Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2 okładka

Średnia Ocena:


Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2

Zeszyt ćwiczeń do pracy terapeutycznej w szkole i w domu dla uczniów z dysleksją albo mających trudności w nauce ortografii.

Szczegóły
Tytuł Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2
Autor: Czabaj Renata
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Wydawnictwo Pedagogiczne Operon
Rok wydania: 2009
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2 w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2 PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: metoda_ortograffiti.pdf - Rozmiar: 5.85 MB
Głosy: 0
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • elwira

    empik jak zawsze niezawodny, szybko, bez problemu. Dziękuję!!!

  • Aneta Wołoszka

    Idealna książka, bardzo pomocna w trudnościach z nauką ortografii.

  • Katarzyna Lechowicz

    Pomaga w nauce ortografii.Bardzo interesująca seria. Godne polecenia.

  • anonymous

    Interesujące zadania do ćwiczenie ortografii na różnorakich poziomach zaawansowania.

  • wejderek

    zadania dla dzieci z kłopotami ortograficznymi. wszystkie litery w jednej książce.

  • Agnieszka Domżalska

    Dynamiczna wysyłka , cały czas informacja na temat zamówienia , zalecam

  • dkskibinscy

    pomaga w opanowaniu problemu, nieźle się pracuje na tych ćwiczeniach, zachęca dzidziuś do zabawy z nauką

  • lewki4

    Książka ebook polecona przez nauczycielkę języka polskiego do pracy z dzieckiem mającym kłopoty z ortografią. Córka chętnie wykonuje zadania, bo są bardzo zróżnicowane. Serdecznie zalecam

  • Joanna Wajda

    Książka ebook bardzo przydatna, pomaga w uzupełnianiu braku wiedzy zarówno z ortografii jak i kształtuje charakter pisania. Zalecam do pracy swojej z dzieckiem jak i na zajęciach dodatkowych w szkole.

  • Monika Bryl

    Bardzo niezła książka ebook do nauki i utrwalania wiedzy dot. zasad ortografii dla dzieci m.in. z dyslekcjądyslekcją.

  • Bogumiła Augusiewicz

    Książka ebook wskazana dla dzieci dyslektycznych. Pomoże także tym, którzy mają kłopoty z ortografią.

  • Katarzyna Lorens

    Podręcznik bardzo fajny, polecony przez psychologa dla dziecka, w związku z dysleksja, dobre ćwiczenia uczące zarówno ortografii jak i ćwiczące motorykę ręki

  • 1mario

    Idealny produkt do pracy z dzieckiem, wiele ćwiczeń, pozwala w łatwy sposób trenować zasady pisowni.

  • Barbara Walczak

    Idealna pozycja dla ucznia z dysortografia, lecz i dla takiego, który chce przypomnieć sobie i utrwalić zasady pisowni. Zalecam cała serię.

  • Magdalena Łubkowska-Stanisławska

    Pozycja tak samo ciekawa, jak ta przygotowana dla poziomu niższego. Wielkim jej plusem zebranie różnorodnych ćwiczeń usprawniających posługiwanie się różnorakimi zasadami ortograficznymi w jednej książce. Polecam.

  • mysz821130

    Jak można w ten sposób traktować dzieci??? Jeśli w tej książce pdf znajdują się ćwiczenia na "poziom 2" to nie chcę widzieć poziomu 1. Córka jest w 5klasie, ma 10lat (poszła do szkoły jako 6latka), a zadania w tej książce, dedykowanej właśnie dla 5-6-klasisty spokojnie rozwiąże 1-klasista, który już umie czytać i pisać. PORAŻKA!!! Kupiłam tylko dlatego, aby polonistka nie zarzuciła mi braku pracy z dzieckiem przed badaniem.Jeśli szukacie czegoś odrobinę trudniejszego to spokojnie kupujcie granatową serię dla gimnazjum, uczeń szkoły podstawowe poradzi sobie bez problemu.Szkoda, że autorka tej doskonałej pozycji nie bierze pod uwagę, że kłopoty z pisaniem zdarzają się również bardziej zdolnym dzieciom... Żal...

