Gardonyi_Geza_-_Gwiazdy_Egeru
Szczegóły |
Tytuł |
Gardonyi_Geza_-_Gwiazdy_Egeru |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Gardonyi_Geza_-_Gwiazdy_Egeru PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Gardonyi_Geza_-_Gwiazdy_Egeru PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Gardonyi_Geza_-_Gwiazdy_Egeru - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Geza Gardonyi
Gwiazdy Egeru
„Gwiazdy Egeru" są pierwszą powieścią Gezy Gardonyiego, jaką
bierze do ręki polski czytelnik. Opowiada ona o wyjątkowo
burzliwym i skomplikowanym fragmencie historii Węgier, trudno
zrozumiałym dla kogoś, kto dziejów tego narodu się nie uczył. Należy
się więc czytelnikowi przedstawienie osoby autora oraz
scharakteryzowanie epoki historycznej, w której Gardonyi umieścił
akcję swej powieści.
„Byłem marynarzem, który przez 35 lat musiał żeglować bez
kompasu" — to wyznanie Gardonyiego trafnie charakteryzuje dzieje
jego trudnego, niespełna sześćdziesięcioletniego życia. By je dobrze
przedstawić, nie można nie ulec konwencji — trzeba zacząć od dat.
Autor „Gwiazd Egeru" urodził się w r. 1863, w czternaście lat po
upadku tak pełnych nadziei walk o wolność Węgier w czasie Wiosny
Ludów, a na cztery lata przed utworzeniem monarchii austro-
węgierskiej. Zmarł w r. 1922, po dwudziestu pięciu latach życia w
swej samotni w Egerze, do której uciekł przed nie rozumiejącym go
społeczeństwem. Na grobowcu Gardonyiego widnieją słowa: „Tylko
ciało jego..." na dowód, że duch pisarza żyć będzie zawsze w pamięci
rodaków; z. tymi samymi rodakami jednak za życia „pustelnik z
Egeru" nie mógł znaleźć wspólnego języka.
Był synem ubogiego mechanika, który z dumą nosił w sercu
wspomnienie służby żołnierskiej w stopniu porucznika u Kossutha i
swym siedmiorgu dzieciom zaszczepiał umiłowanie wolności. W
rodzinie Gardonyiego nie przelewało się i chłopiec nie tylko nie mógł
zapisać się na wyższe studia, ale nawet nie ukończył gimnazjum. Jako
dziewiętnastoletni młodzieniec miał za sobą seminarium
nauczycielskie, zwane uniwersytetem dla ubogich, i rozpoczął pracę
nauczyciela. Nie mógł jednak, widocznie, żyć bez pisania, bo po kilku
latach rozpoczął karierę dziennikarza, tak typową dla wielu
współczesnych mu pisarzy węgierskich, choć tak wiele zawierającą
cierni. Dziennikarstwo leżało u źródła pisarskich prób Mora Jókaia,
od redagowania czasopism zaczynał Kalman Mikszath, w tej samej
Strona 2
dziedzinie startowali rówieśnicy Gardonyiego — Istvan Tomorkeny,
Gyula Reviczky, Sandor Brody i Zoltan Thury.
Dziesięć lat pracy dziennikarskiej nie poprawiło sytuacji materialnej
Gardonyiego. By wyżyć, pisywał anonimowo brukowe opowiadania,
dostosowane do gustów niewybrednej publiczności. W r. 1890
przeniósł się do Budapesztu w nadziei, że tam zdoła się wybić w życiu
literackim. Lecz stolica zawiodła nadzieje pisarza. Krytyka pomijała
milczeniem jego utwory, nie przyniosła mu rozgłosu wydana w r.
1894 powieść pt. „Latarnia" (A lampas) o smutnych losach
nauczyciela ludowego ani wiersz pt. „Sprawiedliwość na ziemi"
(Igazsag a foldon) (1896), zawierający ostrą krytykę społeczeństwa,
choć o treści zaczerpniętej z legendy religijnej. W tej sytuacji
Gardonyi poszedł na kompromis, którego nieraz się później wstydził
— w ciągu czterech lat wydał bardzo przeciętny cykl powieściowy pt.
„Księgi Gabóra Gore" (Gore Gabor-konyvek), napisany w formie
płytkiej burleski przedstawiającej komiczne postacie chłopskie. Jak na
ironię losu właśnie ten cykl przyniósł Gardonyiemu sławę wśród
czytelników i uznanie wydawców.
W r. 1897 pisarz przeniósł się do Egeru, którego nie opuszczał niemal
do końca życia. Miasto to w szczególnie mocny sposób związane jest
z jego osobą — najpierw młodzieńcze studia w seminarium, potem 25
lat życia na odludziu, wreszcie Eger XVI-wieczny jako arena jego
najlepszej powieści — „Gwiazdy Egeru". By zrozumieć ucieczkę
pisarza do egerskiej samotni, trzeba poznać jego poglądy filozoficzno-
społeczne. W młodości zetknął się równocześnie z dziełami
Schopenhauera oraz książką Ludwika Buchnera „Kraft und Stoff".
Obaj filozofowie, choć tak od siebie różni, wywarli na Gardonyiego
duży wpływ. Potem pisarz zaczął studiować dzieła niemieckich
biologów, doszedł aż do Darwina, o którym napisał, że „oddziałał na
mnie jak wiosenny promień słońca topiącego lody". Pod wpływem
tych lektur oraz namiętnych studiów historycznych wyszły spod jego
pióra utwory realistyczne, jak „Moja wieś" (Az on falum) (1898),
zbiór nowel o charakterze autobiograficznym, dramat „Wino" (A bor)
(1901) i „Gwiazdy Egeru". Pesymistyczna filozofia Schopenhauera
zapuściła jednak silne korzenie w umyśle pisarza. Nie znajdując w
Budapeszcie towarzyszy broni, z którymi mógłby walczyć o swe
szlachetne idee, złamany nieudanym małżeństwem i tragiczną
miłością, nie ciesząc się sukcesem „Ksiąg Gabora Gore", rzucił stolicę
Strona 3
i jak borsuk zaszył się w egerskiej kryjówce. Ale samotność jeszcze
pogłębiła kryzys — powieści historyczne napisane w Egerze:
„Niewidzialny człowiek" (A lathatatlan ember) (1902), książka
sięgająca do starożytności, oraz „Niewolnicy Boga" (Isten rabjai)
(1908), powieść obrazująca dzieje Węgier XIII wieku, ustępują
„Gwiazdom Egeru" tak poziomem artystycznym, jak i potęgą myśli.
