Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Prezentujemy zbiór ćwiczeń, które są rozszerzeniem poprzedniej części „Dać rzeczy słowo- apraksja mowy”. Publikacja „Dać rzeczy słowo- apraksja mowy 2” została podzielona na 6 części: zeszyt 1. A, O, L, M, B zeszyt 2. P, U(Ó), I, J, zeszyt 3. F, N, E, Z, S, C zeszyt 4. DZ, D, T, Y, Ś/SI, Ź/ZI, SZ zeszyt 5. Ż/RZ, DŻ, Ł, Ń/NI, G, H/CH, zeszyt 6. CZ, K, R, Ć/CI, DŹ/DZI. Wiodącym deficytem afazji ruchowej są, obok zaburzeń czysto językowych, trudności ruchowe związane z odtworzeniem sekwencji ruchów niezbędnych do wypowiedzenia danego słowa, czyli apraksja mowy. Usprawnianie wymaga specjalnie zogniskowanej na tym deficycie terapii. Badacze podkreślają (Boehme, 2003), że ważna jest znaczna liczba powtórzeń, nawet gdy sylaby czy słowa są w większości wypowiadane poprawnie. Kluczowe także, by widoczna była twarz osoby mówiącej, co pozwoli choremu na obserwowanie i naśladowanie ruchów artykulacyjnych. Pomocne mogą być też inne wskazówki, takie jak podpowiedź gestem (np. dotknięcie ręką okolic krtani w celu zaprezentowania dźwięczności) albo również jak w naszej publikacji dodatkowe instrukcje słowne, czyli opis wymowy głoski, fotografie prezentujące układy warg czy schematy graficzne przedstawiające ułożenie narządów mowy podczas wypowiadania głosek. Przykłady do ćwiczeń zostały dobrane specjalnie pod kątem stopniowania trudności. Ciężko jednak jednoznacznie określić kolejność, w jakiej powinna przebiegać terapia, bo element badań (Howard, Varley, 1995) podaje, że słowa są łatwiejsze do zapamiętania i powtórzenia niż np. sylaby. Inni badacze natomiast (Dabul i Bollier, 1976; Holtzapple i Marshall, 1977; Knock i inni, 2000, Raymer i inni, 2002) zalecają rozpoczęcie terapii od powtarzania izolowanych dźwięków, następnie sylab, a dopiero na końcu wyrazów, fraz czy zdań. Podobnie jest z kolejnością ćwiczonych głosek. Podczas przygotowywania materiałów nie znalazłyśmy publikacji naukowej rozwiązującej ten problem, względem tego dobierając kolejność ćwiczonych głosek kierowałyśmy się głownie naszym doświadczeniem w pracy z pacjentami z apraksją mowy. Wydaję się, że głoski, których wymowę łatwiej zaobserwować (tzn. sposób ich artykulacji jest dość nieźle widoczny np. „A, O, L, M” są łatwiejsze do powtórzenia niż te, których sposób artykulacji jest mniej widoczny np. „K, G”. Wyrazy do powtarzania/ odczytywania są w kolejności, początkowo łatwiejsze np. z dwiema sylabami otwartymi po wyrazy zawierające zbitki spółgłoskowe. Ćwiczenia zostały ułożone według schematu: opis wymawiania głoski, fotografia ułożenia warg podczas jej wymawiania, przekrój boczny (rentgenogramy zaczerpnięte z T. Benni „Fonetyka opisowa języka polskiego”), czytanie/ powtarzanie sylab, czytanie/powtarzanie wyrazów, kończenie zdań. Zachęcamy logopedów by kolejność ćwiczeń przemieniać indywidualnie w zależności od potrzeb i możliwości każdego pacjenta. Głoski miękkie (ś, ć, ń, ź i dź) zapisano jako ś/si, ć/ci, ź/zi, ń/ni, ź/zi, dź/dzi ze względu na ich wymowę w języku polskim , choć element słów obcojęzycznych np. „cito”, „sinus” wymawia się inaczej. W związku z tym, w razie konieczności prosimy o objaśnienie pacjentowi tych kwestii. Mamy nadzieję, że proponowane zadania będą pomocne pacjentom, ich rodzinom a także logopedom. Autorki
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Pakiet: Dać rzeczy słowo. Apraksja mowy + 6 zeszytów |
Autor: | Pietrzyk Iwona, Litwin Marika |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Komlogo |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.