Atlas budowy ludzkiego ciała
x
Szczegóły |
Tytuł |
Atlas budowy ludzkiego ciała |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Atlas budowy ludzkiego ciała PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Atlas budowy ludzkiego ciała PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Atlas budowy ludzkiego ciała - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
karta przedmiotu
1st Podstawowe informacje o przedmiocie
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa (część I)
Rocznik studiów 2021/2022
Kolegium Medyczne
Kierunek studiów Pielęgniarstwo
Poziom kształcenia studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia praktyczny
Kategoria przedmiotu Nauki w zakresie podstaw opieki pielęgniarskiej
mgr Katarzyna Wyczarska-Dziki, mgr Katarzyna Oliwa, mgr Elżbieta Przyboś,
Osoba odpowiedzialna
mgr Beata Boratyn, mgr Jolanta Moskwa
Formy zajęć Forma zaliczenia
Wykład Egzamin
Ćwiczenia Zaliczenie z oceną
Samokształcenie Zaliczenie bez oceny
e-Learning Zaliczenie wspólne z wykładami
Zajęcia praktyczne Zaliczenie z oceną
2nd Wymagania wstępne (wynikające z następstwa przedmiotów)
brak
3. Efekty uczenia się i sposób realizacji zajęć
3.1. Cele przedmiotu
Dostarczenie wiedzy dotyczącej uwarunkowań rozwoju pielęgniarstwa, istoty współczesnego
C1 pielęgniarstwa, podstawowych założeń pielęgnowania zawodowego, istoty procesu pielęgnowania,
diagnozy pielęgniarskiej, modeli pielęgniarstwa, funkcji zawodowych pielęgniarki.
C2 Kształtowanie umiejętności praktycznych niezbędnych do świadczenia opieki pielęgniarskiej.
C3 Kształtowanie postawy etycznej i odpowiedzialnej w sprawowaniu opieki nad pacjentem oraz
we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, z uwzględnieniem potrzeb stałego doskonalenia
wiedzy i umiejętności z zakresu pielęgniarstwa.
3.2. Przedmiotowe efekty uczenia się, z podziałem na wiedzę, umiejętności i kompetencje
społeczne, wraz z odniesieniem do efektów uczenia się dla kierunku
Odniesienie do
Lp. Opis przedmiotowych efektów uczenia się efektów uczenia
się dla kierunku
Po zaliczeniu przedmiotu student w zakresie wiedzy
zna i rozumie uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji
P_W01 C.W1.
opieki pielęgniarskiej i profesjonalizacji współczesnego pielęgniarstwa;
zna i rozumie pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i
P_W02 C.W2.
towarzyszenia;
zna i rozumie funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki oraz rolę pacjenta w
P_W03 C.W3.
procesie realizacji opieki pielęgniarskiej;
zna i rozumie proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady) i primary nursing
P_W04 C.W4.
(istota, odrębności) oraz wpływ pielęgnowania tradycyjnego na
Strona 2
funkcjonowanie praktyki pielęgniarskiej;
P_W05 zna i rozumie klasyfikacje diagnoz i praktyk pielęgniarskich; C.W5.
zna i rozumie istotę opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia
P_W06 teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia Henderson, Dorothea Orem, C.W6.
Callista Roy, Betty Neuman);
zna i rozumie istotę, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania,
P_W07 obowiązujące zasady i technikę wykonywania podstawowych czynności C.W7.
pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych;
zna i rozumie zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym,
P_W08 C.W8.
zagrożonym chorobą, chorym i o niepomyślnym rokowaniu;
zna i rozumie zakres i charakter opieki pielęgniarskiej w wybranych stanach
P_W09 pacjenta, sytuacjach klinicznych, w deficycie samoopieki, zaburzonym C.W9.
komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej;
zna i rozumie zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w
P_W10 C.W10.
wybranych diagnozach pielęgniarskich;
zna i rozumie udział pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie
P_W11 C.W11.
promowania zdrowia, profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji;
Po zaliczeniu przedmiotu student w zakresie umiejętności
P_U01 potrafi stosować wybraną metodę pielęgnowania w opiece nad pacjentem; C.U1.
potrafi gromadzić informacje metodą wywiadu, obserwacji, pomiarów,
P_U02 badania przedmiotowego, analizy dokumentacji w celu rozpoznawania stanu C.U2.
zdrowia pacjenta i sformułowania diagnozy pielęgniarskiej;
potrafi ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej oraz realizować ją wspólnie z
P_U03 C.U3.
pacjentem i jego rodziną;
potrafi monitorować stan zdrowia pacjenta podczas pobytu w szpitalu lub
P_U04 C.U4.
innych jednostkach organizacyjnych systemu ochrony zdrowia;
potrafi dokonywać bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i
P_U05 C.U5.
podejmowanych działań pielęgniarskich;
P_U06 potrafi prowadzić, dokumentować i oceniać bilans płynów pacjenta; C.U7.
potrafi wykonywać pomiar temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia
tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, saturacji,
P_U07 szczytowego przepływu wydechowego oraz pomiary antropometryczne C.U8.
(pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji tkanki
tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości fałdów skórno-tłuszczowych);
P_U08 potrafi stosować zabiegi przeciwzapalne; C.U10.
potrafi wykonywać płukanie jamy ustnej, gardła, oka, ucha, żołądka, pęcherza
P_U09 C.U14.
moczowego, przetoki jelitowej i rany;
potrafi wykorzystywać dostępne metody karmienia pacjenta (doustnie, przez
P_U10 C.U16.
zgłębnik, przetoki odżywcze);
potrafi przemieszczać i pozycjonować pacjenta z wykorzystaniem różnych
P_U11 C.U17.
technik i metod;
potrafi wykonywać gimnastykę oddechową i drenaż ułożeniowy,
P_U12 C.U18.
odśluzowywanie dróg oddechowych i inhalację;
P_U13 potrafi wykonywać nacieranie, oklepywanie, ćwiczenia czynne i bierne; C.U19.
P_U14 potrafi wykonywać zabiegi higieniczne; C.U20.
potrafi pielęgnować skórę i jej wytwory oraz błony śluzowe z zastosowaniem
P_U15 środków farmakologicznych i materiałów medycznych, w tym stosować C.U21.
kąpiele lecznicze;
P_U16 potrafi oceniać ryzyko rozwoju odleżyn i stosować działania profilaktyczne; C.U22.
P_U17 potrafi wykonywać zabiegi doodbytnicze; C.U23.
potrafi zakładać cewnik do pęcherza moczowego, monitorować diurezę i
P_U18 C.U24.
usuwać cewnik;
P_U19 potrafi zakładać zgłębnik do żołądka oraz monitorować i usuwać zgłębnik; C.U25.
P_U20 potrafi prowadzić dokumentację medyczną oraz posługiwać się nią; C.U26.
2
Strona 3
potrafi wdrażać standardy postępowania zapobiegającego zakażeniom
P_U21 C.U48.
szpitalnym;
potrafi stosować środki ochrony własnej, pacjentów i współpracowników
P_U22 C.U49
przed zakażeniami;
Po zaliczeniu przedmiotu student w zakresie kompetencji społecznych
jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i
autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic
P_K01 K1.
światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego
rodziną;
P_K02 jest gotów do przestrzegania praw pacjenta; K2.
jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z
P_K03 zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w K3.
opiece nad pacjentem;
jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności
P_K04 K4.
zawodowe;
jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z
P_K05 K5.
samodzielnym rozwiązaniem problemu;
jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na
P_K06 K6.
reakcje własne i pacjenta;
jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie
P_K07 wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny K7.
deficytów i potrzeb edukacyjnych.
