Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki
Średnia Ocena:
Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki
Seria autorskich podręczników akademickich do pedagogiki jest kolejnym dopełnieniem polskiej literatury przedmiotu o nowe IMPULSY i spojrzenie na przedmiot jej naukowych badań, najbardziej palące dla praktyki kłopoty edukacyjne, opiekuńcze i wychowawcze a także klasyczne lub/i nieznane jeszcze metody podejścia do ich rozwiązywania. W ponowoczesnej dobie naukowa wiedza rozwija się z nieprawdopodobną dynamiką, intensywnością i częstotliwością, toteż coraz trudniej jest adeptom tej profesji odnaleźć się w jej labiryncie. Autorzy serii wydawniczej zarówno potwierdzają aktualność przekazywanej nam wiedzy, jak i wychodzą w przyszłość z tym, co warte jest zatrzymania, refleksji czy dalszych badań. Właśnie dlatego nadałem tej serii tytuł: PEDAGOGIKA NAUCE I PRAKTYCE, ponieważ każdy z autorów, pracując ponad zakresem tematycznym swojej subdyscypliny naukowej, łączy w akademickim i podręcznikowym zarazem przekazie teraźniejszość z przyszłością, która na naszych oczach i tak staje się już przeszłością.
Szczegóły
Tytuł
Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki
Autor:
Kupisiewicz Czesław
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Oficyna Wydawnicza Impuls
Rok wydania:
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: Czeslaw_Kupisiewcz_Z_dziejow_teorii_i_praktyki_wyc.pdf - Rozmiar: 677 kB
Głosy: 0 Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
i relacje w nim zachodzące na przestrzeni wieków autor odkrywa przed czytelnikiem.
Zaś historykom oświaty dostarcza wiele przykładów świetnie ilustrujących zajęcia dy-
daktyczne oraz, co najważniejsze, wskazuje niezbadane jeszcze obszary wiedzy.
Jolanta Szablicka
Czesław Kupisiewcz, Z dziejów teorii i praktyki wychowania, Oficyna
Wydawnicza „Impuls”, Warszawa 2012, ss. 322
Nakładem Oficyny Wydawniczej „Impuls”, specjalizującej się w literaturze nauko-
wej, ukazał się niedawno podręcznik akademicki Z dziejów teorii i praktyki wychowania.
Autorem książki jest nestor polskiej pedagogiki, zwany „Nauczycielem nauczycieli”,
profesor Czesław Kupisiewicz. Ten uczony z wieloletnim dorobkiem podjął się napisania
pozycji, która w efekcie finalnym ma przystępny charakter wprowadzający nie tylko dla
studentów pedagogiki i nauczycieli, ale także wszystkich osób mających coś wspólnego
z oświatą i edukacją, a nawet jest atrakcyjna dla czytelników zainteresowanych poszerze-
niem horyzontów umysłowych i wiedzy o kulturze humanistycznej Zachodu.
Problem wychowania nie jest bowiem zagadnieniem błahym ani abstrakcyjnym. Wy-
chowanie, jak definiuje autor, to ogół czynności związanych z oddziaływaniem środowi-
ska przyrodniczego i społecznego na człowieka, kształtujących jego osobowość i trwają-
cych przez całe życie. Wychowanie nie ogranicza się zatem do okresu dzieciństwa
i młodości, jest procesem trwającym permanentnie. Prawidłowe wychowanie może
wzmacniać i stymulować podstawy funkcjonowania jednostek oraz społeczeństwa, a na-
wet powodować, że dana cywilizacja (jak na przykład antyczna cywilizacja grecka z jej
ideałem kalokagatii), wznosi się na wyżyny ducha i twórczej ekspresji kulturowej. Nie-
prawidłowe zaś wychowanie, wynikające ze złych wpływów środowiska, może dopro-
wadzić na przykład do przestępczości. Jak pisze Locke, jeden z wielu autorów omawia-
nych przez Kupisiewcza: „Z dziesięciu ludzi, których spotykamy, dziewięciu jest tym,
czym jest: złymi lub dobrymi, pożytecznymi lub szkodliwymi dla społeczeństwa – dzię-
ki wychowaniu”.
Pierwsze wrażenie z obcowania czytelniczego z książką Kupisiewcza jest niezwykle
przyjemne. Podręcznik jest atrakcyjny w lekturze, zawierający w sobie bardzo uporząd-
kowany i oszczędny materiał. Każdy rozdział posiada swoje wyszczególnienia, stresz-
czające tezy omawianych koncepcji i myślicieli (z których prawie każdy posiada swoją
małą ilustrację w książce), zawsze odnajdziemy również w danej partii tekstu zgrabne
podsumowanie oraz słownik najważniejszych przywoływanych teminów. Zarazem książ-
ka posiada bardzo skondensowaną dawkę syntezy z dziejów całej zachodniej myśli pe-
dagogicznej, dotyczącej teorii i praktyki wychowania.
Wrażenia po dłuższej lekturze książki Kupisiewcza także są pozytywne. Autor prze-
prowadza czytelnika, niczym Charon przez Styks, przez złożone i wielowątkowe dzieje
myśli pedagogicznej oraz instytucji, zajmujących się wychowywaniem. Na kartach pod-
160
Strona 2
ręcznika pojawiają się zarówno postacie bardzo znane z filozofii i historii nauki – jak
Platon, Arystoteles, św. Tomasz z Akwinu, czy Jean Rousseau, jak i te mniej znane,
a mające również swój wkład w „wychowywanie” w kulturze zachodniej. Mowa tu cho-
ciażby o królu Wessexu – Alfredzie Wielkim, który odbudowywał oświatę w zniszczonej
najazdami Anglii IX w. Okazuje się również z lektury podręcznika, że bez działalności
oświatowej nie byłoby możliwe szerzenie różnych idei danej epoki – na przykład Marcin
Luter niewiele by zdziałał w swoich działaniach reformacyjnych, gdyby nie zorganizo-
wana aktywność edukacyjna Filipa Melanchtona.
Kupisiewcz uświadamia czytelnikowi, jak wielowiekowy i żmudny był rozwój dwóch
podstawowych instytucji wychowawczych – rodziny i szkoły. Wzajemne relacje między
tymi elementami stanowią również jeden z osiowych wątków tej książki. I tak, w staro-
żytnym Rzymie rola rodziny i wychowania moralnego była nie do przecenienia, ale to-
warzyszyło mu również powstanie pierwszych szkół, które autor datuje na 149. r. p.n.e.
(wcześniejsza starożytna działalność Platońskiej Akademii i Arystototelejskiego Liceum
miała charakter zbyt elitarny). Przypomina o początkach płatnego nauczania (grecki ruch
sofistów), o rozwoju szkolnictwa w wiekach średnich (ideał nauk Artes Liberales, czy
małe szkoły parafialne – zaczątek powszechnej edukacji elementarnej w nowożytności).
Mało kto wie, że pierwszym twórcą systemu klasowo-lekcyjnego, tak oczywistego dziś,
był Johann Sturm, uczeń wspomnianego Melanchtona.
W podręczniku przedstawiona jest interesująca panorama sporów pedagogicznych
wokół teorii i praktyka wychowania. Czy należy prowadzić edukację raczej formalną
i dyscyplinującą (co wciąż wydaje się dominuje w polskich szkołach), czy może eduka-
cję nastawioną na partnerską relację między uczniem a nauczycielem? Czy ważniejsze
w wychowaniu są klasyczne nauki humanistyczne, czy realno-przyrodnicze? Jakie są
różnice między wychowaniem a nauczaniem? Na te pytania Kupisiewcz nie udziela jed-
noznacznej odpowiedzi, ale pokazuje jak historycznie zmieniały się różne stanowiska
pedagogiczne. Interesujący jest również rozdział dotyczący współczesnej pedagogiki, po-
kazujący jak pluralistyczne są rozwiązania wokół problemu wychowania. Nurt Nowego
Wychowania, różne kierunki pedagogiki kultury, ale także i „twarde” propozycje wycho-
wawcze badaczy behawioralnych, czy z kręgu naturalistycznego – wszystkie te koncep-
cje mają swoje miejsce w tym ponad trzystustronicowym podręczniku. Prawdziwa skarb-
nica myśli edukacyjnej, pokazująca również związki między filozofią a pedagogiką.
Książka Czesława Kupisiewicza nie jest niestety wolna od różnych błędów meryto-
rycznych. Na stronie 18 podana jest nieprawidłowa data bitwy Filipa II Macedońskiego
pod Cheroneą (w druku jest 474 rok, powinien być 338). Na tej samej stronie jest
wzmiankowa „kultura myceńska”, podczas gdy autor ma na myśli z pewnością „kulturę
mykeńską”. Na stronie 26 wymienione są dwa różne dzieła Platona – Rzeczpospolita
i Państwo, które są przecież tym samym dziełem. Na stronie 131 autor twierdzi, że no-
wożytny ruch religijny jansenizmu powstał w XVIII w., podczas gdy w rzeczywistości
powstał stulecie wcześniej. Na stronie 139 autor przypisuje sentencję: „Nie ma niczego
w umyśle, czego wcześniej nie byłoby w zmyśle” Johnowi Locke’owi, podczas gdy
pierwszy tę tezę wypowiedział Arystoteles. W książce zdarzają się również usterki chro-
nologiczne – na przykład Pitagoras pojawia się po Arystotelesie, podczas gdy żył od
161
Strona 3
niego znacznie wcześniej. W rozdziale poświęconym Diderotowi autor odwołuje się do
Helwecjusza, który jest omówiony dopiero parę stron później. Wątpliwości budzą niektó-
re definicje przyjęte przez autora, np. że „ontologia określa cel życia człowieka” [s. 28]
– to bardziej czyni normatywna etyka lub antropologia filozoficzna, niż ontologia zajmu-
jąca się opisem bytu metafizycznego. Jeszcze jedną moją uwagą krytyczną wobec pod-
ręcznika Kupisiewicza jest wysoki europocentryzm tej pozycji. Skoro bowiem mowa
o powszechnej syntezie poglądów na wychowanie w dziejach – dlaczego nie znalazły się
tu krótkie chociaż rozdziały na temat edukacji w mandaryńskiej kulturze chińskiej, czy
kastowym systemie braminów w Indiach?
Wszystkie te powyższe zarzuty nie mają jednak charakteru pierwszorzędnego ani nie
deprecjonują wysokich walorów dydaktycznych i akademickich recenzowanej publikacji.
Można ją z czystym sumieniem polecić wszystkim osobom zainteresowanym nie tylko
pedagogiką, ale przede wszystkim bogatą historią wychowania w kulturze zachodniej.
Zaryzykuję nawet twierdzenie, że jest to pozycja obowiązkowa na półce każdego pol-
skiego inteligenta, pretendującego do erudycji humanistycznej.
Juliusz Iwanicki
Dorota Żołądź-Strzelczyk, Katarzyna Kabacińska-Łuczak, Codzienność
dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach polskich od
XVI do XVIII wieku, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2012, ss. 190
W ostatnich dekadach problematyka dziecka i dzieciństwa stała się przedmiotem ana-
liz i badań naukowców z wielu dziedzin, czego wynikiem są liczne opracowania o cha-
rakterze historycznym, pedagogicznym, historyczno-pedagogicznym, socjologicznym,
etnograficznym, antropologicznym, filozoficznym. Ta wielość spojrzeń na wskazane pro-
blemy pozwala na odnalezienie różnorodnych sposobów rozumienia dziecka i dzieciń-
stwa, wskazanie różnych modeli dzieciństwa zarówno w minionej przeszłości, jak
i współcześnie.
Jedną z najnowszych prac poświęconych dziecku w ujęciu historyczno-pedagogicz-
nym jest praca autorstwa Doroty Żołądź-Strzelczyk i Katarzyny Kabacińskiej, które
przedmiotem swych badań uczyniły codzienność dziecięcą na ziemiach polskich od XVI
do XVIII w. Autorki ukazują czytelnikowi świat dzieciństwa, charakteryzując warunki,
miejsca i przestrzeń funkcjonowania dzieci, elementy kultury materialnej związanej
z dziećmi w różnych przedziałach wiekowych i różnych stanach, tworząc tym samym
niezwykle interesujący, barwny i stosunkowo wszechstronny obraz życia najmłodszych
członków społeczeństwa na ziemiach polskich okresu przedrozbiorowego. Warto w tym
miejscu podkreślić, że publikacja stanowi swoistą kontynuację prowadzonych wcześniej
przez Dorotę Żołądź-Strzelczyk badań nad dzieckiem i dzieciństwem doby staropolskiej,
których wyniki zamieszone zostały w pracy Dziecko w dawnej Polsce (Poznań 2002,
2006). W charakteryzowanej pracy cześć prezentowanych wcześniej treści została zna-
162
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK