Germain Saint - Studium alchemii

Szczegóły
Tytuł Germain Saint - Studium alchemii
Rozszerzenie: PDF
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

Germain Saint - Studium alchemii PDF - Pobierz:

Pobierz PDF

 

Zobacz podgląd pliku o nazwie Germain Saint - Studium alchemii PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.

Germain Saint - Studium alchemii - podejrzyj 20 pierwszych stron:

Strona 1 Cudowny Człowiek Europy -Czy będzie Pan tak uprzejmy powiedzieć mi - spytała hrabina de Geoffrin - czyjego ojciec był w Wenecji około roku 1710? - Nie, Pani - odpowiedział hrabia spokojnie - ojca straciłem znacznie wcześniej: lecz to ja mieszkałem w Wenecji pod koniec ostatniego i na początku tego wieku; miałem wtedy zaszczyt złożyć Pani wizytę... -Wybaczy Pan, ale to niemożliwe; Hrabia de St. Germain, którego wtedy znałam, miał przynajmniej 45 lat, a Pan wygląda najwyżej na tyle teraz. - Madame - powiedział hrabia z uśmiechem - Jestem bardzo stary. - Lecz w takim razie musiałby Pan mieć prawie 100 lat. - Nie jest to niemożliwe - odpowiedział Saint Germain. Był Cudownym Człowiekiem Europy - to wiemy. Saint Germain jako Cudowny Człowiek Europy Lecz czy był zaginionym trzecim synem Księcia Fran- ciszka II Rakoczego, zdetronizowanego władcy Węgier? Czy też, jako Wniebowstąpiony Mistrz Saint Germain, zmaterializował swe ciało, by stworzyć pozory, że wywo- Strona 2 x STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xi dzi się z królewskiego domu Węgier? Jego narodziny, wcześniejszych książętach z tak precyzyjną dokładnością w śmierć i prawdziwa tożsamość owiane są tajemnica. każdym szczególe, jak gdyby chciał stworzyć złudzenie, że Lecz jedna rzecz jest pewna: byl bardzo widoczny był naocznym świadkiem wydarzeń, które relacjonował". na królewskich dworach - i niewidoczny! Widziano jak Jego wiedza sięgała nie tylko w przeszłość, ale „zniknął" opuszczając prywatną rezydencję króla i królo- również obejmowała kulę ziemską. „Podróżował po całym wej w Wersalu. Bez wątpienia jego wyczyny jako Hrabiego świecie - napisała de Pompadour - i król z zainteresowa- Saint Germain ozdobione są wykrzyknikami w dziennikach niem słuchał jego opowiadań o wojażach po Azji i Afryce XVIII-wiecznych prominentów. oraz dworach Rosji, Turcji i Austrii". W dworskich pamiętnikach Madame de Pompadour, Władał przynajmniej 12 językami tak płynnie, że księcia Karola von Hessen-Kassel i Madame d"Adhemar gdziekolwiek się pojawił, brany byl za rodaka. Znał fran- występuje jako /'homme eMmordinaire. Przedstawiany jest cuski, niemiecki, angielski, włoski, hiszpański, portugalski, jako szczupły, proporcjonalnie zbudowany mężczyzna rosyjski i języki wschodnie. Pewna hrabina na dworze średniego wzrostu, o miłych rysach. Miał fascynujące oczy Ludwika XV zanotowała, że „Luminarze nauki i uczeni zniewalające każdego, kto spotkał jego wzrok. Nosił dia- Wschodu potwierdzili wiedzę Hrabiego St.Germain [...] menty na każdym palcu i na klamrach butów. Nawet po Ci pierwsi stwierdzili, że jest on bardziej biegły w językach pamiętnej konwersacji z hrabiną de Geoffrin w 1767 roku Homera i Wergiliusza, niż oni sami: z tymi drugimi nie postarzał się. rozmawiał w sanskrycie. po chińsku i arabsku w laki , Madame d'Adhemar spotkała go w roku 1789. „To sposób, by pokazać im, że dłuższy czas przebywał w Azji". byl on [...] Tak! Wyglądał tak samo jak w roku 176(). W 1755 roku byl z generałem Clive w Indiach, podczas gdy moja twarz poorana była zmarszczkami i gdzie, jak opowiadał, nauczył się łączyć klejnoty. Na dwo- śladami starości". rze szacha perskiego od 1737 do 1742 roku, Monsieur de Wiecznie młody, tajemniczy człowiek. Wydaje się, Saint Germain zaprezentował swoje zdolności w precypi- że nic było niczego, czego nie mógłby dokonać. Był tacji i doskonaleniu kamieni szlachetnych, szczególnie podziwiany jako wielki filozof, dyplomata, naukowiec, diamentów. uzdrowiciel, artysta i muzyk. Znał historię tak dobrze, że Wspomniał on Madame d'Adhemar, że podróżował wydawało się, iż naprawdę brał udział w wydarzeniach, o również do Japonii. Niełatwo powiedzieć, gdzie jeszcze których opowiadał. Madame de Pompadour wspomina, że byl. gdyż znikał i pojawiał się niespodziewanie na terenie „Czasem przytaczał historyjki z dworu Valois [dynastia całej Europy. A jednak był jakiś cel we wszystkim, co ten panująca we Francji w latach 1328-1589] lub o jeszcze Strona 3 xii STUDIUM ALCHEMII Cudo wny Człowiek Europy xiii Cudowny Człowiek robił. I jego cuda dalece przekraczały ani nie zaprzeczył niczemu, co mówiono na jego temat. możliwości geniusza. Lubił odpowiadać uśmiechem lub wymijająco. Jego alche- Potrafił uzdrawiać i stosować zioła lecznicze. miczne umiejętności sławił Ludwik XV. który udostępnił Niektórzy spekulowali, że to właśnie stosowanie ziół w mu laboratorium i prywatny apartament na królewskim połączeniu z niewyszukaną dietą, przedłużało życie Saint dworze w Chambord. Biografowie podają, że jego pokazy Germaina. Książe Karol von Hessen-Kassel pisat: „Dogłę- alchemiczne były zadziwiającą demonstracją cudotwór- bnie znał się na ziołach i roślinach oraz odkrył lekarstwa, czych mocy. których systematycznie używał i które przedłużały jego Madame du Hausset. która była łemme de chambre życie i utrzymywały go w zdrowiu". Madame dc Pompadour, poświęca wiele uwagi cudownym Dał pewien eliksir Madame de Geoffrin, który wyczynom Saint Germaina. sprawił, że, jak potwierdzają ówczesne zapiski, przez 25 lat W swych pamiętnikach notuje ona, że w roku 1757 wyglądała jak osoba 25-letnia. Żyła tak długo, że przylgnął „Król polecił, by przyniesiono mu średniej wielkości do niej przydomek starej, wiecznotrwałej hrabiny. diament ze skazą. Po zważeniu go Jego Wysokość powie- Saint Germain przepisał również herbatkę ziołową dział do Hrabiego: «Wartość tego diamentu w jego obe- armii rosyjskiej i zaofiarował się wyleczyć Jacquesa de cnym stanie ze skazą wynosi 6 tysięcy liwrów. Bez skazy Casanowę z ostrej choroby w ciągu trzech dni. Lecz ten wart byłby przynajmniej 10 tysięcy. Czy jest pan w stanie awanturnik, który sam oszukał wielu, odmówił przyjęcia uczynić coś. bym zyskał 4 tysiące liwrów?» Saint Germain leków nie ufając nikomu, nawet najbardziej godnemu przyjrzał mu się uważnie i odpowiedział: «Jest to możliwe zaufania alchemikowi. do zrobienia. Przyniosę go z powrotem za miesiąc»". Hrabia byl wirtuozem gry na pianinie i skrzypcach „W wyznaczonym czasie Hrabia de St. Germain oraz znakomitym malarzem, poetą i rzemieślnikiem. przyniósł diament bez skazy i wręczył go Królowi. Gdziekolwiek się pojawił, witany był jak uczony, mąż Zawinięty był w płótno z amiantu, które król usunął. stanu i gawędziarz. Zakładał towarzystwa tajemne, był Natychmiast rozkazał, by zważono diament i okazało się. dominującą postacią wśród Różokrzyżowców. Wolno- że jest nieznacznie lżejszy. Jego Wysokość posiał go wtedy mularzy i Templariuszy tamtego okresu oraz napisał klasy- do jubilera [...] nie mówiąc mu nic o tym, co zaszło. Jubiler czne dzieło okultystyczne The Most Holy Trinosophia. w ofiarował królowi za niego 9600 liwrów. Król jednakże którym posługiwał się mieszanką języków współczesnych odebrał diament z powrotem mówiąc, że zachowa go jako i starożytnych hieroglifów. kuriozum". Monsieur de Saint Germain nigdy nie potwierdził, Na pewnym europejskim dworze ten XVIIl-wieczny Strona 4 xiv STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xv Merlin poprosił o kilka kości jelenia i gałęzie drzewa. Wraz mówił, że gdy leżał nieprzytomny, przebywał w odległych z tymi „składnikami" pozostał przez chwilę sam w prze- krajach; czasami znikał na dłużej, a potem nagle się stronnej pałacowej jadalni, a następnie zaprosił gości do jej pojawiał. Dawał wtedy do zrozumienia, że był w świecie wnętrza. Kiedy otworzono drzwi, wszyscy się zdumieli: pozagrobowym i rozmawiał ze zmarłymi. Ponadto, szczycił sala pokryta była lasem, w którym wokół pokrytego bujnie się, że potrafi oswajać pszczoły i sprawiać, że węże roślinnością kredensu pasły się jelenie. słuchają muzyki". Z równa łatwości!} Saint Germain zrealizował Mistrz nad mistrzami - nie byt szarlatanem. Ani też marzenie alchemika - przemianę metali nieszlachetnych w wymysłem wyobraźni. Wspominany jest w listach złoto. Fryderyka Wielkiego, Woltera. Horacego Walpole, Casa- W roku 1763 książę Karol Koblencki napisat w nowy, a nawet pisze o nim ówczesna prasa - Tłie London liście, że Saint Germain dokonał „na moich oczach (...) Chronicie w czerwcu 1760 r., florencka Le notizie del transmutacji żelaza w metal tak piękny jak złoto, a przy- Mondow lipcu 1770 r., a także Gazette ofthe Nether/ands. najmniej równy materiałowi używanemu w złotnictwie". Powierzano mu sekrety stanu kilku krajów, co Markiz de Valbelle opowiadał, że widział, jak Saint dowodzi, że cieszył się długotrwałym zaufaniem tych, z Germain zmienił srebrna monetę sześciofrankową w złoto. którymi miał do czynienia na dworze. Ludwik XV, który Casanowa opisał podobny eksperyment, w którym jako jeden z pierwszych uprawiał tajną dyplomację, Saint Germain zmienił dwunastosoldową monetę w złota. wysyłał hrabiego z misjami negocjacyjnymi. Archiwa Jednakże posądził on mistrza o oszukańcze zastąpienie jed- francuskie zawierają dowody, że angielscy, holenderscy i nej monety drugi}. Saint Germain skarcił go słowami: „Ci, pruscy mężowie stanu ówczesnej doby uważali hrabiego za którzy są zdolni żywić wątpliwości co do mojej pracy, nie autorytet w wielu dziedzinach. są godni, by rozmawiać ze mną", po czym raz na zawsze „Wydawało się, że jest lepiej poinformowany o oddalił z ukłonem tego niedowiarka ze swego labora- sekretach każdego dworu niż charge d'a/faires króla" - torium. napisała Madame de Pompadour. Wollcr zauważył, że Hrabia byl nie tylko alchemikiem, ale i wschodnim Saint Germain znał tajemnice premierów Anglii. Francji i adeptem zachowującym się jak jogin, medytującym w Austrii. pozycji kwiatu lotosu i zdolnym ujarzmiać zwierzęta silą Choć wielu podejrzewało, że jest awanturnikiem i swego ognistego ducha. oszustem, jest jasne, że pieniądze nie były jego celem. Pewien holenderski wielbiciel. J. van Sypesteyn, Zawsze byl dobrze zabezpieczony a Madame de Pompa- napisał: „Czasami popadał w trans, a kiedy powracał. dour dodaje, że hrabia podarował królowi piękne obrazy i Strona 5 xvi STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xvii rozdawał „diamenty i kamienie szlachetne ze zdumie- postępu nauki i techniki, by wznieść duchową świadomość wającą szczodrością". Z pewnością, nie było to zachowanie człowieka. Odgrywał on także czasem rolę świętego patro- łowcy skarbów. na Rewolucji Przemysłowej. Był prawdziwym filantropem. Książę Karol von Książę Karol Koblencki był świadkiem rozwinięcia Hessen-Kassel pisze, że jest to ..przyjaciel ludzkości, technik produkcji masowej. Między innymi: wybielanie pragnący pieniędzy tylko po to. by dać je biednym, lnu. by przypominał włoski jedwab, farbowanie i przygoto- przyjacielski dla zwierząt, o sercu pełnym troski o szczęście wywanie skór „które przewyższały wszystkie marokiny innych". świata swym wyśmienitym barwnikiem: farbowanie je- „Gdziekolwiek znano go osobiście, pozostawiał dwabiu z doskonałością dotychczas nieznaną; podobne korzystne wrażenie i wspomnienie o wielu dobrych, a farbowanie tkanin wełnianych: farbowanie drewna naj- czasami i szlachetnych czynach. Pomagał w sekrecie wielu jaśniejszymi kolorami penetrującymi materię [...] sporzą- biednym ojcom rodzin i niejednej instytucji charytatywnej" dzone z najzwyklejszych składników, i dzięki temu - pisze van Sypesteyn. niedrogie". W Studium alchemii Saint Germain wyjaśnia, że Wierzcie lub nie, ale Saint Germain zorganizował faktycznie precypitował dobra, by dać je ubogim. „Służąc dla Księcia Koblenckiego fabrykę kapeluszy! Rozpoczął w Europie, aby ulżyć ludziom w nędzy i ustabilizować też masową produkcję różnych wynalazków, równocześnie