Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Matematyka z Kluczem zeszyt cwicz. kl 4cz 1 fragm, PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
4
Zeszyt
ćwiczeń
DO MATEMATYKI
DLA KLASY CZWARTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Strona 2
Zbiór zadań dla klasy 4 szkoły podstawowej
Skarbnica dodatkowych zadań, wzbogacających każdy temat z podręcznika
i ściśle z nim związanych. Zawiera ponad 1400 zadań.
Każdy temat zajmuje trzy strony, a każda z nich to zadania o innym poziomie
trudności:
•R
ozgrzewka – łatwe zadania dla uczniów
potrzebujących dodatkowych, prostych
ćwiczeń.
• Trening – zadania o średnim stopniu
trudności pozwalające utrwalać nabyte
umiejętności.
• Na medal – trudniejsze zadania dla
uczniów szczególnie zainteresowanych
matematyką.
Zróżnicowany stopień trudności zadań
ułatwia ich odpowiedni dobór do
indywidualnych potrzeb każdego ucznia.
•P
owtórzenie – zestaw zadań
powtórzeniowych i utrwalających
wiedzę na zakończenie każdego
działu.
Strona 3
4
Marcin Braun, Agnieszka Mańkowska,
Małgorzata Paszyńska
Zeszyt
ćwiczeń
DO MATEMATYKI
DLA KLASY CZWARTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Strona 4
Zeszyt ćwiczeń jest skorelowany z podręcznikiem Matematyka z kluczem dla klasy 4 (cz. I i II)
dopuszczonym do użytku szkolnego i wpisanym do wykazu podręczników przeznaczonych
do kształcenia ogólnego do nauczania matematyki w klasach 4–8 szkoły podstawowej.
Numer ewidencyjny podręcznika w wykazie MEN: 875/1/2017
Nabyta przez Ciebie publikacja jest dziełem twórcy i wydawcy. Prosimy o przestrzeganie praw, jakie im przysługują. Zawartość publikacji możesz
udostępnić nieodpłatnie osobom bliskim lub osobiście znanym, ale nie umieszczaj jej w internecie. Jeśli cytujesz jej fragmenty, to nie zmieniaj ich
treści i koniecznie zaznacz, czyje to dzieło. Możesz skopiować część publikacji jedynie na własny użytek.
Szanujmy cudzą własność i prawo. Więcej na www.legalnakultura.pl
© Copyright by Nowa Era Sp. z o.o. 2017
ISBN 978-83-267-3178-5
Wydanie drugie
Warszawa 2018
Opracowanie redakcyjne i redakcja merytoryczna: Anna Nasiadka,
Elżbieta Rokicka, Renata Sawicka, Paulina Staniszewska-Tudruj.
Redakcja językowa: Marek Gumkowki, Magdalena Iżykowska, Grażyna Oleszkowicz, Paulina Szulim.
Konsultacje dydaktyczne: Joanna Bauer, Waldemar Czerniszewski, Hanna Jakubowska,
Maria Małek-Pęksa, Barbara Sasim-Leciejewska, Magdalena Spalińska.
Nadzór artystyczny: Kaia Pichler. Opieka graficzna: Ewa Kaletyn, Ewelina Baran.
Projekt okładki: Maciej Galiński. Projekt graficzny: Maciej Galiński, Ewa Kaletyn, Paulina Tomaszewska.
Opracowanie graficzne: Aleksandra Szpunar. Realizacja projektu graficznego: Dorota Gajda.
Rysunki: Agnieszka Cieślikowska – s. 15, 19, 39, 40, 41, 44, 49, 50, 74, 82, 84, 87, 126, 128, 130, 132;
Krzysztof Mrawiński – s. 5, 11, 17, 21, 31, 32, 34, 35, 37, 46, 47, 54, 97, 104, 105, 113, 114, 123.
Rysunki techniczne: Zuzanna Dudzic, Andrzej Oziębło.
