Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Poszczególne grupy etniczne w Polsce znajdują się w odmiennej sytuacji edukacyjnej. Jedne z nich, np. Litwini, mają długą tradycję organizowania swoich szkół na zamieszkiwanych przez siebie terenach, inne - jak Ukraińcy - poprzez naukę w szkołach etnicznych próbują jednoczyć swych rozproszonych po państwie rodaków. Kaszubi dopiero od paru lat wprowadzają na szerszą skalę własny mowa do szkół, a grupa prowadząca najbardziej tradycyjny styl życia spośród wszystkich mniejszości - Romowie - skupia się nie tyle na tworzeniu swojego szkolnictwa, ile w ogóle na pogodzeniu instytucji szkoły z swoją kulturą. To zróżnicowanie powoduje, że każda z grup nieco inaczej prowadzi własną edukacyjną działalność, a szkoła pełni w ich środowiskach różnorakie role. Książka pokazuje, że tradycyjna kultura etniczna dostarcza wartości potrzebnych do przetrwania grupy jako unikalnej jednostki społecznej, a współczesność dostarcza środków, by tę kulturę zachować. Dzięki temu swoistemu połączeniu możliwości dostarczanych przez współczesny świat i tradycji kulturowej grup mniejszościowych etniczność nie staje się sprawą marginalną czy wręcz balastem, lecz nabiera realnego znaczenia w codziennym życiu jednostek i społeczeństw.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Mniejszościowe Grupy Etniczne Wobec Polskiego Systemu Oświaty. Przekaz Kulturowy a Więź Etniczna |
Autor: | Głowacka-Grajper Małgorzata |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wydania: | 2009 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.