  • mirosława miarka

    Mój synek ma dysleksję i kłopoty w czytaniu lecz jak tylko otrzymał te ćwiczenia od razu chciał je rozwiązywać niestety musi poczekać na zajęcia . Bardzo dobre ćwiczenia nawet nas dorosłych zainteresowały zalecamy wszystkim którzy mają kłopoty w pisaniu i z ortografią

  • Alicja Smukowska

    Ratunku! Mój syn ma dysleksję! Jego reakcja: "No w końcu mam fory na dyktandach". Moja reakcja: "A jeżeli to przyszły prezydent RP? A tu przemówienia, podziękowania, wpisy do ksiąg pamiątkowych... Co tu robić??? Otóż kupić w EMPIKU (bo najtaniej) zbiór ćwiczeń Ortograffiti. Znalazłam w nich mnóstwo różnorodnych ćwiczeń doskonalących czytanie, słuch, wzrok, spostrzegawczość, pamięć, logiczne myślenie, a nawet kaligrafię. Oczywiście wszystkie te ćwiczenia "krążą" wokół zasad ortograficznych, które są przedstawione w bardzo przystępny sposób. Dla mnie rewelacja. "Prezydent" stwierdził, że są spoko.

  • Agnieszka F.

    Rewelacyjne zeszyty ćwiczeń dla dzieci, które zaczynają naukę ortografii i mają kłopot z zapamiętaniem jej zasad. Ćwiczenia są bardzo kolorowe, ułożone w formie rebusów, zagadek i zadań. Mają bardzo ciekawą formę. Moje dzidziuś potraktowało je jako kolejną książeczkę na deszczowe dni... Wykonując kolejne zadania jednocześnie uczyło się zasad ortografii. Gorąco polecam.

  • Maciej Jarosz

    Przydatna w nauce, synowi się podobała i nierzadko z niej korzystał podczas nauki zasad ortografii.

 

