Strona 1
Wydawca: PRAWNIK
Okręgowa Izba Radców Prawnych
w Lublinie Biuletyn Okręgowej Izby Radców Prawnych
20-607 Lublin
ul. Konrada Wallenroda 2E
w Lublinie
tel. (081) 532-06-95 Nr 3/34/2014
fax (081) 534-44-96
e-mail:
[email protected] W numerze między innymi:
INFORMACJE I KOMUNIKATY
numer konta: 66 1240 2500 1111 Od Dziekana.......................................................................................... 2
0010 0399 5559 w Banku Pekao Badania genetyczne dziedzicznej skłonności do nowotworów............... 5
S.A. IV Odział w Lublinie Karnawałowy Bal Choinkowy................................................................ 7
oraz 51 1050 1953 1000 0023 Z posiedzeń Rady.................................................................................. 8
0708 6344 w ING BANK ŚLĄSKI
Zaproszenie na konferencję wyjazdową w Białowieży......................... 13
O/Lublin
Program szkoleń w I kwartale 2015 roku............................................ 14
Lista osób, które zrealizowały obowiązek szkoleniowy II cyklu szkolenia.....15
Redakcja:
Zapisy na bezpłatne cykliczne szkolenia z zakresu prawniczego
Redaktor Naczelny – Tomasz Woś języka angielskiego oraz prawa karnego i procedury karnej................ 23
Redaktorzy: Arkadiusz Bereza, Nowy Kodeks Etyki Radcy Prawnego................................................... 23
Anna Fermus-Bobowiec, Ewa I Ogólnopolskie Warsztaty Rzeczników Prasowych.............................. 24
Urbanowicz-Jakubiak. III Ogólnopolska Konferencja Sędziów i Rzeczników Dyscyplinarnych..... 26
Komisja Wydawnicza (Rada Bal Radcy Prawnego............................................................................ 28
Programowa): przewodniczący Anna Szkolenie radców prawnych w Kazimierzu Dolnym............................. 28
Fermus-Bobowiec, członkowie: II miejsce drużyny OIRP Lublin w VII Halowym Turnieju Prawników
Arkadiusz Bereza, Mariusz Nowa- w Piłce Nożnej – Mielec 2014.............................................................. 29
chowicz, Ewa Urbanowicz-Jakubiak, Halowe Mistrzostwa Lubelszczyzny Prawników 2014 r. w tenisie
Tomasz Woś. ziemnym............................................................................................. 31
Z życia Klubu Seniora:
* Obchody Święta Niepodległości.................................................. 32
Materiałów niezamówionych Re- * Turnus rehabilitacyjny w Krynicy-Zdroju.................................... 33
dakcja nie zwraca i rezerwuje sobie * Wycieczka do Warszawy............................................................. 34
prawo do skracania, poprawiania * Harmonogram spotkań Klubu Seniora........................................ 36
oraz uzupełniania otrzymanych * Zaproszenie na turniej brydżowy................................................ 38
tekstów, a także dodawania i zmia-
ny tytułów.
WARTO WIEDZIEĆ WIĘCEJ
Jaromir Miaskowski, Piotr Skawiński, Wątpliwości prawne na tle
Druk, łamanie i oprawa: spraw o stwierdzenie nabycia prawa własności nieruchomości
Wydawnictwo Archidiecezji w drodze zasiedzenia.......................................................................... 39
Lubelskiej „Gaudium” Tomasz Woś, Najnowsze zmiany w zasadach odpowiedzialności
20-075 Lublin, ul. Ogrodowa 12 dyscyplinarnej radców prawnych i adwokatów.................................... 45
tel. 81 442 19 19, fax 81 442 19 16 Paweł Witkowski, Przegląd orzecznictwa Sądu Najwyższego............... 54
e-mail:
[email protected] Renata Flis, Przegląd orzecznictwa Naczelnego Sądu
www.gaudium.pl Administracyjnego.............................................................................. 56
Dyżury członków Prezydium Rady
Dziekan Rady – Marek Pawłowski Sekretarz Rady – Anna Fermus-Bobowiec
– wtorek w godz. 800–1000 – poniedziałek w godz. 1400–1600
– piątek w godz. 1300–1500 Rzecznik Dyscyplinarny – Patrycja Kozłowska-Kalisz
Wicedziekan Rady – Sławomir Bartnik – poniedziałek w godz. 930–1100
– poniedziałek w godz. 1400–1600 Rzecznik Funduszu Seniora – Irena Kopiec
– czwartek w godz. 1500–1700 – każdy I piątek miesiąca w godz. 1000–1200
Wicedziekan Rady – Hanna Chabros Skarbnik Rady – Bartosz Gdulewicz
– środa w godz. 1200–1600 – środa w godz. 800–1000
Wicedziekan Rady – Arkadiusz Bereza
– poniedziałek w godz. 1400–1600
Ośrodek Szkoleniowo-Dydaktyczny
Strona 2
Od Dziekana
który od 1 lipca 2015 r. zastąpi aktual-
nie obowiązujące zasady deontologii za-
wodu. Tak długi okres vacatio legis ma na
celu upowszechnienie się nowej regula-
cji. Nowy Kodeks nie wprowadza żadnych
przełomowych zasad wykonywania zawo-
du. Zostały wyeliminowane z niego spra-
wy najbardziej dyskusyjne (wynagrodzenie
kształtowane na zasadzie prowizji za suk-
ces, korzystanie z płatnego pośrednictwa,
zasady przestrzegania tajemnicy zawodo-
wej), wokół których toczyła się debata rów-
nież w środkach masowego przekazu.
Na uwagę zasługuje również te-
mat wywiązywania się radców prawnych
z obowiązku doskonalenia zawodowego
i potwierdzanie tego faktu punktami za
szkolenie. Sąd Najwyższy wydał orzecze-
nie, zgodnie z którym samorząd radcowski
nie może pociągać do odpowiedzialności
S zanowne Koleżanki i Drodzy Koledzy,
Koniec roku skłania do refleksji i pod-
sumowań. Oddając w Wasze ręce grudnio-
dyscyplinarnej prawników nie wykazują-
cych się wymaganym dorobkiem punkto-
wym. To nowy pogląd Sądu Najwyższego,
we wydanie Biuletynu Naszej Izby, chciał- korzystny dla radców prawnych, którzy
bym podzielić się kilkoma refleksjami na wobec Izby nie wylegitymowali się sto-
temat wydarzeń, które na przestrzeni sowną zdobyczą w tym zakresie. Jednakże
ostatnich miesięcy wpłynęły na funkcjo- nie oznacza to, iż samorząd został pozba-
nowanie samorządu radcowskiego. wiony możliwości rozliczania z wykony-
Na szczególną uwagę zasługuje Nad- wania obowiązku doszkalania się. Dlatego
zwyczajny Krajowy Zjazd Radców Praw- powinności tej nie można bagatelizować,
nych, gdyż wydarzenie to miało charakter doskonalenie jest immanentną cechą każ-
ogólnopolski. Impreza odbyła się w listopa- dego wolnego zawodu. Wysiłek i inicjaty-
dzie 2014 r., a jej efektem było uchwalenie wa w tym zakresie oraz pozyskane wia-
nowego Kodeksu Etyki Radców Prawnych, domości wpływają na prestiż zawodu
2 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 3
i poziom prowadzenia spraw w interesie zazwyczaj wczesną jesienią zostało prze-
mocodawców. prowadzone wiosną (maj 2014 r.), a „sta-
Należy także wspomnieć o akcji „Niebie- cjonarne” szkolenie w Kazimierzu Dolnym
ski Parasol”, która odbyła się we wrześniu zostało zorganizowane jesienią (paździer-
2014 r. Mimo, iż miała ona ogólnopolski nik 2014 r.). Wiosenne szkolenie wy-
charakter, to ciężar jej praktycznego wyko- jazdowe zakończyło się powodzeniem
nania spoczął na barkach Okręgowych Izb mimo jednoczesnego przeprowadzania go
Radców Prawnych na terenie kraju. Dar- w dwóch autokarach.
