Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Niniejsza publikacja to pierwsza w literaturze naukowej szczegółowa analiza porównawcza sprawności niejęzykowych dzieci polskich w czasie wczesnego dzieciństwa. Zarówno rozważania teoretyczne, jak i przeprowadzone badania skupiają się wokół dwóch obszarów tematycznych: relacji między rozwojem komunikacji niejęzykowej w postaci gestykulacji a osiągnięciami językowymi dzidziusia a także roli interakcji rodzic – dzidziuś w rozwoju komunikacji i symbolizacji dziecięcej. Niniejsze opracowanie empiryczne stanowi element szeroko zakrojonych badań ponad rozwojem językowym u dzieci polskich. Uwzględniono w nim efekty badań, którymi objęto 99 dzieci: z podejrzeniem zaburzenia typu "Specific Language Impairment", charakteryzujące się bardzo niskim poziomem rozwoju mowy a także z dwóch grup porównawczych, o przeciętnym poziomie rozwoju mowy a także ponadprzeciętnym poziomie rozwoju mowy. W pierwszej części publikacji przedstawiono zarówno klasyczne, jak i nowsze koncepcje dotyczące roli symboli i znaków, tj. gestów i działań symbolicznych a także języka, w ujmowaniu rzeczywistości a także porozumiewaniu się. W opisie procesu komunikowania się nawiązano do nurtu badań ponad zmianami rozwojowymi zachodzącymi w relacji gestykulacja – mowa. Pokazano rozwojowe ujęcie komunikacji niejęzykowej dzieci we wczesnej ontogenezie, z uwzględnieniem zmian w funkcji, jaką pełni gestykulacja. Poszukiwano empirycznego potwierdzenia istnienia związku pomiędzy rozwojem gestykulacji a rozwojem mowy nie tyle u dzieci poprawnie rozwijających się, co z zaburzonym rozwojem kompetencji językowych. Książka jest próbą analizy słabo omówionego w Polsce problemu zaburzenia rozwoju językowego u małych dzieci, a także przeglądu aktualnego stanu badań ponad symbolicznym przedstawianiem rzeczywistości a także komunikacją niejęzykową dzieci z podejrzeniem specyficznych zaburzeń rozwoju językowego. Odrębną element stanowią rozważania na temat roli dorosłych w rozwoju reprezentacji symbolicznej dzidziusia we wczesnym dzieciństwie, przejawiającej się w mowie i zabawie. Potwierdzono tezę, że jakość interakcji dzidziuś – rodzic ma ważny wpływ na rozwój zdolności komunikacyjnych dziecka. Zaznaczono również, że interakcja ta ma charakter transakcyjny. Przeprowadzone badania pozwoliły na ocenę poziomu i rodzaju komunikatów niejęzykowych używanych przez dzieci z różną sprawnością językową podczas interakcji z dorosłym. Analiza efektów wykazała różnice międzygrupowe w zakresie poziomu komunikacji niejęzykowej a także stosowania odmiennych strategii komunikacyjnych. Analiza zachowań rodziców potwierdziła, że rodzice dzieci z różnorakim poziomem rozwoju mowy stosują odmienne strategie podczas komunikowania się z nimi. Rodzice dzieci z podejrzeniem SLI częściej stosują strategie ograniczające a także kontrolę imperatywną, pozostali zaś częściej prezentują rozwijające strategie językowe i niejęzykowe. Niniejsza publikacja pozwoli na lepsze zrozumienie mało omówionego i stale nieznanego w Polsce zaburzenia SLI a także związanych z nim problemów, z którymi borykają się dzieci już w czasie wczesnego dzieciństwa. Prezentowana książka ebook ta jest przeznaczona zarówno dla specjalistów psychologów, pedagogów i logopedów, jak i rodziców zainteresowanych rozwojem własnych dzieci.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Świat gestów i symboli w komunikacji dziecięcej |
Autor: | Lasota Agnieszka |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.