Komu bije dzwon - HEMINGWAY ERNEST
Szczegóły |
Tytuł |
Komu bije dzwon - HEMINGWAY ERNEST |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Komu bije dzwon - HEMINGWAY ERNEST PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Komu bije dzwon - HEMINGWAY ERNEST PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Komu bije dzwon - HEMINGWAY ERNEST - podejrzyj 20 pierwszych stron:
ERNEST HEMINGWAY
Komu bije dzwon
PRZELOZYL
BRONISLAW ZIELINSKI
OPRACOWAL
LESZEK ELEKTOROWICZ
WYDANIU II
WROCLAW-WARSZAWA-KRAKOW-GDANSK-LODZ
ZAKLAD NARODOWY IMIENIA OSSOLINSKICH - WYDAWNICTWO
Tytul oryginalu:
For Whom the Beli Tolli
Redakcja Biblioteki Narodowej
JAN BLONSKI i MIECZYSLAW KLIMOW1CZ
Redaktor tomu: Jadwiga Pisowiczowa
Redaktor techniczny: Anna Sikorska
Copyright by Zaklad Narodowy im. Ossolinskich- Wydawnictwo
Wroctaw 198S
Printed in Poland
ISSN 0406-0636
ISBN 83-04-02667-8ISBN 831-04-03069-1
Zaklad Narodowy im. Ossolinskich - Wydawnictwo,
Wroclaw 1988. Oddzial w Krakowie 19W. Wydanie II.
Naklad 100000 egz. (80000 Opr. brosz., 20000 opr. pl.).
Objetosc ark. wyd. 35,40; ark. druk. 21,25 (X32);
ark. form. Al 28,28. Papier offset, kl. IV, 70 g, 70X109.
Oddano do skladania 2011987. Podpisano do druku
w maju 198>>. Druk ukonczono w sierpniu 1988. Sklad
wykonala Drukarnia Wydawnicza im. W. L. Anczyca
w Krakowie. Druk l oprawe wykonala Wojskowa
Drukarnia w Lodzi. Zarn. 8072/38. D-10/1225. Cena
opr. pt. zl 1300,- Cena opr. brosz, zl 10SO,-
WSTEP
I.ZYCIE
Nie ma pisarza, ktory w jakiejs mierze nie korzystalby w swejtworczosci z wlasnych przezyc. Hemingway nalezy jednak do
tych, ktorych zycic dostarczalo tworzywa dzielu wrecz na prawie
wylacznosci, zas dzielo nieustannie towarzyszylo barwnemu
i dramatycznemu zyciu, komponowanemu na zamowienie wy-
obrazni spragnionej nowych bodzcow i wrazen. Nie dowierzal
faktom, ktorych nie sprawdzil wlasnym doswiadczeniem zmyslow
i emocji. Doradzal: "Piszcie o tym, co znacie, i piszcie prawdzi-
wie". 'Postulowal: "Ksiazki powinny mowic o ludziach, ktorych
sie zna, ktorych sie kocha i nienawidzi, a nie o tych, o ktorych sie
studiuje"'. Utwory jego wydaja sie czesto wariantem wlasnego
zyciorysu, co mogloby nie interesowac badacza jego dziel, gdyby
nie fakt, ze sam autor tak wielka przywiazywal do tego wage.
Dlatego w jego wypadku, o tyle bardziej niz w innych, nabiera
znaczenia znajomosc zycia pisarza.
Dziecinstwo i mlodosc. Ernest Miller Hemingway urodzil
sie 21 lipca 1899 r. w przedmiejskiej dzielnicy Chicago, Oak Park,
w stanic Illinois. Byl zatem dzieckiem srodkowego Zachodu,
ktory tak wielu wydal znakomitych pisarzy, obserwatorow zycia
i spolecznosci tej czesci Stanow. Pochodzil z klasy sredniej,
nadajacej ton obyczajowosci malych miast i wielkomiejskich
osiedli w rodzaju wlasnie Oak Park, ale czesto obyczajowosci tej
' Stary reporter pisse [w:] Sygnowana; Ernest Hemingway. Pry.et.
B. Zielinski, slowo wstepne K. Zarzecki, Warszawa 1975, s. 216.
rzucal wyzwanie swoja tworczoscia i zyciem. Byl drugim, sposrod
szesciu, dzieckiem dr Clarence'a E. Hemingwaya, lekarza i Grace,
z domu Hali. Mial cztery siostry (jedna starsza od siebie) i brata.
Z dwojga rodzicow ojciec wywieral nieporownanie silniejszy
wplyw wychowawczy na Ernesta. Wiekszosc wolnego czasu
spedzal poza domem, na wyprawach mysliwskich i wedkarskich,
podczas ktorych rychlo zaczal towarzyszyc mu syn. W wieku
dziesieciu lat dostal juz Ernest od ojca swoja pierwsza strzelbe.
Odtad po ostatnie lata zycia polowanie i wedkarstwo byly
ulubionymi rozrywkami Hemingwaya. Z woli matki, utalento-
wanej spiewaczki, Ernest uczyl sie grac na wiolonczeli, nad
muzyke przekladal jednak o wiele bardziej sport i wyprawy
z ojcem. Wakacje panstwo Hemingwayowie spedzali w swym
letnim domu "Windermere", polozonym nad jeziorem Walloon
w polnocno-zachodniej czesci polwyspu Michigan. Na terenie
tym mieszkali Indianie stanowiacy czesto klientele doktora
Hemingwaya. Ernest towarzyszyl nieraz ojcu w jego odwiedzi-
nach u Indian; dostarczyly one motywow tematycznych jego
tworczosci (np. Oboz nuiiiJuski - Indian C^cunp}.
W szkole byl uczniem dobrym, choc nie wybitnym, wno-
szacym jednak swoj zywy udzial w zycic spolecznosci uczniow-
skiej. Uczestniczyl w dyskusjach, gral w szkolnym przedstawie-
niu, nalezal do szkolnej orkiestry, nade wszystko jednak lubil
sport, ktory uprawial bardzo intensywnie.
Mimo braku szczegolnych sukcesow w nauce szkolnej prze-
jawia wczesnie zainteresowania literackie: wspolpracuje ze szkol-
na gazetka, ktorej zostaje pozniej redaktorem, jednoczesnie
drukuje pierwsze swe utwory - wiersze, opowiadania, felieto-
ny - w szkolnym czasopismie literackim ?'Trapeze>>. Jest wiec
chlopcem zdolnym, dobrze rozwinietym fizycznie, energicz-
nym - slowem - jak sie mawia - udanym. A jednak nie
wszystko uklada sie w jego zyciu pomyslnie. Nieporozumienia
miedzy rodzicami, wynikle z roznic temperamentu i pogladow,
szczegolnie na temat wychowania, odciskaja sie przykrym
I WOJNA SWIATOWA
VII
pietnem na zyciu emocjonalnym Ernesta, niechetnego zwlaszcza
purytanskicj normie obyczajowej, ktora reprezentuje matka.