mowe porady prawne były udzielane na Nasza Izba wpisała się w dyskusję śro-
niespotykaną dotychczas skalę. Konsulta- dowiskową związaną z organizacyjnymi
cje prawne odbywały się w bardzo wielu zasadami wykonywania zadań samorządo-
miejscach i cieszyły się niesłabnącym zain- wych. Nie można zapomnieć o wymianie
teresowaniem. Warto więc przywołać licz- doświadczeń między osobami funkcyjny-
by: w akcji udzielania porad wzięło udział mi nie tylko na spotkaniach organizowa-
73 radców prawnych i aplikantów, do któ- nych przez inne izby, ale również Naszą
rych zgłosiło się ponad 500 osób potrze- Izbę, która przy udziale Skarbnika Krajo-
bujących konsultacji. Nie można pominąć wej Izby Radców Prawnych zorganizowała
osób, które podjęły się obowiązków orga- Ogólnopolskie Warsztaty Rzeczników Pra-
nizacyjnych i upowszechniały akcję. Dzia- sowych. Miały one praktyczny charakter.
łania w ramach „Niebieskiego Paraso- W czasie spotkania osoby odpowiedzial-
la” przyniosły pozytywne skutki, dzięki ne za kontakty z mediami i za kształtowa-
nim nawiązano kontakty w radiu i telewi- nie wizerunku każdej z izb miały okazję
zji, umożliwiające zaistnienie w mediach przyswoić sobie wiedzę pochodzącą z tzw.
przedstawicieli naszego zawodu. „kuchni dziennikarskiej”. Doszło także do
Warto nadmienić, że w Okręgowej wymiany doświadczeń związanych z me-
Izbie Radców Prawnych zorganizowano dialną popularyzacją spraw związanych
kilka przedsięwzięć, które być może wpi- z funkcjonowaniem samorządu. Mam na-
szą się na stałe w kalendarz imprez ma- dzieję, że ta impreza będzie miała cha-
jących na celu dbanie o wizerunek radcy rakter cykliczny ku pożytkowi samorządu,
prawnego oraz zapewnią integrację śro- gdyż rzecznicy prasowi są osobami budu-
dowiska zawodowego. jącymi wizerunek zawodu nie tylko w skali
W okresie karnawału, w lutym 2014 r. ogólnopolskiej, a również lokalnej.
odbył się Mikołajkowy Bal dla Dzieci. W im- Prowadzona była akcja porad praw-
prezie wzięło udział około stu młodych osób, nych dla przedsiębiorców oraz działa-
których rodzice są członkami samorządu. nia upowszechniające naukę o prawie dla
Prowadzone były także szkolenia. uczniów szkół publicznych.
Zmianą w tym zakresie było to, iż auto- Odbył się Bal Radcy Prawnego, którego
karowe szkolenie wyjazdowe odbywane gośćmi byli m.in. Dariusz Sałajewski, Pre-
INFORMACJE I KOMUNIKATY 3
Strona 4
zes Krajowej Izby Radców Prawnych oraz Państwo informacje w niniejszym nume-
Andrzej Kalwas, były Minister Sprawiedli- rze Prawnika.
wości i zarazem były Prezes KIRP. Natomiast z okazji nadchodzących
Chciałbym podziękować osobom, dzię- Świąt Bożego Narodzenia życzę Koleżan-
ki którym zaprezentowane wyżej impre- kom i Kolegom pomyślności, wypoczyn-
zy i wydarzenia organizowane przez Radę ku oraz spokoju. Wierzę, że ten niezwykły
Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lu- okres spędzony w gronie rodziny i osób
blinie mogły się odbyć. Praca wielu osób najbliższych sprzyja rozwojowi ducho-
rozwija samorząd, integruje społeczność wemu.
i zapewnia tytułowi radcy prawnego na- Na Nowy Rok 2015 proszę przyjąć ży-
leżytą oprawę. To dzięki społecznej pra- czenia zdrowia, siły i wytrwałości w dąże-
cy radców prawnych, kosztem ich czasu niu do realizacji marzeń i ich spełniania
i energii nowe aktywności mogły się urze- oraz otaczania się osobami życzliwymi.
czywistnić.
Marek Pawłowski
Mam nadzieję, że w nadchodzącym Dziekan Rady OIRP w Lublinie
roku będę mógł wpisać do kalendarza
nowe wydarzenia, o jednym z nich znajdą
4 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 5
Badania genetyczne dziedzicznej
skłonności do nowotworów
K oleżanki i Koledzy,
Chciałbym zainteresować Koleżan-
ki i Kolegów, odbywającą się pod honoro-
• konsultacji genetycznej ze specjali-
stą w dniu badania (w oparciu o wy-
pełnioną ankietę, którą zabieramy
wym patronatem Prezesa Krajowej Izby ze sobą na badanie),
Radców Prawnych, akcją MOLEKULAR- • laboratoryjnej izolacji DNA i anali-
NYCH BADAŃ GENETYCZNYCH. Fun- zie molekularnej,
dacja Zmiany Społecznej „Studiumplus” • opisie wyników wraz z indywidual-
oraz NZOZ Pracownia Genetyki Nowo- nymi wskazaniami dla pacjenta,
tworów w Toruniu podjęły się, we współ- • wysyłce wyników i wskazań na ad-
pracy z Okręgową Izbą Radców Prawnych res wskazany w dokumentacji ba-
w Lublinie, realizacji programu profilak- dania.
tyki prozdrowotnej przygotowanego spe- Należy podkreślić, że w akcji tej nie
cjalnie dla członków samorządu radców chodzi o stwierdzenie, czy ktoś jest cho-
prawnych, pełnoletnich członków ich ro- ry na raka lecz o działania w ramach sze-
dzin i bliskich. roko pojętej profilaktyki prozdrowotnej –
Badania będą obejmowały: zapobiegawczej. Celem takich badań jest
1. badanie genów w celu stwierdzenia przede wszystkim wykrycie ewentualnej
lub wykluczenia zwiększonych predys- mutacji genowej zwiększającej dziedzicz-
pozycji do występowania chorób no- ną skłonność do nowotworów (rak prze-
wotworowych, wodowy piersi, jelita grubego, płuc, jaj-
2. badanie genu kodującego białko, odpo- nika, prostaty, brodawkowy rak tarczycy).