„Gwiazdy Egeru", bezsprzecznie największe dzieło Gezy
Gardonyiego, ukazały się po raz pierwszy w odcinkach w dzienniku
„Magazyn Powieści" (1899—1900), następnie doczekały się wielu
wydań książkowych.
Na język polski przełożono sporo opowiadań i parę fragmentów
powieści Gardonyiego (między innymi fragment „Gwiazd Egeru"),
drukowano je jednak przeważnie w czasopismach stosunkowo mało
znanych szerszemu ogółowi czytelników (wydawanych przez polskich
uchodźców w czasie II wojny światowej na Węgrzech). Można więc
powiedzieć, że imię tego wielkiego realisty węgierskiego, autora
powieści historycznych i pięknych nowel o życiu węgierskiej wsi,
było dotychczas w Polsce prawie nieznane.
Epoka historyczna, w której rozgrywa się akcja „Gwiazd Egeru", była
przedmiotem zainteresowań wielu pisarzy węgierskich. Bo też
nadawała się doskonale na tworzywo pisarskiej pracy — dzieje
Węgier w XVI wieku obfitowały w wartko następujące po sobie
wydarzenia, przynoszące krajowi spustoszenie i zniszczenie, a
narodowi śmierć i niewolę; barwne szeregiem bohaterskich walk
przeciwko najazdom tureckim i niemieckim, udramatyzowane
bratobójczymi wojnami, mordami politycznymi, przekupstwem i
prywatą, urozmaicone galerią postaci to wspaniałych, to nikczemnych,
pociągały wyobraźnię niejednego pisarza. Większość ich, a między
innymi Gardonyi, poświęciło swe pióro zobrazowaniu przede
wszystkim wielkiego męstwa, przywiązania narodu do wolności,
ofiarnych walk sławnych „rycerzy kresowych" o niepodległość.
Gardonyi jednak, wierny prawdzie historycznej, w oparciu o mozolnie
studiowane źródła, nie pominął milczeniem także smutniejszych kart
owego okresu.
Autor „Gwiazd Egeru" z dokładnością historyka podaje daty trwania
akcji swej książki: 1533—1552. Był to okres największego chaosu i
nieładu na Węgrzech — okres równoczesnego panowania dwóch
królów, wielkiej roli ambitnych magnatów, ciągłych zmian granic
Strona 4
poszczególnych części kraju oraz bezustannych wypraw tureckich i
niemieckich na Węgry. Bezpośrednim czynnikiem, który wpłynął na
ukształtowanie się oblicza epoki, były najazdy tureckie i dlatego
trzeba sięgnąć trochę wstecz — do momentu pierwszego poważnego
zagrożenia Węgier przez Turcję.
Za panowania Karola Roberta i Lajosa Nagya (Ludwika Wielkiego) z
dynastii andegaweńskiej (XIV wiek) na Węgrzech nastąpiło
wzmocnienie władzy centralnej oraz wewnętrzna konsolidacja
państwa. Dziełem tych panujących zachwiała potęga turecka, kiedy to
pod wpływem klęski wyprawy krzyżowej, dowodzonej przez króla
węgierskiego Zsigmonda, na Węgrzech zaczęła dochodzić do głosu
wielka magnateria. Dążąc do osłabienia władzy królewskiej,
zapoczątkowała proces anarchii feudalnej, która w XVI wieku obok
czynników zewnętrznych stanie się jednym z głównych powodów
utraty niepodległości. Wzrost potęgi magnaterii musiał mieć podstawy
ekonomiczne — równolegle wzrastał więc ucisk chłopstwa.
Niezadowolenie chłopów, podsycane radykalnymi ideami husyckimi,
przenikającymi z Czech, prowadziło oczywiście do buntów
antyfeudalnych, co z kolei osłabiało siłę państwa.
W drugiej połowie XV wieku wielką próbę przywrócenia potęgi
Węgier podjęli regent Janos Hunyadi oraz jego syn król Matyas
(Maciej Korwin). Obaj zdawali sobie sprawę z niebezpieczeństwa
tureckiego, a Janos Hunyadi chciał nawet doprowadzić do usunięcia
Turków z Półwyspu Bałkańskiego.
Po śmierci Matyasa wielcy panowie feudalni znowu doszli do głosu i
proces zubożenia chłopów coraz bardziej się pogłębiał. W r. 1514
wybuchło wielkie powstanie ludowe pod dowództwem Gyorgya
Dózsy; bunt został krwawo stłumiony, a Dózsa spalony na ognistym
tronie. Sejm, który zebrał się po upadku powstania, zamiast
zastanowić się nad zabezpieczeniem kraju przed Turkami, podjął
nowe uchwały dotyczące chłopów, które opracował palatyn Istvan
Verboczy. Między innymi wprowadzono wówczas zasadę
przywiązania chłopa do ziemi.
Po upadku powstania Dózsy sytuacja w kraju stała się bardzo ciężka
— przede wszystkim nie było siły zbrojnej, zdolnej do jego obrony.
W tym stanie rzeczy wojska Solimana II bez oporu weszły na
południowe tereny Węgier i w r. 1526 w bitwie pod Mohaczem zadały
druzgoczącą klęskę armii węgierskiej. W bitwie tej poległ także król
Strona 5
Węgier i Czech, Lajos II (Ludwik Jagiellończyk). Klęska pod
Mohaczem zamknęła pierwszy wielki okres w historii Węgier —
okres istnienia niepodległego państwa. Od r. 1526 Węgry dostały się
w orbitę wpływów dwóch rywalizujących ze sobą potęg: Turcji, która
na przeszło 150 lat podbiła środkową i południową część kraju, oraz
Habsburgów, których panowanie (najpierw w zachodniej części, a
potem na całych Węgrzech) trwało prawie 400 lat, aż do I wojny
światowej.
Po bitwie pod Mohaczem Turcy spustoszyli kraj, ale na razie wycofali
się poza jego granice. Natomiast sejm węgierski rozpadł się na dwa
stronnictwa: jedno z nich wybrało królem brata cesarza Karola V —
Ferdynanda Habsburga, drugie zaś wojewodę siedmiogrodzkiego
Janosa Zapolyę (po węgiersku — Zapolyai, w „Gwiazdach Egeru" —
Szapolyai). Ferdynand opanował zachodnią część Węgier, natomiast
tereny na wschód od Dunaju pozostawały pod wpływem Zapolyi. Był
to jeden z najbogatszych magnatów węgierskich, właściciel
olbrzymich posiadłości, a wśród jego klientów (familiaris) oraz
stronników znajdowało się wielu bohaterów „Gwiazd Egeru" — np.
