Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
"Na książkę składają się teksty dotyczące dwóch zagadnień: tradycji eksperymentu a także eksperymentu jako doświadczenia. Eksperyment pokazywany jest tu w podwójnym uwikłaniu: sytuuje się go względem kategorii tradycji (trwania, kontynuacji, dyskontynuacji, nieciągłości i zerwań) a także względem kategorii doświadczenia (rozumianego zarówno jako badanie, poznawcze eksploracje, jak i jednostkowe przeżycie). Zatem zasadniczy zrąb publikacji zostaje wyznaczony przez triadę eksperyment - doświadczenie - tradycja. Autorzy kolejnych szkiców próbują ukazywać rozmaite związki pomiędzy awangardową przeszłością i tradycyjnym myśleniem o nurtach eksperymentujących a nowszymi, bardziej współczesnymi metodami przejawiania się gestów buntowniczo-zmianotwórczych. Rozdziały monografii pomyślane zostały w sposób zasługujący na najwyższe pochwały. Stanowią one dowód na to, że zajmowanie się awangardą w XXI wieku może przynieść dużo inspirujących tekstów i świeżych odczytań. Autorzy tej monografii dokonują interesującego poszerzenia terytorium, na którym toczyć się mogą spory i polemiki okołoawanagardowe. Kategorie eksperymentu i doświadczenia, jakie stanowią tu centralne ośrodki problemotwórcze, okazują się przede wszystkim punktami wyjścia do dyskusji ponad najbardziej palącymi dziś kwestiami: statusu obiektu artystycznego, jego mocy estetycznej i politycznej, performatywnych i retorycznych aspektów jego wytwarzania, związków językowego i wizualnego. Któż nie dałby się przekonać, że sprawa zanieczyszczonego powietrza jest stale ważna i dla społeczeństwa, i dla jego literatury? Lub autonomia artystyczna - w własnej paradoksalnej, heteronomicznej wersji?" fragment recenzji dr hab. Anny Kałuży"Utożsamianie kategorii eksperymentu z działalnością awangardową - w jej węższym albo szerszym znaczeniu - z jednej strony sprzyja klasyfikacyjnemu porządkowi, z drugiej jednak niesie z sobą wielkie zagrożenie zatarcia terminologicznej wyjątkowości tego, co eksperymentalne. Jednym z możliwych stanowisk byłoby uznanie, że wszystkie praktyki awangardowe są ex definitione eksperymentalne, bowiem motorem ich działania jest, po pierwsze, krytyczna refleksja na temat obowiązującego w danym momencie literackiego standardu (gatunkowego, tematycznego, językowego itd.), po drugie, nastawienie na działanie, gest, koncept bardziej niż na samo dzieło, po trzecie zaś, i to wydaje się nam głównym kłopotem eksperymentu, obecność teoretycznego zaplecza w postaci odwołania do określonego zestawu wartości estetycznych, często też etycznych, społecznych czy politycznych. Natomiast czy wszystkie działania, które nazywamy albo nazwalibyśmy eksperymentalnymi, stają się przez to awangardowe? Czy za eksperyment może uchodzić każda aktywność dekanonizująca zastany porządek literacki albo artystyczny?" fragment wstępu Krzysztofa Hoffmanna, Jakuba Kornhausera, Barbary SienkiewiczPowyższy opis pochodzi od wydawcy.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Tradycje eksperymentu. Eksperyment jako doświadczenie |
Autor: | Opracowanie zbiorowe |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
Rok wydania: | 2019 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.