Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Barker Clive - Piąte Dominium PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Strona 2
CLIVE BARKER
Imajica #1 Piate dominium
Strona 3
PIĄTE DOMINIUM
Przełożył Wojciech Szypuła
Wydawnictwo MAG
Warszawa 2002
Tytuł oryginału:
Imajica
Copyright © 1991 by Clive Barker
Copyright for the Polish translation
© 2002 by Wydawnictwo MAG
Redakcja:
Strona 4
Maria Rawska
Korekta:
Urszula Okrzeja
Ilustracja na okładce:
© Michael Whelan /via Thomas
Schlück GmbH
Opracowanie graficzne okładki:
Jarosław Musiał
Projekt typograficzny, skład i
łamanie:
Tomek Laisar Fruń
ISBN 83-89004-00-3
Wydanie I
Wydawca:
Wydawnictwo MAG
ul. Cypryjska 54, 02-761 Warszawa
tel./fax (0-22) 642 45 45 lub
(0-22) 642 82 85
e-mail:
[email protected]
Spis treści
TOC \o "1-3" \h \z \u Spis treści PAGEREF _Toc271761982 \h 3
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 1. PAGEREF _Toc271761983 \h 7
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 2. PAGEREF _Toc271761984 \h 17
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 3. PAGEREF _Toc271761985 \h 24
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 4. PAGEREF _Toc271761986 \h 31
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271761987 \h 31
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271761988 \h 33
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271761989 \h 34
Strona 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 5. PAGEREF _Toc271761990 \h 45
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271761991 \h 45
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271761992 \h 47
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 6. PAGEREF _Toc271761993 \h 51
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271761994 \h 51
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271761995 \h 52
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 7. PAGEREF _Toc271761996 \h 60
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271761997 \h 60
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271761998 \h 61
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271761999 \h 67
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
4. PAGEREF _Toc271762000 \h 70
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 8. PAGEREF _Toc271762001 \h 72
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 9. PAGEREF _Toc271762002 \h 81
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762003 \h 81
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762004 \h 83
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762005 \h 88
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 10. PAGEREF _Toc271762006 \h 90
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762007 \h 90
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762008 \h 91
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 11. PAGEREF _Toc271762009 \h 96
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 12. PAGEREF _Toc271762010 \h 105
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
Strona 6
1. PAGEREF _Toc271762011 \h 105
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762012 \h 112
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 13. PAGEREF _Toc271762013 \h 116
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762014 \h 116
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762015 \h 118
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762016 \h 119
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 14. PAGEREF _Toc271762017 \h 122
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762018 \h 122
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762019 \h 124
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762020 \h 130
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 15. PAGEREF _Toc271762021 \h 133
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762022 \h 133
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762023 \h 137
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762024 \h 139
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 16. PAGEREF _Toc271762025 \h 147
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762026 \h 147
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762027 \h 149
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 17. PAGEREF _Toc271762028 \h 155
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 18. PAGEREF _Toc271762029 \h 161
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762030 \h 161
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762031 \h 162
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 19. PAGEREF _Toc271762032 \h 178
Strona 7
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762033 \h 178
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762034 \h 179
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762035 \h 184
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 20. PAGEREF _Toc271762036 \h 187
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762037 \h 187
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762038 \h 190
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762039 \h 195
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
4. PAGEREF _Toc271762040 \h 197
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
5. PAGEREF _Toc271762041 \h 200
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 21. PAGEREF _Toc271762042 \h 205
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762043 \h 205
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762044 \h 206
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762045 \h 211
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
4. PAGEREF _Toc271762046 \h 217
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 22. PAGEREF _Toc271762047 \h 221
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762048 \h 221
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762049 \h 227
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 23. PAGEREF _Toc271762050 \h 232
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762051 \h 232
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762052 \h 235
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 24. PAGEREF _Toc271762053 \h 248
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
Strona 8
1. PAGEREF _Toc271762054 \h 248
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762055 \h 250
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 25. PAGEREF _Toc271762056 \h 265
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762057 \h 265
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762058 \h 276
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762059 \h 283
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 26. PAGEREF _Toc271762060 \h 287
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762061 \h 287
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762062 \h 289
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 27. PAGEREF _Toc271762063 \h 303
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762064 \h 303
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762065 \h 305
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762066 \h 312
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 28. PAGEREF _Toc271762067 \h 319
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762068 \h 319
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762069 \h 325
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 29. PAGEREF _Toc271762070 \h 336
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762071 \h 336
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762072 \h 341
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 30. PAGEREF _Toc271762073 \h 343
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762074 \h 343
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762075 \h 346
Strona 9
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762076 \h 349
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 31. PAGEREF _Toc271762077 \h 355
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762078 \h 355
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762079 \h 360
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
3. PAGEREF _Toc271762080 \h 368
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 32. PAGEREF _Toc271762081 \h 375
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762082 \h 375
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762083 \h 379
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 33. PAGEREF _Toc271762084 \h 389
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 34. PAGEREF _Toc271762085 \h 400
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762086 \h 400
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762087 \h 405
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 35. PAGEREF _Toc271762088 \h 410
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762089 \h 410
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762090 \h 416
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
ROZDZIAŁ 36. PAGEREF _Toc271762091 \h 421
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
1. PAGEREF _Toc271762092 \h 421
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
2. PAGEREF _Toc271762093 \h 425
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F00630032
Strona 10
ROZDZIAŁ 1
Kluczowe twierdzenie Pluthero Quexosa, najsłynniejszego dramatopisarza Drugiego
Dominium, brzmiało następująco: W każdym dziele, bez względu na to, jak byłoby ambitne i
głębokie, jest miejsce tylko dla trzech postaci. Dwóch zwaśnionych królów -- i rozjemca; dwoje
kochających się małżonków -- i uwodziciel lub dziecko; bliźnięta -- i duch matczynego łona;
dwoje kochanków -- i śmierć. Przez utwór mogą się naturalnie przewinąć setki, a nawet tysiące
innych osób, wyłącznie jednak jako widma, słudzy i -- z rzadka -- odbicia trojga rzeczywistych,
obdarzonych wolną wolą głównych bohaterów. Co więcej, wedle nauk Quexosa nawet to
kluczowe trio nie ma prawa ostać się nietknięte. W miarę rozwoju fabuły będzie się zmniejszać
-- z trzech postaci zostaną dwie, potem jedna, a na końcu scena całkiem opustoszeje.