Balint Torok, Peter Perenyi. Gyorgy Martinuzzi (Frater Gyorgy) i
Verboczy. Zresztą poszczególni dowódcy oddziałów wojskowych i
politycy w okresie tym bardzo często przechodzili z jednego
stronnictwa do drugiego lub też działali na własną rękę. Było to jedną
z charakterystycznych cech epoki i dlatego w większości wypadków
trudno sprecyzować oblicze polityczne poszczególnych postaci. Oba
obozy zajmowały nieprzejednanie wrogie stanowiska, czego odbicie
znajdzie czytelnik w wielu momentach akcji „Gwiazd Egeru". Na
przykład w r. 1527 ten sam biskup ukoronował Ferdynanda tą samą
koroną, co w roku poprzednim Zapolyę, a Torok i Perenyi przeszli do
obozu Habsburgów.
Obaj królowie zapomnieli o niebezpieczeństwie tureckim, Zapolya
próbował zabezpieczyć się przed nim sojuszem z Francją, przede
wszystkim jednak, tak jak i Ferdynand, myślał tylko o zdobyciu
władzy nad całymi Węgrami. Pierwsze starcia zbrojne przyniosły
zwycięstwo Ferdynandowi, wobec czego Zapolya uciekł do Polski,
osiadł w Tarnowie i korzystając z pośrednictwa wojewody
sieradzkiego Hieronima Łaskiego zaczął zabiegać o poparcie
Solimana.
Strona 6
W r. 1529 sułtan podjął wyprawę przeciwko Ferdynandowi i pod
Mohaczem, w miejscu pamiętnej klęski węgierskiej, przyjął hołd
Zapolyi. W zamian za uznanie zwierzchnictwa Turcji Zapolya
otrzymał wschodnią część Węgier.
Lata trzydzieste upłynęły na ciągłych walkach turecko-niemieckich
oraz pustoszeniu Węgier przez wojska obu obcych mocarstw.
Poszczególni feudałowie prowadzili swą własną politykę, Balint
Torok, Elek Thurzó i Andros Bathory należeli do najsławniejszych
pogromców Turków, a Martinuzzi, Istvśn Brodarics i Verboczy byli
wierni Zapolyi. Przez dwanaście lat kraj stał w ogniu wojny domowej,
czego obraz znajdzie czytelnik w pierwszej części „Gwiazd Egeru".
W r. 1538 Zapolya i Ferdynand zawarli pokój w Varad. Był on
głównie dziełem Martinuzziego, postaci bardzo ciekawej i często
przewijającej się przez karty powieści Gardonyiego, warto więc
krótko przedstawić dzieje jego życia.
Frater Gyorgy urodził się jako syn Chorwata o nazwisku Utjesenoyic i
Włoszki z domu Martinuzzi. Od młodości związał swe losy z Zapolyą
służąc mu najpierw jako giermek, a potem najbliższy doradca. W
wieku dwudziestu kilku lat wstąpił do zakonu paulinów, stąd znany
był w dziejach Węgier głównie jako frater Gyorgy, i stosunkowo
szybko doszedł do godności biskupa w Varad. W służbie Zapolyi
zdobył olbrzymie wpływy polityczne, które starał się wykorzystać dla
zjednoczenia kraju, w miarę możliwości pod berłem swego pana. W r.
1538 doprowadził do zawarcia pokoju, na mocy którego po śmierci
bezdzietnego Zapolyi całe Węgry miały przypaść Ferdynandowi, w
zamian za co ten zobowiązał się bronić kraju przed Turkami. Pokój
ten jednak nie został dotrzymany przez żadną ze stron, a przede
wszystkim wywołał nowy najazd turecki. Zapolya ożenił się z Izabelą,
córką Zygmunta Starego i Bony, i w momencie przyjścia na świat
syna Janosa Zsigmonda postanowił nie dotrzymać układu w Varad.
Konsekwencje tego nie dały długo na siebie czekać. W r. 1540 wojska
Ferdynanda rozpoczęły oblężenie Budy, bronionej przez
Martinuzziego, a równocześnie Zapolya na łożu śmierci wyznaczył
trzech opiekunów małoletniego syna: Martinuzziego, Petrovicsa i
Toroka.
W rok później Soliman pod pozorem zapewnienia małoletniemu
królowi opieki zajął Siedmiogród i zbliżył się do Budy, w której
znajdowała się Izabela wraz z synem. Izabela wolałaby oprzeć się o
Strona 7
potęgę Habsburgów, uległa jednak wpływom Martinuzziego i
Petrovicsa, zajadłych wrogów Niemców. Soliman zwyciężył
niemieckie wojska generała Roggendorfa, po czym podstępnie
opanował Budę i najmniej uległego z panów węgierskich, Toroka,
wywiózł do Jedikuli koło Konstantynopola, gdzie waleczny Węgier
zmarł nie doczekawszy wolności. Od tej pory datuje się podział
Węgier na trzy części: l) części zachodnia i północna pozostały pod
panowaniem Habsburgów, 2) części środkowa i południowa —
wzdłuż Cisy i Dunaju — należały bezpośrednio do Turcji, 3)
Siedmiogród oraz wschodnia część Altoldu (Wielka Nizina
Węgierska), tzw. Partes, pozostawił sułtan Janosowi Zsigmondowi,
ale jako państwo lenne Turcji.
W ten sposób Martinuzzi, który usiłował zjednoczyć kraj pod berłem
Zapolyich, stał się sprawcą opanowania większej części kraju przez
Turków. Nie porzucił jednak swej myśli i z kolei wybrał orientację
habsburską. Po zajęciu Budy przez Turków Węgry znowu stały się
areną ciągłych walk. Turcy, chcąc rozszerzyć stan swego posiadania,
najechali północne Węgry zajmując szereg twierdz granicznych —
Fehervar, Esztergom, Nógrad i Hatvan. W r. 1542 armia Ferdynanda
podjęła wyprawę przeciwko wojskom sułtana, ale na skutek
nieudolności dowódców oraz słabości wojska kampania zakończyła
się klęską. Dużo ofiarniejszą, choć także mało skuteczną walkę
przeciwko wschodnim najeźdźcom podjęły węgierskie oddziały
wojskowe, rekrutujące się ze szlachty i chłopów zbiegłych przed
nawałą turecką.
Tymczasem rządy w Siedmiogrodzie ujął w swe ręce Martinuzzi.
