Wrona Leszek - O manipulacji umyslem
Szczegóły |
Tytuł |
Wrona Leszek - O manipulacji umyslem |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Wrona Leszek - O manipulacji umyslem PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Wrona Leszek - O manipulacji umyslem PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Wrona Leszek - O manipulacji umyslem - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
LESZEK WRONA
Nowe szaty cesarza – bliżej nieokreślony eksperyment, który
kosmici od tysiącleci dokonują na naszym
uwagi o manipulacji umysłem ludzkim gatunku (Wrona 2001). Granica
między otwartością intelektualną na
Społeczno–kulturowy kontekst manipulacji doświadczenia i poglądy a wizjonerską
umysłem skłonnością do tworzenia osobliwych urojeń
jest tu rozmyta i dlatego niezwykle trudna do
identyfikacji.
Celem opracowania jest zwrócenie uwagi Między nauką a absurdem istnieje szara
psychologów i pedagogów na źródła strefa mieszcząca poglądy i koncepcje
i konsekwencje faktu występowania u ludzi odwołujące się częściowo do wiedzy
postawy magicznej. Postawa ta manifestuje się naukowej, częściowo do magii i wiedzy
w sferze poznawczej bezkrytycznym tajemnej (okultyzmu) i co charakterystyczne,
przekonaniem o realnym występowaniu w różnym stopniu nacechowane odpowiednio
zjawisk niemożliwych do wyjaśnienia na spreparowanymi tezami teologicznymi,
gruncie oficjalnej nauki bądź religii inspirowanymi głównie religiami Dalekiego
a wywoływanych przez praktyki magiczne lub Wschodu. Bliższe wiedzy naukowej są
tajemne moce obecne na Ziemi lub koncepcje zjawisk paranormalnych
w kosmosie. W sferze działania ujawnia się rozpatrywane przez parapsychologię. Analizie
ona skłonnością do poważnego traktowania podlegają tu takie rzekomo istniejące
przekazów zawartych w tych fenomenach jako zjawiska, jak spostrzeganie pozazmysłowe,
praktycznych wskazówek, a w szczególnych telepatia, telekineza, jasnowidzenie,
przypadkach branie udziału w praktykach prekognicja, lewitacja, materializacja i inne
magicznych. Sfera emocjonalna znajduje się fenomeny, które przynajmniej teoretycznie
pod wpływem uogólnionego lęku wobec cechuje powtarzalność umożliwiająca badania
szerokiej klasy aktualnych czy też empiryczne (Boruń, Manczarski 1977;
antycypowanych zagrożeń (por. Doktór 1981). Eysenck, Surgent 1994; Preus, Czupryńska,
Postmodernistyczna różnorodność Perz 1993).
stanowisk badaczy uprawiających naukę Ambicje naukowe parapsychologów
utrudnia odróżnienie postawy magicznej od zaowocowały powołaniem do istnienia
intelektualnej otwartości na przyjęcie do psychotroniki jako dyscypliny zajmującej się
wiadomości istnienia fenomenów nie interakcjami między ludźmi oraz między
mieszczących się w ramach współczesnej ludźmi a otaczającym światem za
wiedzy o świecie i gotowości do tworzenia pośrednictwem energii fizycznej. Hipoteza
nowych wyjaśnień. Trudno zlekceważyć oddziaływania energetycznego wyjaśniać ma
wyniki sondaży Greeleya z 1975 roku, które między innymi takie zjawiska, jak telepatia
ujawniły nadspodziewanie duży odsetek i telekineza. Nieco bliższa magii jest
wypowiedzi zawierających opisy własnych astrologia, choć jej przedstawiciele traktują
doświadczeń paranormalnych: kontakt z kimś samych siebie jako uczonych. Posługują się
na odległość – 58%, widzenie zdarzeń przy formułowaniu horoskopów
z bardzo odległych miejsc – 24%, odczucie współczesnymi technikami analizy danych
przebywania z kimś kto zmarł – 28% (Wulff z zastosowaniem statystyki i komputerów.