Rzecz jasna, wielu pisarzy próbowało podważyć jego dogmaty. Autorzy bajek i komedii
szczególnie głośno wyrażali swoją pogardę, przypominając świetnemu Quexosowi, że ich
utwory nieodmiennie kończą się ślubem i ucztą. On jednak pozostał nieugięty. Miał ich za
oszustów, którzy pozbawiają widzów tego, co nazywał ostatnią wielką procesją: po
odśpiewaniu weselnych pieśni i odtańczeniu radosnych pląsów pogrążeni w melancholii
bohaterowie powinni odejść i zniknąć w mrokach zapomnienia.
Był w swej filozofii bezlitosny, utrzymywał jednak, że jest ona absolutnie niezmienna,
uniwersalna -- prawdziwa i w Piątym Dominium, zwanym Ziemią, i w Drugim.
A co najważniejsze, obowiązywała z taką samą bezwzględnością zarówno w sztuce, jak i
w życiu.
*
Jako człowiek z natury skryty i opanowany Charlie Estabrook nie miał cierpliwości do
teatru. Jego zdaniem -- a wyrażał się prosto -- teatr był stratą czasu: kaprysem, kłamstwem,
stekiem bzdur. Gdyby jednak w tę zimną listopadową noc jakiś uczeń Quexosa zacytował mu
pierwsze prawo dramatyczne, Charlie pokiwałby ponuro głową i powiedział: -- Szczera prawda.
Szczera prawda.
Jego osobiste doświadczenie potwierdzało słowa dramaturga. Wszystko zaczęło się od
trojga bohaterów: był on, był John Furie Zacharias -- i Judith pomiędzy nimi. Układ ten nie
utrzymał się długo. W kilka tygodni po poznaniu Judith Charlie zajął miejsce Zachariasa w jej
sercu i trio zmieniło się w błogi duet. Ożenił się z nią, przez pięć lat wiedli szczęśliwy żywot --
do czasu aż z przyczyn dotąd dla niego niepojętych ich radość gdzieś zniknęła i na scenie został
tylko jeden bohater.
Czyli on sam, naturalnie. Noc zastała go na tylnej kanapie samochodu. Krążył po ściętych
mrozem londyńskich ulicach, szukając kogoś, kto pomógłby mu dokończyć opowieść -- w stylu,
którym Quexos nie byłby pewnie zachwycony, ale który pomógłby Charliemu zaleczyć rany.
Nie był w tych poszukiwaniach osamotniony. Towarzyszył mu jedyny w miarę godny
zaufania człowiek, kierowca, przewodnik i alfons w jednej osobie, tajemniczy pan Chant.
Jednakże mimo współczucia, jakie okazywał Charliemu, był tylko zwyczajnym służącym:
chętnie opiekował się swoim panem, dopóki terminowo dostawał pensję. Nie miał pojęcia, jak
okrutny ból dręczy Estabrooka; na to był zbyt oschły i pełen rezerwy. Estabrook próżno by też
szukał pociechy w szacownym rodzie, z którego się wywodził. Mógł wprawdzie wskazać swoich
przodków wstecz aż do czasów Jakuba I, nie znalazł jednak w drzewie genealogicznym ani
Strona 11
jednego (chociaż dogrzebał się aż do samych przeklętych korzeni!), który -- osobiście lub
obcymi rękoma -- dopuściłby się tego, co on teraz planował. Zamordowania żony.
Gdy o niej myślał (a kiedy tego nie robił?), zasychało mu w gardle i dłonie zaczynały się
pocić. Oddychał ciężko, drżał na całym ciele. Widział ją oczyma wyobraźni jako istotę z innego,
doskonalszego świata. Miała idealnie gładką skórę, zawsze chłodną i bladą; gibkie ciało, długie
włosy, smukłe palce; lubiła się śmiać, a jej oczy... Ach, oczy potrafiły mienić się wszystkimi
odcieniami liści: soczystą zielenią wiosny i późnego lata, złotem jesieni, a w gniewie -- czernią
zimowej zgnilizny.
Charlie natomiast był zupełnie przeciętnym człowiekiem -- przyzwoitym, z ogładą, ale
przeciętnym. Dorobił się fortuny na sprzedaży wanien, bidetów i sedesów, co bynajmniej nie
dodawało mu uroku. Dlatego też gdy pierwszy raz ujrzał Judith -- siedziała przy biurku w
gabinecie jego księgowego, olśniewając urodą w tym raczej zgrzebnym otoczeniu -- pomyślał
najpierw: „Chcę mieć tę kobietę", a zaraz potem: „Ale ona mnie nie zechce". Kiedy jednak
zbliżył się do niej, doznał uczucia, jakiego nigdy przedtem nie doświadczył. Poczuł, że Judith
należy do niego i że jeśli trochę wysili mózgownicę, zdobędzie ją bez trudu.
