De Gourmont Remy - Szkarłatna margerytka
Szczegóły |
Tytuł |
De Gourmont Remy - Szkarłatna margerytka |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
De Gourmont Remy - Szkarłatna margerytka PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie De Gourmont Remy - Szkarłatna margerytka PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
De Gourmont Remy - Szkarłatna margerytka - podejrzyj 20 pierwszych stron:
REMY DE GOURMONT
szkarłatna margerytka
Pani de Troene nie odznaczała się niczym szczególnym, jeśli nie liczyć
twarzy pełnej spokoju, twarzy, której piękność utrwaliła się w sposób
naturalny, bez pomocy takich środków jak czysta woda, zwykła lawenda i
wyciągi z ziół. Możliwe również, że mimo zbliżającej się czterdziestki jej
ciało zachowało harmonię dojrzałej urody, nikt jednak, to pewne, nie mógł
nic o tym wiedzieć, i nikt, być może, nawet nie próbował odgadnąć jej
kształtów okrytych czarnymi sukniami i pelerynami ozdobionymi perłami;
nikt, także ona sama, nie interesował się stanem jej ciała, ponieważ będąc
osobą nader skromną, zażywała kąpieli wyłącznie przy zamkniętych
okiennicach i zmieniała koszulę z taką zręcznością, że duchy nawiedzające
pokoje kobiet zaniechały swej nieprzyzwoitej ciekawości.
Przed ponad dwudziestu laty wydano ją bardzo młodo za mąż za markiza de
Troene, którego kościół onieśmielał tak bardzo, że ledwie odważał się
postąpić kilka kroków na drżących nogach ku tajemniczym dziewicom ze
świętego drewna. Markiz był stareńki i więc w kościele musiano go
podpierać ramieniem, gdy klękał i gdy wstawał, ale zarazem był tak bardzo
bogaty i pochodził z tak znakomitej rodziny, że nikt nie był jego
małżeństwem zaskoczony. Tego rodzaju związki są częste wśród arystokracji
i ziemiaństwa: pozwalają zakończyć kosztowny proces, odzyskać stracony
majątek, zyskać dobrobyt i szacunek wieśniaków, a również tolerancję
rejentów w zrujnowanych domach, przywrócić staremu, wyblakłemu herbowi
złoty blask i dawną chwałę.
Zresztą markiz de Troene nie był złośliwy i zmarł wkrótce potem, nie
nacieszywszy się promiennym uśmiechem swej młodej żony; w dodatku uczynił
ją spadkobierczynią ogromnej fortuny.
Pani de Troene miała wtedy dwadzieścia sześć lat; obcowanie ze starcem
uczyniło ją obojętną i tak załamało jej wolę, że pod wpływem obłudnych
serdeczności rodziny odmówiła powtórnego zamążpójścia.
Mijały lata: będąc królową w swoim gronie, psuta, pieszczona, zasypywana
pochlebstwami, ciesząc się zainteresowaniem, jakie ją otaczało, pani de
Troene żyła bez radości i bez trosk. Małżeństwo, które niczego przed nią
nie odkryło, nie pobudziło jej także do marzeń. Nie wyobrażała sobie innej
roli ponad tę, którą wskazał jej mąż: ogrzewać łoże króla, okazywać jak
największe posłuszeństwo, śmiać się i mówić jak najrzadziej. Z pewnością
związek z młodszym mężczyzną byłby przyjemniejszy, przyniósłby jej więcej
radości, śmiechu, przechadzek, podróży, lecz zmysły markizy, uśpione od
urodzenia, nie burzyły jej spokoju, a jej serce pozostawało zimne.
Jednakże poczuła nieoczekiwanie w wieku trzydziestu pięciu lat palącą
pieszczotę wewnętrznego płomienia. Zdarzyło się to jesienią, w niedzielę,
gdy udawała się na mszę. Tego dnia powinna była przystąpić do komunii,
lecz zbrakło jej na to sił lub raczej śmiałości; siedząc w swej stalli
patrzyła na kobiety, które osłonięte kapturami z białego tiulu, z
czerwonymi, zgrabiałymi dłońmi splecionymi na brzuchach szły rzędem w
stronę ołtarza, potem wracały ze spuszczonymi oczami, starając się stąpać
bardzo ostrożnie, by stłumić stukot sabotów na płytach posadzki, następnie
długo pozostawały na klęczkach, zakrywając czoło dłońmi; pani de Troene
płakała.
Płakała pierwszy raz w życiu. Odtąd jej charakter się zmienił; rodzina
stopniowo stawała się jej obojętna, zamknęła się na wiele miesięcy w zamku
de Troene, nie widując nikogo, nie otwierając ani nie pisząc listów,
czytając nabożne książki; wkrótce całkowicie oddała się w ręce proboszcza,
człowieka sumiennego, lecz zarazem roztropnego, jednego z tych, których
biskupi osadzają na probostwach tam, gdzie w pobliżu mieszkają bogate
wdowy, które mogłyby zrobić ze swej fortuny niewłaściwy użytek.
I tak w ciągu trzech lat kościół został odnowiony, plebania odbudowana i
wzbogacona o piękną łąkę ozdobioną tłustymi krowami, szafy i szuflady w
zakrystii zapełnione królewskimi kapami, wspaniałymi ornatami mogącymi
zachwycać wiernych w katedrach; pokazywano też przechowywany w szkatułce z
drewna cedrowego kielich ze szczerego złota o reliefie z dwunastoma
klęczącymi aniołami, z których każdy ofiarowywał Barankowi jeden z
dwunastu szlachetnych kamieni liturgicznych, ametyst lub szafir, diament
lub sardonit wielkości orzecha tureckiego.
Kiedy już dostatecznie zatroszczono się o chwałę Bożą, w zamku de Troene
odbyły się wielkie uroczystości, na które przybyło grono złożone z ponad
trzydziestu członków rodziny donatorki. Zgromadzenie w takiej liczbie
zapewnia wszystkim swobodę, każdy może zachowywać się zgodnie ze swymi
upodobaniami. Tworzyły się więc grupki, powstawała zażyłość. Szczególne
zadowolenie pani de Troene obudziły starania młodego Jeana de Néville,
poważnego i pięknego chłopca, który nosił jej krzesło składane, jeżeli
udawano się na przechadzkę do parku, nie omieszkał wsunąć poduszeczki pod
jej stopy, służył też wreszcie za motowidło, a wszystko to czynił z
ujmującym wdziękiem.
Nie zwracał się do niej ani "moja ciotko", jak to robią w Bretanii, ani
"moja kuzynko", jak się przyjęło w Normandii, lecz "pani", co jest w
najlepszym tonie, i zachowywał się, jakby był jej paziem.
Młodziutkiego Jeana de Néville interesowała historia i legendy rodzinne.
Pani de Troene opowiedziała mu wiele z tych, które poznała w dzieciństwie
i które znała na pamięć jak bajki, ale gdy Jean wspomniał o "szkarłatnej
margerytce", okazało się, że nie zna tego wątku.
- A jest to - podjął Jean - jedna z najważniejszych legend Diercoutów, od
których pani pochodzi po kądzieli. Podobnie jak ja - dorzucił z dumą. -
Proszę więc mi pozwolić ją sobie opowiedzieć.
- Mów, mój paziu.
- Działo się to w czasach, gdy w Niemczech inkwizytor Springer palił na
stosach czarownice. Catherine de Diercourt, żona pułkownika kawalerii,
który służył w tym kraju, została uwięziona nie jako czarownica, lecz jako
opiekunka tych kobiet. Podobnie jak z innych, zdarto z niej odzież i nagą
torturowano. Gdy z wielką siłą za pomocą drewnianych śrub ściśnięto jej
nogi w katowskiej machinie, przyznała się do wszystkiego, czego od niej
żądano. Skazano ją na stos: wtedy oświadczyła, że jest ciężarna. Springer
wprawdzie kazał odroczyć egzekucję, ponieważ jednak miała zostać
ofiarowana ogniowi, na jej prawej piersi wypalono rozpalonym do
czerwoności żelazem znak, szkarłatną margerytkę o trzynastu płatkach.
Catherine de Diercourt mówiła prawdę. Powiła dziecko w więzieniu, a trzy
tygodnie później została spalona razem ze swymi sześćdziesięcioma
towarzyszkami.
Dziecko odesłano panu de Diercourt. Okazało się, że stygmat w tajemniczy
sposób przeszedł z matki na córkę: dziewczynka odziedziczyła po matce nie
tylko imię, lecz także ową przerażającą szkarłatną margerytkę. I tu
zaczyna się legenda - ciągnął Jean de Néville. - Podobno wszystkie kobiety
z krwi Diercourtów, pochodzące od opiekunki czarownic, mają na piersi ów
trwały i dziedziczny znak; mówi się też, że mogą kochać i być kochane
tylko jeden raz w życiu, tego zaś, kogo pokochają, i kto je pokocha, czeka
rychła śmierć. Badałem dzieje kobiet z rodu Diercourtów i muszę
stwierdzić, że jest to prawda!
- Cóż za dziwaczna opowieść! - rzekła pani de Troene z wymuszonym
uśmiechem. - Nigdy jej nie słyszałam, nawet od własnej matki... I jestem
pewna, że nie mam na sobie tego znaku... Nigdy się przecież nie
oglądałam... Jakże! Oglądać się w lustrze, obnażać swoją wstydliwość przed
wizerunkiem tej drugiej kobiety, która spogląda ze zwierciadła,
uśmiechając się ironicznie, złośliwie!
Jean de Néville, z lekko zaróżowionymi policzkami, z przyspieszonym
oddechem, szeroko otwierając wielkie piękne oczy, drżał z niepewności, a
jego nadgarstki niby łańcuch, pętał splątany motek jedwabiu. Po długiej
chwili milczenia, przerażającego milczenia, podczas którego myśli o
niewidzialnych pieszczotach muskały nawzajem markizę i młodego pazia, pani
de Troene nieoczekiwanie pochyliła głowę ku klęczącemu u jej stóp chłopcu
i oparłszy dłonie na jego ramionach, pocałowała go w usta.
Gdy oboje wstali, po tym wtajemniczeniu, mrok zapadł i wniesiono lampy.
Pani de Troene, przejęta dreszczem nieznanej rozkoszy, spojrzała na Jeana,
który zbladł i przygasł zdruzgotany. I trwali tak bez słów: zatopieni w
oceanie uczuć. Na koniec markiza, omdlewając, wyszeptała tylko:
- Odejdź!
Nazajutrz pani de Troene ukazała się tak wyczerpana i z twarzą tak
wstrząśniętą, że wszyscy się zaniepokoili. Podała wprawdzie jakiś powód
swojej słabości, lecz gdy tylko została sam na sam z Jeanem, rzekła
wskazując palcem na swoją pierś:
- Szkarłatna margerytka! Mam szkarłatną margerytkę!
- Tym lepiej - odparł Jean z prostotą i szlachetnością bohaterskiego
kochanka. - Kocham panią tak, że pragnę umrzeć z miłości.
Potem nastąpiły noce pełne mrocznych i niemych rozkoszy, jakimi obdarzył
ich los. Jean w ciemnościach szukał dłonią na ciele markizy stygmatu, lecz
nie tego, jakim napiętnowano ofiarę skazaną na stos, ale tego, który jemu
obwieszczał śmierć. Pewnego wieczora pani de Troene zgodziła się nie gasić
świecy i Jean, ujrzawszy ów znak, z przedziwnym zapałem i niespotykaną w
jego wieku perwersją przez całą noc, nieznużony, okrywał pocałunkami
szkarłatną margerytkę.
Po dwóch miesiącach Jean odjechał, by powrócić do swych nauk; tego roku
kończył szkoły. Obiecał pisać, lecz nie przyszedł ani jeden list; markiza
pisała do niego dyskretnie; nie odpowiadał. Wyruszyła więc w drogę, bowiem
pragnęła go zobaczyć. Zastała go umierającym: nie poznał jej ani nie
pamiętał, umierał po dwóch miesiącach miłości, umierał pokochawszy
szkarłatną margerytkę!
Pani de Troene przywdziała żałobę i z dumą, nie racząc zniżać się do
jakichkolwiek wyjaśnień, nosiła ją aż do śmierci, która nastąpiła
niebawem. Zaniechała swej dawnej, jakże gorliwej pobożności, nie przestała
jednak być religijną, lecz jej wiara miała w sobie teraz wielką dozę
okrucieństwa; markiza umartwiała się; pewnego razu trwała na klęczkach
nieprzerwanie przez osiem godzin, bez ruchu, tak jak kamienna figurka
świętego Jeana, w którego wpatrywała się w ekstazie; narzucała sobie
posty, które przeraziłyby pustelników. Owe samobójcze praktyki trwały trzy
lata.
Ponieważ mimo oczywistej pobożności nie przystępowała jednak do spowiedzi,
pewnego dnia proboszcz zaczął ją indagować. Odrzekła mu twardo, odnajdując
w sobie nieoczekiwanie zuchwałość Diercourtów i ich nienawiść do Kościoła:
- Księże, tajemnica markizy de Troene może obchodzić tylko Boga.
Gdy była w agonii, duchowny zdwoił karcące wymówki, lecz markiza zachowała
milczenie - zmarła, okryta impertynencją kamiennego milczenia jak całunem;
osłaniając dłonią sekret, ową niezapomnianą godzinę ludzkiej radości, jaką
dał jej Przeklęty, skrywając pod palcami szkarłatną margerytkę.
Przełożyła Barbara Walicka
RÉMY DE GOURMONT
Ur. 1858, zm. 1915. Pisarz francuski, kustosz Bibliotheque Nationale,
jeden z przywódców symbolizmu, ważna postać dekadencji francuskiej,
założyciel pisma "Mercure de France", współzałożyciel (z Alfredem Jarrym)
pisma "L'Ymagier", krytyk i pamflecista, dramaturg, poeta, eseista. Autor
"Sykstyny" (1890), powieści fantastycznych "Une nuit au Luxembourg"
(1906), "Lettres d'un satyre" (1913) i opowiadań fantastycznych
rozrzuconych po zbiorach: "Histoires magiques" (1894), "Proses moroses"
(1894), "Le pélerin du silence" (1896) i "D'un pays lointain: miracles;
visages des femmes; anecdotes" (1898). Wykształcony, o szerokich
zainteresowaniach, amator wszystkiego co niezwykłe, z wyraźną skłonnością
do erotyzmu, wróg dogmatyzmu, budził podziw jako artysta słowa. Wywarł
znaczny wpływ na środowiska twórcze, szczególnie anglosaskie - na Aldousa
Huxleya, Ezrę Pounda (był jego tłumaczem) i T. S. Eliota.
Opowiadanie "Szkarłatna margerytka" jest jedną z "Histoires magiques", a
wcześniej zostało opublikowane na łamach "Mercure de France".
MSN