Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
W podręczniku "Oblicza epok" dla klasy 2, element 1 znajdują się teksty wczesnego romantyzmu, m.in. wiersze poetów jezior (zakres rozszerzony), Giaur Byrona, Rozpaczy młodego Wertera a także Faust Goethego, opowiadania Edgara Allana Poego (zakres rozszerzony), a także twórczość dwóch największych poetów romantyzmu w Polsce – Adama Mickiewicza i Juliusza Słowackiego.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na jednostki lekcyjne. Wiedza teoretyczna o epoce jest ściśle powiązana z umiejętnościami praktycznymi, gdyż materiał jest realizowany przede wszystkim sposobem pogłębionej analizy i interpretacji tekstu – rozpoczynające każdą lekcję komentarze, przydatne wyjaśnienia pojęć ważnych a także zadania pod tekstami umożliwiają wnikliwe odczytanie utworów, uczą umiejętności interpretacyjnych, uwrażliwiają na zapisane w tekstach wartości (sekcja Wartości i postawy), rozwijają umiejętności retoryczne uczniów (m.in. argumentowanie, uzasadnianie opinii, dyskusja wokół postawionego problemu), a także pozwalają na integrację treści (w lekcjach literacko-kulturowych wyróżniono kolorystycznie polecenia dotyczące nauki o języku; zaproponowano polecenia dotyczące tworzenia wypowiedzi pisemnych i samokształcące zadania projektowe odnoszące się do problematyki opisanych tekstów).By pokazać uczniom aktualność dawnej literatury teksty z epoki zestawiono ze współczesnymi kontekstami, też z kultury słynnej – dobranymi zarówno ze względu na podobieństwo motywów, jak i zróżnicowanie środków wyrazu (m.in. film, muzyka, teatr, sztuki plastyczne, street art). Wśród takich kontekstów znajdują się też utwory literackie, m.in. Ballady i romanse Broniewskiego, Chciałbym umrzeć z miłości z repertuaru Myslovitz czy Nasz wieszcz Adam Różewicza.Podręcznik wzbogacają miniprzewodniki, pozwalające zebrać i usystematyzować wiedzę, a także blok powtórzeniowy, składający się ze schematu zawierającego najistotniejsze info o opisanych lekturach, z powtórzenia kluczowych pojęć (Przypomnij sobie) i pytań kontrolnych (Sprawdź się). Zwieńczeniem każdego działu są bloki Analiza tekstu nieliterackiego i Tworzenie swojego tekstu.Struktura tematu (jednostki lekcyjnej). Tytuł lekcji – zaciekawiający, nawiązujący do omawianego utworu. Oś czasu wizualizująca czas powstania dzieła. Tekst odautorski podzielony na podrozdziały – wprowadza podstawowe treści nauczania wyszczególnione w podstawie programowej, zawiera info o genezie (U źródeł tekstu), gatunku (Forma gatunkowa) a także kontekstach, w jakich należy utwór odczytywać.Elementy graficzne (tabele, schematy, diagramy) ułatwiające zapamiętywanie wiadomości. Ramki Wiedzieć więcej zawierające dodatkowe info o charakterze ciekawostek, uzupełnień – ubarwiają i rozszerzają narrację, mają zaciekawić ucznia przedmiotem. Ramki O twórcy – przy pierwszym tekście danego autora w podręczniku – wprowadzają dodatkowe info biograficzne. Tekst – z numeracją wersów (w przypadku wiersza) i akapitów (w przypadku tekstów nieliterackich), z przypisami. Konteksty (fotografie, reprodukcje, kadry filmowe itp.) wraz z opisami, które wyjaśniają ich powiązania z utworem z epoki, a także z poleceniami ukierunkowującymi interpretację kontekstu albo stawiającymi kłopot do dyskusji. Ramki Pojęcia ważne zawierające wyjaśnienia ważnych pojęć i terminów. Polecenia w lekcjach literacko-kulturowych, podzielone na części: Analiza, Interpretacja – służą pogłębionej lekturze dzieła, uczą analizy i interpretacji całych utworów albo wskazanych elementów z uzasadnieniem odwołującym się do odpowiednich kontekstów a także swojego doświadczenia lekturowego i życiowego; Wartości i postawy – oferta przedyskutowania przez uczniów problemu dotyczącego wartości / postaw a także konfliktów wartości / postaw obecnych w utworze, w tym oferta odniesienia się uczniów do cudzych wypowiedzi czy poglądów na ten temat; oferta przedyskutowania problemu dotyczącego związku wartości poznawczych, etycznych i estetycznych obecnych w utworze; Wypowiedź pisemna – polecenie stworzenia wypowiedzi pisemnej w jednym z gatunków wskazanych w podstawie programowej; Zadanie projektowe – fakultatywnie w niektórych lekcjach oferta własnego, uczniowskiego projektu, odnoszącego się do zainteresowań i osiągnięć uczniów a także problematyki tekstów omawianych na lekcji. Ćwiczenia w lekcjach językowych. Infografiki na rozkładówkach – w atrakcyjny graficznie sposób przybliżające wybrane zagadnienia kształcenia literacko-kulturowego. Struktura materiału powtórzeniowego po dziale Powtórzenie i sprawdzenie wiadomości schemat odnoszący się do treści działu, zawierający najistotniejsze info o utworach z epoki (m.in. autor, data powstania, gatunek, motywy i symbole).przypomnienie najistotniejszych pojęć z lekcji literacko-kulturowych i lekcji językowych, z odsyłaczem do odpowiedniej strony w podręczniku.polecenia (otwarte i zamknięte) odnoszące się do treści działu, sprawdzające stopień opanowania materiału.Analiza tekstu nieliterackiego – materiały służące doskonaleniu umiejętności retorycznych. Tworzenie swojego tekstu – materiały przygotowujące ucznia do samodzielnego napisania dłuższej wypowiedzi pisemnej.Na końcu podręcznika znajdują się: Indeks pojęć – pomagający w uporządkowaniu zdobytej wiedzy i zapewniający przyswojenie najistotniejszej terminologii; Indeks osób Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Oblicza epok. Język polski. Podręcznik. Klasa 2. Część 1. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony |
Autor: | Opracowanie zbiorowe |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.