Ortograffiti Miks. Zeszyt ćwiczeń. Poziom 2 PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 Ortograffiti już 10 lat sprawdza się w praktyce Co roku prawie 40 tysięcy uczniów zwań, ale i satysfakcji. Tak ogrom- uczy się czytać i pisać Metodą Orto- ny sukces Metody nie byłby możli- graffiti! Dziesiątki tysięcy nauczycieli wy, gdyby nie merytoryczna pomoc wykorzystuje tę Metodę w praktyce. i życzliwe wsparcie Polskiego Towarzy- stwa Dysleksji. Największy autorytet Ten niewątpliwy sukces zawdzięcza- w dziedzinie dysleksji – prof. my wielu ludziom. Przede wszystkim Marta Bogdanowicz – oraz w zakre- nic by nie powstało, gdyby nie wspa- sie diagnozy i terapii pedagogicznej niali, twórczy Autorzy Ortograffiti. – mgr Renata Czabaj – współtworzyły Współpraca z nimi była pełna wy- Ortograffiti. Ich wiedza i doświadcze- strona 2 Metoda Ortograffiti Strona 3 nie znalazły odzwierciedlenie zarówno zaangażowaniu wielu uczniów uniknęło w samej koncepcji, jak i konkretnych dramatu wielkich i małych porażek. ćwiczeniach. Pragniemy podziękować za współpracę. To prawdziwa przyjemność i zaszczyt pracować z ludźmi, dla których dobro Jednak żadna metoda, nawet najlepsza, ucznia jest wartością najwyższą. nic nie znaczy, jeśli nie zacznie być wyko- rzystywana. To właśnie nauczyciele dali jej życie. Dziękujemy Państwu za uwagi, Z wyrazami szacunku podziękowania i prośby. Dzięki Państwa Zespół Ortograffiti strona Metoda Ortograffiti 3 Strona 4 Trudności można pokonać! strona 4 Metoda Ortograffiti Strona 5 Metoda Ortograffiti 1. zalecana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do indywidualizacji pracy z ucznia- mi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 2. rekomendowana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji 3. konsultowana przez prof. Martę Bogdanowicz – wybitny autorytet w dziedzinie dysleksji 4. umożliwia realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej najpopularniejsza, najczęściej wybierana, najwyżej oceniana, skuteczność potwierdzona w praktyce Nauczyciele o Metodzie Ortograffiti „ Sylwia Linek Małgorzata Agata Okuła Witam! Kończę pierwszy rok pracy z serią „Or- „Ortograffiti” to naprawdę świetne, gotowe tograffiti z Bratkiem”. Jestem zachwycona! Co narzędzie do pracy, szczególnie z dziećmi najważniejsze – doczekałam się wspaniałych mającymi trudności w czytaniu i pisaniu. efektów.  Może to dziwne, ale z przyjemnością Mam już 2-letnie doświadczenie w korzysta- oczekuję na kolejny rok pracy. Zajęcia z BRAT- niu, rok z uczniami i rok z własnym dzieckiem. KIEM są naprawdę profesjonalne. Polecam ćwiczenia indywidualnie rodzicom do pracy z dzieckiem w domu. Elżbieta Trzaskowska „Ortograffiti” to naprawdę duża pomoc dla Marzena Jankowska „ nauczyciela w pracy z uczniem z dysleksją roz- Trzeba powiedzieć, że cała seria „Ortograffiti” wojową. Pozwala na pracę podczas zajęć i na moim zdaniem jest REWELACYJNA. Pracę samodzielną pracę uczniów w domu. Z tym zaczynałam kilka lat temu i uważam, że seria programem pracuję już kilka lat, w zasadzie jest skonstruowana bardzo dobrze i bardzo od początku jego istnienia i nie zamierzam ułatwia nam, terapeutom pracę. Mogłabym przestać. dużo o tym pisać… strona Metoda Ortograffiti 5 Strona 6 Indywidualizacja z Ortograffiti Wzorzec postępowania wobec uczniów ze SPE Wyłonienie uczniów ze specyficznymi trudnościami Rozpoznanie Zadanie 1. w uczeniu się Rozpoznanie indywidualnych potrzeb uczniów – ocena umiejętności uczniów objętych wsparciem Zakwalifikowanie do odpowiedniej formy pomocy Zadanie 2. Pomoc Prowadzenie zajęć dodatkowych Dokumentowanie zajęć Zadanie 3. Ocena Ocena efektywności udzielonej pomocy – osiągnięcia ucznia strona 6 Metoda Ortograffiti Strona 7 Realizacja Metodą Ortograffiti Ortograffiti Ortograffiti Ortograffiti klasy I–III klasy IV–VI gimnazjum, liceum Kwestionariusze rozpoznawiania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu I–III IV–VI gimnazjum, liceum Pomiar pedagogiczny – testy czytania i pisania. Ocena wstępna I–III IV–VI gimnazjum, liceum KIPU – karta indywidualnych potrzeb ucznia PDW – plan działań wspierających Ortograffiti Ortograffiti Ortograffiti gimnazjum, z Bratkiem IV–VI liceum Dziennik zajęć korekcyjno-kompensacyjnych Pomiar pedagogiczny – testy czytania i pisania. Ocena końcowa I–III IV–VI gimnazjum, liceum strona Metoda Ortograffiti 7 Strona 8 Podstawowe założenia i cele metody Ortograffiti Metoda ORTOGRAFFITI pozwala indywidualizować pracę z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania na wszystkich etapach edukacji. Realizuje wzorzec postępowania wobec uczniów ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi (SPE), który przebiega w trzech etapach (patrz wykres na stronach 6–7): Rozpoznanie Pomoc Ocena Można ją również zaliczyć do metod prak- dotykowo-kinestetycznych i motorycznych tycznych. Zakłada systematyczne i wielokrot- oraz ich korelacja, a także kształtowanie ne powtarzanie danej czynności według orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. określonego schematu. Takie podejście po- Można ją także zaliczyć do metod psycho- zwala na wykształcenie konkretnej umie- dydaktycznych (nauka czytania i pisania), jętności, a następnie wyrobienie nawyku, ponieważ zastosowane ćwiczenia eliminują szczególnie u uczniów ze specyficznymi trud- trudności w czytaniu i pisaniu oraz liczeniu. nościami w uczeniu się. Powtarzaniu czyn- ności zawsze towarzyszy świadomość celu. Ze względu na charakter trudności dyslek- tycznych najbardziej skuteczne jest uczenie Metoda Ortograffiti należy do metod psy- się wielozmysłowe, zwane również polisen- chomotorycznych z uwagi na zastosowanie sorycznym. Metoda Ortograffiti angażuje ćwiczeń, których celem jest jednoczesne roz- w procesie uczenia się wzrok, słuch, ruch, do- wijanie funkcji wzrokowo-przestrzennych, tyk, a także smak i węch. słuchowo-językowych, Zastosowanie metody Ortograffiti w edukacji i terapii Jednym z podstawowych założeń metody Ortograffiti jest jej uniwersalność: 1. dla wszyst- kich dzieci z trudno- 2. dla każdego nauczyciela – dla specjali- 3. na każde zajęcia – korekcyjno- 4. do pracy w szkole i w domu - ściami w nauce stów i nieposiada- -kompensacyjne, umożliwia podjęcie czytania i pisania, jących kwalifikacji dydaktyczno-wy- pracy samokształ- niezależnie od tego, terapeutycznych równawcze, rewali- ceniowej w domu skąd ich trudności nauczycieli dacyjne i inne się biorą strona 8 Metoda Ortograffiti Strona 9 Cele ogólne Metody Ortograffiti 1. Sprawność funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: wzrokowo-przestrzennych, słuchowo-językowych, motorycznych 2. Płynne czytanie, zwłaszcza w zakresie: techniki czytania, rozumienia czytanego tekstu 3. Postępy w pisaniu w zakresie: poprawności ortograficznej, poziomu graficznego pisma 4. Rozwój sprawności językowej w zakresie: form wypowiedzi pisemnej, konstruowania wypowiedzi ustnej 5. Sprawność liczenia Metoda Ortograffiti jest w pełni dostosowana do polskiego systemu edukacyjnego – odpowiada jego wymaganiom formalno-prawnym oraz praktycznym. Zależnie od etapu edukacji, zmienia swoją specyfikę, dostosowując się do zróżnicowanych i zmieniających się potrzeb uczniów. Metoda Ortograffiti • Czytam, rozu- • Ortograffiti miem, piszę • Ortograffiti szkoły ponadgimnazjalne z Bratkiem • Matematyka bez trudności wczesnoszkolna Gimnazjum, Klasy IV–VI • Od dysgrafii Edukacja do kaligrafii strona Metoda Ortograffiti 9 Strona 10 Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej strona 10 Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej Strona 11 Realizacja Ortograffiti z Bratkiem dla klasy I Autorki: Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska Ortograffiti z Bratkiem dla klasy II Autorki: Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska Ortograffiti z Bratkiem dla klasy III Autorki: Izabela Mańkowska, Małgorzata Rożyńska strona Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej 11 Strona 12 Jakie cele realizuje Metoda Ortograffiti w pracy z uczniami z klas I–III? • wspomaganie rozwoju emocjonalnego • wypracowanie motywacji do nauki • stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia • usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: • wzrokowo-przestrzennych • słuchowo-językowych • motorycznych • poprawa umiejętności czytania i pisania • podniesienie kompetencji społecznych • uzupełnienie wiadomości i umiejętności • wzmacnianie mocnych stron dziecka Na czym polega specyfika Metody Ortograffiti w