczególnymi gałęziami sobie na śmierć i życie jednym spojrzeniem, działalności Świątyni. bieganie po pionowych ścianach i wodzie niczym we wschodnich filmach walki, wydawanie Natchnieni – ludzie, służący aniołom. Kiedy śmiertelnikom rozkazów, zmienianie ich zostają natchnięci światłem Najwyższego, wspomnień, wzbudzanie powszechnej paniki czy porzucają bez żalu swoje dotychczasowe życie, też kierowanie cudzym ciałem niczym marionetką. aby w całości poświęcić się nowej misji. Nigdy nie zdradzą swojego pana ani nie odmówią wykonania Chóry – kiedy Najwyższy stworzył anioły w nawet samobójczego rozkazu. Zaświatach, wyznaczył im pewne funkcje, przydzielając tym samym do różnych Chórów. Są Patroni – siedmiu Archaniołów zesłało na świat one czymś w rodzaju gatunku anioła, mówią nieco swoje dzieci, czyli anielskie Zastępy. Tworząc o jego charakterze i podejściu do życia. postać decydujecie, który z Patronów stworzył Waszego bohatera . Ten wybór określa również, Heretycy – śmiertelnicy, którzy służą Skazanym. do którego Zakonu należy anioł. Niektórzy tworzą wokół Daiva kulty i wyznają ich niczym bogów, inni zaś czują się bardziej Pieczęć – odpowiednikiem duszy anioła jest jego ochroniarzami, sługami albo nawet przyjaciółmi Pieczęć. Najmniej znaczni skrzydlaci mają Skazanych, którym przysięgli wierność. Pierwszą Pieczęć, a najpotężniejsi pośród nich - Siódmą. Jedną z najstraszliwszych kar jest Karnawał – zbliżająca się apokalipsa wywiera na złamanie Pieczęci, które czyni z anioła Grzesznika ludzi bardzo różny wpływ. Niektórzy udają, że nic i wyjmuje go spod opieki Patrona. się nie dzieje i żyją jak dawniej, jednak inni popadają w obłęd o różnym stopniu nasilenia, Potępieni – godni pożałowania ludzie, którzy zwany Karnawałem. Osoby, które dołączają do zaprzedali swoje dusze Upadłym. Niektórzy korowodu tych, którzy przeczuwają koniec świata, zrobili to w nadziei na zdobycie mocy lub władzy, zaczynają szaleć, spełniać swoje najmroczniejsze inni zostali podporządkowani wbrew swojej woli – pragnienia, robić rzeczy zupełnie nieracjonalne. z punktu widzenia aniołów nie ma to żadnego Inni popadają w fanatyzm religijny, próbując znaczenia. Służąc Upadłym wydali na siebie wyrok odpokutować grzechy. Karnawał daje ludziom śmierci. częściową odporność na moce nadnaturalnych, a czasem również nowe, niezwykłe zdolności. 17 Strona 19 Armie Apokalipsy Relikwie – święte przedmioty, których używają anioły w walce z Upadłymi (a czasem również podczas pojedynków między sobą). Relikwie mogą wyglądać jak broń i służyć przede wszystkim do zadawania ciosów, jednak są wśród nich na przykład przedmioty, pełniące rolę zbroi, naszyjniki pomagające w uwodzeniu czy motory, wybierające zawsze najkrótszą drogę do celu. Skazani (Daiva) – istoty, które kiedyś sprzeniewierzyły się Jedynemu i za karę zostały zesłane na Ziemię. W dawnych czasach Skazani dysponowali dużą mocą i byli czczeni przez ludzie jako bogowie. Później na wiele wieków utracili swoje zdolności, by na powrót przebudzić się w przededniu apokalipsy. Część Daiva współpracuje z aniołami, część woli wysługiwać się Wrogowi, większość stara się jednak dbać przede wszystkim o własne interesy. Świątynia – święte miejsce, w którym anioły mogą modlić się do swoich Patronów i liczyć na ich łaskawe spojrzenie. Wokół takich źródeł mocy gromadzą się wszyscy skrzydlaci z danego miasta, tworząc silnie zhierarchizowaną społeczność. Świątynie rządzą się jasnymi, surowymi zasadami (takimi samymi niezależnie od szerokości geograficznej) i wyznaczają aniołom zadania. Przywódcą Świątyni jest Egzarcha, który sprawuje absolutną władzę nad każdym aspektem życia Zastępów. Upadli (Enim) – służące Wrogowi istoty, w większości zamknięte w kolejnych Kręgach Zakony – dzieci każdego z Patronów tworzą Piekieł. Części z nich udaje się jednak wydostać na osobny Zakon, czyli frakcję w społeczności