Jaroslav Cerny - RELIGIA STAROŻYTNYCH EGIPCJAN
Szczegóły |
Tytuł |
Jaroslav Cerny - RELIGIA STAROŻYTNYCH EGIPCJAN |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Jaroslav Cerny - RELIGIA STAROŻYTNYCH EGIPCJAN PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Jaroslav Cerny - RELIGIA STAROŻYTNYCH EGIPCJAN PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Jaroslav Cerny - RELIGIA STAROŻYTNYCH EGIPCJAN - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
JAROSLAV ýERNÝ
RELIGIA
STAROĩYTNYCH
EGIPCJAN
Ancient Egyptian Religion
PrzełoĪyła ElĪbieta Dąbrowska-Smektała
Wydanie polskie: 1974
Strona 3
Przedmowa
Zgodziłem siĊ napisaü zarys religii staroĪytnych Egipcjan, kiedy okazało siĊ, Īe
nikt z osób bardziej kompetentnych ode mnie nie podejmie siĊ tego zadania. Nie
bardzo zdawałem sobie wtedy sprawĊ z rozmiaru mych przyszłych obowiązków i to
spowodowało opóĨnienie wydania tej ksiąĪki.
KsiąĪka ta nie zadowoli egiptologów, którzy ją przeczytają. Nie była bowiem
pisana dla nich, lecz z myĞlą o dociekliwym laiku. Ograniczona objĊtoĞü zdecydowała
o zwiĊzłoĞci i doborze jedynie najwaĪniejszego materiału. Nie mogĊ teĪ sobie
przypisaü oryginalnoĞci któregokolwiek z mych stwierdzeĔ. To, czego potrzebuje
przeciĊtny czytelnik, jest raczej kwintesencją wyników badaĔ zawartych głównie w
specjalistycznych, trudno dostĊpnych publikacjach, pisanych po czĊĞci w nieznanych
mu jĊzykach. Na szczĊĞcie minĊły czasy, gdy ksiąĪki na temat religii stanowiły
ilustrowane katalogi dziwacznych bóstw egipskich, a nadszedł okres, w którym religia
egipska ukazywana jest w aspekcie politycznej historii kraju. Utrudniło to jednak
zadanie omówienia egipskiej religii jasno i zrozumiale. Celem niniejszej ksiąĪki jest
udzielenie odpowiedzi inteligentnemu czytelnikowi na nurtujące go pytania i
zainteresowanie go tematem na tyle, by siĊgnął po niektóre z pozycji wskazanych w
bibliografii na koĔcu tego tomu.
London
University College Jaroslav ýerný
1951
Strona 4
Tablica chronologiczna
OKRES PREHISTORYCZNY (przed r. 3200 p.n.e.)
Okresy: Badari, Tasa, Nagada, król „Skorpion”
OKRES PROTODYNASTYCZNY (r. 3200-2800 p.n.e.)
I dynastia
Menes (= Narmer?), DĪer, DĪet, Udimu, Merpabia
II dynastia
NebrƝ, Peribsen
STARE PAēSTWO (r. 2800-2250 p.n.e.)
III dynastia: (r. 2800-2740 p.n.e.)
Chasechemui, DĪeser
IV dynastia (r. 2740-2580 p.n.e.)
Cheops (Chufu)
DĪedefrƝ
Chefren (ChafrƝ)
Mykerinos (Menkaure)
V dynastia (r. 2580-2440 p.n.e.)
SahurƝ
NiusererƝ
DĪedkarƝ
Unis
VI dynastia (r. 2440-2250 p.n.e.)
PIERWSZY OKRES PRZEJĝCIOWY (r. 2250-2000 p.n.e.)
VII-X dynastie
XI dynastia
Intef I
ĝREDNIE PAēSTWO (R. 2000-NSO P.N.E.)
Strona 5
XII dynastia
AmenemhƝt I
Senwosret III
DRUGI OKRES PRZEJĝCIOWY ŁĄCZNIE Z OKRESEM
HYKSOSÓW (r. 1780-1546 p.n.e.)
XIII-XVII dynastie
NOWE PAēSTWO (r. 1546-1085 p.n.e.)
XVIII dynastia (r. 1546-1319 p.n.e.)
Amenhotep I (1546-1525)
Thotmes I (1525-1508)
Królowa Hatszepsut (1504-1482)
Thotmes III (1482-1450)
Amenhotep II (1450-1425)
Thotmes IV (1425-1412)
Amenhotep III (1412-1375)
Amenhotep IV – Echnaton (1387-1366)
Tutanchaton (póĨniejszy Tutanchamun, 1366-1357)
Horemheb (1353-1319)
XIX dynastia (r. 1318-1200 p.n.e.)
Seti I (1318-1299)
Ramzes II (1299-1232)
XX dynastia (r. 1200-1085 p.n.e.)
Ramzes III (1198-1167)
Ramzes IV (1167-1161)
OKRES PÓħNY (r. 1085-525 p.n.e.)
XXV dynastia (okres etiopski) (r. 712-661 p.n.e.)
Szabaka (712-700)
Tanutamun (663-661)
XXVI dynastia saicka (r. 663-525 p.n.e.)
Psametyk I (663-609)
Amazis (569-526)
Strona 6
OKRES PERSKI (r. 525-332 p.n.e.)
Dariusz I (521-486)
OKRES GRECKO-RZYMSKI (r. 332 p.n.e. – 640 n.e.)
Aleksander Wielki (332-323)
Panowanie Ptolemeuszy (r. 323-30 p.n.e.)
Ptolemeusz I Soter (323-285)
Ptolemeusz II Filadelfos (285-246)
Ptolemeusz III Euergetes (246-222)
Ptolemeusz IV Filopator (222-203)
Ptolemeusz V Epifanes (203-181)
Ptolemeusz VI Filometor (181-146)
Ptolemuusz IX Euergeles II (146-117)
Ptolomeusz Xl Aleksander I (106-88)
Ptolemeusz XIII Neos Dionizos (Auletes) (80-51)
Kleopatra (51-30) z Ptolemeuszem XVI Cezarionem (45-44)
Panowanie rzymskie (r. 30 p.n.e.-395 n.e.)
August (r. 30 p.n.e.-14 n.e.)
Tyberiusz (14-37)
Kaligula (37-41)
Wespazjan (69-79)
Domicjan (81-96)
Hadrian (117-138)
Marek Aureliusz (161-180)
Karakalla (211-217)
Decjusz (249-251)
Gallienus (260-268)
Dioklecjan (284-305)
Konstantyn Wielki (324-337)
Konstancjusz (337-361)
Teodozjusz Wielki (379-395)
Okres bizantyjski (r. 395-640 n.e.)