Zaloty rozpoczął tego samego dnia, którego się poznali; na biurko Judith trafił pierwszy z
licznych dowodów jego uczucia. Charlie szybko jednak się zorientował, że przekupstwem i
pochlebstwami niewiele wskóra. Podziękowała mu grzecznie i dała do zrozumienia, że nie
życzy sobie dalszych prezentów. Przestał więc je przysyłać, próbując wszystkiego się o niej
dowiedzieć. Nie było tego dużo. Prowadziła spokojne życie, miała wąski krąg znajomych,
trącący lekko cyganerią. W tym kręgu znalazł jednak mężczyznę, który pierwszy zaczął się
ubiegać o względy Judith -- i najwyraźniej je zdobył. Nazywał się John Furie Zacharias, był
powszechnie znany jako Gentle i cieszył się reputacją takiego lowelasa, że Charlie zmyłby się
jak niepyszny, gdyby nie przepełniająca go niezwykła pewność siebie. Postanowił uzbroić się w
cierpliwość i czekać na odpowiednią chwilę, która musiała kiedyś nadejść.
Tymczasem zaś obserwował swoją wybrankę z oddalenia, aranżując krótkie, niby
przypadkowe spotkania, i cały czas próbował poznać przeszłość rywala. I tym razem niewiele
udało mu się ustalić. Zacharias najczęściej pędził żywot żigolaka, a w wolnych chwilach
próbował bez większego powodzenia malować obrazy. Miał opinię rozpustnika -- spotkawszy
go przypadkiem, Charlie odniósł wrażenie, że uzasadnioną. Gentle istotnie okazał się niezwykle
przystojnym facetem, ale zdaniem Estabrooka wyglądał jak człowiek, który dopiero co
otrząsnął się z gorączki. Miał w sobie coś pierwotnego, surowego, jakby wypocił wszystko co
zbędne ze swojej istoty i została mu sama jej esencja. Na jego pięknej twarzy malowały się
jakieś tajemne żądze, przywodzące na myśl człowieka opętanego przez diabła.
Kilka dni po tym spotkaniu Charlie dowiedział się, że jego ukochana odeszła od Gentle'a i,
pogrążona w smutku, potrzebuje czułej opieki. Czym prędzej pospieszył jej z pomocą.
Wdzięczność, z jaką Judith przyjęła uczucie, zdawała się potwierdzać prawdziwość
przekonania, że są dla siebie stworzeni.
Rzecz jasna, wspomnienie tego triumfu zblakło, gdy odeszła. Teraz twarz Charliego
przybrała taki sam tęskny, pożądliwy wyraz, który wcześniej widział u Zachariasa, tylko że do
niego grymas ten znacznie mniej pasował. Twarz Estabrooka nikomu nie wydałaby się piękna.
W wieku pięćdziesięciu sześciu lat wyglądał na sześćdziesiąt, rysy miał równie toporne, jak
Gentle subtelne, równie mocne, jak Gentle łagodne. Jedynym ustępstwem na rzecz osobistej
Strona 12
próżności był delikatnie podkręcony wąsik, tuż pod patrycjuszowskim nosem. Zasłaniał górną
wargę, którą w młodości Charlie uważał za nazbyt pełną i wyrazistą. Dolna wystawała lekko
nad podbródkiem.
W czasie przejażdżki po skrytych w mroku ulicach dostrzegł odbicie swojej twarzy w
szybie. Co za maszkara! Zaczerwienił się na myśl o tym, jak bezwstydnie paradował po mieście
z Judith u boku; jak żartował, że żona kocha go za zamiłowanie do czystości i dobry gust, jeśli
idzie o bidety. Ci sami ludzie, którzy słuchali jego dowcipów, teraz śmiali się z niego w
najlepsze. Uważali go za durnia. Nie mógł tego znieść. W jeden tylko sposób mógł ukoić ból
upokorzenia -- musiał ukarać Judith za to, że go zostawiła.
Oparł się czołem o szybę i wyjrzał na zewnątrz.
--Gdzie jesteśmy?
--Na południowym brzegu rzeki, proszę pana -- odparł Chant.
--To wiem, ale gdzie?
--W Streatham.
Mimo że nieraz tędy przejeżdżał -- mieli w pobliżu magazyn -- nie poznawał okolicy. Nigdy
dotąd miasto nie wydawało mu się tak obce i paskudne.
--Jak ci się wydaje, jakiej płci jest Londyn? -- zagadnął.
--Nigdy się nad tym nie zastanawiałem.
--Kiedyś był damą -- stwierdził Estabrook. -- Ale już nie wygląda kobieco.
--Teraz nie -- odparł Chant. -- Co innego wiosną.
--Parę krokusów w Hyde Parku niewiele zmieni. Londyn stracił swój urok -- westchnął
Estabrook. -- Daleko jeszcze?
--Zaraz będziemy na miejscu.
--Twój człowiek na pewno będzie na nas czekał?
--Oczywiście.
--Nieraz już to robiłeś, prawda? Grałeś rolę pośrednika czy... Jak ty to mówisz?
Ułatwiacza?
--Naturalnie -- przytaknął Chant. -- Mam to we krwi.
A nie była to w pełni angielska krew. Skóra i gramatyka Chanta zdradzały jego imigrancką
przeszłość. Mimo to Estabrook przekonał się, że można mu czasem zaufać.
--Nie jesteś ciekawy, co planuję? -- zapytał.
--To nie moja sprawa, proszę pana. Pan płaci za usługę, ja ją wykonuję. Gdyby chciał mi
pan wyjawić swoje motywy...
--Tak się składa, że nie mam na to ochoty.
--Rozumiem. Więc moja ciekawość nie ma chyba sensu, prawda?