powierzchnię Ziemi, gdzie sieją chaos i aniołów. Zakonów jest siedem i każdy pochodzi zniszczenie. Ich nadrzędnym celem jest od jednego z Archaniołów: Aratrona, Hariela, uwolnienie z dna Piekieł swego pana, zwanego Mechakiela, Ofiela, Raguela, Uzjela i Zeruela. przez anioły Wrogiem. Toczą zażartą wojnę z Anioły z tego samego Zakonu mają podobny Zastępami, dążąc do apokalipsy. Niektóre z nich światopogląd i starają się wspierać nawzajem. to upadłe anioły, które odwróciły się od Stwórcy. Wróg – potężna istota, która przed eonami sprzeciwiła się Najwyższemu i została wtrącona do najniższego Kręgu Piekieł. Ziemia jest jego więzieniem i poprzez rozpętanie apokalipsy Wróg zamierza wydostać się na wolność. Służą mu Enim, zwani przez anioły Upadłymi. Zastępy zostały zesłane na świat, aby nie dopuścić do apokalipsy i pokrzyżować plany Wroga. 18 Strona 20 Armie Apokalipsy Armie Apokalipsy w pigułce Poniższy rozdział napisaliśmy z myślą przede więzienia. Gracze wcielają się role aniołów, które wszystkim o osobach, które mają już zostały zesłane na świat, aby powstrzymać Wroga doświadczenia z grami fabularnymi, ale nie miały i nie dopuścić do apokalipsy. jeszcze okazji uczestniczyć w sesja Armii Apokalipsy. Chcieliśmy stworzyć tekst, który Zgodnie z założeniami systemu cały świat mógłby pomóc Wam zapoznać się z powstał wyłącznie po to, aby Stwórca mógł podstawowymi założeniami systemu i łatwiej strącać tu wszelki niepożądany element – od przygotować do uczestniczenia w Kronice. Dla arcypotężnych istot, po mało istotne byty, które osób zaznajomionych z systemem może on jakoś mu się sprzeniewierzyły. Całość została stanowić formę przypomnienia najważniejszych zaprojektowana jako więzienie o kolejnych faktów i zasad. poziomach bezpieczeństwa. Na powierzchni, między śmiertelnikami, osadzano tych najmniej Na kilku najbliższych stronach znajdziecie kłopotliwych skazańców, zaś na kolejnych informacje o świecie Armii Apokalipsy, typie poziomach Piekieł lądowały coraz silniejsze istoty. postaci, które możecie stworzyć oraz o Siódmy Krąg Piekieł to miejsce przetrzymywania podstawach mechaniki. Tekst został pomyślany Wroga. Obecnie mury pomiędzy poszczególnymi jako wsparcie dla podręcznika, a nie jego substytut Kręgami są coraz słabsze, pojawiają się kolejne – jeżeli system przypadnie Wam do gustu, gorąco przejścia na powierzchnię. Dlatego pomiędzy namawiamy Was do zaopatrzenia się w ludźmi działa coraz więcej Upadłych – sług podręcznik podstawowy oraz dodatki. Pozwolą Wroga, które pomagają swemu Panu w ucieczce. one lepiej zrozumieć zasady gry i przede wszystkim poznać w znacznie większym stopniu Oprócz nich w Armiach Apokalipsy spotkać całe bogactwo świata Armii Apokalipsy. możne jeszcze Daiva, zwane Skazanymi. To istoty, które zostały tu niegdyś zesłane za jakieś przewiny, jednak nie sprzymierzyły się z Wrogiem. W przeszłości starały się jakoś urządzić sobie Świat wokół postaci życie na Ziemi. Niektóre były nawet czczone jako Akcja Armii Apokalipsy dzieje się w świecie starożytni bogowie i demony. Obecnie są niejako podobnym do naszego, który jednak znajduje się zawieszone między dwoma stronami konfliktu. Z na skraju kataklizmu. Przed eonami Stwórca jednej strony mają siły Wroga, z drugiej zaś zamknął na nim potężną istotę (czy może raczej anielskie Zastępy, które przyszły tutaj byt), która obecnie jest bliska wydostania się ze powstrzymać Upadłych. Niektórzy Skazani swojego więzienia. Jeżeli mu się to uda, świat, a określają się po jednej ze stron, większość jednak może i cały wszechświat, spotka zagłada. Owego przede wszystkim dba o własne interesy. więźnia nazywa się po prostu Wrogiem. Świat bardzo przypomina naszą Dysponuje on niewyobrażalną mocą, która jednak współczesność, istnieją jednak pewne różnice. na razie ograniczana jest przez mury jego Wszystko jest w nim bardziej intensywne – od 19