Meta profesional. Nivel A1-A2. Libro De Ejercicios + CD PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
KRYTERIA OCENIANIA ODPOWIEDZI
POZIOM ROZSZERZONY
Rozumienie ze słuchu
Zadanie 1.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 1.1) człowiek
2.1.R. Zdający oddziela fakty
wiedzi. 1.1. / 1.12) nauka A
od opinii.
Zdający rozumie i technika
wypowiedzi ustne […] 2.1. Zdający określa główną
o różnorodnej formie 1.2. 1.10) sport B
myśl tekstu.
i długości, w różnych
warunkach odbioru 2.3. Zdający znajduje w tekście
1.3. 1.6) żywienie B
[…]. określone informacje.
Zadanie 2.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 2.1. C
wiedzi.
Zdający rozumie 2.2. E
wypowiedzi ustne […] 2.3. Zdający znajduje w tekście
1.6) żywienie
o różnorodnej formie 2.3. określone informacje. D
i długości, w różnych
warunkach odbioru 2.4. A
[…].
Zadanie 3.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 3.1. A
wiedzi.
Zdający rozumie 3.2. C
wypowiedzi ustne […] 2.3. Zdający znajduje w tekście
o różnorodnej formie określone informacje. 1.4) praca / 1.10)
3.3. A
i długości, w różnych sport
warunkach odbioru 3.4. D
[…].
2.4. Zdający określa intencje
3.5. A
nadawcy/autora tekstu.
w w w. o p e r o n . p l 1
Strona 2
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Rozumienie tekstów pisanych
Zadanie 4.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 4.1. C
wiedzi.
Zdający rozumie wy- 4.2. A
powiedzi […] pisemne 3.3. Zdający znajduje w tekście 1.9) kultura / 1.1)
o różnorodnej formie określone informacje. człowiek
4.3. C
i długości […].
4.4. B
Zadanie 5.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 5.1. E
wiedzi.
Zdający rozumie wy- 5.2. 3.6. Zdający rozpoznaje związki C
powiedzi […] pisemne pomiędzy poszczególnymi czę- 1.1) człowiek
o różnorodnej formie 5.3. ściami tekstu. A
i długości […].
5.4. B
Zadanie 6.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
II. Rozumienie wypo- 3.3. Zdający znajduje w tekście
6.1. B
wiedzi. określone informacje.
Zdający rozumie wy- 3.3. Zdający znajduje w tekście
powiedzi […] pisemne 6.2. D
określone informacje.
o różnorodnej formie
3.2. Zdający określa główną
i długości […].
6.3. myśl poszczególnych części tek- 1.9) kultura B
stu.
3.3. Zdający znajduje w tekście
6.4. D
określone informacje.
3.4. Zdający określa intencje
6.5. B
nadawcy/autora tekstu.
w w w. o p e r o n . p l 2
Strona 3
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Znajomość środków językowych
Zadanie 7.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
I. Znajomość środ- 7.1. C
ków językowych.
Zdający posługuje 7.2. 1. Zdający posługuje się boga- A
się bogatym zasobem tym zasobem środków języko- 1.12) nauka
środków językowych 7.3. wych (leksykalnych, gramatycz- i technika A
(leksykalnych, grama- nych, ortograficznych) […]
tycznych, ortograficz- 7.4. B
nych) […].
Zadanie 8.
Poprawna
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Tematyka
odpowiedź
I. Znajomość środ- 8.1. impatience
ków językowych.
Zdający posługuje 8.2. 1. Zdający posługuje się boga- 1.1) człowiek anonymously
się bogatym zasobem tym zasobem środków języko- / 1.8) po-
środków językowych 8.3. wych (leksykalnych, gramatycz- dróżowanie bearable
(leksykalnych, grama- nych, ortograficznych) […] i turystyka
tycznych, ortograficz- 8.4. unnoticed
nych) […].
Zadanie 9.
Wymagania ogólne Zadanie Wymagania szczegółowe Poprawna odpowiedź
I. Znajomość środ- 9.1. be called off
ków językowych.
