Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Krytyczne i kreatywne podejście do życia - ciężko wyobrazić sobie większe przeciwieństwa… Według powszechnie słynnych definicji tych postaw, z jednej strony mamy do czynienia z intelektualną i rzeczową selekcją faktów, z drugiej z otwieraniem się na nowe, nietypowe pomysły. Lecz czy na pewno? Zdaniem Roberta DiYanniego krytyczne i kreatywne myślenie to w rzeczywistości dwie strony tego samego medalu, które umiejętnie wykorzystane mogą diametralnie ułatwić nam życie. Twórca rozprawia się ze stereotypami na temat myślenia i uczy zupełnie świeżych metod twórczego rozwiązywania kłopotów i analizowania otaczającego nas świata. Prezentuje na przykład, jak krytyczna ocena argumentów i uważna lektura prasy czy tekstów reklamowych mogą ocalić nas przed polityczną, medialną czy marketingową manipulacją. Towarzyszy mu Leonardo da Vinci – jeden z najwybitniejszych umysłów w historii ludzkości, który w niespotykany sposób łączył krytyczne i twórcze podejście do rzeczywistości. Twoja inteligencja jest sumą nawyków twojego umysłu – tego, jak te nawyki wykorzystujesz, aby myśleć i rozwiązywać problemy. Celem tej książki jest wzmocnienie twoich istniejących niezłych nawyków umysłu i pomoc w zmodyfikowaniu albo wyeliminowaniu tych złych. Z książki O autorzeRobert DiYanni – profesor nauk humanistycznych na New York University, konsultant NYU Center for the Advancement of Teaching. Twórca i redaktor wielu książek, m.in. Literature: An Introduction, The Scribner Handbook for Writers, Occasions for Writing, Arts and Culture: An Introduction to the Humanities a także Modern American Poets: Their Voices and Visions.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Pomyśl, zanim pomyślisz |
Autor: | DiYanni Robert |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Recenzje
Czy pomoc dydaktyczna dla nauczycieli dla szkół ponadpodstawowych, średnich i pierwszego roku studiów może być interesującą lekturą?Przed przeczytaniem większość z nas stwierdzi, że raczej nie.Jednak już po przejrzeniu, nawet pobieżnym pierwszych paru stron – zmienicie zdanie diametralnie.Jest to pozycja, w której prócz najwieższych teorii dotyczących myślenia i postrzegania pojawia się znaczna ilość ćwiczeń a także przykładów, dzięki którym możemy poprawić efektywność, precyzja a także skuteczność naszych intelektualnych rozważań.Ukazuje różnice między myśleniem krytycznym (które można również nazwać analitycznym) a także myśleniem kreatywnym - pozwalającym wyjść poza schematy.Przykład myślenia kreatywnego ? Podam mój ulubiony – myślenie przez inwersję.Co to daje? Ano ktoś kiedyś, ani chybi człek leniwy, zadał sobie takowe zapytanie ”Dlaczego ja muszę chodzić po wodę do rzeki? A czy rzeka nie mógłby przyjść z wodą do mnie?”. Dzięki tak przedstawionemu problemowi doszliśmy do… akweduktów i wodociągów :-)Czyli jednak można :-DWażnym fragmentem jest akceptowanie błędów jako fragmentów potrzebnych w procesie uczenia się.Z błędów wynikają dobre rzeczy – przez błąd w jednym z badań laboratoryjnych uzyskano… kevlar.Autor idealnie obrazuje podejście do procesów myślowych, gdzie błąd jest wkalkulowany w proces poznawczy. Jest to założenie, które w własnych badaniach przyjął Thomas Edison.Edison twierdził, że nigdy nie popełniał błędów, a po prostu w procesie wymyślania, co powinno zadziałać, cały czas uczył się tego, co nie zadziała :-DGenialne :-DA co jeszcze ciekawsze (i nie mam pojęcia jak to puściła polit-poprawna cenzura, ponieważ Twórca jest profesorem amerykańskim :D) w książce pdf zawarta jest następujący przykład.W oparciu o badania naukowców okazało się że na nasze postrzeganie, a co za tym idzie intelektualną analizę wydarzeń ma wpływ płeć, rasa, religia, kultura, a nawet poziom zamożności i wykształcenia. Wszystkie te fragmenty Twórca nazywa „filtrami percepcji”.Na rycinie pokazana jest scena morska.Jak postrzegają ją studenci amerykańscy ? – przede wszystkim widzą ryby znajdujące się na pierwszym planie. Azjaci spoglądając na tą samą rycinę widzą głównie… środowisko w którym te ryby pływają. Ich zdaniem obraz w mniejszym stopniu przedstawia ryby, niż relacje między wszystkimi fragmentami biosfery morskiej. Ryby są tylko jednym z fragmentów – ani ważniejszym, ani mniej ważnym od glonów czy kamieni na morskim dnie. Czyli – patrzymy na to samo, a filtry kulturowe pokazują całkowicie inny obraz.Uważam, że książkę warto przeczytać, przećwiczyć przykłady i zastanowić się głęboko, czy zamiast nakładania na myślenie kolejnych filtrów, nie powinno się ich zastąpić nauką o myśleniu jako procesie, prowadzącym do rozwoju a także samorozwoju intelektualnego.Zdecydowanie poprawiłoby to zdolność myślenia analitycznego a także twórczego wykluczającego pogląd, że „tylko moja interpretacja jest tą jedyną i prawdziwą" Takie podejście rzadko bowiem prowadzi do właściwych wnioskówhttp://niestatystycznypolak.blogspot.com/