Szatan w Goraju okładka

Średnia Ocena:


Szatan w Goraju

„Szatan w Goraju” jest przez wielu krytyków uznawany za najlepszą opowieść Isaaca Bashevisa Singera – laureata literackiej Nagrody Nobla w roku 1978, jednego z najsłynniejszych pisarzy XX wieku. Mocny język, apokaliptyczne, przerażające obrazy pełne demonów i potępienia są możliwe tylko u mistrza takiego jak Singer. „Szatan w Goraju” to idealna książka ebook literatury, antropologii i historii. [Bob Newman, goodreads.com] XVII wiek, miasteczko Goraj (dziś województwo lubelskie, powiat biłgorajski), usiłuje unieść się z wojennej zapaści. Mieszkający w nim Żydzi dzielą czas pomiędzy modlitwę, pracę, lecz również oczekiwanie na przyjście Mesjasza. Po długim okresie uciemiężenia i trwogi mają nadzieję na polepszenie swej sytuacji. Takie okoliczności to łakomy kąsek dla oszustów i wyzyskiwaczy. Gdy w mieście pojawia się wysłannik Sabataja Cwi, który sam ogłosił się Mesjaszem, wzbudza duże emocje. Rozbudza w niektórych mieszkańcach mistyczne szaleństwo, chasydzkie zatracenie w radości, tańcu, orgii. Tworzy on opowieści które ludzie chcą usłyszeć, miesza w ich pragmatycznych głowach, obiecuje i mami. [BuchBuch, lubimyczytac.pl] Jak podaje Rafał Żebrowski w „Polskim Słowniku Judaistycznym” (delet.jhi.pl), Singer „tworzył zarówno w konwencji naturalistycznej jak i neoromantycznej – zabarwionej nierzadko groteską, ekspresjonistycznej, jak i fantastycznej, czy wręcz surrealistycznej”. Chłopczykowi ta znajduje potwierdzenie w przypadku „Szatana w Goraju”, w której to powieści akcenty groteskowe i fantastyczne są wyraźnie obecne. Dostrzegam również w niej fragmenty satyry i nawiązanie do poetyki powieści grozy. [J. Ch.] Powieść „Szatan w Goraju”, której akcja rozgrywa się w drugiej połowie siedemnastego wieku, po pogromach Chmielnickiego, może być odczytywana w bardzo różnoraki sposób. Jest to na pewno utwór umieszczony w pieczołowicie odtworzonym kontekście historycznym. Można go jednak także traktować jako alegorię ukazującą, jak narzucenie społeczeństwu niemożliwej do urzeczywistnienia ideologii – w tym wypadku mesjanizmu Sabataja Cwi – prowadzi ludzkość do zła i chaosu uosabianych przez Szatana. Mimo różnorakich wysuwających się na pierwszy plan postaci, bohaterem „Szatana w Goraju” jest przede wszystkim zbiorowość małego miasteczka, podatna na wpływ religijnych fanatyków, skłonna do ulegania skrajnościom, jakimi są w tym wypadku ascetyzm i hedonizm. Singer wykorzystuje tradycyjne gatunki piśmiennictwa żydowskiego poddając je wyrafinowanym zabiegom pastiszowania. „Szatan w Goraju”, podobnie jak cała późniejsza twórczość Singera, wyrasta z tradycji literatury żydowskiej, lecz też buntuje się względem niej, polemizuje z tą tradycją. Wyrazem tego jest nie tylko niekonwencjonalne wykorzystanie nieźle słynnych gatunków, lecz przede wszystkim odejście od purytańskiej obyczajowości judaizmu na rzecz często naturalistycznie pojmowanej erotyki. Występują tu także wątki rozwijane potem w innych utworach Singera, takie jak kłopot lekceważenia tradycji, potyczki pomiędzy intelektualną a zmysłową stroną natury ludzkiej, upodobanie do przedstawiania fizycznych deformacji, fascynacja krwią, symboliczne potraktowanie impotencji i bezpłodności. [Monika Adamczyk-Garbowska, autorka przekładu] Na przełomie XVII i XVIII wieku, w czasie wojen północnych i powstań kozackich, bezustannych przemarszów wojsk, oblegania miast i krwawych zmagań, zaistniała szczególnie niełatwa sytuacja polityczno-ekonomiczna. Wśród ludności wschodniej części Rzeczypospolitej pociągała za sobą nędzę i poczucie nieustannego zagrożenia. Sprzyjało to radykalizacji postaw. Ludność żydowska odchodziła od ortodoksji. Wzrosło zainteresowanie mistyką. Sława zdobywały ruchy mesjanistyczne i nauki kabalistyczne wywodzące się jeszcze ze średniowiecza. Wyodrębnienie się chasydyzmu w swej typowej formie poprzedziło objawienie się Mesjasza Szabetaja Cewiego w 1665 roku i powstanie sabataizmu. Chasydyzm rozwija się do dziś, jest w prostej linii jest spadkobiercą ruchu powstałego w XVIII wieku. [Wikipedia, hasło „Chasydyzm polski”] Powieść ta, napisana w języku jidysz, pierwotnie ukazywała się w odcinkach w czasopiśmie literackim „Globus” w latach 1933-1934. Jest to pierwsza opowieść w dorobku pisarskim Singera, a zarazem jedyna, którą spisał mieszkając w Polsce. Wszystkie kolejne powieści powstały, gdy przebywał w Stanach Zjednoczonych, dokąd wyemigrował w 1935 roku. Nota: przytoczone powyżej opinie są cytowane we elementach i zostały poddane redakcji. Projekt okładki: Karolina Lubaszko. I. B. Singer „Satan in Goray”. Copyright © 2025 by the Isaac Bashevis Singer Literary Trust LLC. All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form. This edition published by arrangement with Susan Schulman Literary Agency, New York.

Szczegóły
Tytuł Szatan w Goraju
Autor: Singer Isaac Bashevis
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Estymator
Rok wydania: 2025
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Szatan w Goraju w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Szatan w Goraju PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Podgląd niedostępny.

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.