Chuck Spezzano - Kochać całym sercem (2007) (SKAN)
Szczegóły |
Tytuł |
Chuck Spezzano - Kochać całym sercem (2007) (SKAN) |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Chuck Spezzano - Kochać całym sercem (2007) (SKAN) PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Chuck Spezzano - Kochać całym sercem (2007) (SKAN) PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Chuck Spezzano - Kochać całym sercem (2007) (SKAN) - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
Strona 3
CHUCK SPEZZANO
Kochać całym sercem
J a k u w o l n i ć się od c i e r p i e n i a
Przełożyła
Anna Boniszewska
Strona 4
Tytuł oryginału: Wholeheartedness. Healing Our Heartbreaks
Copyright © 2000 by Chuck Spezzano. All rights reserved.
First published in Great Britain in 2000 by Hodder and Stoughton,
a division of Hodder Headline PLC
Copyright to the Polish Edition © 2007 by G + J Gruner+Jahr Polska
Sp. z o.o. & Co. Spółka Komandytowa
02-677 Warszawa, ul. Wynalazek 4
Dział handlowy: tel. 022 640 07 25, 022 607 02 56 (57, 59) w. 221, 380
faks 022 607 02 61
Sprzedaż wysyłkowa
Dział obsługi klienta: teł. 022 607 02 62
Redakcja: Joanna Zioło
Korekta: Jadwiga Piller
Projekt okładki: M .S.E.
Redakcja techniczna: Mariusz Teler
Redaktor prowadząca serię: Agnieszka Koszałka
Skład i łamanie: IT WORKS, Warszawa
Druk: ABED IK SA, Poznań
ISBN: 978-83-60376-32-4
Wszelkie prawa zastrzeżone. Reprodukowanie, kopiowanie
w urządzeniach przetwarzania danych, odtwarzanie w jakiejkolwiek formie
oraz wykorzystywanie w wystąpieniach publicznych - również częściowe
- tylko za wyłącznym zezwoleniem właściciela praw autorskich.
Strona 5
M ojej ukochanej siostrze C arol
i m ojem u szw agrow i Irw inowi.
A by w asze życie w ypełniała m iłość i śm iech!
Strona 6
SPIS TREŚCI
P rzed m o w a 10
W stęp 13
O k siążce 16
J a k korzystać z tej k siążk i 19
P o czątek p o d ró ży 21
Z ro zu m ieć zw iązki 23
Uzdrawianie przewlekłego cierpienia - nieświadome wzorce
1 . C ierpien ie i n ad rzęd n e program y ego 45
2 . C ierpien ie jak o opow ieść 49
3. C ierpien ie ja k o osob isty m it lub op o w ieść cien ia 55
4. C ierp ien ie i podstaw ow e negatyw ne p rzek on an ia
na w łasny tem at 62
5. S p isk i 66
6 . S p ise k złam an ego serca 68
7. S p ise k „n ik t m nie nie chce” 72
8 . S p ise k „zrujnow ałem im życie” 76
9. S p ise k zazd ro śc i 79
10 . C ierpien ie jak o w zorzec pokoleniow y 82
11. C ierpien ie i przeszłe w cielenia 87
1 2 . C ierpien ie i p ró b a szam ań sk a 92
13. C ierpien ie i b o żk i 95
14. B o ż e k cierpienia 100
Przepis na klęskę - co prowadzi do cierpienia
15. Z łam an a zasad a, złam an e serce 105
Strona 7
16. M an ip u lacja - d ro ga d o cierpienia 109
17. D aw an ie p o to, by d o stać 112
18. K on trola - „jeśli m n ie ko ch asz, zrobisz, co k a ż ę ” 115
19. S zan taż em ocjonalny 118
20. P ostaw a w y gran a-p rzegran a 121
21. Z d ra d a 124
22. R yw alizacja 127
23. P o czu cie w yjątkow ości 130
24. W ściek ło ść 133
25. P rzem o c i groźby 135
26 . A k ty zem sty i postaw y z n ią zw iązane 140
27. N iesłu ch an ie 143
28. „M am cię” 147
29. Z ab o rczo ść i zazd ro ść 150
30 . U zdraw ianie p iek ła złam an ego serca 153
31. A takow anie siebie 157
32. M ieć rację 160
Czego uczy nas cierpienie
33. E lem enty cierpienia 164
34. Z w iązki i m iłość 167
35. Z w iązki, rozw ój i duchow ość 170
36 . Z w iązek jak o p u łap k a 175
37. U zdraw ianie p iek ła cierpien ia 180
3 8 . C ierp ien ie i k o n flik t 183
39. U zdraw ianie i cierpienie 187
4 0 . E m o c je i cierpienie 189
41. C ierp ien ie i lęk 192
4 2 . R ozw ój cierpien ia 196
43. C ierpien ie i św iad o m ość 199
4 4 . R any i ludzki um ysł 202
45 . C ierpien ie i w yparcie 204
4 6 . W yparcie, d ysocjacja i zaburzen ia ch arak teru 209
47. O fiara cierpienia 213
Strona 8
48. W zorce ofiary 217
49. O d p o w ied zialn o ść jak o źró d ło siły 219
50. O d p o w ied zialn o ść i cierpienie 222
51. C ierpien ie i b ó l z p rzeszło ści 227
52. N iew in n o ść i cierpienie 231
53. Tylko ty m ożesz złam ać sobie serce 234
54. C ierpien ie jak o w ybór 237
55. A kcep tacja i od rzu cen ie 240
56 . C ierpien ie i przejm ow anie bólu 243
57. K a ż d e od rzu cen ie to oddzielen ie się 246
58 . C ierpien ie jak o sp o só b p oro zum iew an ia się 249
59. C ierpien ie i w alka o w ładzę 254
6 0 . K ied y jesteśm y w zburzen i 258
61. C ierp ien ie tu i teraz 262
62. C ierpien ie i zranione d zieck o 264
63. C ierpien ie i potrzeby 267
64. M iło ść nie rani 271
65. C ierpien ie i m arzen ia w gruzach 273
66. C ierp ien ie i zachow anie n iezgo d n e ze scen ariu szem 276
67. C ierp ien ie i zachow anie zgod n e ze scen ariu szem 278
6 8 . C ierp ien ie i nadw rażliw ość 281
69. C ierp ien ie - złośliw e kobiety i agresyw ni m ężczy źn i 284
70. C ierpien ie i cień 290
71. C ierpien ie i gniew 294
72. C ierp ien ie i nienaw iść 298
73. C ierpien ie i sek s 300
74. C ierpien ie, role i m echan izm y o b ron n e 303
75. D w ie podstaw ow e przyczyny cierpienia w okresie dzieciństw a 305
76. C ierp ien ie i ko m pleks E d y p a 309
77. M o d e l rzeczyw istości ja k o zw iązku 314
78. C ierp ien ie i role w ro d zin ie 319
79. C ierpien ie i w zorce ro d zin n e 324
80. Z a sa d a lustra 327
81. L ę k i n iezależn o ść 332
Strona 9
82. C ierpien ie i in trojekcja 335
83. C ierpien ie, p o b łażan ie sobie i zdrad y 339
84. B o lesn e uw alnianie się o d p ośw ięcen ia 342
85. C ierp ien ie i oczekiw an ia 345
86. C ierpien ie i d ep resja 348
87. C ierpien ie i au tod estru k cja 350
88. U trata rów now agi w ew nętrznej i autod estru k cja 353
89. A borcja, n arodzin y m artw ego d zieck a i p oron ien ie 356
90. Playboye oraz kobiety rozw iązłe 360
Narzędzia uzdrawiania
91. P oro zu m ien ie 367
92. M ężczyźn i i porozum iew an ie się 369
93. O d p o w ied zialn o ść m ężczyzn i kobiet 373
94. K o m u n ik acja przem iany 378
95. F azy kom un ikacji przem ian y 382
96. P rzep raszam 385
97. B lisk o ść i w sp ó łd ziałan ie 388
98 . A kceptow anie zm ian i chęć u czen ia się 392
99. C e l zw iązków 395
100. U zdraw ianie projekcji 398
101. U zd raw ian ie snu 404
102. U zdraw ianie trójkąta 409
103. U zdraw ianie u tracon ego ja iopow ieść w ojenna 413
104. O d interpretacji d o zrozum ien ia 416
105- Z m ian a celu 419
106. W ybaczenie 422
107. R ezygnacja z kontroli 425
108. Z aan gażow an ie 429
109. D a ry 431
110. M o c w yboru 435
111. P ro śb a o cu d 439
O sta tn ia lekcja 441
P od zięk ow an ia 445
Strona 10
PRZEDMOWA
W O ŁA N IE O SERCE
Tw oje serce łączy cię ze św iatem . B e z n iego w egetow ałbyś w stan ie,
który p rzy p o m in a w ieczn ą zim ę, zestarzałb y ś się i u m arł. Z serce m
w kraczasz w n ieun ik n ion ą w iosnę b ez w zględu n a to, ile m asz lat.
