MAGICZNE DRZEWO. TOM 3. OLBRZYM

Powieść

Szczegóły
Tytuł MAGICZNE DRZEWO. TOM 3. OLBRZYM
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

MAGICZNE DRZEWO. TOM 3. OLBRZYM PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie MAGICZNE DRZEWO. TOM 3. OLBRZYM PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

MAGICZNE DRZEWO. TOM 3. OLBRZYM - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Język polski | Myśli i słowa | Klasa 8 Szkoła podstawowa SCENARIUSZ LEKCJI 35. TEMAT: LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO Cele – uczeń: • zna utwór Syzyfowe prace; • opisuje postawy bohaterów; • rozumie pojęcia konformizm, patriotyzm; • nazywa przeżycia i emocje bohaterów; • wyszukuje w tekście potrzebne informacje; • doskonali umiejętność wyrażania własnego zdania; • doskonali sprawność analizy i interpretacji dzieła literackiego. Podstawa programowa: I. 1.1 1.2 1.6 1.7 1.9 1.10 1.11. Metody: praca z tekstem, ćwiczenia praktyczne, rozmowa kierowana. Środki: podręcznik, karta pracy nr 35, film Syzyfowe prace. Dodatkowe środki dydaktyczne: Zeszyt lekturowy kl. 8 Ewy Horwath – karty pracy do Syzyfowych prac Stefana Żerom- skiego (s. 34–47); WSiPnet.pl – trening poświęcony Syzyfowym pracom (Praca z  lekturą w  dziale Kształcenie literackie i kulturowe). Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przypomnienie informacji na temat profesora Sztettera. Następnie informuje, że zajęcia będą poświęcone jednej z jego lekcji. Zapisuje temat lekcji. 2. Na początku uczniowie omawiają postawę profesora i zachowanie uczniów – nauczyciel prosi o wypowiedzi związane z rozpoczęciem zajęć przez Sztettera, np. Lekcja prowadzona była w klasie siódmej. Profesor postępował rutynowo, nie było w nim żadnej emocji, zaangażowa- nia, mechanicznie wykonywał swoje obowiązki – odpytywał ucznia z przekładu na język rosyjski wiersza Czajkowskie- go Pająk. Pozostali uczniowie nie byli zainteresowani lekcją języka miejscowego, jeden z nich celowo zwrócił uwagę na nowego kolegę, by przerwać tok zajęć. 3. Nauczyciel rozdaje kartę pracy, uczniowie wykonują zad. 1. – gromadzą informacje na temat Bernarda Zygiera, np. • Bernard Zygier został wyrzucony z siódmej klasy warszawskiego gimnazjum za „nieprawomyślność”, czyli przeciw- stawianie się rusyfikacji, i przeniesiony do szkoły na prowincji. • W klerykowskiej szkole był pod stałą kontrolą, obserwowano go nieustannie, rewidowano, częściej niż innych wzy- wano do odpowiedzi. • Początkowo nie mógł uczęszczać na lekcje języka polskiego, pozwolono mu na to po miesiącu. • Mieszkał u Kostriulewa, zagorzałego rusyfikatora. • Poza szkołą nie mógł się spotykać z kolegami. 4. Nauczyciel odtwarza fragment filmu przedstawiający Zygiera podczas lekcji polskiego, recytującego Redutę Ordona. Prosi o komentarz dotyczący reakcji wszystkich uczestników lekcji. 5. Uczniowie wykonują zad. 2. z karty pracy, wyjaśniają, czym Zygier zaskoczył Sztettera i pozostałych uczniów, czym im zaimponował, np. – poprosił nauczyciela o zapisanie jego nazwiska w spolszczonej wersji; – bardzo chciał uczęszczać na zajęcia języka polskiego, twierdził: „przecież to nasz język ojczysty”; – znakomicie władał rosyjskim, swobodnie rozmawiał w tym języku ze Sztteterem o literaturze polskiej; – był doskonale przygotowany do lekcji, trafnie odpowiadał na pytania, tłumaczył wiersz, wykonywał zadania z gramatyki; – znał patriotyczne utwory z okresu romantyzmu, zakazane przez carską cenzurę; AUTORZY: Joanna Gaweł, Ewa Nowak 1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2018 Strona 2 Język polski | Myśli i słowa | Klasa 8 Szkoła podstawowa – otwarcie przyznał, że w Warszawie wraz z kolegami czytali literaturę zabronioną; – nie bał się wygłaszać swoich poglądów, był ich pewien; – pięknie, emocjonalnie wyrecytował z pamięci Redutę Ordona. 6. W części podsumowującej uczniowie zastanawiają się, co Zygier uświadomił nauczycielowi i kolegom recytacją utworu Mickiewicza, np. Postawa Bernarda Zygiera wywarła ogromne wrażenie na uczniach i nauczycielu, dla wielu z nich był to moment przemiany, ożywienia, przebudzenia, powrotu do tożsamości narodowej, na powrót odczuwania przynależności do na- rodu polskiego. 7. Praca domowa: podr. s. 56, pol. 5. AUTORZY: Joanna Gaweł, Ewa Nowak 2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2018 Strona 3 Język polski | Myśli i słowa | Klasa 8 Szkoła podstawowa KARTA PRACY NR 35 DO SCENARIUSZA LEKCJI 35. LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO 1. Zgromadź informacje na temat Bernarda Zygiera. • Poprzednia szkoła: ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� • Przyczyna wydalenia z szkoły: ���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� • Nowa (obecna) szkoła: ���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� • Klasa (która?): ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� • Miejsce zamieszkania (u kogo mieszkał?): ���������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� • Formy kontroli stosowane wobec ucznia: ����������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� ��������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������� 2. Czym Bernard Zygier zaskoczył swoich kolegów i profesora Sztettera? Zapisz swoje spostrzeżenia. Weź pod uwagę jego stosunek do języka polskiego, postawę podczas lekcji, znajomość literatury polskiej, poglądy. • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ • ������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������������ AUTORZY: Joanna Gaweł, Ewa Nowak 3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2018