Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego okładka

Średnia Ocena:


Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego

Praca jest udaną próbą kompleksowego zbadania zjawiska metateatralności w twórczości Carla Goldoniego, którego utwory tragiczne stanowią świadectwo reformy włoskiego teatru komediowego a także historii XVIII-wiecznego teatru weneckiego.W pracy omówiono kontekst, w którym funkcjonował reformator teatru, zadania, jakie nieustanny przed poetą komediowym, a także relację twórca – aktor. Analizie zostały poddane zachowane prologi a także komplementy pisane przez autora na zamówienie aktorów, a także zagadnienie konstrukcji teatru w teatrze i utwory parodystyczne a także apologetyczne, których większość dotyczy kwestii autora teatralnego, pozostałe komedie wpisują się w nurt XVIII-wiecznej parodii świata artystów sceny.Otrzymujemy zatem bogaty obraz życia teatralnego we Włoszech, głównie w Wenecji, jego społecznych i materialnych, a nie wyłącznie artystycznych uwarunkowań, rywalizacji Goldoniego z Chiarim i Gozzim, ambicji gwiazd zespołów aktorskich, ich wysiłków mających pozyskać przychylność widowni.Książka dotyczy działalności Carla Goldoniego, jako poważnego reformatora XVIII-wiecznego włoskiego teatru a także autora fars a także scenariuszy dell'arte. Przejął on dużo struktur a także motywów z komedii dell'arte, korzystał z bogatych zasobów tej tradycji, począwszy od postaci, przez sposoby kompozycyjne, użycie chwytów dramaturgicznych, które zaliczył później do reliktów dawnego teatru. Relację z widownią budował na wypróbowanych przez aktorów schematach w potyczce o godność zawodu. Dla wzmacniania autorytetu poety komediowego, zaprezentowania własnej poetyki a także dla polemizowania z rywalami i krytykami użył sceny jako trybuny, z której ustami swych aktorów przemawiał do widzów.Metateatralność w dramaturgii Goldoniego przejawia się na różnorakie sposoby. Konstrukcja teatru w teatrze wzorowana była na wypracowanych w repertuarze dell'arte modelach strukturalnych (mise en abyme, sztuka – pretekst, próba teatralna), przy zachowaniu podstawowych fragmentów składowych tej struktury (symetria konstrukcji, przygotowania do spektaklu, które wchodzą w skład akcji scenicznej sztuki ramowej, obecność widzów wewnętrznych, komentarze do oglądanego na scenie przedstawienia wtrąconego, przerwanie inscenizowanej sztuki). Zdecydowanie jednak częściej sięgał dramaturg po inne formy metateatralności: bezpośredni zwrot do publiczności w prologach albo komplementach a także stematyzowanie problematyki teatralnej.

Szczegóły
Tytuł Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego
Autor: Dygul Jolanta
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
Rok wydania: 2012
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Metateatralność w dramaturgii Carla Goldoniego PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Podgląd niedostępny.

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.