P isząc o sercu, nie m am n a m yśli organu fizycznego w klatce pier
siowej, tak sam o jak pisząc o um yśle, m am na m yśli co ś w ięcej niż tylko
m ózg. K iedy m ów ię o sercu, m ów ię o um iejętn o ści koch an ia, odczuw a
nia, radow ania się i w ykraczającej p o za naukow e dow ody pew n ości, że
tw oje życie m a sens. Twoje serce to źród ło tw ojej odw agi; tw ój um ysł
to ow oc tw ojej duszy. W spóln ie tw orzą one isto tn ą ja k o ść , k tó ra je st
czym ś w ięcej niż su m ą faktów.
W ażne, abyś się przyjrzał, co łączy cię z twoim sercem. Czy jesteś ciepły,
otwarty, ludzki, współczujący, czy potrafisz się wczuć w em ocje innej osoby
i dzielić z nią? C zy um iesz przyjm ować? Z drugiej zaś strony jak często
przyjmujesz postaw ę obronną, izolujesz się, pośw ięcasz, boisz, jesteś cynicz
ny, zgorzkniały lub naiwny? Ja k bardzo wyłączyłeś się z życia? A m oże p o
prostu chcesz pokazać, na co cię stać? Czy straciłeś już um iejętność życia
i dzielenia się z innymi z pasją? C zy straciłeś zapał i anim usz? C zy jesteś
zmęczony, wypalony i wyniszczony?
W szystko to są zn ak i, że straciłeś serce - częściow o lu b w całości.
Je ś li ta k się stało , najw yższy czas n a o d p o c z y n e k , re fle k sję i p o d ję
cie d ziałań służących o d zy sk an iu serca, p on iew aż je st on o p o d sta w ą
in teg raln o ści em o cjo n aln ej. D z ię k i od w ad ze praw dy serce zap ew n ia
ci kw intesencję integralności. Je śli czego ś w n im b rak , nie m ożesz ani
10
Strona 11
w pełn i przyjm ow ać, ani daw ać. G d y tracisz serce, pojaw ia się tendencja
d o racjo n alizow an ia, u p raszczan ia i zab ieran ia p rz em o c ą teg o, czego
p ragn iesz, a czego nie m ożesz d ostać. C zy chcesz życia, k tóre nie by ło
by p ełn e? C zy ch cesz ok reślać siebie p o p rzez role, czy w olisz być tym,
k im je ste ś w głęb i duszy? N ie zb ę d n e je st uzdrow ien ie. N ale ży tak że
oduczyć się pew nych rzeczy. K on ieczn a jest praw dziw a n auka. N ie jest
za p óźn o. T o tw oje życie, ty w ybierasz: życie z całego serca czy życie
na p ó ł gw izd k a?
S p ó jrz p raw d zie w oczy! P o trz eb u jesz sw o jego serca. B e z n ie g o
m o że sz żyć tylko częściow o, „p ółżyciem ”, pon iew aż nie m asz m o żli
w ości, by cieszyć się nim . N ie u m iesz kochać. N ie u m iesz przyjm ow ać.
N ie u m iesz czuć. B e z serca m asz ograniczony w ybór alb o d o roli d ra
pieżn ika, alb o ofiary, k tó ra żyje ja k szara m yszka. G d y b rak ci serca, ty
sam stanow isz część problem ów - p o śred n io lub b e zp o śre d n io - które
przyczyniają się d o tw ojego cierpienia. B ez serca nie m ożesz reagow ać
na w ołanie o p o m o c w chwili, gdy k to ś jej p otrzeb uje, a teraz w łaśnie
n ad eszła ta chw ila - jesteśm y na rozstaju d róg, w m om encie gdy co ś się
rodzi. B e z serca, k tóre jest pełn e, nie b ęd ziesz m ógł p od zielić się tym,
czym obiecałeś. Być m oże przyrzekłeś kom uś, że b ęd zie sz g o koch ać,
że w ych ow asz d z ie c k o i b ę d z ie sz przy n im lu b że o c alisz św iat. By
d o trzy m ać tych ob ietn ic, tw oje serce m u si stać się c a ło śc ią i m u sisz
zaw sze daw ać z jego głębi.
D z ię k i sercu p o z n a sz b ło g o sła w io n ą , lecz n ic z ą m o c łez, w tym
ta k ż e łez rad ości. D z ięk i sercu p o zn asz rad o ść praw dziw ego daw ania
i będ ziesz m ógł się rozwijać, gdy w okół ciebie pojaw i się w ielu p o trzeb u
jących. U słyszysz w ołanie o p o m o c i w ezw anie w łasnej duszy, by o d d ać
się życiu oraz o so b o m , które cię otaczają. D zięk i sercu od k ry jesz swój
cel, kreaty w n ość i w łasn ą w izję. D z ię k i sercu p o z n a sz w d zięczn ość,
praw dę, otw orzysz się i zaczniesz przyjm ow ać to, co d ają ci inni. D zięk i
sercu stan iesz się aktyw nym uczestn ik iem życia na Z iem i i życia o ta
czających cię osób.