Konflikty te sprawiaja, ze dwukrotnie ucieka z domu, utrzymujac
sie jako robotnik, zmywacz naczyn czy tez sparingowy partner
bokserski. W kilku epizodach mlodzienczych nieomal ociera sie
o interwencje policji. Niektore z tych doswiadczen znalazly
odbicie we wczesnych opowiadaniach Hemingwaya. Wiosna
1917 roku, po przystapieniu Stanow Zjednoczonych do wojny,
pisarz usiluje, mimo protestow ojca, zaciagnac sie jako ochotnik
do czynnej sluzby w armii. Nie zostaje jednak przyjety z powodu
uszkodzenia oka. W czerwcu tego roku uzyskuje dyplom ukon-
czenia szkoly sredniej. Swoje ostatnie wakacje spedza z rodzicami
w Michigan, po czym przenosi sie w lipcu do Kansas City, gdzie
otrzymuje prace w redakcji dziennika <<Stap? w dziale miejskim,
z niewielka pensja 60 dolarow miesiecznic. Okres dziennikars-
kiego terminowania w tej redakcji byl dla Hemingwaya pierwsza
szkola stylu. Wymagano od niego zwiezlych, plastycznie i zywo
przekazywanych wiadomosci dla kroniki kryminalnej. Na tym
jednak nie wyczerpywaly sie ambicje ani jego, ani redakcyjnych
kolegow, z ktorych kilku probowalo swych sil takze w literaturze
pieknej. Szczegolnie musialy utkwic w pamieci Hemingwaya
dyskusje z Lionelem C. Moise i takie jego poglady na temat dobrej
prozy, jak ten: "Czysto obiektywny opis jest jedyna forma
prawdziwej sztuki nowelistycznej"2. Pracowal w dzienniku "Star"
zaledwie siedem miesiecy, ale okres ten stanowil dla Heming-
waya praktyke, ktora uczynila zen juz kompletnego dzienni-
karza.
I wojna swiatowa. Dowiedziawszy sie wiosna 1918 roku
o rekrutacji na wloski front ochotnikow do jednostek sanitarm ch
Czerwonego Krzyza, pisarz rezygnuje z pracy w redakcji dzien-
nika ?'Star>> i, po krotkim wypoczynku z redakcyjnym kolega
J ('yt. wg: S. S a n d c r s o n, Hciiiiiif;n'ay, London 1%1, s. 15. O ile
nie podano inaczej, cytaty w tlum. L. Elektorowie/a.
VIII ZYCIE
w Michigan na jeszcze jednej wyprawie wedkarskiej, gnanyniepohamowana zadza przygod i niebezpieczenstw, wyrusza
w maju statkiem "Chicago" do Bordeaux. Na pokladzie plyna na
front oddzialy amerykanskie i ochotnicy. Tu nieoczekiwane
polonicum. Oto spotyka Hemingway dwu polskich ochotnikow
plynacych do Francji i zaprzyjaznia sie z nimi. Sa to porucznicy
Adam Chocianowicz i Antoni Galinski, ktorych w kilka lat pozniej
umiesci pod ich prawdziwymi nazwiskami w swej nigdy nie
ukonczonej powiesci Along with Youth: A Novel (Razem z mlo-
doscia. Powiesc). Obaj Polacy dobrze zapisali sie w pamieci
Hemingwaya i dowiedli - mawial - glebokiej roznicy miedzy
Polakami, a "polaczkami" (polacks)3, jak pogardliwie zwa Amc-
rykanic posledniejszych przedstawicieli Polonii.
Z Bordeaux, poprzez wojenny Paryz, w ktorym zatrzymal sie
dwa dni, dotarl pisarz do Mediolanu. Tu doznal pierwszego
wstrzasajacego spotkania z wojna, gdy po wybuchu fabryki
amunicji pomagal uprzatac szczatki cial zatrudnionych w niej
kobiet i mezczyzn. W czternascie lat pozniej napisze o tej tragedii
w opowiadaniu Historia naturalna umarlych (A Natural History of
the Dead). Z Mediolanu wraz ze swym Oddzialem Czwartym
Amerykanskiego Czerwonego Krzyza, w ktorym byl kierowca
ambulansu sanitarnego, zostal Hemingway wyslany do miejsco-
wosci Schio, na stosunkowo spokojny odcinek frontu. Wkrotce
jednak, na wlasna prosbe, przeniesiono go na front wschodni,
gdzie w dolinie rzeki Piave toczyla sie wloska kontrofensywa
przeciw Austriakom. Zetknal sie tam po raz pierwszy z DOS
Passosem, bioracym udzial w wojnie juz od 1916 r.
Jakby nie dosc mu bylo niebezpieczenstw bombardowania
w tej czesci frontu, gdzie prowadzil kantyne Czerwonego Krzyza,
Hemingway za zgoda oficerow wloskich dostarcza sam zywnosc
wprost do frontowych okopow. I oto 8 lipca 1918 roku, gdy
3 Por.: C. B a k e r, Ernest Hemingway: A Life Srory, New York 1969,
s. 40.
IX
I WOJNA SWIATOWA
w poblizu wioski Fossalta di Piave rozdzielal czekolade wloskimzolnierzom podczas ataku artylerii austriackiej, wybuch pocisku
zabija stojacego obok zolnierza, ciezko rani drugiego, lzej -
samego Hemingwaya, ktory oszolomiony bierze na plecy rannego,
aby go zaniesc do punktu sanitarnego. Wtedy dostaje w nogi
serie z karabinu maszynowego. Najsilniej uszkodzone zostaje
kolano. Dzieje sie to na dwa tygodnie przed jego dwudziestymi
urodzinami i w niespelna dwa miesiace od wyladowania w Euro-
pie. Przeszedl potem przez szpital polowy, nastepnie szpital
w Mediolanie, gdzie w sumie, podczas dwunastu kolejnych
operacji, wyjeto z jego ciala ponad dwiescie dwadziescia odlam-
kow. Pelen hartu, a przy tym towarzyski i wesoly, cieszy sie
w szpitalu przyjaznia kolegow. I nie tylko ich... Z sympatia
(goraco odwzajemniana) odnosi sie do niego takze siostra szpi-
talna, Agnes Hannah von Kurovsky - prototyp Catherine
Barkley z Pozegnania s bronia (A Farewell to Anns).
Jeszcze jako rekonwalescent powraca ochotniczo na front
podczas wielkiej wloskiej ofensywy, lecz nastepnego dnia dostaje
zoltaczki i znow znajduje sie w szpitalu. Niebawem podpisane
zostaje zawieszenie broni miedzy Austria i Wlochami, He-
mingway odbywa jeszcze podroz statkiem na poludnie Wloch,
zwiedzajac Sycylie, nim w dniu 21 stycznia 1919 r. powroci do
Chicago, gdzie schodzacego o lasce z okretu "Giuseppe Verdi"
powita ojciec i siostra. Przyjmowany jest w ojczyznie jako
bohater, w prasie ukazuja sie notatki o mlodocianym komba-
tancie, pierwszym powracajacym z wloskiego frontu rannym
Amerykaninie. Lokalne pismo prosi go o wywiad, nadchodza
zaproszenia do kilku szkol i klubow, w ktorych barwnie opowiada
Hemingway o swych przezyciach wojennych. W lipcu 1919 r. jest
juz w na tyle dobrej formie zdrowotnej, ze moze wybrac sie do
polnocnego Michigan, Spedza tam czas na lowieniu ryb, czytaniu,
rozmyslaniu o wlasnej przyszlosci, ktora juz widzi wyraznie
w powolaniu pisarskim. Jedna z tych jego wypraw wedkarskich
dostarczy mu tematu do znakomitego opowiadania Rzeka dwoch
x ZYCIE
serc {Big Two-hearted River), ktorego centralna postacia jest
mlodzieniec, Nick Adams.
Okres terminowania. Z poczatkiem 1920 r. rozpoczyna
Hemingway prace w tygodniowym magazynie pisma <<The To-
ronto Star'? i do polowy maja dostarcza dziesieciu artykulow.
Wkrotce wyjezdza z Toronto rezygnujac ze stalej pracy w redakcji
pisma, do ktorego jednak posylac bedzie przez cztery lata, mniej
lub bardziej regularnie, materialy do druku. W sumie bylo tych
korespondencji sto piecdziesiat cztery. Dotyczyly zarowno wy-
praw wedkarskich, myslistwa, niektorych zdarzen z kroniki
kryminalnej, jak i licznych podrozy Hemingwaya, ktore przedsie-
bral badz z wlasnej inicjatywy, badz na zlecenie redakcji.