Widząc dalsze podboje kraju przez Turków liczył na ciągle
obiecywaną pomoc Habsburgów, prosił nawet papieża o oddziałanie
na cesarza i Ferdynanda; ci jednak nie wykazywali zbytniej ochoty do
rozstrzygającej walki z Solimanem. Wreszcie w r. 1551 niemiecka
armia najemna pod wodzą hr. Castaldo przybyła do Siedmiogrodu,
któremu groził już bezpośredni atak turecki. Pod presją Habsburgów
Izabela musiała w imieniu syna zrezygnować z korony i żywiąc
nienawiść do „zdrajcy" Martinuzziego za sprowadzenie wojsk
niemieckich, wyjechała wraz z synem do Polski. Cel życia
Martinuzziego pozornie został osiągnięty. Siedmiogród złożył
przysięgę na wierność Ferdynandowi i w ten sposób prawie cały kraj,
Strona 8
poza środkową częścią turecką, wprawdzie nie pod berłem Zapolyich,
ale został zjednoczony.
Frater Gyorgy prowadząc od lat politykę lawirowania między obiema
wrogimi potęgami, a w stosunkach wewnętrznych znany z twardej
ręki, miał wielu wrogów w kręgach najwyższej magnaterii
węgierskiej. Również Castaldo, czując się niepewnie na obcym
siedmiogrodzkim gruncie, niechętnym okiem patrzał na
Martinuziziego, który w opinii publicznej w dalszym ciągu uchodził
za zwolennika Turcji.
Na zemstę sułtana za oddanie Siedmiogrodu Ferdynandowi nie trzeba
było długo czekać. Armia Castaldo, licząca siedem tysięcy żołnierzy,
nie przedstawiała żadnej siły wobec potęgi tureckiej; stawił więc jej
czoło sam Martinuzzi na czele wojsk węgierskich. Zdawał sobie
jednak sprawę, że lawina turecka prędzej czy później złamie każdy
opór. Chcąc więc wykorzystać sprzyjającą na razie sytuację i uzyskać
korzystny pokój, wdał się w tajne rokowania z dowódcami tureckimi.
W ten sposób sam mimowolnie zastawił pułapkę na swe życie. W r.
1551 Castaldo, bojąc się zamachu na własne życie, polecił
zamordować Martinuzziego; jeden z morderców odciął
Martinuzziemu uszy i zawiózł je Ferdynandowi. Protest papieża
przeciwko zamordowaniu swego kardynała okazał się bezskuteczny,
gdyż dwór wiedeński przy pomocy różnych nieuczciwych wybiegów
przekonał Stolicę Apostolską, iż Martinuzzi dopuścił się zdrady
chrześcijaństwa.
Wraz ze śmiercią Martinuzziego zabrakło w kraju autorytatywnego
przywódcy, który by w taki czy inny sposób próbował bronić
interesów Węgier. Castaldo zagrabiwszy skarby zamordowanego
wycofał się ze swą armią z Siedmiogrodu, a wojska Solimana
rozpoczęły nową kampanię w północnej części kraju. W r. 1552 padło
po kolei szereg twierdz: między innymi Dregely, bohatersko broniona
przez Gyorgya Szondi, Temesvar i Szolnok. Twierdza w Egerze
stanowiła ostatnią poważną przeszkodę na drodze wojsk tureckich,
które chciały opanować Siedmiogród. Na czele załogi zamkowej stał
Istvan Dobo, znany od lat pogromca Turków, który przy pomocy
Gergelya Bornemisszy i Istvana Mekcseyego potrafił tak pokierować
obroną oblężonej ze wszystkich stron twierdzy, że po przeszło
sześciotygodniowym oblężeniu przeważające siły tureckie musiały
zrezygnować z dalszej walki. Gardonyi pisząc o braku pomocy ze
Strona 9
strony Ferdynanda nie odbiegł od prawdy historycznej. Bohaterstwo
oraz głęboki patriotyzm załogi Egeru, wśród której nie brakło także
walczących kobiet, obroniły olbrzymią wschodnią część Węgier przed
zaborem, tureckim. Na tym wszakże nie skończyły się walki
przeciwko Turkom; współczesna poezja węgierska utrwaliła wiele
bohaterskich postaci „rycerzy kresowych", a wśród nich jednego z
największych — Miklósa Zrinyiego, obrońcę Szigetvaru w r. 1566.
Po powrocie Izabeli wraz z Janosem Zsigmondem do kraju (r. 1556)
zaczęła wzrastać rola polityczna Siedmiogrodu. Zależność od dworu
habsburskiego stawała się coraz bardziej formalna, a w
Siedmiogrodzie rodziły się wszelkie próby odzyskania niepodległości
całych Węgier. Pierwszą z nich podjął książę Siedmiogrodu i
późniejszy król Polski Stefan Batory (po węgiersku — Istvan
Bathory), który na drodze dyplomatycznej chciał uniezależnić Węgry
tak od Habsburgów, jak i od Turcji. Wiek XVII przyniósł wiele wojen
przeciwko Turcji i powstań antyhabsburskich. Turcy wycofali się z
Węgier dopiero w r. 1699, natomiast panowanie Habsburgów —
mimo wielu powstań węgierskich — przetrwało jeszcze do I wojny
światowej.
Położenie ludności węgierskiej w obu zaborach było bardzo ciężkie.
Może zabór turecki przybrał ostrzejsze formy, gdyż na wzór
organizacji państwa Solimana również na terenach podbitych
wprowadzano zasady militarnego despotyzmu. Chłopi wyznania nie-
muzułmańskiego pozbawieni byli wszelkich praw i obciążeni
szeregiem najróżniejszych usług. Na porządku dziennym było
uprowadzanie niewolników na wschód. „Turcy zabierają wszystko
pod pretekstem ściągania podatków. Nawet dzieci" — notuje
Gardonyi na początku czwartej części powieści.
Ferdynand także postanowił całkowicie zlikwidować odrębność
polityczną zachodniej części Węgier, jednakże dla pozoru stworzył
centralne instytucje węgierskie (Zgromadzenie Krajowe, Rada
Namiestnicza itp.). Rola tych organów jednak ograniczała się
właściwie do wykonywania poleceń dworu wiedeńskiego. Położenie
chłopstwa w całym kraju stawało się coraz cięższe — w drugiej
połowie XVI wieku rozpoczęło się przechodzenie na gospodarkę
folwarczną, co wprawdzie oznaczało postęp gospodarczy, lecz
zwiększało ciężary chłopstwa. Sytuację ludności pogarszał jeszcze
ucisk ze strony obcych wojsk najemnych, które podbity kraj uważały
Strona 10
za doskonały teren do grabieży i morderstw. W tym świetle
zrozumiały jest duży udział chłopów w oddziałach wojskowych
walczących przeciwko zaborcom, głównie Turkom. W „Gwiazdach
Egeru" reprezentuje ich Gergely Bornemissza, syn ubogiego
rzemieślnika.