1999, s. 523). Nie można również pochopnie Jeszcze bliżej magii ulokowany jest okultyzm,
odrzucać tezy niektórych fizyków czyli wiara w tajemne siły tkwiące w nas
i kosmologów o istnieniu układów samych i wszechświecie w postaci duchów lub
planetarnych zamieszkałych przez istoty żywe, dokładniej nieokreślonych energii (Nowalska
a być może inteligentne. Uczeni ci pogląd ten 1997; Palagin 1997).
wywodzą z dotychczasowej wiedzy o świecie Okultyzm okraszony wybranymi,
i dokonują statystycznych obliczeń odpowiednio przeformułowanymi ideami
wykazujących niezwykle małe dalekowschodnich religii owocuje
prawdopodobieństwo nieobecności we propagowaniem wiary w reinkarnację, w
wszechświecie innych cywilizacji poza naszą czym „ogromne zasługi” należy przypisać
ziemską. Stąd tylko krok do uznania za realne psychiatrze Raymondowi Moodyemu (Moody
pojawienia się latających spodków, spotkań 1991). Nonsensowna, ale za to bardzo
z kosmitami, „porwań przez obcych”, a przy atrakcyjna jest wiara we wróżby, proroctwa,
pewnej dozie wyobraźni do uwierzenia w jakiś kontakt ze zmarłymi poprzez seanse
Strona 2
Leszek Wrona – Nowe szaty cesarza – uwagi o manipulacji umysłem
spirytystyczne. O atrakcyjności stanowi tu mistycznych istot wspomagających ludzi
możliwość zastosowania proroczych przesłań, w uprawie ziemi. W ciągu ostatnich 40 lat
wskazań praktycznych do kierowania ideologia New Age stała się modnym
własnym życiem. światopoglądem ludzi wykształconych:
Największym nonsensem są uczonych, pisarzy, artystów. Jego zawartość to
pseudonaukowe idee skierowane do ludzi mieszanka idei naukowych, ekologicznych,
wykształconych. Przypuszczalnie do nich okultystycznych, magicznych, astrologicznych
kieruje swą pracę Lawrence de Shan, tytułując i religii Dalekiego Wschodu. Idee te
ją obiecująco Świat jasnowidzących (1997). koncentrują się wokół zapowiedzi wielkiego
Walory poznawcze i literackie książki są przełomu otwierającego nową epokę
problematyczne. Za to autor imponuje historyczną poprzez wejście Ziemi w znak
erudycją i preparowaniem wiedzy naukowej. Wodnika. Towarzyszy temu zmiana koncepcji
Jego osobliwa argumentacja za istnieniem tzw. Ziemi i wszechświata. Zdaniem jednego
duchów opiekuńczych poprzedzona jest z apostołów nowej ideologii – fizyka F. Capry
wprowadzeniem pojęcia „jednostek (1987)
funkcjonalnych” zachowujących się
niezgodnie ze znanymi prawami fizyki, lecz ziemia jest zatem systemem żywym, funkcjonuje
wywołujących obserwowalne realne skutki. nie jak organizm lecz naprawdę chyba jest
W dalszym ciągu rozważań autor stosuje organizmem – Gają, żywą istotą planetarną
metafory trafiające do ludzi niedouczonych za (s. 390) [...] rozum jednego człowieka stanowi
zakresu fizyki. Jedna z nich odnosi się do w warstwowym ładzie przyrody części szerszego
możliwości poruszania się jednostek rozumu systemów społecznych i ekologicznych;
funkcjonalnych z prędkością większą od ten z kolei wchodzi w skład planetarnego systemu
mentalnego, czyli rozumu Gai, który stanowić
światła. „Jeśli skieruję teleskop na konstelację musi część jakiegoś rozumu kosmicznego,
Aldebarana a następnie zogniskuje go na wszechświatowego. Zgodnie z tym, Bóg nie jest
konstelacji Altair, wówczas coś bardzo oczywiście ani rodzaju męskiego, ani żeńskiego,
«realnego» – ogniskowa teleskopu przesunęła nie występuje pod żadną postacią, jest po prostu
się prędzej od światła” (Le Shan 1997, s. 197). samoorganizującą się dynamiką całego
Zwraca tu uwagę oczywista ignorancja wszechświata (s. 400).
Autora, który pomylił zapewne ogniskową
z ogniskiem soczewki (ogniskowa u wylotu Jak widać, Capra propaguje tu holistyczny
tuby teleskopu porusza się z prędkością tuby), i panteistyczny paradygmat rozumienia świata
bo właśnie to ognisko rzekomo ma się i uprawiania nauki. Ten paradygmat zyskał
poruszać szybciej od światła. Gorzej, że ogromną popularność wśród wyznawców New
w wywodzie zawarte jest ukryte założenie Age, a co gorsza – proponują oni odpowiednie
o ontycznej realności parametrów soczewki. przygotowanie ludzi do nowej ery poprzez
Parametry te są przecież niczym innym jak kształtowanie nowej świadomości pozwalającej
pojęciami matematycznymi. na powrót do „jedni” człowieka i natury.
Postawy magiczne ludzi czerpią Zapowiedź, że nowa świadomość opanuje cały
tworzywo z idei umiejscowionych we świat, brzmi bardzo groźnie. Taka
wspomnianej szarej strefie i nie byłyby panteistyczno–magiczna religia stwarza ryzyko
niczym szczególnie wartym zainteresowania, powstania nowego totalitaryzmu, być może
gdyby nie fakt, że owa strefa ogarnięta została gorszego w skutkach niż dotychczasowe.
w latach sześćdziesiątych dwudziestego wieku Zapowiedzi narastającego zagrożenia są
przez toksyczną ideologię zwaną New Age. realne i widoczne na co dzień. Wystarczy
Ruch New Age narodził się w Kalifornii jako przejrzeć zawartość półek księgarskich
negacja mieszczańskiej cywilizacji sygnowanych etykietami: psychologia,
konsumpcyjnej (Lacroix 1999; Dobroczyński medycyna, fizyka. Obok poważnych
2000). Jednym z ojców duchowych ruchu był opracowań naukowych doszukamy się tam
profesor psychologii Timothy Leary, licznych pozycji nawiązujących do magii
propagujący wśród studentów zażywanie i okultyzmu, albo wręcz traktujących o tych
narkotyków w celu osiągania stanów zjawiskach. Niektóre ze wspomnianych pozycji
mistycznych. Prawie w tym samym czasie napisane są w formie poradników
pewna Szkotka, żona byłego właściciela autopsychoterapii (zob. Palgin 1997). Prywatne
hotelu Ellen Caddy usłyszała w trakcie firmy zajmujące się rzekomo psychoterapią
medytacji głos nakazujący jej założenie na dokonują na swych klientach pożałowania
jałowej ziemi Findhornu ogrodu warzywnego godnych zabiegów mających prowadzić do
i obiecujący pomoc w uprawie od Dewów – tzw. poszerzania świadomości. Psychologia
-2-
Strona 3
Leszek Wrona – Nowe szaty cesarza – uwagi o manipulacji umysłem
humanistyczna jako alternatywa oczekujących pomocy psychologicznej. Jednak
redukcjonistycznej psychologii naukowej łatwo sobie wyobrazić sytuację, gdy ze względu
zrodziła psychologię transpersonalną mającą na kryzysy ekonomiczne, zagrożenia
rzekomo za cel naukowe badania nad ekologiczne czy polityczne, duże
wyższymi stanami świadomości a naprawdę sformalizowane grupy społeczne będą
nad skutecznością treningów zmieniających oczekiwać chwili, kiedy pod wodzą jakiegoś
osobowość człowieka, wywołujących charyzmatycznego przewodnika duchownego
złudzenia jej ekspansji na otaczający świat oraz zrealizują zapowiadamy przełom,
wyzwalających przeżycia mistyczne. wprowadzając nowy ład społeczny.