Z Toronto przeprowadza sie do Chicago, wchodzac w bliski
kontakt z kregami mlodych pisarzy tworzacych tzw. "grupe
z Chicago". Poznaje tu Sherwooda Andersena, jednego z naj-
wybitniejszych pisarzy amerykanskich tego czasu. W jesieni
1920 roku przyjmuje prace w miesieczniku spoldzielczym <<The
Cooperative Commonwealth>>. W tym to czasie poznaje swoja
przyszla zone, Elisabeth Hadley Richardson, z ktora bierze slub
3 wrzesnia 1921 r. Wkrotce potem Hemingway rezygnuje z pracy
w <<The Cooperative Commonwealth>> i - zaopatrzony w listy
polecajace Andersena do kilku jego znajomych Amerykanow
zamieszkalych w Paryzu - wyrusza z zona 8 grudnia jako
korespondent <<The Toronto Stan do Europy. W pakiecie listow
figuruja adresy m. in. wybitnej pisarki amerykanskiej Gertrudy
Stein, wlascicielki firmy ksiegarsko-wydawniczej "Shakespeare
and Company", Sylwii Beach (u ktorej pozna Jamesa Joyce'a)
i glosnego juz wtedy poety Ezry Pounda. Przed wyjazdem otrzy-
muje w Chicago dwa wysokie wloskie odznaczenia wojenne: Me-
daglia d'Argento al Valore Militare i Croce al Merito di Guerra.
Amerykanin w Paryzu. W Paryzu Hemingwayowie zatrzy-
muja sie w hotelu "Jacob", wskazanym przez Andersena, potem
zamieszkaja w poblizu Place du Tertre. Pisarz wkrotce odwiedza
Gertrude Stein, przynoszac jej do oceny fragment powiesci
AMERYKANIN W PARYZU
XI
i kilka wierszy. Podobaly sie jej wiersze, natomiast zlekcewazylapowiesc. Mowila: "za duzo tu opisu, i to niezbyt dobrego. Zacznij
raz jeszcze, z wieksza koncentracja"4. Gdy jednak pozniej dal jej
do przeczytania opowiadanie W Michigan {Up in Michigan)
napisane w Paryzu, pochwalila je, choc okreslila jako inaccro-
chable, tj. podobne do obrazu nie nadajacego sie do powieszenia na
scianie. Epitet ten nie zmartwil jednak debiutanta, skoro w ten
sam sposob okreslila pisarka Ulissesa Jamesa Joyce'a, ktorym to
dzielem Hemingway sie zachwycal. Zas W Michigan bylo pierw-
szym w pelni dojrzalym opowiadaniem, ktore weszlo na stale do
Hemingwayowskiego kanonu.
W Paryzu pisal poza tym krotkie impresjonistyczne utwory
i wiersze; niektore z nich nawet zyskaly pochlebna ocene Pounda.
Co zas do korespondencji dla <<The Toronto Star'>> - pierwsza
przeslal dopiero w dwa miesiace po przyjezdzie do Paryza, odtad
jednak nadsylal je regularnie. Ich tematy - dla przykladu -
turystyka w Szwajcarii, inflacja w Niemczech, polowy tunczyka
w Vigo, wybor Papieza Piusa XI, znaczenie Clemenceau w zyciu
politycznym Francji i in. W marcu 1922 roku redakcja porucza
mu obsluge prasowa miedzynarodowej konferencji ekonomicznej
w Genewie, w kwietniu jedzie do Rapallo, na konferencje,
w wyniku ktorej podpisany zostal traktat pokojowy miedzy ZSRR
a Niemcami. W czerwcu tegoz roku wybiera sie z zona do Wloch.
Dowiedziawszy sie w Mediolanie o obecnosci Mussoliniego
w tym miescie, przeprowadza z nim wywiad w redakcji "Popolo
d'Italia>>, gazety bedacej organem faszystow wloskich. Mussolini
ma wtedy 39 lat, stoi u progu wladzy.
W tym czasie, w wychodzacym w Nowym Orleanie pismie
<<Double Dealer>>, ukazuje sie wiersz Hemingwaya obok fragmen-
tu prozy innego mlodego, nieznanego pisarza - Williama Faulk-
nera. We wrzesniu tego roku pisze jeszcze korespondencje
4 G. S t e i n, The Autobiography of Alice B. Toklas, Stockholm 1947,
s. 219.
XII
ZYCIE
z Niemiec, po czym w tym samym miesiacu jedzie - tym razem
juz bez zony - do Konstantynopola, skad nadsylac bedzie
materialy na temat wojny turecko-greckiej. Boze Narodzenie ro-
ku 1922 spedzaja Hemingwayowic w Alpach, jednak w nastroju
popsutym przez pechowe zdarzenie. Oto jadacej z Paryza Hadlcy
skradziono walizke ze wszystkimi rekopisami meza. Byl to caly
jego dotychczasowy dorobek: powiesc, kilkanascie opowiadan,
trzydziesci wierszy. Ocalaly tylko dwa opowiadania: W Michigan
i Moj stary (My Old Man), poslane wczesniej do <<Cosmopolitan>>.
Wspomnienia z dwu przelotnych kontaktow z Hiszpania,
podczas jego podrozy statkiem na front wloski w okresie wojny
i w drodze powrotnej, utkwily silnie w pamieci Hemingwaya.
Zapragnal blizej poznac ten kraj i wybral sie tam w 1923 roku.
W Sewilli oglada po raz pierwszy walke bykow w towarzystwie
zaprzyjaznionych wydawcow McAlmona i Birda. Ten pierwszy
zaklada firme "Contact Editions", ktora oprocz wierszy m. in.
W. C. Williamsa, E. Pounda i jego wlasnych wydac ma debiu-
tancki tom Hemingwaya Three Stories and Ten Poems (Trzy
opowiadania i dziesiec wierszy). Ksiazka ukazuje sie latem 1923
roku w 300 egzemplarzach. William Bird natomiast rezerwuje
w swojej firmie "Three Mountains Press" miejsce dla nastepnego
tomu Hemingwaya in our time (w naszym czasie). Tomik, liczacy
trzydziesci dwie strony, zlozony z 18 miniatur proza, ukaze sie
z koncem tego roku w nakladzie 170 egzemplarzy. Przedtem jed-
nak, w lipcu tegoz roku, pisarz oglada z zona fieste w Pamplonie,
w polnocnej Hiszpanii, rejestrujac w krotkich reportazach swe fa-
scynacje egzotyka hiszpanska. W polowie sierpnia wraca do Toronto
na okres pologu Hadley. 9 pazdziernika przychodzi na swiat pierw-
szy jego syn, John. W styczniu 1924 roku opuszcza wraz z rodzina
Toronto, rezygnujac z pracy w <<Toronto Star>> i przybywa znow
do Paryza. Zyje z zona w ubostwie, satysfakcje plyna jednak
z uprawiania literatury. Rozpoczyna prace nad Rzeka dwu serc,
a niemieckie czasopismo ?'Der Querschnitt'? drukuje opowiadanie
Niepokonany (The Undefeated), napisane jesienia. W tymze roku
AMERYKANIN W PARYZU XIII
podejmuje z zona jeszcze jedna podroz do Hiszpanii; oglada walkibykow, a nawet sam bierze udzial w amatorskich walkach,
zwyczajowo odbywajacych sie w czasie fiesty. Wedle relacji
przyjaciol, byl nieustraszony. Podczas tego pobytu zwiedzil
rowniez gorzyste okolice kraju Baskow. W Hiszpanii spotkal
DOS Passosa, z ktorym utrzymywal serdeczne stosunki od czasu
pobytu w Paryzu. W tym okresie, we wplywowym magazynie
literackim <<Dial>>, ukazuje sie pochlebna recenzja Edmunda
Wilsona z dwu pierwszych ksiazek Hemingwaya.
Zimowe miesiace z poczatkiem 1925 r. spedzil Hemingway
z zona w Alpach austriackich; jezdzil tam na nartach i grywal
w pokera. Tam tez przyjal propozycje firmy wydawniczej "Boni
and Liveright" odnosnie do wydania wiekszego zbioru opowiadan.
Tom nosic mial tytul In Our Time. Oferte na te sama propozycje
otrzymuje po powrocie do Paryza rowniez od przedstawiciela
wydawnictwa Scribner's, Maxwella Perkinsa, ktoremu jednak
w zamian proponuje ksiazke o walce bykow; co zas do opowiadan,
wyznaje, ze uprawia wylacznie ten gatunek, gdyz powiesc uwaza
za przestarzala. Zainteresowanie Perkinsa zawdziecza Hemingway
nieznanemu jeszcze osobiscie Francisowi Scottowi Fitzgeraldowi,
autorowi Wielkiego Gatsby, rownie jak on pochodzacemu ze
Srodkowego Zachodu.
Ten rok, 1925, jest bogatym okresem w zyciu i tworczosci
pisarza. W maju poznaje osobiscie Fitzgeralda, z ktorym odtad
laczyc go bedzie dlugotrwala przyjazn. Jest pelen zachwytu dla
jego Wielkiego Gatsby. Spedza z nim lato w Hiszpanii, ktory to
wyjazd zwiazany jest z zamowiona przez <<Der Querschnitti?
ksiazka o walce bykow. Pierwszym etapem podrozy jest Pamplona,
nastepnie Madryt i Walencja, w ktorej Hemingway rozpoczyna
prace nad powiescia, nadajac jej pierwotnie tytul Fiesta. Jej
bohaterem, wystepujacym w ksiazce pod nazwiskiem Romero,
jest slynny toreador Ordonez. Juz 21 sierpnia stawia Hemingway
na ostatniej stronie powiesci slowo "koniec". Bedzie jednak
pracowal nad nia dalej, a w pozniejszej fazie, w trakcie przepisy-
XIV
ZYCIE
wania na maszynie, zmieni jej tytul na Sionce tez wschodzi (The
Sun also Rises), zaczerpniety z biblijnej ksiegi Eklezjasty. W tym
samym roku pisze pare opowiadan, jak np.: Dziesiecioro Indian
(Ten Indians; w nastepnym roku zmieni je piszac nowa wersje),
Piecdziesiat kawalkow (Fifty Grand), oraz, juz po powrocie do
Paryza - powiesc The Torrents of Spring (Strumienie wiosny).
Powiesc ta zawiera parodie stylu Sherwooda Andersena, szczegol-
nie z pozniejszego okresu jego tworczosci i stanowi satyre na
stosunki amerykanskie. Ukazala sie nakladem firmy Scribner's
w 1926 r. Nawiazanie kontaktu z tym wydawca poprawia znacznie
sytuacje materialna Hemingwaya. Za The Torrents of Spring oraz
-zaliczkowo - za Slonce tez wschodzi otrzymuje tysiac piecset
dolarow. Jeszcze w 1925 roku przepisujac poprawia te powiesc,
a w maju nastepnego roku, w czasie kolejnego pobytu w Hiszpanii,
daje ja do przeczytania Fitzgeraldowi, za ktorego rada skresla
pierwszych pietnascie stron, przedstawiajacych biografie jej kilku
bohaterow. Zreszta Fitzgerald ksiazke wysoko ocenil. Tymcza-
sem w pazdzierniku 1925 r. ukazal sie w Nowym Jorku tom In Our
Time w nakladzie 1300 egz. nie zwracajac szczegolniejszej uwagi.
Niemniej angielski wydawca Jonathan Cape wydal go w Londynie
a nadto zwrocil sie do firmy Scribner's proszac o odbitki powiesci
Slonce tez wschodzi z mysla o brytyjskim wydaniu.
Z rokiem 1925 wiaze sie ponoc geneza okreslenia "stracone
pokolenie" stosowanego przez Gertrude Stein w odniesieniu do
tych tworcow, glownie amerykanskich, ktorzy przeszli przez
doswiadczenia pierwszej wojny swiatowej i nie mogli sobie
pozniej znalezc miejsca w powojennym swiecie. Pochodzi ono od
wlasciciela warsztatu, w ktorym Gertruda Stein naprawiala swoj
samochod. Chwalil on swych mlodszych uczniow jako bardzo
zdolnych, twierdzil natomiast, ze ci starsi, w wieku 22-30 lat nie
moga niczego sie nauczyc.;C'est une generation perdue" ("To
stracone pokolenie") - mawial5.
5 Por: C. B a k e r, Ernest Hemingway: A Life Story, op. dr., s. 155.
XV
PIERWSZE SUKCESY
Pierwsze sukcesy. Caly rok 1926, wyjawszy krotki wyjazd doNowego Jorku, spedza Hemingway w Europie, przy czym
wspomniany letni pobyt w Hiszpanii przynosi nie tylko ostateczna
korekte powiesci Slonce tez wschodzi, lecz i rozpoczecie pracy nad
nowa ksiazka Smierc po poludniu (^Death in the Afternoon), a nadto
takie, klasyczne juz, utwory nowelistyki amerykanskiej, jak Mor-
dercy (Killers), Dzisiaj jest piatek (Today is Friday) i nowa wersja
opowiadania Dziesiecioro Indian.
Jesienia ukazuje sie drukiem Sionce tez wschodzi. Powiesc
spotyka sie z wysokim uznaniem krytyki amerykanskiej a takze
miedzynarodowych kregow literackich Paryza. Zyskuje od wrzes-
nia do grudnia naklad siedmiu tysiecy egzemplarzy. Wkrotce
Sprzedaz wzrosnie do dwunastu tysiecy; jest to wiec pierwszy
powazny sukces czytelniczy Hemingwaya. Honoraria z tej ksiazki
przeznacza dla zony. Bowiem komplikuje sie zycie prywatne
pisarza: malzenstwo z Hadley zdradza cechy rozkladu. Coraz
wiecej miejsca w mysli i zyciu Hemingwaya zajmuje dawna
przyjaciolka zony, pochodzaca rowniez z St. Louis, Pauline
Pfeiffer, dziennikarka zwiazana z magazynem <<Vogue>>. 18 maja
1927 roku pisarz bierze z nia slub katolicki na tej zasadzie, ze
przed dziewieciu laty ochrzczony zostal podczas wojny w szpitalu
polowym we Wloszech przez katolickiego ksiedza. Poprzedni
zwiazek z Hadley, jako slub protestancki, zostal uniewazniony.
Odtad Hemingway podkreslal czesto, ze jest katolikiem i utrzy-
mywal, ze pierwiastek wiary jest u niego silniejszy niz intelekt
i wiedza.
W pazdzierniku 1927 roku ukazuje sie tom opowiadan Men
Without W omen (Mezczyzni bez kobiet) zlozony z 14 utworow,
wsrod nich tak cenionych, jak Mordercy czy Wzgorza biale jak
slonie {HUls Like Whhe Elephants). W ciagu trzech miesiecy
ksiazka osiaga 15 tysiecy nakladu. W tymze roku Hemingway
przenosi sie ze swa druga zona do Stanow i zamieszkuje w miejscowo-
sci Key West na wysepce stanowiacej najdalej na poludnic
wysuniety cypel Florydy, jednakze lato spedza w swej ulubionej
XVI
ZYCIE
Hiszpanii. Pamplona, San Sebastian, Walencja - to etapy
tegorocznego pobytu. Czeste podroze do tego kraju beda powta-
rzaly sie, jak staly refren w jego biografii, dajac mu nie tylko
kompetencje w zakresie walk bykow, stanowiacych temat Smierci
po poludniu, nad ktora nadal pracuje, ale i znajomosc stosunkow
spoleczno-politycznych. Przyda mu sie ona pozniej, kiedy pisac
bedzie powiesc o wojnie domowej w Hiszpanii. W tym samym
roku rozpoczyna prace nad swa nastepna powiescia, ktora okresla
jako "cos w rodzaju wspolczesnego TomaJoncsa". Po dwudziestu
dwu rozdzialach jednak przerywa prace nad nia. Fascynuje go -
nie od dzis - inny temat: przezycia w okresie I wojny swiatowej
we Wloszech. Pomysl konkretyzuje sie i Hemingway zaczyna
pisac nowa ksiazke.