Mapy: Redakcja Kartograficzna Nowa Era. Fotoedycja: Beata Chromik, Bogdan Wańkowicz.
Zdjęcia pochodzą ze zbiorów:
Zdjęcia na okładce: Gallo/Getty Images/Mark Edward Atkinson
Fotografie: Archiwum Nowej Ery s. 36 (Bitwa pod Grunwaldem, Łokietek); Muzeum Narodowe w Warszawie s. 36 (Chrzest Polski); Shutterstock.com: adv s. 149 (klocki ułożone płasko), ajt s. 149 (cytryna), Alex Staroseltev
s. 149 (ser), Andris Tkacenko s. 17, 20 (orzechy), Art Konovalov s. 88 (autobus), Doug Stevens s. 149 (kostka sześcienna), Elena Schweitzer s. 149 (lód), Elnur s. 149 (globus), IM_photo s. 34 (samolot), Kmitu s. 149
(puszka), Muhammad Kamran Akhlaq s. 149 (zegar), New SIGHT Photography s. 34 (prom), R-O-M-A s. 28 (miś), Roman Krochuk s. 107, Sofia Santos s. 133 (10 i 100 euro), Svetlana Larina s. 133 (1 euro), tadija
s. 88 (pasek), Tommy Alven s. 88 (pociąg), Vaide Seskauskiene s. 149 (klocki sześcienne), Vitalii Hulai s. 78, 128, Yauhen_D s. 34 (samochód), Yuliyan Velchev s. 133 (500 euro), Yurico s. 94 (koło); Thinkstock/Getty
Images: iStockphoto s. 11, 28 (małpka), 88 (spinacz), 94 (zegar), 96 (spinacz), 109; PhotoObjects.net s. 94 (cytryna, tamburyn) oraz Zoonar s. 94 (moneta), Anita Andrzejewska i Andrzej Pilichowski-Ragno s. 27, 48,
126, Elżbieta Król s. 146, 154, Justyna Wlaźlińska s. 52, Maciej Wróbel s. 149 (ostrosłup), Miłosz Budzyński s. 50, 88 (śrubokręt), 96 (agrafka), Radosław Świetlik s. 20 (cukierki), Włodzimierz Krzemiński s. 149 (świeca,
pomarańcza, krążki, szklanka, stożek, guma, kostka czworościenna).
Wydawnictwo dołożyło wszelkich starań, aby odnaleźć posiadaczy praw autorskich do wszystkich utworów zamieszczonych w publikacji.
Pozostałe osoby prosimy o kontakt z Wydawnictwem.
Nowa Era Sp. z o.o.
Aleje Jerozolimskie 146 D, 02-305 Warszawa
www.nowaera.pl, e-mail:
[email protected], tel. 801 88 10 10
Druk i oprawa: Quad/Graphics Europe Sp. z o.o.
Strona 5
Spis treści
I Liczby naturalne – część 1 IV Figury geometryczne – część 1
1. Jak się uczyć matematyki 4 1. Proste, odcinki i punkty 74
2. Oś liczbowa 6 2. Mierzenie77
3. Jak zapisujemy liczby 8 3. Prostokąty i kwadraty 80
4. Szybkie dodawanie 10 4. Wielokąty83
5. Szybkie odejmowanie 13 5. Różne jednostki długości 86
6. Tabliczka mnożenia 15 6. Obwód wielokąta 89
7. Tabliczka dzielenia 17 7. Figury symetryczne 92
8. Dzielenie z resztą. Podzielność liczb 20 8. Koła i okręgi 94
9. Mnożenie i dzielenie „po kawałku” 22 9. Skala96
10. Zadania tekstowe 24 10. Mapa i plan 98
Powtórzenie29 Powtórzenie101
II Liczby naturalne – część 2 V Ułamki zwykłe
1. Zegary31 1. Ułamek jako część całości 103
2. Kalendarz35 2. Porównywanie niektórych ułamków 106
3. Podnoszenie do potęgi drugiej 3. Skracanie i rozszerzanie ułamków 108
i do potęgi trzeciej 38 4. Liczby mieszane 110
4. Podzielność przez 10, przez 5 i przez 2 40 5. Ułamek jako iloraz 113
5. Podzielność przez 9 i przez 3 43 6. Dodawanie i odejmowanie ułamków 115
6. Kolejność wykonywania działań 46 7. Mnożenie ułamka przez liczbę naturalną 118
7. Mnożenie i dzielenie liczb z zerami na końcu 49 Powtórzenie120
8. Szacowanie51
Powtórzenie54 VI Ułamki dziesiętne
1. Ułamek dziesiętny 122
III Działania pisemne 2. Porównywanie ułamków dziesiętnych 125
1. Dodawanie pisemne 56 3. Zamiana ułamków 127
2. Odejmowanie pisemne 59 4. Dodawanie ułamków dziesiętnych 129
3. Mnożenie pisemne przez liczby 5. Odejmowanie ułamków dziesiętnych 131
jednocyfrowe61 6. Mnożenie i dzielenie przez 10, 100, 1000... 133
4. Mnożenie pisemne przez liczby Powtórzenie 135
wielocyfrowe63
5. Jak usprawnić mnożenie pisemne 66 VII Figury geometryczne – część 2
6. Dzielenie pisemne 69
1. Pola figur płaskich 137
Powtórzenie72
2. Jednostki pola 140
3. Pole prostokąta 144
4. Prostopadłościan i sześcian 146
5. Różne bryły 149
6. Objętość152
Powtórzenie 155
3
Strona 6
Strona 7
V.1 Ułamek jako część całości
Rozgrzewka
1 Uzupełnij podpisy pod rysunkami.
Czy części są równe? tak
Ile części
pokolorowano? 3
Ile jest wszystkich
części? 5
Jaką część figury 3
pokolorowano? 5
Trening
2 Pokoloruj odpowiednią część każdej figury.
1 2 3 2 4
4 3 7 5 9
3 Jaką część figury pokolorowano, a jaka pozostała niepokolorowana?
Pokolorowano 1
4
Nie pokolorowano
3
4
103
Strona 8
V.1. Ułamek jako część całości
1 2 3 5 9
4 Na tabliczce ułamków zaznacz różnymi kolorami liczby: 3 , 5 , 7 , 8 i 10 . Napisz obok
każdego paska, jaki ułamek na nim przedstawiono.
1
3
5 Podziel koła oraz prostokąty na równe części i zilustruj podane ułamki.
5 5 3 1
12 6 4 3
6 Uzupełnij ułamkami zdania pod rysunkami.
jajek już pomalowano. tulipanów jest czerwonych.
rysunków już oprawiono. ołówków już zatemperowano.
104
Strona 9
V.1. Ułamek jako część całości
7 Zapisz za pomocą ułamka, jaką część figury pokolorowano.
a) b) c)
8 W każdej grupie pokoloruj odpowiednią część przedmiotów.
1 1 1
2 3 6
9 Podpisz punkty na osi odpowiednimi ułamkami.
0 1 1 0 1
4
Dla dociekliwych
10 Przyjrzyj się serii rysunków. Pod każdym kwadratem napisz, jaką część pomalowa
no. Uzupełnij ostatni rysunek w taki sposób, aby pasował do serii. Uzupełnij tabelę.
dwóm pierwszym trzem pierwszym czterem pierwszym
ułamkom ułamkom ułamkom
Zamaluj części
odpowiadające:
Jaka część kwadratu nie jest
zamalowana?
Jaka część kwadratu jest
zamalowana?
Czy wykonując 100 kolejnych rysunków, zapełnimy cały kwadrat? Dlaczego?
105
Strona 10
V.2 Porównywanie niektórych
ułamków
Rozgrzewka
1 Pokoloruj odpowiednie części figur. Otocz linią rysunek, na którym została pokolo
rowana większa część figury. Uzupełnij podpisy.
a) b)
1 3 2 2
4 4 7 3
3 1 2 2
4 to więcej niż 4 7 to niż 3
3 > 1 <
4 4
Trening
2 Pokoloruj odpowiednie części kół. Wypisz ułamki podane obok kół w kolejności
od najmniejszego do największego.
7 1 2 4
8 8 8 8
1
8 < < <
1 1 1 1
6 3 12 4
< < <
2 2 2 2
8 3 7 10
< < <
106
Strona 11
V.2. Porównywanie niektórych ułamków
3 Zaznacz podane ułamki na osi liczbowej, a następnie wypisz je w kolejności maleją
cej. Wstaw w okienka odpowiednie znaki.
3 5
7 7
2 0 1
7
6 1 6
7 7 7
4 Wpisz do tabeli podane ułamki w kolejności rosnącej.
Pod każdym ułamkiem zapisz odpowiadającą mu literę
i odczytaj hasło. Czy wiesz, co ono znaczy?
3 3 3
4 A 8 O 5 Z
3 3
7 R 10 Z
1 2 3 3 4 4 5
5 Zaznacz na tabliczce ułamków następujące ułamki: 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 .
Porównaj ułamki na rysunku i wstaw w każde okienko znak >, < lub =.
1
2
2
3
1 < 2 3 4 5 4 2 4 4 1 3 5
2 3 5 6 8 7 3 6 7 2 4 8
Dla dociekliwych
6 Podane ułamki uporządkuj:
4 2 4 1 3 4
a) rosnąco, 7, 7, 6, 7, 7, 5 < < < < <
4 6 7 7 1 7
b) malejąco. 11 , 11 , 8 , 11 , 11 , 10 > > > > >
107
Strona 12
V.3 Skracanie i rozszerzanie Obejrzyj film
ułamków
docwiczenia.pl
Kod: M4A4DZ
Rozgrzewka
3 12
1 a) Ułamek 5 rozszerz przez 4. Ułamek 20 skróć przez 4.
3 = 3 · 4 = 12 12 = :4
5 5 · 4 20 20
=
:4
2 3
b) Ułamek 7 rozszerz przez 3. Ułamek 15 skróć przez 3.
2 = .3 3 = :
7
= 15
=
.3 :
Trening
2 Uzupełnij opisy rysunków według wzoru.
1 4
3 12
1= 4
3 12
3 Skróć ułamki przez 5.
5 5:5 1 10 25
15 = 15 : 5 = 3 35 = 50 =
15 100 35
45 = 500 = 40 =
108
Strona 13
V.3. Skracanie i rozszerzanie ułamków
4 Wpisz brakujące liczby.
1 =3 1= 2 = 10 2=
2 2 10 3 3 12
4 = 40 = 10 = 10 = 40
7 14 70 7 15 3 15
3 = 3 = 9 7 = 49 21 = 7
5 10 5 10 30
5 Wśród podanych ułamków jest 7 ułamków nieskracalnych. Podkreśl je.
4 3 6 1 1 4 3
10 5 24 5 9 8 21
5 1 7 2 10 5
15 6 21 3 27 16
6 Rozszerz lub skróć podane ułamki tak, aby otrzymać ułamki o mianowniku 20.
Wpisz je do tabeli. Odpowiadające im litery utworzą hasło – nazwę drzewa iglaste
go, które traci igły na zimę.
1 = M 3 = W 1 = O
10 20 4 5
27 = Z 2 = R 1 = D
60 5 4
2 4 5 8 9 10 15 1 =
20 20 20 20 20 20 20 2 E
1
10
M
Dla dociekliwych
7 Na rysunku przedstawiono tangram – tradycyjną układankę zło
żoną z siedmiu części zwanych tanami. Podziel tangram na równe
części. Zapisz ułamkiem, jaką częścią kwadratu jest każdy z tanów.
Skróć zapisane ułamki.
1
16
109
Strona 14
V.4 Liczby mieszane Obejrzyj film
docwiczenia.pl
Kod: M4XWK4
Rozgrzewka
1 Zamień liczby mieszane na ułamki niewłaściwe.
2 · 3 + 2 = 1 · + = 2 · + =
2 23 = 3 1 45 = 2 34 =
2 Uzupełnij rysunki i zamień ułamki niewłaściwe na liczby mieszane.
5 5 : 3 = 1 r 2 7 7:2= r
3 2
5 = 1 2
7=
3 3 2
Trening
3 Uzupełnij opisy rysunków.
2 13 = 73
110
Strona 15
V.4. Liczby mieszane
4 Zamaluj odpowiednie części figur. Uzupełnij zapisy.
17 = = 3 56 35 =
4 8
5 Uporządkuj rosnąco liczby mieszane.
2 13 5 15 2 23 3 67 5 27 4 37 1 13 1 15 1 14
< < < < < <
6 Dokończ rysunki i podpisz je ułamkami według wzoru. Zapisz różne ułamki rów
ne 1.
1 2
2
1= 22 = = = = =
7 Zamień na ułamki niewłaściwe.
3 45 = 19
5 , bo
3 · 5 + 4 = 19 5 14 = , bo
5 12 = , bo 2 27 = , bo
8 Zamień na liczby mieszane.
19 4 42
5 = 3 5 , bo 10 = , bo
19 : 5 = 3 r 4
7 14
2= , bo 3 = , bo
11 20
3 = , bo 4 = , bo
111
Strona 16
V.4. Liczby mieszane
9 Podpisz punkty zaznaczone na osi liczbowej: nad osią zapisz liczby w postaci ułam
ków, a pod osią zapisz ułamki niewłaściwe jako liczby mieszane lub naturalne. Pod
liczbami w tabeli wpisz odpowiadające im litery i odczytaj hasło.
a) 1
3
4
3
6
3
0 1 1 13
I J P B R A M K T N C O
2 13 6
3
5
3 2
9
3
12
3 3 13
b)
0 1
A B C D E F M N O T Y Z
1 10 5 8
9 9 9 9 1 29
c)
0 1
J R P C G T U A Y Z E W
5 2
5 5 2 15 4
5
1
5
8
5
Dla dociekliwych
10 Wiedząc, że 35 · 24 = 840, zamień ułamki na liczby mieszane, a liczby mieszane – na
ułamki. Nie wykonuj rachunków pisemnych.
3 =
24 35 34 23 = 23 10 = 1 =
25 35
24 35
850 = 820 = 830 = 855 =
24 35 24 35
112
Strona 17
V.5 Ułamek jako iloraz Obejrzyj film
docwiczenia.pl
Kod: M4TERD
Rozgrzewka
1 a) Pokaż, jak podzielić równo 2 batony pomiędzy 5 osób.
2:5=
b) Pokaż, jak podzielić równo 4 torciki pomiędzy 3 osoby.
4:3=
Trening
2 a) Zapisz ułamek jako dzielenie.
3 = 3:2 6= 4= 3 =
2 8 7 15
5 = 7= 4= 7 =
12 9 9 10
b) Zapisz dzielenie w postaci ułamka.
9:2= 9 3:8= 5:7= 2:9=
2
7 : 15 = 7:5= 4 : 11 = 6 : 13 =
3 Zapisz dzielenie w postaci ułamka, a następnie skróć ułamek. Jeśli to możliwe,
zamień ułamek na liczbę mieszaną.
15 : 9 = 15 = 15 : 3 = 5 = 1 2
9 9:3 3 3
45 : 25 =
24 : 14 =
14 : 21 =
72 : 27 =
113
Strona 18
V.5. Ułamek jako iloraz
4 Uzupełnij według wzoru.
17
17 : 5 = 5 17 : 5 = 3 r 2 17 : 5 = 3 25 Czy 17 jest podzielne przez 5? nie
12 : 4 = 12 : 4 = 12 : 4 = Czy 12 jest podzielne przez 4?
17 : 8 = 17 : 8 = 17 : 8 = Czy 17 jest podzielne przez 8?
25 : 6 = 25 : 6 = 25 : 6 = Czy 25 jest podzielne przez 6?
5 Dwunastu uczestników wycieczki dysponuje
siedmioma litrowymi butelkami soku. Ile soku
przypada na jednego uczestnika?
Odp.
Dla dociekliwych
6 Jeśli umiesz zamieniać dzielenie na ułamek i potrafisz skracać ułamki, to możesz
sobie znacznie uprościć wykonywanie niektórych dzieleń.
54 : 18 = 54 54 : 9 6
18 = 18 : 9 = 2 = 6 : 2 = 3
Czyli 54 : 18 = 3 (Sprawdź!)
Podobnie: 2240 : 560 = 2240 224 112 56 8
560 = 56 = 28 = 14 = 2 = 8 : 2 = 4
W ten sposób wykonaliśmy dzielenie 2240 : 560 bez kalkulatora!
Oblicz w podobny sposób.
75 : 15 =
128 : 8 =
192 : 64 =
810 : 162 =
1440 : 240 =
114
Strona 19
V.6 Dodawanie i odejmowanie
ułamków
Rozgrzewka
1 Wykonaj działania. Możesz liczyć części na rysunku.
2+2= = 1 2+6= =
4 4 4 4
2+3= = 1 14 24 + 74 = =
4 4 2+1=
2+4= 4 4 4 2+8=
4 4
= 4 4
=
2+5= = 2+9= = 2 34
4 4 4 4
2 Wykonaj działania. Możesz liczyć części na rysunku. Sprawdź, czy wyniki w obu
kolumnach są takie same.
5–3= 1 – 35 =
5 5
6–3= 1 15 – 35 =
5 5 4–3=
7–3= 5 5 5
5 5
1 25 – 35 =
8–3= 1 35 – 35 =
5 5
Trening
3 Pomaluj dwoma kolorami odpowiednie części kół i zapisz wyniki dodawania.
4 3 3+5= 1 34 + 1 14 =
5 + 5 = 7 7
4 a) Dodaj ułamki. Wyniki zapisz w postaci ułamków nieskracalnych.
3 + 3 = 1+2= 1 + 7 =
10 4 + 2 =
10 10 9 9 10 15 15
b) Dodaj ułamki. Wyniki przedstaw w postaci liczb mieszanych.
4+5= 5+8= 34 + 34 = 3+7=
7 7 9 9 8 8
115
Strona 20
V.6. Dodawanie i odejmowanie ułamków
5 a) Pokoloruj odpowiednie części kół i zapisz wyniki odejmowania.
1 – 23 = 1 – 45 = 1 – 27 = 1 – 56 =
b) Oblicz.
1 – 58 = 1 – 89 = 5 =
1 – 10 1 – 29 =
6 a) Pokoloruj odpowiednie części kół i zapisz wyniki odejmowania.
4–3= 1 37 – 17 = 2 16 – 56 =
5 5
b) Oblicz.
12 – 1 = 3 4 – 2 3 = 5 5 – 2 2 =
3 3 5 5 7 7
7 Pokoloruj odpowiednie części figur i uzupełnij obliczenia według wzoru.
3– 1 = 24 – 1 = 23
4 4 4 4
4– 5 = – =
6
8 Pokoloruj odpowiednie części kół i uzupełnij obliczenia według wzoru.
4 1 – 2 2 = 34 – 22 = 12
3 3 3 3 3
3 1 – 2 4 = =
5 5
116