Nie wszystkie wątki „Gwiazd Egeru" są sensu stricte historyczne.
Właśnie one nadają książce rangę literatury pięknej.
ANDRZEJ SIEROSZEWSKI
Strona 11
Część pierwsza
KOLEBKA BOHATERÓW
1
W potoczku kąpało się dwoje dzieci: chłopiec i dziewczynka. Może to
i nie bardzo wypada, ale oni o tym nie wiedzą; chłopiec ma siedem
lat, dziewczynka jest o dwa lata młodsza.
Biegając po lesie natrafili na potoczek, a idąc dalej brzegiem znaleźli
się w dolince, gdzie wezbrana woda tworzyła jakby jeziorko. Słońce
przygrzewało mocno, nie mogli się więc oprzeć pokusie.
Z początku dzieci zanurzyły tylko stopy, potem śmielej weszły do
wody aż po kolana. Gergely zmoczył płócienne porcięta, zrzucił je
zatem. Później zdjął koszulę: w końcu oboje rozebrani do naga
pluskali się w strumyku.
Lasem mało kto chodzi. Nikt więc dzieci nie zobaczy, a na pewno
oberwałyby od rodziców, gdyby je przyłapano na zakazanej kąpieli.
Mniejsza o chłopca, to nie pańskie dziecko, ale dziewczynka jest
córką możnego pana, Petera Ceceyego — to jaśnie panienka i
wymknęła się z domu niepostrzeżenie.
Choć nagusieńka, widać po niej pańskie pochodzenie. Płeć ma białą
jak mleko, a krótkie złote warkoczyki turkoczą, gdy radośnie skacze i
dokazuje w wodzie.
— Gergely — śmieje się do chłopca — ja chcę pływać. Szczupły,
śniady chłopaczek staje do niej plecami, a dziewczynka obejmuje go
za szyję. Gergely rusza ku brzegowi, mała zaś „pływa" po tafli wody
wierzgając nóżkami.
Dobrnąwszy do brzegu chłopczyk rozgląda się niespokojnie.
— Oj, a gdzie Siwek?
Czepiając się wikliny jednym susem wyskakuje na brzeg, biega
między drzewami, bystrym okiem szuka śladów końskich kopyt na
ziemi.
— Wunia, zaczekaj tu! — woła do dziewczynki. — Zaraz wrócę!
I nago, jak stoi, kłusem biegnie w stronę gościńca. Za kilka minut
wraca na grzbiecie starego Siwka. Na łbie konia zwisa kantarek ze
splecionych postronków. Przed kąpielą Gergely spętał Siwka, ale
węzeł się rozluźnił. Teraz w milczeniu smaga konia witką. Jest jakiś
wylękniony i blady; coraz to spogląda za siebie. Dojechawszy do
miejsca kąpieli, zsuwa się z grzbietu konia, obejmując go za szyję.
Strona 12
— Schowajmy się! — szepcze dzwoniąc zębami. — Schowajmy się!
Turek idzie!
Szybkim ruchem przywiązuje konia do pnia najbliższego drzewa,
porywa z ziemi swoje ubranie i sukienkę dziewczynki i oboje uciekają
za krzak głogu, gdzie przytuleni do siebie kryją się w kępach wrzosu.
Na węgierskich gościńcach spotkanie z Turkami nie należało
wówczas do rzadkości. Jeśli sądzisz, drogi czytelniku, że owe dzieci
latem tego roku kąpały się w potoczku, to jesteś w błędzie. Gdzie ten
dzień i gdzie te dzieci? Gdzie ów jednooki Turek i gdzie bohaterowie,
których dzieje, smutki i radości poznasz w miarę czytania tej książki!
Od dawien dawna obrócili się już w proch.
Odłóż więc, kochany czytelniku, kalendarz tegoroczny i myślami
przenieś się do roku 1533. Jest właśnie maj, a ty żyjesz pod
panowaniem króla Janosa, Ferdynanda I lub tureckiego sułtana.
Wioska rodzinna dzieci leży gdzieś w jednej z wielu kotlinek
Mecseka. Ze trzydzieści lepianek i jeden murowany dom — oto i cała
wieś. Okienka chatek to płótno nasycone olejem, podobnie zresztą jak
okna dworku szlacheckiego. Poza tym niczym się nie różnią od
dzisiejszych chałup ze słomianymi strzechami. Leśna gęstwina
odgradza wioskę od reszty świata, toteż mieszkańcom wydaje się, że
nie trafi tu żaden Turek. Bo i jak? Droga jest stroma, a kolein na niej
nie widać. Nawet wieża kościelna nie zdradza bliskości ludzkiego
osiedla. W małej, ukrytej wiosce ludzie żyją i umierają na
podobieństwo robaków leśnych.
Ojciec Gergelya był ongiś kowalem w Pecs, ale już zmarł. Wdowa
przeniosła się do Keresztesfalvy, razem ze swoim ojcem, siwym jak
gołąb starcem, który niegdyś walczył w chłopskim powstaniu Dózsy.
Właśnie dzięki temu znalazł schronienie we wsi dziedzicznej
Ceceyego.
Staruszek chadzał lasami do Pecs na żebry. Właściwie jałmużna była
jedynym środkiem utrzymania rodziny, nawet w czasie srogich
mrozów. Czasami, rzadko kiedy, kapnęło im coś niecoś z pańskiego
stołu.
Owego dnia starzec także powrócił z miasta i rzekł do wnuka:
— Popaś trochę Siwka, na pewno wygłodniał od rana. I napój go w
potoku.
Gergely wybrał się z koniem na skraj lasu. Kiedy mijał dworek, mała
Ewa wymknęła się za furtkę:
Strona 13
— Poczekaj, Gergely! Ja też pójdę z tobą!
Gergely nie śmiał odmówić jaśnie panience. Zsiadł z konia, by jak
zwykle spełnić życzenie małej Ewy. A dziś Ewunia chciała koniecznie
gonić motyle, motyle zaś znikały w głębi lasu, więc dzieci gnały za
nimi. Przy potoczku Gergely puścił konia na trawę. I tak doszło do
kąpieli, a potem do ucieczki za krzew głogu — i teraz oto drżąc ze
strachu przycupnięci kryją się przed Turkiem.
A strach wcale nie jest bezpodstawny. Po chwili słychać trzask
suchych gałęzi i między drzewami ukazuje się biała kapuza
janczarska, ozdobiona strusim piórem, i kasztanowaty łeb bachmata.