Je śli straciłeś serce, tw oją od p o w ied zialn o ścią w ob ec siebie, życia
i tych, których k o ch asz lub których p ok och asz, jest o d zy skać je. C h ęć,
by to uczynić, spraw iła, że sięgn ąłeś p o tę k siążkę. Pozw ól teraz, by jej
11
Strona 12
tre ść p o m o gła ci w tym . P o d c z as czytan ia m oje serce b ę d zie się starało
d o trz e ć d o tw o je go serca. J e ś li zn ajd u jesz się n a rin g u , b ę d ę tw oim
tren erem , k tó ry sto i w ro g u i w sp iera cię w d ą ż e n iu d o o d z y sk a n ia
p e łn e g o serca. D z ięk i sercu p o z n a sz m iło ść i łask ę, k tóre są m iło ścią
B o g a d o ciebie.
C h u ck S p ezzan o , H aw aje, p aźd ziern ik 1999
12
Strona 13
WSTĘP
W itam cię, czyteln iku k sią ż k i K ochać całym sercem, i sk ład a m ci se r
d e czn e g ratu lacje! N in iejszy p o ra d n ik od zw iercied la tw oje g łę b o k ie
p ragn ien ie, by pon ow n ie stać się cało ścią. O w iele za m ało m ów i się
o sercu, choć to on o jest kluczem d o m iłości, spełn ienia i radości. D z ię
k i n iem u łączy sz się z innym i, on o ta k ż e d aje ci o d w ag ę (courage -
an gielskie słow o ozn aczające odw agę p o c h o d zi o d fran cu sk ieg o słow a
ozn aczającego serce, le coeur), by cieszyć się p ełn ią życia.
D z isie jsz a szk oła nie uczy n iczego o zw iązk ach i ro d zin ie, m im o
że to w łaśnie te relacje stan ow ią fu n d am en t n aszego życia. N a d a ją m u
kieru nek, zn aczen ie i spraw iają, że jest pełne. Z w iązki s ą tre ścią życia.
Je śli nie sm ak u ją ja k eliksir, to p raw d o p od o bn ie są tru cizn ą. Z w iązki
zm ierzają alb o ku życiu, alb o ku śm ierci, nie m a nic p o śred n ieg o , ch oć
niekiedy pojaw ia się w nich zastój lub nuda.
K a ż d y p ro b le m d otyczy z w iązk u . W zo rce zw iązk ó w d e te rm in u ją
n a sz e w z o rc e d o ty c z ą c e z d ro w ia , s z c z ę ś c ia , p ie n ię d z y , s u k c e s u ,
m iło ś c i, s e k s u , a n a w e t s z t u k i. K a ż d y p o e t a p o t r z e b u je m u zy ,
k r e a ty w n o ść z a ś to s ta n w y n ik a ją c y z m iło śc i. M im o to n ie w ie le
w iem y o z w ią z k a c h i o tym , ja k b a r d z o m o g ą o n e p o m a g a ć w d o k o
n y w an iu z m ia n . M u sisz d o w ie d z ie ć się, ja k z m ie n ić z w ią z e k , je ś li
b o w ie m p o jaw ia się w n im im p a s, to p o jaw ia się o n rów n ież w życiu.
N ie z w y k le w a ż n e je s t, żeb y n a u c z a ć o z w ią z k a c h ju ż o d p r z e d
szk o la a ż p o s tu d ia d o k to ran c k ie . N in ie jsz a k s ią ż k a stan o w i p o m o c
n au k o w ą, a p rz e d e w szy stk im p o m a g a o d u czy ć się złych naw yków .
K ie d y z ro zu m ie m y sw oje b łę d y i p rz esta n ie m y je p o p e łn ia ć , o d n a j
d zie m y m iło ść .
13
Strona 14
Je śli zw iązki są głów n ą silą, która pow oduje zmiany, a tak że czynni
kiem kluczow ym d o osiąg n ięcia zdrow ia, szczęścia, su k cesu i rozw oju,
to najw yższy czas zacząć je poznaw ać. M oim najgorętszy m życzeniem
d la m oich dzieci jest to, aby były w sp an iałe w zw iązkach i aby g łębo ko
kochały. W szystko inne, co jest w ażne, przyjdzie sam o.
N in ie jsz a k s ią ż k a m ów i n ie ty lk o o ra n a c h em o cjo n aln y ch , ale
rów nież o zw iązkach w kon tekście tych ran. M ów i o n aszym zw iązku
z sam y m s o b ą i o n aszy m zw iązk u z B o g ie m lub d u ch em , p on iew aż
w szy stk ie zw iązk i są o d zw iercied len iem n a sz e g o zw iązk u ze so b ą ,
z d u szą alb o z B o giem , a ta k ż e z otaczającym n as św iatem .
Je ste m terapeu tą, d o rad cą i kon sultan tem o d d w ud ziestu ośm iu lat.
Z ajm uję się terapią o d strony praktycznej i nie interesuje m nie finezja
teorii. T eoria niewiele znaczy, gdy tu lisz k o go ś, kto w ypłakuje n ajg łę b
szy ból i tragedię sw ojego życia. M oje p od ejście jest praktyczne. Je śli coś
nie przynosi efektów, jest nieprzydatne, choćby teoria była nie w iem jak
p iękn a. Z byt d łu go pracow ałem z ludźm i, by sądzić, że idee, zw łaszcza
m oje idee, są w ażniejsze niż położen ie kresu cierpieniu. A le w iem , że
idee przedstaw ione tutaj są skuteczne. T e m etod y i tech n ik i ok azały się
przydatne w m oim p rzy p ad k u oraz w w ielu innych. M o żesz z n ich sk o
rzystać ta k ż e ty, je śli tylko b ęd ziesz chciał. J a k o d zieck o byłem b e zrad
ny w ob ec cierpienia tych, których koch ałem najbardziej. Poprzy siągłem
sobie, że nauczę się tego, co kon ieczn e, by uw olnić ich o d cierpienia,
a ta k ż e by p o m ó c innym . T eraz już w iem , ja k to zrobić. S ą oczyw iście
in n e sposoby. J a prop o n u ję to, czego się nauczyłem , poniew aż jestem
przekonany, że m oże to o d m ien ić tw oje życie.
Je śli choćby jed en czytelnik uwolni się z piekła, wów czas niniejsza
książka spełni swoje zadanie. B ez w zględu na to, jak tragiczna wydaje się
sytuacja, zawsze jest jakieś wyjście. Je śli ani ty, ani otaczające cię osoby
nie potraficie go dostrzec, p op roście o cud. P oproście n adśw iadom ość
o pom oc. O n a czeka na znak, że jesteście gotowi. M oże wówczas zainspi
rować w as i pokazać wam, w jaki sposób otworzyć się n a łaskę. Je steś zbyt
cenny, by cię stracić. Rozw iązanie istnieje. Twoje serce jest zbyt cenne, by je
stracić. R ozw iązanie istnieje. G dyby zabrakło choć jednej osoby, ciem ność
pogłębiłaby się. K ażde cierpienie to pomyłka. Rozwiązanie istnieje. M ożesz
14
Strona 15
odnaleźć drogę do domu. Je st sp osób n a to, byś znowu uwierzył w siebie
- w to, że twój cel jest ważny, w siłę swojego umysłu i w swoje uzdrowione
serce, które m oże uzdraw iać innych.
W ybaczcie m i, m o i p ro feso ro w ie, jeśli nie p rz ek az u ję d o k ła d n ie
tego, czego m nie uczyliście. S tałem się w rów nym stopn iu szam an em ,
a rty stą i k a p łan e m co naukow cem . W ybacz m i, religio m oich n a ro
d zin , czu ję się zarów n o b u d d y stą , ja k i ch rześcijan in em , ży d em czy
h in d u sem , a m oje serce cały czas tań czy w rytm ie tań ca sufich , jestem
śpiew ającym R um im *. N ie m a zn aczen ia, w co lub kogo się wierzy, gdy
serce je st pełn e. K ie d y tw oje serce je st kom pletne, m asz w sobie spokój
i łaskę, co p o m a g a tobie i otaczającem u cię światu.
U trac iłe m sw oje serce i o d z y sk ałem je na now o. T ysiące razy o d
dzieciń stw a aż d o chw ili obecn ej skazyw ałem się na piekło i p rzek lin a
łem na śm ierć. Tysiące razy w ychodziłem z piekła i w ybierałem życie.
W m oich słow ach p ob rzm iew a p ew n o ść siebie, p on iew aż ja rów nież
p o p e łn iałem błędy i napraw iałem je. Z acząłem o d w zorców cierpienia,
a teraz d ośw iad czam praw dziw ej m iłości. M iałem złam an e serce w iele
razy i nie jestem ani cyniczny, ani przewrażliwiony. M oje m arzen ia legły
w gruzach , a je d n a k żyję prawdziwie. Je ste m uzdraw iany i uzdraw iam .
J a k każd y człow iek idę sw oją ścieżk ą k u pełn em u sercu.
Rumi (1207-1273) - mistyk perski, teolog islamu, najwybitniejszy poeta suficki.
15
Strona 16
O KSIĄŻCE
K a ż d y z n a s m ia ł k ie d y ś z ła m a n e se rc e i c ie rp ia ł z te g o p o w o d u ,
a w ię k sz o ść z n a s b e z sk u te c z n ie sz u k a ła w y jścia z sytu acji. K s ią ż k a
K ochać całym sercem to in terak ty w n a p o d r ó ż z m n ó stw e m zn ak ó w
d rogow y ch i m ap w sk azu jący ch d ro g ę w y jścia z cierp ie n ia. J e s t o n a
to w arzy szem n a całe życie i je d n o c ze śn ie p o d rę c z n ik ie m . Z a k ażd y m
raze m , g d y p o n ią się g a sz, o p isu je to, cze m u w łaśn ie staw iasz czoło.
C z t e r y c z ę śc i: U zdraw ianie przew lekłego cierp ien ia - n ieśw ia
dom e wzorce, Przepis na klęskę - co prow adzi do cierp ien ia, Czego
uczy n as cierp ien ie o r a z N arzęd zia u zd raw ian ia to je d n o c z e ś n ie
zb ió r p o d sta w o w y c h z a sa d , k tó re m a ją z a z a d a n ie p rz y g o to w ać cię
d o o tw a rc ia ś w ia d o m o śc i i p o m ó c ci z r o z u m ie ć , cz y m n a p ra w d ę
je s t c ie r p ie n ie . W y n ik a ją c a z te g o w ie d z a m o ż e p r z y n ie ść n o w e
d e c y z je i p o s ta w y o r a z r o z w ią z a n ia , k t ó r e p o z w o lą c i o s ią g n ą ć
s u k c e s w z w ią z k a c h .
Z aczy n am y o d o m ó w ien ia e tap ó w zw iązk u i op isu jący ch ich fu n
d am en taln y ch z asad . Z ro zu m ie sz , w ja k i sp o só b d z ia łają zw iązk i, jak
i d la c z e g o się p su ją o ra z ja k w p ły w ają n a n asz o so b isty rozw ój. P r z e
czy taj u w ażn ie te opisy, p o n iew aż w k sią ż c e w ie lo k ro tn ie o d n o sz ę
się d o tych p o d staw o w y c h teo rii, n a których o p iera się n a sz e życie,
n a sz e z w iązk i i n a sz a z d o ln o ść d o ro zw ijan ia się.
W cz ę śc i Uzdrawianie przew lekłego cierpienia - nieśw iadom e wzor
ce p rze d staw io n e są p u ła p k i i w zorce p ierw otn ej n ie św iad o m o śc i. T o
n a jsiln ie jsz e a sp e k ty n a sz e g o e g o , je g o n a jb a rd z ie j u k ry te m e c h a
n izm y o b ro n n e , k tó ry c h u ży w a o n o , by u m o c n ić sie b ie p o p r z e z
p o c zu c ie izo lacji, lęk i p o c zu c ie w iny o raz o słab ien ie m iło ści. K ie d y
16
Strona 17
w n o sisz św iatło św iad o m o śc i w o b sz a ry um ysłu, k tó re d łu g o p o z o
staw ały w uk ryciu , o d g a n ia sz b la sk ie m ciem n o ść. C z ę ś ć ta zaw iera
rów n ież frag m e n ty zaty tu łow an e „m ec h a n iz m c ierp ie n ia ”, „m e c h a
n iz m u z d ro w ie n ia ”, „u z d ra w ia ją c e z a le c e n ia ”, „u z d ra w ia ją c a d e c y
z ja ” i b a rd z o sk u teczn e „u zd raw iające ć w ic zen ie”, k tóre m ają na celu
p o m ó c ci zm ie n ić g łę b o k o za k o rz e n io n e b łę d n e w zorce, o k tóry ch
w sp o m n iałe m w yżej.
W rozd ziale Przepis na klęskę - co prow adzi do cierpienia p o d a n e są
pom o cn e in form acje dotyczące najczęstszych p ułap ek , które p ow od u ją
cierpienie. Tu ta k ż e op isan e są m echanizm y, p o d a n e su g estie, d ecyzje
i ćw iczen ia, d z ię k i czem u ta część p o d ró ż y p rzy p o m in a raczej zw ie
d zan ie z p rzew o d n ik iem niż kem ping.
O s o b ista c z ę ść p o d ró ż y zaczy n a się o d ro z d z ia łu Czego uczy nas
cierpienie, k tó ry je s t z a c h ę tą d o te g o , by p rz y g lą d a ć się w łasn y m
ranom : tem u, jak i m ają w pływ na ciebie, tw oje życie i o toczen ie. W tej
cz ę śc i o p isa n e są n iezw ykle w ażn e p o ję c ia , d z ię k i k tó ry m m asz s p o
so b n o ść o d k ry ć , ja k m ec h an izm d z ia ła n ia d a n ej rany em o cjo n aln ej
p rz e k ła d a się n a tw oje życie. K o n c e p c je te są p o d su m o w a n e w c z ę
ści „m e c h an izm cierp ien ia” o raz „m ec h an izm u zd ro w ien ia”. Z a m ia st
kiero w ać się sztyw n ym i z a sa d a m i, m ożem y n auczyć się w y b ierać w
życiu p o m ię d z y c ierp ie n ie m a u zd ro w ien ie m . A by je sz c z e b a rd z ie j
zach ęcić cię d o zm ian y p u n k tu w id ze n ia i d o w p ro w ad zan ia zm ian
w życiu, w k sią ż c e p o d a n e są „u zd raw iające zale ce n ia” i „u z d ra w ia
jące d e c y z je ”, k tó re m ają u łatw ić ci rozw ój. S ą ta k ż e „u zd raw iające
ćw ic ze n ia”. J e ś li n ie p o p rz e sta n ie sz n a p rzec zy tan iu ich i w y ko n asz
je, m o ż e sz z ła tw o śc ią i le k k o śc ią z m ie n ić szk o d liw e i b o le sn e f a ł
szy w e p rz e k o n a n ia o so b ie i o d m ie n ić sw o je życie, n aw et d z ię k i
d o św ia d c z e n io m z ak raw ający m na cu d , co p o z w o li ci p o w ró c ić d o
życia p e łn e g o m iło śc i i rad o ści.
R o zd ział N arzędzia uzdraw iania opisu je głów ne m etod y u zd raw ia
nia, d z ię k i k tórym m ożem y się uw olnić o d cierpien ia i bólu . O n tak ż e
zaw iera frag m e n ty zatytu łow an e „m ec h a n iz m c ierp ie n ia ”, „m e c h a
n izm u zd ro w ien ia”, „uzdraw iające zalecen ia”, „uzd raw iająca d ecy zja”
i „u zd raw iające ćw iczen ie”.
17
Strona 18
K siążk ę n in iejszą rad zę p rzeczytać o d p o c zątk u d o końca, aby lepiej
i p e łn ie j z ro z u m ie ć isto tę cierp ie n ia i je g o m ec h an izm . W zw iązk u
z tym rozdział, o którym m ow a, jest rów nież przyjaznym d la czytelni
k a m ateriałem źródłow ym . Je śli p o przeczytan iu tej k siążk i stan iesz się
św iadom y pokusy, by p o p aść w cierpienie, intuicyjnie w ybierz pom iędzy
1 a 111, czyli jed en z num erów przyporządkow an ych kolejnym w sk a
zów kom zam ieszczon ym w poszczególnych rozdziałach . P o d p o w ie d zą
ci one, ja k i je st n ajlep szy sp o só b u zd ro w ien ia sytuacji. Ju ż sam o ich
przeczy tan ie m oże w ystarczyć, by oprzeć się pok u sie i szybko porad zić
sobie z cierpieniem . B e z w zględu na to, jak a m eto d a b ę d zie d o b ra d la
ciebie, szybko i z łatw ością p om o że ci ona znow u otw orzyć się na zaan
gażow anie z całego serca.
18
Strona 19
JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI
K aż d y m oże oczyw iście sam w ybrać sp o só b , w jak i b ę d z ie korzystać
z książki, ale poniżej p o d aję k ilk a sugestii: jeśli tylko na to pozw olisz,
dzięki niej m oże zm ienić się twoje życie. Czym m a ona być d la ciebie? Ja k
m yślisz, co m ożesz dzięki niej zyskać? K siążk a ta m a na celu zarów no
dostarczyć inform acji, jak i posłużyć jako narzędzie zm ian. W skaże ci, jak
pokochać całym sercem , a decyzje i ćwiczenia zmierzające d o uzdrowienia
p om o gą ci odzyskać swoje serce. Je śli wolisz przem yśleć to, co przeczyta
łeś, zanim przejdziesz d o kolejnych rozdziałów, sugeruję, abyś starannie
w ykonał k ażd e ćw iczenie p rzed d alszą lekturą. Je śli czytasz pobieżnie,
a potem w racasz i czytasz jeszcze raz, proponuję, abyś zapoznał się z ćwi
czeniam i dopiero wtedy, gdy będziesz gotów je wykonać.
N ie k tó rzy w olą n agrać p ytan ia zaw arte w ćw iczen iach na taśm ę ,
a n astęp n ie je od słu ch ać. D z ię k i tem u u zyskan a o d p o w ie d ź jest b a r
dziej intuicyjna, a w konsekw encji zarów no pytania, jak i od p ow ied zi
m og ą o d n ieść o wiele w iększy skutek. Inny sp o só b to w spólne czytanie
k sią ż k i z przyjacielem lub p artn erem . Ć w iczen ia m o żn a w ykonyw ać
razem , an gażu jąc się w spólnie w p rojek t uzdrow ienia.
W k sią ż c e c z ę sto p ro szę, aby o d p o w iad ać na p ytan ia, korzystając
z intuicji. U znajem y w ów czas za o d p o w ie d ź to, co p rzyjdzie n am na
m yśl jak o pierw sze; nie m a zn aczen ia, czy n asza św iad o m ość u zn a to
za p raw dę, czy nie. P y ta n ia w ćw iczen iach są p o p rzed zo n e słow am i:
„G d y b y m m ó gł p o w ie d z ie ć ...”. T ak ie p o d e jśc ie p o zw ala p rz e ła m a ć
bariery tkw iące w św iad o m ości i przek on ać się, jak napraw dę p o strze
galiśm y d an e w ydarzenie b ą d ź w co wierzyliśmy. D z ięk i niem u om ija
my p am ięć, k tó ra m o że być zaw o d n a i zafałszow an a przez ego, które
19
Strona 20
ch ron iąc siebie, p ragn ie zachow ać w szystko w niezm ienionym stan ie;
w kolejnym rozd ziale om ów ione jest to d ok ład n iej. Słow a te p o n ad to
spraw iają, że n ie m ożem y od p o w ied zieć „nie w iem ”. N asz e od p o w ied zi
m o g ą nie być z g o d n e z tym , ja k rzeczyw iście było, ale b ę d ą praw dzi
we d la n as w tym sen sie, że od zw iercied lają n a sz ą p e rc e p c ję d an e g o
zd arzen ia, to, co g łę b o k o w śro d k u m yśleliśm y lub w co wierzyliśmy.
M ożem y m ieć w rażenie, że raczej zgadujem y, n iż udzielam y od p o w ie
dzi zgod n ej ze stan em faktycznym , ale to, co jak o pierw sze przych odzi
n am d o głowy, jest d la n as prawdziwe. D zięk i tem u ujaw niają się n asze
przek on an ia, naw et jeśli n ie jesteśm y ich św iadom i.
W in n ych r o z d z ia ła c h n in ie jsz e j k s ią ż k i su g e ru ję , aby p ro sić
o p om o c sw oją n ad św iad om o ść. T o p o p ro stu kreatyw n a czę ść n a sz e
go um ysłu - ta, k tó ra zn a w szystkie od p o w ied zi. K a ż d y z n as je st isto tą
d uch ow ą; n ajg łę b szą c z ę ść n a s stan ow i p ierw iastek duchow y b ę d ący
od zw iercied len iem tej cz ę śc i um ysłu, w której k ieru n k u zm ierza roz
wój n as w szystkich . N a sz a n a d św ia d o m o ść to , m ów iąc k ró tk o , n asz
duch i kiedy zw racam y się o p o m o c d o niego, m ożem y o trzym ać laskę
B o g a i łaskę tego ducha. D o stan iem y o d p o w ied ź i będ ziem y w iedzieli,
co robić. W ażne, by zro zu m ie ć, że w szyscy m am y w so b ie du ch ow ą
le czn iczą m o c i że zaw sze ją m ieliśm y. K ie d y ew oluujem y, k ied y się
rozw ijam y, zbliżam y się d o p on o w n ego od k rycia tej siły. Z aw sze m am y
d o niej d ostęp , by p o m ag ała n am , kiedy jej potrzebujem y.
Z apozn ając się z treścią niniejszej k siążk i i w ykonując zaw arte w niej
ćw iczen ia, zdecyduj, co chciałbyś o sią g n ąć . J a k p o w in n o zm ienić się
tw oje życie? W ybierz to. Z o bacz to. Poczuj to. U słysz to. W yobraź sobie
d o k ład n ie, jak chciałbyś się czuć, k ied y skoń czysz czy tać tę k siążk ę .
Z ap isz swój cel p o to, byś p o lek tu rze m ó gł się p rzek on ać, ja k w ielki
su kces osiągn ąłeś.
20