Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Sztuczna obecność jest przeglądem zasadniczych stanowisk w obrębie współczesnej nauki o obrazie, stanowiącej wynik zwrotu obrazowego w kulturoznawstwie. Wokół niej ogniskuje się cała akademicka dyscyplina refleksji ponad kultura wizualną. Nauka o obrazie stworzyła warunki do komparatystycznej, lecz również integracyjnej analizy i interpretacji zjawisk obrazowych, widzialności w kształcie nadanym jej we współczesnej kulturze. Scala ona ze sobą rozmaite modele teoriopoznawcze: od semiotyki po psychoanalizę. Jasno również uwypukla różnicę pomiędzy stylem uprawiania wiedzy o obrazach osadzonej w paradygmacie historii sztuki a świeżym podejściem współczesnego „obrazoznawstwa”. W myśl tezy Autora obrazy są prezentacjami - tylko one umożliwiają sztuczne wytwarzanie obecności rzeczy tylko widzialnych, które uchylają się prawom fizyki. Twórca omawia - z fenomenologicznej perspektywy - stosowanie obrazów jako znaków, rekonstruuje Platońskie pojęcie mimesis, a także eksponuje szczególne znaczenia skrajnych typów obrazów – jak wirtualna rzeczywistość, użytkowe powierzchnie czy abstrakcyjne zdjęcia – spożytkowując je do filozoficznego opracowania pojęcia obrazu. Przydatności dydaktycznej na różnorakich uczelniach i kierunkach tego powstałego jako wynik wykładów „rasowego” podręcznika nie sposób przecenić – przejrzysty, ciekawy, idealnie skomponowany w spójną propozycję „obrazoznawstwa”, lecz również pozwalający na samodzielne obieranie tematów lektury. Jest potrzebną lekturą dla wykładających i studiujących współczesną naukę o obrazach historyków sztuki i medioznaw
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Sztuczna obecność. Studia z filozofii obrazu |
Autor: | Wiesing Lambert |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Naukowa |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.