Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Praca, inspirowana w głównej mierze myślą Hansa-Georga Gadamera i Hannah Arendt, ma charakter pytania. Jest to zapytanie o wychowanie, o warunek jego możliwości. Proponowane w rozprawie rozumienie fenomenu, jakim jest wychowanie, odchodzi od koncepcji przypisującej je określonemu etapowi rozwoju człowieka. Nie negując istnienia tego etapu, w którym mamy własne uczestnictwo najpierw jako dzieci, potem zaś jako rodzice czy wychowawcy, autorka kieruje się ku ujęciu wiążącemu wychowanie z całym ludzkim życiem. Fundamentalnym zapytaniem dla tak rozumianego wychowania jest zapytanie o dobro; o możliwość udziału człowieka w dobru; o możliwość jego poznania i posiadania. Kłopot polega jednak na tym, że niezła ostatecznie nie sposób ani poznać, ani również posiąść. Dążąc do niego, człowiek wciąż staje względem swojej bezradności i niekiedy najzupełniej skrajnego ubóstwa. Koncepcja wychowania rozumianego jako miłość widzi - paradoksalnie - jego możliwość w takim właśnie dialektycznym ruchu dążenia i braku; spełnienia i niespełnienia; w nieustannym napięciu pomiędzy "tak" i "nie". Egzemplifikacją tej koncepcji pozostaje sokratejski Eros: wieczny tułacz, gorący fan i poszukiwacz Niezła i Piękna, których nigdy ostatecznie posiąść nie może. Samo to dążenie i związana z nim negatywność, właściwa też ludzkiemu życiu, ma jednak - jak by powiedział Gadamer - swoiście produktywny, twórczy sens. Uczy bowiem tego, że o to wymykające się dobro musimy wciąż zabiegać; że musimy o nie stale na nowo pytać. Jest to punkt wyjścia, a zarazem owoc, proponowanego w pracy rozumienia fenomenu wychowania.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Wychowanie jako miłość |
Autor: | Stadnicka-Strzembosz Dominika |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wydania: | 2014 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.