bub_gb_ER0PAAAAIAAJ
Szczegóły |
Tytuł |
bub_gb_ER0PAAAAIAAJ |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
bub_gb_ER0PAAAAIAAJ PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie bub_gb_ER0PAAAAIAAJ PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
bub_gb_ER0PAAAAIAAJ - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Teat
Krakowski,
1 780-1 81
Klemens Bkowski
Strona 2
Strona 3
IBLIOTEKA KRAKOWSKA.
NR 37. — CENA 80 HAL.
KLEMENS BKOWSKI.
TEATR KRAKOWSKI
1780-1815
Z ILLUSTRACYAMI.
CIONKAMI DRUKARNI CZASU W KRAKOWIE. 1907.
Strona 4
Towarzystwo mioników historyi
i zabytków Krakowa
inajce na celu badanie przeszoci drogiej dla kadego
Polaka stolicy dawnej Polski, obudzenie poszanowania
iego pamitek, gromadzenie ich do muzeum miejskiego
bdzie do tego celu zmierzao midzy innemi przez wy-
dawnictwa prac historycznych, opisów, przewodników,
broszur popularnych, pamitników, rycin, planów i t. d.
Wmyl §. 4. statutu kady czonek naszego To-
warzystwa otrzymuje bezpatnie wszystkie powysze wy-
dawnictwa.
Wkadka roczna wynosi 8 kor., dopata za dor-
czenie lubprzesyk pocztow koron. 1
Kady zapisujcy si do naszego Towarzystwa, paci
wic niejako tylko prenumerat wydawnictw. Im wicej
czonków przystpi, tern bogatsze mog by wydawnictwa.
Kto na cele Towarzystwa zoy jednorazowo przy-
najmniej 200 koron, jest czonkiem - zaoycielem.
Wzywamy przt fo wszystkich, miujcych przeszo Pol-
ski, przeszo jej stolicy i jej zabytki — o przystpowanie
do naszego Towarzystwa.
Oprócz „Biblioteki krakowskiej" w formie niniej-
szego zeszytu wydajemy co roku illustrowany Rocznik,
zawierajcy szereg prac historycznych, dotyczcych prze-
szaoi Krakowa.
(Adres: Archiwum miejskie, Kraków, ulica Sienna L 16).
Okadki ozdobne do Roczników
w trwaem angielskiem pótnie z wyciskami
do nabycia dla czonków wraz z opraw po K. 2*50.
Strona 5
BIBLIOTEKA KRAKOWSKA.
KLEMENS BKOWSKI.
TEATR KRAKOWSKI
1780-1815
Z ILLUSTRACYAMI.
ODBITO W DRUKARNI „CZASU" W KRAKOWIE, i 9 o7 R.
Strona 6
NAKADEM TOW. MIONIKÓW HISTORYI I ZABYTKÓW KKAKOWA.
Digitized by Google
Strona 7
ZA POZWOLENIE
• w SPISKIM , ALACH N.\
II
AK TOROWIE Mity atx:Y. iioaot dt w Niedziel f
KOMBPY* N O W •
* we Tnck
Wicift.ii
•'.
t o d 1 r
"j b o .w si o &
Do Ii
w——- — —
foff«c««l
—w
«lyn
— ww - "* * • »>>•»«»*, p in nuM y
Utn» tti*t i
( rJ Kra. u- t»,,i.ka. IpUfaj ot ity nuiu, i f«taac»Bi »f>
Ta .t.l Otta b»i ( i i iaA>n(«Unii! itkf kitJyf i < (( (Ulo „ poagfcnyu
A • Ijroh wfa«rta •rtwflteh Antrrj-yr. K mami Afera* Naroaooa.h. feClalft*.
^
• trr. laki a hB U pom.tni ni Sl.»n> K-m«4»» Wrot fw<4 o. laki ky tay lUmaayi w I
wliarbnoicl pn v f u ( »<y raa •* r*M
;
u»l.f»«on«, ^..n-ri, to •ffoiil _ A >• Cyn.
u
KuMi ,n,u Tltllli f»««<<waru l>U) Po»ath
fi
( r..l r l. Prralwialn P. •<»«
.
W«
,•
'•'"'•*'•'"'"" »»' " Sl.lifjr. o*** ffr««.»li ».,»< Zainamu Autorowi OymM/al *
Anl>«*rU« i pswg^u lak |«iaajM«j • D...I. «hr
,
V i i» u .ty Ara*y o n>y i k»,»i i » e> klaOu
'fcia-it, pi iar M««i IJ,«or. ,,, J (..lo.a 4la Aktoiaw ..
haiakMtyllyaaOa ItraJe, frry u i
Upekat titzya&i fit bjd
CENA
Ltfin nt pier>> Tttm i drgiem Plsftie xi 4. Biletami
Do
Parter
Bilet jeden
........
Wielki Loy Bilet poieJyncjy
do Loiy na Galery*
>"3|
:
'
Gulerya • - • . ...
DD'oW
onosi
.j. MCtnie
Ge PnesVietnema Publicum
fi; w pol do .u.- .1. >
ii dnu
wit emir.
8- Lutego w* Wtorek bej
Digitized by Google
Strona 8
' w r c z a y n y| M TEATRZE
5 itft Dnia 6- l.urego
. ODO
Roku
WI
V O R "l G I N A L N yl
'
T £/ L Z M
3? O
.
ieiiVlijAJ* [,i> Ol .1 nu .">»•.//« •
p..r. rmlMMAM . r. , ., r. * O.,.,,. | Oii« t .< N kB1 .,.» VI,
I.fcn I.M. .4 *,„.,,.„ i. li, ltiir\ '>\n T..ir». ,6*,, «>'.& i
powili*, t»i*+f p«»)t'»<hct>ctu'. _
ff tll«c»ln,<}| Cj«« ( « T.»iru, '
U... .%
r o tr nizinie 6. wiecz/r
I .
— i
1 E Y S C
Z: 34
6
4
3
t d»o» DAL, w SpiAim P*l.c« nt *wyc«*yn»y Mb Bift po Zo:
Digitized by Google
Strona 9
WSTP.
Dotychczasowe wiadomoci o teatrze krakowskim
z przed r. 1815.
asuony historyk teatrów w Polsce. Karol
Estreicher, przetrzsnwszy dawne druki i r-
kopisy,poda w dziele swem „Teatra w Polsce"
(Kraków 1873 i nast., 3 tomy, ob. take „Teatr
krakowski" w Roczniku krakowskim T. I, Kra-
ków 1898.) gówny zrb dziejów teatrów, a to, co
po koniec XVIII wieku przytoczy, moe by
wprawdzie uzupenionem szczegóami przez innych
badaczy, sens jednak gówny, t. j. skonstatowanie
faktu, e o teatrze we waeiwem znaczeniu w Pol-
sce moe by mowa dopiero od koca XVIII w.,
pozostaje niezbitym faktem. Wszelkie dawniejsze
widowiska, dyalogi, opery, byy albo naboestwem,
albo zabaw, nie wyrobiy zamiowania w naro-
dzie do takich przedstawie, nie stworzyy stanu
aktorskiego, ani nie wywoay dziaalnoci pisar-
skiej dramatycznej. „Naród orny, wioskowy, sej-
mujcy, przywyky do namiotu i rumaka, nie rad
bawi sie tragedya udana, majc rzeczywista w zda-
rzajcej si co chwila okazyi. Jeeli wic czytamy
o uroczystociach zjazdu monarchów, koronacyi itp.
czytamy zawsze o wyprawianiu maszkar czyli
gonitw, turniejów na ostre, a nigdy o aktorach
Digitized by Google
Strona 10
- 4 —
polskich grajcych komedy. Jeeli wystawiono
oper, to po wosku, jeeli dram, to po francu-
sku, albo po acinie... „Nie byo sztuk dla sceny, i
nie byo aktorów patnych i z rzemiosa, nie byo
sceny stale si utrzymujcej, ani gmachów teatral-
ny cli".
Te próby sztuk dramatyczny ch, które od XVI
wieku si pojawiay, byy rzeczami litera ckiemi
nie dla praktycznego celu wystawiania, pisane.
Wszelkie dyalogowane przedstawienia aków byy
sporadycznymi objawami naboestwa lub zabawy,
s poprzednikami teatru, ale nie jego pocztkiem.
Widowiska te, z wyjtkiem przedstawienia „Od-
prawy posów greckich* i religijnych dyalogów,
obliczone na zabaw rubasznych suchaczy, ska-
day si baznowania trefnisiów, sztuk kuglar-
z
skich, gonitw,walk dzików z psami, niedwiedzi
z brytanami, wycigów, ogni sztucznych, skoków,
szermierstwa, turniejów. Najwyej wartociowo
stay dyalogi odgrywane przez aków na uczcze-
nie aktu szkolnego lub na chwa bo. Najpierw
te w kociele przedstawiano akcye sceniczne, z któ-
rego dostaway si na rynki i place miejskie, do
wntrza burs. Widowiska na dworze królewskim
i po paskich paacach bior pocztek wicej z na-
ladownictwa zagranicy. Estreicher przeszukawszy
troskliwie wszelakie druki i rkopisy dawne, wy-
liczy cay szereg tych widowisk, poprzedzajcych
powstanie waciwego teatru w Polsce i w Kra-
kowie.
Najdawniejsze wiadomoci sigaj pocztku
XVI wieku. W
roku 1516 grano na Wawelu wobec
króla Zygmunta i Barbary Zapolskiej w Sali Sc-
Digitized by Google
Strona 11
natorskiej dyalog o roztropnoci Ulissesa, w sze
lat potem graa tam modzie szlachecka z bursy
jerozolimskiej Sd Parysa (po adnie). Parysa gra
Mikoaj Kobyliski, Menelausa Marek ukowski,
pikn Helen Stanisaw Majik, Agamemnona Jan
Obvdziski. Po tych aciskich widowiskach do-
wiadujemy si, ew roku 1533 wyprawili Domi-
nikanie dyalog polski w 108 scenach, granych przez
4 dni, przedstawiajcy Mk Pask z dodaniem
figur: dyabla, ciurów, 6 rabinów otrów. Poja-
i
wiaj si nastpnie w druku sztuki polskie i a-
ciskie, ale tylko o niektórych mona twierdzi,
e je próbowano gra rzeczywicie. Sceniczne przed-
stawienia na Wawelu w roku 1598 ku uczczeniu
maestwa Zygmunta 111. z Ann austryack byy
baletem, przedstawionym przez magnack modzie.
Sal teatraln, odpowiedniejsz wymogom
sceny, z dekoracy i kulisami, z maszynery, z wi-
downi, z loami, wybudowa pierwszy w Polsce
za wzorem zagranicy król Wadysaw 1\\ na zamku
warszawskim —co jednak pozostao odosobnionym
wypadkiem, nie wywoujc naladownictwa. Wido-
wiskom aków przejezdnych kuglarzy wystar-
i
czaa izba, przedzielona opon, z za której wyst-
poway stereotypowe figury: dyabe z workiem,
magister albo klecha w giermaku, dzwonnik z na-
siekanym kijem, Albertus po oniersku w jakiej
katance, konfederat strojno, piórno, szabelno, ostro-
no; gospodarz z cepami po wiejska, dziad z siw
brod na kulach oszarpano, baba take z jakim
garnkiem. Garderoba taka nie wymagaa wielkiego
nakadu! Po skoczeniu widowiska suchacze ob-
darzali aktorów datkami.
Strona 12
— 6
Z XVII wieku zostay lady gownie aci-
skich dyalogów, granych przez studentów, z treci
zaczerpnit z biblii lub z historyi staroytnej. — >.
W r. 167ó grano na Wawelu dla uczczenia króla
Jana 111. Maryi Kazimiery balet, którego sceny
i
wyprzedzaa objaniajca deklainacya w wierszach
Stan. Morsztyna.