Zdający posługuje rather you didn’t
9.2. 1. Zdający posługuje się boga-
się bogatym zasobem rather you did not
tym zasobem środków języko-
środków językowych wych (leksykalnych, gramatycz- have it painted
(leksykalnych, grama- 9.3. nych, ortograficznych) […] have this/that wall painted /
tycznych, ortograficz- have somebody paint this wall
nych) […].
9.4. circumstances will I (ever) go
Uwagi do zadań 8. i 9.
Odpowiedź uznaje się za poprawną tylko wtedy, gdy wpisywane wyrazy lub fragmenty zdań są
w pełni poprawne gramatycznie i ortograficznie.
Akceptowane są również inne odpowiedzi, jeżeli są merytorycznie poprawne i spełniają
wszystkie warunki zadania.
Schemat punktowania w zadaniach od 1. do 9.
1 pkt – poprawna odpowiedź
0 pkt – niepoprawna odpowiedź lub brak odpowiedzi
w w w. o p e r o n . p l 3
Strona 4
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Wypowiedź pisemna
W schemacie oceniania zadań otwartych są prezentowane przykładowe odpowiedzi. W tego
typu zadaniach należy również uznać odpowiedzi ucznia, jeśli są inaczej sformułowane, ale
ich sens jest zgodny z podanym schematem, oraz inne poprawne odpowiedzi w nim nieprze-
widziane.
Zadanie 10.
W zadaniu oceniana jest:
– zgodność z poleceniem (5 punktów),
– spójność i logika wypowiedzi (2 punkty),
– zakres środków językowych (3 punkty),
– poprawność językowa (3 punkty).
Za zadanie przyznaje się maksymalnie 13 punktów. Wypowiedź powinna zawierać odniesienie
do wszystkich czterech elementów wskazanych w poleceniu oraz mieć od 200 do 250 słów.
Sprawdza egzaminator zgodnie z kryteriami podanymi w aneksie do Informatora o egzaminie
maturalnym z języka angielskiego od roku szkolnego 2014/2015 (www.cke.edu.pl).
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z dwóch zaproponowanych w zadaniu tematów.
Ocena pod względem kryterium zgodności z poleceniem (elementy treści i formy) jest powią-
zana z tematem, pozostałe kryteria (spójność i logika wypowiedzi, zakres środków językowych,
poprawność językowa) są identyczne, niezależnie od tematu wybranego przez zdającego.
Zgodność z poleceniem
W ocenie zgodności z poleceniem bierze się pod uwagę liczbę zrealizowanych w wypowiedzi
zdającego elementów treści (Tabela A) oraz elementów formy (Tabela B). Następnie przyznaje
się punkty w kryterium zgodności z poleceniem zgodnie z Tabelą C.
Tabela A. Zgodność z poleceniem: elementy treści
Elementy
Forma 2 1 0
treści
1. wstęp: brak tezy; teza niezgod-
teza zgodna z tema- teza nie jest w pełni
właściwe na z tematem ORAZ
i adekwatne tem ORAZ treścią poprawna, np. jest zgodna
treścią wypowiedzi;
do tematu wypowiedzi (teza z tematem ALBO z treścią
R* teza nieczytelna, nieja-
rozpoczęcie „zapowiada” zawar- wypowiedzi; odbiegająca
sna, trudna do wskaza-
wypowiedzi tość treściową oraz od tematu LUB treści
nia; wstęp niekomuni-
typ rozprawki) wypowiedzi
katywny
wprowadzenie nie jest brak wprowadzenia;
wprowadzenie w pełni poprawne, np. wprowadzenie niezgod-
zgodne z tematem wprowadzenie zgodne z te- ne z tematem, niejasne,
ORAZ np. ciekawe, matem, ale schematyczne nieczytelne, trudne do
A* oryginalne, zachę- ALBO bardziej typowe wskazania; wprowadze-
cające do czytania, dla innego typu tekstu nie niekomunikatywne
w ciekawej formie (np. rozprawki) ALBO
(np. pytanie, cytat) ciekawe, oryginalne, ale
odbiegające od tematu
w w w. o p e r o n . p l 4
Strona 5
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Elementy
Forma 2 1 0
treści
wstęp nie jest w pełni brak wstępu; wstęp
poprawny, np. nie określa niezgodny z tematem,
celu ALBO określa cel/ niejasny, nieczytelny,
wstęp zgodny
powód pisania listu, ale trudny do wskazania;
z tematem i treścią
odbiega od tematu ALBO wstęp niekomunika-
L* wypowiedzi ORAZ
cel nie jest określony jasno tywny
wskazujący cel/po-
ALBO wstęp nie jest
wód pisania listu
zgodny z treścią listu (np.