klasach I–III? W edukacji wczesnoszkolnej warunkiem jętności czytania i pisania. W drodze do postępów w nauce jest odpowiedni rozwój realizacji tego celu uczeń ma możliwość rozwi- emocjonalno-społeczny dziecka i jego mo- jania szeregu różnych funkcji i umiejętności. tywacja. Dlatego właśnie tym aspektom poświęca się najwięcej uwagi w Metodzie Na szczególną uwagę zasługuje nowatorskie Ortograffiti. Dzięki temu możliwe jest osią- wykorzystanie stymulacji zmysłowo-rucho- gnięcie głównego celu, którym jest kształ- wej. towanie gotowości i doskonalenie umie- strona 12 Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej Strona 13 Metoda integruje w jeden spójny system następujące rodzaje aktywności terapeutycznych: • ćwiczenia kształcące umiejętność roz- • ćwiczenia kształcące wrażliwość, spo- poznawania i wyrażania emocji (bajka strzegawczość i pamięć wzrokową oraz terapeutyczna) funkcje wzrokowo-przestrzenne • ćwiczenia integrujące grupę (drama, • ćwiczenia kształcące sferę manualną pedagogika zabawy) i grafomotoryczną, • ćwiczenia kształcące umiejętność • nauka czytania i pisania (oparta na słuchania ze zrozumieniem i wypowia- technikach czytania: „ślizgania” się na dania się literach i metodzie sylabowej) • ćwiczenia ruchowo-zmysłowe (wsparcie • ćwiczenia rozwijające myślenie mate- zmysłowo-ruchowe: integracja senso- matyczne ryczna, zabawy rytmiczno-ruchowe) • ćwiczenia relaksacyjne • ćwiczenia kształcące wrażliwość, spo- strzegawczość i pamięć słuchową oraz funkcje słuchowo-językowe Jakie podejście charakteryzuje Metodę Ortograffiti w klasach I–III? Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej prezentuje ujęcie objawowe, czyli koncen- truje się na objawach trudności, a nie na ich przyczynach. Niesie to za sobą konsekwencje praktyczne takie, jak: 1. oddziaływanie w kierunku usuwania objawów trudności w nauce czytania i pisania, a nie ich przyczyn 2. koncentracja na optymalnym wykorzystaniu potencjału uczniów 3. rozbudzanie gotowości i motywacji do uczenia się 4. doskonalenie sposobów kompensowania trudności strona Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej 13 Strona 14 Jakie innowacyjne rozwiązania proponuje Metoda Ortograffiti dla uczniów klas I–III? 1. zaangażowanie wszystkich zmysłów biorących udział w nauce czytania i pisania – wzroku, słuchu, dotyku, a także smaku i zapachu DZIECKO, KTÓRE UŚWIADAMIA SOBIE ZNACZENIE ZMYSŁÓW, KORZYSTA Z NICH W PEŁNI, CO UŁATWIA PRAWIDŁOWY ROZWÓJ. 2. czytanie z syntezą (metoda ślizgania się na literach, metoda sylabowa) wspieranie rozwoju emocjonalno-społecz- nego dziecka za pomocą bajek terapeu- 3. tycznych w wersji książki i nagranych słuchowisk 4. systematyczna ocena postępów dziecka strona 14 Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej Strona 15 oryginalne autorskie pomoce dla uczniów i nauczycieli AM Page 1 1 9/1/10 9:16 domek uczuc_Layout 5. 6. nadanie zajęciom korekcyjno-kompensa- cyjnym nazwy „Klub Przyjaciół Bratka” , co zapobiega etykietowaniu i zaniżaniu poczucia własnej wartości wśród dzieci uczęszczających na zajęcia Dla których uczniów z klas I–III Metoda Ortograffiti będzie skuteczna? Metoda Ortograffiti pozwala indywidualizować pracę z uczniami z trudnościami w nauce czytania i pisania na pierwszym etapie edukacji, w tym: • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się • ryzyka dysleksji • niedostymulowanymi dydaktycznie (środowiskowo) • nadpobudliwymi, z obniżoną koncentracją uwagi • z problemami wychowawczymi Podsumowanie Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej sprowadza się do systematycznej sty- mulacji funkcji percepcyjno-motorycznych, a także wspomagania rozwoju emocjonal- no-motywacyjnego, co zapobiega występowaniu trudności w nauce i pojawianiu się zaburzeń wtórnych. strona Metoda Ortograffiti w edukacji wczesnoszkolnej 15 Strona 16 Metoda Ortograffiti w klasach IV–VI szkoły podstawowej strona 16 Metoda Ortograffiti w klasach IV–VI szkoły podstawowej Strona 17 Realizacja Ortograffiti. Czytam, rozumiem, piszę Autorki: Danuta Chwastniewska, Renata Czabaj, Aleksandra Piechnik-Kaszuba Ortograffiti. Matematyka bez trudności Autorka: Celina Tuszyńska-Skubiszewska, Anna Walerzak-Więckowska Ortograffiti. Od dysgrafii do kaligrafii