Obszerniejszy zapas dyalogów dochowa si
z XVIII w.; nie wykazuje jednak postpu. Pro-
gramy dyalogów szkolnych tej epoki byy rodza-
jem afiszów, które objaniay suchaczom pojedyn-
cze sceny, zdaje si wic, e akcya nie bya zbyt
zrozumia, skoro potrzebowaa takiego komen-
tarza, by moe, e czciowo dyalogi przeplatane
byy obrazami ywymi, do których dodawano te
objanienia. N. p. Depozyt ask w. Jan Chrzci-
:
ciel (r. 1700); komentarz objania, e w. Jan
idzie na puszcz, spotyka anioów i z nimi po-
dróuje. Na puszczy odwiedzaj go znowu anio-
owie. Dalej napastuj go piekielne larwy. Able-
gaci maj u króla Heroda audyency, skoczka
(Herod yada) tacuje przed królem, za co Herod
obiecuje jej czego zada. Ta dagowy w. Jana.
Tragiczne w. Jana spektakulum, kiedy niewin-
nemu gow ucinaj. Gdy gocie krwi zpurpuro-
wany pómisek widz, dzikuj królowi za aski.
Sztuk przeplatao pi chórów i intennedyów,
w kocu epilogus pokornie dzikuje auditorowi za
nietskliw atency. W roku 1701 grali studenci
w kociele w. Jana „Krzy okrutny i nieznony
mki Pana Jezusa u niewdzicznych i zoliwych
Izraelitów kupiony". W
roku nastpnym grali
znów w szkole P. Maryi dyalog p. t. „Inwazor
Digitized by Google
Strona 13
— 7 —
niebieskiego trybunau, rygorem sprawiedliwoci
osdzony", a w gimnazyuin Nowodworskiem „Ser- :
vator salutis ac Yitae Cbristus". Podobnie i w na-
stpnych czasach z osnow z dziejów staroytnych
i mitologii, jak „Dawid gentis israelitieae libera-
tor", „Perseus monstrorum domitor", „Pompa Bal-
tasaris regis Babiloniae splendida". W
dyalogu
Kantego Suchorzewskiego z roku 1758 „Aspectus
sapientiae a Telemaco filio Ulissis" z baletem
i piewami powiedziano w kocu „jak po pierw-
szej scenie, tak po kadej, bd
si odprawia
komedye z Moliera, autora francuskiego wyjte".
W drugiej poowie XVIII wieku pojawia si
nieco wicej polskich dyalogów. W
r. 1758 „Przy-
kad zdronej edukacyi na Enorecie, króla ate-
skiego synie wyraajca", w r. 1760 „Dowód cnoty
wszelkiej na Ulissesie". Ksi Lubomirski dawa
w paacu swoim w Krakowie midzy 1725 r. a 1750
opery, jak: La fede ne traditamenti drainina per
musica, Yenceslao, La Griselda —
po nim biskup
Sotyk w paacu pod Krzysztoforami pod kierun-
kiem Franc. Ksaw. Kratzera i kanonik ks. Wa-
caw Sierakowski, który sam pisa kantaty reli-
gijne, w domu naronym przy ul. Grodzkiej i placu
w. Magdaleny, zwanym Zerwikaptur, Nr. 116.
W roku 1787 w czasie bytnoci króla Stanisawa
Augusta odegrano staraniem Sierakowskiego, ora-
toryum „Salomon na tronie" z muzyk Magheri-
niego. W dziele sweni „Sztuka muzyki" opowiada
Sierakowski, e przez 6 lat utrzymywa swoim
kosztem modzie sposobic si do muzyki. Na
przedstawienia sprasza publiczno i przyjació.
Koo r. 1784 sprowadzi oper wosk do Krakowa,
Digitized by Google
Strona 14
- 8 —
która graa jaki czas w ratuszu. Zaoycielem
teatru we waciwem znaczeniu w Krakowie sta
si dopiero koo r. 1780 Jacek Kluczewski.
O pierwszych latach tego prawdziwego teatru
nie udao si Estreicherowi wiele zebra, bo ma-
teryau nie byo adnego prócz sporadycznych
afiszów, biletów, lunych wzmianek i opowieci,
zaczerpnitej z tradycyi.
Ojcem zaoyciela teatru krakowskiego by
Wojciech Kluszewski, kasztelan biecki, potem woj-
nicki, od roku 1765 administrator up wielickich,
zmary w r. 1780. Matk bya Anna z aszewskieh,
dama krzya gwiadzistego, zmara w roku 1811.
Syn Jacek dosta od Stanisawa Augusta starostwo
brzegowskie. Data pocztku usiowa teatralnych
starosty brzcgowskiego nie jest wiadom, zdaje
si, ekolo r. 1784 przej trup operystów wo-
skich ks. Sierakowskiego i gra w Paacu Spiskim.
Najdawniejszy dochowany afisz wspomina o od-
nowieniu i wyreperowaniu teatru w Paacu Spiskim
z roku 1785. Afisz ten brzmi: „Za pozwoleniem
zwierzchnoci. Wpaacu Spiskim na teatrze pu-
blicznym, teraz zupenie odnowionym i ku naj-
wikszej wygodzie wy reperowanym. Aktorowie Na-
rodowi bd mieli honor da w niedziel to jest
d. 16 stycznia 1785 komedy w 3 a. p. t. „Obrotny
suga nieobrotnego pana, czyli Krtolewicz*. Ta
komedya z francuskiego tomaczona, komiczna i tak
zabawna, e kada scena ma swoje zawsze od-
mienne, z osobliwszej zabawy myli, miao rczy
moemy, ewszystkim zgoa gustom i humorom
ta komedya podoba si i najstateczniejsze przy-
niesie ukontentowanie. Cena miejsc: Noble parter
Digitized by Google
Strona 15
z. 3, Galerya z. *2, Trzecie miejsce z. 1, Dla
ludzi w libery i groszy 15. Mamy honor donie,
e zacznie si o godzinie 5 komedya, aby innym
zabawom nie czyni przeszkody. Bilety dawniejsze
wicej nie bd mie waloru".
Najdawniejsze cztery afisze polskich sztuk s
z r. Grano: opery „Dwóch strzelców", „Nie
1789.
zawsze pi ten co chrapi", komedye: „Czynsz",
„Trzewiki morderowe", „Blinita". Kntrepryza
ogosia abonament na pi
miesicy a die l-ma
decembris 1789 dziesi razy miesicznie. Abona-
mentowy bilet na parter sze dukatów, do wiel-
kiej loy 7 dukatów. Loa ze 4 biletami na pi
miesicy 30 dukatów. Bilety byy imienne. Tak
samo byo w latach Teatrem woskim
1790 i 1791.
zawiadywa piewak chocia i sam Klu-
Tonioli,
szewski czsto oper kierowa jako znawca i gra-
jcy na kilku instrumentach. Zdaje si, w tych e
czasach aktorstwo stawao si intratnem rzemio-
sem, a widowiska byway zabaw ogóln, bo pró-
bowano jednoczenie bawi si nie tylko w Spiskim
Paacu. W
Krakowie przewaao majtkowo mie-
szczastwo niemieckie. Dla niego trzeba byo oso-
bnej rozrywki. Kompania niemiecka, która jeszcze
w nowembrze 1791 grywaa komedye w Spiskim
Paacu, wyrugowana przez komedy polsk, pró-
bowaa pod dyrekcy Andrzeja Hornunga Je- i
rzego Szantroclia w r. 1793 grywa w domu To-
masza Kikulinusa przy Rynku Gównym pod N. 4
naprzeciw kocioa w. Wojciecha. Ale konfede-
racja województwa krakowskiego pod Oarowskim
pocigna do odpowiedzialnoci radc miejskiego
za to, e
przytuli u siebie komedyantów z za kor-
Strona 16
— 10 -
M
donu i dodaa wart spektaklowi. roku 1796 W
Austryaey zajli Kraków, za czem poszo, e scena
polska na dugo w letarg popada, bo nie byo
wolno gra po polsku. Grali jednak wyjtkowo
kilka razy polskie sztuki po polsku niemieccy
artyci. Wystawiono „Krakowiaków górali", a to i
z udziaem Kratzerów. Mona sobie wyobrazi, co
to byy za przedstawienia.
Teatrem niemieckim kierowa Karol Wotie.
Dyrektorem muzyki by Satzeliowen. teatrze W
tym synli: wielki tragik Karl, piewak Burg-
hauzer i urocza ona Wotliego.
Mieszczastwo niemieckie napywao gsto na
widowisko, tak dalece, e
sala w Paacu Spiskim
nie mogawystarczy. Dlatego Kluszewski obmy-
li osobny budynek na widowiska. Naby dwa
domy przy placu w. Szczepana Nr. 359-360 (na-
ronik od ulicy) zbudowa teatr z najwikszym
i
popiechem podczas mrozu.
Ubezpieczy si pierwej przywilejem Franci-
szka II. z d. 1 stycznia 1799 r., zezwalajcym na
wybudowanie teatru i sali redutowej. Rzd udzie-
li mu przywilej na lat 20, z uwolnieniem od po-
datku na lat 10. Zobowizany by dawa komedy
i oper niemieck. Przywilej rozcignito na ca
Zachodni Galicy. O polskim teatrze nie byo
wzmianki, bo go nie dopuszczono. Teatr otwarto
dnia 2 stycznia 1800. Jedyny lad polskoci z tego
czasu jest, e
basista Szczurowski, który wystpi
w operze niemieckiej „Sutan Wampum", party
piewa po polsku. Dla niego te grano operetk
zoon z 4 osób „Nie kady pi co chrapi". W niej
piewali po polsku dwaj Niemcy, jeden Czech
Digitized by Google
Strona 17
— 11 -
Hepfler, nauczyciel taca, mówicy aman pol-
szczyzn i Szczu rawski. Zdaje si, e ta opera po-
dobaa si ówczenie, skoro j polscy aktorowie
w r. 1789 raz po raz dawali.
Dopiero w r. 1805 wyrobi sobie Kluszewski
osobny przywilej na widowiska polskie, które ope-
r: „Nie kady pi co chrapi" rozpocz. lad tego
teatru raz pierwszy ustalonego dochowa si w afi-
szach z r. 1807. Grano: „Henryk VI. na owach"
(komedya), „wito braminów" (opera). Tak w ope-
rze jak w komedyi wystpowali jedni ci sami,
i i
bo aktorowie nawet w pierwszej wierci XIX wieku
musieli grac, piewa, a po czci i popisywa si
w balecie.
W pierwszej sztuce gówne role mieli Sz. Nie-
dzielski, Seeligman, Kauziski, Kratzer starszy,
Kratzer modszy, Weis, Seeligmanowa, Kratzerowa
(kochanka). Mniejsze role Wyszkowski, Kraiski,
Ryszko wski, Stankiewicz. W
operze wystpowali
Kratzer starszy i modszy, Seeligman, Cygel, Scn-
ter, Weitland. Weis Wyszkowski, Kyszkowski,
Biechowicz, Rakowski, Kraiski, Bauer, Stankie-
wicz, Kulieski, Niedzielski,. iMarszall, Seeligma-
nowa, Karmasiniowa, Eibelowa, Marszalowa, Del-
lyowa, Wenelówna, Barciielowa, Altramówna,
dwie Bauerówue, Kratzerówna i Kratzerowa.
Ten spis aktorów wskazuje, e
w grono pol-
skie wsikn procent aktorów niemieckich i wo-
skich, którzy poduczyli si po polsku w grze i
amali jzyk. Z pocztu tego wypynli póniej na
pierwszorzdnych artystów Niedzielski, Kratzer
i Bauerówna. Pierwszy by artyst nieposlednej
d by Google
Strona 18
- 12 -
miary, zarówno jako aktor, jakote jako piewak.
Widowiska polskie dawano raz na tydzie.
Oswobodzenie Krakowa i przybycie Bogusa-
wskiego z Warszawy w jesieni 1809, pooyo pod-
waliny prawdziwej i trwaej sceny polskiej. Do-
td byy tylko niemiae próby, Bogusawski obu-
dzi entuzyazin. Zakupiono loe na czterdzieci
widowisk. Trzeci cz
pobiera Kluszewski. Ta
data jest istotnie pierwsz dat zawizania si sta-
ego teatru w Krakowie, którym po wyjedzie Bo-
gusawskiego kierowa Niedzielski. Mia on w swej
kompanii amanta Benz, który potem poszed do
Lwowa i by pierwszym aktorem nietylko sceny
lwowskiej, ale wogóle sceny polskiej. Nie mia
sobie równego. Wyróniali si te: Kratzer, Bogu-
ski i Zakrzewski.
Wojny napoleoskie przytumiy zajcie si
teatrem tak, e nie ma ladu jakim on by do
roku 1817.
Tyle zdoa Estreicher wyledzi z dziejów
teatru krakowskiego przed r. 1815 i nie móg po-
da wicej, bo nie byo adnego do tego róda ;
akta urzdowe gdzie przepady, a Estreicher przy-
puszcza, e s
w Warszawie, i podawa nawet
N- pliki 363 (Teatra tom I str. 103), zachcajc do
szukania tame.
Archiwum miejskie przy dawnej szerokiej
miejskiej autonomii obejmujce cao wszystkich
dzi rozdzielonych registratur wadz administracyj-
nych, skarbowych, sdowych i policyjnych, wród
zmian politycznych 1794,* 1796, 1809, 1815, 1846
i roku przenoszone i przerzucane, dzielone,
1867
przestao by kompletem. Zrb dawnych aktów
i.
D^itized by Google
Strona 19
- 13 -
zczasów Rzpltej polskiej, jako wyszy z uyc ia, lea!
prawie w caoci w wiey ratuszowej, w ostatnich do-
^ piero 25 latach dozna opieki ze strony Rady miej-
skiej, i uporzdkowany, potem licznie uzupeniany
odszukanemi gdzieindziej odzyskanemi od innych
i
wadz dostpnym do nau-
aktami, zosta uczyniony
kowych bada w odpowiednim lokalu. Akta za to
z czasu po r. 179(5, uytkowane czsto w pierwszej
poowie XIX w. tuay si z miejsca na miejsce,
mniej potrzebne, t. j. starzejce si, szy najprzód
na mniej dostpne póki, potem na strychy, lub do
piwnic. Akta rzdowe z czasów od 1796 — 1809 i od
1809 do 1815 uwaano dugo za stracone, przed a
paru laty znaleziono je w nieadzie w jednej z pi-
wnic pod magistratem, skd je przeniesiono do
archiwum miejskiego. Wprawdzie niektóre fascy-
kuly zawilgy, a nawet czciowo zbutwiay od
wilgoci miejscami, ocala jednak ogromny mate-
rya historyczny do owej tak mao znanej epoki.
Wród tych aktów znajduje si take bogaty do
materya do historyi krakowskiego teatru. Midzy
aktami dotyczcymi pisarzy poktnych, inenaeryi,
zabaw publicznych, bali, redut, widowisk, ogni
sztucznych, przejezdnych sztukmistrzów, znajduj
si akta teatru, pomieszane z aktami innych spraw
i
i porozrzucane midzy akta policyjne i administra-
cyjne miejskie. Akta te nie daj kompletu, brak
w nich wanie tych, za którymi z najwiksz szu-
kalimy ciekawoci które najwicej przyniosyby
i
wyjanienia, ale i to. co ocalao, przynosi wiele
bardzo ciekawych i nieznanych szczegóów, wyja-
niajcych pocztki krakowskiego teatru.
Digitized by Google
Strona 20
- 14 -
Na podstawie tych wanie aktów podaj tu
blisze szczegóy do dziejów teatru krakowskiego
od r. 1796 do 1815. Data 1815 jest kocow epoki
cigych nagych zmian politycznych, przeszka-
i
dzajcych rozwojowi sceny krakowskiej; od r. 1815
znika zapora rzdu i rozpoczyna si zwolna nowa
era teatru, popieranego przez rzd narodowy.
Przystpujc do opowiadania obowizany je-
stem wyrazi pierwej podzikowanie W. P. Kazi-
mierzowi Kaczmarczykowi, asystentowi archiwum
miejskiego krakowskiego za uprzejme udzielenie
mi kilku swych odpisów archiwalnych z lat 1782
do 1785, i W. P. Wadysawowi Baranowi prakty-
kantowi archiwalnemu za askaw pomoc w po-
szukiwaniu aktów.
Digitized by Google