3.3. Formy zajęć dydaktycznych oraz wymiar godzin i punktów ECTS
Studia stacjonarne (ST)
W Ćw L SK eL ZP PR ECTS
20 100 - 30 20 40 - 8
3.4. Metody realizacji zajęć dydaktycznych
Formy zajęć Metoda realizacji
Wykład Wykład konwencjonalny
Ćwiczenia Pokaz, instruktaż, ćwiczenia umiejętności w warunkach symulowanych
Samodzielne zgłębienie zagadnień zgodnych z nauczanym przedmiotem, w oparciu
o literaturę przedmiotu, analizę artykułów naukowych i innych źródeł, w zakresie
Samokształcenie wskazanym przez prowadzącego, zgodnych z przedmiotowymi efektami uczenia się.
Samokształcenie będzie realizowane także metodą projektową (praca pisemna) –
samokształcenie kontrolowane.
Tekst programowany. Samodzielne studiowanie przygotowanych modułów e-
e-Learning
learningu (praca z tekstem, zadania, quizy, studium przypadku, pre i posttesty).
Zajęcia praktyczne Instruktaż, próba pracy, praca zespołowa
3.5. Treści kształcenia (oddzielnie dla każdej formy zajęć)
Wykład
Lp. Treści kształcenia realizowane w ramach wykładów
Podstawowe wiadomości dotyczące pielęgniarstwa, tło historyczne, pielęgniarstwo tradycyjne i
W1
nowoczesne. Zdrowie – uwarunkowania, potrzeby zdrowotne i ich zaspokajanie.
Uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa z perspektywy czasu (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość)
W2
na tle transformacji opieki.
Współczesne pielęgniarstwo w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz proces jego
W3
profesjonalizacji.
W4 Funkcje zawodowe pielęgniarki. Rola społeczna i zawodowa pielęgniarki.
W5 Proces pielęgnowania (istota, etapy, zasady stosowania) i primary nursing (istota, odrębności).
Teorie i modele pielęgnowania (F. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy, J. Watson, B.
W6
Neuman, H. Peplau, M. Leininger).
3
Strona 4
W7 EBNP – praktyka pielęgniarska oparta na dowodzie naukowym.
W8 Rodzaje diagnoz pielęgniarskich, klasyfikacje diagnoz pielęgniarskich.
Różnicowanie zadań pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o
W9
niepomyślnym rokowaniu.
W10 Standard, procedura, instrukcja, algorytm – istota i znaczenie w pracy pielęgniarki.
Różnicowanie udziału pielęgniarki w zespole interdyscyplinarnym w procesie promowania zdrowia,
W11
profilaktyki, diagnozowania, leczenia i rehabilitacji.
Istota, cel, wskazania, przeciwwskazania, niebezpieczeństwa, obowiązujące zasady i struktura
W12
wykonywania podstawowych czynności pielęgniarskich w wybranych sytuacjach klinicznych.
Przyjęcie chorego do szpitala i do oddziału. Zapewnianie opieki i wsparcia w procesie terapeutyczno –
W13
opiekuńczym w okresie hospitalizacji.
W14 Pielęgnowanie zindywidualizowane w aspekcie holistycznego podejścia do pacjenta i jego rodziny.
Ćwiczenia
Lp. Treści kształcenia realizowane w ramach ćwiczeń
Wprowadzenie do zajęć w pracowni umiejętności pielęgniarskich
Działania z zakresu profilaktyki zakażeń
1. Higieniczne mycie i dezynfekcja rąk. Chirurgiczne mycie rąk.
Cw1 2. Zakładanie i zdejmowanie rękawic jednorazowego użycia (jałowych i niejałowych).
3. Zasady aseptyki i antyseptyki.
4. Zakładanie bielizny operacyjnej.
5. Segregacja odpadów medycznych.
Działania profilaktyczno – pielęgnacyjne oraz związane z zapewnieniem komfortu i
bezpiecznym przemieszczaniem pacjenta
1. Przygotowanie łóżka dla chorego.
2. Słanie łóżka z chorym leżącym.
Cw2
3. Stosowanie pozycji ułożeniowych w zależności od stanu chorego.
4. Stosowanie udogodnień w określonych pozycjach ciała.
5. Przenoszenie i transport chorego.
6. Profilaktyka powikłań u pacjentów długotrwale unieruchomionych.
Działania opiekuńcze w zakresie higieny osobistej i otoczenia pacjenta
1. Kryteria oceny stanu higienicznego pacjenta.
2. Zmiana bielizny pościelowej i osobistej u chorego.
3. Toaleta całego ciała pacjenta.
Cw3
4. Mycie głowy.
5. Toaleta jamy ustnej.
6. Utrzymanie higieny u pacjenta z trudnościami w wydalaniu moczu i stolca.
7. Toaleta pośmiertna.
Współudział pielęgniarki w ocenie stanu zdrowia pacjenta i w badaniach diagnostycznych
1. Elementy badania podmiotowego i fizykalnego pacjenta dla potrzeb pielęgnowania.
Cw4 2. Pomiary antropometryczne.
3. Pomiary i dokumentowanie podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno,
ciśnienie tętnicze, oddech, obwody, saturacja, szczytowy przepływ wydechowy).
Działania leczniczo – rehabilitacyjne
1. Metody wspomagające oddychanie: (drenaż ułożeniowy, gimnastyka oddechowa, toaleta drzewa
Cw5 oskrzelowego, oklepywanie klatki piersiowej).
2. Zabiegi przeciwzapalne – bańki lekarskie.
3. Gimnastyka bierna i czynna.
Działania diagnostyczno – pielęgnacyjne w opiece nad dzieckiem
1. Pomiary antropometryczne u dziecka.
Cw6 2. Kąpiel noworodka, niemowlęcia.
3. Przewijanie dziecka.
4. Karmienie niemowlaka za pomocą butelki.
Procedury pielęgniarskie wykonywane w obrębie przewodu pokarmowego
1. Zakładanie zgłębnika do żołądka.
Cw7 2. Płukanie żołądka.
3. Usuwanie zgłębnika z żołądka.
4. Płukanie przetoki jelitowej.
4
Strona 5
Udział personelu pielęgniarskiego w odżywianiu pacjenta
1. Karmienie doustne.
Cw8
2. Karmienie chorego przez zgłębnik.
3. Karmienie chorego przez przetoki odżywcze.
Zabiegi leczniczo – diagnostyczne oraz wspomagające wydalanie moczu
1. Założenie cewnika do pęcherza moczowego i jego usunięcie.
Cw9
2. Płukanie pęcherza moczowego.
3. Monitorowanie diurezy.
Wykonywanie zabiegów doodbytniczych
Cw10 1. Wykonanie lewatywy, wlewki doodbytniczej.
2. Założenie suchej rurki.
Działania leczniczo – profilaktyczne w opiece przed i pooperacyjnej.
1. Przygotowanie pielęgniarki do instrumentowania.
Cw11 2. Przygotowanie stolika opatrunkowego.
3. Zmiana opatrunku na ranie. Płukanie rany.
4. Przygotowanie narzędzi i materiału opatrunkowego do sterylizacji.
Udział pielęgniarki w zabiegach płukania wybranych narządów
1. Płukanie ucha.
Cw12
2. Płukanie oka.
3. Płukanie jamy ustnej i gardła.
Indywidualna i zbiorcza dokumentacja placówek medycznych. Zakres informacji zawartych w
Cw13
dokumentacji pacjenta. Zasady korzystania z dokumentacji medycznej.