Marcjanus (450-457)
Strona 7
Justynian (527-565)
Strona 8
ROZDZIAŁ I
Wprowadzenie
W Egipcie okres, w którym moĪna obserwowaü rozwój i zmiany religii
w granicach jednej i tej samej cywilizacji, jest niezwykle długi. Obejmuje on bowiem
czasy pojawienia siĊ najstarszych pisanych zabytków datowanych w przybliĪeniu od
roku 3200 p.n.e. aĪ do ostatecznego zwyciĊstwa chrzeĞcijaĔstwa w III w.n.e.
Jakkolwiek juĪ w swym początkowym okresie religia egipska miała kompleksowy
i rozwiniĊty charakter, to wciąĪ jeszcze zawierała wiele pozostałoĞci wczeĞniejszych
etapów, przez które przeszła w poprzednim, prehistorycznym okresie.
Jedynie pismo moĪe we właĞciwy sposób wyraziü religiĊ inspirowaną przez
uczucia; inne Ğwiadectwa myĞli ludzkiej – przedmioty kultury materialnej – rzadko
kiedy pozwalają na dosłowną i bezsporną interpretacjĊ swej treĞci w sferze wierzeĔ
religijnych.
Trudno jest wyciągnąü jakikolwiek wniosek co do religii okresu paleolitycznego
w Egipcie, bowiem z tych zamierzchłych czasów nie przetrwało nic poza
niegładzonymi narzĊdziami krzemiennymi znajdowanymi in situ albo na wysokim
płaskowyĪu pustynnym po obu brzegach Nilu, albo w dolinie rzeki, dokąd zostały
zmyte przez ulewne deszcze. Pustynia libijska na zachodzie i Pustynia Arabska na
wschodzie były w tym czasie pokryte roĞlinnoĞcią i zamieszkałe przez ludzi
i zwierzĊta. Jednak pod koniec okresu paleolitycznego klimat stał siĊ tak suchy, Īe
Īywe stworzenia zmuszone były szukaü schronienia wzdłuĪ całej długoĞci bagnistej
doliny Nilu. Tutaj teĪ, na początku okresu neolitycznego, znajdujemy ludzi osiadłych
w licznych wspólnotach, w miejscach, w których dotarli oni do rzeki. Choü uprawiano
juĪ rolĊ, polowanie na obfitą zwierzynĊ stanowiło nadal waĪny, jeĪeli nie główny
sposób zdobywania ĪywnoĞci. Specyficzny charakter doliny Nilu wydaje siĊ najlepiej
tłumaczyü wczesne formowanie siĊ wspólnot. Ziemia doliny była Īyzna, ale
wymagała nawadniania kanałami i zabezpieczania groblami, przy czym kanały
i groble mogły byü wznoszone tylko zbiorowym wysiłkiem zorganizowanej
wspólnoty.
W okresie neolitycznym zarówno Egipt Górny, jak i Dolny były zamieszkałe,
Strona 9
jednak dotychczas tylko pierwszy został zbadany przez archeologów; pozostałoĞci
w Dolnym Egipcie pokrywa gruba warstwa mułu naniesionego przez Nil. W Górnym
Egipcie wyróĪnia siĊ trzy główne fazy czy kultury, które nazwano kolejno: tazyjską,
badaryjską i nagadyjską. Nazwy te pochodzą od współczesnych wsi Der Tasa, Badari i
Nagada, na terenie których po raz pierwszy zidentyfikowano Ğlady tych kultur.
Kultury te rozwijały siĊ w róĪnym czasie i róĪnią siĊ kształtem ceramiki i narzĊdzi.
Osadnictwo w Merimde Beni Salame w Dolnym Egipcie moĪe byü współczesne
tazyjskiemu, ale kultura tej miejscowoĞci wydaje siĊ całkowicie odmienna. Z drugiej
strony znaleziska w Maadi w Dolnym Egipcie, które są współczesne Ğrodkowej i
ostatniej fazie w Nagada, sugerują, Īe w tym okresie obie czĊĞci kraju miały tĊ samą
kulturĊ materialną.
Jedynym dowodem istnienia w okresie neolitycznym wierzeĔ religijnych jest
zawartoĞü grobów, bowiem odnalezione zostały cmentarzyska reprezentujące wyĪej
wymienione kultury. W grobach składano naczynia zawierające pokarmy i napoje,
narzĊdzia, zbrojĊ i prymitywną biĪuteriĊ i właĞnie wystĊpowanie tych przedmiotów
jest oczywistym dowodem, iĪ uwaĪano je za niezbĊdne dla zmarłych. A zatem wiara
musiała zakładaü istnienie Īycia po Ğmierci i wyobraĪano sobie tĊ egzystencjĊ jako
bardzo zbliĪoną do Īycia ziemskiego. Nie czyniono nic, by zachowaü ciało, to zadanie
pozostawiano naturalnemu działaniu suchego piasku pustynnego i klimatowi
egipskiemu. W Badari ciała zmarłych czĊsto owijano w skóry, które prawdopodobnie
w tym czasie stanowiły powszechne odzienie myĞliwego, a zatem odzienie dla
zmarłego uznawane było za rzecz nader istotną. By zapobiec wygrzebywaniu zwłok
przez dzikie zwierzĊta, ciała umieszczano pod matami w duĪych naczyniach (pod
koniec okresu prehistorycznego) i w drewnianych skrzyniach lub trumnach.
W Merimde Beni Salame grzebano zmarłych nie na cmentarzyskach, lecz
w osadach, czĊsto nawet w zamieszkałych domostwach w pobliĪu paleniska.
Wskazywaü by to mogło, iĪ istniało przekonanie, Īe zmarłym potrzebne było ciepło
ogniska lub Īe wchodzili w skład wspólnoty i uczestniczyli w jej Īyciu.
NajwczeĞniejsze groby w Badari równieĪ sytuowano w pobliĪu wsi, natomiast
póĨniejsze grupowano na oddzielnych cmentarzyskach, czasami w doĞü znacznej
odległoĞci od osady. UwaĪano zatem, iĪ Īycie poĞmiertne jest duĪo mniej związane
z Īywymi.
Natomiast wytłumaczenie pozycji, w jakiej prawie niezmiennie grzebano zwłoki
w okresie neolitycznym, stanowi zadanie o wiele trudniejsze. Jest to mniej lub
bardziej skurczona pozycja spotykana w tym okresie na terenach Europy, Afryki
Północnej i Azji Zachodniej, ukazująca ciało o zgiĊtym krĊgosłupie i podkurczonych
nogach, tak Īe czasami uda prawie dotykały tułowia, podczas gdy rĊce umieszczano
przed twarzą. Prehistorycy próbują tłumaczyü to bardzo róĪnie. Byü moĪe, zamiar
Strona 10
zaoszczĊdzenia powierzchni ziemi przez wykopanie małych grobów mniejszym
nakładem pracy przy uĪyciu prymitywnych narzĊdzi nie był tak istotny jak zamiar
ułoĪenia ciała w najbardziej naturalnej pozycji do snu. JeĪeli ta druga interpretacja
jest właĞciwa, to ujawniałaby inną istotną cechĊ staroĪytnej koncepcji Ğmierci.
MoĪliwe iĪ Ğmierü uwaĪano za rodzaj wypoczynku lub snu tak upragnionego przez
prymitywnego człowieka ciĊĪko pracującego w ciągu całego Īycia. OczywiĞcie, taką
pozycjĊ moĪna nadaü zwłokom zaraz po Ğmierci. Byü moĪe, wczeĞni Egipcjanie
praktykowali ten sam zwyczaj co pewne współczesne plemiĊ afrykaĔskie, które
w chwili zbliĪającej siĊ Ğmierci wiąĪe ciała w bardzo podobny sposób. Sporadyczne
wystĊpowanie wyprostowanych zwłok w okresie prehistorycznym wydaje siĊ nie
zaprzeczaü tej tezie, gdyĪ mogły to byü zwłoki znalezione póĨno po Ğmierci, kiedy
ułoĪenie ciała w pozycji skurczonej nie było juĪ moĪliwe.
Na ogół w grobie układano zwłoki na lewym boku. Tak jest w przypadku Badari
poprzez okres Nagada i pierwszych dynastii aĪ do ĝredniego PaĔstwa. W Tekstach
Piramid teĪ siĊ zakłada, Īe zmarły król leĪy na lewym boku, gdyĪ zostaje wezwany do
wstania i przewrócenia siĊ z lewego na prawy bok, by przyjąü ofiary. Niemniej jednak
w Merimde Beni Salame wiĊkszoĞü ciał układano na prawym boku i w el-Amra, w
Górnym Egipcie, powszechnie stosowano ten sam układ ciała.
DłuĪszą oĞ grobu wyznaczano z północy na południe, przy czym lokalną północ
okreĞlał kierunek, w którym płynie Nil w danym miejscu. GłowĊ zwracano na
południe, tak Īe ciało zwrócone było twarzą na zachód. Jakkolwiek w Merimde Beni
Salame groby były tak sytuowane, Īe zmarły w wiĊkszoĞci wypadków zwrócony był
w kierunku północnym lub północno-wschodnim, to w el-Amra zmarli byli zwróceni
twarzą w kierunku wschodnim. Ta sama zasada obowiązuje równieĪ w wielu grobach
w Gerze (Ğrodkowy okres Nagada), a szczególnie w Tura (przy koĔcu okresu
prehistorycznego).
Powstaje pytanie, czy przypisywano jakieĞ znaczenie temu, na którym boku leĪał
zmarły oraz w jakim zwrócony był kierunku. Czy to, Īe zmarły zwrócony był na
północ lub na wschód, zamiast na zachód, odgrywało jakąĞ rolĊ w wierzeniach
dotyczących Īycia poĞmiertnego? W czasach historycznych sądzono, Īe zachód jest
miejscem, do którego udaje siĊ zmarły. Tajemnicza i bezkresna pustynia, gdzie
zachodzi słoĔce, rodziła w umysłach staroĪytnych Egipcjan wyimaginowane miejsce
zamieszkania zmarłych, podczas gdy wschodnia pustynia musiała byü juĪ
przemierzona w czasach bardzo dawnych i nad brzegiem Morza Czerwonego
znaleziono jej kres. Wschód jest bowiem miejscem, gdzie wschodzi słoĔce kaĪdego
ranka, i człowiek obserwujący jego codzienne poranne pojawianie siĊ mógł oczekiwaü
po Ğmierci odnowy Īycia. Zwyczaj grzebania zwłok ze zwróceniem głowy na północ
mógł wynikaü z faktu, o którym wiemy z pewnych starych religijnych tekstów, iĪ
Strona 11
wierzono, Īe dusze zmarłych Īyją wĞród gwiazd nieba północnego, co stanowiło
jedynie pozostałoĞü wierzenia rozpowszechnionego w okresie Merimde Beni Salame.
Na dekorowanych wazach pochodzących ze Ğrodkowego okresu Nagada
namalowano przedstawienia, które teraz interpretuje siĊ powszechnie jako łodzie
z kabinami na pokładach. Przeznaczenie ich nie jest całkiem jasne, moĪe wyobraĪają
statki grobowe przepływające rzekĊ. Na dachu kabiny znajdujemy ĪerdĨ, rzadziej
dwie, której wierzchołek zwieĔcza przedmiot lub zwierzĊ. Mniej wiĊcej w połowie
Īerdzi wystają dwie ukoĞne kreski wyobraĪające wstąĪkĊ powiewającą na wietrze.
Tylko niewielką liczbĊ przedmiotów i zwierząt moĪna zidentyfikowaü bez wiĊkszych
trudnoĞci – gałąĨ palmy, dwie, trzy lub cztery góry, słoĔce oraz przedmiot
przypominający znak kultowy właĞciwy póĨniej bogu Minowi; słoĔ, ptak, koza czy
gazela są zawsze łatwe do rozpoznania. WiĊkszoĞü jednak, kreĞlona z grubsza, budzi
przy identyfikowaniu wiele wątpliwoĞci. Dotychczas odnotowano w sumie
dwadzieĞcia cztery róĪne przedmioty.
Nie ulega wątpliwoĞci, Īe sztandary te wyobraĪały insygnia prehistorycznych
bóstw egipskich, bowiem wyglądem przypominają bardzo dokładnie boskie insygnia
okresu historycznego, kiedy to przedmiot lub zwierzĊ kultowe mocowano w podobny
sposób na wysokiej Īerdzi ozdobionej dwiema wstĊgami. Dlatego wydaje siĊ, Īe
moĪna wyciągnąü uzasadniony wniosek, Īe łodzie wiozły sztandary lokalnych bóstw
jako rozpoznawczy znak swego ojczystego portu. RóĪnorodnoĞü bóstw
prehistorycznych odpowiada przekazom znanym z czasów historycznych, a fakt, Īe
wiele prehistorycznych sztandarów nie pojawia siĊ póĨniej, nie moĪe stanowiü
powaĪnego zarzutu wysuwanego przeciwko tej interpretacji, bowiem lokalne bóstwa
usuwane w cieĔ przez swych rywali z bardziej rozwiniĊtych miejscowoĞci czĊsto
popadały w niepamiĊü.
ĝwiadectwa archeologiczne, stanowiące bezcenne Ĩródło w badaniu kultury
materialnej Egiptu prehistorycznego, oferują badaczowi niewiele wiadomoĞci na
temat religii tego okresu. Dostarczają one jedynie bardzo mało dokładnych informacji
dotyczących wyobraĪeĔ grobowych; brak jest natomiast jakichkolwiek danych o
bogach tego okresu poza tym, Īe było ich wielu i Īe przypisywano im przedmioty lub
zwierzĊta kultowe. SpoĞród bogów spotykanych w póĨniejszych okresach tylko Min z
Koptos moĪe byü z pewną dozą prawdopodobieĔstwa zidentyfikowany z emblematem
swego kultu przedstawionym na wazach i na rzeĨbionej palecie z łupku słuĪącej do
rozcierania szminki do oczu. PaletĊ tĊ znaleziono w grobie w el-Amra datowanym na
Ğrodkowy okres Nagada. OczywiĞcie, Īe oddawanie w jakiejĞ formie czci zwierzĊtom
datuje siĊ od zamierzchłej staroĪytnoĞci, do dziĞ bowiem znajdowane są cmentarzyska
szakali, byków, baranów i gazeli starannie owiniĊtych w maty lub płótno;
cmentarzyska te datują siĊ na okres cywilizacji badaryjskiej.
Strona 12
Wiele duĪych, ceremonialnych palet i głowic maczug pochodzących z koĔca
okresu prehistorycznego i początku okresu dynastycznego ukazuje przedstawione
w reliefie sceny dotyczące wydarzeĔ historycznych lub na wpół historycznych.
ZwierzĊta wystĊpujące w tych scenach są oczywiĞcie zwykłymi przykładami
przenoĞnych sztandarów, które zajmują eksponowane miejsce w całej kompozycji. Na
palecie przedstawiającej polowanie na lwy myĞliwi niosą dwa sztandary z sokołami i
jeden z przedmiotem o owalnym kształcie. Na innej palecie ukazującej pole walki
pokryte ciałami i drapieĪne ptactwo widaü dwa sztandary zwieĔczone sokołem i
ibisem, przy czym kaĪdy sztandar wyposaĪono w ramiĊ trzymające wiĊĨnia tej samej
rasy co ciała leĪące na pobojowisku. Na fragmencie jeszcze innej palety
dokumentującej zniszczenie nie zidentyfikowanych miast przedstawiono piĊü
sztandarów: dwa dĨwigające szakale (lub psy), a pozostałe ibisa, sokoła i emblemat
kultu boga Mina. Drzewce sztandarów zaopatrzono w dłonie trzymające powróz.
Jakkolwiek czĊĞü palety, gdzie winien siĊ znajdowaü przedmiot przywiązany do
kaĪdego powroza, została odłamana, to na pewno wiadomo, Īe był to jeniec. Na duĪej
głowicy maczugi króla „Skorpiona” sztandary, do których doczepiono łuki i uduszone
ptactwo, włączono do ceremonii związanej z rolnictwem, podczas gdy inne
emblematy niesione są przed królem. Podobne zestawienie czterech sztandarów
z szakalem (lub psem), dziwnym owalnym przedmiotem (podobnym do póĨniejszego
emblematu tebaĔskiego boga Chonsu) i dwoma sokołami niesionymi przed królem
przedstawiono na głowicy maczugi i na palecie króla Narmera. JeĪeli ten król jest
Menesem w tradycji póĨniejszej, to sceny ukazane na palecie mogą stanowiü
współczesne Ğwiadectwo zjednoczenia pod jednym berłem Górnego i Dolnego Egiptu.
Te same sztandary towarzyszące królowi czĊsto wystĊpują w przedstawieniach
Ğwiąt w czasach historycznych. Nawet Klemens Aleksandryjski (piszący w III w.n.e.)
wspomina, Īe Egipcjanie w czasie Ğwiątecznych procesji swych bogów nadal „noszą
złote wizerunki dwóch psów, sokoła i ibisa”. Inskrypcje, które czasami towarzyszą
sztandarom na egipskich reliefach, wyraĨnie utoĪsamiają je z pewnymi bogami.
Dlatego są to emblematy bóstw, które nosili dawni Egipcjanie, gdy wyruszali na
polowanie lub brali udział w bitwie, a takĪe gdy uczestniczyli w obchodach Ğwiąt.
W czasach historycznych podobnych sztandarów uĪywano do zapisu nazw
okrĊgów administracyjnych, na które podzielony był Egipt. OkrĊgi te Grecy nazywali
nomoi („powiaty”). Okresami liczba ich wahała siĊ nieznacznie. Tradycyjna liczba w
póĨniejszych spisach nomów wynosiła 22 dla Górnego i 20 dla Dolnego Egiptu.
Nomy stanowiły ostatnie pozostałoĞci małych, niezaleĪnych miast-paĔstw z okresu
prehistorycznego, które stopniowo zlały siĊ lub zostały siłą zespolone w dwa
królestwa Górnego i Dolnego Egiptu. Greckie nazwy poszczególnych nomów
zapoĪyczono od póĨniejszych stolic kaĪdego okrĊgu, np. Lykopolites (nomos), (nom)
Strona 13
Lykonpolis, którego oryginalna nazwa egipska brzmi Siowtej. Ponadto w egipskim
piĞmie hieroglificznym nazwy nomów nieomal zawsze notowano za pomocą znaku
hieroglificznego wyobraĪającego sztandar. Za najwczeĞniejszy przykład moĪe słuĪyü
zapis nazwy XV nomu Górnego Egiptu z czasów DĪesera, pierwszego władcy
III dynastii.
W czasach prehistorycznych indywidualizm polityczny szedł w parze
z indywidualizmem religijnym. KaĪda miejscowoĞü miała swe własne bóstwo,
wyobraĪane w postaci zwierzĊcia lub przedmiotu, i własną nazwĊ. Dlatego moĪna
powiedzieü, Īe religia egipska w najwczeĞniej znanym nam stadium była
fetyszystyczna. Lokalne bóstwo było „bogiem miasta” i tak teĪ okreĞlane jest
w inskrypcjach jako najwyĪszy autorytet uznawany przez mieszkaĔców; było ono
„panem” miasta. JeĪeli liczba tych bóstw lokalnych malała z upływem czasu,
a niektóre z nich były w wielkiej mierze zapominane, to z pewnoĞcią wynikało
to z faktu, Īe bogowie miejscowoĞci o wiĊkszej przewadze politycznej lub
ekonomicznej usuwali w cieĔ lub wchłaniali bogów z oĞrodków odgrywających
mniejszą rolĊ. W innych znów wypadkach charakter bóstw był tak zbliĪony do siebie,
Īe zlewały siĊ w jedno bóstwo.
W wyniku uĪywania drzewców z dwiema doczepionymi wstĊgami do noszenia
wczesnych emblematów boga Egipcjanie z chwilą wynalezienia pisma przyjĊli ten
symbol jako okreĞlenie pojĊcia powszechnej idei „boga” lub „boskoĞci”. PóĨniejsze
kształty tego znaku przypominają bardzo wyraĨnie siekierĊ i są z nią utoĪsamiane
przez egiptologów, choü starannie wykonane i kolorowo pomalowane przykłady tego
znaku ukazują jego prawdziwy charakter. Z całą pewnoĞcią wczesnodynastyczny
kształt znaku wyraĨnie ukazuje dwie wstĊgi wystające poziomo z drzewca, podczas
gdy w predynastycznych przedstawieniach boskich emblematów wstĊgi takie
wystawały skoĞnie lub luĨno zwisały. Omawiany znak hieroglificzny czytany nuczer
w jĊzyku koptyjskim zachował siĊ jako nute i wyraĪa pojĊcie Boga chrzeĞcijaĔskiego
od momentu, gdy w pierwszych wiekach naszej ery Nowy Testament został
przetłumaczony na jĊzyk koptyjski.
NaleĪy teraz przedstawiü niektóre z głównych bóstw wyobraĪanych w postaci
fetyszy. Omówione zostaną zarówno te, które pojawiają siĊ na zabytkach pierwszych
trzech dynastii, jak i te, które wystĊpują tylko w póĨniejszych przekazach, co
Ğwiadczyłoby, Īe ich nieobecnoĞü we wczeĞniejszych zapisach jest wynikiem
przypadku. PierwszeĔstwo dane bóstwom Górnego Egiptu wynika z braku informacji
o religii Dolnego Egiptu we wczesnych czasach. Bóstwa zgrupowano według cech
charakterystycznych ich zwierząt lub przedmiotów kultowych, a nie według porządku
geograficznego.
Rzadko znajdujemy prawdziwe wyobraĪenia zwierząt lub przedmiotów
Strona 14
poĞwiĊcone poszczególnym bóstwom. W wiĊkszoĞci przypadków o istnieniu tych
zwierząt moĪemy wnioskowaü z uĪycia ich przedstawieĔ jako znaków w zapisie
imion omawianych bogów. Niektóre zwierzĊta przedstawiano jako Īywe, podczas gdy
inne umieszczano na piedestałach wyposaĪając je w berła, korony czy pióra lub
stylizowano w inny sposób, co wskazywałoby, iĪ uwaĪano je za idole wykonane
z kamienia, drewna, gliny lub metalu. Dlatego teĪ wydaje siĊ, Īe posągi bogów
musiały istnieü nawet w tych odległych czasach. Wiadomo teĪ, Īe wykonanie takiego
posągu stanowiło waĪne wydarzenie, bowiem w rocznikach pierwszych trzech
dynastii lata panowania królów okreĞlano np. jako „rok ukształtowania (posągu)
Anubisa” za drugiego króla I dynastii.
Jakkolwiek chĊtnie polowano na dzikie zwierzĊta, ich wielka siła i drapieĪnoĞü
wywoływały u ludzi strach i szacunek. Lew i dziki byk pojawiają siĊ na paletach
póĨnego okresu prehistorycznego, a na palecie Narmera symbolizują zwyciĊskiego
ubóstwionego króla depczącego pokonanych wrogów. Lwica raczej niĪ lew pojawia
siĊ jako ówczesne bóstwo noszące róĪne imiona. WystĊpuje ona pod imieniem Matit
w XII nomie Górnego Egiptu (po raz pierwszy spotyka siĊ ją w grobach Starego
PaĔstwa w Der el-Gebrawi), jako Mehit wystĊpuje w This w VIII nomie, gdzie kult jej
moĪna przeĞledziü od I dynastii, i jako Pechet w Speos Artemidos w XV nomie, gdzie
kult jej nie jest zaĞwiadczony przed ĝrednim PaĔstwem.
Z niektórych sztandarów nomów Dolnego Egiptu moĪna jedynie domyĞlaü siĊ, Īe
oddawano czeĞü dzikiemu bykowi, a kult hipopotama znany jest dopiero ze
stosunkowo póĨnego okresu (Nowe PaĔstwo). Kult krokodyla istniał w róĪnych
miejscach na terenie całego kraju, szczególnie w Gebelejn, Dendera i Sais, a póĨniej
równieĪ w Fajum. Sobek (greckie Suchos) to imiĊ boga-krokodyla.
Spora liczba małych posąĪków pawianów i przedstawienie tego zwierzĊcia na
plakietce z koĞci słoniowej sugerują, Īe kult pawianów datuje siĊ od początków
historii egipskiej. MoĪliwe, Īe był praktykowany w Chmun (Hermopolis), gdzie byü
moĪe poprzedzał kult ibisa boga Thota. Pierwotne odczytanie imienia tego boga
w postaci pawiana nie jest pewne; ale póĨniej zwano go HedĪ-wer lub HedĪwerew, co
tłumaczy siĊ „Biały Wielki” lub „Najbielszy z Wielkich”.
ZwierzĊ kultowe Setha przedstawione na płytach grobowych z I dynastii
wyglądem trochĊ przypomina osła. Ma doĞü długie nogi, szerokie i długie uszy
i krótki sterczący ogon. Wydaje siĊ, Īe we wczesnym okresie, przynajmniej w Starym
PaĔstwie, Egipcjanie przekształcili je w bajeczne zwierzĊ, zwykle przedstawiane pod
postacią odpoczywającego psa o długiej szyi, sterczącym ogonie, spiczastych uszach
i długim wygiĊtym pysku. Dlatego trudno siĊ dziwiü, Īe wysiłki egiptologów
zmierzające do zidentyfikowania tego stworzenia z właĞciwym zwierzĊciem nie
przynoszą rezultatów.
Strona 15
Kolebką kultu Setha było Enbojet (greckie Ombos), miasto leĪące w V nomie
Górnego Egiptu, pomiĊdzy współczesnymi wsiami Nagada i Ballas. Prawdopodobnie
okres najwiĊkszego rozkwitu miasta przypada na krótko przed początkiem okresu
dynastycznego, a rozległe cmentarzyska tego okresu usytuowane w sąsiedztwie
wydają siĊ to potwierdzaü. Z załoĪeniem I dynastii kult Setha rozszerzył siĊ poza
granice V nomu. Seth stał siĊ „Panem Górnego Egiptu” i reprezentacyjnym bogiem
całej tej czĊĞci kraju. GodnoĞü, jaką piastował, spowodowała, Īe stał siĊ
niebezpiecznym rywalem dla Horusa, i ta rywalizacja wpłynĊła na ukształtowanie
koncepcji jego natury i na jego póĨniejszy los, o którym bĊdzie jeszcze mowa w
tymĪe rozdziale.
O kulcie antylopy oryks w XVI nomie Górnego Egiptu dowiadujemy siĊ
z przedstawienia tego zwierzĊcia jako znaku nomu; moĪna zacytowaü przykład tego
znaku z czasów panowania DĪesera. Jednak ten kult został bardzo wczeĞnie wyparty
przez kult sokoła Horusa.
Pies został udomowiony przez Egipcjan w bardzo zamierzchłych czasach;
wpłynĊła na to byü moĪe jego uĪytecznoĞü przy Ğciganiu zwierzyny. W wielu
miejscowoĞciach róĪnego rodzaju Canidae obierano jako zwierzĊta kultowe, ale w ich
przedstawieniach nie zaznaczono doĞü wyraĨnie gatunków. Jednym z najbardziej
psopodobnych bóstw był Upuaut, „Ten, który otwiera drogi” – bóg z Sjut, którego
imiĊ wskazuje, iĪ usuwał z drogi wszelkie przeszkody. Byü moĪe, pierwotnie był to
tylko jego przydomek, a prawdziwym imieniem było Sed, które pojawia siĊ bardzo
wczeĞnie, a którego sztandar ma wygląd dokładnie taki sam jak sztandar boga Upuaut.
Upuaut był bogiem, którego sztandar noszono przed królem w czasie wojny
i zwyciĊskich obchodów juĪ od póĨnego okresu prehistorycznego. Lykonpolis, grecka
nazwa Sjut, wskazuje, Īe Grecy utoĪsamiali zwierzĊ Upuaut z wilkiem.
Najprawdopodobniej był to dziki pies i właĞnie jako psa opisuje Klemens
Aleksandryjski godło boga Upuaut.
WyobraĪeniem prawdziwego psa jest Anupew, lepiej znany w greckiej wersji
swego imienia – Anubis, któremu oddawano kult w kilku miejscach XVII nomu
górnoegipskiego. Stolica tego nomu nosiła w czasach greckich nazwĊ Kynopolis, tzn.
„Miasto Psów”. Anubisa przedstawiano zawsze w postaci leĪącego psa, czĊsto ze
strusim piórem na grzbiecie. Od niepamiĊtnych czasów był on bogiem zmarłych
i opiekunem pogrzebów. Pies był zwierzĊciem, które w poszukiwaniu koĞci niszczyło
groby i dlatego jego kult naleĪał do rodzaju captatio benevolentiae.
Innym odpoczywającym psem wystĊpującym w powiązaniu ze zmarłym był
Chenti-Amentju, „Pierwszy z Zachodnich”, jak głosi jego imiĊ. Był on pierwotnie
bogiem Abydos, lecz potem został wchłoniĊty przez Ozyrysa. Jeszcze inny bóg-pies
(lub bóg-szakal), przedstawiany w kształcie mumii, jest zaĞwiadczony wczeĞniej
Strona 16
w IV dynastii, lecz zarówno jego imiĊ, jak i siedziba kultu nie są znane.
Przedstawiana w postaci kota lub mangusty bogini Mafdet, „Pani Zamku ĩycia”,
zaĞwiadczana od I dynastii, juĪ w bardzo wczesnych czasach została obwołana
obroĔczynią od ukąszeĔ wĊĪa, gdyĪ zarówno koty egipskie, jak i mangusty
bezwzglĊdnie tĊpiły wĊĪe. Jednak miejsce kultu bogini pozostaje nadal nieznane.
Wydaje siĊ, Īe Nechbet, bogini-sĊp, której pierwotną siedzibą było Enchab
(współczesne el-Kab) w III nomie Górnego Egiptu, nie ma wyraĨnego imienia,
bowiem Nechbet znaczy po prostu „Ta z Enchab”. W okresie predynastycznym stała
siĊ ona tytularną boginią królestwa Górnego Egiptu. Druga waĪna bogini-sĊp: Mut
z Ioszrew, leĪącego w obrĊbie Teb, nie odgrywała wiĊkszej roli przed ĝrednim
PaĔstwem.
Innym kultem, który istniał w okresie predynastycznym, był kult sokoła Horusa
(egipskie Horew, „Wysoki”) noszącego imiĊ w pełni odpowiednie dla wysoko
wzlatującego ptaka drapieĪnego. Horusa czczono w wielu miejscowoĞciach, do
których przybył z najwaĪniejszego oĞrodka w Hierakonpolis (egipskie Nechen)
w III nomie Górnego Egiptu, stolicy predynastycznego królestwa Górnego Egiptu. Nie
ma jednak pewnoĞci, czy stolica ta była pierwotnym miejscem kultu owego boga.
Opinie uczonych w tej sprawie są podzielone; niektórzy z nich uwaĪają Behdet
w Delcie za najwczeĞniejszą jego siedzibĊ. Przynajmniej juĪ na początku okresu
historycznego kult Horusa był silnie rozwiniĊty w Hierakonpolis, gdzie
identyfikowano go z królem Górnego Egiptu, którego w konsekwencji nazwano
Horusern. Horus był bogiem nieba i juĪ w czasach I dynastii przedstawiono go
w łodzi płynącej po niebie.
Drugim waĪnym oĞrodkiem kultu Horusa było miasto Behdet (obecnie Edfu)
w Górnym Egipcie, od którego Horus czĊsto zwany był Behdeti, „Ten z Behdet”.
TakĪe róĪni bogowie przedstawiani na terenie Egiptu w postaci sokołów byli póĨniej
utoĪsamiani z Horusem, np. Chentechtay z Athribis w Dolnym Egipcie, zaĞwiadczony
zresztą doĞü póĨno. W Górnym Egipcie za przykład niech posłuĪy bóg-sokół z miasta
Hebenu (obecnie Zawijet el-Mejtin) w XVI nomie i bóg XIII nomu. W IV dynastii
wymieniony jest bóg „Horus Północny”, nazywany tak prawdopodobnie dla
odróĪnienia od pierwszego Horusa z Hierakonpolis. Para sokołów czczona była w V
nomie górnoegipskim Koptos i w X nomie Afrodytopolis.
Kult ibisa (Ibis religiosa) związany z bogiem noszącym imiĊ Thot wystĊpuje
wczeĞnie, bo juĪ od czasów I dynastii. Powstanie imienia i wczeĞniejsze miejsce jego
kultu nie są znane. Sztandar pojawia siĊ na paletach okresu predynastycznego, co
sugeruje, Īe był bóstwem górnoegipskim, lecz dopiero w ĝrednim PaĔstwie otrzymał
tytuł „Pan Chmun”, od miasta Chmun (greckie Hermopolis, obecne Aszmunejn),
które i wtedy, i póĨniej, było najwaĪniejszym oĞrodkiem jego kultu.
Strona 17
SpoĞród wĊĪy niebezpieczna kobra była zwierzĊciem bogini WadĪojet,
„Zielonej”, pochodzącej z Buto leĪącego w VI nomie dolnoegipskim. Stała siĊ ona
tytularną boginią królestwa Dolnego Egiptu, którego stolicą było Buto, i utrzymała tĊ
rolĊ po zjednoczeniu obu krain.
Sposób rozmnaĪania siĊ Īab stanowił tajemnicĊ dla staroĪytnych Egipcjan,
co tłumaczy, dlaczego bogini Heket przyjĊła Īabią postaü. WczeĞnie, bo juĪ
w IV dynastii, bogini ta była czczona w Antinoupolis (egipskie Hiwor) w XVI nomie
Górnego Egiptu.
Dziwiü moĪe fakt, Īe w porównaniu z wieloma kultami czworonogów i ptaków
kulty ryb były stosunkowo rzadkie. Dotychczas znany jest bóg-ryba Neres lub Neser
z czasów pierwszych dynastii oraz przypominające wizerunek delfina insygnium XVI
nomu Dolnego Egiptu, które dowodzi, Īe kult bogini-ryby Hatmehit istniał tam od
czasów ĝredniego PaĔstwa.
ZwierzĊta domowe wystĊpują w wielu róĪnorodnych kultach. Siły rozrodcze
byków i baranów, jak i macierzyĔska troskliwoĞü krów wywierały wraĪenie na
rolniczej ludnoĞci Egiptu. JuĪ w I dynastii wystĊpuje w Memfis kult byka Hapi
(grecki Apis), a kult Merwer (grecki Mnewis) w Heliopolis jest równie stary, choü
zaĞwiadczony znacznie póĨniej. Poza imionami wiemy nieco wiĊcej na temat innych
ĞwiĊtych byków, wszystkich pochodzących przypuszczalnie z Dolnego Egiptu: „biały
byk”, „wielki czarny (byk)” i „byk pomazaniec”. Wszystkie te byki wystĊpują
w Starym PaĔstwie i musiano im oddawaü czeĞü w róĪnoraki sposób, skoro dwa
ostatnie miały swych własnych „kapłanów” („sługi boĪe”). „Biały byk” i Apis miały
jedynie „personel”, tj. „opiekuna”. „Wielki czarny (byk)” jest bogiem X nomu
dolnoegipskiego. Boginie w postaci krów czczone były w kilku nomach, szczególnie
w VII i XXII nomie Górnego i w III nomie Dolnego Egiptu. Bardzo wczeĞnie jednak
boginie te zostały utoĪsamione z boginią Hathor z Dendera i nie wiadomo na pewno,
którą z nich przedstawiono z ludzką twarzą o krowich uszach i rogach na palecie
Narmera i na przedmiotach z koĞci słoniowej z grobów króla DĪer i Merpabia
z I dynastii.
Kulty baranów teĪ poznajemy z róĪnych zabytków datowanych na I dynastiĊ,
a nieco póĨniej czĊsto wystĊpują imiona boga-barana Chnuma z Elefantyny (I nom
Górnego Egiptu) i „Barana z Anpet”, prawdopodobnie z Mendes (XVI nom Dolnego
Egiptu). Dołącza siĊ do nich anonimowy bóg-baran noszący epitet Harszaf, „Ten,
który jest na swym jeziorze” (grecki Harsaphes), z Herakleopolis Magna w XX nomie
górnoegipskim. Wymienione wyĪej barany przedstawiano jako Īywe zwierzĊta
w postawie stojącej, podczas gdy bóg Cherty, pochodzący z mało znanej
miejscowoĞci blisko Letopolis (II nom Dolnego Egiptu), pojawia siĊ w postaci
leĪącego zmumifikowanego barana. Wszystkie wspomniane barany naleĪą do
Strona 18
rodzimego egipskiego gatunku owiec (Ovis longiceps palaeoaegyptiaca) o długich,
poziomych, lekko faliĞcie wygiĊtych rogach; owce te wyginĊły w ĝrednim PaĔstwie.
Natomiast baran, pod postacią którego od ĝredniego PaĔstwa wystĊpuje Amun,
naleĪy do nowego gatunku o krzywych rogach i tłustym ogonie (Ovis platyura
aegyptiaca).
Bogini-kotka Bastet, zaĞwiadczona juĪ w czasach II dynastii, została tak nazwana
od miasta swego kultu Bast (greckie Bubastis) leĪącego w XVIII nomie
dolnoegipskim. Prawdopodobnie początkowo jej zwierzĊciem kultowym nie był
udomowiony kot, lecz lwica.
Kulty roĞlin wystĊpują doĞü rzadko nawet w najwczeĞniejszych okresach,
jakkolwiek jest wystarczająco wiele dowodów, Īe kulty takie musiały kiedyĞ istnieü.
Dwa górnoegipskie sztandary nomów są na szczycie dekorowane drzewami, ale
trudno okreĞliü ich gatunki. Jednym jest, byü moĪe, oleander. RóĪne duĪe, samotnie
rosnące drzewa uwaĪano za siedziby bóstw. I tak sykomorĊ rosnącą gdzieĞ w pobliĪu
Memfis, na skraju pustyni i pól uprawnych, uwaĪano za siedzibĊ dobroczynnej bogini.
Ona – i byü moĪe inne bóstwa drzewa – były juĪ utoĪsamiane w Starym PaĔstwie z
boginią Hathor, której zgodnie z tym nadano epitet „Pani Sykomory”. Wierzono, Īe
dusze zmarłych ulatujące z pobliskiej nekropoli pod postacią ptaków znajdą pod
sykomorą wodĊ i pokarm strącony na ziemiĊ przez boginiĊ mieszkającą w drzewie.
Inne roĞliny wiązano z pewnymi bogami lub boginiami i uwaĪano za ĞwiĊte, nie
traktując ich jednak jako istoty boskie.
Przedmioty nieoĪywione uwaĪane za siedzibĊ bóstwa są duĪo bogaciej
reprezentowane niĪ roĞliny. W zasadzie wszystkie przedmioty związane ze Ğwiątynią
lub królem uwaĪano za boskie. Kult przedmiotów stanowi bardzo dawną cechĊ religii
egipskiej. Na bardzo stare pochodzenie tego kultu zdaje siĊ wskazywaü fakt, Īe
prawdziwy charakter niektórych przedmiotów nie tylko nam jest nie znany, lecz był
nawet nie znany samym staroĪytnym Egipcjanom w bardzo dawnych czasach.
W Heliopolis filar jon dał miastu jego pierwotną nazwĊ Jonew (póĨniejsza forma
On wystĊpująca w Biblii). W tym samym mieĞcie był takĪe kamieĔ benben w
kształcie obelisku, uwaĪany póĨniej za siedzibĊ wschodzącego słoĔca. Inny z kolei
filar zwany dĪed, stanowiący wiązkĊ ĞciĊtych łodyg nie zidentyfikowanej roĞliny, był
teĪ przedmiotem kultu otrzymującym ofiary i mającym własnych kapłanów. DoĞü
wczeĞnie został on powiązany z Ozyrysem, choü pierwotnie nie reprezentował
Īadnego z bóstw. Drewniana kolumna z kapitelem w kształcie kwiatu papirusu
zwieĔczonego dwoma piórami była fetyszem boga Uch z Kusai (blisko obecnego
Mejr) w XIV nomie górnoegipskim. Wydaje siĊ, Īe pierwotnie nie był on niczym
innym niĪ przedmiotem, który w jakiĞ sposób powiązany był z lokalnym kultem
Hathor.
Strona 19
RóĪnego rodzaju berła, pałki i inne insygnia władzy Ğwieckiej uwaĪano za
przedmioty kultu. Berło sechem było symbolem władzy, a jego nazwa równieĪ
oznaczała władzĊ. Było ono siedzibą mocy boskiej. Innym berłom róĪnych bogów
oddawano czeĞü w Ğwiątyniach. Z chwilą gdy centralnym oĞrodkiem kultu Ozyrysa
stało siĊ Abydos, boga tego zaczĊto takĪe utoĪsamiaü z berłem sechem, na szczycie
którego umieszczono złotą kasetĊ ozdobioną twarzą ludzką zwieĔczoną dwoma
piórami. KasetĊ tĊ przedstawiano potem jako głowĊ ludzką, zgodnie z istniejącym
przekonaniem, Īe jest to głowa Ozyrysa, która została pogrzebana w Abydos.
Berło naleĪące do bogini Iamut, zagiĊte na górze i zakrĊcone na dole, było
zwykłym kijem pasterskim pochodzącym z odległej przeszłoĞci, zwieĔczonym trzema
lub czterema poziomymi zakrzywionymi Īebrami z drewna (?) i piórem.
Duawer, „Wielki Poranny”, którego spotykamy juĪ za czasów panowania faraona
DĪet z I dynastii, jest personifikacją ceremonialnej brody królewskiej.
Wojownicza bogini Neit, zaĞwiadczona zresztą wĞród najstarszych bóstw,
wyobraĪana jest w postaci dwóch strzał skrzyĪowanych na tarczy. Kult bogini zrodził
siĊ w mieĞcie Sais, stolicy IV i V nomu dolnoegipskiego, ale po zjednoczeniu obu
królestw stał siĊ równie popularny w Górnym Egipcie.
Pierwotnie uosobieniem bogini Seszat była osadzona na drzewcu gwiazda
zwieĔczona zakrzywionym Īebrem z obydwoma koĔcami sterczącymi ku górze.
Przedstawienie dwóch lub trzech gór na sztandarze procesyjnym było emblematem
boga Pustyni Libijskiej, zwanego Ha. Dziwny fetysz naleĪał do boga zwanego Imiut,
„Ten, który jest w swych bandaĪach”. Był to mianowicie pal, na którym zawieszono
wypchany worek ze skóry zwierzĊcej. Boga tego od wczesnego okresu ĝredniego
PaĔstwa utoĪsamiano z Anubisem, bogiem zmarłych. Ostatni, ale nie mniej waĪny,
jest fetysz boga Mina pojawiający siĊ juĪ na palecie z okresu Nagada. Nawet na
najdawniejszych przedstawieniach kształt przedmiotu zasadniczo siĊ zmienia, a jego
charakter pozostaje niejasny. W okresie Nagada przypomina on bardzo przedmiot
wyrzeĨbiony z drewna lub koĞci, podobny do harpuna lub strzały o podwójnym
grocie.
W Egipcie, podobnie jak wĞród innych ludów, które osiągnĊły pewien poziom
cywilizacji, nastąpiło przejĞcie od koncepcji i przedstawiania bogów pod postacią
zwierząt lub nieoĪywionych przedmiotów do wcielania ich w ludzką postaü, to znaczy
do antropomorfizacji. Zostało to spowodowane z jednej strony wzrastającą dominacją
zwierzĊcego i materialnego Ğwiata, z drugiej zaĞ zdeprecjonowaniem czysto
fizycznych wartoĞci (siły fizycznej dzikich bestii, umiejĊtnoĞci wzbijania siĊ
w przestworza ptaków drapieĪnych) oraz instynktów (macierzyĔskiej troski samic),
jak i na skutek coraz lepszej znajomoĞci tajników Īycia niektórych zwierząt. ZaczĊto
bardziej ceniü wartoĞci intelektualne, lepiej rozwiniĊte i przejawiające siĊ wyraĨniej
Strona 20
w ludziach niĪ w jakichkolwiek innych istotach. Dlatego teĪ bogowie, którym
przypisywano wyĪszy stopieĔ siły i inteligencji, ostatecznie przyjmowali postacie
ludzkie.
Choü antropomorfizacja bogów stanowiła ostatnie stadium rozwoju religii, to
jednak proces ten nie objął wszystkich bóstw i nie znalazł odbicia we wszystkich
warstwach ludnoĞci w jednakowym czasie. Podczas gdy warstwy stojące na wyĪszym
poziomie intelektualnym rozwijały koncepcjĊ antropomorfizmu swych bóstw, to
prymitywni wieĞniacy egipscy nadal pozostawali przy starych zoomorficznych i
fetyszystycznych ideach. Antropomorfizacja bogów musiała siĊ dokonaü lub
przynajmniej zacząü juĪ w okresie prehistorycznym. Na palecie z łupku, pochodzącej
z zarania historii kraju, a naleĪącej do króla Narmera, spotykamy bóstwo z ludzką
twarzą i krowimi rogami, które najprawdopodobniej wyobraĪa boginiĊ Hathor. Na ten
sam okres datuje siĊ w przybliĪeniu trzy posągi boga Mina znalezione w Koptos.
Jednak trzeba tu podkreĞliü, Īe kryterium datowania stanowił styl, bowiem
okolicznoĞci, w jakich posągi zostały znalezione, nie pozwoliły odkrywcy datowaü ich
dokładniej niĪ na czasy przedptolemejskie.
Te trzy posągi wyobraĪają ityfalliczne obnaĪone postacie ludzkie, osłoniĊte
jedynie przepaską, ze złączonymi razem nogami i ramionami ĞciĞle przylegającymi do
ciała. ZaciĞniĊta prawa piĊĞü była przebita, mogła przeto pierwotnie trzymaü bicz,
emblemat Mina w czasach historycznych. Głowy posągów zostały odłamane, przy
czym odnaleziono tylko jedną; na policzku mocno zniszczonej twarzy widaü Ğlady
brody. Wszystkie trzy posągi mają wyrzeĨbione na tułowiach postacie róĪnych
zwierząt, wĞród których są ryby i muszle z Morza Czerwonego. Na dwóch posągach
natomiast widnieje nie zidentyfikowany przedmiot, który we wszystkich okresach
słuĪył do zapisu znaku hieroglificznego oznaczającego boga Mina. Dwa z tych
posągów po złoĪeniu osiągnĊły wysokoĞü 4 metrów.
„Kształtowanie (posągu) Mina” zaĞwiadczone jest w czasach I dynastii we
fragmencie roczników, gdzie słowo oznaczające boga Mina zapisano teĪ za pomocą
postaci ludzkiej, tym razem jednak z uniesionym do góry ramieniem trzymającym
bicz. Fragment roczników datowany jest na V dynastiĊ, ale zabytek ten stanowi na
pewno wierną kopiĊ dokumentu współczesnego temu wydarzeniu.
W czasach panowania faraona Peribsena z II dynastii bogini WadĪojet
przedstawiana jest na pieczĊciach w postaci kobiety, a bóg Asz jest teĪ
antropomorficzny, choü – jeĞli wierzyü publikacjom – ma on niekiedy głowĊ ludzką,
a niekiedy głowĊ sokoła lub łeb zwierzĊcia Setna. Na zachowanych fragmentach
reliefów ze Ğwiątyni DĪesera z III dynastii w Heliopolis wszyscy bogowie mają
postacie ludzkie.
UtoĪsamienie króla z bogiem Horusem w bez wątpienia powaĪnym stopniu