chaos tak tam rozpowszechniony - pisze - rzeczywiście będąc patronem innych technologicznych osiągnięć. posługiwałem się uniwersalną alchemią do wytwarzania „Jestem bardzo potrzebny w Konstantynopolu, a potem w substancji, która, pomimo że czasowa w swej istocie, Anglii -.powiedział pewnemu pamiętnikarzowi - by przy- zaspokajała wiele ludzkich potrzeb". gotować dwa wynalazki, które będziecie mieli w nastę- Lecz po cóż ta ekstrawagancja na dworze? Czego pnym wieku: pociągi i statki parowe". chciał dowieść? Próbował - posługując się dowcipem, Jego zamiarem było pomóc w podniesieniu poziomu humorem i swą proroczą, mistrzowską obecnością - klasy średniej i przekonaniu monarchii o potrzebie bez- poruszyć wiek w obliczu nieuniknionego odejścia starego bolesnego przejścia w nową erę. Choć osiągnął to pierwsze, porządku. Celem jego działania było ustanowienie Stanów to apatia klas rządzących i intrygi skorumpowanych dorad- Zjednoczonych Europy - zanim wydarzenia krwawej ców udaremniły jego sukces na drugim polu. Rewolucji Francuskiej nie pozostawią nic. ani dobrego, ani Monarchowie, choć podziwiali jego cudowne dzieła, złego, z królewskich domów Europy. nazywali je „interesującymi". Zawsze chętni do zabawiania Innym celem Saint Germaina było przyspieszenie przez niego, niełatwo poddawali się impulsowi do działa- Strona 6 xviii STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xix nia. Gdy przychodziło skorzystać z jego rady, uprzejmie go razem Saint Germain był przygotowany. Najpierw uzyskał ignorowali: zaś ich ministrowie, kipiąc z zazdrości, audiencję u królowej. Madame d'Adhemar była obecna nienawidzili go. podczas tego spotkania i opisała je. Ujawnił on Marii Typowym przykładem jest nieudana tajna misja Antoninie dokładne szczegóły nadchodzących tragicznych Ludwika XV. Posłał on Saint Germaina jako swego posła wydarzeń i błagał ją, by ostrzegła Ludwika. do Amsterdamu, by wynegocjować traktat pokojowy Powiedział: „Kilka lat upłynie w złudnym spokoju. kończący wojnę między koalicją francusko-austriacką, a Potem w różnych częściach kraju pojawią się ludzie żądni Anglią i Prusami. zemsty, mocy. pieniędzy. Zniszczą wszystko na swej dro- Zbyt wcześnie dowiedział się o tym francuski dze [...] Wybuchnie wojna domowa z całym jej okrucień- ambasador w Amsterdamie i poczuł się obrażony, że król stwem. Rezultatem jej będą morderstwa, grabieże i tułacz- zamiast niego zatrudnia „nieznanego obcokrajowca". ka. Wtedy wszyscy będą żałować, że mnie nie posłuchano". Poskarżył się ministrowi spraw zagranicznych, księciu de Powiedział królowej, że chce się widzieć z królem Choiseul. który natychmiast rozkazał aresztować Saint bez wiedzy Monsieur de Maurepasa, wypowiadając się o Germaina. Książę nie pragnął pokoju, a przynajmniej nie w tym głównym doradcy króla: „On jest moim wrogiem. tym czasie, a szczególnie nie takiego pokoju, za który nie Ponadto zaliczam go do tych. którzy przyśpieszą upadek mógłby przypisać sobie zasługi. królestwa, nie z powodu złośliwości, lecz z powodu Następnego dnia Choiseul w obecności króla i jego nieudolności". Oznajmiając swą gotowość oddania się „ich rady wyjawił misję i oświadczył: „Jestem przekonany, że Wysokościom". Monsieur de Saint Germain opuścił nikt tutaj nie byłby na tyle zuchwały, by pragnął negocjo- królową. wać traktat pokojowy bez wiedzy Ministra Spraw Zagrani- Udał się do Paryża z zamiarem wyjechania z kraju, cznych Jego Królewskiej Mości!" powiedziawszy Madame d'Adhemar. że wie. iż król będzie Król. jak zwykle, poszedł po linii najmniejszego rozmawiał z Maurepasem i że on nie chce się znaleźć w oporu. Ani nie rzucił wyzwania swojemu ministrowi, ani lochach Bastylii, by musieć użyć cudu. ażeby się stamtąd nie stanął w obronie Saint Germaina i zachował milczenie wydostać. Zaprotestowała, że może król postąpi inaczej. co do swej roli w tej sprawie. Mimo, że zdyskredytowany i Wtedy powiedział, że wróci na czas. nie wypełniwszy misji pokojowej, hrabia zdołał uniknąć Maria Antonina pobiegła prosto do króla, który po- aresztowania - może dzięki ostrzeżeniu króla, a może. tem wypytywał Madame d'Adhemar o hrabiego mówiąc, że bardziej prawdopodobnie, dzięki własnemu przeczuciu. „poważnie zaniepokoił królową". Oczywiście Ludwik Podobnie było za czasów Ludwika XVI. lecz tym poprosił o radę Maurepasa, który powiedział mu. że Saint Strona 7 xx STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xxi Germain jest awanturnikiem, po czym ten dbający wyłą- „M. de Saint Germain wypowiedziawszy to jednym cznie o swe interesy doradca niezwłocznie udał się do rezy- tchem, odwróci! się ku drzwiom i po zamknięciu ich, dencji Madame d'Adhćmar. by zaaresztować Cudownego zniknął" - dodaje Madame d'Adhemar. „Wszelkie wysiłki, Człowieka. Saint Germaina nigdzie jednak nie było. Gdy by znaleźć Hrabiego spełzły na niczym!" tylko Maurepas zadeklarował swą chęć wsadzenia Saint Wynika z tego mądra, aczkolwiek bolesna lekcja: Germaina do Bastylii, drzwi do jej pokoju się otworzyły i alchemik wysokiej klasy, nawet najpotężniejszy adept wie- pojawił się w nich sam mistrz. Zbliżając się do Maurepasa, ków, mający najlepsze intencje i posiadający wiedzę, jak rzekł: rozwiązać globalne problemy, jak przyczynić się do wynie- .Panie hrabio de Maurepas, król wezwał pana licząc sienia i upadku narodów, musi ustąpić wobec wolnej woli na dobrą radę, a pan myśli tylko o utrzymaniu własnej po- śmiertelnych. Może radzić, ale nie rozkazywać, a kiedy go zycji. Przeszkadzając mi w widzeniu się z królem gubi pan zignorują, zobowiązany jest się wycofać. monarchię, ponieważ w chwili obecnej mój czas dla Francji Monsieur de Saint Germain kontynuował pisanie jest ograniczony i kiedy ten czas się skończy, nikt mnie tu listów do królowej ostrzegając o nadchodzącej katastrofie, nie zobaczy przez trzy pokolenia. Powiedziałem królowej lecz kiedy kryzys osiągnął punkt krytyczny, nie mógł już wszystko, co pozwolono mi jej powiedzieć; moje rewelacje nic zrobić, by powstrzymać rewolucję, która rosła w siłę od dla króla byłyby bardziej kompletne; to godne ubolewania, śmierci owego niezrównanego męża stanu. Ludwika XIV. że staje pan pomiędzy Jego Królewską Mością a mną. Nie Kilka lat później, pewnego poranka, tuż przed rozpę- będę miał sobie nic do zarzucenia, kiedy przerażają'..;; anar- taniem się nawałnicy. Saint Germain spotkał się ponownie chia zdewastuje całą Francję. Nieszczęść tych nic będzie z Madame d'Adhemar w kaplicy kościoła Recollets w dane panu zobaczyć, ale doprowadzenie do nich będzie Paryżu. Przepowiedział zgubę króla i królowej i stwierdził, wystarczającym pana pomnikiem (...) Nie oczekuj hołdów że jest za późno, by ich uratować. Oto zapis tej rozmowy: od potomności, śmieszny i żałosny ministrze! Dołączysz do szeregu tych, którzy doprowadzają do ruiny królestwa"*. „- Co powiedziałem tobie i Królowej? M. de Maurepas wszystko zaprzepaści, bo we wszystkim idzie na kompromis. Byłem Kasandrą i zwiastunem zła, a co teraz * Monsieur dc Maurepas zmarł w 1781 r.. siedem i pól roku przed się dzieje? zburzeniem Bastylii. symbolicznym końcem uncien tv»ime. Historia zapamiętała go jako tego, który odr.idzit Ludwikowi XVI wprowadzenie - Ach! Hrabio, twa mądrość będzie bezużyteczna. reform mogących zapobiec Rewolucji i pozwolić Francji uniknąć rządów - Pani, ten kto sieje wiatr, ten zbiera burzę. Jezus terroru, pozwalając na bezbolcsnc przejście od monarchii do republiki. powiedział tak w Ewangelii, może nie przede mną. Strona 8 xxii STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xxiii niemniej jednak jego słowa są zapisane, a ludzie mogliby z - Monsieur - powiedziałam - mógłby pan świad- nich wyciągnąć korzyści. czyć wielkie usługi naszym Monarchom, gdyby tylko pan - Ponownie! - powiedziałam próbując się uśmie- mógł. chać, lecz on nie odpowiadając na mój okrzyk ciągnął: - A jeśli nie mogę? . - Napi salem. że nie masę już nic zrobić - ręce nuun - Jak to? związane przez silniejszego cxle mnie. Są okresy, kiedy nie - Tak, a jeśli nie mogę? Spodziewałem się, że mnie można się wycofać i takie, które On obwieścił i dekret nie posłuchają. Czas wytchnienia należy do przeszłości i zostanie wykonany. Ten cz;is obecnie nadchodzi. wyrok Opatrzności musi się wypełnić. - Czy spotka się pan z Królową? - W prostych słowach, panie, czego oni naprawdę - Nie, ona jest skazana. chcą? - Skazana! Na co? - Całkowitej klęski Burbonów. Wszystkich ich - Na śmierć! zdetronizują, a w czasie krótszym niż sto lat Burbonowie Tym razem nie mogłam powstrzymać płaczu. Wsta- staną się zwykłymi, prywatnymi obywatelami. łam, odpechnęłam Hrabiego rękami i drżącym głosem - A Francja? powiedziałam: - Królestwo. Republika. Cesarstwo, kraj miesza- - I pan też! Panie, i pan także! nych rządów, umęczona, rozdarta, wstrząsana. Z rąk tyra- - Tak.ja-ja.jakCazotte. nów przejdzie w ręce ambitnych, lecz bezwartościowych. - Wie pan... Będzie podzielona, rozczłonkowana, pocięta. Nie są to - To. czego nawet pani nie podejrzewa. Proszę pleonazmy. Nadchodzące czasy przyniosą obalenie Cesar- wrócić do Pałacu i ostrzec Królową, by uważała na siebie, stwa. Duma będzie nadawać i odbierać godności, nie na bo ten dzień będzie dla niej fatalny. Knują spisek i planują mocy cnoty, ale z próżności i przez próżność powrócą one morderstwo. do nich. Francuzi, jak dzieci bawiące się w policjantów i - Napełnia mnie pan przerażeniem, ale przecież złodziei, będą żonglować tytułami, zaszczytami, Hrabia d'Estaing złożył obietnicę. odznaczeniami. Wszystko będzie dla nich zabawką, nawet - Ucieknie i ukryje się. wstęga Gwardii Narodowej. Chciwi pochłoną finanse. - A markiz de Lafayette... Teraz deficyt wynosi około 50 milionów, w imię czego - Balon nadmuchany powietrzem! Właśnie teraz wszczęli rewolucję. Cóż, za dyktatury tych filantropów, namyślają się. co z nim zrobić: czy będzie narzędziem, czy retorów, krasomówców dług państwowy przekroczy kilka ofiarą. Do południu wszystko się zadecyduje. Usięcy milionów!" Strona 9 xxiv STUDIUM ALCHEMII Cudo wny Czło wiek Europy xxv Opuścił Madame cTAdhemar wypowiadając te Potem Saint Germain wsparł Napoleona w ostatniej słowa: „Opus7.czam was. by zająć się swoimi sprawami. próbie założenia Stanów Zjednoczonych Europy. Le petit Udam się do Szwecji. Wielka zbrodnia wisi tam w powie- Capom/skorzystał z mocy Saint Germaina, lecz nie z jego trzu: mam zamiar ja powstrzymać. Jego Wysokość Gustaw rady. Użył mocy dla własnych celów nie przestrzegając za- III mnie interesuje -jest wart więcej, niż jego sława."* leceń Saint Germaina. Wtedy Mistrz wycofał się. jak zwykł Opuszczając kapliczkę Cudowny Człowiek zniknął! był czynić, co ambitnego i nieroztropnego Napoleona Zaufany sługa Madame d"Adhemar stojący u drzwi zaprowadziło ostatecznie pod Waterloo. kościoła nie zauważył nikogo. Dla Saint Germaina był to już koniec. Jego sposo- Ona sama. oszołomiona słowami Saint Germaina, bność powstrzymania zapłaty należnej wiekowi minęła. pozostała w kaplicy i postanowiła nie ostrzegać królowej Tak więc ..Mistyczny Wysłannik" opuścił Europę. Od tego tego dnia, lecz poczekać do końca tygodnia. Lecz wtedy czasu, aż do jego powrotu w roku 1981, jedynym głosem było już za późno. losu. który kontynent zechciałby słuchać i na który zważać Przepowiednia Saint Germaina sprawdziła się ze - była Karma. zdumiewająca dokładnością. Następnym razem Madame Kiedy Napoleon był jeszcze dzieckiem. Franc d'Adhemar zobaczyła go w Pałacu Rewolucji 16 paździer- Graffer pamięta, jak hrabia powiedział: ,.[...] Wszyscy nika 1793 roku w czasie ścięcia Marii Antoniny. Mistrz był powinni studiować w Piramidach, tak jak ja studiowałem. z nią do końca, tak jak był z nią od początku, czuwając nad Pod koniec tego wieku zniknę z Europy i udam się w nią od chwili, gdy z Austrii przybyła do Francji, by zostać Himalaje. Odpocznę. Muszę odpocząć. Dokładnie za 85 lat nieszczęsną królową Francji**. ludzie znów mnie zobaczą. Żegnajcie, kocham was"*. Odrzucenie Saint Germaina przez koronowane gło- wy Europy zmusiło go do usunięcia się ze świata widzial- *GusLiw III.mnnun.hu szwedzki, którego rządy sa znane juko Szwedzkie Oświecenie, wprowadził takie reformy, jak wolny handel i wolność prusy nego. A słowa lamentacji Jezusa mogłyby być jego włas- jednocześnie wzmacniając monarchię. W atmosferze stworzonej przez nymi: Jeruzalem. Jeruzalem! Ty zabijasz proroków i wymierzony przeciw niemu spisek arystokracji, zosta) postrzelony i śmiertelnie ranny w marcu 1792 roku. ** Maria Antonina, szesnaste i ostatnie dziecko Świętego Cesarza *Zob. I. Coopcr-Oaklcy. The Coimc dc St.Gcnmiin: The SOLKI ofKings Rzymskiego Franciszka 1 i Marii Teresy, została poślubiona Ludwikowi (London: The Thcosophical Publishing House Limited. 1912). pp 1. 27- XVI w korzystnie zaaranżowanym małżeństwic miedzy Hupsburgumi i 29. 36-38.42.43.50-52.66-67. 72-73.87-91. 99. 144-45. Do nabycia za Burbonumi w 1770 r. pośrednictwem Summit Univcrsity Press. Strona 10 xxvi STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xxvii kamieniujesz tych, którzy do ciebie są posłani. Ile razy namaścił tego Mistrza Masona jako pierwszego Prezydenta chciałem zgromadzić twoje dzieci, jak ptak swe pisklęta Stanów Zjednoczonych Ameryki. zbiera pod skrzydła, a nie chcieliście". Zgodnie z obietnicą Saint Germain pojawił się Jak sam powiedział: „Tak to zawsze jest z nami, ponownie w drugiej połowie XIX-wieku. by pomóc prawdomównymi ludźmi. Oszuści są mile witani, ale huzia Mistrzom M. (El Morya). K.H. (Kuthumi) i Serapisowi na tego, kto przepowiada.co się stanie!" Beyowi w założeniu Towarzystwa Teozoficznego. W W swym oddaniu sprawie wolności na świecie Saint latach 1930-tych Saint Germain skontaktował się z Guyem Germain pracował usilnie na wielu frontach. „Nie przycią- i Edną Ballard i poddał ich próbom i inicjacjom oraz gnąwszy uwagi dworu francuskiego i innych koronowa- przekazał im objawienia, które opisali w książkach nych głów Europy - powiedział za pośrednictwem XX- Unveilcd Mysteńes. The Magie Pnesence oraz / AM wiecznego Wysłannika Marka L. Prophet - zająłem się Discouises. doskonaleniem ogółu ludzkości. Uznałem, że jest wielu W roku 1958 Wniebowstąpiony Mistrz El Morya w takich, którzy łaknąc i pragnąc sprawiedliwości napełnieni imieniu Saint Germaina założył w Waszyngtonie, za pośre- byliby myślami o doskonałej unii. myślami inspirującymi dnictwem Marka L. Prophet, The Summit Lighthouse, by ich do zawładnięcia Nowym Światem i stworzenia unii suwerennych państw. Jako dziecię mego serca narodziły się kontynuować publikowanie Nauk Wniebowstąpionych w ten sposób Stany Zjednoczone, a Rewolucja Amery- Mistrzów i utrzymywać cotygodniowy kontakt ze swymi kańska była środkiem przejawienia wolności w całej jej uczniami na całym świecie poprzez listy zwane Perłami chwale dla wszystkich, od Wschodu do Zachodu". Mądmści. Nawet przed katastrofą we Francji Saint Germain Następnie, pod egidą The Summit Lighthouse Saint zajęty był doskonaleniem formującej się unii Trzynastu Germain założył Bractwo Strażników Płomienia objaśnia- Kolonii. Zgodnie z tradycją, 4 lipca 1776 roku, zainspi- jąc prawo kosmiczne tym. którzy pragną wraz z nim strzec rował jednego z sygnatariuszy Deklaracji Niepodległości Płomienia Życia na rzecz ludzkości. Siudies in Alchemy wzniosłym przemówieniem, ponaglając patriotów słowa- podyktował w roku 1962. lntemiediate Sludies in Alchemy. mi: „Podpiszcie ten dokument!" pojawiły się w 1971) roku. The Trilogy on the Threefold W czasie spotkania w Cambridge, Massachusetts, Fhme of Life przekazana została przez Mistrza jako on. „tajemniczy, stary profesor", zaproponował wzór flagi łącznik między tymi dwiema książkami. W The Alchemy Stanów Zjednoczonych. W czasie Rewolucji był patronem ofthc Word Saint Germain przedstawia nauki przekazane generała Jerzego Waszyngtona, a kiedy nadszedł czas. w ciągu ostatnich 25 lat wprost do naszych dusz, drogą mistycznego objawienia. Strona 11 xxviii STUDIUM ALCHEMII Cudowny Człowiek Europy xxix Saint Germain, jak sam przyznaje, nigdy nie zaprze- imię. by skontaktować się z jego sercem, by studiować jego stał swych zakulisowych działań, by skontaktować się z pisma i wspierać jego sprawę - która jest sprawą duszami światłości nie tylko w Europie i Ameryce, ale i na wszystkich ludzi na świecie. całym świecie. Nieustannie stara się zapobiec III wojnie Temu celowi służy książka, Saint Germain: O światowej, katastrofie nuklearnej, złowieszczym przepo- alchemii, udostępniona światu z największą radością w wiedniom Nostradamusa. tragicznym przepowiedniom .Święto Dziękczynienia 1985 roku. fatimskim i mnóstwu innych nieszczęść grożących Chwała niech będzie Bogu, który posłał umiłowa- narodom świata, co przywodzi na myśl Jezusową wizję nego Saint Germaina, by w imię Jezusa przyniósł wolność tych czasów ostatnich, opisaną w Ewangeliach i Księdze naszym zniewolonym sercom! Apokalipsy. Przywódcy i królowie, mocni i słabej woli zignorowali tego alchemika świętego ognia pnrexcellence. L*J Jednakże strażnicy płomienia wolności stoją z pełnym oddaniem przy tym światowym rzeczniku wolności. ) W pewnym momencie swej służby, utraciwszy 28 listopada 1985 r. wiarę w klasy rządzące i ich zdolność zmienienia biegu The Royal Teton Ranch historii, usłyszano, jak Saint Germain zawołał: „Gdybym „Gdzie jest moje serce" tylko miał dziesięć tysięcy sprzątaczek, które wiernie Montana, USA oddałyby się sprawie! Z nimi pokażę wam jak z pomocą Boskiej Prawdy zmienić świat ". I tak się stało... Dzięki zwykłym ludziom, których kochał zarówno Bóg, jak i Abraham Lincoln, misja Saint Germaina niesienia ziemi indywidualnej wolności, pokoju i oświecenia trwa nadal niepowstrzymana i nie ma ona precedensu w historii ludzkości. Jest to jego misja i ruch o zasięgu światowym. Sam mistrz nazywa ten ruch Nadcho- dzącą Rewolucją w Wyższej Świadomości! Każdy miłośnik wolności na ziemi, każdy duch oży- wiony płomieniem