Samokształcenie
Lp. Treści kształcenia realizowane w ramach samokształcenia
SK1 Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki w wybranych stanach i sytuacjach klinicznych.
SK2 Klasyczne i alternatywne metody bandażowania.
SK3 Kąpiele lecznicze, pielęgnacja skóry i jej wytworów. Zakładanie czepca przeciwwszawiczego.
SK4 Zabiegi przeciwzapalne: okłady, worek z lodem, termofor.
Sk5 Ćwiczenia czynne ogólnoustrojowe.
Zaawansowane elementy tematyki dotyczącej podstaw pielęgniarstwa w zakresie wskazanym przez
SK6
prowadzącego (w ramach wszystkich form zajęć).
e-Learning
Lp. Treści kształcenia realizowane w ramach e-Learningu
eL1 Pielęgniarstwo – istota, terminologia, podstawowe pojęcia i definicje.
eL2 Wybrane uwarunkowania rozwoju pielęgniarstwa na tle transformacji opieki pielęgniarskiej.
Współczesne pielęgniarstwo w wymiarze teoretycznym i praktycznym oraz proces jego
eL3
profesjonalizacji. Kierunki rozwoju i perspektywy pielęgniarstwa.
eL4 Pojęcie pielęgnowania, w tym wspierania, pomagania i towarzyszenia.
Wpływ pielęgnowania tradycyjnego i zindywidualizowanego na funkcjonowanie praktyki
eL5
pielęgniarskiej.
eL6 Funkcje i zadania zawodowe pielęgniarki. Rola społeczna i zawodowa pielęgniarki.
eL7 Podmiotowość pacjenta – biorcy opieki pielęgniarskiej.
eL8 Podstawowe założenia procesu pielęgnowania (istota, etapy, zasady).
eL9 Primary nursing (istota, odrębności).
eL10 EBNP – praktyka oparta na dowodzie naukowym.
Istota opieki pielęgniarskiej opartej o wybrane założenia teoretyczne (Florence Nightingale, Virginia
eL11
Henderson, Dorothea Orem, Callista Roy, Betty Neuman)
Klasyfikacja diagnoz i praktyk pielęgniarskich.
eL12
ICN – Międzynarodowa klasyfikacja dla praktyki pielęgniarskiej. Taksonomia NANDA
eL13 Zakres opieki pielęgniarskiej i interwencji pielęgniarskich w wybranych diagnozach pielęgniarskich.
Różnicowanie zadań pielęgniarki w opiece nad pacjentem zdrowym, zagrożonym chorobą, chorym i o
eL14
niepomyślnym rokowaniu.
Opieki pielęgniarska w wybranych stanach pacjenta, sytuacjach klinicznych (w deficycie samoopieki,
eL15
zaburzonym komforcie, zaburzonej sferze psychoruchowej).
5
Strona 6
eL16 Pielęgniarka w zespole interdyscyplinarnym. Istota opieki holistycznej. Przyjęcie chorego do szpitala.
Istota, cel, wskazania, przeciwwskazania, powikłania, obowiązujące zasady i technika wykonywania
eL17
podstawowych czynności pielęgniarskich, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych.
Zajęcia praktyczne
Lp. Treści kształcenia realizowane w ramach zajęć praktycznych
Zakres zadań i warunki pracy pielęgniarki w zakładach opieki zdrowotnej. Topografia oddziału
ZP1
i zadania zespołu terapeutycznego.
ZP2 Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej.
ZP3 Opieka nad pacjentem metodą procesu pielęgnowania.
Przyjęcie pacjenta na oddział, pomoc w adaptacji do warunków szpitalnych, zbieranie informacji o
ZP4
chorym (wywiad, obserwacja, analiza dokumentacji).
Ustalenie celów i planu opieki nad pacjentem. Realizacja opieki pielęgniarskiej z uwzględnieniem
ZP5
zapotrzebowania pacjenta na opiekę oraz preferencji pacjenta i jego rodziny.
Monitorowanie stanu zdrowia pacjenta. Pomiary podstawowych parametrów życiowych.
ZP6 Dokonywanie bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i skuteczności działań
pielęgniarskich.
Sprawowanie opieki nad pacjentem długotrwale unieruchomionych. Pomoc choremu w jedzeniu,
ZP8 wydalaniu, poruszaniu się i dbaniu o higienę osobistą. Działania profilaktyczne i rehabilitacyjne
wobec pacjenta długotrwale unieruchomionego. Zapewnienie choremu bezpiecznego otoczenia.
ZP9 Badania diagnostyczne – udział pielęgniarki w przygotowaniu do badań.
ZP10 Zapobieganie zakażeniom wewnątrzoddziałowym i wewnątrzszpitalnym.
3.6. Korelacja pomiędzy efektami uczenia się, celami przedmiotu, a treściami kształcenia
Efekt kształcenia Cele przedmiotu Treści kształcenia
P_W01 C1,C3 W1-W3,W7,eL1-eL3,eL10,SK6
P_W02 C1,C3 eL4,SK6
P_W03 C1,C3 W4,W14,eL6,eL7,eL16,SK1,SK6
P_W04 C1,C3 W1,W5,eL5,eL8,eL9,SK6
P_W05 C1,C3 W8,eL12,eL13,SK6
P_W06 C1,C3 W6,eL11,SK6
P_W07 C1,C3 W10,W12,eL17,SK6
P_W08 C1,C3 W9,eL14,SK6
P_W09 C1,C3 W12,eL15,SK6
P_W10 C1,C3 W9,W11-W14,eL7,eL13,SK6
P_W11 C1,C3 W11,eL16,SK6
P_U01 C2,C3 ZP1 – ZP10
P_U02 C2,C3 ZP1 – ZP10
P_U03 C2,C3 ZP1 – ZP10
P_U04 C2,C3 ZP1 – ZP10
P_U05 C2,C3 ZP1 – ZP10
P_U06 C2,C3 Cw9,SK6,ZP2,ZP3,ZP5-ZP8
P_U07 C2,C3 Cw4,Cw6,SK6,ZP2-ZP6,ZP9
P_U08 C2,C3 Cw5,SK4,SK6,ZP3,ZP5,ZP6
P_U09 C2,C3 Cw7,Cw9-Cw12,SK6, ZP3,ZP5,ZP6
P_U10 C2,C3 Cw6,Cw8,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U11 C2,C3 Cw2,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U12 C2,C3 Cw5,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U13 C2,C3 Cw2,Cw5,SK5,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
6
Strona 7
P_U14 C2,C3 Cw3,Cw6,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U15 C2,C3 Cw3,Cw6,SK3,SK6,ZP3,ZP5-ZP8,
P_U16 C2,C3 Cw2,Cw3,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U17 C2,C3 Cw10,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U18 C2,C3 Cw9,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U19 C2,C3 Cw7,SK5,SK6,ZP3,ZP5-ZP8
P_U20 C2,C3 Cw1-Cw13,SK6,ZP1-ZP10
P_U21 C2,C3 Cw1-Cw12,SK6,ZP1-ZP10
P_U22 C2,C3 Cw1-Cw12,SK6,ZP1-ZP10
P_K01 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K02 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K03 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K04 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K05 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K06 C2,C3 ZP1-ZP10
P_K07 C2,C3 SK1-SK7, ZP1-ZP10
3.7. Metody weryfikacji efektów uczenia się
Efekt Forma zajęć, w ramach której
Metoda oceny
uczenia się następuje weryfikacja efektu
P_W01 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W02 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W03 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W04 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W05 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W06 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W07 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W08 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W09 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W10 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
P_W11 Test dydaktyczny (pytania otwarte/zamknięte) Wykład
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U01 Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U02 Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U03 Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U04 Zajęcia praktyczna
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U05 Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U06 Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U07
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U08
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U09
Obserwacja zachowań
7
Strona 8
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U10
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U11
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U12
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U13
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U14
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U15
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U16
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U17
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U18
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U19
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U20
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych. Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
P_U21
Obserwacja zachowań
Próba pracy-ocena umiejętności praktycznych.
P_U22 Ćwiczenia, Zajęcia praktyczne
Obserwacja zachowań
P_K01 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
P_K02 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
P_K03 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
P_K04 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
P_K05 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
P_K06 Próba pracy. Obserwacja zachowań Zajęcia praktyczne
Próba pracy. Obserwacja zachowań/Metoda Zajęcia
P_K07
projektowa - realizacja zleconego zadania praktyczne/Samokształcenie
Warunkiem uzyskania zaliczenia z samokształcenia jest pozytywna ocena (ZAL) pracy pisemnej opracowanej
przez studenta na wskazany przez nauczyciela temat.
W ramach e-learningu student jest zobowiązany do systematycznej pracy z kursem zamieszczonym na
platformie BlackBoard.
Ponadto student wykaże się znajomością zagadnień wskazanych przez prowadzącego przedmiot w ramach
samokształcenia oraz e-learningu, jak i literatury przedmiotowej podczas egzaminu, ćwiczeń, dyskusji.
Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest pozytywna ocena umiejętności, kompetencji i wiedzy
z tematyki bieżącej z wpisem do „Dziennika praktycznych umiejętności zawodowych”, obecność na zajęciach
i aktywny w nich udział oraz opracowanie procesu pielęgnowania.
Na zakończenie drugiego semestru realizacji przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa przeprowadzany jest
egzamin MINI OSCE - standaryzowany egzamin oceniający wybrane umiejętności praktyczne studentów
zdobyte w czasie ćwiczeń w ramach całego przedmiotu.
3.8. Kryteria oceny stopnia osiągnięcia efektów uczenia się
Efekt
Na ocenę 2 Na ocenę 3 Na ocenę 4 Na ocenę 5
uczenia się
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w Student zna i rozumie
rozumie uwarunkowań co najmniej 60% co najmniej 76% w co najmniej 93%
rozwoju pielęgniarstwa uwarunkowania rozwoju uwarunkowania rozwoju uwarunkowania
P_W01 na tle transformacji pielęgniarstwa na tle pielęgniarstwa na tle rozwoju pielęgniarstwa
opieki pielęgniarskiej i transformacji opieki transformacji opieki na tle transformacji
profesjonalizacji pielęgniarskiej i pielęgniarskiej i opieki pielęgniarskiej i
współczesnego profesjonalizacji profesjonalizacji profesjonalizacji
8
Strona 9
pielęgniarstwa. współczesnego współczesnego współczesnego
pielęgniarstwa. pielęgniarstwa. pielęgniarstwa.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie pojęcia co najmniej 60% pojęcie co najmniej 76% pojęcie
pojęcie pielęgnowania,
P_W02 pielęgnowania, w tym pielęgnowania, w tym pielęgnowania, w tym
w tym wspierania,
wspierania, pomagania i wspierania, pomagania i wspierania, pomagania i
pomagania i
towarzyszenia. towarzyszenia. towarzyszenia.
towarzyszenia.
Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w Student zna i rozumie
Student nie zna i nie
co najmniej 60% funkcje co najmniej 76% funkcje w co najmniej 93%
rozumie funkcji i zadań
i zadania zawodowe i zadania zawodowe funkcje i zadania
zawodowych pielęgniarki
P_W03 pielęgniarki oraz rolę pielęgniarki oraz rolę zawodowe pielęgniarki
oraz roli pacjenta w
pacjenta w procesie pacjenta w procesie oraz rolę pacjenta w
procesie realizacji opieki
realizacji opieki realizacji opieki procesie realizacji
pielęgniarskiej.
pielęgniarskiej. pielęgniarskiej. opieki pielęgniarskiej.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w w co najmniej 93%
rozumie procesu co najmniej 60% proces co najmniej 76% proces proces pielęgnowania
pielęgnowania (istota, pielęgnowania (istota, pielęgnowania (istota, (istota, etapy, zasady)
etapy, zasady) i primary etapy, zasady) i primary etapy, zasady) i primary i primary nursing
nursing (istota, nursing (istota, nursing (istota, (istota, odrębności)
P_W04
odrębności) oraz wpływu odrębności) oraz wpływ odrębności) oraz wpływ oraz wpływ
pielęgnowania pielęgnowania pielęgnowania pielęgnowania
tradycyjnego na tradycyjnego na tradycyjnego na tradycyjnego na
funkcjonowanie praktyki funkcjonowanie praktyki funkcjonowanie praktyki funkcjonowanie
pielęgniarskiej. pielęgniarskiej. pielęgniarskiej. praktyki
pielęgniarskiej.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie klasyfikacji co najmniej 60% co najmniej 76%
P_W05 klasyfikacje diagnoz i
diagnoz i praktyk klasyfikacje diagnoz i klasyfikacje diagnoz i
praktyk
pielęgniarskich. praktyk pielęgniarskich. praktyk pielęgniarskich.
pielęgniarskich.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie istoty opieki co najmniej 60% istotę co najmniej 76% istotę
istotę opieki
pielęgniarskiej opartej o opieki pielęgniarskiej opieki pielęgniarskiej
pielęgniarskiej opartej
wybrane założenia opartej o wybrane opartej o wybrane
o wybrane założenia
P_W06 teoretyczne (Florence założenia teoretyczne założenia teoretyczne
teoretyczne (Florence
Nightingale, Virginia (Florence Nightingale, (Florence Nightingale,
Nightingale, Virginia
Henderson, Dorothea Virginia Henderson, Virginia Henderson,
Henderson, Dorothea
Orem, Callista Roy, Dorothea Orem, Callista Dorothea Orem, Callista
Orem, Callista Roy,
Betty Neuman). Roy, Betty Neuman). Roy, Betty Neuman).
Betty Neuman).
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie istoty, celu, co najmniej 60% istotę, co najmniej 76% istotę,
istotę, cel, wskazania,
wskazań, cel, wskazania, cel, wskazania,
przeciwwskazania,
przeciwwskazań, przeciwwskazania, przeciwwskazania,
powikłania,
powikłań, powikłania, powikłania,
obowiązujące zasady i
obowiązujących zasad i obowiązujące zasady i obowiązujące zasady i
P_W07 technikę wykonywania
techniki wykonywania technikę wykonywania technikę wykonywania
podstawowych
podstawowych czynności podstawowych czynności podstawowych czynności
czynności
pielęgniarskich, pielęgniarskich, pielęgniarskich,
pielęgniarskich,
diagnostycznych, diagnostycznych, diagnostycznych,
diagnostycznych,
leczniczych i leczniczych i leczniczych i
leczniczych i
rehabilitacyjnych. rehabilitacyjnych. rehabilitacyjnych.
rehabilitacyjnych.
