Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Idea integracji a wychowanie PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Strona 2
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Złote Ebooki.
Strona 3
Strona 4
IDEA INTEGRACJI
A
WYCHOWANIE
Ku pedagogice integralnej
Strona 5
Prace Naukowo-Dydaktyczne
Kolegium Nauczycielskiego w Gliwicach
Seria:
Integracja – Nauczyciel – Wychowanie
Tom 1
Strona 6
IDEA INTEGRACJI
A
WYCHOWANIE
Ku pedagogice integralnej
Pod redakcj¹
Bogus³awy Jod³owskiej
Gliwice – Kraków 2004
Strona 7
© Copyright by KOLEGIUM NAUCZYCIELSKIE
ul. Hutnicza 9, 44-100 Gliwice
tel. (032) 231-35-15
www.kn-gliwice.edu.pl.
Recenzenci:
prof. dr hab. Barbara Wilgocka-Okoñ
prof. dr hab. Janina Wyczesany
Zespó³ redakcyjny:
redaktor serii: Janina Wyczesany
cz³onkowie rady redakcyjnej: Aniela Korzon, Barbara Pilecka
cz³onkowie zespo³u redakcyjnego: Zofia Do³êga, Maria Flanczewska,
Jadwiga Hottowy, Bogus³awa Jod³owska, Piotr Majewicz, Adam Mikrut,
El¿bieta Minczakiewicz, Teresa Oleñska-Pawlak, Pawe³ Wawrza³a
Projekt ok³adki:
Ewa Tatiana Beniak
Korekta:
Aurelia Ho³ubowska
ISBN 83-7308-442-8
ISBN 83-7308-443-6
Oficyna Wydawnicza „Impuls”
30-619 Kraków, ul. Turniejowa 59/5
tel. (012) 422-41-80, fax (012) 422-59-47
www.impulsoficyna.com.pl, e-mail:
[email protected]
Wydanie I, Kraków 2004
Strona 8
S³owo wstêpne
Preface ................................................................................................................................. 9
Wprowadzenie
Introduction ........................................................................................................................... 13
Opracowania naukowe
Scientific studies
Czêœæ I
IDEA INTEGRACJI I JEJ KONSEKWENCJE DLA WYCHOWANIA
Part I
,
THE IDEA OF INTEGRATION AND IT S IMPLICATIONS FOR UPBRINGING
Bogus³awa Jod³owska
Problemy wspó³czesnego wychowania a idea integracji
Problems of present – day upbringing and the idea of integration ............................ 27
Zofia Do³êga
Integracja w ujêciu systemowym
Integration in a systematical depiction ........................................................................... 51
Anna Gawe³
Zdrowie jako przedmiot wychowania
Health as the object of upbringing ................................................................................... 61
Agnieszka Hottowy
Od symbiozy do indywiduacji: prawid³owe i nieprawid³owe warunki
rozwoju to¿samoœci dziecka w pier wszych latach ¿ycia
,
From symbiosis to individuation: proper and improper conditions for child s
identity development in the first years of life .................................................................... 75
Zofia Gawlina
D¹¿enia ¿yciowe m³odzie¿y na tle przemian ekonomiczno-spo³ecznych w Polsce
Ambitions of youth on the background of economical and social
transformations in Poland .............................................................................................. 91
Strona 9
6 Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej
Kinga Klimaszewska
W³aœciwy wybór zawodu m³odzie¿y upoœledzonej umys³owo
szans¹ integracji spo³ecznej
The right choice of profession made by mentally handicapped
youth as a chance for social integration ............................................................................ 105
Bogus³aw Bieszczad
Rodzina w perspektywie integracji œrodowiska lokalnego – wybrane aspekty
Family in the view of local environment – selected aspects ..................................... 117
Czêœæ II
IDEA INTEGRACJI I JEJ KONSEKWENCJE
DLA NAUCZYCIELA I PEDAGOGIKI
Part II
,
THE IDEA OF INTEGRATION AND IT S IMPLICATIONS
FOR TEACHER AND PEDAGOGICS
El¿bieta M. Minczakiewicz
Aksjologiczny i spo³eczny wymiar nauczycielskiej s³u¿by
w œwietle wyzwañ reformowanej polskiej edukacji i potrzeb
rozwijaj¹cego siê systemu kszta³cenia integracyjnego
,
Axiological and social aspect of teachers service in accordance
with chllenges of reformed Polish education and needs of developing
system of integrate education ........................................................................................ 129
Maria Flanczewska
Pedagog specjalny dziœ – kilka uwag o kompetencjach
Special educator nowadays – few notes about competences ..................................... 153
Dorota Barwiñska
Edukacja pozaszkolna wobec wyzwañ integracji europejskiej
Out – school education in accordance with challenges
of European integration ..................................................................................................... 161
Strona 10
Spis treœci 7
Prezentacje i dyskusje, kronika, recenzje
Presentations and discussions, the chronicle, reviews
Czêœæ III
INTEGRACJA – NAUCZYCIEL – WIEDZA
Part III
INTEGRATION – TEACHER – KNOWLEDGE
Janina Wyczesany
Ocaliæ od zapomnienia – pamiêci Marii Grzegorzewskiej
To save from forgetfulness – in the memory of Maria Grzegorzewska ............... 175
Bogus³awa Jod³owska
Idea integracji w perspektywie pedagogiki Marii Montessori
,
The idea of integration in the view of Maria Montessori s pedagogics ....................... 183
Anna Franek
Integracja doros³ych niepe³nosprawnych
Integration of mentally handicapped adults ................................................................. 189
Micha³ Kabiczke
O wartoœci wiedzy ucznia (recenzja ksi¹¿ki Doroty Klus-Stañskiej,
Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000)
, ,
About the worth of student s knowledge (review on Dorota Klus-Stañska s
Constructing of the knowledge about school, Olsztyn 2000) ....................................... 195
Bogus³awa Jod³owska
M³ody nauczyciel a idea integracji (recenzja ksi¹¿ki Wandy Dró¿ki,
M³ode pokolenie nauczycieli, Kielce 2004)
,
Young teacher and the idea of integration (review on Wanda Dró¿ka s
Generation of young teachers, Kielce 2004) .............................................................. 199
Noty o autorach
Notes about authors ........................................................................................................... 208
Strona 11
Sapere aude!
Miej odwagê pos³ugiwaæ siê w³asnym rozumem!
¯adnego sk³adnika nie powinniœmy uroniæ: ani duszy, ani cia³a. Do-
chodzimy wreszcie do epoki, której has³em nie bêdzie: „Jedno albo
drugie”, has³o teatralne, przydatne jedynie na scenie. Nadchodz¹
nowe czasy, których has³em jest: „I jedno, i drugie”. Integracja. Syn-
teza. Nie amputacja.
Jose Ortega y Gasset
Strona 12
S£OWO WSTÊPNE
Wychowanie jest tym œrodkiem, którym pos³uguje siê ludzka spo³ecznoœæ
celem zachowania i przekazywania swego fizycznego i duchowego cha-
rakteru. W nieustannym przemijaniu wszystkiego gin¹ jednostki, ale gatu-
nek pozostaje i trwa niezmieniony.
Werner Jaeger, Paideia
S³owo „integracja” jest ostatnio na ustach wszystkich. Pojêcie to znajduje
zastosowanie w pedagogice, psychologii, kulturze, polityce spo³ecznej. Wie-
le dyskusji i problemów wywo³uje integracja z Uni¹ Europejsk¹. Na naszych
oczach bowiem rodz¹ siê zrêby wspólnoty ogólnoludzkiej czy – jak mówi¹
inni – cywilizacji zintegrowanej. Z zainteresowaniem œledzi siê dzia³ania na
rzecz integracji osób niepe³nosprawnych ze œrodowiskiem szkolnym
i lokalnym. Trwaj¹ca reforma systemu oœwiaty opowiada siê za integracyjny-
mi formami kszta³cenia na wszystkich etapach edukacji, za integracj¹ spo-
³eczn¹, a nie segregacj¹, jak to mia³o miejsce jeszcze do niedawna. Coraz
czêœciej myœli siê o wychowaniu dopuszczaj¹cym spojrzenie na rozwój cz³o-
wieka jako nie tylko na proces budowania wy¿szych poziomów zachowania
i dzia³ania, ale równie¿ os³abiania i rozbijania automatycznych, pr ymityw-
nych i powtarzaj¹cych siê si³ cyklu ¿yciowego, co pocz¹tkowo – jak wskazu-
je Kazimierz D¹browski w Dezintegracji pozytywnej 1 – dezintegruje pozy-
tywnie dotychczasow¹ strukturê osobowoœci, by w efekcie mog³a ona dojœæ
do nowej wtórnej integracji. Nie ulega kwestii, i¿ rzuca to nowe œwiat³o na
problem trudnoœci dydaktycznych i wychowawczych. Te wszystkie wielkie
problemy, które przywo³ywane s¹ za spraw¹ integracji – „s³owa na czasie”
– wskazuj¹, ¿e jest to has³o ukazuj¹ce w pedagogice wiele obszarów, które
wymagaj¹ naukowych przemyœleñ. Integracja to nie kolejne modne s³owo,
ale pojêcie – idea o donios³ej roli dla teorii i praktyki edukacyjnej w historycz-
nym momencie, kiedy – jak czytamy w Raporcie dla UNESCO pod przewod-
nictwem J. Delorsa Edukacja. Jest w niej ukryty skarb:
1
K. D¹browski, Dezintegracja pozytywna, Warszawa 1979.
Strona 13
10 Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej
ca³y œwiat jest teatrem donios³ych innowacji naukowych i technologicznych,
zmian w dziedzinie gospodarki i polityki oraz transformacji struktur demo-
graficznych i spo³ecznych. Te gwa³towne przeobra¿enia niew¹tpliwie w przy-
sz³oœci przybieraj¹ce na sile, bêd¹ wywo³ywaæ powa¿ne napiêcia, szczególnie
w œrodowiskach edukacyjnych, zmuszaj¹c je do reagowania na narastaj¹ce
potrzeby i podejmowania nowych wyzwañ szybko zmieniaj¹cego siê œwiata.
Aby stawiæ czo³o wymaganiom naszej epoki, bêdziemy musieli przejawiæ twór-
cz¹ postawê, odwagê, stanowcze postanowienie przeprowadzenia rzeczywi-
stych zmian, wolê sprostania oczekuj¹cym nas zadaniom 2.
Z pewnoœci¹ warto wiêc podj¹æ szersz¹ dyskusjê wokó³ idei integracji
i jej konsekwencji dla procesu wychowania, nauczyciela i wreszcie dla teo-
rii pedagogiki. Zapocz¹tkowuje j¹ ksi¹¿ka Idea integracji a wychowanie. Ku
pedagogice integralnej, która jest prób¹ wyjœcia naprzeciw wyzwaniom edu-
kacyjnym poprzez w³¹czenie siê w pog³êbione dyskusje i dialog o funda-
mentalnych dylematach wychowania z wyeksponowaniem nowej roli szko-
³y, nauczyciela, uczniów, rodziców. Pamiêtaj¹c o paidei i o tym, co wynika
z namys³u nad greck¹ form¹ wychowania cz³owieka dla ca³ej zachodniej
cywilizacji, oraz bior¹c pod uwagê dzisiejsze wymagania i konsekwencje
procesu globalizacji, warto powtórzyæ za Tadeuszem Kotarbiñskim:
Marzy mi siê taki uk³ad œwiata, i¿by ka¿dy móg³ wszêdzie na globie ziem-
skim czuæ siê jak u siebie, a jest to marzenie bynajmniej nie utopijne, choæ
d³ugodystansowe 3.
Z pewnoœci¹ edukacja jest szans¹ na spe³nienie takiego marzenia i szan-
sê tê nale¿y „bezwzglêdnie wykorzystaæ”. Edukacja jest te¿ „portem schro-
nienia” i tym, „czego nikt nie mo¿e zabraæ cz³owiekowi”.