wolności zasługuje na to. by znać jego Strona 12 ELIZABHTH CLARE PROPHET MARK L. PROPHET Strona 13 Tom I Studium alchemii Wewnętrzne znaczenie alchemii, to po prostu wszechkompozycja, oznaczająca stosunek całości do części, które się na nią składają. Tak więc alchemia, jeśli odpowiednio pojęta, zajmuje się świadomą zdolnością kontroli mutacji i transmutacji w obrębie Materii i energii, a nawet w obrębie samego życia. Jest to nauka mistyka i atut człowieka samo- zrea/izowanego, który poszukując, osiągnął jedność z Bogiem i gotów jest odegrać swą rolę. SAINT GERMAIN Nauka o samo- przemianie Saint Germain Strona 14 ROZDZIAŁ 1 Prawo przeniesienia energii Niejeden już widziałem cudny ranku pąk. Dwa tysiące lat temu Chrystus stąpając po wodach Co muskał okiem władcy szczyty skat. Morza Galilejskiego zademonstrował naturalne prawo le- Całując twarzą złotą zieleń łąk witacji działające w energetycznym obrębie kohezji, adhe- Alchemią niebios w jasne strugi złoto słał. zji i magnetyzmu - zasad, które umożliwiają lot orbitalny. Atomy światła stanowiące ciało Chrystusa na żądanie SZEKSPIR, SONET XXXIII wchłonęły dodatkową ilość promieni kosmicznych i subs- tancji duchowej, których pokrewieństwo z fizycznym świa- tłem uczyniło całe jego ciało lekkim, umożliwiając mu cho- dzenie po morzu z równą łatwością jak po suchym lądzie. Ciało jego było promieniem światła jaśniejącym nad wodami. Najbardziej oszałamiająca była zdolność przenie- sienia tej władzy nad energią na Piotra, dzięki sile Piotrowej wizji Chrystusa w promiennym, jaśniejącym przejawieniu. Piotr jednak odrywając chwilowo wzrok od Chrys- tusa dostał się w wibracje ludzkiego strachu i wir. co natychmiast zagęściło jego ciało, w wyniku czego zaczął tonąć w wodach szalejącego morza. Dodająca otuchy ręka Chrystusa, wyciągnięta w poczuciu czystej miłości, przy- wróciła więź alchemiczną, a przepływ duchowej energii przez nią. na powrót uniósł Piotra ku bezpieczeństwu. Następny przykład Mistrza Jezusa uwalniającego Strona 15 4 Tom I • Rozdział 1 Pra wo przeniesienia energii 5 przepływ energii - jak w przypadku niewiasty, która Zaczynam wprowadzenie do alchemii w tonie dotknęła rąbka jego szaty bez jego wiedzy - wskazuje na ostrzeżenia i otrzeźwiającego wyjaśnienia nie, aby kogo- bezosobowi} miłość Boga, który odpowiada bez różnicy na kolwiek przestraszyć: raczej chodzi o chęć wpojenia we wołanie wiary płynące ze strony jakiegokolwiek stworze- wszystkich czytelników głębokiej i trwałej czci dla Boga - nia, które tak cudownie i nieskalanie ukształtował w jedynego dozwolonego w naszych oktawach lęku. Tak najgłębszej nadziei całkowitej kosmicznej wolności dla naprawdę to święta bojażń budzi we wszystkich, którzy wszystkich. kochają Wielkie Prawo Miłości największy szacunek i Oba te przykłady odnoszą się do aspektów Wielkie- uwielbienie dla mądrości, która tak trwożnie i cudownie go Prawa Kosmicznego, które nie są powszechnie znane, uczyniła wszelkie stworzenie na obraz nieustraszonej choć stale dyskutowane lub rozważane w grupach religij- wolności. nych. Prawo przeniesienia energii jest zasadnicze w nauce Wszyscy, którzy nadużywają mocy wszechświata alchemii, gdyż bez niego nie jest możliwe „stworzenie" dla egoistycznych celów, wcześniej czy później odkrywają, Materii. To prawo oznajmia, że nic nie może stworzyć że muszą zrezygnować z tak nieprawnie uzyskanych czegoś. korzyści, a kara. jaką płacą, jest zaiste przerażająca. Rodza- Rzetelna znajomość bezosobowego prawa przenie- jowi ludzkiemu wydaje się. że najwyższym zastosowaniem sienia energii jest także niezbędna do poprawnego zrozu- łaski nieba jest stworzenie pokarmu dla nakarmienia mienia Wielkiego Prawa. Gdyż udowadnia ono. że Bóg. biednych, uzdrowienie dotknięciem uschniętej ręki. który sprawia, że słońce świeci zarówno nad sprawiedli- wskrzeszenie umarłych i nawet wbrew naturalnemu prawu, wymi.jak i niesprawiedliwymi'.objawia się przez jednych przy pomocy magii alchemii, czynienie cudów i nieskoń- i drugich. czonych dziwów. Jezus potwierdził podczas swej palestyńskiej misji, Niech mi wolno będzie stać się szermierzem Ducha że „królestwo niebieskie doznaje gwałtu i gwałtownicy wolności, który pozwala człowiekowi, stworzonemu na zdobywają je siłą"". Należy zdać sobie zatem sprawę, że nieśmiertelny, miłujący i Bosko wolny obraz swego można wyrwać Bogu niektóre sekrety rządzenia siłami Stwórcy, czynić te i wiele innych rzeczy dla dobra społe- natury i panowania nad Materią, nawet gdy jednostka i czeństwa i ku szczęściu jego dobroczyńców. A ponad motyw nie są całkow icie czyste. Ale niech nikt nie myśli, że wszystko, niech mi wolno będzie sławić poprawne zastoso- kto tak postępuje, uniknie odpowiedzialności, ponieważ wanie błogosławionej, boskiej nauki duchowej alchemii. musi się on całkowicie rozliczyć z każdego użycia czy Dawny alchemik zawsze był barwną postacią - nadużycia energii w obrębie swego świata. nawet dla swych współczesnych. Czas jednak pozłocił jego Strona 16 6 Tom I • Rozdział 1 Prawo przeniesienia energii 7 wizerunek chwałą o wiele większą, niż posiadał on kiedy- Niech każdy kto rozpoczyna te studia uczyni to w kolwiek wcześniej i tak jest zawsze, gdy zbliżamy się do poczuciu, że wypowiadam się tu w pewnym celu, a celem aspektów tajemnicy. tym jest uczynienie każdego z was alchemikiem w Tymczasem, to w prostych urokach życia ludzie najprawdziwszym słowa tego znaczeniu. Oznacza to, że znajdą swą wolność, aczkolwiek bardziej skomplikowane musicie zaznajomić się wewnętrznie z wszechchemią Boga aspekty są kolejnymi przejawami praw Życia, które wzbo- i /. tym, jak każda faseta stworzenia przejawia się w Materii, gaci dobrobyt tej ziemi i jej wszystkich ludzi, zaprzęgając w waszej świadomości i codziennym życiu. całe ich dobro w służbę najpiękniejszego świata wolności, By uczynić to właściwie, trzeba będzie medytować i świata przechodzącego wszelkie pojęcie, nawet pojęcie czytać te lekcje wiele razy na nowo, wzywając mnie i umysłu Nowoatlantyjczyka! wasze Boskie Ja, waszą Obecność JAM JEST*, o oświe- Na razie tyle odnośnie społeczeństwa świata. cenie jakiejkolwiek sprawy, nie od razu dla was jasnej. Rozpatrzmy teraz jednostkę i jej rolę w użyciu alchemii. Kiedy duchowy tytuł Alchemika Świętego Ognia zostaje Wewnętrzne znaczenie alchemii, to po prostu wam nadany wewnętrznie przez wasze Chrystusowe Ja, wszechkompozycja, oznaczająca stosunek całości stworze- natychmiast stajecie się kandydatem do zewnętrznego nia do części, które się na nią składają. Tak więc alchemia, dworu Wielkiego Białego Braterstwa. Już sam ten czynnik jeśli odpowiednio pojęta, zajmuje się świadomą zdolnością stanowi wielki bodziec, byście uzyskali biegłość w kontroli mutacji i transmutacji w obrębie Materii i energii, prawdziwej alchemii duchowej. a nawet w obrębie samego życia. Jest to nauka mistyka i Zawsze było błędem ludzkiej myśli zaprzeczanie atut człowieka samozrealizowanego. który poszukując, istnieniu tak zwanych cudów w życiu wielkiego awatara osiągnął jedność z Bogiem i gotów jest odegrać swą rolę. Jezusa. Jednak on. syn Boga. wyjawił wszystkim te wielkie Od lat ludzkość usiłowała przydać mi splendoru formuły, które, jeśli pojęte i zastosowane, dawno temu przez zwodniczość odległości w czasie i przestrzeni, co przemieniłyby naszą planetę w raj doskonałości. zawsze dodaje fascynacji spojrzeniu na sprawę. Nie sprze- daję się bez pokrycia jako dzieło Ojca, lecz wraz z umiło- wanym Jezusem i innymi spośród wielkich Mistrzów na- * Obecność JAM JEST: Imię Boua bnrmi JAM JEST. Jest rzeczy ważną, szego Braterstwa szczególnie pragnę, aby każdy człowiek by zauważyć, że imię to zostało objawione Mojżeszowi. Zob. Wj 3.14-15. „Odpowiedział Bóg Mojżeszowi: JAM JEST KTÓRY JAM JEST. I zyskał należne mu miejsce i poprawne zrozumienie, jak dodał: Tak powiesz, dzieciom Izraela: JAM JEST postał mnie do was (...) panować we wszechświecie i jego własnym świecie i To imię moje na wieki i to jest moje zawołanie na najdalsze pokolenia." sprawach. Pr7vp.ll. Strona 17 8 Tom I • Rozdział i Dość zatem o ludzkim bezsensie i ludzkiej kreacji! ROZDZIAŁ 2 Jak powiedziałby Szekspir: Porzućmy zatem starą. Cel waszego Zwiędła, zapleśniała zmurszałość Tej bezkształtnej masy: alchemicznego eksperymentu Naprzód w wieczną przestrzeń Nieograniczonego ducha - Bytu takiej wolności. Że w ruchu wydaje się odległy Nawet od Rzeczywistości Próżnia jest bezpłodną energią. Alchemik musi I rzutuje obraz rozwinąć w sobie poczucie wartości czasu i przestrzeni oraz Wiecznej nadziei możliwość manipulowania obojgiem. Wolność zdobywa Na najmniejszy klejnot czy kropelkę rosy się drogą poszukiwań i podboju, ale głównie dzięki podbo- Spoczywającą na dnie egzotycznego pąka. jowi skończonego ja. Prawdziwe opanowanie skończoności następuje poprzez nieodpartą miłość, poprzez zniewalające, JAM JEST za wolnością dla wszystkich. niemal magnetyczne wołanie duszy do jej Boskiego Źródła. Z miłością. Jedynie tylko wielki przypływ kosmicznego światła Boga może uwolnić duszę z wiążących cieni ludzkiej działalności. Przywołajcie zatem czystość celu, która uczyni wasz twórczy projekt dobrym: bezlitośnie zakwes- tionujcie niskie elementy, które jak straszydła unoszą się nad rozpoczętym dziełem, by je zakłócić i wypróbować. Następnie cierpliwie rozwijajcie Boży wzór - cel waszego alchemicznego eksperymentu. Prawdziwa nauka Ducha jest bardziej precyzyjna, niż ziemskie środki są ją dotąd w stanie ocenić. Zatem po- znajcie swoje Ja jako ten biały kamień lub eliksir, z którego wszystko co stworzycie, musi się wywodzić w sposób Strona 18 10 Tom I • Rozdział 2 Cel waszego alchemicznego eksperymentu 11 uporządkowany. Jeżeli kluczowe idee nie wywodzą się z posiąść kamień filozoficzny lub magiczne zdolności, które waszego wnętrza, was alchemików, wtedy całe dzieło jest na zawołanie uczynią z nich kombinację Alladyna i Midasa albo niefortunne, albo jest imitacją dzieła cudzego. zaprawioną szczyptą dobrotliwości. Tak więc. jeżeli to Boga postanowiliście naślado- Niniejszym oświadczam tym, którzy tak myślą, że wać, wówczas prawdziwie można o was powiedzieć: przekazując nieprzebraną wiedzę odnośnie nauki alchemii „Dobrze uczyniliście". Lecz jeśli ludzką pustotę, wtedy w tym dziewięcioczęściowym studium, poważnie obawiam niech wasza świadomość godna litości będzie. Warto się. że jeśli nie przyswoją sobie sekretów z pierwszych poradzić się człowieczego Prawdziwego Ja, od którego lekcji z całkowitą pokorą, dając mnie jako instruktorowi bierze początek każdy boży zamysł, odnośnie tego, co przywilej przygotowania tych nauk tak. jak Bóg sobie tego warto stworzyć. Tak więc prawdziwy alchemik rozpoczyna życzył, to mogą odkryć braki w swej wiedzy pod koniec swój eksperyment od rozmowy z samym sobą, w celu kursu. A nie będzie to winą ani nauki, ani nauczyciela! dostrzeżenia inspirujących myśli promieniującego umysłu Nie zamierzam długo się rozwodzić na temat pustoty swego Stwórcy. ziemskiego życia, ale chciałbym zaznaczyć, że Braterstwo To przez naśladowanie miernych wartości i niższych ma nadzieję, iż przez opublikowanie tych nauk w obecnych stanów świadomości, społeczeństwo ukształtowało wiele czasach, nasi uczniowie unikną błędów niektórych wcze- błędnych pojęć. Aby wyprostować te pojęcia, wykuć uszla- snych alchemików, których wyłącznym celem wydawało chetnioną kulturę i nakreślić ramy dobrego charakteru, się być gromadzenie bogactw i zaszczytów oraz uzyskanie człowiek i społeczeństwo muszą zwrócić się ku wzniosłym umiejętności wytwarzania z uniwersalnej substancji energii przykładom. do przemiany metali nieszlachetnych w złoto. Niech ludzie, którzy zamierzają praktykować alche- Niech wolno mi będzie spiesznie dodać, że nie mię, nauczą się najpierw odzwierciedlać wielkie wzory wszyscy wcześni alchemicy ograniczali swe cele do chwi- wszechwieków. które niebo brały za przykład i niech lowych zysków. Zaprawdę, wiele mężnych dusz zgłębiało następnie nauczą się wybierać najlepsze cechy ich życia, alchemię z taką samą czcią, z jaką poszukiwaliby Świętego tak by alchemia mogła być użyta zgodnie z jej boskim za- Graala widząc w niej boską sztukę i źródło chrześcijańskich mierzeniem, jako najszlachetniejsza metoda osiągania tajemnic, takich jak ta. kiedy Chrystus przemienił wodę w natychmiastowej realizacji pragnień serca. wino podczas uczty weselnej w Kanie Galilejskiej . Mocno podejrzewam, że wielu spośród moich Pragniemy nadać nowe znaczenie pierwotnym poję- czytelników, aczkolwiek nieliczni, jeśli w ogóle, z moich ciom o alchemii i pragniemy, aby znaczenie, jakie uzyskała najgorliwszych uczniów, pragnie za wszelką cenę od razu ona w szkołach tajemnych, wysunęło ją na naczelne miej- Strona 19 12 Tom I • Rozdział 2 Cel waszego alchemicznego eksperymentu 13 sce. Bo jeśli ludzkość ma odnieść z alchemii pełną korzyść, iż go już zna lub go wcześniej rozważył. Wiele klejnotów to zastosowania, jakie ta nauka obecnie znajduje, muszą myśli umieszczam w najmniej oczekiwanych zdaniach, zostać przetłumaczone na wyższy wymiar. które mimo, że napisane prostym językiem i łatwo zrozu- Dopóki ta duchowa nauka nie zostanie zastosowana miałe, mogą wymagać więcej niż tylko pilności najdogłę- do uwolnienia jednostek i społeczeństwa z codziennego bniejszego badania uczciwym sercem. mozołu, zamętu i kompromisu z ciemnotą ludzkiej myśli - Święty Piotr zadał pytanie: „A jeśli sprawiedliwy z co jest naszym pragnieniem - dopóty cele. ku jakim Bóg ją trudem dojdzie do zbawienia, gdzie znajdzie się bezbożny i przeznaczył, nie zostaną spełnione. My, którzy podążamy grzesznik?"" Wskazane jest, by przyszły alchemik uświa- za chwalebnym powołaniem alchemika, stawiamy sobie domił sobie, że jest to ścisła i prawdziwa nauka, której cel. aby wszyscy osiągnęli pozycję, z której mogą zarówno wyjaśnienie niesie człowiekowi sam Bóg. Celem jej jest uczyć młodzież świata, jak i zachwalać jej podstawowe cele nauczyć rodzaj ludzki, jak uzyskać każdy łaskawy dar i życia, które zaiste są niepomiernie większe od chwilowych cnotę, które są wymagane w życiu do odnalezienia drogi przyjemności, gdyż te ostatnie są mniej przydatne boskie- powrotnej do Domu Bożego serca. mu alchemikowi niż smoczek dla oseska. Nie mówię, że nie powinniście nauczyć się materia- Niech nikt nie myśli, że skoro tyle czasu poświęcam lizowania każdego pragnienia waszej istoty - ten aspekt na wprowadzenie was w sedno tematu, to mój wywód nie alchemii jest dla niektórych najłatwiejszy ze wszystkich, odnosi się do bezpośrednich faktów. Dopóki każdy z was chociaż innym sprawia najwięcej trudności. Podkreślam, że nie zrozumie, że musi indywidualnie używać danego mu przeznaczenie tych życzeń powinno być przemyślane przez Boga prawa stosowania mocy mądrze i z miłością, bardziej, niż cudowna wiedza manifestowania ich z nie- dopóty nie uniknie zaplątania się w omamy własnej ułudy i widzialnego świata. Gdyż stworzenie godnego wzoru jest uzasadnień rozumowych. niezwykle szlachetnym zamierzeniem, godnym Boga w Boga jest planem, by każdy na ziemi dążył do zrozu- człowieku i już to może wyzwolić go. by spełnił swe mienia siebie i swego przeznaczenia. Zarozumiałość zro- nieśmiertelne przeznaczenie. dzona z dumy intelektu wciągnęła wielu gorliwych ucz- Nie szczędziliśmy wysiłku na dole i czekaliśmy w niów, a nawet grupę światowych mistrzów tej czy innej górze, by dzieci tego świata zaprzestały grabieży i łu- nauki, w zasadzkę własnego dzieła i w wielu wypadkach piestwa wojny, by kultywowały edukację upośledzonych, nawet nie zauważyli, kiedy dali się złapać w sidła. wyrzekły się różnic klasowych i zaofiarowały się jak król- Zatem, jeśli jakiś przedmiot jest tu włączony, niech ewskie książęta, skutecznie służyć potrzebom ich zuboża- nikt nie myśli, że może go pominąć, ponieważ zdaje mu się. łych, jednakże szlachetnie urodzonych krewnych. Obecnie Strona 20 14 Tom I • Rozdział 2 Cel waszego alchemicznego eksperymentu 15 jesteśmy zdeterminowani, aby poszukać wiernych pośród Bożej inteligencji, którą jedni zwą natchnieniem, a inni po wszystkich nacji i wzmocnić ich środkami, przy pomocy prostu umysłem Boga. których mogą pojedynczo wyzwolić się z nałożonych przez Jakkolwiek cecha ta nie byłaby nazwana, w jej siebie okowów czasu oraz uzyskać swe bezcenne dzie- posiadaniu zawarta jest całość dziewięciu punktów Prawa. dzictwo. Zatem mitujcie emanację boskiej mądrości w niej zawartą, Oczywiste jest. że to dziedzictwo nie jest ani która, jak sionce przedzierające się przez liście drzew, czasowe, ani przemijalne. Jednak służąc w Europie, aby dotyka palcami Światła wszystkiego, przez co przechodzi. ulżyć ludziom w nędzy i ustabilizować chaos tak tam roz- Gdyż tylko miłując możecie prawdziwie posiadać. powszechniony, rzeczywiście posługiwałem się uniwer- JAM JEST zmartwychwstaniem i życiem kosmi- salną alchemią do wytwarzania substancji, która, pomimo cznego celu w waszym wnętrzu. że czasowa w swej istocie, zaspokajała wiele ludzkich W imię Wolności, pozostaję potrzeb i była zarówno pokrzepiająca, jak i pomocna dla świata i osobistego życia tych. którym pomagałem. Nie widzę nic złego ani godnego potępienia w możliwości posiadania przez was boskiego źródła dochodu dla zaspokajania wszelkich waszych potrzeb. Jestem głębo- ko przekonany, że powinniście nieprzerwanie trwać w pokorze i wdzięczności, gdy Bóg składa w waszych rękach klucz do władzy nad siłami natury. I znów nie drugorzędną z żadnych myśli tu zawar- tych, jest stalą potrzeba rozumienia uniwersalnego sche- matu czy planu stworzenia, tak aby wszystko co zamierza- cie i czynicie, harmonizowało z wiecznym Prawem i zasadami kosmicznymi. Ufam, że ani nie przestraszyłem, ani nie zniechę- ciłem żadnego z uczniów alchemii od poświęcenia się tym cudownym, boskim studiom. Jest mi więc wolno kon- tynuować teraz z większą przyjemnością,, gdyż spotęgo- wałem wiecznie manifestującą się zasadę nieśmiertelnej