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w Student zna i rozumie
rozumie zadań co najmniej 60% co najmniej 76% w co najmniej 93%
pielęgniarki w opiece zadania pielęgniarki w zadania pielęgniarki w zadania pielęgniarki w
nad pacjentem opiece nad pacjentem opiece nad pacjentem opiece nad pacjentem
P_W08
zdrowym, zagrożonym zdrowym, zagrożonym zdrowym, zagrożonym zdrowym, zagrożonym
chorobą, chorym i o chorobą, chorym i o chorobą, chorym i o chorobą, chorym i o
niepomyślnym niepomyślnym niepomyślnym niepomyślnym
rokowaniu. rokowaniu. rokowaniu. rokowaniu.
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w Student zna i rozumie
P_W09 rozumie zakresu i co najmniej 60% zakres co najmniej 76% zakres w co najmniej 93%
charakteru opieki i charakter opieki i charakter opieki zakres i charakter
9
Strona 10
pielęgniarskiej w pielęgniarskiej w pielęgniarskiej w opieki pielęgniarskiej w
wybranych stanach wybranych stanach wybranych stanach wybranych stanach
pacjenta, sytuacjach pacjenta, sytuacjach pacjenta, sytuacjach pacjenta, sytuacjach
klinicznych, w deficycie klinicznych, w deficycie klinicznych, w deficycie klinicznych, w deficycie
samoopieki, zaburzonym samoopieki, zaburzonym samoopieki, zaburzonym samoopieki,
komforcie, zaburzonej komforcie, zaburzonej komforcie, zaburzonej zaburzonym
sferze psychoruchowej. sferze psychoruchowej. sferze psychoruchowej. komforcie, zaburzonej
sferze
psychoruchowej.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie zakresu opieki co najmniej 60% zakres co najmniej 76% zakres
zakres opieki
pielęgniarskiej i opieki pielęgniarskiej i opieki pielęgniarskiej i
pielęgniarskiej i
P_W10 interwencji interwencji interwencji
interwencji
pielęgniarskich w pielęgniarskich w pielęgniarskich w
pielęgniarskich w
wybranych diagnozach wybranych diagnozach wybranych diagnozach
wybranych diagnozach
pielęgniarskich. pielęgniarskich. pielęgniarskich.
pielęgniarskich.
Student zna i rozumie
Student nie zna i nie Student zna i rozumie w Student zna i rozumie w
w co najmniej 93%
rozumie udziału co najmniej 60% udział co najmniej 76% udział
udział pielęgniarki w
pielęgniarki w zespole pielęgniarki w zespole pielęgniarki w zespole
zespole
interdyscyplinarnym w interdyscyplinarnym w interdyscyplinarnym w
P_W11 interdyscyplinarnym w
procesie promowania procesie promowania procesie promowania
procesie promowania
zdrowia, profilaktyki, zdrowia, profilaktyki, zdrowia, profilaktyki,
zdrowia, profilaktyki,
diagnozowania, leczenia diagnozowania, leczenia diagnozowania, leczenia
diagnozowania,
i rehabilitacji. i rehabilitacji. i rehabilitacji.
leczenia i rehabilitacji.
Student potrafi stosować Student potrafi stosować
wybraną metodę wybraną metodę Student potrafi
Student nie potrafi
pielęgnowania w opiece pielęgnowania w opiece samodzielnie stosować
stosować wybranej
P_U01 nad pacjentem, wymaga nad pacjentem, wymaga wybraną metodę
metody pielęgnowania w
ukierunkowania i ukierunkowania i pielęgnowania w
opiece nad pacjentem.
przypominania w przypominania w opiece nad pacjentem.
każdym działaniu. niektórych działaniach.
Student potrafi Student potrafi Student potrafi w
gromadzić informacje gromadzić informacje sposób samodzielny i
Student nie potrafi
metodą wywiadu, metodą wywiadu, niemal bezbłędny
gromadzić informacji
obserwacji, pomiarów, obserwacji, pomiarów, gromadzić informacje
metodą wywiadu,
badania badania metodą wywiadu,
obserwacji, pomiarów,
przedmiotowego, analizy przedmiotowego, analizy obserwacji, pomiarów,
badania
dokumentacji w celu dokumentacji w celu badania
przedmiotowego, analizy
P_U02 rozpoznawania stanu rozpoznawania stanu przedmiotowego,
dokumentacji w celu
zdrowia pacjenta i zdrowia pacjenta i analizy dokumentacji
rozpoznawania stanu
sformułowania diagnozy sformułowania diagnozy w celu rozpoznawania
zdrowia pacjenta i
pielęgniarskiej, pielęgniarskiej, stanu zdrowia pacjenta
sformułowania diagnozy
popełniając błędy prawie popełniając błędy na i sformułowania
pielęgniarskiej, popełnia
na każdym etapie ich niektórych etapach ich diagnozy
błędy krytyczne.
realizacji jednak nie są realizacji. pielęgniarskiej.
to błędy krytyczne.
Student potrafi ustalać Student potrafi ustalać
Student potrafi w
cele i plan opieki cele i plan opieki
Student nie potrafi sposób samodzielny i
pielęgniarskiej oraz pielęgniarskiej oraz
ustalać celów i planu niemal bezbłędny
realizować ją wspólnie z realizować ją wspólnie z
opieki pielęgniarskiej ustalać cele i plan
P_U03 pacjentem i jego pacjentem i jego
oraz realizować ją opieki pielęgniarskiej
rodziną, wymaga rodziną, wymaga
wspólnie z pacjentem i oraz realizować ją
ukierunkowania i ukierunkowania i
jego rodziną. wspólnie z pacjentem i
przypominania w przypominania w
jego rodziną.
każdym działaniu. niektórych działaniach.
Student nie potrafi Student potrafi Student potrafi Student potrafi w
monitorować stanu monitorować stan monitorować stan sposób samodzielny i
zdrowia pacjenta zdrowia pacjenta zdrowia pacjenta niemal bezbłędny
podczas pobytu w podczas pobytu w podczas pobytu w monitorować stan
P_U04 szpitalu lub innych szpitalu lub innych szpitalu lub innych zdrowia pacjenta
jednostkach jednostkach jednostkach podczas pobytu w
organizacyjnych systemu organizacyjnych systemu organizacyjnych systemu szpitalu lub innych
ochrony zdrowia, ochrony zdrowia, ochrony zdrowia, jednostkach
popełnia błędy popełniając błędy prawie popełniając niewielkie organizacyjnych
10
Strona 11
krytyczne. na każdym etapie ich błędy na niektórych systemu ochrony
realizacji jednak nie są etapach realizacji. zdrowia.
to błędy krytyczne.
Student potrafi Student potrafi
Student potrafi w
dokonywać bieżącej i dokonywać bieżącej i
Student nie potrafi sposób samodzielny i
końcowej oceny stanu końcowej oceny stanu
dokonywać bieżącej i niemal bezbłędny
zdrowia pacjenta i zdrowia pacjenta i
końcowej oceny stanu dokonywać bieżącej i
P_U05 podejmowanych działań podejmowanych działań
zdrowia pacjenta i końcowej oceny stanu
pielęgniarskich, wymaga pielęgniarskich, wymaga
podejmowanych działań zdrowia pacjenta i
ukierunkowania i ukierunkowania i
pielęgniarskich. podejmowanych
przypominania w przypominania w
działań pielęgniarskich.
każdym działaniu. niektórych działaniach.
Student potrafi Student potrafi Student potrafi w
Student nie potrafi
prowadzić, prowadzić, sposób samodzielny i
prowadzić,
dokumentować i oceniać dokumentować i oceniać niemal bezbłędny
dokumentować i oceniać
P_U06 bilans płynów pacjenta, bilans płynów pacjenta, prowadzić,
bilansu płynów pacjenta
wymaga ukierunkowania wymaga ukierunkowania dokumentować i
popełnia błędy
i przypominania w i przypominania w oceniać bilans płynów
krytyczne.
każdym działaniu. niektórych działaniach. pacjenta.
Student potrafi
Student potrafi Student potrafi w
wykonywać pomiar
Student nie potrafi wykonywać pomiar sposób samodzielny i
temperatury ciała, tętna,
wykonywać pomiaru temperatury ciała, tętna, niemal bezbłędny
oddechu, ciśnienia
temperatury ciała, tętna, oddechu, ciśnienia wykonywać pomiar
tętniczego krwi,
oddechu, ciśnienia tętniczego krwi, temperatury ciała,
ośrodkowego ciśnienia
tętniczego krwi, ośrodkowego ciśnienia tętna, oddechu,
żylnego, obwodów,
ośrodkowego ciśnienia żylnego, obwodów, ciśnienia tętniczego
saturacji, szczytowego
żylnego, obwodów, saturacji, szczytowego krwi, ośrodkowego
przepływu
saturacji, szczytowego przepływu ciśnienia żylnego,
wydechowego oraz
przepływu wydechowego oraz obwodów, saturacji,
pomiary
wydechowego oraz pomiary szczytowego
P_U07 antropometryczne
pomiary antropometryczne przepływu
(pomiar masy ciała,
antropometryczne (pomiar masy ciała, wydechowego oraz
wzrostu, wskaźnika BMI,
(pomiar masy ciała, wzrostu, wskaźnika BMI, pomiary
wskaźników dystrybucji
wzrostu, wskaźnika BMI, wskaźników dystrybucji antropometryczne
tkanki tłuszczowej:
wskaźników dystrybucji tkanki tłuszczowej: (pomiar masy ciała,
WHR, WHtR, grubości
tkanki tłuszczowej: WHR, WHtR, grubości wzrostu, wskaźnika
fałdów skórno-
WHR, WHtR, grubości fałdów skórno- BMI, wskaźników
tłuszczowych),
fałdów skórno- tłuszczowych), dystrybucji tkanki
popełniając błędy prawie
tłuszczowych), popełnia popełniając niewielkie tłuszczowej: WHR,
na każdym etapie ich
błędy krytyczne. błędy na niektórych WHtR, grubości fałdów
realizacji jednak nie są
etapach ich realizacji. skórno-tłuszczowych).
to błędy krytyczne.
Student nie potrafi Student potrafi stosować Student potrafi stosować Student potrafi w
stosować zabiegów zabiegi przeciwzapalne, zabiegi przeciwzapalne, sposób samodzielny i
P_U08 przeciwzapalnych, wymaga ukierunkowania wymaga ukierunkowania niemal bezbłędny
popełnia błędy i przypominania w i przypominania w stosować zabiegi
krytyczne. każdym działaniu. niektórych działaniach. przeciwzapalne.
Student potrafi Student potrafi Student potrafi w
Student nie potrafi
wykonywać płukanie wykonywać płukanie sposób samodzielny i
wykonywać płukania
jamy ustnej, gardła, jamy ustnej, gardła, niemal bezbłędny
jamy ustnej, gardła,
oka, ucha, żołądka, oka, ucha, żołądka, wykonywać płukanie
oka, ucha, żołądka,
P_U09 pęcherza moczowego, pęcherza moczowego, jamy ustnej, gardła,
pęcherza moczowego,
przetoki jelitowej i rany, przetoki jelitowej i rany, oka, ucha, żołądka,
przetoki jelitowej i rany,
wymaga ukierunkowania wymaga ukierunkowania pęcherza moczowego,
popełnia błędy
i przypominania w i przypominania w przetoki jelitowej i
krytyczne.
każdym działaniu. niektórych działaniach. rany.
Student potrafi Student potrafi
Student potrafi w
wykorzystywać dostępne wykorzystywać dostępne
Student nie potrafi sposób samodzielny i
metody karmienia metody karmienia
wykorzystywać niemal bezbłędny
pacjenta (doustnie, pacjenta (doustnie,
dostępnych metod wykorzystywać
przez zgłębnik, przetoki przez zgłębnik, przetoki
P_U10 karmienia pacjenta dostępne metody
odżywcze), wyłącznie ze odżywcze), wymagając
(doustnie, przez karmienia pacjenta
znaczną pomocą niewielkiej pomocy
zgłębnik, przetoki (doustnie, przez
prowadzącego/opiekuna prowadzącego/opiekuna
odżywcze). zgłębnik, przetoki
na każdym z etapów na każdym z etapów
odżywcze).
realizacji procedur realizacji procedur
11
Strona 12
powyższych działań. powyższych działań.
Student potrafi w
Student potrafi Student potrafi
Student nie potrafi sposób samodzielny i
przemieszczać i przemieszczać i
przemieszczać i niemal bezbłędny
pozycjonować pacjenta z pozycjonować pacjenta z
pozycjonować pacjenta z przemieszczać i
wykorzystaniem różnych wykorzystaniem różnych
P_U11 wykorzystaniem różnych pozycjonować
technik i metod, technik i metod,
technik i metod, pacjenta z
wymaga ukierunkowania wymaga ukierunkowania
popełnia błędy wykorzystaniem
i przypominania w i przypominania w
krytyczne. różnych technik i
każdym działaniu. niektórych działaniach.
metod.
Student potrafi
Student potrafi Student potrafi w
wykonywać gimnastykę
Student nie potrafi wykonywać gimnastykę sposób samodzielny i
oddechową i drenaż
wykonywać gimnastyki oddechową i drenaż niemal bezbłędny
ułożeniowy,
oddechowej i drenażu ułożeniowy, wykonywać
odśluzowywanie dróg
ułożeniowego, odśluzowywanie dróg gimnastykę
P_U12 oddechowych i
odśluzowywania dróg oddechowych i oddechową i drenaż
inhalację, wymaga
oddechowych i inhalacji, inhalację, wymaga ułożeniowy,
ukierunkowania
popełnia błędy ukierunkowania odśluzowywanie dróg
i przypominania
krytyczne. i przypominania oddechowych i
w niektórych
w każdym działaniu. inhalację.
działaniach.
Student potrafi
Student potrafi
Student nie potrafi wykonywać nacieranie, Student potrafi w
wykonywać nacieranie,
wykonywać nacierania, oklepywanie, ćwiczenia sposób samodzielny i
oklepywanie, ćwiczenia
oklepywania, ćwiczeń czynne i bierne, wymaga niemal bezbłędny
P_U13 czynne i bierne, wymaga
czynnych i biernych, ukierunkowania wykonywać nacieranie,
ukierunkowania
popełnia błędy i przypominania oklepywanie, ćwiczenia
i przypominania
krytyczne. w niektórych czynne i bierne.
w każdym działaniu.
działaniach.
Student potrafi
Student potrafi
wykonywać zabiegi Student potrafi w
Student nie potrafi wykonywać zabiegi
higieniczne, sposób samodzielny i
wykonywać zabiegów higieniczne, wymaga
P_U14 wymaga ukierunkowania niemal bezbłędny
higienicznych, popełnia ukierunkowania
i przypominania wykonywać zabiegi
błędy krytyczne. i przypominania
w niektórych higieniczne.
w każdym działaniu.
działaniach.