Zgrabnie powiedziane, uznał Estabrook. Kiedy człowiek nie pragnie tego, czego i tak nie
może mieć, na pewno łatwiej mu się żyje. Kto wie, czy nie powinien nauczyć się tej sztuczki,
nim za bardzo się zestarzeje -- nim zacznie marzyć o czasie, którego nikt mu nie podaruje. Nie
żeby miał wygórowane wymagania; na przykład nie wymagał seksu od Judith. Patrzenie na nią
sprawiało mu tyle samo przyjemności, co kochanie się z nią. Nie wiedziała o tym, ale na jej
widok czuł, że coś przeszywa go do głębi, tak jakby to ona w niego wchodziła. Chociaż... Może i
wiedziała. Może uciekła od jego bierności, od łatwości, z jaką ulegał jej urodzie. Jeżeli tak
było, to po dzisiejszej nocy zmieni zdanie. On, Estabrook, pokaże, że jest mężczyzną --
Strona 13
wynajmie mordercę; ona zaś w chwili śmierci zrozumie swój błąd. Ta myśl sprawiała mu
przyjemność. Pozwolił sobie na nikły uśmieszek, który jednak zniknął mu z ust, gdy tylko
samochód zaczął zwalniać.
Przed maską wozu ciągnęła się pordzewiała żelazna ściana, na całej długości pomazana
sprayem. Za nią -- co było widać przez dziury wydarte w przeżartym korozją metalu --
znajdowało się złomowisko, na którym stały przyczepy kempingowe. Najwyraźniej tam właśnie
mieli się udać.
--Zwariowałeś?! -- Estabrook pochylił się i złapał Chanta za ramię. -- Tu jest
niebezpiecznie!
--Obiecałem panu najlepszego płatnego zabójcę w całej Anglii, panie Estabrook. Tu
właśnie go znajdziemy. Może mi pan wierzyć.
Estabrook odburknął coś wściekle. Spodziewał się dyskretnej atmosfery, zasłoniętych
okien i szczelnie zamkniętych drzwi, a nie obozowiska Cyganów. Byłby to szczyt ironii losu:
zostać zamordowanym, próbując zlecić morderstwo.
--Zawiodłem się na tobie -- stwierdził Estabrook.
--Obiecuję panu, że to naprawdę niezwykły człowiek -- powiedział Chant. -- W całej
Europie nie ma nikogo, kto mógłby się z nim równać. Pracowałem dla niego, zanim...
--Byłbyś tak miły i podał mi nazwiska paru waszych ofiar?
Chant odwrócił się do swojego pracodawcy.
--Ja nie nalegałem, kiedy chciał pan zachować dyskrecję. Proszę tylko o to samo.
Estabrook chrząknął cicho.
--Czy chce pan, żebyśmy wrócili do Chelsea? -- ciągnął Chant. -- Mogę znaleźć panu kogoś
innego. Nie będzie może równie dobry, ale spotkacie się w przyjemniejszym otoczeniu.
Sarkazm w słowach kierowcy był wyraźny. Estabrook rozumiał, że jeżeli chce być czysty,
nie może podjąć tej gry.
--Nie, nie, skoro już tu jesteśmy, spotkam się z nim -- zapewnił Chanta. -- Jak się nazywa?
--Ja go nazywam Pie.
--Pie?! To imię czy nazwisko?
--Po prostu Pie.
Chant wysiadł i otworzył Estabrookowi drzwi. Mroźny wiatr dmuchnął do środka śniegiem.
Tego roku zimie naprawdę było spieszno. Estabrook postawił kołnierz, wcisnął ręce głęboko do
pachnących miętą kieszeni i wszedł za swoim przewodnikiem w najbliższą wyrwę w
skorodowanej ścianie. W powietrzu unosił się zapach palonego drewna -- pomiędzy
przyczepami dogasało ognisko. Woń spalenizny mieszała się z odorem zjełczałego tłuszczu.
--Proszę iść blisko mnie, żywym krokiem -- poradził Chant. -- I niech się pan nie rozgląda.
Ci ludzie bardzo sobie cenią prywatność.
--Co ten twój as tu robi? -- zdziwił się Estabrook. -- Ukrywa się?
--Twierdził pan, że chce wynająć człowieka, którego nikt nie zdoła wytropić. Użył pan
słowa „niewidzialny". Taki właśnie jest Pie. Nie ma go w żadnych kartotekach. Ani policyjnych,
ani ubezpieczeniowych, ani nawet w rejestrze urodzeń.
--Wydaje mi się to nieprawdopodobne.
--Specjalizuję się w sprawach nieprawdopodobnych.
Do tej pory Estabrook nigdy się nie przeląkł złowrogiego błysku w oku Chanta, ale tym
Strona 14
razem nie potrafił kierowcy spojrzeć w twarz. Chant musiał kłamać. Jaki dorosły człowiek w
dzisiejszych czasach mógłby się uchować poza wszelkimi rejestrami? Jednak myśl o spotkaniu
z człowiekiem, który się za takiego uważa, była intrygująca. Estabrook skinął głową na Chanta,
żeby szli dalej.
Znaleźli się na słabo oświetlonym terenie. Wszędzie walały się śmieci i złom, mijali
zardzewiałe szkielety samochodów, sterty gnijących odpadków, których smrodu nie był w
stanie przytłumić mróz, niezliczone wygasłe ogniska. Zwracali na siebie powszechną uwagę.
Jakiś pies, w którego krwi zmieszało się więcej ras, niż miał kudłów na grzbiecie, jazgotał jak
opętany, szarpiąc się na napiętym powrozie. Piana kapała mu z pyska. W kilku przyczepach
niewidoczne ręce odsunęły firanki. Dwie młode dziewczyny, o włosach tak jasnych i długich,
jakby ochrzczono je w płynnym złocie (w takim miejscu wyglądały wręcz niewiarygodnie
pięknie), wstały od ogniska. Jedna gdzieś pobiegła, jakby chciała zawiadomić straż, druga
obserwowała przybyszów z na wpół anielskim, na wpół debilnym uśmiechem na twarzy.
--Proszę na nią nie patrzeć -- upomniał Estabrooka Chant, ale Charlie nie mógł się
powstrzymać.
Z przyczepy wynurzył się albinos z białymi dredami, ciągnąc za sobą blondynkę. Na widok
obcych krzyknął głośno i ruszył w ich stronę. Otworzyło się jeszcze dwoje drzwi. Na plac
wychodziło coraz więcej ludzi, ale Estabrook nie dojrzał, czy są uzbrojeni.
--Niech pan idzie prosto, nie rozgląda się -- przypomniał mu Chant. -- To ta przyczepa ze
słońcem wymalowanym na ścianie, widzi ją pan?
Zostało im jeszcze jakieś dwadzieścia metrów. Albinos z dredami wydawał rozkazy -- nie
wszystkie brzmiały sensownie, ale na pewno miały na celu zatrzymanie intruzów. Estabrook
zerknął na Chanta, który zacisnął zęby i szedł ze wzrokiem utkwionym w przyczepę. Za ich
plecami rozlegał się coraz głośniejszy tupot nóg. Sekundy dzieliły ich od ciosu w głowę albo
pchnięcia nożem pod żebra.
--Nie uda nam się -- mruknął Estabrook.
Kiedy zbliżyli się na dziesięć metrów do przyczepy i albinos deptał im już po piętach, drzwi
się otwarły. Wyjrzała przez nie kobieta w nocnej koszuli, z dzieckiem na ręku. Była niska i tak
drobna, że chyba tylko cudem mogła podnieść malucha. Dzieciak rozpłakał się, gdy dosięgnął go
mróz.
Żałosne kwilenie przyspieszyło reakcję goniących ich ludzi. Albinos zatrzymał Estabrooka,
kładąc mu dłoń na ramieniu. Chant -- tchórz perfidny -- nawet nie zwolnił kroku, gdy albinos
odwrócił Estabrooka do siebie. Tak właśnie wyglądały najgorsze koszmary Charliego: stał
naprzeciwko paskudnych, ospowatych facetów, którzy nie mieli nic do stracenia i mogli go
śmiało wypatroszyć. Albinos przytrzymał go, a drugi mężczyzna, błyskając złotymi siekaczami,
rozchylił mu płaszcz i z wprawą iluzjonisty przeszukał kieszenie. Tu nie chodziło o zwykły
profesjonalizm -- chcieli szybko zakończyć robotę, zanim ktoś zdąży im przeszkodzić.
Kieszonkowiec wyciągnął właśnie portfel Estabrooka, gdy z przyczepy rozległ się głos:
--Puśćcie tego dżentelmena. Jest prawdziwy.
Bez względu na to, co znaczyło ostatnie stwierdzenie, rozkaz został natychmiast
wykonany. Złodziejaszek zdążył jednak przełożyć portfel Estabrooka do swojej kurtki, po
czym cofnął się i podniósł ręce, pokazując puste dłonie. Mimo opieki, którą Pie -- bo to zapewne
Pie -- najwyraźniej otoczył gościa, upominanie się o portfel byłoby chyba nierozsądne.
Strona 15
Estabrook odsunął się od napastników z lekkim sercem i kieszenią.
Odwrócił się i ujrzał stojącego w drzwiach przyczepy Chanta. Kobieta z dzieckiem i
człowiek, który przed chwilą się odezwał, zniknęli w środku.
--Nie zrobili panu krzywdy? -- upewnił się Chant.
Estabrook obejrzał się przez ramię. Złodzieje wrócili do ogniska, pewnie zamierzali w jego
świetle podzielić się łupem.
--Nie -- odparł. -- Sprawdź, co z samochodem, zanim go ze wszystkiego oskubią.
--Najpierw chciałbym pana przedstawić...
--Idź do auta. -- Wysłanie Chanta w pojedynkę na ziemię niczyją, ciągnącą się aż do
żelaznej ściany, sprawiło Estabrookowi pewną satysfakcję. -- Sam się przedstawię.
--Jak pan sobie życzy.
Chant oddalił się, a Estabrook wszedł po schodkach do przyczepy. Powitał go zapach i
dźwięk, oba równie słodkie. Woń niedawno obranych pomarańczy unosiła się jeszcze w
powietrzu. Ktoś -- jakiś Murzyn siedzący w ciemnym kącie przyczepy -- grał na gitarze
kołysankę. Obok niego spało jedno dziecko, a w łóżeczku leżał maluch, którego matka wyniosła
na zewnątrz. Gulgotał radośnie i wyciągał pulchniutkie rączki do góry, jakby chciał paluszkami
chwycić melodię z powietrza. Z drugiej strony przy stole siedziała kobieta uprzątająca skórki
pomarańczowe. Wnętrze przyczepy było urządzone i posprzątane z taką samą precyzją, z jaką
wykonywała to zadanie; wszystkie powierzchnie lśniły.
--Pan musi być Pie -- stwierdził Estabrook.
--Proszę, niech pan zamknie drzwi -- powiedział gitarzysta. Kiedy Estabrook to zrobił,
dodał: -- Proszę usiąść. Thereso, podaj naszemu gościowi coś do picia. Na pewno jest
zmarznięty.
Brandy w porcelanowym kubeczku smakowała jak najsłodszy nektar. Estabrook wypił ją
duszkiem, a Theresa od razu napełniła kubek ponownie. Kiedy i tym razem pochłonął brandy
kilkoma haustami, dostał drugą dolewkę. Pie przez ten czas uśpił swoją grą dzieci i przysiadł się
do stołu. Alkohol przyjemnie szumiał Estabrookowi w głowie.
W całym swoim życiu znał z nazwiska tylko dwóch Murzynów: jeden był kierownikiem
fabryki płytek ceramicznych w Swindon, drugi -- kolegą jego brata. Żadnego z nich nie miał
ochoty poznawać bliżej. Ludzie w jego wieku i z jego klasy społecznej wciąż napawali się
wspomnieniami ery kolonialnej. Fakt, że w żyłach Pie płynęła czarna krew (chyba nie tylko
czarna, pomyślał Estabrook), dodatkowo przemawiał przeciw Chantowi. A jednak -- może to
przez brandy -- facet, który siedział po drugiej stronie stołu, wydał się Charliemu intrygujący.