Ksi¹¿ka Idea integracji a wychowanie. Ku pedagogice integralnej jest
pier wszym tomem Prac Naukowo-Dydaktycznych Kolegium Nauczycielskie-
go w Gliwicach, które ukazywaæ siê bêd¹ systematycznie w serii „Integracja
– Nauczyciel – Wychowanie”. W jej ramach wstêpnie przewidziano nastêpuj¹-
2
Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Miêdzynarodowej Komisji
ds. Edukacji Dwudziestego Pier wszego Wieku, oprac. J. Delors, t³um. W. Rabczuk, War-
szawa 1998, s. 209.
3
T. Kotarbiñski, Drogi dociekañ w³asnych. Fragmenty filozoficzne, Warszawa 1986,
s. 389, cyt. za: J. Seku³a, Przedmowa do: etycznoœæ globalna – utopia czy koniecznoœæ?
[w:] Idea etycznoœci globalnej, red. J. Seku³a, Siedlce 1999.
Strona 14
S³owo wstêpne 11
ce dzia³y: opracowania naukowe, prezentacje i dyskusje, kronika, recenzje.
Celem serii jest wywo³anie dyskusji i dostarczenie inspiracji do dalszych
poszukiwañ teoretyczno-badawczych w obszarze, któr y zakreœla formu³a:
integracja – nauczyciel – wychowanie. Jest ona tak pomyœlana, by wskazy-
wa³a nowe obszar y i konteksty, tak¿e z pogranicza wielu nauk wspó³pracu-
j¹cych z pedagogik¹, np. filozofii, socjologii, psychologii, ale te¿ teologii,
nauki o kulturze, ekologii, polityki, nauk medycznych i nauk przyrodni-
czych. ¯ycie cz³owieka jest zawsze ca³oœci¹, której nie mo¿na zredukowaæ
do czêœci, dlatego te¿ poszerzone pole pedagogicznej refleksji mo¿e siê staæ
perspektyw¹ otwieraj¹c¹ pedagoga na wiedzê, wolnoœæ, krytykê i nieoczy-
wistoœæ, a tak¿e na dojrza³oœæ i prawdê. Sapere aude! – ta w³aœnie dewiza
europejskiego Oœwiecenia jest ci¹gle ¿ywa, bo ci¹gle wa¿ne jest w³asne „ja-
sne myœlenie”, eliminowanie b³êdów i przes¹dów. O wyzwalaniu „powszech-
nego rozumu ludzkiego” mówi³ Sokrates, gdy wychodzi³ do swoich uczniów
na ateñsk¹ agorê w IV wieku p.n.e., przypomnia³ o nim Kant w XVIII wieku,
a na pocz¹tku XXI wieku, gdy zagro¿one s¹ podstawy cz³owieczeñstwa, myœl
ta ci¹gle jest aktualna. Pedagogika ma poddaæ analizie „powszechny ro-
zum” i mo¿e to uczyniæ w sposób nowy, miêdzy innymi za spraw¹ idei inte-
gracji, której korzeni szukaæ mo¿na u Sokratesa.
Bogus³awa Jod³owska
Gliwice, styczeñ 2003
Strona 15
Niniejsza darmowa publikacja zawiera jedynie fragment
pełnej wersji całej publikacji.
Aby przeczytać ten tytuł w pełnej wersji kliknij tutaj.
Niniejsza publikacja może być kopiowana, oraz dowolnie
rozprowadzana tylko i wyłącznie w formie dostarczonej przez
NetPress Digital Sp. z o.o., operatora sklepu na którym można
nabyć niniejszy tytuł w pełnej wersji. Zabronione są
jakiekolwiek zmiany w zawartości publikacji bez pisemnej zgody
NetPress oraz wydawcy niniejszej publikacji. Zabrania się jej
od-sprzedaży, zgodnie z regulaminem serwisu.
Pełna wersja niniejszej publikacji jest do nabycia w sklepie
internetowym Złote Ebooki.