Psychologowie transpersonalni nie gardzą Tego typu zdarzenia miały już miejsce
żadną techniką treningu, włączając weń w niezbyt odległej przeszłości. Skutki tych
wizualizację, medytację transcendentalną, przełomów trwają do dziś w państwach
a także zażywanie środków psychotropowych rządzonych autorytarnie, w których oficjalna
i narkotyków. Znane są skandalizujące badania doktryna społeczna jest zdecydowanie
czeskiego psychiatry Stanisława Grofa nad irracjonalna i odwołuje się do postaw
transpersonalnymi światami psychicznymi. magicznych uzasadnianych pseudonauką czy
Jednostki, które przeżyły doświadczenia spreparowaną religią. Na mniejszą skalę
transpersonalne potrafią same z siebie tworzyć obserwujemy funkcjonowanie różnego rodzaju
mity, rozumieć uniwersalne symbole (kabała, sekt, których ideologia (religia) obiecuje
tarot) i budzą w sobie niedostrzegane wcześniej zbawienie w postaci przełomu, wyzwolenia,
energetyczne obszary własnej psychiki uwolnienia od trosk. Człowiek oczekujący
(Dobroczyński 2000). Oczywiście swoje jakiejś formy zbawienia jest mało odporny na
pseudobadania Grof prowadził wykorzystując manipulację własnym umysłem i to tym mniej,
między innymi także środki psychodeliczne, im bardziej ogólna i wszechogarniająca jest
jak LSD. Wydawałoby się, że sam fakt ideologia uzasadniająca taką manipulację.
osobliwych technik badawczych
dyskwalifikuje Grofa jako uczonego i podważa
wiarygodność wyników jego badań. Stało się Wewnętrzne źródła i konsekwencje
jednak inaczej. Psychologia transpersonalna manipulacji umysłem
stanowi nadal atrakcyjną alternatywę,
szczególnie dla psychologów praktyków. Potoczna obserwacja, badania nad
Wydaje się, że pewien wpływ wywierają tu emocjami i osobowością człowieka sugerują
aspekty komercyjne. Klient zgłaszający się do niebagatelny wpływ na powstawanie
psychoterapeuty oczekuje tego samego co od i kształtowanie się postaw magicznych
wróżki bądź uzdrowiciela – elementu magii. wewnętrznych czynników tkwiących
Skoro zatem istnieje popyt na tego rodzaju w psychice człowieka. Wydaje się, że można
usługi, to można spodziewać się również ich przyjąć tu następujące założenie robocze.
podaży. Obecność w kulturze idei magicznych jest
Można postawić pytanie, czy wspieranie projekcją ludzkich oczekiwań poznania istoty
ludzkich postaw magicznych może prowadzić wszechświata i własnej osoby, z kolei
do nieoczekiwanych i negatywnych obecność ta działając zwrotnie wspiera
konsekwencji społeczno–politycznych? Jestem i kształtuje postawy magiczne jednostek.
przekonany, że takie zagrożenie rzeczywiście Założenie to postuluje dość prostą interakcją
istnieje. New Age, mimo że głosi poglądy nie opisywanych zjawisk i wydaje się być
nowe, wprost idealnie może funkcjonować jako ogólniejsze od stanowiska
skuteczna technika manipulacji ludzkim psychoanalitycznego, a także
umysłem i emocjami, wywołując oczekiwanie behawiorystycznego przyjmujących
na przełom historyczny. Wystarczy tylko odpowiednio istnienie wewnętrznych
konkretnie wskazać sposoby przyspieszania i zewnętrznych źródeł postaw magicznych.
