Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Przedmiotem rozważań w pokazywanej monografii Opowiadania i opowieści dla dzieci i młodzieży po roku 1970 są małe formy literackie, opowiadania dla dzieci, opowiadania i opowieści dla młodzieży. Praca zawiera bogactwo kłopotów i tematów a także wartości. Dotyczy ona najtrudniejszych w życiu człowieka okresu zwanego dojrzewaniem, dorastaniem albo adolescencją. Rozdział pierwszy poświęcony jest analizie wybranych opowiadań realistycznych dla dzieci jako kluczowego etapu edukacji literackiej, przygotowującego do odbioru prozy obyczajowej kierowanej do młodzieży. Rozdział drugi ma charakter informacyjny, zawiera info o wybranych wydawnictwach, seriach i nazwiskach twórców opowiadań i opowieści. Centralne miejsce w monografii zajmuje epizod trzeci poświęcony analizie wybranych kłopotów i tematów z opowiadań i opowieści dla młodzieży, do których należą: 1. Kłopot bohatera – narratora i narracji. 2. Negatywny wpływ rodziny na nastolatków. 3. Kłopot sieroctwa społecznego. 4. Kłopoty szkolne. 5. Sport w życiu nastolatków. 6. Koleżeństwo, przyjaźń, sympatie i pierwsza miłość nastolatków. 7. Poszukiwanie prawdy przez nastolatków. 8. Praca nastolatków. 9. Kłopoty nastolatków niepełnosprawnych. 10. Determinacja bohaterów młodzieżowych w dążeniu do celu. 11. Bohaterska postawa nastolatków względem krzywdy i zła. Są to problemy, wartości, psychologiczne, pedagogiczne, socjologiczne, wychowawcze, moralne, estetyczne. Niepokojące kłopoty patologii młodzieży (bunt, agresja, przemoc, konflikty, alkoholizm, palenie papierosów, kłamstwo, kradzież, poszukiwanie przyjaźni i miłości, poszukiwanie prawdy, kształtowanie się światopoglądu, nie uznawanie autorytetów i inne) z opowiadań i opowieści po 1970 roku są jak najbardziej aktualne w XXI wieku, tylko jeszcze bardziej drastyczne, nasilone i spotęgowane, dochodzi narkomania, a poszukiwania środków zaradczych wciąż trwają i zawodzą. Podejmują je Kościół, prasa, radio, telewizja, coraz większą rolę odgrywają Internet i komputer. Tymczasem słyszymy i oglądamy nieraz wstrząsające, makabryczne fakty z życia młodzieży współczesnej. Literatura też włącza się do potyczki o właściwą postawę wychowawczą współczesnej młodzieży. Analizowane opowiadania i opowieści zawierają cenne walory artystyczne w celu najskuteczniejszego dotarcia do czytelnika. Droga przed badaczami „małych form literackich” jest otwarta. „Małe formy literackie” dla młodzieży (opowiadania, opowieści) mają przygotować młodzież do czytania większych dzieł literackich. Kwalifikują się zresztą nie tylko dla młodzieży, lecz i dla starszych czytelników borykających się z brakiem czasu i kłopotami dojrzewającej w szybkim tempie młodzieży.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Opowiadania i opowieści dla młodzieży po roku 1970 |
Autor: | Bęczkowska Krystyna |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.