Student potrafi Student potrafi w
Student potrafi
pielęgnować skórę i jej sposób samodzielny i
Student nie potrafi pielęgnować skórę i jej
wytwory oraz błony niemal bezbłędny
pielęgnować skóry i jej wytwory oraz błony
śluzowe z pielęgnować skórę i jej
wytworów oraz błony śluzowe z
zastosowaniem środków wytwory oraz błony
śluzowe z zastosowaniem środków
farmakologicznych i śluzowe z
zastosowaniem środków farmakologicznych i
P_U15 materiałów medycznych, zastosowaniem
farmakologicznych i materiałów medycznych,
w tym stosować kąpiele środków
materiałów medycznych, w tym stosować kąpiele
lecznicze, farmakologicznych i
w tym stosować kąpieli lecznicze, wymaga
wymaga ukierunkowania materiałów
leczniczych, popełnia ukierunkowania
i przypominania medycznych, w tym
błędy krytyczne. i przypominania
w niektórych stosować kąpiele
w każdym działaniu.
działaniach. lecznicze.
Student potrafi oceniać
Student potrafi oceniać Student potrafi w
Student nie potrafi ryzyko rozwoju odleżyn i
ryzyko rozwoju odleżyn i sposób samodzielny i
oceniać ryzyka rozwoju stosować działania
stosować działania niemal bezbłędny
odleżyn i stosować profilaktyczne, wymaga
P_U16 profilaktyczne, wymaga oceniać ryzyko
działań profilaktycznych, ukierunkowania
ukierunkowania rozwoju odleżyn i
popełnia błędy i przypominania
i przypominania stosować działania
krytyczne. w niektórych
w każdym działaniu. profilaktyczne.
działaniach.
Student potrafi Student potrafi
Student nie potrafi Student potrafi w
wykonywać zabiegi wykonywać zabiegi
wykonywać zabiegów sposób samodzielny i
doodbytnicze, wymaga doodbytnicze, wymaga
P_U17 doodbytniczych, niemal bezbłędny
ukierunkowania i ukierunkowania i
popełnia błędy wykonywać zabiegi
przypominania w przypominania w
krytyczne. doodbytnicze.
każdym działaniu. niektórych działaniach.
Student nie potrafi Student potrafi zakładać Student potrafi zakładać Student potrafi w
P_U18 zakładać cewnika do cewnik do pęcherza cewnik do pęcherza sposób samodzielny i
pęcherza moczowego, moczowego, moczowego, niemal bezbłędny
12
Strona 13
monitorować diurezy i monitorować diurezę i monitorować diurezę i zakładać cewnik do
usuwać cewnika, usuwać cewnik, wymaga usuwać cewnik, wymaga pęcherza moczowego,
popełnia błędy ukierunkowania i ukierunkowania i monitorować diurezę i
krytyczne. przypominania w przypominania w usuwać cewnik.
każdym działaniu. niektórych działaniach.
Student potrafi zakładać Student potrafi zakładać Student potrafi w
Student nie potrafi
zgłębnik do żołądka oraz zgłębnik do żołądka oraz sposób samodzielny i
zakładać zgłębnika do
monitorować i usuwać monitorować i usuwać niemal bezbłędny
żołądka oraz
P_U19 zgłębnik, wymaga zgłębnik, wymaga zakładać zgłębnik do
monitorować i usuwać
ukierunkowania i ukierunkowania i żołądka oraz
zgłębnika, popełnia
przypominania w przypominania w monitorować i usuwać
błędy krytyczne.
każdym działaniu. niektórych działaniach. zgłębnik.
Student potrafi
Student potrafi Student potrafi w
Student nie potrafi prowadzić dokumentację
prowadzić dokumentację sposób samodzielny i
prowadzić dokumentacji medyczną oraz
medyczną oraz niemal bezbłędny
medycznej oraz posługiwać się nią,
P_U20 posługiwać się nią, prowadzić
posługiwać się nią, wymaga ukierunkowania
wymaga ukierunkowania dokumentację
popełnia błędy i przypominania
i przypominania medyczną oraz
krytyczne. w niektórych
w każdym działaniu. posługiwać się nią.
działaniach.
Student potrafi wdrażać Student potrafi w
Student potrafi wdrażać
standardy postępowania sposób samodzielny i
Student nie potrafi standardy postępowania
zapobiegającego niemal bezbłędny
wdrażać standardów zapobiegającego
zakażeniom szpitalnym; wdrażać standardy
P_U21 postępowania zakażeniom szpitalnym;
wymaga ukierunkowania postępowania
zapobiegającego wymaga ukierunkowania
i przypominania zapobiegającego
zakażeniom szpitalnym. i przypominania
w niektórych zakażeniom
w każdym działaniu.
działaniach. szpitalnym.
Student potrafi stosować
Student potrafi stosować Student potrafi w
środki ochrony własnej,
Student nie potrafi środki ochrony własnej, sposób samodzielny i
pacjentów i
stosować środków pacjentów i niemal bezbłędny
współpracowników
ochrony własnej, współpracowników stosować środki
P_U22 przed zakażeniami;
pacjentów i przed zakażeniami; ochrony własnej,
wymaga ukierunkowania
współpracowników wymaga ukierunkowania pacjentów i
i przypominania
przed zakażeniami. i przypominania współpracowników
w niektórych
w każdym działaniu. przed zakażeniami.
działaniach.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do kierowania się kierowania się dobrem kierowania się dobrem kierowania się dobrem
dobrem pacjenta, pacjenta, poszanowania pacjenta, poszanowania pacjenta,
poszanowania godności i godności i autonomii godności i autonomii poszanowania
autonomii osób osób powierzonych osób powierzonych godności i autonomii
powierzonych opiece, opiece, okazywania opiece, okazywania osób powierzonych
okazywania zrozumienia zrozumienia dla różnic zrozumienia dla różnic opiece, okazywania
dla różnic światopoglądowych i światopoglądowych i zrozumienia dla różnic
P_K01 światopoglądowych i kulturowych oraz kulturowych oraz światopoglądowych i
kulturowych oraz empatii w relacji z empatii w relacji z kulturowych oraz
empatii w relacji z pacjentem i jego pacjentem i jego empatii w relacji z
pacjentem i jego rodziną; wymaga rodziną; wymaga pacjentem i jego
rodziną; wymaga ukierunkowania ukierunkowania rodziną; nie wymaga
stałego nadzoru i i przypominania i przypominania ukierunkowania ani
naprowadzania w każdym działaniu. w niektórych działaniach przypominania w
oraz przypominania żadnym działaniu.
w każdym działaniu.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do przestrzegania praw przestrzegania praw przestrzegania praw przestrzegania praw
pacjenta; wymaga pacjenta; wymaga pacjenta, wymaga pacjenta, nie wymaga
P_K02 stałego nadzoru i ukierunkowania ukierunkowania ukierunkowania, ani
naprowadzania i przypominania i przypominania przypominania w
oraz przypominania w każdym działaniu. w niektórych żadnym działaniu.