Turek wodzi okiem w prawo i lewo, wzrok jego zatrzymuje się na
Siwku. Swojego kasztana trzyma za kantar.
Jest to człowiek o kościstej, śniadej twarzy. Na ramieniu zarzuconą
ma opończę orzechowej barwy, na głowie kapuzę. Jedno oko zakrywa
biała opaska, drugie zaś badawczo ocenia Siwka, przywiązanego do
drzewa. Kręci nosem, widać, że koń nie przypadł mu do gustu,
niemniej odwiązuje go.
Wolałby zastać tu tego, który przed chwilą siedział na koniu: dzieci są
bardziej poszukiwanym towarem niż konie. Na stambulskim targu
niewolników płacą za dzieci trzykrotnie drożej. Ale chłopca ani śladu.
Turek zagląda za grube pnie drzew, raz i drugi zadziera głowę,
przeszukując wzrokiem gęste listowie, wreszcie woła po węgiersku:
— Gdzie się podziałeś, chłopcze? Nie bój się, przecież cię nie zjem!
Chodź no tu, dam ci daktyli, spróbuj, jakie słodkie!
Chłopak siedzi w ukryciu z zapartym oddechem.
— No co? Boisz się? Czego? Włos ci z głowy nie spadnie! No,
prędko, bo jak się rozgniewam, to ci konia zabiorę.
I już wprowadza w czyn pogróżkę: chwyta w garść uzdy obu koni i
rusza między drzewa.
Pobladłe dzieci w milczeniu słuchają słów Turka. Kusząca obietnica
smakowitych daktyli nie rozprasza strachu — zbyt często słyszały w
domu złorzeczenia w rodzaju: „A niech cię Turek porwie", i historie o
okrucieństwach Turków, aby dać się zwieść słodkim obiecankom.
Jednakże na groźbę uprowadzenia Siwka Gergely poruszył się. Z
wyrazem niewymownej rozpaczy spogląda na małą Ewę, jakby
błagając o radę.
Siwka mu zabierają. Co powie dziadek, jeśli on powróci do domu bez
konia?
Strona 14
Mała Ewa nie odpowiada na milczące pytanie. Siedzi skulona przy
chłopcu, a w dużych szarych oczach lśnią łzy przerażenia.
Tymczasem Siwek oddala się coraz bardziej. Gergely nasłuchuje:
słyszy tak dobrze znany odgłos ciężkiego stąpania. Suchy chrust
trzeszczy miarowo pod kopytami Siwka. Więc Turek naprawdę go
zabiera! Nie żartował!
— Siwek... — szepcze Gergely z wykrzywionymi do płaczu ustami.
Jego Siwek idzie potulnie z obcym człowiekiem! Oj ty głupie
stworzenie, oj głupie!...
Nagle Gergely zapomina o strachu: zrywa się na równe nogi i
nagusieńki pędzi za koniem.
— Panie! — woła trwożliwie. — Panie Turku! Jednooki przystaje i
uśmiecha się od ucha do ucha. Ach, jaki z niego brzydal! Szczerzy
zęby, jakby chciał człowieka ugryźć.
— Panie Turku, to nasz Siwek — szepce płaczliwie — przecież to
nasz Siwek... — i przystaje o dwadzieścia kroków od Turka.
— Ano, skoro tak, to go sobie zabieraj — odpowiada jednooki —
masz, trzymaj — i mówiąc to wypuszcza uzdę Siwka z ręki.
Cała uwaga chłopca skupia się na koniu i kiedy ten ociężale zbliża się
ku niemu, Gergely doskakuje go jednym susem i chwyta za uzdę.
Ale w tej chwili i on sam zostaje schwytany. Długie silne palce Turka
obejmują wątłe, nagie ramię i jednym zamachem podrzucają malca na
grzbiet bachmata.
Gergely wrzasnął wniebogłosy.
— Milcz! — syknął Turek wyciągając jatagan.
Gergely, jakby nie słyszał jednookiego, krzyczy:
— Ewunia! Ewunia!
Turek także odwraca głowę: drugie nagusieńkie dziecko wyłania się z
chaszczy. Turek szybko chowa jatagan i uśmiecha się dobrotliwie.
— Chodź no, chodź śmiało — mówi — nie bój się. — I prowadząc
oba konie rusza ku dziewczynce.
Gergely usiłuje zeskoczyć z bachmata, ale dłoń Turka spada mu na
ramię. Chłopak poddaje się przemocy, tylko cichutko popłakuje.
Jednooki wypuściwszy z ręki wodze biegnie za dziewczynką.
Biedactwo, stara się uciekać, ale cóż, nóżki krótkie, a trawy wysokie.
Potyka się i za chwilę już rozpaczliwie wierzga i wrzeszczy w
żelaznych rękach Turka.
Strona 15
— Spokój! — warczy Turek. — Spokój, bo jak nie przestaniesz się
drzeć, to cię zjem. Ham-Ham!
Dziewczynka milknie, tylko serduszko jej trzepoce jak u schwytanego
w garść wróbla.
W najbardziej groźnej i beznadziejnej sytuacji instynkt życia bierze
jednak górę, tak więc, gdy Turek wsadza ją na konia, z piersi małej
wyrywa się krzyk: zdaje jej się, że ojciec w dalekiej wsi usłyszy słabe
wołanie:
— Tatko! Tatuniu!
Gergely wtóruje jej do płaczu i ocierając oczy dłońmi łka:
— Do domu! Ja chcę do domu!
— Milcz, parszywy bękarcie — wrzeszczy Turek — bo ci kiszki
wypruję! — i groźnie potrząsa pięścią.
Dziewczynka zastyga w przerażeniu, chłopak już tylko cicho
pochlipuje na grzbiecie bachmata.
Wyjeżdżają z lasu.
Gdy mijają ostatnie drzewa, oczom Gergelya ukazuje się na drodze
mieniąca się wszystkimi barwami chmara Turków: konni akindżowie,
piesi asabowie, dżamakowie na zwinnych bachmatach posuwają się w
kierunku Pecs.
Ostatni z czambułów, do którego się właśnie zbliżają dzieci i jednooki
janczar, stanowi eskortę jakichś dziesięciu wozów drabiniastych,
zawalonych rzuconymi w pośpiechu rzeczami: w nieładzie leżą szafy,
łóżka, pościel, beczki, stołki, skóry dzikich zwierząt i worki ze
zbożem. Po obu stronach wozów wloką się ze spuszczonymi głowami
milczący brańcy ze spętanymi nogami, z rękami związanymi z tyłu.
Jednooki był — jak się okazało — panem trzech wozów i siedmiu
niewolników. Wśród eskorty Gergely doliczył się trzech zbrojnych w
długie włócznie asabów w futrzanych czapach, pięciu janczarów — ci
mieli szarawary, czerwone trzewiki, a na głowach białe kapuzy z
kościanymi ozdobami tylko, podczas gdy pokryte białym kurzem,
wygięte pióro strusie w kapuzie jednookiego janczara sięgało aż do
połowy pleców.
Oczekując powrotu jednookiego trzy jego wozy zjechały na skraj
gościńca, aby dać wolną drogę wracającej z łupem do domu hordzie.
Janczarzy wybuchami śmiechu powitali dzieci i Siwka.
Strona 16
O czym szwargoczą po turecku? Gergely nic nie rozumie, ale domyśla
się, że mówią o nich. To spoglądają na niego, to uśmiechają się do
małej Ewy, tylko na konia machają ręką lekceważąco.
Jednooki podrzucił dzieci na spiętrzoną na jednym z wozów pościel,
gdzie siedzi już jakaś dziewczyna ze związanymi nogami: branka.
Jednooki Turek nakazuje jej, by zaopiekowała się dziećmi. Następnie
któryś z janczarów rozwiązuje brudny wór i wyciąga zeń
najrozmaitsze części dziecięcego ubrania: spódniczki, bieliznę,
kożuszek, serdaczek wyszywany cekinami, kapelusik, czapkę i
ciżemki. Turek wybiera dwie koszulki, serdaczek i wrzuca na wóz.
— Ubierz dzieci — nakazuje oschle niewolnicy.
Niewolnica ma jakieś siedemnaście lat i sądząc po wyglądzie jest
wieśniaczką. Ubierając dzieci pieści je i całuje z zamglonymi od łez
oczyma.
— Jak ci na imię, aniołku?
— Ewunia.
— A tobie, serdeńko?
— Gergely.
— Nie płaczcie, kochani. Będziemy razem. Ja was nie opuszczę.
— Ale ja chcę iść do domu — płacze Gergely.
— I ja chcę do domu — wtóruje mu Ewa — do domu... Dziewczyna
obejmuje dzieci i całuje zapłakane twarzyczki...
2
Wiejska psiarnia z wściekłym ujadaniem obskakuje siwobrodego
pątnika o długich włosach. Psy poszarpałyby na nim habit, gdyby nie
oganiał się kosturem zakończonym rączką wyrzezaną w kształt
krzyża.
Z początku szedł środkiem drogi, ale w miarę jak rosła sfora
ogromnych kudłatych psów, cofał się w kąt między żywopłot,
tworzący jakby literę „L", i tam wywijając kosturem czekał, aż się
ktoś zjawi i wybawi go z oblężenia.
Daremnie. Na głośne ujadanie co prawda powychodzili z chat ludzie,
ale oczy wszystkich były zwrócone na pięcioosobowy konny oddział
harcowników węgierskich, zbliżających się galopem w stronę wsi; na
czele grupy cwałował płowowłosy młodzieniec w szkarłatnej
opończy. Na kołpaku powiewało mu czaple pióro, w poprzek kulbaki
leżała strzelba, a spod lekkiego kaftana pobłyskiwała kolczuga.
Strona 17
Dojechawszy do wioski bacznie rozejrzał się w prawo i w lewo, jak
gdyby chaty były zjawiskiem godnym podziwu.
Przed bramą dworku Ceceyego jakiś stary chłop, zbrojny w dzidę,
siedział drzemiąc na kamieniu, lecz tętent kopyt końskich poderwał go
na nogi; spiesznie rozwarł drugie skrzydło bramy. Jeźdźcy z łoskotem
wjechali przez most na dziedziniec.
Stary Cecey, przygarbiony jak sędziwy orzeł, siedział w cieniu
gumna, gdzie kilku jego poddanych strzygło właśnie owce. W ręku
mieli nożyce, u boku szable. Takie to były wtedy czasy na Węgrzech.
Cecey wstał na widok wojaków i ruszył naprzeciw. Dziwny miał chód
pan Cecey: jedna noga była sztywna w kolanie, a druga w kostce się
nie zginała. Ale jak miały się zginać, skoro obie zrobione były z
drzewa. Kawałka prawej ręki także mu brakowało, rękaw płóciennego
kaftana zwisał pusty poniżej łokcia. Twarz okolona była aż po oczy
przyprószonym siwizną zarostem, białe włosy sięgały do ramion.
Rycerz z czaplim piórem zeskoczył z wierzchowca, wodze rzucił
jednemu z chłopów i pośpieszył do pana domu; prezentując się
stuknął obcasami:
— Jestem Istvan Dobo.
Był to rosły i szczupły młodzieniec. Usta miał przekorne, wąskie,
zacięte, jakby gryzł niewidoczne wędzidło, ruchy świadczyły o
niezwykłej energii. Spojrzenie szarych oczu było przenikliwe i bystre.
Cecey schował rękę za plecy.
— W czyim wojsku służysz? — spytał, a oczy jego ciskały ognie.
— Obecnie służę w szeregach Balinta Tóroka — odrzekł Dobo.
— W takim razie jesteś stronnikiem Ferdynanda. Witam cię, synu.
Mówiąc to wyciągnął rękę ku młodemu rycerzowi. Jednym
spojrzeniem oka ocenił rumaka, drugim — szablę przybysza.
— Z których to Dobów...
— Ruskich, waszmość.
— Spokrewnionych z Palóczymi?
— Tak jest.
— Z tego wynika, żeś z północy. Skąd się tu wziąłeś, jakie cię wiatry
tu przygnały, synu?
— Przybywamy wprost z Paloty.
— Z zamku Mórego?
— Nie jego to już zamek!
— A czyj?
Strona 18
— W tej chwili niczyj. A na dobrą sprawę to już nawet nie zamek,
tylko kupa kamieni.
— Rozwaliliście go? — spytał Cecey z nutą podziwu w głosie.
— Zrównaliśmy go z ziemią.
— Dzięki Najwyższemu! No to wejdź dalej, synu, odpocznij sobie
trochę w cieniu. Żono! Gość przyjechał! — zawołał i z nieukrywanym
podziwem przypatrywał się młodemu.
— Z ziemią, powiadasz?
Po chwili drobna, pulchna pani domu pilnie krzątała się na ganku
wraz ze służebną nakrywając stół w cienistym kącie, drugiej zaś
dziewce nakazała przynieść wino z piwnicy.
— Istvan Dobo — przedstawił Cecey żonie młodzieńca —
spokrewniony z Palóczymi. Każ służbie dać jego żołnierzom jeść i
pić.
Dobo wyciągnął z kieszeni czerwoną chustkę i począł ocierać spoconą
twarz.
— Zanim zasiądziemy do stołu — powiedział patrząc przenikliwie w
oczy Ceceyego — chciałbym spytać waszmościa, czy przypadkiem
nie zastałem tu Mórego? Bo jego właśnie szukam.
— More? Tu? U mnie? Bodajbym go tylko na szubienicy ujrzał!
Dobo dalej ocierał sobie twarz i szyję.
— Wobec tego jesteśmy na fałszywym tropie. Czy mogę napić się
wody?
— Poczekaj. Zaraz przyniosą wino.
— Kiedym spragniony, piję tylko wodę.
I podniósł do warg pękaty dzban z dziobem.
— Czy waćpan zezwoli odpocząć tu do wieczora? — zapytał,
zaspokoiwszy dręczące pragnienie.
— Ha! ha! To dobre! Do wieczora, powiadasz? Żartujesz chyba!
Zostaniesz u nas parę dni i basta!
— Dziękuję waszmości, ale to nie karnawał. Przez całą noc nie
zmrużyłem oka, a wieczorem musimy ruszyć w dalszą drogę. Ale
chętnie zdjąłbym tę koszulę — wskazał na pancerz. — Grzeje jak
piec, choć przewiewna, bo z samych dziur uszyta.
Podczas gdy Dobo rozbierał się w izbie, pątnik pojawił się u bramy...
— Ty chyba od gwardiana przybywasz! — przywitał go Cecey.
— Ano — uśmiechnął się pielgrzym — z czego wielmożny pan
wnioskuje?
Strona 19
— Wystarczy spojrzeć na twą brodę: aż się bieli od borsuczego sadła.
— To prawda.
— Z tego wnioskuję, że szmat drogi masz za sobą.
— I to zgadłeś, wielmożny panie.
— Z dalekich stron zaś nikt inny mi nie przysyła wieści, tylko
gwardian sajoladzki, mój krewniak, bodaj go piorun spalił!
— Hej, wielmożny panie, już on przestał być gwardianem, teraz jest
króla przyjacielem.
— Wiem, wiem, bodaj się we wspólnym kotle smażyli! Jak się
nazywasz?
— Imre Varsanyi.
— Ile masz lat?
— Trzydzieści.
— Do rzeczy więc: jakie przyniosłeś wieści?
Pątnik rozsiadł się na ziemi i jął rozpruwać podszewkę habitu.
— Piekielny upał w tych stronach — mruczał pogodnie — a do tego
Turków jak much.
— Dzięki gwardianowi i twojemu królowi. Ale gdzie do licha
zaszyłeś ten list?
Wreszcie Varsanyi wydostał list z czerwoną pieczęcią i podał go
Ceceyemu.
— Każ ugościć tego człowieka i przygotować mu nocleg — zwrócił
się Cecey do żony, po czym złamał pieczęć i otworzył list.
— Tak jest — rzekł rzuciwszy tylko okiem — to pismo gwardiana,
literki drobne jakby drukowane. Nie dam rady przeczytać. Posłać po
księdza!
Pątnik wsunął się głębiej w cień orzecha.
— Przekonasz się, wielmożny panie, że pismo zawiera same
pomyślne wieści — pocieszał pana domu z właściwą mu pogodą
ducha — bo gwardian nie kazał mi się śpieszyć. A przecież wiadomo,
kiedy wysyła list z dużą pieczęcią, to leć, człowieku, na złamanie
karku. Ale na tym piśmie przyłożył małą pieczęć; to nie sprawa kraju.
I z cichą radością człowieka, który po trudach dobrnął do celu,
pociągnął z postawionego przed nim dzbanka.
Z kolei pani Cecey zajrzała do listu. Obracała go, badała ze
wszystkich stron, dłuższą chwilę poświęciła złamanej pieczęci, po
czym zwróciła się do pątnika:
— A jak się ma wujaszek? Czy zdrowy?
Strona 20
Służebna postawiła właśnie przed pątnikiem chleb i biały ser, ten zaś
sięgając po kozik odpowiedział:
— On, mości dobrodziejko, nigdy nie choruje.
Właśnie nadszedł ksiądz, siwobrody, barczysty człowiek z głową jak
tur.
Pątnik wstał i chciał ucałować jego rękę. Ksiądz cofnął się o krok.
— Prawowierny jesteś czy też heretyckiej wiary?
— Jestem prawowierny — odpowiedział pątnik.
Wówczas ksiądz wysunął dłoń do pocałunku. Weszli do izby. Ksiądz
stanął przy oknie i czytając list napisany po łacinie tłumaczył na
węgierski:
— Drogi szwagrze... — głos księdza miał osobliwie głuche brzmienie
niczym u brzuchomówcy, połykał przy tym spółgłoski, co jednak nie
przeszkadzało wcale wiernym rozumieć go — kochana Julisko, niech
Was Bóg Wszechmogący zachowa w dobrym zdrowiu i da Warn
żywot spokojny. Doszły mnie wieści, że w Waszych stronach grasują
na przemian to More, to Turcy i że tylko chłopi przywiązani do ziemi
siedzą na miejscu, a kto ma ręce i nogi, na północ kraju ucieka, a jak
słychać — nawet do Niemca. Jeżeli więc list mój zastanie Was przy
życiu i jeśli jesteście jeszcze w Keresztes, moi drodzy, to się ratujcie
przed hordami. Rozmawiałem z Najjaśniejszym Panem, ażeby Warn
wynagrodził straty...
— Dość! Ani słówka więcej! — wybuchnął Cecey. — Nie trzeba mi
łaski psubrata!
— Cicho, cicho, po co tyle krzyku? — uciszała go żona. — Gyórgy
jest mądry, Gyórgy dobrze wie, że my od Szapolyaich nie przyjmiemy
żadnej łaski. Wysłuchajże, waszmość, pisma do końca.
Ksiądz ściągnął krzaczaste brwi i czytał dalej:
— ...Wprawdzie król nie może wam zwrócić Sasdu, ale chętnie
podaruje Wam wieś pod Nagyvarad...
— Przestań, Balint, przestań, bo nie ręczę za siebie — gorączkował
się Cecey, czerwony ze złości.
— Teraz już o czym innym pisze — zauważył ksiądz i czytał dalej: —
...albo jeśli taką czujesz w sobie nienawiść do króla...
— Właśnie taką czuję w sobie nienawiść — krzyczał Cecey, uderzając
pięścią w stół — nie chcę go spotkać ani tu, ani na tamtym świecie. A
jeśli, to tylko z szablą w ręku!
Ksiądz niewzruszony czytał dalej: