Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Seria wydawnicza „Przywrócić Pamięć” ma przybliżyć współczesnemu społeczeństwu publikacje założycieli ruchu skautowego, autorów rozwoju idei i metodyki harcerskiej z lat 1911–1939. Reprint "Zastęp i zastępowy", wydania z 1921 r.: "Pamiętamy te chwile, gdy w samotności marzyliśmy o zaszczytach, bronzowych sznurkach, o stanowisku zastępowego. W odosobnieniu próbowaliśmy siły swego losu, widzieliśmy już obrazki pracy harcerskiej, gdzie sami odgrywaliśmy olbrzymią rolę. Byliśmy Komendantami… Chwilami zdarzały się małe zgrzyty, ktoś poważny mówił nam, iż być zastępowym nie jest zbyt łatwo, że czeka nas ogrom pracy. Jednak te zdania sprawiały nam tylko przykrość, bowiem nie rozumieliśmy ich. Cóż tu może być przykrego? — myśleliśmy. Te rozkoszne wymarzone czasy mają być przykremi. Nie! W tych kilku słowach dałek tło, na którym powstaje nasza starszyzna drużyn. Żądza zaszczytów przewodnictwa jest zwyczajnym objawem ludzi wogóle, a szczególniej u młodych chłopców. Każdy zastępowy, zabiera się do swego dzieła z dużym zapałem, korzystajmy więc z tego okresu, kształćmy ich. Nieraz słyszymy wokół nas zdania młodych zastępowych, którzy w przypływie szczerości mówią, że chcieliby być niezłymi zastępowymi, lecz nie potrafią. Dla użytku tych piszę tę gawędę. Myśli, które tutaj znajdziecie nie są skopjowane z istniejącej literatury harcerskiej. Piszę pod dyktando paroletniego doświadczenia. Bardzo często, ponieważ niemal na każdej zbiórce mówią nam o spostrzegawczości, operując mnóstwem przykładów, a więc zapamiętywania nazwisk z szyldów, kimy, Morgany itp., najmniej jednak porusza się sprawy najważniejsze. Nie mówimy o obserwacji i spostrzegawczości w pracy. Jeżeli pragniemy być niezłymi zastępowymi, to musimy podpatrywać systemy zastępów sąsiednich, badajmy ich plusy i wady, uczmy się spostrzegać najdrobniejsze zmiany, zachodzące wokół i wewnątrz nas. Wtedy możemy stworzyć w swej świadomości mniej albo więcej pełny obraz pracy, nie zapominajmy, że musimy go ciągle uzupełniać. Czytajmy, myślmy i obserwujmy. "Szkoła Harcerza", "Młoda Drużyna", "Książeczka Harcerza" — to są filary metodyki pracy, lecz te same filary bardzo nierzadko mogą przygnieść naszą pracę, jeżeli będziemy posiłkować się niemi nieumiejętnie. Uczmy się czytać, przeprowadzać analogję z zaobserwowanemi faktami, a przyjdzie chwila, kiedy powiemy sobie, że umiemy prowadzić zastęp. Te same wyżej podane podręczniki pełne życia harc. jak np. "Młoda Drużyna", bardzo nierzadko służą do zabicia inicjatywy młodocianych i do sprowadzania monotonności. Nie jest to winą autorów, ale lenistwa zastępowych, którym się nie chce pomyśleć ponad urozmaiceniem pracy, którzy powiadają sobie, że niema potrzeby obmyślania rzeczy nowych, skoro są gotowe, zapominając o tym, iż nie wszystkie ekipy są w jednakowych warunkach pracy. Pryzmatem, przez który mają przechodzić myśli i projekty zastępowego, winny być korzyści i zadowolenie chłopców." Jan Hoppe
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Zastęp i zastępowy |
Autor: | Hoppe Jan |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: | 2015 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.