zapowiada poparcie, a opi-
suje argumenty przeciwne)
2. pierwszy brak wypowiedzi LUB
element wypowiedź nie jest
tematu komunikatywna LUB
powierzchowna realizacja
3. drugi ele- wieloaspektowa wypowiedź nie jest
elementu, wypowiedzi
ment tematu ORAZ/LUB pogłę- związana z tematem/
R brak głębi, np. zdający
biona realizacja ele- nie realizuje elemen-
A podaje tylko „listę” argu-
mentu (np. wsparta tu; wypowiedź bardzo
L mentów/cech/określeń,
przykładami, szcze- pobieżnie dotykająca
żadnego nie rozwijając/
gółowo omówiona) tematu, np. zdający po-
uzasadniając
daje tylko jeden argu-
ment/cechę/określenie,
nie rozwijając go
4. podsu- zakończenie nie jest brak zakończenia
mowanie: w pełni poprawne, np. jest LUB zakończenie nie
właściwe zgodne z tematem ALBO jest komunikatywne
i adekwatne zakończenie zgod-
treścią wypowiedzi; odbie- LUB zakończenie jest
do tematu ne z tematem oraz
R ga trochę od tematu LUB jedynie luźno związane
zakończenie treścią wypowiedzi;
A treści wypowiedzi; zdający z tematem oraz treścią
wypowiedzi jeżeli zdający powta-
L stosuje zakończenie sche- wypowiedzi
rza wstęp – czyni to
matyczne (sztampowe) (też jeśli nie jest zgod-
innymi słowami
LUB powtarza wstęp ne)
praktycznie tymi samymi
słowami
5. fragmenty wypowiedź nie wypowiedź zawiera dłuż- wypowiedź nie spełnia
odbiegające R zawiera fragmen- szy fragment/nieliczne warunków określonych
od tematu A tów odbiegających krótkie fragmenty odbie- dla poziomu 1.
i/lub nie na L od tematu i/lub nie gające od tematu i/lub nie
temat na temat na temat
*R – rozprawka; A – artykuł; L – list formalny
w w w. o p e r o n . p l 5
Strona 6
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Tabela B. Zgodność z poleceniem: elementy formy
Elementy formy Forma 1 0
1. elementy cha- teza jest poprawnie umiejscowio- wypowiedź nie spełnia warun-
R
rakterystyczne dla na w wypowiedzi ków określonych dla poziomu 1.
formy
A wypowiedź jest zatytułowana
wypowiedź zawiera odpowiedni
L
zwrot rozpoczynający i kończący
2. kompozycja wypowiedź cechuje widoczny wypowiedź nie spełnia warun-
R zamysł kompozycyjny wyrażający ków określonych dla poziomu 1.
A się w funkcjonalnie uzasadnio-
L nych proporcjach wstępu, rozwi-
nięcia i zakończenia
3. segmentacja R tekst jest uporządkowany; układ wypowiedź nie spełnia warun-
A graficzny pracy (podział na aka- ków określonych dla poziomu 1.
L pity) jest konsekwentny
4. długość pracy R wypowiedź nie spełnia warun-
długość pracy mieści się w grani-
A ków określonych dla poziomu 1.
cach 180–280 słów
L
Uwaga: jedna usterka jest wystarczająca, żeby zakwalifikować pracę na 0 w tym podkryterium.
Ostateczną liczbę punktów za zgodność z poleceniem ustala się na podstawie oceny elementów
treści i elementów formy, zgodnie z Tabelą C.
Tabela C
Elementy treści Elementy formy
4–3 2–1 0
10–9 5 pkt 4 pkt 3 pkt
8–7 4 pkt 3 pkt 2 pkt
6–5 3 pkt 2 pkt 1 pkt
4–3 2 pkt 1 pkt 0 pkt
2–1 1 pkt 0 pkt 0 pkt
0 0 pkt 0 pkt 0 pkt
Na przykład za wypowiedź, w której elementy treści oceniono na 5, a elementy formy oceniono
na 2, za zgodność z poleceniem przyznaje się 2 punkty.
w w w. o p e r o n . p l 6
Strona 7
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Spójność i logika wypowiedzi
2 pkt wypowiedź zawiera najwyżej 2 usterki w spójności ORAZ/LUB logice na poziomie zdania
i/lub akapitu i/lub całego tekstu
1 pkt wypowiedź zawiera od 3 do 5 usterek w spójności ORAZ/LUB logice na poziomie zdania
i/lub akapitu i/lub całego tekstu
0 pkt wypowiedź zawiera 6 lub więcej usterek w spójności ORAZ/LUB logice na poziomie zdania
i/lub akapitu i/lub całego tekstu
Jeśli w pracy występuje dłuższy niekomunikatywny fragment pracy (np. dłuższe zdanie lub
2–3 krótkie zdania), przyznaje się 1 punkt; jeśli takich fragmentów jest więcej, przyznaje się
0 punktów.
Zakres środków językowych
W ocenie zakresu środków językowych bierze się pod uwagę zróżnicowanie i precyzję środków
leksykalno-gramatycznych użytych w wypowiedzi.
3 pkt – szeroki zakres środków językowych
– w pracy występują dość liczne fragmenty charakteryzujące się naturalnością i różnorodno-
ścią frazeologiczną oraz precyzją użytych środków językowych
2 pkt – zadowalający zakres środków językowych
– w pracy występuje kilka fragmentów charakteryzujących się naturalnością i różnorodno-
ścią frazeologiczną oraz precyzją użytych środków językowych, jednak w większości użyte
są struktury o wysokim stopniu pospolitości
1 pkt – ograniczony zakres środków językowych
– w pracy użyte są głównie struktury o wysokim stopniu pospolitości
0 pkt – bardzo ograniczony zakres środków językowych
– w pracy użyte są wyłącznie struktury o wysokim stopniu pospolitości
Jeżeli w wypowiedzi występują rażące/liczne uchybienia w stosowności i/lub jednolitości stylu,
wówczas liczbę punktów przyznanych za zakres środków językowych można obniżyć o 1 pkt
(maksymalnie do 0).
w w w. o p e r o n . p l 7
Strona 8
Język angielski. Poziom rozszerzony
Próbna Matura z OPERONEM i British Council
Poprawność środków językowych
W ocenie poprawności środków językowych bierze się pod uwagę błędy gramatyczne, leksykal-
ne, ortograficzne i interpunkcyjne. Punkty przyznaje się zgodnie z poniższą tabelą.
Poprawność językowa
Poprawność zapisu (ortograficzna, interpunkcyjna)
(leksykalno-gramatyczna)
nieliczne błędy zapisu liczne LUB bardzo liczne błędy zapisu
nieliczne błędy językowe 3 pkt 2 pkt
liczne błędy językowe 2 pkt 1 pkt
bardzo liczne błędy językowe 1 pkt 0 pkt
Giełda maturalna - serwis do nauki on-line
TWÓJ KOD DOSTĘPU 1 Zaloguj się na gieldamaturalna.pl
2 Wpisz swój kod
G192EE636 3 Odblokuj czasowy dostęp do bazy dodatkowych
zadań i arkuszy (masz dostęp do 31.12.2019 r.)
* Kod umożliwia dostęp do wszystkich materiałów zawartych w serwisie gieldamaturalna.pl do 31.12.2019 r.
w w w. o p e r o n . p l 8