Pie nie wyglądał na zabójcę. Jego twarz nie była może pozbawiona wyrazu, ale wydawała
się niepokojąco delikatna, nawet (chociaż to słowo nie przeszłoby Estabrookowi przez gardło)
piękna. Wysokie kości policzkowe, pełne usta, ciężkie powieki. Włosy, w których czarne
pasemka przeplatały się z jasnymi, opadały mu na ramiona drobnymi loczkami. Musiał być
chyba starszy, niż wydawało się na pierwszy rzut oka. Zwłaszcza biorąc pod uwagę wiek jego
dzieci. A może nie, może miał dopiero trzydziestkę, tylko życie dało mu w kość? Sepiowy
odcień gładkiej skóry ledwie maskował jej chorobliwy, dziwnie metaliczny połysk. Trudno było
się zdecydować, jaki właściwie ma kolor, zwłaszcza gdy oczy przesłaniała człowiekowi mgiełka
brandy. Najlżejszy ruch głowy Pie sprawiał, że po jego skórze przebiegały delikatne fale,
mieniąc się ulotnymi barwami, jakich Estabrook nigdy nie widział u żywej istoty.
Strona 16
Theresa zostawiła ich samych i usiadła przy kojcu. Po części przez wzgląd na śpiące dzieci,
a po części ze strachu przed wyrażeniem głośno swoich myśli Estabrook mówił szeptem:
--Czy Chant powiedział panu, dlaczego tu jestem?
--Naturalnie. Chce pan, żeby ktoś został zamordowany. -- Pie wyjął paczkę papierosów z
kieszeni dżinsowej koszuli. Poczęstował Estabrooka, który odmówił ruchem głowy. -- Po to
właśnie pan tu przyjechał, prawda?
--Tak -- przytaknął Estabrook. -- Tylko...
--Patrzy pan na mnie i myśli, że się do tego nie nadaję -- podsunął mu Pie. Włożył
papierosa do ust. -- Niech pan będzie ze mną szczery.
--Inaczej sobie pana wyobrażałem.
--To świetnie. -- Pie zapalił papierosa. -- Gdybym był taki, jak pan się spodziewał,
wyglądałbym na zawodowego mordercę, a pan by wtedy stwierdził, że za bardzo się rzucam w
oczy.
--Może i tak.
--Jeżeli nie chce pan skorzystać z moich usług, nie ma sprawy. Chant na pewno znajdzie
kogoś innego. Jeżeli jednak chce mnie pan wynająć, proszę mi powiedzieć, o co chodzi.
Estabrook spojrzał, jak dym przesłania szare oczy mordercy, i ani się obejrzał, jak zaczął
zwierzać się ze wszystkiego. Na śmierć zapomniał o zasadach, które miały rządzić tym
spotkaniem. Zamiast wypytać Pie o wszystko i ukryć co tylko się da z własnej biografii, żeby
nie dawać mu niepotrzebnie jakiegoś punktu zaczepienia, przedstawił swoją tragedię ze
wszystkimi niechlubnymi szczegółami. Kilkakrotnie próbował się powstrzymać, ale tak dobrze
się czuł, pozbywając się tego brzemienia, że przełamał barierę rozsądku. Gospodarz ani razu
mu nie przerwał. Dopiero kiedy rozległo się pukanie do drzwi, oznajmiające przybycie Chanta,
Estabrook przypomniał sobie, że tej nocy na świecie są jeszcze inne żywe istoty poza nim i jego
spowiednikiem. Zresztą już skończył.
Pie otworzył drzwi, ale nie wpuścił Chanta do środka.
--Odprowadzę go do samochodu -- powiedział. -- To nie potrwa długo. -- Zamknął drzwi i
wrócił do stołu. -- Napije się pan czegoś jeszcze?
Estabrook odmówił, ale przyjął papierosa. Pie wypytywał o szczegóły dotyczące miejsca
pobytu i zwyczajów Judith, a Estabrook monotonnym głosem udzielał wyjaśnień. Na koniec
poruszyli kwestię zapłaty. Zgodzili się na dziesięć tysięcy funtów, płatne w dwóch ratach:
zaliczka, kiedy dobiją targu, reszta po wykonaniu zadania.
--Chant ma pieniądze -- dodał Estabrook.
--W takim razie możemy chyba iść?
Zanim wyszli, Estabrook zajrzał do dziecinnego łóżeczka.
--Ma pan śliczne dzieci -- powiedział, gdy znaleźli się na dworze.
--Nie są moje. Ich ojciec zmarł przed rokiem, w Boże Narodzenie.
--Co za tragedia.
--To stało się bardzo szybko. -- Pie zerknął przelotnie na Estabrooka, który znalazł w jego
spojrzeniu potwierdzenie, że to jest sprawca osierocenia dzieci. -- Na pewno pragnie pan
śmierci tej kobiety? W tych sprawach nie wolno mieć wątpliwości. Jeżeli jeszcze się pan waha...
--Nie waham się -- przerwał mu Estabrook. -- Przyszedłem tu, żeby znaleźć człowieka,
który zabije moją żonę. Pan nim jest.
Strona 17
--Nadal ją pan kocha, prawda? -- spytał Pie, gdy ruszyli do samochodu.
--Oczywiście. Dlatego chcę, żeby zginęła.
--Zmartwychwstania nie będzie, panie Estabrook. W każdym razie nie dla pana.
--To nie ja mam umrzeć.
--Chyba się pan myli. -- Mijali właśnie ognisko, którego nikt już nie podsycał. -- Kiedy
człowiek zabija to, co kocha, w nim też coś musi umrzeć. To chyba jasne?
--Jeżeli mam umrzeć, zgoda. Pod warunkiem, że ona będzie pierwsza. Chcę, żeby stało się
to jak najszybciej.
--Powiedział pan, że jest teraz w Nowym Jorku. Mam tam za nią polecieć?
--A zna pan Nowy Jork?
--Tak.
--W takim razie niech pan to tam załatwi. Byle szybko. Każę Chantowi uregulować
rachunek za przelot. To wszystko. Więcej się nie zobaczymy.
Chant czekał na nich przy żelaznej ścianie. Wyjął zza pazuchy kopertę z pieniędzmi,
którą Pie przyjął bez pytań i bez podziękowań. Uścisnął Estabrookowi rękę na pożegnanie i
pozwolił intruzom bezpiecznie wrócić do samochodu. Zapadając się w wygodne, skórzane
siedzenie, Estabrook zdał sobie sprawę, że ręka, którą podał na pożegnanie, drży. Splótł palce
obu dłoni i trzymał je ściśnięte przez całą podróż do domu.
Strona 18
ROZDZIAŁ 2
„Zrób to dla wszystkich kobiet tego świata", głosiła kartka, którą John Furie Zacharias
podniósł z podłogi. „Poderżnij sobie gardło, łgarzu".
Obok karteczki Vanessa i jej przyboczni (miała dwóch braci; prawdopodobnie do spółki z
nimi wyczyściła dom) zostawili zgrabną kupkę potłuczonego szkła, na wypadek gdyby jej
prośba poruszyła go na tyle, żeby od razu chciał pożegnać się z życiem. Wpatrywał się tępo w
jej słowa, czytając je po raz setny i szukając w nich -- na próżno, rzecz jasna -- śladu
pocieszenia. Poniżej ptaszka i bohomazu, łączących się w podpis Vanessy, papier był lekko
pofałdowany. Czyżby płakała, pisząc to pożegnanie? Niewielka byłaby to pociecha, a jeszcze
mniejsze prawdopodobieństwo, że to prawda. Vanessa do płaczliwych nie należała. John nie
wyobrażał też sobie, żeby kobieta, która żywiłaby wobec niego jakiekolwiek cieplejsze
uczucia, potrafiła tak metodycznie ograbić go ze wszystkiego. Co prawda ani mieszkanko w
zapomnianym zaułku, ani żaden mebel zgodnie z prawem do niego nie należały, ale przecież
mnóstwo sprzętów wybrali razem: ona ceniła jego zmysł estetyczny, on -- jej pieniądze, za
które kupowali wszystko, co wpadło mu w oko. Wszystko zniknęło, włącznie z perskim
dywanem i lampą w stylu art deco. Dom, który razem urządzili i którym cieszyli się przez rok i
dwa miesiące, został dokumentnie ogołocony. John też czuł się nagi, jak odarty z ciała. Nie miał
nic.
Nie stała się żadna tragedia. Vanessa nie była pierwszą kobietą gotową zaspokajać jego
zamiłowanie do ręcznie tkanych koszul i jedwabnych kamizelek; nie będzie też ostatnią. Była
jednak jedyną w ostatnich czasach -- przeszłość ulatniała się z pamięci Gentle'a po mniej
więcej dziesięciu latach -- która w pół dnia zaplanowała i przeprowadziła taką grabież.
Jego błąd nie pozostawiał wątpliwości. Kiedy obudził się obok niej w łóżku, Vanessa
upomniała się, żeby sprawił jej przyjemność swoją poranną erekcją. Odmówił, wiedząc, że po
południu spotka się z Martine. Roztrząsanie kwestii, skąd Vanessa wiedziała, gdzie opróżnia
swoje jądra, było bezcelowe. Wiedziała i już. W południe wyszedł z domu, przekonany, że
kobieta, którą w nim zostawił, jest mu bez reszty oddana. Pięć godzin później wrócił i zastał
dom w takim stanie jak teraz.
Potrafił być sentymentalny w najdziwniejszych chwilach. Na przykład teraz, kiedy chodził
po pustych pokojach i zbierał drobiazgi, które czuła się zobowiązana mu zostawić: notes z
telefonami, ubrania kupione za swoje, nie za jej pieniądze, zapasowe okulary, papierosy. Nie
kochał Vanessy, ale przez te czternaście wspólnie spędzonych miesięcy było mu z nią dobrze.
Na podłodze w jadalni zostawiła jeszcze trochę śmieci, pamiątek wspólnego życia: kółko z
kluczami -- nigdy nie znaleźli drzwi, do których by pasowały; instrukcję obsługi miksera, który
spalił się którejś nocy, gdy John przyrządzał w nim koktajl z tequili; plastikową buteleczkę
olejku do masażu. Wszystko to razem stanowiło żałosną kolekcję. Nie zamierzał się oszukiwać
i wmawiać sobie, że ich związek był czymś więcej niż sumą tych śmieci. Miał inny problem --
gdzie powinien iść i co zrobić teraz, kiedy wszystko się skończyło. Martine była mężatką w
średnim wieku. Jej mąż, bankier, trzy dni w tygodniu spędzał w Luksemburgu, więc miała dość
czasu na flirtowanie. Zdarzało się, że wyznawała Gentle'owi miłość, ale bez przekonania. Nie
łudził się, że gdyby chciał -- a z pewnością nie chciał -- namówiłby Martine do rozwodu. Znał ją
od ośmiu miesięcy; prawdę mówiąc, poznali się na kolacji wyprawianej przez Williama,
starszego brata Vanessy, i tylko raz się przez ten czas pokłócili, ale była to kłótnia znacząca.
Strona 19
Martine miała pretensje, że ciągle ogląda się za innymi, gapi się i gapi, jakby cały czas szukał
nowej zdobyczy. Chyba niezbyt mu na niej zależało, bo odpowiedział -- zgodnie z prawdą -- że
zgadła. Miał fioła na punkcie przedstawicielek jej płci. Cierpiał, gdy ich nie widział, znajdował
się w siódmym niebie, gdy go otaczały. Był chory z miłości. Stwierdziła, że chociaż jego obsesja
jest zdrowsza od manii jej męża, którego interesowały wyłącznie pieniądze i obracanie nimi, to
i tak zachowuje się jak nerwicowiec. Po co ci to niekończące się polowanie? -- zapytała. Zaczął
coś bełkotać o poszukiwaniu idealnej kobiety, ale wciskając jej ten kit, wiedział, że prawda
wygląda inaczej. I że jest gorzka. Zbyt gorzka, żeby przeszła mu przez gardło. Odpowiedź
sprowadzała się do jednego: Gentle czuł się pusty, jakby nic nie znaczył, jakby nie istniał, jeżeli
chociaż jedna kobieta (lub więcej) się w nim nie podkochiwała. Owszem, wiedział o tym, że ma
delikatne rysy twarzy, szerokie czoło, czarujące spojrzenie, usta tak ukształtowane, że nawet
gniewnie skrzywione wyglądały urzekająco, ale potrzebował żywego lustra, które by to
potwierdzało. Więcej -- miał nadzieję, że któreś z tych luster znajdzie pod jego olśniewającą
fasadą coś, co tylko druga para oczu może dostrzec, jakieś ukryte „ja", które wyzwoli go z
bycia Gentle'em.
Strona 20
*
Jak zwykle, kiedy czuł się samotny, poszedł do Chestera Kleina, mecenasa sztuki
wychodzącej spod ręki różnych artystów. Klein twierdził, że dorównuje Byronowi, jeśli idzie o
liczbę szacownych biografii, z których wycięli go zawistni prawnicy. Mieszkał w Notting Hill
Gate, w domu kupionym za grosze pod koniec lat pięćdziesiątych, i ostatnio rzadko go
opuszczał. Cierpiał na agorafobię, czy raczej, jak to ujmował: „całkowicie racjonalny lęk przed
każdym, kogo nie mógł szantażować". W tym udzielnym księstewku urządził się doskonale. Ze
względu na swój fach miał kontakt tylko z garstką wybranych klientów; poza tym liczyło się
wyczucie zmian trendów kształtujących ich gust i zdolność ukrycia zadowolenia z tego, co
osiągnął. Mówiąc krótko, handlował fałszywkami.
Najbardziej brakowało mu ostatniej z wymienionych zalet. Niektórzy z zaufanych
odbiorców twierdzili, że to właśnie przywiedzie go do zguby, ale krakali tak już od trzydziestu
lat, a Kleinowi wiodło się lepiej niż im wszystkim razem wziętym. Luminarze, którzy przez te
dziesięciolecia korzystali z jego usług -- zbiegli na Zachód tancerze i pomniejsi szpiedzy,
uzależnione od narkotyków parweniuszki, gwiazdy rocka o mesjanistycznych zapędach,
biskupi, którzy uwielbiali młodych uliczników -- wszyscy mieli swoje pięć minut chwały, po
których następował upadek. Klein zaś przetrwał, by opowiedzieć ich historie. Kiedy czasem
jego nazwisko pojawiło się w brukowcu albo czyjejś szczerej do bólu biografii, zawsze był
przedstawiany jako święty, patron zagubionych duszyczek.
Gentle, taka właśnie zagubiona duszyczka, mógł mieć pewność, że zostanie w rezydencji
Kleina życzliwie przyjęty, ale nie tylko dlatego się tam udał. Klein cały czas szukał środków na
swoje machinacje, a skoro potrzebował pieniędzy -- potrzebował i malarzy. W domu przy
Ladbroke Grove można było znaleźć pocieszenie, ale i coś więcej -- zatrudnienie. Minęło
jedenaście miesięcy, odkąd ostami raz rozmawiał z Chesterem, ale został powitany jak zwykle
wylewnie i zaproszony do środka.
--Szybko! -- ponaglił go Klein. -- Pospiesz się! Gloriana znów jest w rui! -- Zdołał
zatrzasnąć drzwi, zanim spasiona Gloriana, jeden z jego pięciu kotów, zdołała wyskoczyć na
ulicę w poszukiwaniu towarzystwa. -- Za wolna jesteś, skarbie! -- powiedział do niej, kiedy
miauknęła żałośnie. -- Specjalnie ją tak tuczę, żeby nie mogła za szybko biegać -- wyjaśnił. --
Poza tym przy niej czuję się szczuplejszy.
Klein poklepał się po brzuchu, a ostatnio wyraźnie utył. Koszula, która -- tak jak i on sam -
- była czerwona i pamiętała lepsze czasy, opinała się na nim i marszczyła na szwach. Włosy
nadał nosił spięte w kucyk i przewiązane wstążką. Na łańcuszku na szyi miał zawieszony krzyż
ankh, ale powierzchowność przekwitłego dziecka-kwiatu kryła naturę zachłanną jak u
australijskiego altannika. Nawet przedpokój, w którym przywitał gościa, był dosłownie
zawalony bibelotami: drewniany piesek, plastikowe róże w psychodelicznym nadmiarze,
wyłożone na talerzach głowy cukru.
--Boże, ale przemarzłeś! -- stwierdził Klein. -- W ogóle fatalnie wyglądasz. Ktoś ci dał po
łbie?
--Nie.
--To czemu oczy masz podsiniaczone?
--Jestem po prostu zmęczony.
Gentle zdjął gruby płaszcz i przerzucił go przez oparcie krzesła przy drzwiach. Wiedział,