W roku 1928 w zyciu prywatnym pisarza zachodza dwa
przeciwstawne wydarzenia, przydajace temu okresowi dramaty-
cznego wymiaru: przychodzi na swiat drugi jego syn, Patrick,
w grudniu zas ojciec Hemingwaya popelnia samobojstwo. Echo
wstrzasu, jakim byla dla niego samobojcza smierc ojca, znajduje-
my w pozniejszych utworach, a wsrod nich w Komu bije dzwon
(For Whom the Beli Tolis).
Na przelomie tego i nastepnego roku, pracujac srednio szesc
godzin dziennie, Hemingway poprawia i przepisuje powiesc
wojenna, ustalajac dla niej ostatecznie tytul zaczerpniety z wiersza
George'a Peele'a - A Farewell to Arms (^Pozegnanie z bronia).
Max Perkins, wyborny znawca i redaktor Scribnera, bedacy
jednoczesnie doradca i przyjacielem pisarzy (m.in. Thomasa
Wo^fe'a, Fitzgeralda i in.), a takze DOS Passos i inni koledzy po
piorze byli zachwyceni powiescia. Nim jednak ksiazka ukazala sie
drukiem, zdazyl Hemingway spedzic znowu trzy letnie miesiace
w Hiszpanii. Zapisal ponownie na swym koncie fieste w Pamplonie,
walki bykow w Huesca, feerie w Walencji itp.
Do legendy Hemingwayowskiej nalezy pieczolowitosc, z jaka
dokonywal juz w Paryzu, w czerwcu 1929 r., korekty drukarskiej
Pozegnania z bronia, przed ksiazkowym wydaniem powiesci.
SLAWA XVII
Istnieje uporczywa tradycja mowiaca o sicdemnastokrotnymprzepisywaniu przez pisarza zakonczenia powiesci. Sam He-
mingway w jednym z wywiadow podniosl te liczbe do trzydziestu
dziewieciu. Innym epizodem zwiazanym z ta powiescia bylo
wycofanie ze sprzedazy - na rozkaz szefa policji bostonskicj -
czerwcowego i lipcowego numeru <<Scribner's Magazinc') z kolej-
nymi odcinkami Pozegnania z bronia. Fakt ten, przynoszacy
wstyd cenzurze bostonskiej, przyczynil sie wydatnie do zwieksze-
nia popularnosci ksiazki, ktora w miesiac po wydaniu uzyskala
naklad 28 tysiecy egzemplarzy i znalazla sie na szczycie listy
bestsellerow obok Na zachodzie bez zmian Remarque'a. A nie byl
to slaby rok dla literatury amerykanskiej; rok wydania takich
powiesci, jak Wscieklosc i wrzask Faulknera, 42 rownoleznik DOS
Passosa, Czula jest noc Fitzgeralda. O ile jednak uznanie dla
arcydziela Faulknerowskicgo przyszlo znacznie pozniej, Pozegna-
nie z bronia zyskalo od razu entuzjastyczne przyjecie krytyki.
Allen Tate, wybitny amerykanski poeta i krytyk, nazwal powiesc
arcydzielem, wielu krytykow uznalo ja za najlepsza powiesc
O pierwszej wojnie swiatowej.
Slawa. Hemingway zyskuje miedzynarodowa renome; po-
wiesc szybko przetlumaczona zostaje na kilka jezykow (m.in.
polski przeklad ukazuje sie w 1931 r.). Czasopisma oferuja mu
najwyzsze honoraria (np. <<Fortune>> placi mu tysiac dolarow za
liczacy ok. 10 stron maszynopis artykulu o walce bykow). Wszelka
krytyka natomiast doprowadza Hemingwaya do pasji.
Po wydaniu Pozegnania z bronia, przez okres prawie poltora-
roczny, przebywa pisarz z zona w kraju. Do lipca mieszkaja w Key
West, na lato wyjezdzaja do Montany, gdzie Hemingway z zapalem
oddaje sie polowaniom. Na tym polu tez odnosi sukcesy; w ciagu
jednego tygodnia udaje mu sie ustrzelic dwa niedzwiedzie.
Tereny rzeki Yellowstone dostarczaja mu emocji wedkarskich.
Otoczony przyjaciolmi, lubiacy towarzystwo, prowadzi zycie
wesole, zdrowe, a jednoczesnie pracowite. W tym czasie, 22
wrzesnia 1930 roku, odbywa sie w nowojorskim Thc National
2 - BN II 144 H, Hemingway: Komu bije dxwon
XVIII ZYCIE
Theatre premiera przerobki scenicznej Pozegnania z bronia i odnosiznaczny sukces. Jest paradoksem, ze szczyt powodzenia Hemin-
gwaya przypada na okres wielkiego kryzysu ekonomicznego
w Stanach. Skonczyl sie "wiek jazzu", ktorego epikiem byl Scott
Fitzgerald - i jego gwiazda mocno przygasla. Tymczasem autor
Pozegnania z bronia sprzedaje prawa filmowe na te powiesc za
dwadziescia cztery tysiace dolarow. Glowna role grac ma Gary
Cooper, jeden z bliskich przyjaciol pisarza.
Listopad 1930 r. okazuje sie dla Hemingwaya pechowy. Ulega
powaznemu wypadkowi samochodowemu, jadac razem z DOS
Passosem. Skomplikowane zlamanie prawej reki wymaga dwumie-
siecznego pobytu w szpitalu. Po powrocie do domu pisarz
kontynuuje prace nad ksiazka o walce bykow, z ktora wiaze duze
ambicje. Dla zebrania dodatkowych materialow, ilustracji, facho-
wej terminologii, udaje sie latem 1931 r. do Hiszpanii. Natrafia tu
na przemiany rewolucyjne, zwiazane z wyborczym zwyciestwem
republikanow, obaleniem monarchii i proklamacja Republiki
w kwietniu. Tu i owdzie odbywaja sie jeszcze demonstracje
karlistow, krol jednak opuscil juz kraj, Herrtingway byl zatem
nieomal swiadkiem narodzin II Republiki, podobnie jak za kilka
lat stanie sie swiadkiem jej agonii.
Wraca do Stanow z koncem lata, aby skonczyc ksiazke.
Opracowanie jej ostatniego rozdzialu w listopadzie zbiega sie
z przyjsciem na swiat trzeciego syna pisarza, ktoremu zostalo
nadane imie Gregory Hancock (tak sie nazywal pierwszy sygnata-
riusz Deklaracji Niepodleglosci Stanow). Ostateczna wersja ksiazki
gotowa jest w styczniu 1932 r. Wkrotce potem plynie Hemingway
na Kube do Hawany. Pracuje tu nad opowiadaniami i oddaje sie
ulubionemu odtad zajeciu, dalekomorskim polowom, w czasie
ktorych uczy sie polowac na marliny.
W pazdzierniku 1932 r. ukazuje sie drukiem Smierc po
poludniu. Tom zawiera procz tekstu powiesci i slownika terminow
fachowych kilka opowiadan. Ksiazka zostaje przyjeta z duza
rezerwa, krytycy stwierdzaja obnizenie lotu Hemingwayowskiej
PODROZE. AFRYKA XIX
prozy; w podjeciu tej tematyki widza nadto ucieczke od palacychproblemow spolecznych okresu wielkiego kryzysu, ktory Amery-
ka wowczas przezywala.
Podroze. Afryka. Z poczatkiem 1933 roku pisarz plynie
znow na Kube i ponad sto dni spedza na morzu w wynajetym
statku "Anita" lowiac marliny. W tym tez roku nawiazuje
wspolprace z miesiecznikiem <<Esquire>>, ktora trwac bedzie trzy
lata. Nadsylac ma artykuly, szkice, reportaze dotyczace rybolow-
stwa, myslistwa i boksu. Przygotowuje nadto nowy tom opowiadan,
ktory ukazuje sie w pazdzierniku tegoz roku pod tytulem Winner
Take Nothing (Zwyciezco nic nie bierz), znow nie przynoszac mu
sukcesu. Gdy w sierpniu jest ponownie w Hawanie, gdzie
przygotowuje sie do planowanej od lat podrozy do Afryki, na
Kubie zachodza rewolucyjne przemiany. Obalono dotychczaso-
wego dyktatora Gerarda Machado ("wszawego tyrana" - jak
nazywal go pisarz, nienawidzacy wszelkiej dyktatury), zas prezy-
dentem zostaje dr Carlos Manuel de Cespedes.
7 sierpnia 1933 roku Hemingway wyrusza z zona w podroz,
ktorej pierwszym etapem jest znow Hiszpania. Spedzaja tam
oboje dwa miesiace. Kraj ten byl od trzech lat republika, ale
ludnosc wiejska zyla nadal w nedzy, wzrastalo bezrobocie, bedace
zreszta wynikiem ogolnoswiatowego kryzysu, a biurokracja mar-
notrawila spoleczne fundusze. Narastaly nastroje reakcyjne, kon-
solidowaly sie ugrupowania prawicowe i faszystowskie, zanosilo
sie na nowe gwaltowne zmiany.
Hemingway spedza wiele czasu ze swym przyjacielem, mala-
rzem i rewolucjonista, Luisem Ouintanilla, z ktorym poluje na
dziki w Estremadurze. Oczywiscie nie pomija tez walk bykow.
Konczy rowniez rozpoczete w Key West opowiadanie One trip
Across (Przeprawa), ktore drukuje w miesieczniku <<Cosmopolitan>>,
a w przyszlosci wlaczy do powiesci Miec i nie miec (To Have and
Have Not) jako jej pierwsza czesc.
Miesiac przebywaja Hemingwayowie w Paryzu, zas 8 grudnia
1933 roku laduja w Mombasa, nastepnie pociagiem udaja sie do
XX ZYCIE
Nairobi. Pisarz jest pod wielkim wrazeniem kontynentu afrykan-skiego i wykorzystuje swoj pobyt, jak tylko pelnia sil dojrzalego
wieku na to mu pozwala. Wstaje o piatej rano i caly dzien spedza
na polowaniach z Paulina, znajomym z Key West, Charlesem
Thompsonem, i zawodowym mysliwym, Philipem Percivalem.
Jezdza samochodem na tereny lowow w Tanganice, nieraz 300 km
na poludnie od Nairobi.
W marcu 1934 r. Hemingwayowie powracaja do Francji. Po
drodze znow Paryz i spotkanie z Joycem oraz Sylwia Beach w jej
slynnej ksiegarni wydawniczej, w ktorej m.in. ukazal sie Ulisses.
W kwietniu, po powrocie do Stanow, do Key West, Hemingway
zaczyna pisac ksiazke o Afryce. Wtedy wlasnie nadarza sie okazja
kupna statku, ktory pozwolilby mu czesciej i skuteczniej niz dotad
oddawac sie jednej z jego wielkich namietnosci - morskim
polowom. Nazywa go "Pilar" ku czci Swietej Dziewicy, patronki
Hiszpanii, ktorej grob odwiedzil w Saragossie, podczas ferii. Po
odnowieniu bedzie uzytkowac go przez wiele lat. 9 maja 1934 r.
"Pilar" zawija do Miami. Odtad dzielic bedzie pisarz czas miedzy
wyprawy rybackie i ksiazke o Afryce.
Hemingway ma teraz 35 lat, siegnal szczytu swych pragnien:
jest slawny, otrzymuje najwyzsze honoraria, a przy tym jest
wolny, prowadzi nie skrepowany tryb zycia - podroze, morskie
wyprawy, literatura, zycie towarzyskie. Jest pewien wlasnych
racji: w sierpniu ukazuje sie w <<Esquire>> jego esej Defense of Dirty
Words (W obronie brzydkich slow), nawiazujacy do stawianych
mu zarzutow chlopiecego lubowania sie w uzywaniu nieprzyzwo-
itych wyrazow w ksiazkach.
Praca nad ksiazka o Afryce dobiegla juz konca; rekopis liczy
492 strony. Hemingway jest z niej zadowolony. Wiaze wielkie
nadzieje z ta pozycja. Szczegolnym punktem ambicji pisarskiej
byl opis tego kontynentu, jego krajobrazu, oddanie atmosfery
polowan, "absolutnej prawdy" przezyc. Sadzil, ze to najlepsza
z ksiazek, jakie napisal. Powiesc ukazuje sie w pazdzierniku 1935
r. i nosi tytul Zielone wzgorza Afryki (Green Hilis of Africa).
PODROZE. AFRYKA XXI
Recepcja jej przynosi mu jednak gorzkie rozczarowanie.' Krytycyzgodnie ja przyjmuja jako zdecydowanie slaba w dorobku Hemin-
gwaya. Mimo to slawa pisarza jasnieje nadal nie gasnacym
blaskiem. Jest "gwiazda", jest juz osobistoscia legendarna, prasa
nie szczedzi miejsca wiadomosciom na temat jego zycia prywatne-
go, on sam - trzeba przyznac - przyczynia sie do ekscytowania
opinii. To gwaltownie, w artykule Notes on life and letters (Uwagi
o zyciu i literaturze), atakuje Williama Saroyana za Chlopca na
latajacym trapezie, w ktorym autor powolywal sie zbyt nachalnie
-zdaniem Hemingwaya - na niego, Faulknera, Joyce'a i innych
pisarzy, to przestrzega w <<Esquire>> przed nieuchronnym wybu-
chem wojny w Europie 6, to znowu w)ednym ze swych czestych
treningow bokserskich ze znajomymi podbija oko poecie Wallace'owi
Stevensowi. W Key West jest znana i popularna postacia, wrecz
turystyczna atrakcja tej miejscowosci, gdy w swych rybackich
spodniach, z patriarchalna broda idzie na zakupy czy do baru.
Odwiedzaja go przyjaciele; w kwietniu DOS Passos wybiera sie
z nim na polow w okolice wyspy Bimini, w archipelagu Bahama.
W lutym 1936 roku oglasza w <<Esquirei? The Tradesman's Return
(Powrot handlowca), ktory pozniej stanowic bedzie druga czesc
powiesci Miec i nie miec, a w sierpniu - Sniegi Kilimandzaro (The
Snows of Kilimanjaro), przyjete z ogromnym aplauzem jako
wybitne osiagniecie artystyczne. W miesiac pozniej drukuje
Krotki szczesliwy zywot Franciszka Macombera (The Short Happy
Life of Francis Macomber), opowiadanie zwiazane rowniez
z afrykanska wyprawa pisarza.
W lipcu 1936 roku wybucha w Hiszpanii wojna domowa.
Wiadomosc ta zastaje pisarza na jednej z wypraw morskich
w poblizu Kuby. Wzburzony nia, sledzi bieg wypadkow, od
poczatku zdecydowany wrog faszyzmu, systemu, ktory poznal we
Wloszech. DOS Passos donosi mu w liscie, ze ich wspolny
6 Uwagi o nastepnej wojnie [w:] Sygnowano: Ernest Hemingway, op.
cit., s. 243-252.
XXII ZYCIE
przyjaciel Luis Quintanilla zostal oficerem armii republikanskiej.Hemingway mysli o wyjezdzie do Hiszpanii, przedtem jednak
pragnie skonczyc trzecia czesc powiesci Miec i nie miec. Korzysta-
jac z zaproszenia przyjaciol jada Hemingwayowie na ich rancho
w stanie Wyoming.
Wojna hiszpanska od poczatku mobilizuje pisarza do akcji:
pomaga on zgromadzic sume czterdziestu tysiecy dolarow na za-
kup ambulansow i sprzetu medycznego dla armii republikanskiej,
ofiarowujac od siebie na ten cel poltora tysiaca dolarow. W No-
wym Jorku prowadzi rozmowy na temat korespondencji z Hisz-
panii dla agencji prasowej NANA (North American Newspaper
Alliance), ktorej dyrektorem jest John N. Wheeler. 2 stycznia
1937 r. konczy w Key West Miec i nie miec i angazuje sie coraz
czynniej w sprawe tej wojny: przerabia tekst komentarza do filmu
Prudencio de Poreda Hiszpania w ogniu o barbarzynskich bom-
bardowaniach faszystowskich samolotow, oblezeniu Alkazaru
w Toledo i zwycieskich walkach wojsk republikanskich w gorach
Guadarrama. Premiera filmu odbyla sie 28 stycznia 1937 r.,
poprzedzona wstepem Hemingwaya. Takze w styczniu przyjmuje
pisarz funkcje kierownika komitetu ambulansow w oddziale
medycznym stowarzyszenia Amerykanskich Przyjaciol Demo-
kracji Hiszpanskiej. Od samego poczatku wojny zatem nie
podlega watpliwosci dla Hemingwaya kwestia, po czyjej stronie
jest slusznosc. Jednakze jego stosunek do tej wojny i do faszyzmu
podyktowany jest bardziej wzgledami humanitarnymi niz poli-
tycznymi. Pragnie pojechac do Hiszpanii, aby sie przekonac, jak
dalece linia podzialu miedzy "czerwonymi" a "bialymi" odpo-
wiada pojeciom humanizmu i anty humanizmu. Jednoczesnie
zdaje sobie sprawe z tego, ze wojna ta jest "proba generalna
nieuniknionej wojny europejskiej". W lutym jest znowu w No-
wym Jorku - po krotkim pobycie w Key West - i angazuje sie
w nowa akcje, zainicjowana przez DOS Passosa: zbieranie fun-
duszow na nastepny film o wojnie hiszpanskiej, ktorego re-
zyserem ma byc komunista dunski Joris Ivens. Strona organi-
ce WALCZACEJ HISZPANII XXIII
zacyjno-finansowa tego przedsiewziecia zajmowali sie nadto
Archibald MacLeish i Lilian Helman. 27 lutego Hemingway
plynie juz do Hiszpanii na statku "Paris" jako korespondent
agencji NANA.
W walczacej Hiszpanii. W wywiadzie udzielonym przed
wyjazdem Hemingway powiedzial, ze celem jego podrozy do
Hiszpanii jest uswiadomienie ludziom, iz toczy sie nowy rodzaj
wojny: wojna "totalna", w ktorej udzial biora wszyscy. Podroz
przerwal na 10 dni, zatrzymujac sie w Paryzu, gdzie m. in.
odwiedzil lewicowego poete Roberta Desnosa. W Hiszpanii
spotyka ponownie Luisa Quintanille, ktory z artysty malarza
przeobrazil sie w czlowieka czynu, biorac udzial w wojnie od
poczatku, od ataku Lojalistow na koszary Montana w Madrycie
po walki w gorach Guadarrama, w Toledo i na przedmiesciach
Madrytu. Jego pracownia wraz z dzielami zostala zniszczona.
Hemingway wyladowal w Alicante 18 marca 1937 r., w dniu,
w ktorym ludnosc tego miasta swietowala pomyslna wiadomosc
z frontu o triumfalnym zwyciestwie wojsk republikanskich na
froncie Guadalajara. Te rowniez date nosi pierwsza nadeslana do
agencji NANA korespondencja Hemingwaya. 20 marca pisarz
jedzie przydzielonym mu samochodem do Madrytu. Zamieszkuje
tam w hotelu "Florida". Celem pierwszego reporterskiego wy-
jazdu z Madrytu jest zwiedzenie pola bitwy pod Guadalajara
i Brihuega. Poznaje tam generala Hansa Kahie, uciekiniera
z hitlerowskich Niemiec, ktory bronil Madrytu pod dowodztwem
gen. Miaji. Spotyka takze podczas swej podrozy Marte Gellhorn,
dziennikarke, korespondentke ?'CoUicr's>>, ktora poprzedniego
lata poznal w St. Louis, W samym Madrycie - znajomych
i przyjaciol coraz wiecej. Pojawil sie w wojennej Hiszpanii bardzo
mu oddany Fitzgerald, jednym z lokatorow hotelu "Florida" zo-
stal rowniez DOS Passos. Spotyka tam nadto Saint-Exupery'ego,
pozniejszego autora Ziemi, planety ludzi. Hemingway cieszyl sie
statusem czolowego pisarza wojennego, stad jego uprzywilejo-
wana pozycja. Mial samochod do dyspozycji, zawsze odpowiednia
XXIV 2YCIK
ilosc racjonowanej benzyny, zywnosci. Bywal czestym gosciemw hotelu "Gaylord", gdzie miescila sie glowna siedziba ekipy
radzieckiej. Spotykal tu radzieckiego pisarza Uje Erenburga,
publicyste Michaila Kolcowa, korespondenta "Prawdy" i "Izwie-
stii>>, ktory byl dlan glownym zrodlem informacji, a takze przy-
wodcow hiszpanskich, Enrique Listera, Juana Modesto, El Cam-
pesina, bedacych w scislym kontakcie z doradcami radzieckimi
i zadziwiajacych go znajomoscia jezyka rosyjskiego.
W kwietniu 1937 r. pracowal pisarz z holenderskim rezyserem
Jorisem Ivensem i kamerzysta Johnem Fcrno nad filmem The
Spanish Earth (Na hiszpanskiej ziemi}. Szli oni za oddzialami
armii republikanskiej atakujacej rebeliantow w rejonie Casa del
Campo, pod ogniem artylerii nieprzyjacielskiej, skupionym naj-
silniej na miejscowosci Carabanchel. Hotel "Florida", w ktorym
mieszkal Hemingway, znajdowal sie takze w dzielnicy stale
bombardowanej przez artylerie badz samoloty Franco.
Jedna z waznych funkcji Hemingwaya w Madrycie - oprocz
korespondencji dla NANA - bylo zaopatrywanie kombatantow
w pieniadze, pochodzace ze zbiorek spoleczenstwa amerykan-
skiego, i w zywnosc, ktora zdobywal z duza pomyslowoscia.
Czesto odwiedzal XI Brygade, zlozona glownie z niemieckich
komunistow, a dowodzona przez Hansa Kahlc (nb. poczatkowo
o nim chcial napisac swa ksiazke), najbardziej jednak przyciagala
jego uwage XII Brygada Miedzynarodowa; jej dowodca byl
gen. Lukacs, 41-letni Wegier, pisarz, autor opowiadan i powiesci,
ktorego wlasciwe nazwisko brzmialo Mate Zalka. Wielka sym-
patia darzyl Hemingway rowniez lekarza Brygady, Wernera
Heillbruna i jej komisarza politycznego Gustawa Reglera, pisarza
niemieckiego, uciekiniera z Niemiec hitlerowskich, komuniste,
przyszlego autora ksiazki o wojnie hiszpanskiej Wielka krucjata.
Od niego to zaczerpnal Hemingway sporo informacji, w szcze-
golnosci dotyczacych Andre Marty'ego, komendanta Brygad
Miedzynarodowych w rejonie Albacete, ktorego obaj nie znosili.
Z rowna antypatia zreszta odnosil sie do Marty'ego Ilja Erenburg.
