Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Od lat w polskich środowiskach naukowych toczyła się dyskusja o zasadności i konieczności uruchomienia nowego kierunku: studia europejskie. Zwolennicy autonomicznego kształcenia europejskiego na poziomie wyższym argumentowali, że dotychczasowy stan sprowadzający się do funkcjonowania specjalizacji europejskiej w ramach tradycyjnych kierunków studiów jest niesatysfakcjonujący ze względu na interdyscyplinarny charakter problematyki europejskiej, przekraczający programowo determinanty prawa, nauk politycznych, stosunków międzynarodowych czy ekonomii. Podkreślono także całkowity brak kontroli ponad edukacją europejską sprowadzoną do poziomu specjalizacji. Przeciwnicy nowego kierunku argumentowali, że decyzja o jego uruchomieniu byłaby przedwczesna, bo brak koniecznych komponentów: mistrzów i szkół europeistyki, metod badawczych i właściwych technik dydaktycznych. Dyskusji tej towarzyszyła rozbudowa zarówno w szkołach publicznych, jak i prywatnych studiów europejskich stanowiących element uznanych już i realizowanych dyscyplin. Swoistym punktem odniesienia były również przez cały czas doświadczenia z edukacją europejską w szkołach wyższych w starych państwach członkowskich UE, w których obok innych form występuje też kierunek: studia europejskie. Niniejsza publikacja obejmuje cztery epizody i suplement. W rozdziale pierwszym Studia europejskie w strategii i dokumentach programowych UE zaprezentowano główne treści i idee strategicznych programów Unii Europejskiej i Porady Europy a także ich znaczenie dla studiów europejskich. W tej części dyskusji wskazano też uwagę na szerszy kontekst zagadnienia: role problematyki europejskiej w kontekście globalizacji i dążenia Unii Europejskiej do bardziej efektywnej konkurencji na rynkach światowych. Podkreślano także perspektywę koncepcji społeczeństwa władzy. W rozdziale drugim Studia europejskie w starych państwach członkowskich UE ukazano formy kształcenia europejskiego w wybranych krajach UE z uwzględnieniem treści programowych i różnorakich idei studiów europejskich. W rozdziale trzecim Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach publicznych uwzględniono dotychczasowe doświadczenia specjalizacji europejskiej a także filozofię konstruowania kierunku studia europejskie. W rozdziale czwartym Studia europejskie w Polsce w wyższych szkołach prywatnych analogiczną analizę przeprowadzono dla tego typu uczelni.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Minima programowe a programy kierunku studia europejskie w Polsce |
Autor: | Wojtaszczyk Konstanty |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.