owego przełomu, a mamy nową ideologię Interakcja ta zachodziła w każdej epoce
rewolucyjną. Oczywiście od ideologii do czynu historycznej niezależnie od poziomu rozwoju
jest dość daleka droga. Jak na razie ideologia ta kultury i cywilizacji (Eliade 1992: Jahoda
ulokowana jest w chorych umysłach niektórych 1971). Rozwój kulturowy częściowo zmienia
przedstawicieli elit intelektualnych oraz treść postaw magicznych. Ludzi z odległych
niewydarzonych psychoterapeutów czasów prześladowały wizje czarownic,
obiecujących zestresowanym pacjentom wilkołaków czy upiorów, za to nie
poprawę ich stanu, zdobywających przy okazji przychodziły im do głowy wyobrażenia
korzyści materialne i rozgłos wśród ludzi kosmitów, porwań przez obcych,
-3-
Strona 4
Leszek Wrona – Nowe szaty cesarza – uwagi o manipulacji umysłem
oddziaływania bioenergią. Natomiast nie inteligencji. Badaniom prowadzonym
możemy wiele powiedzieć na temat ponownie na 36 wylosowanych studentach
frekwencji postaw magicznych (20 kobiet i 16 mężczyzn) przyświecały dwa
w dawniejszych epokach historycznych (np. główne cele:
średniowiecze, starożytność). Możemy jednak 1. Ocena relacji między postawą
przypuszczać, że przynajmniej indywidualne magiczną a paranaukową.
uwarunkowania postaw magicznych są 2. Ocena związku między natężeniem
podobne, niezależne od epoki historycznej. postawy magicznej a takimi
Próby rozpoznania indywidualnych zmiennymi, jak:
uwarunkowań postaw magicznych autor - pięć czynników osobowości
dokonywał od trzech lat nie uzyskując badanych inwentarzami NEO–FFI
jednoznacznych rezultatów. Wyniki sondaży Costy I McCrae (Zawadzki1997),
prowadzonych przy pomocy kwestionariuszy - zakresem lęku mierzonym
postaw magicznych wykazywały jedynie brak kwestionariuszem własnej
jakiegokolwiek związku postawy magicznej konstrukcji (zob. załącznik 2),
z inteligencją oraz odsetek osób - preferencjami poznawczymi
ujawniających postawę magiczną w granicach diagnozowanymi skalą typów
95–99%. Przystąpienie do bardziej umysłu C. Nosala (1992).
zaawansowanych badań umożliwiło ostatnio
opracowanie inwentarza postawy magicznej Analiza wyników ujawniła dość wysoką
złożonego z 12 pozycji (zob. załącznik 1). korelację między postawą magiczną
Inwentarz składa się z części badającej a paranaukową. Współczynnik korelacji
właściwą postawę magiczną i postawę osiągnął wartość 0,727. Powtórne
paranaukową. Pierwsza część sonduje wiarę opracowanie rzetelności na podstawie
w horoskopy, prorocze sny, kontakt wyników połówek testu podniosło
z duchami, reinkarnacją, wróżby, miejsca współczynnik α Cronbacha do wysokości
nawiedzane przez duchy; druga odnosi się do α=0,84. W świetle tych wyników podział
poglądów tzw. naukowopodobnych: testu na dwie części okazał się
jasnowidzenia, wizyt obcych cywilizacji, nieuzasadniony. Postawa magiczna jest
uzdrawiającej mocy dotyku, telepatii,
telekinezy. niepodzielna. Osoby wierzące w istnienie
Rozkład wyników badań zjawisk opisywanych przez parapsychologię
przeprowadzonych na 103 osobach: 50 równie mocno deklarują postawę magiczną.