W WAI.C:7-A?:li] HISZPANII XXV
Natomiast wielki szacunek Hemingwaya budzil owczesny do-
wodca XIV Brygady Miedzynarodowej, general Karol Swier-
czewski, wystepujacy pod pseudonimem Walter, z ktorym pisarz
zawarl bliska znajomosc i ktorego sportretowai pozniej pod
nazwiskiem Golza w Konni bije (.tefow.
W Madrycie wciaz trwaly ciezkie bombardowania ludnosci
cywilnej, ktorych barbarzynstwo oburzalo Hemingwaya. Po
45 dniach swego pierwszego pobytu w wojennej Hiszpanii wraca
do Stanow okretem "Normandie". 4 czerwca 1937 r. wyglasza
przemowienie na II Zjezdzie Pisarzy Amerykanskich w Carnegie
Hali, w obecnosci trzech i pol tysiaca zebranych. Zjazdowi
przewodniczyl Archibald MacLeish, zas organizatorem calej
imprezy byla Liga Pisarzy Amerykanskich. W swym pierwszym
w zyciu publicznym przemowieniu Hemingway opowiedzial sie
po stronie pisarzy swiadomych swej roli spolecznej i koniecznosci
walki ze ziem, ktore widzial w faszyzmie. "Problem pisarza sie nie
zmienia - mowil. Stanowi go zawsze pisanie prawdy i odkry-
wanie prawdy [...] Istnieje tylko jeden system rzadow, ktory nic
moze wydac dobrych pisarzy, a systemem tym jest faszyzm"'. Po
Zjezdzie doszla do Hemingwaya wiadomosc o tragicznym losie
jego hiszpanskich przyjaciol: 16 czerwca zabity zostal general
Lukacs, a Gustaw Rcgler ciezko ranny, zas nastepnego dnia polegl
dr Heillbrun.
W Bialym Domu odbywa sie przed prezydentem Rooscveltcm
i jego zona, a w obecnosci Hemingwaya, Ivensa i Marty Gellhorn,
pokaz filmu \a hiszpanskiej ziemi, z komentarzem napisanym
przez Hemingwaya. W pare dni pozniej wszyscy troje jada z tym
filmem do Kalifornii, gdzie po projekcji Hemingway, przejety
wiadomoscia o smierci zaprzyjaznionych z nim osob z XII Bry-
gady, wyglasza dlugie, pelne osobistego zaangazowania i emocji
przemowienie, po ktorym apeluje o dalsze ofiary pieniezne na
' Cvt. wg: C. B a k e r, Hemingway: The Writer as Artisl, Princcton
1956,s. 224.
XXVI ZYCIE
rzecz pomocy dla Hiszpanii. Ze zgromadzonych wowczas fun-duszow (ok. 20 tysiecy dolarow), zakupiono dwadziescia ambu-
lansow.
W sierpniu 1937 r. pisarz znow jedzie do Hiszpanii. Sytuacja
Republiki jest trudna. W rekach rebeliantow jest juz okolo
2/3 terytorium Hiszpanii. Jednakze na froncie aragonskim
w okolicy Saragossy wojska rzadowe zdobywaja w ofensywie
Belchite. Hcmingway wraz z Marta Gellhorn i publicysta Her-
bertem Matthews sa pierwszymi amerykanskimi koresponden-
tami w tym miescie.
Tymczasem w Stanach ukazala sie powiesc Miec i nie miec,
ktora stala sie bestsellerem, choc recepcja krytyczna byla dosc
zroznicowana. Krytycy dostrzegli jednak nowy ton spolecznych
zainteresowan w jego pisarstwie. Z koncem pazdziernika konczy
Hemingway rozpoczeta w lecie sztuke Piata kolumna (The Fifth
Column), ktora dawala obraz politycznych stosunkow panujacych
w Madrycie jesienia 1937 r. Tytul jej pochodzil od oslawionego
powiedzenia rcbelianckiego generala Moli, ktory na poczatku
bitwy o Madryt latem 1936 r. chelpliwie oswiadczyl, ze stolica
Hiszpanii zostanie zdobyta przez maszerujace na miasto cztery
kolumny wojsk frankistowskich i przez piata kolumne, ktora
dziala wewnatrz miasta. Odtad okreslenie "piata kolumna" ozna-
czalo zorganizowana faszystowska dywersje podziemna. Pro-
tagoniste sztuki, Philipa Rawlinsa, utworzyl Hemingway z grub-
sza wedlug wlasnego portretu w wyimaginowanej roli agenta
kontrwywiadu. Postac kobieca natomiast uformowal na podo-
bienstwo Marty Gellhorn, ukazujac rozwijajaca sie miedzy nimi
milosc.
W grudniu Hemingway jest juz na froncie pod Teruelem,
opisujac dla NANA zdobycie tego miasta w toku ofensywy
republikanskiej. Na Swieta Bozego Narodzenia wraca do Barce-
lony, nastepnie udaje sie do Paryza, gdzie czeka na niego
zona, Paulina, ktora wybierala sie za nim do Hiszpanii. 12 styc/.nia
1938 roku poplyneli razem do Nowego Jorku. Pisarz krotko
W WALCZACEJ HISZPANII XXVII
przebywa jednak w kraju. W marcu wyrusza znow przez Paryz do
Hiszpanii. Przybywa do Barcelony l kwietnia, na okres ciezkich
walk obronnych wojsk republikanskich nad rzeka Ebro, podczas
ofensywy Franco na froncie aragonskim, w kierunku Morza
Srodziemnego. W walkach nad Ebro braly udzial Brygady Mie-
dzynarodowe, a miedzy nimi amerykanski batalion im. Wash-
ingtona-Lincolna, na ktorego zolnierzy w odwrocie, posrod
innych rozproszonych oddzialow, natrafil Hemingway w swej
podrozy.
W agencji NANA redaktorzy nic byli zachwyceni reportazami
Hemingwaya, dublujacymi wiadomosci nadsylane przez innych,
np. Matthewsa z "New York Times", z ktorym pisarz odbywal swe
podroze. Artykuly te nie odbiegaly daleko od materialow dru-
kowanych w (.Toronto Star'? w latach dwudziestych: byly barwne,
mialy walory artystyczne, ale jak na prasowe reportaze byly zbyt
spokojne, zbyt monotonne.
W tym roku nawiazuje Hemingway wspolprace z czasopismem
o obliczu antyfaszystowskim ?'Ken>>, redagowanym podobnie jak
<<Esquirc>> przez Arnolda Gingricha. Wydrukowal tam w sumie
czternascie artykulow dotyczacych - ogolnie biorac - ko-
niecznosci przeciwstawienia sie faszyzmowi w Europie, zanim
hitlerowcy i wloscy faszysci rozpoczna druga wojne swiatowa'.
W jednym z nich oswiadczyl, ze gdyby Stany Zjednoczone
pomogly rzadowi hiszpanskiemu dostawami broni, faszyzm zo-
stalby pokonany na ziemi hiszpanskiej.
Tematyka hiszpanska dominuje w tym roku nie tylko
w publicystyce Hemingwaya. Pisze on tez kilka opowiadan
opartych na wspomnieniach rozmow i spotkan w barze u Chi-
cote'a w Madrycie. Z nich Denuncjacja {The Denunciation)
ukazala sie w Paryzu, w polowie listopada 1938 roku, pozniej zas
Motyl i czolg (The Butterfiy and the Tank). U Scribnera wydal
drukiem w jednym tomie Piata kolumne i czterdziesci dziewiec
opowiadan.
Z poczatkiem wrzesnia 1938 r. jest znowu w Hiszpanii.
XXVIII ZYCIE
Zatrzymuje sie w Barcelonie. Stad podejmuje podroz samo-chodem na polnoc, do Tarragony i dalej, gdzie przyczolka nad
dolnym biegiem Ebro bronila jeszcze XV Miedzynarodowa
Brygada pod dowodztwem Enrique'a Listera. Hemingway jedzie
z Hansem Kable, a towarzysza im m. in. Herbert Matthews,
Robert Capa, fot