w każdym działaniu. działaniach.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do samodzielnego i samodzielnego i samodzielnego i samodzielnego i
P_K03 rzetelnego wykonywania rzetelnego wykonywania rzetelnego wykonywania rzetelnego
zawodu zgodnie z zawodu zgodnie z zawodu zgodnie z wykonywania zawodu
zasadami etyki, w tym zasadami etyki, w tym zasadami etyki, w tym zgodnie z zasadami
13
Strona 14
przestrzegania wartości i przestrzegania wartości i przestrzegania wartości i etyki, w tym
powinności moralnych w powinności moralnych w powinności moralnych w przestrzegania
opiece nad pacjentem; opiece nad pacjentem; opiece nad pacjentem; wartości i powinności
wymaga stałego wymaga ukierunkowania wymaga ukierunkowania moralnych w opiece
nadzoru i i przypominania i przypominania nad pacjentem; nie
naprowadzania w każdym działaniu. w niektórych wymaga
oraz przypominania działaniach. ukierunkowania ani
w każdym działaniu. przypominania w
żadnym działaniu.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do ponoszenia ponoszenia ponoszenia ponoszenia
odpowiedzialności za odpowiedzialności za odpowiedzialności za odpowiedzialności za
wykonywane czynności wykonywane czynności wykonywane czynności wykonywane czynności
P_K04 zawodowe, nie bierze zawodowe, ale bierze zawodowe, bierze pod zawodowe, bierze pod
pod uwagę żadnych pod uwagę tylko uwagę prawie wszystkie uwagę wszystkie
konsekwencji niektóre konsekwencje konsekwencje możliwe konsekwencje
nieprawidłowego ich nieprawidłowego ich nieprawidłowego ich nieprawidłowego ich
wykonania. wykonania. wykonania. wykonania.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do zasięgania opinii zasięgania opinii zasięgania opinii zasięgania opinii
ekspertów w przypadku ekspertów w przypadku ekspertów w przypadku ekspertów w
trudności z trudności z trudności z przypadku trudności z
P_K05 samodzielnym samodzielnym samodzielnym samodzielnym
rozwiązaniem problemu, rozwiązaniem problemu; rozwiązaniem problemu; rozwiązaniem
na żadnym etapie na niektórych etapach na prawie każdym etapie problemu; na każdym
wykonywania działań. wykonywania działań. wykonywania działań. etapie wykonywania
działań.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do przewidywania i przewidywania i przewidywania i przewidywania i
uwzględniania uwzględniania uwzględniania uwzględniania
czynników wpływających czynników wpływających czynników wpływających czynników
na reakcje własne i na reakcje własne i na reakcje własne i wpływających na
P_K06
pacjenta, wymaga pacjenta, wymaga pacjenta, wymaga reakcje własne i
stałego nadzoru i ukierunkowania ukierunkowania pacjenta, nie wymaga
naprowadzania i przypominania i przypominania ukierunkowania
oraz przypominania w każdym działaniu. w niektórych i przypominania
w każdym działaniu. działaniach. w żadnych działaniach.
Student nie jest gotów Student jest gotów do Student jest gotów do Student jest gotów do
do dostrzegania i dostrzegania i dostrzegania i dostrzegania i
rozpoznawania własnych rozpoznawania własnych rozpoznawania własnych rozpoznawania
ograniczeń w zakresie ograniczeń w zakresie ograniczeń w zakresie własnych ograniczeń w
wiedzy, umiejętności i wiedzy, umiejętności i wiedzy, umiejętności i zakresie wiedzy,
kompetencji społecznych kompetencji społecznych kompetencji społecznych umiejętności i
oraz dokonywania oraz dokonywania oraz dokonywania kompetencji
samooceny deficytów i samooceny deficytów i samooceny deficytów i społecznych oraz
potrzeb edukacyjnych, potrzeb edukacyjnych, potrzeb edukacyjnych, dokonywania
pomimo stałego nadzoru wymaga częstego wymaga czasami samooceny deficytów i
i naprowadzania nie ukierunkowania, deficyty ukierunkowania, deficyty potrzeb edukacyjnych,
P_K07 uzupełnia deficytów w uzupełnia tylko w uzupełnia w prawie nie wymaga
żadnych obszarach. niektórych obszarach/ każdych obszarach/ ukierunkowania,
niesystematycznie i systematycznie, ale deficyty uzupełnia w
pobieżnie. pobieżnie. każdych obszarach/
systematycznie i
szczegółowo.
NZAL ZAL
Student nie potrafi opracować zagadnienia na Student opracował zagadnienie na zadany temat
zadany temat lub opracował zagadnienie poprawnie, szczegółowo, korzystając przy tym z
niewystarczająco, niepoprawnie, popełnił wiele licznej fachowej literatury i profesjonalnych
istotnych błędów, nie skorzystał z odpowiedniej źródeł wiedzy.
literatury i źródeł wiedzy.
3.9. Literatura
Literatura podstawowa
Podstawy pielęgniarstwa. T. 1. Założenia koncepcyjno-empiryczne opieki pielęgniarskiej / redakcja naukowa
Danuta Zarzycka, Barbara Ślusarska. - Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2017 i nowsze
14
Strona 15
Podstawy pielęgniarstwa. T. 2. Wybrane umiejętności i procedury opieki pielęgniarskiej / redakcja naukowa
Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Anna Majda. - Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2017
i nowsze
Pielęgniarstwo: ćwiczenia: podręcznik dla studiów medycznych. T. 1 i T. 2 / redakcja naukowa Wiesława
Ciechaniewicz; [autorzy Wiesława Ciechaniewicz et al.]. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2014
i nowsze
Podstawowe procedury pielęgniarskie/red. nauk. Marzena Jaciubek - Wydawnictwo Edra Urban & Partner
2021
Wybrane czynności pielęgniarskie / Dominika Gniewek, Agnieszka Maj - Wydawnictwo Medpharma 2021
Umiejętności pielęgniarskie: katalog check-list: materiały ćwiczeniowe z podstaw pielęgniarstwa / redakcja
naukowa Barbara Ślusarska, Danuta Zarzycka, Anna Majda - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL
2018 i nowsze
Literatura uzupełniająca
Modele opieki pielęgniarskiej nad chorym dorosłym : podręcznik dla studiów medycznych / red. nauk. Maria
Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko; [aut. Iwona Bodys-Cupak et al.]. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie
PZWL copyright 2018 i nowsze
Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej / redaktor naukowy Jolanta Górajek-Jóźwik; autorzy Wiesława
Ciechaniewicz [et al.]. - Wydanie 1, 2. dodruk. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, copyright 2018
i nowsze
Procedury pielęgniarskie / redakcja naukowa Maria Kózka, Lucyna Płaszewska-Żywko; [autorzy Bogusława
Baran-Osak et al.]. - Wydanie 1., 6. dodruk. - Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, copyright 2015
i nowsze
Metoda casestudy w pielęgniarstwie: Wprowadzenie do zagadnienia/ pod red. Małgorzaty Lesińskiej-
Sawickiej. - Warszawa: Borgis, 2009 i nowsze
Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej ICNP® w praktyce pielęgniarskiej/ red. nauk. Dorota
Kiliańska – Warszawa: Wydawnictwo PZWL,2014 i nowsze
Etyka w pracy pielęgniarskiej praca zbiorowa / pod redakcją Ireny Wrońskiej i Janusza Mariańskiego -
Lublin: Wydawnictwo Czelej, 2002 i nowsze
4. Nakład pracy studenta - bilans punktów ECTS
Obciążenie studenta
Rodzaje aktywności
studia ST
Udział w W (UB) 20
Udział w egzaminie z W (UB) 2
Samodzielne studiowanie tematyki W, w tym przygotowanie do egzaminu/zaliczenia 2
Udział w C (UB) 100
Samodzielne przygotowanie się do C, w tym przygotowanie do zaliczenia 10
Samokształcenie 30
Udział w i konsultacje do eL 20
Udział w zajęciach praktycznych 40
Udział w praktykach zawodowych -
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 224
Punkty ECTS za przedmiot 8
Punkty ECTS za zajęcia prowadzone z bezpośrednim udziałem nauczycieli
6
i studentów (UB)
Punkty ECTS za zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne (PZ) 5
15