bub_gb_tk_7CF8A1uwC
Szczegóły |
Tytuł |
bub_gb_tk_7CF8A1uwC |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
bub_gb_tk_7CF8A1uwC PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie bub_gb_tk_7CF8A1uwC PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
bub_gb_tk_7CF8A1uwC - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
'^i';:; '^T- ^ f^->3 - toto oi^.noo «-+t^o w -
O
H o o o o o OO M 11 ^ Ci !StO-<"^lO"«'-rlO— "--iO—-
O
F.ioo; cil.O c ^ o = ?: 3 ; = ^^ o ?i c 3 o o o o - « „ M to c
I
DTiuit^ j
V- M M « 10 r] i n - o w <m lo o >h 3 - o l.o
ciaan\i
'';MH"a I
;
I
1
I
J
I
I
I
I
I
I
5"' iO tO -^i^^ w co
>^ ^ c
-
i-:
1-^:0
ro -^in
a ^ ir
f : >3
i-,
I I I I M I I I I I I { I I I I ! I I I i I I
I
a u (I
I I f I I I I I M I I I I I I i M M I I I I
"o — N to "--tri co ^co Ciooioo-.
o 10 lO
czco;:3
i^co o. s ? - '*t
« c; to
o a^ ^ .'o
o
o ~
kr: t-
-a
<
o - Ci ^)
ta c « ^ o
b - v> OJ^ 3 ~
m • r- c: ir.
^ C 2 ' '
"w -a
»
O' „ &^ u
i " 2
-<
"Jo c -a o CS
o Si
C C -r-
D "> .2 c S -5 o
M
" C C o S
tr* O 000
o § 5 ^
o c c: —
c c: c o
n s ^ « o
I 5 S 2 S »3
PS r:
J by Google
Strona 3
L- L" »- 73
P
MII M I I I I I I I I I I I I I I I I M Q..-e
I I I I I I I I I I I I I I I I I I I M I I I I I
Scorzi
N I I I I I I HM i I I I 1 1 I N.l I I i
Quar(ucci
O
^o>».^».M.i f I r [ I r I r 1 1 1 1 1 1 1 1
(|uaclratc
Plmi
|
C/5
O
C
Jk<0 t-;o *^<0 CM WW te te »^ ^ I I f I [ I I I I [
I
qiia(iralei W
Fal mi
aadrnii
I
Digitized by Google
Strona 4
f
u
j
i ^ r -.
. r. -« OOO OO Co ^ lO
]
siejpBiib
<n
1
** Oj 0*30 00 co co t-H t^--^ CI OitO -J
00 ^ IC
1
H »4 1-4 M M
.
DS
rP
i (
( i 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1 i 1 1
•o
O OUUf^ 1 1 1 M 1 1 1 1 1 1 1 1 n 1 1
»—
'i'^n»«»di 1 1 1 1 1 1 1 M 1 1 1 1 1
i
1 i i
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
1
•i
> 1 1 1 i i 1
1 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1
or'co=.oooooooooeoe9
to
ei ^ Oiooooo^ooooo i.>'00
i
1
Rubbia
'
1 1
r w
< o o> W o> to 00 o 3 - -- - v-^cc « n
W0)K«f
1
<y5'» ' t--
'^'"^ OiMi O'^ C7^^ 0> rrto oc - •+ w c .-o t - oo tO
•^.•i«0|*^t<s O Oi Oi O O Ci
c-j t
L .-lll-l!'")
1
<75 0> OiC OO OO 00 t% t>»
<1
liH 1
m « lO o >.
_
oM * ^AT
M M ««
1 li 1 1 1 1 1l 1
i
^
IlLM|)Uub
Li i r 1 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 (
»—
*—
on;.ipi'iib
*^S8,4 M I I N 1 1 1 I-I 1 1 1 1 1 14-1
'
YALMOMONE
1 1 1 1 1
- <:>0 1 1 1 ! 1 1 1 1 1 1 1 1 II
[
l^O-^ 1
1 1 1 1 i 1 ! !
- -'^^ \H i ! f M 1 M i !
Dl
<«
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 n- ii ^ 1 1 1 1 ut i 1 1 i
1
1 ^ ci
V
Digilized by GoO'
Strona 5
PPCiOPMlA
:^xo w: A* boego
w ItAZANlACil NIEDZIELNYCH
0)^wteeeiiie-f zapalenie roniniow i a&Kcatr •
'
'
'
Ghne^iatkici^. \ .
P RIEZ
lAKA K, K^^fN Ó W S K 1 E G O
Sociecsrii* I E S- T
WYSTAWIONA
K t
cr K V,
%f#sjj^i^^jf^i!g?
W L ¥^ S I N i: E,
Dnilutiu Kiokiuia.Soeieait I£SV.
V
Digitized by Google
Strona 6
Lv?ccrna pcdilnt^ mcis, Ycrbum Tiium.
Pfal. 11%.
m
Eccl: 48.
Zc wieczno nicflcoczona ,
gTosi SloVo Boc,
Okr;>g!cm fi Naczem, zdobi flufznie moe.
•W Niebie gftemi, [kriy fi Zodyak gwiazdami,
W Polfczc Nali^cz Godncmi iasnieic Mami.
Digitized by Goc gle
Strona 7
r
• • "• * •
!
\^
•i
XASN.1E, OS\(/:iEC ON.EMW I!ANV; . *
l 1 £.G o, M.O S C T X O Ui •
N M ArACH w C A t H 9 •
A CHo w SKIEM V
/> i; I
I:
M-A
RISKYPOWI KRAKOWSKIEMV ^
XA Z ,C I V
R:«^K I
Panui^DobrcKfeieio^i Mjfbsiwmiij
?4 1E B E M V,
? rx;, iif/^« £'Jiiefj i dingpofftfZMjm. tibr»ipifkf futyidjyft^ ^^jiipfii :
LVbofizrtnm dategp, e Lt/cerKampi^oadfoiemr Jji^cdy lich*,
^azaÓK moich '.prac9, pod Pochodni tyrnfejn wychodzp^,
.1 bsnieQ$wJeconemu.Vr; X; Moci EbfloieflWi pokornieo-
j' femie ; boiako piw i?ofrcii ^nfklc by.naj^wickfee ogoic;
. ,
•
iafno^ ftroirraca takP«|^^3 iafnosci^ owie-
: i Kiaa
cony "W". X. Mo
roz(ad:k. n Iz (zc dowcipy vry mowy gasi.
i : i
Zc icdji.-ik fibce, tym f'iuym,
gdy icnifkie rliinii swiiiiia ,
owieca lafnosia to a fobie po. W. X' Moci nie
Tricklzci ie '
i i
chyhnie obietowa mog, cgafnijca Zbicbie, pracy moicy
izcziiplb, flawa Imienia fwoiego idemiecrelna, acno obia-
snifi..fio4ejeli wielcy Pimie witym Prorocy, fowo Bo- v
e, potomnym wiekom, dopamii Wiadomoci i podaiac, Na
i iaoiey/zycfi K^ronarowr f InfiFatow* IzraSelfkich Icnionami,
» wychodz na»sWa(,Xigtiwoie zd^iK>i z^tegofi nay wicey
tym podobne^ a nicimier^elncy pamici god*ie imioni przy-
pominaiac, fbwo Boe pifil Bedic to moic pifmojofobli- i : i
wy z tftd zaTzczyt mialb, e za czafc)w, nie tylko (Tawncgoinie-
porownanymi zwyieiwy, po fzcrokim s'wicfe ^ Naias'iiey-
fzego Króla* PoKk (go lana Trzeciego, ale te za wic kuf da y
i
•
Boe. iako navdiifzfze lata ) Metroporitanflcic^to, Wielkiego,
lana take, maFey-polfki Pa:ftt rza, to fie fbwo Boeptfafo^gtb-
sifófi na. karcie -w ypraftwab Zgoa: nie darmo , m^c^-* fr^""* .u.
pmmM$mms,fi4mkm. tognatm : bo rovn9 z^planetamr, na zodiaku- me-
) bieikim ofadonynir, dieliio^]a> rzeczom- krorvch ilegaia,
ozdoby pozoru doda ia i Ida tedy Sub Hlufir jpmii \F. X. Mosi .
'^t»imsi detcmbru inUtum, Kazania;moic ; które, po wicklzcy cz- e
f )i- cina
Digitized by Google
Strona 8
ronach, w Dyccezyi "W. X. Mosci, Ambonach, przea^
nil
• mi oglbfzone byy/rcraz.gdy nasViat Polfki, Drukiem wy-
chodz, Bafterfkicgo ^.X^Hosi Bfogoffawicftwii potrze-
bui^: ab*y iez^li fnad mmeylzy w (mchaiacych poytek,
jilo^ion-^rawiFy^ tei:az gdy /l na oczy wielom , czfto na-
raa bcU, jsa Piftcfflcira "W. X. Moci Bbgo(?wjeftvem,
obfitfte V DLi(zach Clirzcsciaflcich , flcutki uczyni mogy .
Czyni przy&ym dofy, wyraney Ovca iPatryarchy moie-
go Ignacego- witego Kourtinicyi, Krory poboncy Fun- ,
datorów St7Qidi Izczodrobliwosi, zapalne wiece, ywym
w rce oddawa, a zcfirym z siiHercclnego ycia* Utkwione-
go dnia, przed okAtzm Boflfim, na iafne powinney wdzi-
cznoci Vfty>ciadci€nie»<loroznie zapaa rofkazuie. Wic ie
fniattowiie KrakowIkiemuSiritych Apofiólbv Kokium sVie
'io owiadcaeoney. Zakon nKij|yipnava : Ovoianaznakni*
gdy nic zgaffey wdicznosci^^ifewa Boego ogniem Mpa-
. ona Pochodnie!, w dobroczynne W. X. Mo
rce, z pokorny i
iinionoscia podai. Bdzie ta Pochodnia, obficij W. X. Mosi
izczodrobiiwos, nk daleko potomne wieki owiecaa, i wdzi-
czne Afekty na(zc, dogortftey modlitwy, zadiigie ifzcze-
dii^c Pailerza i Dobrodieia fwego zdrowie zapalaa. Ile prze-
nays'wit^ych bezkrwawych ofiar, po wfzytkim wiecie, ale o-
jbbiivie vKcolew(lciey,X~i^t ApoftoUkich swi3tynJ> w nie-
bo poydzie^: vizytkie przy tey Zabmney wdzicznego (erca
Pochodni, odpeawowaii bd^. Insi hartownym elazem^ z
twardego krzemienia ognia dobywa ia , W..X. hoyna Moi
dobroczynnos', z Piotra witego opoki, nics'miertelne obo-
wizku promienie w fcrcach nafzych wznieca, Acznic/amcy
tylko ku nnm Pnilciey afce, te lmmort.%itbia inCommunt, filcj,tl4.
ti9ribu3 Mtriis, Krorymi W. X. Mosc, Koscio? Boy i Oyczyzn
€vieca(» ta Pochodnia przynaleaa. Wyfbkocii co praw-
da , ten moy plbmyczek bierze, ale za powodem natury cziijc
fw.er /woij w Zodyaku Nacza W. X. Mosi, gdic
ne iako
Aarodawney Rodbwito^i ^tObg i Honorów lafiiosc wiekuia*
csk widi« idbniey fi garnie. Byfa kiedy taka Folflciegoa-
nimufisn wfpanlao, ktofa wCe(ar(kie flcarby poffowi Pollkie-
mu na pollrach pokazane, zdity zoty piercie z palca rzuifa,
mówic Jurum nosaddmm
: Na COS f odobilcgo i mnic fi^od-
auxt/.
waw
Oigitized by CoogU
Strona 9
i
ta way priy/zio Cohawicm in/z^f^o czyni^? *'cicd\'' Pop ho-
.
7' dniamoie, W. X. M. ofiarnie tylko/it^w/^/* Wcigdy do ii^oac-;
,
cznych» W. X. Moci fpkndorov<^ , mklljprzyi ^"HtiLik.
•k.
2wiafcza, c
na rakicsmy napadli czily^ w'krorc RVenl i
la-
4ielnosc, ogniem naywicey » i na tccaiii«yizcy day ^
liczesliwcy Kampanii, r.ieprzyiaiclowi dogrzewa, nich..
feczodrych W. X. Moci posiUiow, ktc\ry /j-i'*. *
feli obrofik kosiok Biotdgbtidobrapo/poiirego^jiaogniilePur-
^ Arm^
i Tolii
niealilie&.^ Imieniem W.X.
tu nibrey.
Mosci IafiiicosVieconymiinpoorniey(z.y Pochodni, piiey-
ica dóftanie, na p okonaj-^ic nicprzyi.iiof iiay\<'y(zfz-goBog-'? i
Kocioa iego Pewien tego bd, r.c
. i ccy- Pochodiii^..:id':^
zawifiia niech, zagasi niemoc, gdy in panijrnc iwicky
,
fi^iw^ tx dfcore piaftowancgo iirzcdu Pieczcarilciego,
(t?r}'atf
lakoby w reku icfzcze byy, Rt^ti Ctrte, fomcntowa bd-j. O^e-
go W.X-'Moc liiadnodok^^^. infzptKioSnc prace mol^,
i
«</vair«^p iSwtw zach^ife i pri^Sp^ gdy do resjo lichego
Prezentu, moiego^ Paflcle oko i rk
tttjatkmter iUbnifir , aoraz i
itioie fobie iMR^Wi»«i unam obowi^an^, a Lot v pomj^^lne fzGzesli--
wosi obfimi^cycb^ uprzeymic iycz^c^ uniono&, tSiluiwia
przyimiefz*
W. X. MobiPanamcgoiDobro(&ieiami?0!>iwego.
Nayniiz/zy (uga i Bogomodlci
lAN KROSNOWSKI
Soc: JESU.
Digitized by Google
a'.
Strona 10
FACYLTAi SYfE.ILaRVM
Gym Concions,
k
Anni
(cn pras.
in, totiiis, Dominicas., Con-
Patrc loaiMie Kix>rnowflci>. noftcae Socie-
tacia Sacerdoce^ alimior ejufifeiaSociecatis. Th^eolcgi re«-
cognoY.erinr, &
inlucem edi pofle probayeifir, pote-.
ftate niihi fa^a ab A. R. Patre noftro Thyrfó Gonza-
Icz praefar?e Socictatis Generali Prtjppofiro facultarcm ,
conccdo, i)tTvp^s,mandenriir : fi ijs, ad:quos pt rriner,
ita yidcbiriir. In cuiiis rei refrimonium , has. ei Ltcras,
tnanu mea iub/rripcas^ ngiUo(}ue:fnujQiw>d£di;. Ccacorw
loannes Hermannr
Pr^pcrfims; ProvinciaL's. Soc k lSSVt^
Poionianu
I MPRIMAXVR
NICOLAUS. OBORSKI
EpUcopU Laodiccofi& Gcner&lis Offic : CracovienGf,
Ctacovi2 Iul4 i6^%»
•
I
Strona 11
,
.
K A
Kia piervlz^ Niedziel
ZAN dwcncow^.
lE
Uidthuf^ fi/m b$miiw veMkntem in nube cum potefilUe magna, uo tu
Rolni Kocielnego poczarku.ktOKy oddiiIieyfzeypietwraEey.
|Ilzy pienRrfaym
p Adwcntowcy Niciiiiclc,
mi na pami
Koio
Swicy Katolicki zaczyna pr/ychodza
picrwrz.c piltna ^wi^ccijo ilpwa, które tik ftworzenic wia-
,
ta opifaift: InpriKciph^m (redviC4tJtim,^ grram. Ni ppc9EMka*ft«orzy Bog Am: -i
,
niebo i ziemi W
Hcbtiyfkim i^yku , lo ffowo Deus, czyu fi Eloim , to ioft
.
Judr.c! <x,dic Duch Swizy po wiada
,
Sdiou-ie wiat ten Izeroki i yiaccgo , c ,
czowieka na nim Uworzyh i uinicy i ia ue teinudiiwui,
. Stwórcy nalzc- e
mu Bogu , tytu! y imi Sadowe Hiiloria pilhu witego pjzypifuie abowiem
, :
k^dedBu , coumnemu zwafzcza, ftwoneniu , mediicój^ naleao , ie tctu ;^
Bog iftworca, iefl ora Sdzia icgo Tcmiid to przy picrwf^ym pocztku .
wiata, Hiftoryk Ducha witego , Stwoc Boga.Sdiia naywa, aby wiedzia
ilworzony od niego czowiek, e
na (^^j^lprawiedliwa iurydik tego dworce
'
fwoiego i)rzyidiic . Dlatego iKo4iofs5ity, przy poc2»tka odknjpienia ni*
fiego, i taiemnicy Wcielenia $yna Boskiego, £wanieli» o Sad^e oftatecznym ,
czyta, abymy wicdiicli, c
ten Bog. który G, zfta czowiekiem w ywoic Pi-'
nienLkim.SdjianaizymbdiC. Tq n mnie dtwnicyfza , epoc^a;cck piCmi
witego, nie iednemn > 4le wielom Sdziom, ftwonenie Iwiiti przypifiiie , A '
wfzak iednego tylko Bogi prawdziwa wi4fil.o4(za.wysnainy ? i czemaTa pizei^
Duchem witym narchiiony Moyzcfz, wiciom Sii^iom ftworzcnie nafzc ,
przypiiiuc > Rzekbym, e
(l to pizcz t wielo Sdziów^ trzy rone od icbio
ofoby Ttoyce Przenaywiifzey, rozumie<5 mii*, ile wiem wytiinie wita e
E^rinfteiia mowi : Ne^emn^dftr /uAlcat t^uet^uam fed omne judicium dedk Filio, W^i- A
Oiecpr/;cd wieczny a pogotowiu
, Duch Sw>ery nikogo fadi nicbdiie, ale
i ,
moc y -wad2. Sadowa . przy Syna. Bolkitn zoftaie . czeniulz ptzei nie i6> A
dncgo , ale wietu Sdiow nafzych, mlinuie pocztek pifmi witego } ^Siem»
ie Apoftoom wity m & rzcczono Sedebitis 'vos ftipet^/edat juJIiMmet dtwUcint^
:
iMM' ic*
tribus l{ra^l Bedieic Apoftoowic fadii uwinasdic pokolenia
. IzraeKkicgo,
ale tyviti faiu oftitcczricgo Aflc(brom nic fluy to flowo s Eioim , bo oni fami
,
rzczct^m ilworzcnicm b^dac, wiai nic ftworzyii. Gwolz la pifma witego t
trudnoi tiktfumiczy wykidam. Pe«^ato,ieiakoTheólogowiemowte,
Pan Bog ieft, AcIm pttrtis, Enf (imj)ticifji>num Subflantin in^if* Bodca fi iftota , :
z zadnychczdi me fkada dicU li nie moe czowiek naprzykad infz*
, i , ,
madufz, a inizcciaiojznowu w dulzy, inrzyrozutn, inlzawola, lulza pa.mi^
Clio takie, ma w gow, rce, nogi, i inieroi^e od ti^^
fobie WPi^
nu Bogu takiey roznodi i podziau nie mafz Ze iednik rostun ludzki, widsft .
iuznawa ro^nc od icbie skutki ktorc Pan Bog fam przez fie czyni, rone mu
,
^ri^fnoi, albo ittribuci przyznawt i ptzypifuic. I take Pan Bog czalcofrzeczy
odlegle opowiida , aafm dobrze czyni , czafem .fpriwiedliwieicarze« czifmj
rzeczom, których przedtym niebyo, bytno i iOi^ daie infz» wniem^tofom ,
luilzki mdro^, infzc inlz* fprawicdliwo, infz* wfzechmocnod
miosierdzie ,
updtruie, ktorc to walnodi,albo a^tribura Bolkie, lubo la rzeczy famcy iedno, w
i od siebie nie rozdziel ne, rozum ie, tedoik ludzki , iako , entm vhmdUtr Ji (e ii^
fti^0 ^lM rzeczy sl^ptkim pd liebi io|ae ppanawa.. I dla .^i^d fi ca Btui;
f
A. Bpg'
Digitized by Google
Strona 12
Bog Eloipi , co widellfdafiow zniczy , ni poczsrku pifirti Spitego zciwic , iec
xc wlzyfticic W) liczone attribi:ta albo walnoi Bolkic, fadi nas bed»-. lako ,
* ibbic kade zoiboa atrributum albo Bolka , z nami na bdis o£tace- waUio
• podapi
<:2nyni , mmn o tym
na Kaziniich Nediiel Adwentowych iryll . ,
Pb^^fnanj od nicskonczoncy wiadomoi Bo/kicy, nimieii\aic ii-
Madroi i
ko ffjbtc znami i\a oftatnim trybunale Bofka pcitipi iiakofao^i nas Mdro ,
bdiit^ ^ Przera boiaznia (Irafznychradow twoich icrca nafzc tlwoico, od*
^
, ildianszBoc. kupicielu \
•
' - ^ '
' '
iVicczna to » y nicoyln^ piawda, a« Pan Bog wfzydkiego wiict9Rio6»
. '
fwoia dochodzi, i nic li przed okiem icgo zakry i zatis mc inoc iiic tylko ,
przcfzc i przytomne alc przyfzc .rzeczy idkby fi woczich icgo dii.Uy , rze-
, ,
telnie widii , nie tylko Aowa y uczynki, ale có i fkryte nawet myli , pt^'.cd wii-
4l0Bfo6iii^k^ zicai fi nie moga . Niemafz na swieic takowych i«Biioi»
nie znayd^^efz tak (krytego micyfca i lochu gdzicby wiadomo i oko o!kic , ,
nie przenikno. "O czym takowe ieft Ducha witego u Eklczyaltyka u llo-
.
Mfd^i f. zdialc 24 ^Hriadelwo C^fff^^, Dominus omnemjuentuin
. , non brdtet tliutiL^ '
kich rzeczy wiidomoc,' poznawa taicmne myli , fly fzy wfzyftkie flowa 'patrzy ,
narp- iV uczynki nafzc
i Znaydowili fi nicgdy w Krolcftwie Ifracllkim ta-
.
cy Athcutzowie, którzy bcrpieczi^ic, iako to lam Dawid w ulzy iwoiciylza:, mo-
'mithit 'Drnwus , net inu lligtt Dem ItKtk . " Nic wid& Bóg , to my
:
*
p/i/w "W*** * '
*
w (krytoi czynicmy, nie wic co fi w fcrctt i w myli na&ey diieic, która nie-
zbono tak Kro! i Prorok Sunty gani mowi»c InteUigite inp^ientes in poputot :
^ fiidii ali^uando f*pite, A d{ugo<4^tym glupftwic trwa ludzie nie rozumni
ifzaleni bdzicie .@«r ^/4jiArvi< 4M^ i^
fgif Ten powiida co czowiekowi romm ffuch > , i widzenieda , i podobnaCz
t, aby fam nic fyfza/ nic widzia? nic wiedzia i wn?y/bkicgo? nic prawda to,
nbfitMf (ogf/MwfS^ hornhiunty wic Pau Bog naylkryrlc myli i iatcacyo
'
Opiftiiac^^l^l^^iN^^
Naywyzfzcgo Sediiego nifzego Chryftuti, powicdiawfzy wypadl^iacy z twa- , c
i rzy iego pomie oczy na (lparrzacc przeraa zuftoftry miecz wychodzi,
, i
zThronu byskawice i pioruny biy, tcza iego obtaczaiij dwadiicia 1 ^ow
czterech («^owycliil4fcow krzefif«^oie zasiadali , a pokaiowi taiebiercy Anio-
owie Swii, wfzyftk ow
ftraiznarrcen, i okropny widok , iedmia iiinymipO"
^gl chodniami owiecali, naoftatck przydaic Et tn confPeBu /edis,tan'ju.im mitre vi- :
*:
-r- freum^ fitnile cryftuUo Przed obccnou idiego Boga wida byo fzciokie
.
,^iK>rze i4ko'kryrzta przeiroczyfte . którzy przez to móne, wiic wlUyftek *
i- iiko icft izcrokis albo fzczegulne kroleftw tozumieidl .Prlwieirilr, tiicm- '
ikic Paftwl, iako burzliwe i nicfpokoync morze, poftronne woyny, dniiowc
niezgody i bunty, iako wiatry i wichry iakie , uftawiczne tym morzeui Moc i
mieCzaiar. )yie^e, ae'mialto wiacrhWt gby tylko nadte maiuia , 1 tcto mc
'
:^odnegby,'iwiat i kroledwa, lako morztkoca . Do morza cho cat: rzeki '
a drugie zoty piafek, iako Ganges, toczc w pywaia, a przei fi nalyi, i na-
peni morze nic moe
taki w Panftwich Krcleftwach icmlkich lubo tak
: 1
,
W) wiele podatków od ludzi ubogich du IkarbuidiCa a przci idk wmot.ui nicr
^diie gdiie li to podiicwaiiconte." ' Wmorzo czfto bogate okrlf , i 2lo-
teBinaadowineflpty,rozbwfzyfi tona, i nipeni morza nic moga. Zbic-
raia owo ludzie chiwi doftatki, fkarby i pienidze a mgdy fl tym ici cc lak , , ,
morze, nafyid nie moe . Izaiafz Prorok iudi niczbonyh do morza przyto-
^ ^
wny wa, gdy' mowi Impij , tftfhni^e , ^od uiefcere neaui . wf&boni , iako tiiC
.*
^ '
•*. uijpokoOBte morze , o co oni niepokoia i niwanocr , od wafnc^o fumiiienia t
ierpie i ponosi mufza. Przypatruiacficrazlobfprawicdliwy ulpokcionctnii
^ '*
'
*
morzu, gdy tik fobie fna o nim myli lako to pikne i iche morzs.% nic v
Bimokfom.wodynie Wida, co gdy uwaa, gos z nieba, o u(zy icgo wre ^
.
a -
,
iowa
Strona 13
^owa óbia: Nunt[l^idmgre^etprofundamarist &_iamvi^muahyjU i
Zna ei rf lobl gtbokosantorfkiey nic zbrod^, i ni zwied^i^, o gdyby
tam wfzedfzy wfzyftko obaczy, nipitrzyby li tam cudownych monftrow,
widziaby ram froj^tc baicny. fti ifzDC wieloryby Byftrzcyfizym troch oisicm
i •
zayzrza w to nioizc Dawid wPlalmic 105. airo nimzpodzwicniem mówi; Hoc P/Ww* '*/ -
mart m^um, ^
(^dth/um maiiibmt iSk reptiia , uarum mn efi nttmrm t kfir
maliM pu/iSa , cum moffw . O co 10 wtym morzupodnieczogalaccy (i^dii-'
ny,iak to tam wiele zwierzt wielkich i maych. Tofiwanio wfamnicniii
ludzkicm', cci w morzu dieie, zda 119 cz^OiO fumnicnic ludzkie powicrzchu .
iche, tpokoytic, i czfftCt i we Hraatiz 'J ilko -w taomi , reptiia n$th4lia pcino, ,
grzechów, ilk iadowitey sadi^iny , petnó beljfltflcich I te to lu- hiwoi .
mncnia i myli ludzkich fkrytoi, przez owo iafn, lakokryftaf, wobiiv;icnia
lana witego morze > tumaczy wie!ki wKo^ile ^oym Doktor Grzegorz
wity, gdy tak iirmarahip. mowi: Marequippeefime»sbtmana,cujusproJkHd4De^^ Gr^,
m Inffredityrquando priork viu iuqititias ^ad mcmorum reductt . Morieefn
, royli \ l
ll<.ryroi (crca ludzkiego , w ktorc na ten cz.U Ro^ wnuiickicdy nas ("adii
z grzechów nalzych bdzie. Dobrze Fan ^^wityicn a ludzkiego Ikrytodi, do
przezroczy Icgo iako kryfztai, morza przyrówna, albowiem kiedy n4owytn
,
Ihafznym fadowfm miieftaie Bog i Sdia nafz Chry (lus ziidiie wi<la^ ii*
Inieiak wkryfztale bdiie jwfzyl^kte taicmne 'grzechy w fercu i fumnie-
niu ua(ym. Nicncryicic iinatcn czas przed okiem i wiidomoia Bo(k», ;
nocne , y pokacne nicczyftoi', wfzcrec^ne fiowa i myli, widzie was lak W
kry&tate, Sdiift wfzyftko widzcy bdiip .' " ' / ' " '
A
co(z ti , JUitudo ( iak ia aywa
fd^c wity ) fplentU fi^t^ *Deiy ^
ftieflcoriczona Bofka Mdro
i wiadomo uczyni z nami nar»diicoftatccznymt
' *•
Oto naprzód dowodów, ikcutini i ntzych ldowych in<}umy nie b^ciiic po-
tczebowili , poniewati nic fipaeit ol(iein Boflcieiia ilry 1 zitBt' nie naoe ,
choby dobaech6aisiprzec(, owcy taiemny myu ,
owego nicporsrdnegp ;
ifektu, owego pbkatncgo uczynku, nicbdTu fz na ten czas mizerny grze- móg
fzniku, ponicwaiz patrzya Bolka wiadomo, na wfzyftkic Ikry te uczynki, my-
li, i poadliwo twoie, wfzyKkie przypont^ni, iv rcgclU.u wyliczy. ktonu A
tego, n^yczy teye wiadomoi wfzyftkiemu rozumnciaio ftworzeniu , i przyto*
tomnym na ten czas ludziom i Anioom ,i3k dalece nictylko Bofkic, ate tear e
ludzkie Anielllcie i Czartowlkic oczy , wid.c bda iafno , co kto znas kiedy,
, ,
i na ktoiym micylcu, czyni, mowi, i^myli, wizyllkic toiemnc iprornosiwfzy-
'
ftkim obiiwione i offwiecotae bd*^ ""
Radbym wiediia Bojlk» w tey mierze inrencya^^ czemti przed. oftate-
ia
cznym fadem fwoim Soneczna^ i Xiyczna wiato gai a gwiazdy zruca ,
naiiemibgdic,iako o tym przcizey Niediiclc wita HwauG^elia wyranie
,
W tc flbwa mowtl S^i^bfiurabitur^ una hm abit lme fiiii^ Jelix cjdi »:. de cao. Mttr. u, &
Zami fi Soce, Xi2yc nie v7/da wiac^iwpiego , agvriazdy zpada z nieba
na ziemi beda. A dla Boga, cofz te nierozumne wiata Panu Bogu winny ? ,
e icmi,gai , i zruca na ziemi bdiic ,przywiecyip niebiclkic pocho-
dnie, w diieri Soce, a w nocy Xiycu z gwiazdami ^^'lud^kiey niezbonoi •
ewofzwas,z to cic ludzkiey nieprawoi dopocfiagiy
kiri furoworki
Boflca bdzie. owe po J czis *-domu, cgofpodarz na Jomownikow,\
Trafia (ic •.
dziatki, i czeladkfwoi.gp-iewm zapalony milki, talerze, i in(zc domowe na-
,
'
czyni rzuca, pfuie, i ti^ucze ppdobny gniew, ftworc wiata^wfzyflkiego^Boga,
, :
przywied^edotego,ieokraginiebic(kie,t!uciprowlb.diie. Zarobiciniro*
stoc CKceffy i Icryminay niezbonoi ludzka, OWofz naywyzfzy Kapan
^
i
wyklina, itc nicbielkic yriccc, rzuca nd bJj*ie i
Auguflyu wity w Ten-
.
-
ic mocaloym przez tc wiata, Soce, Xiyc, 1 gwiazdy obudna 1 tylko po- ,
•Merzchownawiatobtwoid lOziiittW , gd"y J^ifioh S«.taiomi. 5!»«^«r«.
titttur, iurt* mndabit lumn (imm, fitlU de aeio cadent , awimm , qutgrattd Dn m^ ^
imftvidibMim,udtia: Owi capowi adal||lud^iej Kcoczy
Aó ^ iiyiacni wieie zda.
lifi '
Digitized by Google
Strona 14
d2b inan kczlaan plami rmokimi diA nicczyfto^ Dnan(l«-a
lOicktOfC ,
, , , ,
gniewu, iiniiych i^r/.cchow, ni wzór konllcllacyi nicbicikich nazwano^ owofz
zrzuci was nicczylte wiata z nieba Bulka IpraAicdhwo bcdie ^wic^iie
, .
teras Hi^owie doflatni godnoiami, ianie owieconemi tyrufinii , iiko fioci
'XiiycC; i przy oftatccznyrn U^iic pot^iiuns zdtnmi ?v\ Bog. me bdic ,
i
tam zna iaoc wielmonych 1'anow od ubcjjicb wieniaków Co 6oncc z
, .
Xiyccai nd niebie, fo goipodarzzgorpodyniijk w domu, adzuiki i czelad, lKO
gwiazdy przy nich.' Wakti Soce z Xiyceni doitici^e gwiazdy obiainia ,
do Paiiftwa to , i Kpd^icow naleao, owieca nauka dobrymi przykady diia- i
tkii cciadk: czego ni< czynili ,alc i ow!/cm c/citc tcliplbs, zanMcnia mic- i
''>.V> wali, mia li w nicii cnota i rozum od puaniiwa w gowic owoiz oraz z do- , ,
\ Aiownkiihi gafna i gina. M4ronychtoapirxptdonych,iianasKianodiie-
,
' iowgiSyZda mi H, BoO.a fprawiedUwoldczyDi, ie^cli inizych wi^robliwoidi*
.
•
• > i nauka, tak lako trz?ba nic owiecamy.' Ale wracdmliia do Urcri!ncj;o
feolu. pia tego to podobno te dzienne, i nocne wiata, n^tcn c^as zgaOia, a>y
ierKha iiko qtctoperz niczbono, zakry (ii udi, wtikowyh ieniDO^
iach.pcked Bofkim, i ludzkini' okiem sioga czego ipodicwiac fitik ,
^[^'^H^' u Pialmifty mowi ForJtt,in tenehr.t c^Kculrabunt me i\bo iiko Hieronim wity
: ,
\ czyi3L^0p.rient me Azaiz mi powierzchowne wiata caego iemnoi zafto-
' '
.
nia, i iitaiak' ale daremna to i ponna nadiicia i o wfzem dla tego^ to {tworzono ,
na ten czis wiat pogafna, ibyii Ni!y nielworzoney Boflciey iwiacoi , le-
* pity (Tery tc 1.1 d z kie niezboznoi na oko wydaway, lako kiedy fiowo zpcd-
•
'
ziemnych kraiow pokae to widome >ncc, ganic i gwiazdami Iwoicmi Xi
flt
2tc: tak kiedy Sonce 'iprawicdliwoiC^hryihis.iawnic wiatu zaianicie,ga(na
0&fOWllP»hlwia^ do tedncgo inu&». <>w«c tp Chryftufowe oczy o których ,
Duch wity u Eklczyiftyk4aiowi- Oci^i Domini multd lucidioes fole, i niebie-
IftI: »tf .
flisie wiata iifno(5ia fwoiazagalz*, fkrytosi ferci ludzkiego wfkro prawic i
owieca. Taki pomicnione 6witey liwanielicy iowa, tumaczy Auguftyn
f Aup^:
. wity gdy fermm ijo, de eMftrit moy^ Tatasri munnH* ffinieMi im Chri-
, .
-'"
J^',utetiamclari^ms i4li uminariipr^e/u/^ore Divm Taka,
,
powiada , bdzie na ten czas wiato zSedsficgo na'zcgo wynikaa, i limc i
nawet iwiiita niebicfkiejiafnoia twoia zami y zagasi, aby li przy tym nie-
.ftwbRÓoyfti Iwecle, lepiey tatcmne grzechy , i Ikrytc nieprawoci ludzkiCi n4
» oko wydaway
Suchayie, co fi za czafow Franifzki witego w icdnym iego Kbrztorrc
Jv* ^'^'^ •co tak opifa Bonawentura wity Nocy powiada icdney wiato ia-
. ,
kas niebiefka , tak cay Ktafztor oiwieia , e
wtzyfcy akonnky, którzy tanlL*
nitcn czas mirzkalHptzeaiS^kifof -Unury} lepiey ni przez kryfzta przegladi*
itc, ianie wlzyfcy wbiem widifidt, co krory znicK wzamknipncy koniorzc
fwoiey czyni a nd'A ct (krytoi fcrca i myli, ieden drugiego dofknnalc wi-
. ,
dzia. Oczym tak powiada, iwiadczy pomteniony Bonawentura 6wity, £jp
'vin$^mraH4i h.mM»aUtrmi i^etri,^fiienHnHiafuu Codowne owo Iwii- ,
tOffumnienieiedhego, drugiemu owiecao. T4fcim i z twarzy fwoiei, v.'y-
iiikaiacym wiatem, przemknie, i owici ferca nalze, na \%di\C oftatccznym^
Sdzia zagniewany Chryftus, kiedy, iako mowi Apoltoi Swiry lHuminubu ab- ;
• ' czneikrytilfl^f^yslitaimiieobiawi.^^ >^
Bywa owo tak mi fternc pi Panic, którego na biaey karie nic a nic nic wi-
gdy kto .karty przy ogniu przygrzcie , i przylutzy , az ii zaraz litery i cha-
Pttety ^k£zfiia, i
i przeczyta pifmo , inadeie.4imy . Bogu to tylko moe
.
'
'.iipDTii|iym wiadoino , co niiy iyiac ni swieie na fcrcu,! myli pifzcmy zadnc ,
liiil^^'^* Aaicike ti»titdoyzf$ij^ moayw|ije4t to mwUoii wiadomo
Strona 15
Boi ki nafdic oftatccznym, zagrzci* fi fcrca nafzc, prry ogniu zapalczywodi
Uolkiey, a tam rone noty, i charaktery, b^da li wydaway tak zc kady , ,
wyczyta, na oko obaczy, co li w czyim fcrcu, i liimnicniu przez wfzyftck y-
i ,
wot icgo miertelny diao Tam nic tylko owo kartki wiftki niewftydcm
. , i ,
tracce krom wiadomoi rodziców naplanc abo odebrane na iaw pokaza-
, , ,
ne b^da j ale kairdy zcat* ksiga myli, flow, i uczynków Twoich, do fadii ftri-
,
Tzncgo ftaiiic Liber friptus projcr, tur, nnde mundut iudicftur
. Kadego a nas >. .
waloc Uimuicnie , iako ksiga laka , na ktorcy wizyUkie ze, i dobre Tprawy,
taicmnc niecnoty, i wyftepki.kady przeczyta. Pomyliefz Ibbic, iakim wlty-
dem*zapona fitwatzy ludzi niczbonych; iak.itfi lerci boiania, przerazi
rouiza O czym i lam mylc, tak do was (Iowy Chryzoftoma S. mowi Sino-
? :
occutHm crimen hoc die h u 'n coKpfftti innutefccret no/ine fUret
<* S.Cbrjf'.
jirutn tujufpiam , , tfffó , , -i
ui iii: intirire, f>* in terram maUeti
dehiftere. qu4m tot, fui pecMti teflcs , habere
'Gdyby tu w tym Koielc, przy was wfzyrtkich, którzy ta ieitcie, pokatna, i
taicmiw czyia niccnotij wfzyftkim obiawiona bya gdyby ow grzech o krorym , ,
cdcn tylko, abo niKt mcwic, którego v:llyd i^ i na lamcy Ipowicd* namic?
ni, z mieyfcarcgOjby 4iai ogcfzony, la rozumiem, eby kajy tikowy
obra Tobie zgina, i igrzc li w ziemi, nieli li (krytcy Twoicy niecnoty,
przed tak. ma» liczba ludzi, iawnie zawftydi. Gdyby na Tyna oicc abo ,
na córk matka t abo ow taimn* niecnot wiedziaa w piekle by fi tzc-
, , ,
C/.cic, Icpicy widzie nieli tiki wltyd, i Iromot ierpie
, zkad, to lobie, ,
tninari ad majus wnoie leeli przed kilkadziesit oTob, byoby to tdk
, ,
(icTkie zawllydzenie, iey bdvc, kiedy przed obccnosia wizyflkich ludzi, i
AniooWjzoi twoic obianionc ftdn*. Ca rozumieic.iakicby to zawftydzenic,
i katinicbyo? gdjby oTob iaka pocziwa w Trzód gftego liidii obnao- ,
no, takimi nam karaniem, wiadon a grzechów nalzych Bolka gro-^ Mdro ,
ii, gd^ tak u Eklezyaftyka mowi In fint hominu, denui»tio opcrum ejtu
: Bdzie, .
IctUf: u,
powi ida, ten czas , kiedy wTzyftkic Tprawy twoic czowiecze , iwiatii wlzydkicmu
obiawionebda. Tcgo li wilydu i Tromoty , przclkfzy Auguftyn S. przc- .
ftrilzony woa; Ecce cora^n tot miUibus populort4m nudabuntur cmnes iniejuitjter y
S. AMfflJli
mut , coram tot sgmtnibus Angelorutn,piitebunt univ(rfi feler* me* , Oto, powiada,
przed wlzyftkicmi ludmi Anioami z nieznonym wftydem , obiawionc , i ,
odkryte, grzechy moie bd. A
iecliTztcn Doktor S. choiafz dawno wiatu
caemu, w Ksigach Confefjionum ^ grzechy Twoic obiawi, tak fi lednak tego
oftatnicgcobiawlenia lka ty, iakim fi na ten czas wftydem zaponieTz? co
:
fiowoinaTamym Bolkim, Spowiedzi S penym alkawoi trybunale , wy-
iawi grzechów wafnych wftydilz? i ztoi twoich wirokradzko raiTz. Przed
iednym Kapanem, kiory me tylko drugim wyiiwi, ale ztoba, mowi o tym ,
'
mc moe, wityd i
nieprawo twoiwyna, a to iako zniciel ? kiedy przed
. i >
wTzyftkim wiatem .grzechy twoic wynurzone bd»
Tak iako widz, Ikarze Mdro
Bolka, ludzi nczbonych, iako ni<?gdy
M4tt: u-
ikarat w Ewiniclicy l*aii, zuchwae w winnicy Twoiey robotniki ,do tych^gdy na
odebranie poytków, Iugi Twoic wyprawi , zli. ludzie, okrutnie , raz, i drugi
polty P4a(kie pomordowali o co on rozgniewany , (yviffimh mi(it fdtim fi$um
, N
Naoftitku , poOa do nich Tyna Twoiego . Ale i:wa ieno co czyniTz ? ftulznic ,
. nalugi twoic uraony Panie, ilk
to, tym zuchwalcom, i mzoboycorru,
miifto karania pokazuieTz, oro.i ludzie, ukorz;ir fi, i nilko upadn, do nog
fvnowi twoiemu , zayiago w tym aby im ilk twoi przcicdna uczyni tik, , ,
ikonny do miosierdzia lyn rwoy,a ty na przyczyn, i pokornai prob*, ukó-
cluncgo Tyni twojego wTzyftko im odpuiTz, i iTkie urazy twoie, w
, ow
'
nicTzczliw, i wlzyftk Tprawiedliwo , gubica ainniiia, pul, temuto ,
^ i ladzie , przeciw tobie grzcTz*,
b.*Tpiccznic na amnillia kaa. Nic ikon-* c t
nego do iikawoi
Tyna, ile ^b^oyne iakie woysko,pofti byo , na tych dobr
twoich (zirpijzow, i Trogtch zuchwicow, nie trzcbiby z nich,i ie^ego : ywi
akicdy ziuizone, we krwi niewinney, rce Twoie, rzucana Tyna twego? ty a
ifl^iwouWjpicy, micria , i zguba ukochanego icdynaka przypaiTz A« .
'
. . • 'B roli
Digitized by.Cc
Strona 16
^{ tolion przci nie zbroync chorgwie, i woyflti,4lc Syni C^irc^o , do owych
.
) zuchwalców, i Irogith mzoboyc^w wyfyh a co tego mia za przyczyn , J
oto li wyda, kiedy tak w twainclicy powicdi^ia ;
nia iicbuntur fiUum Mftm^
zawftydzat li obecnoci Syna moicgo iakoby rzctclnicy mowj, nic mog ia ,
tychyci Uidi, baricy ukara.iako wftydem i konfuzya. Taki t Panik* "
S. Ghrif: intencya, tumaczy Chrylbltom 5 gdy mowi Fro tjntis cnirn htitrlis / tt . :
,
foUv':pdtFlj pudoris Nic móg ftuTznic uraony Pan, barwicy tychzi^^aiu-
.
dii ukara, idko kiedy ich, obecnoia Syna Iwbicgo zawllydii. Oto nic
AnicHlcic woylk uzbroionc aic Icdnorodzoncgo Syna iwuiego wyle ,
,
Oic
Przcdv;ie2ny n^ lad-ortatni, ik lobie uwaaiac yerebunur filtum meum
, NiC
i : .
mog* niczboni hid^ic, wiccy mie karania, lako kiedy li^ przed Synem moim,
*» zo:i (woicy zawftydza. - • • .
Nero Ccfarz Rzymlki, ktorcpiu bariiey kuglarzem nu Cefarzcm byd
przystao, chcc niektóre Scnatory fwoic, niczv/yczaynym fpofobcm nkara>
. ada tego pilno, po owych Rzymfkich Katonach aby przed nim ikoki , i lawnc ,
igrzylka, na publicznym theatrum odprawow.i!i, na co. oni, adna miara przy-
zwoli nicchicli, mienic, eby ta pocho, i lekkomylnoci ftanu nalzcgo,
i Scnatorikicy powagi, barzo nic czia , wic eby ich by ^ z tcy uwagi /bi
Nero, Izaty im odmieni, i malowane na twarz maOckary poradii, woy
nic mogc lie dilcy wymówi woli, irokasanm Cdarlkiemu, nic tak zthi,
iako z boiani, uczynili co rolkazano, i gdy w bazcrilkie li Izacy ubrawlzy i ,
twarzy mafzkarami zaftoniwfzy,,iako baznowic, i kuglarze iacy, po theatrum
Ikacza, wypadli tym czafem onicr7c , którzy zCcfarfkiego roikazania, wfzy-
ftkim owym Senatorom, marzkdry z rgearzy gwatem prawie zdarfzy wfzyitkim ,
./ ich, przytomnym natenczas ludiiom , na w^lyd , i pomtewilko , poi^azali
C^ego tak H owi powaai Katonowie, ziwilydz.iU icdni ,zara;^ na micy-
- - - fcu okrzepli a drudzy od fmutku, i mclaiicholcy, prdko uwidli. Tano pitdore
,
Dit ( mowi o nich, co to pifzc Dio
) f(ff4^trj.nt,
ut pfff,'cerit ud vifam , nm paucis aiifc- ,
rendum . Tak fi powiada tcy iwoicy pochoi zawftydzili ,
, , niektórzy za- e
raz, a drudzy wkrótce, poumierali A vrieic , co to icra , ludiic niczbo^nf .
czyni? oto wizyfcy w larwach t w mafzkarach chodz, woa nich, (Irofuiac ich
Ffdm :
Si.
^ tego, Kroi i Prorok Dawid .^/ :re fjc't:s picatnum^ptmitii ^ A czemulz to .ir-
:
\wy, i malzkary na li , ludic grzclzni bicrzcic.'* li owo drugi wdic, uoy
i iako kotek uai, a wnocy mc da pokoiu mylzom owti teraz wftydliwym, ,
tanaboinicaf widi, peno miedzy ludmi obudy i niefzczeroi , ale zedrze ,
to , i zrzui^na fadie oflatccznym Pan Bog rozkae , az wltyd, i konfuzya nie-
znona nalHpi .Nie diwui fi ia temu ,e na ten czas ludzie niczboni rzc-
\t2\,
'•
C<*^ff^ f"p^*^ f^^-f rnorttes collis c6óp:r'tie nos
, Padayie na nas gory przy kry- . ,
* * r wayic nas pagórki, abowiem nic mogc wftydu i konfiizyey znie , woleliby ,
icmi ,gebiey pieka, przepa eby takiego ufzli zawftydzcnia, ale grzcbic ,
lic, tako naygtbiey lepi krci vr ziemi, wlzdzic was, na ten czas, oko Bofkie,
,
'
Anieincie, I ludkic obaczy .
Wicmia, czcma ludic niczboni, nic czekaiac wyroku cllateczncgOJ
Utf.if' 1 l)unthi itt fupplidum /cternum . Sami poyda w przepa wieczna . Poczokayic
niclzczliwi potpiecy, a
was dekret Sdziego (prawiedliwcgo, iiko piorun
mocny w piekielne przcpaiwtrai, icfzczc was czari , gwatem w ogie nic
iagna, i nic wlok a wy iu, fami wcri idieic ,d!r?r("zc wam iako bacz, to,
,
przed wfzyftkicm wiatem^ zawftydzenic nieli nieznone mki piekielne-^ ,
5 •
Tcgo2 icft zdania i Bazyli S. mowiacy Gravhr /fuam ti^ni< x.*ernus t erit ill; pudot , :
f-'^-'-- '!itm ommntft grjv!ljtmu?f} rpprnbrium \ ccnfujti fenipitrnA .
,
liiricy nic- ^
ych wllydj nieli tamo pi. ko utrapi Dorobie fie, dorobi nicwftyf .
;dki^ rakowego na r.d:c Bolkimzawflydzenia.ktotc iefzizc ,bdic,
lua wlzyftkic mki, i katownie piekielne.
'
Tft, iednym iTowcra, uczyni z nami MidrO^i wiadomo Bolka ni fadie ,
oftacecznym, co nicgdy uczynia z Dawidem , tak lulz do kizd i^o z nas di
z. Kfg.it. ippwiac.- Tu J*>tJli ahjiondite y ego autem ftciutn verbum ijlud, in con!}.H t omnis
'••»^ v< .
^ . Ijrad
•
'
Digitiz^ by Google
Strona 17
Ifrael, ^rinconJpeHu Wicdzc O tym , kady zofobni czowiecze e cokol-
folis . ,
wickc tiicmnis, pokamic uczyni, iato, wlzyftkierau wiatu. obiawi, ipt>
i
ka. Lkay roku tego, wlzclka nieprawoi ,a zprzciwncy Arony,
'
iclzie h, r-.... ^ic, wizyllkic, zw.ii>.cza taicmnc, i famemutylko Bogu.
\ >
wiadome cnoty ,i dobre uczynki Chrzccianfkie, abowicm i was, ni pochwal ,
i zapat wicczn» wylicza, wychwala, i wiatu pokazowa^ta Boika wiado-
mo
,
bdic Nicboyic fi wy, grzechy pa ilkiwyui trybunale ipowiedi
. i
S. przez prawdziwa pokut, dolkonalc zgadzone, wllydi was, najadiicofta-
tccznyra , Mdro Bolka mc bdzie którego wftydu, ebyie i wy na (powic- , ,
di^iaclizataione, i dofkonaa pokuta nic zgadzone nicpriwoi, uizy tu {l , ,
nai/czyrych fpowiediach, dobrowolnie zawilydzaycic tak, z S. , Kiocm
mowiac: CulpA tubet vni(us mens ,fuppUranti parce ^Dcus. Nicchay to.tcrainicy-
izy wftyd , na nas wymoc , zc nas wicey , nie tfJiicfz lufz zar.ftydza
Bofc . AmcrL .
KAZAN Na wtor^ Niedziele Adwentowa
I E
. Tu es ,qui venturus es? an alium (Xpe,4mus V Matt: n.
DZiwui H anowi S. wiediat on barzo dobrz«, Chrydus by MelTya* e
zem prawdziwym , iefzcze go we wntrznociach maicrzyriJkich, iako
wiata wfzydkiego Odkupiiela poznay, przywita i ulzaaowa A w diiiey- , .
fzey Ewaniclicy czemu z watpliwoia laka pofty fwoic , w Icgacycy do niego
,
polyaiac, pyta fi kae Tu cs^ quiventuri4s es / an dium expeil.;>r.".u
: to Tyc ,
przyobiecany wiatu Odkupiiclu ? c/y infzcgo Ipodcwa li, i oczekiwa
mamy? Ale gdy rzecz Icpiey uwaam, fluf^nc to iaua S. pytanie bydi wid^,
miaonfna, na dwoiakic przyic Chryftnfowc mrzgiad. Wiedzia naprzód
ctcnPan, na odkupienie wiata z wielka alkiwoia, mioficrdziem przy- , i
fzcd,nie tiynomu przytym byo, ziakim gniewem, zapalczywoia mia i ,
^ przy na fad oAateczny co uwaatac, irufzic mowi: j^ltum e:cpdinmus> In-
,
Iym ty Panie, na fadic twoim bdterz,tcraze dobry i mifoneray,, ale na ten ,
czas pokaclz fi furowym
, i lpra*icdlwym Powiadaem i ia, w przcfza
, .
Niedziel, iako nas Mdro
Wicloncgo Boga, f»di bdzie ,di,atum expe-
amus, inlzeattributum Bo(kie, nafad przychodii. Sprawiedliwo nam Bolka,>°
pozew przed ll daic. W^c iccli rozumiefz fzlona niezboznoi
przedMadtoia i wiadonioia Bolka, zataia, znaydie i,i namaca-.
(i , e
Sprawiedliwo, która na to, dii ftol ic fadowa zasiada aby wyrpicgowa-
Choby fi, iako myfz, gbokc w^emie zagrzebi, abo
, i
la, i fulznic ukaraa .
iako ptak, wyfoko na powietrze wleia, abo wgbokoi roorlkicy , iako ki-
niien zanurzy, wfzdic ie Bolka fpnWicdliwo naydafie i namaca. Darmo
(i zawiedzione fumnienie, lak w Ldbirynie krifz, doydiie ic, siadami grze-
chów twoich, i przekona lajncmi dowodami Bog fpriwicdliwy I to ia dz'> .
powiedzie umyliem, iako fobie z nimi Bo(ka Sprawiedliwo, na fali
.. oftatecznym poftapi. Spraw to fprawiedliwy Boe , abymy (i tcra fprawic- ,
<|liwoi twoiey przclklzy, na fadio ll icy twoim\ nic lkili
Tak to tobie z nami, poftpuie Pan Bog iako owo czyni mdry oiec zc ,
zymi Cynami Iwoimi , którzy kiedy na oko oycowlkse , nic cae .nicdbaia
, t
iidaic fi, dutko ierpliwy oiec, do priwicdliwoi , i ("urowcgo karania: tak
inaydobrotiiwrzy Oiec nafz Chryftus baczc nam Bolkie legooko i pc- , e , ,
^na wiaJomo nic do pohamowania wgrzccha. h, czytucnia prawdiwcy
, i
}l6kuty nic pomoga, lurowar Iwoi przciwko li^mwyiya, i uzbraia Sprawie-
diwo.
B» . ...
,
Opiia-
Strona 18
Opifuiac locl Prorok., przy ic Boga Sprawiedliwego na wiat, tak o nim
powiada: y^nte faciem ejus t^nis vorans pojl cum^fl.immA exurcns. Ogicn, powia-
da, poprzedzi przed nim, a pomie
nim tud^iclz nallapi. Kiedy
,
za Mdro
Bolka wiat furowic ( lakoie wprzclzaNicdiicl llyfzcli) fadia wfzyftkic ,
bya wiata nicbilii;ic, ftohcc, Xiiryc, i gwiazdy pogaia. A kiedy na tene
(ad, Bolka Sprawiedliwo idzie, iz i przed nia, i za ma wielki i ialny Ofic wi- ,
da Taki to rzcczcic, madro.zawlzc gorce ^ifckry iako ogie gai i
. . , , .
gniew, frogicy zapalczywoi pomie podcgaiac, zapala A ia za, taka m»m .
okoo tego uwag rozumiaa ( iako fi iua namienio ) ludzka niczbonoi
e :
li miaa w owych caego wiata icmnoiach zakry i przed Bolka wiado -
moia zarai Owolz na to, Bolka Sprawiedliwo, wielki, i iafny pomie^
.
,
lonica, aby przed Bolkim i ludzkim okiem kryiaca li niezborno, owiei-
, ,
a. Takito,pomyliiciwy lobie, kiedy przcllpcy Anioowie, iakogwia-
zdy, za fwoim Lucipcrcmw iemlkic przepaci lcc*,Uidic rprawicdliwi.czyltemi,
1 iako ogien.goracemi afektami Twoimi, do nieba iargn*. A ia za, tak rozu-
miem; wicle lobie tufzyd, zbyteczna o mioderdiiu Bolkim ludzka utnoi,
tak zimylaac upadn lado nog .ilk.iwcmuCtiryllulowi moiemu na ladzie
; ,
oftatccznym, zawoam pokornym, IkruTzonyntr ferccm do niego na wzor o- i , >
wego olkarzoncgo w Ewinicliey It.igi fauentiam habe tnme omnia reddam :
tihi. Micy Stwórco, i Odkupiielii moy ,icrpliwo nademna.a la li tobie,
tak
iako kacU, wypai ze wlzyllkiego obiecui,alc zawioda li., na nidiei,
zbyteczna ufnoi, oto ren wkoo naniecony ogie, przy ftapi i nawet do nii- i ,
ofiecdia Bolkicgo mc dopui DiiWiiyc fi tu, c Panowie iiemrcy gwir-
. ,
dye^ idraganic Iwoic iako trawicy ogie, okoo ficbic maia, ktorc gdziekol- ,
wiek ftana, ubogim ludziom, z obory, i z komory, iako ogie wyiedza, i wytr^
wia, moe
(i to, oowych Panach, co na cudze utrapienie , nic nawalny grolz,r
wielkie gwardyc chowaia, niemal adliteram /littefaciem ejus/ignis T;:r.j«/ mówi :
^pofleum ,flammacxurens Okoo tego Icgomoi, ognii ziadaczc, i w/pi-
.
iaczc, gdziekolwiek fi poka, wizyftko wgoinie ziedza.i wytrawia, kiedy
2 bankietu wyiada , puftki po nich, iak po ognia w domu, nicmafz nic w Ipizarni,
w piwnicy , iakby wygorzaJo . widz, A
te i Pan Bog, ma takowalz ogni- e
i
ftagwardya,aby i
niczbonoi ludzka, tym ogniem utrapiJ- Nipi^s li ludz-
bcieiz,
kiey nicprawoi ziemio, owofz fi czyci, i wyiufza tym poarem ,
tryumfalny to tu Irw ogie zaialnicie który fobie z zguby, i z potpienia two- ,
icgo, ndzny graefzniku, Bolka Sprawiedliwo wzniei, wtymi to pomieniu
gorze iako ofiary caopalenia ludzkie bdzic-
lakic, grzechy x nicprawoi
Ozibo w mioi Bolk:iey Terce, owoTz i
, , i ,
ie . tym poarem Bog zagrze- ,
wa zechce Zgina miedzy ludmi wiaro, oftyga mioi owotzSprawiedli-
.
na ,
nic, i ogrzanie twoc, nicicdn pochodnia, ale ziemi caa, Bolka
wo zapija. Wprzód nim oladi ludzka niezbonoi,
Iprawic-
aby
i , ,
dhwyBoff, na mki i, i tortury poda, piec i, i pali ten ogie bdzie ,
fi dowfzyftkiey zoci twoicy przyznaa. Nic bdzicTzfi dlaiey uicwftydzic,
iiawny nierzadiic, miedzy ludmi przcfuTza, Bolka ie Tprawiedliwo, tym
o-
gnicm, z caego wiata wywici. Wy o icmlkic Sodomy, i Gomotry,
taki
pe-
ogie, z nieba na (izwabiic. Dobrcro, okoc ognia rego; uw.igi ale to ,
y wnicyTza, co o nim Tawc S uwaa mowiac Aurum^urgentum l:qnumy^ipuli^^, ,
: ,
rtvthbitur,
unii*fiuH*f^ opus mantfefltim erif, dis enim Domini dscUrMt (juia in
tgne ,
, €jr uniuJiujuJ^of>Hs. quaiefit, i^m< probabit . Dla rcgo, powiada, przyidie w ogniu
Bolka Sprawiedliwo ni \viit,aby \x:nim Tpraw i uczynków ludzkich, dozna- ,
waa Gdic Apofto S. bierze od tego, którego ziiy warny ognia podobicn-
.
,
llwo iak bowiem ren ogie, zoto,! Ircbro piknicy ietzczo poleruie
:
adre- ,
,
wo, <om plewy pali ,
w popof obraca.- tak BollccySprawjC*tWOi po-
i , 1
irieri, ludi rprawjcdhwych, nadzoto; frebro piknicy icTzczc czy?i .anie- i ,
zbonychjiako drzewo fom, i plewy pj'i, i drczy bedic. liywaia owo
naczynia, z wierzchu po/'c;5i(e, wypolerowane, rozumiaby drugi, e to
,
Izczy-
i
Je zfoto, abo Ucbro, wrzuc icno co wogicn, afz poznaTz mied, cyna, e
, abo
'Ojgitized by Goo
Strona 19
(fi**-
• » .. .
' i . » ^ • • • <«
aboolow: tak.i fic i midzy ludmi dicie, uoy li drugi powierzchna peJ- »
ftau, wida powierzchu fkromno, ftychi z uft nabocnflwo, przyrzekby,
nic icden, c
wtym fcrcu, i umyle, (czcra, i prawdiiwa, i.iko zoto, abo Ircbro
witobliwo, aicche icno tego, ogicn Bofkicy Sprawiedliwoci probpwad *
pocznie, a
to iako Itomi, abo plewa Ipfoni, micdia li, abo oowiem wognin;'-
by pokaafc Dobrze zaille ten ogie, Bolk* Sprawiedliwo wyraa; ibox
z
.
wiem iako ognia przyrodzonego dzielno, w probic Iwoicy pobad mc mp-'"
e: tak Bolka Spravied4wo nigdy (t mi omyli. Na tycli tu iienifkich fa-
dach, po "ronych lkrutvniach, i pilnych inkwi^cych, pcuo niclprawicdhwycliii^
wyroków bywa, Boika Sprawiedliwo iako ogicn ,wniwc2ym finie omyli,pQ'
kacona, coprawdzwawi»toblivo,i fzczera, iako zoto .cnora, wyda zwicrz-
chu tylko nabocnltwm, iak pozot*, powiccon;* obud, ludi Iprawiedliwych,
iako zoto, oczyi, niezbonych iako plew, i flomc, na ogjcn wicoirny oliadzo-
fiychbjrdz pokae. Wicie c
o»ioii, kiedy ti miedzy gfte budynki z.iwe<*'
mic, nic uwa7a, cy to panikic pokoic, cy ubogich ludzi chatki, czy ni czci&
Bollcai powicone Koioly, ale wizyflkopah, i w popió obraca: tak Bolka
Sprawiedliwo, na adne godnoi, i bogadwa, nicbcdiie wzgldu miaa, ic- "
dnakowo (obie z Piny, iako i z iibogicmi poftapi Zganiecie przy tym Bo- .
,
fkicy zapalczywoi ogniu, Nayianieyfze, lanic owiecone i Wielmone i-
miona o czym tak Hieronim S. opowiada
, eniet judex qni nec donis fleciitur ,
:
,
S
y nec perfimu accejtta .
Mec verbts fallitur i^tzyjdiic , powiada, Sprawiedliwy Sc- J^'/
3iia, który ani podarunkami zmikczony, ani priwncmi wykrty olzukany , ani
zacnoiai oiob uwiedziony nic bdzie. iako ten udarowany bydi
, A moe?
który , nielkoriczcnic doftateczny w fobie bdc
.niczego, od adnego rtwo-
rzenia, nic potrzebuic , nic podobna tego , flowyolzukac. nic podobna zoi
jakicy, przed tym li zaprze, który icil Przed wiccznar^ i Ntelkoriczona M»Jro-"
Iia Nic bdzie li ten, na WielinonocPinlka oglda który tak ubogiego, ,
iako i bogatego gniewu li nie boi, ^ O afk nie ftoi.
Mieli to wc zwyczaiu,owi fl»wni IprawiedUwota, Athcnciego Arccpigu
Sdziowie e
( iiko Plutarchus i Bazyli
, wiadcz ) w icmnoiach wfzclkic .
^
wiato zgaiwlzy, ladi!i, 1 dekretowali, i to dla tego, aby fi na obwinipncofo-
by, oczy patrzce, zacnoci, urodqf,abo utrapieniem czyim, mc uwiody. Bolkiey
Sprawiedliwo!, nic trzeba do (adu takowych imnoi, przy iathym i wielkim ,
ogniu, trybuna fwoy , odpiiwowa bdiic bo ona na zacne, i godne ofoby nic ,
dba, piknoci li, i uroda me uwodzi, ndz* fi ,i utrapieniem do roiolierdija
'
nic Ikania-.
Staroytno pogafka fprawicdliwoi obraz, bez rak, y oczu malowia:
, ,
to chcc wyrazi, c Sdziowie, ani rak na podarunki, i korrupcye im oc7.u na ,
•
tclpekty, i uzAlenia, mie nic powinni. Bolkicyi to Sprawiedliwpi, takowy ^
obraz, iftotny wizerunk , niemaona, n.itwoicc?.owiccclkirby, i podarunki
r^ku, nic upatruic zacno$i,ani utrapienia iwoiego, ale tak fadzi bdzie , i
iako lama ftufeno kae Przyznawa iey to. fam DtichS gdy takDcutor i;'.
. . :
przez ufta Moycfzowc mowi ''heiu vfjitr, ipfe efl Dem deorum,
: '^ominut domi- ^
tj^ntium qui prr/onam non accipit necnmyiiTA
,
Bog walz, icft Bóg bogów, i Pia
, .
panuiacych, który wzgldu na ofohy mc ma, ani fi podarunkami uwodzi, kri;
tkomowiaC iako ogiea,co zachwyi pali
Nic kontcntuie Ijc icfzcze tym Sprawiedliwo Bofka poprzcdzaiacyi^ , c <
i naftpuiacym ogniem, fad fwoy o(wiv'ca ,alc te, i (atna zapalone pochodnie^
w rku nieiic,mowia Scrutabor leruf4em in lucernis, Soph /.
; mowi , fpra- : Bd , so\
viedliwy ldia, w leruzalcm, przy tychpochodniach,piinc czyni Ikrutynium.
Ale to fprawiedliwoi Bolka, fwitc, i wiara prayrdziwa owiecone miifto ,
' iTawncwiatobliwoia, ronych Proroków, i nabociidwm, ukadnych Phary
zcufzow Nic la na to, mowi Sprawiedliwo niedbam
. , Nic tylko la cxvel-.
, .
fy, i kryminay nie tylko zaboyUwa ,cudzoollwa, i wierutne niewftydy laizj
,
bd, ale te Dico vobis^ quaniam omne 'verbttm otto^m ^Uffdjccui ftiermt hnmmts , ,
^
'
redden rationem dc eo, in die judicij , i J5 prónego nawet flowi , fadzi kadego na
Strona 20
. • I
• • • '
•
. .
to -fttdicmoim bd, i owfzcm ; EgoJuJiifafJudicabo ,ia famc cnoty i wiatoblwo- ,
" ci rozrrzfne, zechce wiedzie, z laka iiucncyat, owe porty , lamuzny i nabo- ,
criltwa b) wiy? bd
(l pytat,ziaka iipilnoia, i iKziwoia-.owc modlitwy >
Tpowiedi, Komaiunic odprawoway? Dowiem (i, kto wedle pr/cpomocnia
i
Iwcgo, uboftwo lud/kic ratowa? / likim poytkiem kazania, Howa Docgo i
flucha? co uwai^aiac Ectnard i>. mowi: !^;d tutumin^^abyhnc ffi leruJaUpiTnaatt
firutiaium ? liko G
Babilolkic niczbonoi, kr2y\vdy puariitwa nicwftydy. , ,
tjTOs, owieca ludzkie nieprawoci bdzie ?oioonich,
S. Prorok oyzci z po- M
DWf: •
xf/iidi.' Lex ig»(aiK przykazania fwoic przy nteie Sprawie-
marj.'j rjus , Prawi , i
dliwo Bolka, na lad oftitcczny gdiic, iako przy wietle, kidcmu pokae ,,
kiedy , kdy, i iak wicl razy,Bofkic przykazinie przcrtapi . iakoz lcpic-
lace, pokatnych icmiioi Izukaiace oczy v owo ogniftc, od was nie raz
i ,
pogardzone prawo, wcyrzyie? ztopnieicie od boiani irzenice i zdrtwic- ,
ie(z iako kamie fercc. S'.yii Bolcy. i Anioowie nicbie(cy,kroizy przed Iprawic-
. V dliwym ldia/czia poprzedza , czia naftpowa bda o-zi nim ,
• •
* gnicm fi te, dla olbbliwcy chway i wiatobliwoi fwoie^ nazwa mog».
A na coz Sprawiedliwo Bofka, tak* witych Twoich wiato, przed Ibba,
izafoba,na oftatni trybuna przyprov7adi iako o tym Koio S. fpicwa; Ecce ?
Domtntis rrniet, CT om:ies S.antlt ejits cum ;o , ^trit in die iffj, lux magna Oto przyi*. .
dic Pan, i wfzylcy Swii icgoz nim, i bdie wiato wielka Na twoic to .
owiecenie,! przekonanie mizerny gr/ctzniku zayie takowey wiatoi Pan ,
Bog, chiaby nie icdcn na ren czas mówi Panic wftydliwic i powia- em
y , ,
ghwic, jia tym wieic nic mc moga remu wydoa Ikonna do grzechu na-
,
tura moia, em
iaapoftcm , idy fcipl^nami, turowie nic martwi, ftabo moi4,
\f .
tcgomi nicdopulzczaa Pattzc, rzecze kademu takowemu, Sprawiedliwy
.
Sdzia na Przeflatica moiego, i drugiego Ewangclift lana przypatrz fi Kro-
, ,
Icwicowi Pollkiciuu Kazimierzowi obró oczy na Katarzyn Barbar i inlzc , , ,
wite Panienki, a wfzik i i, tz natur, co i ty mieli, tez w lobie Ikonnoi
do zego czuli, ftabcy take pi
i komplcxycy byli i conc do zego okazye
,
nic ,
ninicy miewali , a iecli , przy tym wfzyftkim w dofkonio* czyftosi, i co- , ,
dziennym umartwieniu yli, moge i ty, przy.afe raoicy dokaza tego. Po-
* - wiadafz, e
nicnoney krzywdy, i urazy, odpui bliniemu twemu nic móg,
,
ktotyaz do ywego doia, ftuchajc, iakopicrwizy moy mczennik Szczcf»an ,
. za Iwoie fi zaboyccgoracombdii.i onym,fak wicikakrzywd, zferca odpui.
* Mowifz, zc za iefzkie grzechy twoie, furowie pokutowa niepodobno byo:
ich
^ ^ ^
jprzyftapianaladowa Trudno li, i niepo-
dobno wiciao , na powodnie liioie jbogaiflwy , rolkofzami,i walna Iwobo-
^•^•ff da,wzakonncy do/.konipi pogardzi, otoz msCz wzor dolkonacgo ubo-
S. Atigufl
ty nie mia dla zbiv ^ oicgo, tego dokaa, czego insi równi tobie wnatu
i ,
'
^ rze, kcndycycy.lnd/ic dokaz.i.M. O owych ziprolzonych
i bdnkict w Ewah- n
- .Iuc :t4.. iclicy akatz S. Caperunr re omn':s wrzyfcy fi w'yi«a- ,
.
^, w'..v' /iiz-f, drudzy mówili, uuinon fi zaflawiali . A
iUtf.zz. ^'
AWcZ'.//7/-j:'/?jW nicchjK-ii fi ii.. Owo nalz?, nic
.icmogf " nj ro
,
odwiy
, przcchodi to i mono ,
ogniu.Sprawicdliwo Bofka.niedbam,
przy tyn i
. iutU.:. Uao dobrze Apoftoi 6 powiedzia; (^mV opM quale fit ignis , y
%. probabit Tymi ;o oguicm, iako nieomylna próba , auui^cn zych uczynków
. i
'
» nafzych
ii'
t .
Digitized by Google