wiedzialnego za transport serotoniny – Osoby spełniające określone przez Naro-
substancji związanej z dobrym nastro- dowy Fundusz Zdrowia kryteria i posiada-
jem i aktywnością. jące skierowanie będą mogły skorzystać
Procedura badania genetycznego z częściowego dofinansowania udziału
w dniu akcji profilaktycznej będzie prze- w badaniach.
biegała następująco: Dodatkowo warto wskazać, że podob-
• wypełnienie ankiety przez osobę ne badania miały już miejsce w dużej czę-
poddającą się badaniu, ści Izb i cieszyły się dużym zainteresowa-
• pobraniu metodą próżniową nie- niem.
wielkiej ilości krwi (zgodnie ze stan- Ponosząc część kosztów związanych
dardami medycznymi), z organizacyjnym przygotowaniem badań
INFORMACJE I KOMUNIKATY 5
Strona 6
nasza Izba, udostępnia również lokal na cych się wątpliwości zostaną zorganizo-
pobrania prób do badań w dniu 19 lute- wane dyżury informacyjne – telefoniczne,
go 2014 r. o terminach których poinformuję w sto-
Z odpowiednim wyprzedzeniem zosta- sownym czasie.
ną przesłane drogą pocztową do wszyst- Zapraszam Państwa do udziału w tej
kich radców prawnych i aplikantów cennej dla profilaktyki zdrowotnej inicja-
radcowskich OIRP w Lublinie pisma za- tywie, wspomagającej ochronę zdrowia –
wierające szczegółową informację oraz naszego i naszych bliskich.
zaproszenie do uczestnictwa w badaniach.
Magdalena Rzedzicka
Informacje te będzie można również Radca prawny, koordynator badań
znaleźć na naszej stronie internetowej.
W celu wyjaśnienia wszelkich nasuwają-
6 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 7
Koleżanki i Koledzy,
Rada Okręgowej Izby Radców Praw-
nych w Lublinie ma przyjemność zaprosić
Państwa Pociechy na
Karnawałowy
Bal Choinkowy
Bal odbędzie się 24 stycznia 2015 r.
w godzinach 12.00–15.00 w Ośrodku
Szkolno-Dydaktycznym OIRP w Lublinie
przy ul. Konrada Wallenroda 4 C.
W ramach Karnawałowego Balu Cho-
inkowego przewidziana jest wizyta Świę-
tego Mikołaja, poczęstunek – niespodzian-
ka i świąteczne paczki dla wszystkich
Milusińskich. Jak na Bal przystało nie
zabraknie tańców i zabawy w bajkowym
towarzystwie bohaterów naszych dzie-
ci. Gwarantujemy niepowtarzalną zaba-
wę, wspaniałą atmosferę i niezapomnia-
ne wrażenia.
Zgłoszeń należy dokonywać w siedzi-
bie Okręgowej Izby Radców Prawnych
w Lublinie ul. Konrada Wallenroda 2E
w terminie do dnia 31 grudnia 2014 r. na
załączonym formularzu, wraz z wniesie-
niem wpisowego w wysokości 10 zł.
Redakcja
INFORMACJE I KOMUNIKATY 7
Strona 8
Z posiedzeń Rady
W dniu 15 września 2014 r. odbyło
się IX posiedzenie Rady Okręgowej
Izby Radców Prawnych w Lublinie IX Ka-
radcy prawnego, a Rada podjęła stosowną
uchwałę zgodnie z wnioskiem.
Z kolei Dziekan Rady poinformował ze-
dencji. branych o śmierci radcy prawnego Wie-
Dziekan Rady Marek Pawłowski otwo- sława Iwaniuka, a obecni uczcili pamięć
rzył posiedzenie i powitał wszystkich Zmarłego minutą ciszy. Następnie Rada
zgromadzonych, zapoznając ich z porząd- dokonała skreślenia z urzędu Zmarłego
kiem obrad. Kolegi z listy radców prawnych.
Wicedziekan Rady Sławomir Bart- Rada skreśliła także z listy radców
nik przedstawił wniosek o przeniesienie prawnych trzech radców prawnych na ich
wpisu radcy prawnego Pana Przemysła- wniosek, tj.: Panią Teresę Pietrow, Pana
wa Gorzko z listy radców prawnych pro- Wojciecha Rapa i Pana Grzegorza Skórę.
wadzonej przez Radę Okręgowej Izby Natomiast, w związku z przeniesie-
Radców Prawnych w Krakowie na listę niem wpisu Pani Magdaleny Wereszczak
radców prawnych prowadzoną przez Radę na listę radców prawnych prowadzoną
Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lu- przez Radę Okręgowej Izby Radców Praw-
blinie, a Rada podjęła stosowną uchwałę nych w Gdańsku, Rada podjęła stosowną
w tym zakresie. uchwałę w sprawie usunięcia wpisu z listy
Następnie Wicedziekan Rady Sławomir prowadzonej przez tutejszą Radę.
Bartnik przedstawił wnioski o zawiesze- W ramach kolejnego punktu porząd-
nie prawa do wykonywania zawodu rad- ku obrad Wicedziekan Sławomir Bartnik
cy prawnego w związku z zatrudnieniem poinformował, iż nadal pozostaje grupa
w organach wymiaru sprawiedliwości: radców prawnych, która nie uiszcza skła-
Pana Michała Badowskiego, Pana Marcina dek członkowskich przez okres dłuższy niż
Bąbasia, Pani Barbary Bożek, Pani Domi- rok, a w związku z powyższym zachodzi
niki Karasek-Raczyńskiej, Pani Kingi Ma- wobec nich przesłanka wszczęcia z urzędu
reckiej-Burdzanowskiej oraz Pana Grze- postępowania dotyczącego skreślenia z li-
gorza Szczygielskiego. Rada natomiast sty radców prawnych.
podjęła sześć uchwał o zawieszeniu. Po dyskusji, Rada jednogłośnie podjęła
W ramach kolejnego punktu porządku stosowne uchwały w tym zakresie.
obrad Wicedziekan Sławomir Bartnik przed- Następnie Wicedziekan Hanna Chabros
stawił wniosek Pani Agnieszki Piasecznej omówiła zasady przedłożonego członkom
o stwierdzenie wygaśnięcia uchwały o za- Rady projektu uchwały w sprawie zasad
wieszeniu prawa do wykonywania zawodu wyznaczania radców prawnych do prowa-
8 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 9
dzenia spraw z urzędu, a Rada podjęła sto- ***
sowną uchwałę, zgodnie z rekomendacją
W dniu 3 listopada 2014 r. odbyło się
Wicedziekan. Z kolei Dziekan przedstawił
X posiedzenie Rady Okręgowej Izby Rad-
zawiadomienia Rzecznika Dyscyplinarnego
ców Prawnych w Lublinie IX Kadencji.
o pięciu przypadkach wszczęcia dochodze-
Dziekan Rady Marek Pawłowski otwo-
nia w sprawie ze skargi na postępowanie
rzył posiedzenie i powitał wszystkich
radcy prawnego, o pięciu przypadkach od-
zgromadzonych, zapoznając zebranych
mowy wszczęcia dochodzenia oraz o dwóch
z porządkiem obrad.
przypadkach umorzenia dochodzenia.
Następnie Wicedziekan Rady Sławomir
W grupie spraw wniesionych przez
Bartnik przedstawił wnioski o wpis na li-
Skarbnika Rada podjęła trzy uchwały
stę radców prawnych: Pani Dominiki Ro-
w sprawie umorzenia zaległych składek
kosz-Kłos – na podstawie art. 24 ust. 1 i 2
ze względu na trudną sytuację materialną
ustawy o radcach prawnych, Pana Jaro-
lub zdrowotną.
sława Stalęgi – na podstawie art. 24 ust.
Natomiast wśród spraw związanych
1 i 2 ustawy o radcach prawnych, Pani Ju-
z aplikacją radcowską i jej organizacją
styny Baran – na podstawie art. 24 ust. 1
Rada zmieniła patrona jednemu aplikan-
pkt 1-5 w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy
towi oraz powołała kolejnego zastępcę
o radcach prawnych oraz Pani Moniki Lej-
kierownika szkolenia w osobie Koleżanki
cyk – na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1-5
Anny Łacek-Sękowskiej.
w zw. z art. 25 ust. 1 pkt 5 ustawy o rad-
Na zakończenie obrad w tzw. sprawach
cach prawnych. W związku z powyższym,
różnych, Rada podjęła trzy uchwały od-
Rada podjęła uchwały o wpisie ww. osób
nośnie umorzenia postępowania w spra-
na listę radców prawnych.
wie wpisu na listę radców prawnych oraz
W ramach kolejnego punktu porząd-
na wniosek Dziekana dokonała zreorga-
ku Wicedziekan Rady Sławomir Bartnik
nizowania składu Komisji Wydawniczej
zawnioskował o umorzenie wszczętego
stanowiącej radę programową biuletynu
postępowania w sprawie skreślenia z li-
„Prawnik”, nadając jej następujący skład:
sty radców prawnych z powodu całkowi-
przewodniczący Anna Fermus-Bobowiec,
tej lub częściowej spłaty zaległych składek
członkowie: Arkadiusz Bereza, Mariusz
lub umorzenia zaległych składek w trak-
Nowachowicz, Ewa Urbanowicz-Jakubiak
cie toczącego się postępowania, w stosun-
i Tomasz Woś. Następnie Dziekan omówił
ku do szesnastu radców prawnych, a Rada
założenia i planowany przebieg tegorocz-
podjęła w tym zakresie stosowne uchwały.
nej akcji „Niebieski Parasol” w tut. Izbie.
Następnie, także Wicedziekan Sławomir
Poinformował także, iż zamierza w przy-
Bartnik przedstawił wniosek Pana Mirosła-
szłym roku uruchomić szkolenia zamiej-
wa Bilskiego o zawieszenie prawa do wyko-
scowe dla radców prawnych w Chełmie,
nywania zawodu radcy prawnego w związ-
Zamościu i Białej Podlaskiej.
ku z wykonywaniem przez niego zawodu
INFORMACJE I KOMUNIKATY 9
Strona 10
notariusza, a Rada podjęła uchwałę o za- 1. Adamczyk Ewelina
wieszeniu. 2. Anasiewicz-Wilk Ewa
Kolejny punkt porządku obrad obejmo- 3. Andrzejewicz Marcin
wał natomiast podjęcie uchwały w spra- 4. Antyborzec Rafał
wie stwierdzenia wygaśnięcia uchwały 5. Balawender Magdalena
w przedmiocie zawieszenia prawa do wy- 6. Bańkowski Łukasz
konywania zawodu radcy prawnego w od- 7. Bara Damian
niesieniu do Pana Artura Kinacha. 8. Barton Michał
Rada podjęła także uchwałę w spra- 9. Bednarczyk Jacek
wie umorzenia postępowania o wpis na li- 10. Bielak Mirosław
stę radców prawnych w związku z cofnię- 11. Boba Marlena
ciem złożonego wniosku o wpis, a także 12. Bork Grzegorz
dokonała skreślenia dwóch zmarłych rad- 13. Brzezińska Sylwia
ców prawnych z listy radców prowadzonej 14. Caban Patrycja
przez tutejszą Radę. Wszyscy obecni na- 15. Chajnowska-Bura Aneta
tomiast uczcili pamięć Zmarłych Kolegów 16. Cieślik Adriana
– Wincentego Wilkosa oraz Jana Sieka mi- 17. Cużytek Agnieszka
nutą ciszy. 18. Czapski Damian
Z listy radców prawnych, w związku 19. Czerwonka Anna
ze złożeniem w tym zakresie stosowne- 20. Danielak Krzysztof
go wniosku, zostały skreślone także Pani 21. Dawidziak Marta
Grażyna Lewicka i Pani Katarzyna Obara. 22. Dębski Michał
W grupie spraw wniesionych przez 23. Domagała Marcin
Skarbnika Rada umorzyła zaległe składki 24. Dubejko Arkadiusz
dwóm radcom prawnym znajdującym się 25. Dyś Michał
w trudnej sytuacji materialnej, odmówi- 26. Dziadko Karol
ła umorzenia jednemu radcy prawnemu 27. Garbacka Olga
ze względu na brak ku temu podstaw oraz 28. Gębka Ewa
podjęła uchwałę w sprawie dofinansowa- 29. Ginszt Jakub
nia tegorocznego Balu Radcy Prawnego. 30. Gol Justyna
Z kolei w ramach spraw związanych 31. Golec-Grzymek Aleksandra
z aplikacją radcowską i jej organizacją 32. Graboś Justyna
Rada skreśliła dwie osoby z listy aplikan- 33. Gregorczyk Agnieszka
tów radcowskich oraz dokonała wpisu na- 34. Grelak Renata
stępujących osób na listę aplikantów rad- 35. Grzyb Sylwia
cowskich, które uzyskały pozytywny wynik 36. Grzywacz Małgorzata
z egzaminów wstępnych: 37. Hordejuk Marcelina
38. Jakubowska Paulina
10 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 11
39. Jaremek Michał 77. Pytka Wioletta
40. Jaroszek-Grzegórska Aneta 78. Rabińska Ewelina
41. Jędrejek Marcin 79. Rojczyk Marcin
42. Karpeta Bartosz 80. Rokita Justyna
43. Kidyba Paweł 81. Rzeszutek Łukasz
44. Kliczka Magdalena 82. Sankowski Karol
45. Klocek Marcel 83. Sawicka Joanna
46. Kołodziej Marcin 84. Seroka Krzysztof
47. Kołtun Dorota 85. Sierociuk Joanna
48. Kot Marcin 86. Siwek Katarzyna
49. Kotwis-Szymańska Katarzyna 87. Sławińska Dorota
50. Kowalczyk Joanna 88. Sowa Tomasz
51. Kowalik Beata 89. Stefaniuk Weronika
52. Krzyżanowska Beata 90. Stopa Radosław
53. Książek Mariusz 91. Szabat Aleksandra
54. Ksokowski Julian 92. Szkałuba Justyna
55. Kurzyp Sylwia 93. Szolnoki Sebastian
56. Leńczuk Marcin 94. Szostakiewicz Iwona
57. Lewczuk Maciej 95. Świeca Anna
58. Lorek Kamil 96. Święs Natalia
59. Łysakowski Patryk 97. Tarasiuk Agata
60. Magda Piotr 98. Tchórzewski Andrzej
61. Majdańska Justyna 99. Tokarski Maciej
62. Majdański Paweł 100. Trojanowski Kamil
63. Markiewicz Łukasz 101. Tybulczyk Katarzyna
64. Mitrut-Mełgieś Magdalena 102. Wierzchowski Michał
65. Najda Piotr 103. Wiliński Michał
66. Nowakowski Krzysztof 104. Wilk Urszula
67. Omes Aneta 105. Wojnar Magdalena
68. Osidacz Natalia 106. Wojtysiak Sylwia
69. Pachuta Mariusz 107. Wróblewska Anna
70. Pawłowska Ewa 108. Wysłocki Paweł
71. Pcion Andrzej 109. Zabawa Maciej
72. Piotrowska Agata 110. Zaleski Łukasz
73. Podgórski Michał 111. Zalewska Beata
74. Polański Krzysztof 112. Zalewski Bartosz
75. Poliszuk Łukasz 113. Zawół Iwona
76. Prusak Kamil
INFORMACJE I KOMUNIKATY 11
Strona 12
Następnie Wicedziekan Arkadiusz Bere- Dziekan poinformował także, iż w dniu
za przedstawił projekt i założenia uchwa- 14 listopada br. w Lublinie odbędzie się
ły w sprawie ustalenia zasad i wysoko- szkolenie dla rzeczników prasowych okrę-
ści wynagrodzenia ryczałtowego radców gowych izb pt. „Doskonalenie umiejętności
prawnych pełniących w samorządzie rad- kontaktu rzeczników prasowych z media-
cowskim funkcję patrona, a Rada podjęła mi oraz wymiana doświadczeń rzeczników
stosowną uchwałę w tym zakresie. prasowych”. Będzie to szkolenie, w któ-
Na zakończenie obrad Dziekan przed- rym mogą uczestniczyć także inni radcy
stawił zawiadomienia Rzecznika Dyscypli- prawni i otrzymać za nie punkty szkolenio-
narnego o dwóch przypadkach skierowa- we. Wszystkich zainteresowanych poprosił
nia do Okręgowego Sądu Dyscyplinarnego o zgłaszanie się do Rzecznika Prasowego
wniosków o wszczęcie postępowania dys- naszej Izby, Ewy Urbanowicz-Jakubiak.
cyplinarnego przeciwko radcy prawnemu, Następnie Dziekan zamknął obrady
o trzech odmowach wszczęcia dochodze- i podziękował wszystkim za przybycie.
nia oraz o jednym wszczęciu dochodzenia
Redakcja
na postępowanie radcy prawnego.
12 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 13
Okręgowa Lublin, dnia 24 listopada 2014 r.
Izba Radców Prawnych
w Lublinie
Pan(i)
Wojewoda, Marszałek, Starosta,
Prezydent, Burmistrz, Wójt,
Prezes, Dyrektor, Właściciel.
Okręgowa Izba Radców Prawnych w Lublinie wspólnie z Okręgową Izbą Radców
Prawnych w Białymstoku uprzejmie zaprasza do uczestnictwa w konferencji wyjazdo-
wej organizowanej dla radców prawnych w Białowieży „Hotel Białowieski” w terminie
od 19 do 21 lutego 2015 r.
Program konferencji:
1. Ochrona dóbr osobistych ze szczególnym uwzględnieniem roszczeń majątkowych
wynikających z ich naruszenia w świetle Konstytucji, prawa międzynarodowego
i kodeksu cywilnego
Wykładowca: Piotr Jakubiec – Sędzia Sądu Okręgowego w Lublinie
2. Kontradyktoryjność i uprawnienia procesowe stron a swoboda sędziowska
Wykładowca: Piotr Jakubiec – Sędzia Sądu Okręgowego w Lublinie
3. Pozew o zasądzenie wynagrodzenia przyjmującego zamówienie w praktyce pełno-
mocnika procesowego (umowa o dzieło)
Wykładowca: Artur Żuk – Prezes Sądu Rejonowego Lublin-Wschód w Lublinie z sie-
dzibą w Świdniku
Odpłatność od osoby 450,00 zł.
Izba zapewnia dowóz uczestników konferencji z Lublina do Białowieży i z powrotem.
Zgłoszenia wraz z wpłatami przyjmowane będą do dnia 20 stycznia 2015 r. Wpłaty na-
leży dokonać przelewem na konto w Banku PEKAO SA 66 1240 2500 1111 0010 0399
5559.
Liczba miejsc ograniczona. W pierwszej kolejności zostaną zakwalifikowane osoby,
które nie zalegają z płatnościami składek członkowskich.
Szczegółowy program konferencji prześlemy osobom zakwalifikowanym.
Z poważaniem
Marek Pawłowski
Dziekan Rady OIRP w Lublinie
INFORMACJE I KOMUNIKATY 13
Strona 14
............................................. ...........................................
pieczęć nagłówkowa miejscowość, data
Okręgowa Izba Radców Prawnych
ul. Konrada Wallenroda 2E
20-607 Lublin
Zgłaszamy udział radcy prawnego . .......................................................................
zamieszkałego ............................................................................................................
w konferencji organizowanej przez Okręgową Izbę Radców Prawnych w Lublinie
wspólnie z Okręgową Izbą Radców Prawnych w Białymstoku – w Białowieży w dniach
19-21 luty 2015 r.
Jednocześnie przelewamy kwotę 450,00 zł na konto Okręgowej Izby Radców Praw-
nych w Lublinie w Banku Pekao SA 66 1240 2500 1111 0010 0399 5559.
W celu wystawienia faktury VAT niezbędne jest podanie przy zgłoszeniu udziału
w szkoleniu następujących danych:
– dokładną nazwę firmy .............................................................................................
– dokładnego adresu firmy . .......................................................................................
– NIP ..........................................................................................................................
.......................................................
Pracodawca
14 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 15
Koleżanki i Koledzy
W ramach ustawowego obowiązku doskonalenia zawodowego, uprzejmie zapraszam
do udziału w jednodniowych szkoleniach realizowanych w I kwartale 2015 r.
I szkolenie
Odpowiedzialność małżonka dłużnika za zobowiązania
w świetle prawa materialnego i procesowego
Wykładowca: prof. dr hab. Andrzej Jakubecki – UMCS w Lublinie
Termin: 12 stycznia 2015 r., godz. 900–1400
II szkolenie
Najczęstsze problemy związane z nową regulacją kpc (art. 207 i 217)
i ze sprawami cywilnymi (art. 446 § 4 kc i 481 kc)
Wykładowca: sędzia Sądu Apelacyjnego w Lublinie – Danuta Mietlicka
Termin: 19 stycznia 2015 r., godz. 900–1400
III szkolenie
Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych
Wykładowca: sędzia WSA w Lublinie – Jacek Czaja
Termin: 26 stycznia 2015 r., godz. 900–1400
IV szkolenie
Zmiany podatkowe i ich wpływ na działalność gospodarczą
Wykładowca: radca prawny – Grażyna Czerwińska
Termin: 2 lutego 2015 r., godz. 900–1400
V szkolenie
Udział obrońcy w postępowaniu karnym wykonawczym (c.d.)
i w postępowaniu pierwszoinstancyjnym
Wykładowca: sędzia Sądu Rejonowego Lublin-Zachód w Lublinie – Marcin Mietlicki
Termin: 9 lutego 2015 r., godz. 900–1400
VI szkolenie
Postępowanie odwoławcze po nowelizacji kpk
Wykładowca: zastępca prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w Lublinie
– Jerzy Krawczuk
Termin: 2 marca 2015 r., godz. 900–1130
INFORMACJE I KOMUNIKATY 15
Strona 16
Część II wykładu
Prawnopodatkowe konsekwencje związane z obrotem i posiadaniem nieruchomości
Wykładowca: radca prawny – Jacek Leńczuk
Termin: 2 marca 2015 r., godz. 1140–1410
VII szkolenie
Postępowanie odwoławcze po nowelizacji kpk – c.d. wykładu z 2 marca 2015 r.
Wykładowca: zastępca prokuratora Prokuratury Apelacyjnej w Lublinie
– Jerzy Krawczuk
Termin: 9 marca 2015 r., godz. 900–1130
Część II wykładu
Prawnopodatkowe konsekwencje związane z obrotem i posiadaniem nieruchomości –
c.d. wykładu z 2 marca 2015 r.
Wykładowca: radca prawny – Jacek Leńczuk
Termin: 9 marca 2015 r., godz. 1140–1410
VIII szkolenie
Odpowiedzialność cywilna i karna za szkodę medyczną
Wykładowcy: sędzia Sądu Okręgowego w Lublinie – Piotr Jakubiec
i sędzia Sądu Okręgowego w Lublinie – Marek Siwek
Termin: 16 marca 2015 r., godz. 900–1400
IX szkolenie
Czynności obrońcy w karnym postępowaniu przygotowawczym
Wykładowca: prokurator Prokuratury Rejonowej w Lublinie – Małgorzata Duszyńska
Termin: 23 marca 2015 r., godz. 900–1400
Szkolenia odbywać się będą w sali konferencyjnej OIRP Lublin
przy ul. Konrada Wallenroda 2E.
Zgłoszenia telefoniczne lub e-mailowe na poszczególne szkolenia prosimy kierować
do Biura OIRP najpóźniej na 7 dni przed wykładem.
Dodatkowo organizowane będą w I kwartale 2015 r.
szkolenia w następujących rejonach:
Zamość
Temat: Zmiany podatkowe i ich wpływ na działalność gospodarczą
Wykładowca: radca prawny – Grażyna Czerwińska
Termin: 4 marca 2015 r. godz. 1200–1500
Miejsce: Delegatura Urzędu Wojewódzkiego w Zamościu
16 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 17
Chełm
Temat: Prawnopodatkowe konsekwencje związane z obrotem
i posiadaniem nieruchomości
Wykładowca: radca prawny – Jacek Leńczuk
Termin: 11 marca 2015 r. godz. 1200–1500
Miejsce: Samorządowe Kolegium Odwoławcze Plac Niepodległości 1
– III piętro sala rozpraw
Biała Podlaska
Temat: Zmiany podatkowe i ich wpływ na działalność gospodarczą
Wykładowca: radca prawny – Grażyna Czerwińska
Termin: 18 marca 2015 r. godz. 1030–1430
Miejsce: Samorządowe Kolegium Odwoławcze Biała Podlaska,
ul. Brzeska 41 sala rozpraw nr 437
Z koleżeńskim pozdrowieniem
Jolanta Piekarczyk
Koordynator ds. Szkoleń
INFORMACJE I KOMUNIKATY 17
Strona 18
Lista osób, które zrealizowały obowiązek
szkoleniowy II cyklu szkolenia
Abram Anna, Abramek Ewa, Adamczuk Urszula, Adamczyk Damian, Adamiak Ju-
A styna, Adamiec Zbigniew, Adamski Krzysztof, Adamski Marek, Agres Paweł, Albiń-
ski Witold, Antos Anna, Arciszewski Tadeusz, Aurzecki Tomasz,
Babkiewicz Apolonia, Babkiewicz Małgorzata, Babkiewicz Adam, Baćmaga Anna,
Bałaban Piotr, Banach Piotr, Banderska Ewa, Bańka Tomasz, Bańka Michał, Bańkow-
ski Łukasz, Baran Arkadiusz, Baranowska Lidia, Barcicki Marek, Bargenda Iwona,
Baron Dorota, Barszcz Tomasz, Bartnik Sławomir, Bartnik Marcin, Bartoszek Ża-
neta, Batalia Jakub, Batkowski Eugeniusz, Batkowski Szymon, Batorski Krzysztof,
Bągard Wiesława, Bebel Agnieszka, Bednarczyk Mariola, Bereza Arkadiusz, Bereza
Sławomir, Bereza-Firek Edyta, Bernat Aneta, Białoch Włodzimierz, Bielak-Podkówka
B
Maria, Bielecka Bożena, Bielecka Marzena, Bielewski Marcin, Bielińska Ewa, Bie-
liszczuk Rozalia, Bielka Magdalena, Bieżyca Bożenna, Bigos Robert, Bijata Łukasz,
Bijata Michał, Bilkiewicz-Bańka Bożena, Biskup Roman, Blicharz Mariusz, Blicharz
Anna, Bloch Leszek, Błasik Elżbieta, Błaszczak Marek, Błaszczak Tomasz, Błaszczuk
Teresa, Błaszczuk Teresa, Błaszczuk Małgorzata, Bochenek Alina, Bodio Joanna, Bo-
gusz Piotr, Boguta Grażyna, Bończoszek Przemysław, Borek Anna, Borowiecki Mi-
łosz, Borsukiewicz Zbigniew, Borsukiewicz Jacek, Boryc Wojciech, Borzęcka Anna,
Bretsznajder Magdalena, Brodowska-Wrona Ewelina, Bronisz Joanna, Bryłowska
Urszula, Bryłowski Przemysław, Brzeziński Piotr, Bubiło Jarosław, Buchoska Urszu-
B
la, Buczkowska Urszula, Buczyński Marcin, Budzyń Helena, Bukowski Jerzy, Burda
Piotr, Burek-Wawrzyniak Justyna, Burska-Grudzień Anna, Bury Łukasz,
Cabanek Rafał, Cąkała Anna, Celińska Krystyna, Celińska-Banaszek Anna, Chabros
Hanna, Chabros Mariusz, Chałupczak Grzegorz, Chilimoniuk Mariusz, Chmiel Zbi-
gniew, Chmiel Alicja, Chmiel Ewa, Chmiel Anna, Chmiel Wojciech, Chmielewska
Barbara Teresa, Chmielewska Barbara, Chodkiewicz Katarzyna, Chodkowska-Mitura
Paulina, Chojnacki Piotr, Chomicka Krystyna, Chruściel Paweł, Chrząstek Mirosława,
C Chudek Anna, Chustecka-Drabik Ewa, Ciastoch Marzena, Cichosz-Pastucha Mał-
gorzata, Ciechańska Magdalena, Ciechański Ryszard, Ciećko Czesława, Ciesielski
Radosław, Cieślak Beata, Cieślukowska Anna, Cioch Jakub, Cioch Paweł, Cioch Bar-
bara, Cioczek Sławomir, Cudnoch Arkadiusz, Cwajna Agnieszka, Czaińska Anna,
Czaja Jan, Czapla Tomasz, Czapla Magdalena, Czerniak Kamila, Czerwińska Graży-
na, Czerwonka Michał, Czochra Zbigniew, Czubacka-Pędzisz Angelika,
Daniluk-Jarmoniuk Anna, Daszczuk Agnieszka, Dąbek Małgorzata, Dąbska Maria, Dec
Magdalena, Delekta Michał, Demczuk Maria, Denkowska-Cudnoch Karolina, Denys
Piotr, Derwisz Dominik, Derwisz Arkadiusz, Dębowczyk Teresa, Domański Roman,
Drobek Małgorzata, Drozd Monika, Dryk Waldemar, Drzazga Dorota, Dubiel Zbigniew,
D
Dubiel Andrzej, Dubiel Barbara, Dudek Jowita, Dudzic Ryszard, Dudzik Jarosław,
Dumkiewicz Małgorzata, Duszyńska-Budyn Grażyna, Duszyński Marek, Dworzycka-
-Gołębiowska Kaja, Dytry Paweł, Dziewiela Aneta, Dzioba Marianna, Dziobal Michał,
Dziubińska Danuta, Dziubiński Marek, Dziurdzińska Jolanta, Dziwisińska Ewa,
18 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Strona 19
E Edeński Jarosław, Ejsmond-Zając Halina,
Fałdyga Piotr, Fałkowska Katarzyna, Fałkowski Łukasz, Fermus-Bobowiec Anna,
Filant Krzysztof, Filipczuk Jarosław, Filipek Katarzyna, Filipek-Kraczek Zofia, Fita
F
Tadeusz, Flis Andrzej, Flis-Szałkowska Agnieszka, Franczak Stanisław, Franus-Wy-
rwich Beata, Frąk-Biała Ewa, Furgał Tomasz, Furmanik Andrzej,
Gajewski Władysław, Gala-Walocha Maria, Galewska-Żuk Ewelina, Gardynik Prze-
mysław, Gawłowska Izabela, Gawrylak Marek, Gągoł-Anasiewicz Barbara, Gdule-
wicz Bartosz, Gil Arkadiusz, Giziński Paweł, Gładysz Jolanta, Gładysz Grzegorz,
Głażewska Małgorzata, Głowacka-Michalak Alicja, Głowacki Jakub, Głowala Joan-
na, Głuszak Michał, Gnutek-Jedenak Magdalena, Godlewska Izabella, Golema Ka-
mil, Gołąb Marek, Gołoś Beata, Gorgol Andrzej, Gorgol Ernest, Gorycka Magdalena,
Gorzel Artur, Gorzko Przemysław, Gorzkowska Renata, Gotner Leszek, Górna Mał-
G
gorzata, Górny Leszek, Górska Teresa, Górski Wiesław, Górski Daniel, Grabarczyk
Mariusz, Grabek Daniel, Grabek Tomasz, Grabowska-Zając Katarzyna, Granat Anna,
Granicka Anna, Granicki Artur, Grądkowska Krystyna, Gregorowicz Miłosz, Grodz-
ka Bożenna, Gruchalska Anna, Gryciuk Adam, Grzechnik Aleksandra, Grzechnik
Dariusz, Grzesiak-Pawęska Urszula, Grzęda Mariusz, Grzyb Jan, Grzyb Anna, Grzy-
wacz Iwona, Gulewska Aleksandra, Gułaś-Mech Dorota, Gustaw Maria, Guściora
Anna, Guzewicz-Siewak Katarzyna,
Hałaczkiewicz Stanisław, Hałas Radosław, Harańczyk Piotr, Herbet Andrzej, Hołow-
H
nia Marcin, Hołubowicz Bogdan, Hołubowicz Irena,
I Ignatiuk Zofia, Iracka Kalina, Izdebska Magdalena,
Jach Dominik, Jaeschke Konrad, Jagiełło Iwona, Jakubas Sławomir, Jakubowska-Ryb-
czyńska Anna, Jałowiec Arkadiusz, Janiak Maria, Janiga Andrzej, Janusz Maria, Jare-
mek Łukasz, Jargiełło Michał, Jargiełło Beata, Jaroć Lucyna, Jarota Agnieszka, Jaru-
J ga Michał, Jarus Ewa, Jasińska-Haras Justyna, Jasiński Wiesław, Jastrząb Zbigniew,
Jaszczuk Jolanta, Jaworska Ewa, Jaworska Barbara, Jedenak Aleksander, Jeleń Jolan-
ta, Jencz Bartosz, Jeżyńska Beata, Jędrejek Marta, Jurczyk Łukasz, Jurko-Siembida
Katarzyna, Jurkowska Halina, Jusińska Agnieszka, Just-Rabiniak Małgorzata,
Kabas Jolanta, Kabas Zbigniew, Kaczkowska Bożena, Kaczmarek-Hoffmann Mariola,
Kaczor Edward, Kalandyk Zbigniew, Kalbarczyk Piotr, Kalinowski Adam, Kalinowski
Marek, Kalisz Jadwiga, Kalisz Władysław, Kamińska Maria, Kamińska Elżbieta, Kamiń-
ska Janina, Kamińska Jolanta, Kanikowska Grażyna, Kanikowski Łukasz, Kaniowski
Piotr, Kapica Halina, Kaproń Elżbieta, Karchut Maria, Karczmarczyk Dominika, Karcz-
marczyk Anna, Karol Maria, Karpierz Szymon, Karwat Michał, Kasprzak Małgorzata,
Kawerska Joanna, Kaźmierska Katarzyna, Kędra Kamil, Kędracka-Kręt Małgorzata,
Kędziora Krzysztof, Kępa Monika, Kiciak Anna, Kielasińska Magdalena, Kinach Ar-
K tur, Kiszka Eugeniusz, Kiszka Tomasz, Kiwała Piotr, Kiwała Beata, Klech Katarzyna,
Klein-Szocińska Teresa, Klimkiewicz Artur, Klimuszko Aleksandra, Kłos-Turkiewicz
Wioletta, Kmita Joanna, Knap Anna, Koczan Małgorzata, Kokoszyńska-Szczepańska
Iwona, Koksanowicz Grzegorz, Kolasa Jarosław, Kołodziej Jerzy, Kołodziej-Delekta
Judyta, Kołszut Monika, Kołtun Jacek, Koma-Bociańska Anna, Komarska Anna, Ko-
mor Tomasz, Konaszczuk Wojciech, Konopka Jolanta, Konopka-Pawlikowska Zofia,
Konstantynowicz Agnieszka, Kopaczyńska-Pieczniak Katarzyna, Kopiec Irena, Kornas
Tadeusz, Kornas Wojciech, Koroluk Andrzej, Korzan-Kłapkowska Katarzyna, Kosicka-
Leszczyńska Magdalena, Kosmala Agnieszka, Kossowska Grażyna, Kostrubiec Paweł,
INFORMACJE I KOMUNIKATY 19
Strona 20
Kostrubiec-Bijata Alicja, Kosut Anna, Koszuk Ewa, Kościelska-Mazur Renata, Kotliń-
ska-Matuła Marta, Kowalczuk-Szymańska Magdalena, Kowalczyk Ewa, Kowalczyk
Iwona, Kowalczyk Kamila, Kowalczyk Agnieszka, Kowalik Mariola, Kowalik Agata,
Kowalik Joanna, Kowalska Beata, Kowalska Justyna, Kowalska-Głowiak Agnieszka,
Koziczyński Krzysztof, Kozieł Michał, Kozłowska Iwona, Kozłowska-Kalisz Patrycja,
Kozub Beata, Kozyra Małgorzata, Kozyrski Bartłomiej, Kożuch Karol, Krakowiak Do-
rota, Krasulak Faustyna, Krasuń Michał, Krasuń Aneta, Krawczyk Czesława, Kręt
Andrzej, Kropp Aldona, Król Jacek, Królik Ewa, Kruk Jarosław, Kruk-Czerwińska
K Magdalena, Kruszko Elżbieta, Krzanowski Dominik, Krzeszowiec Marcin, Krzy-
żanowska Grażyna, Kubal Irena, Kubicka Monika, Kubicka Teresa, Kubicz Leszek,
Kucharska-Derwisz Marzena, Kuchno Grzegorz, Kucia Ryszard, Kufel-Urbanowicz
Katarzyna, Kukawski Leszek, Kukiełka Sebastian, Kulpa Radosław, Kułak Paweł,
Kupczak Tomasz, Kuranc Alfred, Kurzępa Tomasz, Kusz Anna, Kuśmicki Sławomir,
Kutermankiewicz Grażyna, Kutrzuba Paweł, Kuzioła Konrad, Kuźmak Małgorzata,
Kuźnicka-Nawrot Małgorzata, Kwiatek Janusz, Kwiatek-Sokołowska Ewa, Kwiat-
kowska Marzena, Kwiecień Sebastian, Kwiecień Paweł, Kwiecińska Ewa, Kwiecińska
Elżbieta, Kwieciński Maciej,
Lange Zbigniew, Laskowski Waldemar, Lasocka Agata, Lech Agnieszka, Legieć
Anna, Legieć Jarosław, Lejwoda-Łogin Zofia, Lemieszek Alicja, Lengiewicz Henryk,
Leńczuk Jacek, Leszczyńska Grażyna, Leśniak-Gorgol Maria, Leś-Soroka Joanna,
L
Lewandowski Mariusz, Liberda Elżbieta, Liberda Radosław, Ligaj Jarosław, Lipińska
Teodozja, Lipko Magdalena, Lis Sławomir, Lisek Grażyna, Lisek Elżbieta, Lisowiec
Andrzej, Liszcz Leszek, Ludwiczak-Hulisz Aleksandra,
Łabęcka-Jaroszuk Tatiana, Łacek-Sękowska Anna, Ładniak Jadwiga, Łakomy Konrad,
Łaski Paweł, Łataś Jarosław, Łataś-Dęga Justyna, Łączek Katarzyna, Łopatek Daniel,
Ł
Łoza Kamil, Łubkowski Grzegorz, Łucjan Jan, Łucjan Anna, Łukasiewicz Anna,
Łukasiewicz Piotr, Łukasik Marta, Łysakowska Walentyna,
Maciąga-Mroczek Aneta, Maciejewska Renata, Madej Hubert, Madeja Izabela, Ma-
goń Maria, Magryta Anna, Majczyna Robert, Majerowska Renata, Makarewicz Ja-
rosław, Makarewicz Magda, Malec-Poznańska Beata, Maliborski Wojciech, Malicki
Robert, Malinga Andrzej, Maliszewski Piotr, Malon Agnieszka, Marcewicz Olimpia,
Marcinkowska Monika, Marcola-Bartnik Aleksandra, Markisz Monika, Maruszak Woj-
ciech, Maruszewska-Głuszak Sylwia, Marzec Tomasz, Marzec Małgorzata, Masełko
Barbara, Masełko Tomasz, Matras Michał, Matysek-Skraińska Honorata, Maziarczyk
Marta, Maziarz Anna, Mazur Grażyna, Mazur Monika, Mazur Justyna, Mazur-Chro-
M miak Sylwia, Mazurek Michał, Mazurek Aleksander, Mazurek-Sokoluk Marzena, Ma-
zurkiewicz Marcin, Mazuryk Marcin, Melaniuk Aneta, Mełgieś Katarzyna, Mianowa-
ny Marcin, Miaskowski Jaromir, Miączewski Jan, Michalak Witold, Michałek Wiktor,
Michałowska Regina, Michniewicz Małgorzata, Mierzejewski Robert, Mierzwa An-
drzej, Mik Szczepan, Milczek Małgorzata, Mirońska Justyna, Mirosław Arkadiusz,
Misiejuk Ireneusz, Miszczak Jerzy, Misztal-Burdzanowska Anna, Mitręga Ewelina,
Mitura Grzegorz, Mojak Jan, Mojski Wojciech, Molas Krystyna, Molas Anna, Mosek
Robert, Mostowska Grażyna, Mroczkowski Janusz, Murdza Norbert, Muszyńska Ewa,
Muszyńska Elżbieta, Muszyńska-Możdżeń Katarzyna,
20 PRAWNIK Nr 3/34/2014
Recenzje
Idealna książka, którą miałam okazję niedawno przeczytać. Dzięki niej dowiedziałam się jak niezwykłą osobą była Irena Krzywicka. Jest to bowiem bardzo fajnie napisana autobiografia, ukazująca nam życie osobiste i doświadczenia pisarsko-społeczne autorki. Dzięki książce, możemy też zdobyć wiedzę na temat tego, jak wyglądało życie w Dwudziestoleciu międzywojennym, możemy poznać pisarzy żyjących w tym okresie a także ówczesnych "celebrytów". Zalecam każdemu! Na pewno nie będzie to stracony czas!
Książkę zalecam wszystkim zakochanym w epoce Dwudziestolecia Międzywojennego. Można się bowiem wiele dowiedzieć na temat tamtych czasów i artystów, którzy wówczas tworzyli. Jednym słowem - świetne źródło informacji i anegdot. Autorka pokazuje w książce pdf też własne podejście do życia. Mówi otwarcie o potyczce o równouprawnienie kobiet, o wolności obyczajowej i seksualnej. Idealnie napisana lektura, którą lekko i dynamicznie się czyta. Polecam!
"Wyznania gorszycielki" to biografia, która poniekąd pozwala lepiej zrozumieć twórczość Krzywickiej. Znając jej historię i zmagania z codziennością, organizowanie kampanii, dzieła, o których zdawkowo wspomina w tej właśnie książce, rozjaśnia się nam obraz kobiety, który wbrew publicznej opinii bezwstydnicy, była dziewczyną silną i stanowczą, dla której konsekwencja czynów i bezkompromisowość miała najwyższą wartość.