studentach Akademii Pedagogicznej im. Nie ma zatem podstaw do odróżniania
postawy paranaukowej dopuszczającej
KEN oraz 53 studentach UJ jest zbliżony do
istnienie zjawisk niewyjaśnianych od postawy
normalnego o średniej x=27,3
magicznej prowadzącej do wiary w magię
i wariancji s2=29,545. i okultyzm. Związki między zmiennymi
Rzetelność inwentarza oszacowana
osobowościowymi a postawą magiczną ujętą
współczynnikiem α Cronbacha wynosi
jako całościowy wynik testu (tab. 1)
α=0,831. Tak wysoka rzetelność jest rzadko
umożliwiają próbę opisu sylwetki psychicznej
osiągana przez inwentarze i znacznie częściej
człowieka ujawniającego tę postawę.
jest atrybutem dobrze opracowanych testów
Tabela 1 – Postawa magiczna a zmienne osobowościowe
Otwartość na Zakres
Neurotyczność Ekstrawersja Ugodowość Sumienność
doświadczenia lęku
Współczynnik
–0,174 0,355 0,184 –0,336 0,185 0,293
r –Pearsona
Poziom
ni 0,05 ni 0,05 ni 0,05
ufności
Średnia
19,91 28,49 28,77 29,89 28,91 56,53
arytmetyczna
Odchylenie
7,22 7,24 5,59 5,69 6,06 13,62
standardowe
-4-
Strona 5
Jest to osoba ekstrawertywna, nieustępliwa zmiennych niezależnych (tab. 2), to
o rozszerzonym zakresie lęku. Jeżeli współczynnik determinacji wielokrotnej osiąga
uwzględnimy interkorelacje istotnych wartość R2 = 0,306, a po skorygowaniu 0,241.
Tabela 2 – Interkorelacje istotnych zmiennych osobowościowych
Ekstrawersja Ugodowość Zakres lęku
Ekstrawersja – 0,361 0,509
Ugodowość – –0,248
Zakres lęku –
poczucie wtajemniczenia – poczucie misji.
Osoby doświadczające poczucia
Wynika stąd, że zmienne osobowościowe wtajemniczenia głoszą nietypowe poglądy
tłumaczą nieco ponad 24% zmienności i przejawiają nieszkodliwe dziwactwa
natężenia postawy magicznej. Natomiast w myśleniu i zachowaniu. Im bardziej
wspomniana uprzednio otwartość na jednostka przeżywa poczucie misji, tym
doświadczenia nie koreluje istotnie z postawą wyraźniej ujawnia objawy patologiczne,
magiczną, Również nie udało się stwierdzić składowe syndromu: relatywne ogłupienie
związków między postawą magiczną wobec wszystkiego co jest skojarzone
a preferencjami poznawczymi podobnie jak z sacrum, brak krytycyzmu, negacja oficjalnej
z inteligencją w badaniach wstępnych. nauki i instytucjonalnych religii, negacja reguł
Na podstawie uzyskanych wyników racjonalnego myślenia (logiki i metodologii),
można dokonać próby zbudowania ramowego myślenie transdukcyjne (wiązanie
modelu funkcjonowania człowieka przypadkowych zdarzeń w związku
ujawniającego postawę magiczną, jako przyczynowym), myślenie życzeniowe,
dokonywania swoistej automanipulacji uprawianie praktyk magicznych. W postaci
zmierzającej do redukcji lęku (por. Doktór skrajnej, zaobserwowanej przez autora
1987). Lęk prowokuje jednostkę do u 7 osób, występuje służalcza uległość wobec
poszukiwania kontaktów z ludźmi, czemu animatorów magicznej ideologii, tendencja do
sprzyja ekstrawersja. Jednostka czyni to bez dominacji (pouczanie, strofowanie, postawa
większego trudu, gdyż ekstrawersja jest apostolska) połączona z tłumionym lękiem
wyraźnie pozytywnie skorelowana z lękiem i wrogością wobec ludzi. W konsekwencji
(r=0,509). Zamiast jednak ulegać wpływowi występują zmiany w hierarchii wartości, utrata
innych osób wykazuje tendencje do dominacji zainteresowania rodziną i pracą zawodową,
i uporu, mimo że ekstrawersja jest pozytywnie negacja powszechnie uznawanych wartości
skorelowana z ugodowością (r=0,361). społeczno–moralnych (przyjaźni, wierności,
Dzieje się tak dlatego, że rozszerzony uczciwości, przekonanie o szczególnej
zakres lęku jest jednym ze źródeł usztywnienia charyzmie danej przez siły nadprzyrodzone,
zachowania manifestującego się obsesyjna tendencja do głoszenia własnych
nieustępliwością (r=–0,248). Dominacja nad poglądów i ostateczne objawy dysocjacji,
ludźmi rozładowuje lęk podnosząc samoocenę urojenia a nawet omamy. Syndrom
i stwarza okazję do publicznego ujawniania paranormalny jawi się objawowo jako głęboka
własnej postawy paranormalnej, a nawet nerwica z zaawansowanymi zmianami
narzucania innym własnego stanowiska, a to osobowości i zaburzeniami w zachowaniu
prowadzi w rezultacie do dalszych zmian społecznym. Z uwagi na skrajną
światopoglądu poprzez utrwalenie i rozbudowę nieustępliwość, podejmowanie dyskusji
postawy magicznej. Skrajną konsekwencją z osobą dotkniętą syndromem nie ma sensu.
funkcjonowania opisanego mechanizmu jest Każda wypowiedziana wątpliwość wobec
powstanie zaburzenia emocjonalnego słuszności danego stanowiska staje się
nazwanego przez autora „syndromem argumentem za jego utrzymaniem. Typowa
paranormalnym”. Centralną składową argumentacja to np.: „jesteś niewyuczalny”,
syndromu, ogniskującą wokół siebie treści „masz sztywne i konserwatywne poglądy”,
postawy magicznej, jest wyróżniona idea, „twoja niewiara wynika z twoich problemów
osoba, miejsce lub symbol pełniący rolę osobistych”.
sacrum (Eliade 1992). Emocje żywione wobec Każdy kto miał okazję rozmawiać
owego sacrum można ulokować na kontinuum:
Strona 6
Leszek Wrona – Nowe szaty cesarza – uwagi o manipulacji umysłem
z osobą reprezentującą sektę mógł zetknąć się ludzie nauki i przedstawiciele
z podobnymi objawami, jeżeli wdał się z nią współczesnej kultury, co potęguje
w niepotrzebną dyskusję. Zresztą osoby szansę jej popularyzacji.
dotknięte syndromem wykazują gotowość 3. Ideologia New Age jest projekcją
wstąpienia do którejś z sekt albo założenia oczekiwań współczesnego człowieka,
własnej, gdy tylko „konkurencja” na to a jako koncepcja nieweryfikowalna
zezwoli. i niefalsyfikowalna okupuje tzw. szarą
Szczególnie dramatycznie syndrom ten strefę ludzkiego poznania, zawierającą
wpływa na ludzi podatnych na nerwicę albo irracjonalne poglądy, przesądy, magię
cierpiących na zaburzenia nerwicowe. i okultyzm.
Prowadzi on do destrukcji osobowości, 4. Animatorzy nowej koncepcji świata
wywołując iluzję posiadania sposobów próbują wprowadzić w życie jej
radzenia sobie ze stresem, szans postulaty ideologiczne, co
samorealizacji, kierowania własnym w sprzyjających warunkach
rozwojem, rozszerzaniem świadomości. Nie społecznych może stać się początkiem
bez znaczenia jest fakt, że przedstawione nowego totalitaryzmu.
objawy zostały zaobserwowane u osób, które 5. Powstawaniu i kształtowaniu się postaw
przeżyły ciężki stres, z którym nie mogły magicznych sprzyja szerokiej zakres
i dotąd nie mogą sobie poradzić. W trzech lęku, co w interakcji z nieustępliwością
przypadkach był to rozpad rodziny (rozwód), i ekstrawersją uruchamia
w dwóch – śmierć bliskiej osoby, w dwóch samonapędzający się mechanizm
pozostałych ciężka nieuleczalna choroba patologiczny. W skrajnych przypadkach
współmałżonka. Jak widać, pogrążenie się mechanizm ten doprowadza do
w syndromie paranormalnym może być zaburzenia zwanego syndromem
formą ucieczki przed poważnymi paranormalnym.
trudnościami życiowymi.
Opisany syndrom stanowi wyzwanie dla Na koniec warto zauważyć, że owe
psychiatrów i psychoterapeutów w takim osobliwe „nowe szaty cesarza”, mimo że
samym stopniu, jak każde inne zaburzenie istnieją jedynie w ludzkiej wyobraźni, są dla
psychiczne. Problem powstaje dopiero wtedy, niektórych osób tak fascynujące, że
gdy człowiek dotknięty syndromem jest uniemożliwiają okrzyk „Król jest nagi”.
uczonym, psychoterapeutą, liderem lub
animatorem grup społecznych. Wtedy
pojawia się zagrożenie rozszerzenia się Bibliografia
zaburzenia na ludzi przebywających z nim
w bliskich relacjach lub traktujących go jako 1. Boruń K., Manczarski S. (1977),
autorytet moralny. Jeśli dodać, te Tajemnice parapsychologii, Warszawa
w badaniach przeprowadzonych na 103 2. Capra F. (1987), Punkt zwrotny,
osobach jedynie jeden z respondentów Warszawa
wykazał brak postawy magicznej (poniżej 1% 3. Dobroczyński B. (2000), New Age,
badanej próby), a w grupie 36–osobowej Kraków
wszyscy ujawnili w różnym stopniu, to liczby 4. Doktór T. (1980), Postawy magiczne
te ukazują realność przedstawionego a niektóre kryteria zdrowia
zagrożenia. psychicznego, „Zdrowie Psychiczne”
nr 1
Przedstawione rozważania i próbki 5. Eliade M. (1992), Okultyzm, czary,
badawcze nie pretendują do ogarnięcia całości mody kulturalne, Kraków
sygnalizowanej problematyki. Jednak można 6. Eysenck J., Surgent C. (1994),
pokusić się już teraz o kilka konkluzji jako Wyjaśnianie niewyjaśnionego.
zagadnień do przemyślenia i dalszych badań: Tajemnice zjawisk paranormalnych,
Warszawa
7. Jahoda G. (1971), Psychologia
1. Postawy magiczne ludzi są wspierane przesądu, Warszawa
przez toksyczną ideologię New Age, 8. Lacroix M. (1999), Ideologia New Age,
powstałą na skutek negacji Katowice
konsumpcyjnej kultury i cywilizacji. 9. Le Shan L. (1997), Świat
2. Nową ideologię popierają niektórzy jasnowidzących, Kraków
-6-
Strona 7
Leszek Wrona – Nowe szaty cesarza – uwagi o manipulacji umysłem
10. Moody R. (1991), Życie przed życiem,
Bydgoszcz
11. Nosal C. (1992), Diagnoza typów
umysłu, Warszawa
12. Nowalska M. (1997), Prawda
odkrywana na nowo, Radom
13. Palagin P. (1997), Mity psychologów
i terapeutów, Białystok
14. Preus R., Czupryńska A., Perz P.
(1993), Słownik parapsychologiczny,
Warszawa
15. Wrona L. (2001), Archiwum X, Pismo
Akademii Pedagogicznej w Krakowie
„Konspekt” nr 9
16. Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P.,
Śliwińska M. (1997), Inwentarz
osobowości NEO–FFI Costy i McCrae,
Warszawa
-7-