Autorki: Marta Bogdanowicz, Małgorzata Rożyńska strona Metoda Ortograffiti w klasach IV–VI szkoły podstawowej 17 Strona 18 Jakie cele realizuje Metoda Ortograffiti w pracy z uczniami klas IV–VI szkoły podstawowej? Rezultatem systematycznej pracy Metodą Ortograffiti jest poprawa w zakresie: • funkcji słuchowo-językowych • koncentracji i pamięci • tempa i techniki czytania • poprawności ortograficznej • jakości graficznej pisma • konstruowania różnorodnych form wypowiedzi • wzbogacania słownika czynnego ucznia • rozumienie czytanego tekstu • sprawnego liczenia Głównym celem stosowania Metody Ortograffiti w klasach IV–VI jest stymulowanie funkcji percepcyjno-motorycznych ważnych w procesie nauki czytania i pisania oraz prawidłowym przebiegu edukacji matematycznej. Na czym polega specyfika Metody Ortograffiti w klasach IV–VI? Symptomy dysleksji zmieniają się w zależ- mienie czytanej treści. Utrzymuje się ogólna ności od wieku ucznia i rodzaju zadań. Nie- niechęć do czytania. W pisaniu błędy spe- które z objawów ustępują, inne przybierają cyficzne występują już rzadziej, natomiast zmienioną formę. Na drugim etapie edukacji błędy typowo ortograficzne, mimo znajomo- uczniowie rzadziej mają trudności z techniką ści reguł pisowni, są nadal widoczne. Trudno- czytania, pozostaje natomiast wolne tempo. ści dyslektyczne zaczynają się też ujawniać Częściej pojawiają się trudności z rozumie- w nauce takich przedmiotów, jak przyroda, niem czytanego tekstu. Zbytnia koncentracja matematyka, historia, języki obce, muzyka. na jakości czytania oraz coraz dłuższe i bar- dziej skomplikowane teksty utrudniają rozu- W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby uczniów klas IV–VI Metoda Ortograffiti, oprócz stymulowania funkcji percepcyjno-motorycznych ważnych w procesie nauki czytania i pisania, koncentruje się na: • przypomnieniu i utrwalaniu zasad ortograficznych (ó-u, rz-ż, ch-h) • kształceniu i sprawdzaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem • poprawie tempa i techniki czytania • rozwijaniu form wypowiedzi pisemnej i ustnej strona 18 Metoda Ortograffiti w klasach IV–VI szkoły podstawowej Strona 19 Na tym etapie edukacji wciąż istotnym obszarem oddziaływania Metody Ortograffiti pozo- staje poziom graficzny pisma. Dodatkowej stymulacji wymagają szczególnie uczniowie ze stwierdzoną dysgrafią. Innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie nowego kroju pisma, innego niż proponowany dotąd w edukacji wczesnoszkolnej. Nowy krój pisma Zaproponowany wzór liter wyróżnia się większą czytelnością i prostotą. Połączenia liter w wyrazach są łatwe i zrozumiałe, wyłącznie naturalne, nie stanowią więc problemu tech- nicznego. Zastosowanie takiego wzoru pisma przez uczniów, którzy dotąd nie opanowali obowiązującego w klasach I–III kroju pisma, piszą brzydko i nieczytelnie daje im szanse na znaczną poprawę czytelności i estetyki pisma. Metoda Ortograffiti może być stosowana że czas spędzony na nauce może być czasem także do rozwijania umiejętności matema- ciekawym? Jednym z najbardziej skutecz- tycznych u uczniów z trudnościami. Ogrom- nych sposobów przezwyciężania niechęci, ne znaczenie ma przełamanie zniechęcenia a co za tym idzie również trudności z popraw- uczniów, wywołanego dotychczasowymi nym liczeniem, jest zastosowanie gier ma- niepowodzeniami. Jak zachęcić dziecko do tematycznych. W metodzie Ortograffiti gry nauki matematyki? Jak udowodnić, że licz- służą utrwalaniu wiadomości i umiejętności bami można się bawić? Jak przekonać dzieci matematycznych, aktywizują, inspirują. z trudnościami w uczeniu się matematyki, Dla których uczniów klas IV–VI Metoda Ortograffiti będzie skuteczna? Metoda Ortograffiti pozwala indywidualizować pracę z uczniami z trudnościami w nauce czytania, pisania i liczenia na II etapie edukacyjnym, w tym: • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (z dysleksją) • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki • z dysgrafią • niedostymulowanymi dydaktycznie (środowiskowo) strona Metoda Ortograffiti w klasach IV–VI szkoły podstawowej 19 Strona 20 Metoda Ortograffiti w gimnazjach, i szkołach ponadgimnazjalnych strona 20 Metoda Ortograffiti w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych