Średnia Ocena:
Nasze własne, nasze polskie
Początki zainteresowań XVII-wieczną architekturą Lublina i północno-wschodniej Małopolski przypadają na okres niewoli narodowej. Wówczas, intensywnie poszukując symboli narodowych, odwoływano się do historii i kulturowego dziedzictwa i wkrótce zbudowano mit renesansu lubelskiego jako sztuki rdzennie polskiej, wyrosłej z miejscowej tradycji, powstałej niezależnie od architektury niemieckiej czy włoskiej. W latach międzywojennych badania ponad architekturą powstałą w czasach największej potęgi Rzeczypospolitej nieustanny się fragmentem legitymizacji odrodzonej Polski. Jednak, paradoksalnie, największy rozkwit badań ponad renesansem lubelskim przypadł na lata 50. XX wieku. Sztuka prowincji dawnej Małopolski nieustanna się wtedy synonimem twórczości „ludowej”, narodowej w formie i socjalistycznej w treści. Nacjonalistycznie motywowane prace na temat renesansu lubelskiego miały poważne konsekwencje dla dalszego rozwoju badań ponad tym zagadnieniem. Przeniknęły one bowiem do literatury słynnej i do dzisiaj kształtują obraz sztuki XVII wieku. Niniejsza publikacja, będąca interdyscyplinarną analizą różnorodnych motywacji i historycznych uwarunkowań badań ponad sztuką, jest próbą pokazania tej dyscypliny w szerszym kontekście społecznym i politycznym
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Nasze własne, nasze polskie |
Autor: | Blaschke Kinga |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | DodoEditor |
Rok wydania: | 2010 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Nasze własne, nasze polskie PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!