Matematyka. Karty pracy do ćwiczeń w domu i w szkole. Klasa 2 PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
          
        
        
Strona 1
                   f'.i r-.. tlnia
',.;y~na!:igk.'..l(~ - Płitl2~ .r, 1Śicz nl'l Nr 21
13-042 Warszav:a. ul. Marywilska 44                                                                               Warszawa, dnia Ol    wrześ nia     2020 r.
     ~I. fax (22) '.' :-4-lO -ól , Slt!- 10-62
                       ()j
                                                               ORZECZENIE NR PPP21-KS-1-1-2020/2021
                                                                  o potrzebie kształcenia specjalnego
                         Działając na podsta wie art. 127 ust. 1O ustawy z dnia 14 grudni a 2016 r. - Prawo oś wi atowe
                                                                       (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949),
                              na wniosek                                         Emilia Bartloszewska
                                                                                  ( imi ę i    nazwisko wnioskodawcy)
                                                      Zespól   Orzekający
                                                                        Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 21
                                                                    w Warszawie, ul. Marywilska 44
                             w      składzie:
                             mgr Magdalena Bochenek - Przewodnicząca Zespołu Orzekającego
                             mgr Olimpia Rumianowska-Za piór - pedagog specjalny
                             mgr Magdalena W yłoma11ska-Krumholc- psycholog
                             mgr Sylwia Wyrobek - pedagog
                             lek. med. Katarzyna Gadomska-Proko p
                                                                 orzeka o potrzebie                kształcenia        specjalnego
                                                                               Róża           Bartloszewska
                                                                           ( imi ę/imi o n a   i nazwisko dziecka lub uczni a)
                                                                           07.04.2013r., Warszawa
                                                                         (data i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia)
                                                                                      13240704867
                                                                            (numer PESEL dziecka lub ucznia)
                                                                03-289 Warszawa, ul. Ostródzka 132 / 22
                                                                          (adres zamieszkania dziecka lub ucznia)
                                                                        Szkoła Podstawowa nr 368
                                                                  03-289 Warszawa, ul. M. Hemara 15
                        (nazwa i adres przedszkola, innej fo rmy wychowania przedszkolnego, szkoł y lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia
                             14 grudnia 20 16 r. - Prawo oświ atowe, a w przypadku ucznia - także oznaczenie oddziału w szkole oraz nazwa zawodu11)
                                                                       Emilia i Dariusz Bartloszewscy
                                                                  03-289 Warszawa, ul. Ostródzka 132 / 22
                                                                   (imiona i nazwi ska rodziców21 oraz adres ich zamieszkania)
                     na okres 3 l I etap edukacyjny
                  11   Nazwę zawodu wpisuj e s ię wy l,icznie         w przypadku uczni a u częszczaj ącego do szko ły prowadz,1c~_j kszta ł cenie zawodowe.
                  :: 1 Zgodni e     z art. 4 pkt 19 ustawy z dni a t 4 grudni a 20 16 r. _ Prawo ośw i ato ll'e przez rodzicó w n a kży rozumi eć ta kże prawnych
                  opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) s pra wuj ące pieczę zastę pczą nad dzi~ckiem.
                  ·' >O rzeczenie wydaje s ię na okres wychowani a przedszkoln ego, roku szkoln ego albo etapu edukacyj nego. W przypadku ucznia
                  szko ły ponadpodstawo,,·ej lub ponadgi mnazjalnej termin ważności orz~czeni a ni e może przypadać późn i ej niż ko niec ro ku
                  szkolnego. w roku kalen darzowym. w którym u cze ń ko11czy 24. rok życ i a .
Strona 2
                              4).
          ze wzg 1ę du na .
                             , , d · ka lub ucznia:
          I) niepełnosprawnosc z1ec
              a) niesłyszące
              b) słabosłyszące
              c) niewidzące
              d) słabowidzące
              e) niepełnosprawne ruchowo                         .
              f) niepełnosprawne intelektualnie w   st0 Pniu lekknn
              g) niepełnosprawne intelektualnie w stopni u umiarko wanym
                                              ·           ·        nym
              h) niepełnosprawne intelektualnie w stopmu znacz
              i) z autyzmem, w tym z zespołem Asperge ra
              j) z niepełnosprawnością sprzężoną l
                                                  5
          2) niedostosowanie społeczne
          3) zagrożenie niedostosowaniem                 społecznym.
                                                                 Diagnoza
         Zespół Orzekając y przedstawia diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia, z uwzględni_eniem
potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień dziecka lub ucznia oraz występujących
w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie :
            jest dziewczynką ze zdiagnozowanym zespołem Bardet-B iedla. Rozwój
          Róża
psychoru chowy dziecka od początku przebiegał z opóźnieniem. Ze względu na stwierdzoną
niepełnosprawność ruchową dziewczy nka była objęta kształceniem specjaln
                                                                                  ym w trackie
wychow ania przedszk olnego. Obecnie zgłoszona do poradni w celu uzyskan ia orzecze nia na
kolejny etap edukacy jny.
     Wyniki diagnozy psychologicznej wskazują na nieharmo nijny rozwój poznaw czy
dziewczy nki.     Zarówno w próbach diagnozujących poziom inteligen cji płynnej ,
uwarunk owanej biologic znie, jak i inteligencji skrystalizowanej, nabywan ej w toku aktywności
własnej oraz doświadczeń, dziewczy nka osiągnęła wyniki mieszczące się dolnym
                                                                                       obszarze
                                                                                              a
przeciętnej dla wieku. Dziewcz ynka wykonywała zadania wymagające myśleni
przestrze nnego, pojęciowego oraz logiczno-matematycznego . Róża wykazuj e trudność
w różnicowaniu i szeregow aniu bodźców wzrokowych. Przeciętny dla wieku jest poziom uwagi
dowolne j, a także sprawność pamięci słuchowej długotrwałej oraz pamięci wzrokow o-
przestrzennej. Nieznac znie poniżej przeciętnej rozwija się pamięć słuchowa krótkotrwała.
Opisane dysharm onie mogą utrudniać uczenie się i zapamięt ywanie informac ji
z wykorzy staniem kanału wzrokow ego i słuchowego. Róża wykazuj e prawidłową orientacj ę
w najbliższym środowisku, zna podstaw owe pojęcia , wykazuj e podstaw owy zakres wiedzy
ogólnej , ma ukształtowane podstaw owe pojęcia czasu i pojęcia kalendar zowe (pory roku, dni
tygodnia , miesiące itd.), prawidłowo orientuje się w schemac ie ciała (strony prawo-le wo).
Rozpoznaje wszystkie litery drukowa ne, potrafi się podpisać.
     Róża posiada przeciętny zakres słownictwa, niekiedy ma trudności z
                                                                                    poprawn ym
gramatycznie sformułowaniem zdania. Dziewcz ynka wykazuje trudności w rozumien iu
-1   l   \\' l aśc i\\·e podkreś li ć: w przypadku gdy potrze ba kszta łce ni a specjalnego wynika zarówn o
                                                                                                            z 11 ys tępo wa nia u ucznia
n iepe łnosp rawn ośc i . jak i niedostosow ani a spo ł eczn ego albo zag ro że nia ni edostoso
                                                                                                    waniem s po łe cz n y m . n a leży po dkreś li ć
występ uj ącą u ucznia n ie pe łn osprawn ość lub nie pe łno s p raw n ości (pkt I  Iii. a-:i) oraz niedostosowanie s po łecz n e (pkt 2) albo
~agroże n ie niedostosowaniem spo ł eczn y m (pkt 3 ).
' i W skazać wspó ł wystę puj ące ni e pe łn osp raw n ośc i . o których mowa
                                                                               w lit. a-i.
Strona 3
 złożonych wypowiedzi słownych. Z załączonej opinii logopedyczn ej wynika, że Róża
prawidłowo posh1guje się zdaniami złożonymi i częściami mowy, niekiedy ma problem
z powtórzenie m usłyszanego , dłuższego zdania (przestawia kolejność słów). Obserwowan o
trudności z zakresu myślenia przyczynowo -skutkowego w kontekście opowiadania
o wydarzeniac h i logicznego uzasadnienia omawianych zdarzeń, przy udzielaniu odpowiedzi
na pytania otwarte. W zakresie percepcji słuchowej dziewczynka prawidłowo wyróżnia
dźwięki w nagłosie i wygłosie , dokonuje analizy i syntezy sylabowej oraz analizy i częściowo
syntezy głoskowej.
     Umiejętności psychomotor yczne dziewczynki rozwijają się poniżej przeciętnej dla wieku.
Niski jest poziom motoryki dużej. Z opóźnieniem rozwija się motoryka mała i sprawność
manipulacyj na rąk. Róża miała trudności z utrzymywani em równowagi. Z opinii
wychowawc ów i specjalistów pracujących z dzieckiem wynika, iż Róża niechętnie uczestniczy
w dynamiczny ch zabawach ruchowych wymagających szybkiej reakcji, biegania, ma słabą
kondycję i szybko się męczy.
     Róży udało się wypracować stosunkowo dobrą sprawność grafomotoryczną. Dziewczynk a
dość starannie dokotkzyła szlaczki, pokolorowała domek, uzupełniła labirynty, przerysowała
prezentowan e figury geometryczn e. Chwyt pisarski jest prawidłowy, lateralizacja nieustalona
(prawa noga i ręka , oko nieustalone, ucho zamiennie).
      Badanie kompetencji społeczno-emocjonalnych wskazuje, iż dziewczynka prawidłowo
rozpoznaje i nazywa emocje na podstawie ekspresji mimicznej, ma jednak trudności w zakresie
rozumienia sytuacji społecznych oraz motywów i intencji zachowania przedstawion ych
postaci. Z opóźnieniem rozwija się znajomość prospołecznych strategii postępowania
w różnych sytuacjach. Niska jest umiejętność regulacji emocji negatywnych , co może
powodować trudności z radzeniem sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie czy
konfliktowyc h. Róża miała kłopot z podaniem strategii, które pomogłyby jej zmienić
negatywne emocje. Również zapytana, co by zrobiła w określonej sytuacji społecznej podawała
raczej zachowania wskazujące na chęć wycofania się, ucieczki lub bierności. Z załączonej
opinii psychologa przedszkolne go wynika, iż Róża nawiązuje relacje z osobami dorosłymi,
 chętnie uczestniczy w proponowany ch zabawach, wykonuje polecenia i stosuje się do zasad,
ma jednak trudności z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami. Podczas zabaw i gier
zespołowych dziewczynka nie zawsze akceptuje przegraną. Potrafi się zniechęcić , gdy widzi
 swoje niepowodzenie. Według opinii wychowawców grupy Róża wykazuje trudności
 z wyrażaniem swoich uczuć oraz ocenianiem własnego zachowania w kontekście podjętych
 czynności i zadań, w sytuacjach konfliktowych, problemowych. Czasami popada w konflikty
 z dziećmi. Obserwuje się zaniżoną samoocenę dziewczynki. W sytuacjach trudnych zdarza się,
 iż odmawia wykonania polecenia, wymaga wówczas pomocy i wsparcia nauczyciela.
      Róża ma kłopoty z panowaniem nad swoją potrzebą żywieniową , co wynika z zaburzeń
 genetycznych. Dziewczynka ma skłonność do objadania się i na tym tle często powstają
 konflikty oraz trudne zachowania dziecka, obniżony nastrój czy trudności w zrozumieniu
 narzuconych ograniczeń. z tego względu dziewczynka potrzebuje wsparcia i monitorowania
 aktywności również w szkole, szczególnie w sytuacjach związanych z przerwami i posiłkami.
      Mocną stroną Róży jest gotowość do wykonywania powierzonych zadań. Dziewczynka
 lubi rysować i wykonywać różnorodne prace plastyczne. Jest wrażliwa i empatyczna. chętnie
 pomaga innym. Dziewczynka opanowała podstawy techniki czytania. wykazuje
 zainteresowanie książkami.
Strona 4
                                                                                Zalecenia
Zespół Orzekający                   zaleca:                                                ..         .       .I        . b roLWOjO\\'VC h i ~dukac},inyc h dzićCb lub ucznia. I\
                                                                        · I . ·, , ·calizac1,; 111dn11dualn)C l potrze                      ..            . . . ".      . ·<l · k I . .
              . k . .. . . e "arunki i fo nnv " sparc1a 1111w1. 1" 1,IJ,JCc 1 '                   · . .·              , . • _e· mictwa dziecka I ub uczma " Z) cm µ, ze ,z o a. 11111~J
 1  )  ( naIezy o res 11c za 1t:c.311 •            . , . ..                .. , ..           ll'\CT11allla akt, wno~c 1 1 ucz ~        '            .                     . -
l\'111 warunki fOZ\\ ijania jego potencja lnych 111ożll\\ OSll I 111 oc.11yc., ~ll (llL \\~ I '
                                                                             1                      .       rl ·1 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 1-l grudma 20 16 r. - Pra\\ O 0>\\ rnlO\\ ć . or;)L
 fo rm,· w,·chowa nia przedszkolne~o. szkol). ośrodka lub pi:Jcuw kl. o ktoryc l 11101\da ,kv a . -                  d ion ·1·kadrv - z·ikres te~o wsparcia . wra z z uzasad111e111e111)
       ..          '                  -              .     . k\b · ··, z'Sll'O llYdc, al ·o\\ oZatrunc_ , _ '                                   -
jeże l i zac hodzi potrzeba indywidualnego wsparci a ,121cc a 11 11c1.111 , ,e                .
                                     · I       'k ·     l z prooramu   nauczania do potrzeb
    Dostosowanie wymagań edukacyJnyc 1 wym aJącyc 1             0
                                                                    •             0 1 d . .
                                                                                  0 ę memem
rozwojowych 1 edukacyJnych oraz moz 1wosc1· psyc 110 fi1zyc znych dziecka ' z uwz
               ·       ·               · 1· '
                                                                              .             .
       · ,       · ·             · d        h •d · · o
ogramczen wynikających ze stw1er     zonyc tIU nosc1. rgam·zacia  J
                                                                    ksztalcema na podstawie
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
    Stosowanie zasad nauczania polisensorycznego, opai1ego na różnych zmysłach.
Monitorowanie pracy uczennicy podczas zajęć, w razie potrzeby udzielanie dodatkow~c~
wyjaśnień i pomocy. Wdrażanie do kontynuowania zadania mimo napotkanych trudnosci ,
zachęcanie i motywowanie do wysiłku.
    Upraszczanie pytań i polece11 oraz upewnianie się o ich właściwym rozumieniu. Pomoc
w budowaniu umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania otwarte, odnoszące się do zadaó
edukacyjnych. a także w zakresie rozmowy o emocjach i ich wyrażania.
    Uwzględnienie dłuższego czasu potrzebnego na utrwalanie wiadomości.
    W ocenie pracy Róży należy kierować jej uwagę przede wszystkim na to, co zrobiła dobrze,
przekon~rwać, że każda podjęta próba jest sukcesem. Ocena powinna uwzględniać przede
ws~y~tk11~ . zaang_ażowanie i wkład pracy oraz postępy dziewczynki adekwatne do jej
mozhwosc1 , a me tylko efekty kotkowe. Wskazane jest docenianie za drobne nawet
osiągnięcia , zróżnicowane wzmocnienia pozytywne, podkreślanie mocnych stron.
    Zalecane miejsce w pierwszych rzędach. blisko nauczyciela.
    Zachęcanie i organizowanie zada11 i zajęć ruchowych wspierających rozwój sprawności
ruchowej.
  , ~o~~ijanie kompetencji _spoleczn~-e1~ocj~nalnych dziecka, pomoc w integrowaniu z grupą
row1es111czą , naw1ązywa111u sa tystakc_1onuJących relacji rówieśniczych. Informowanie
dziewczynki o nadchodzących zmianach. Rozwijanie samodzielności.
    Wspólnie z nauczycielem wspomagającym i w porozumieniu z rodzicami monitorowanie
zachowań żywieniowych uwarunkowanych biologicznie, wynikających z rozpoznanego
zespołu genetycznego.
    Angażowanie d~iewczy_nk_i d? zada11, w któryc_h ~noglaby odnieść sukces; bazowanie na jej
mocnych stronach I umożhw1e111e zaprezentowarna ich na forum klasy.
    W przypadku realizacji ksztalcenia w warunkach integracji lub włączenia wsparcie dziecka
ze strony nauczyciela wspomagającego z uwagi na potrzebę:
     • Stałego monitorowania aktywności oraz pomocy w realizacji zadań sprawiających
        dziecku trudność w celu efektywnej nauki oraz modelowania pożądanych zachowań.
     • Pomocy w komunikowaniu potrzeb oraz skutecznym porozumiewaniu się
        z otoczeniem , motywowanie do nawiązywania i utrzymywania kontaktów
        z rówieśnikami , wspomaganie w poszukiwaniu własnych strategii rozwiązań
        pojawiających się problemów i konfliktów, monitorowania zachowań żywieniowych.
     • Wraz z rodzicami i nauczycielami ujednolicanie bieżących oddziaływań edukacyjnych,
        terapeutycznych i wychowawczych.
    Uzasadnienie: Zastosowanie powyższych warunków i form wsparcia pozwoli na
i ndywidualizację pracy z dzieckiem i pokonywanie ogranicze11 wynikających z jego
niepełnosprawności oraz na sprawniejsze funkcjonowanie w sytuacji zadaniowej. Dostrzeganie
sukcesów i udzielanie pozytywnych informacji zwrotnych dotyczącyc h aktywności podczas
zajęć wpłynie pozytywnie na podniesienie poczucia własnej wartości oraz motywację do pra?:
zaś udział w zajęciach szkolnyc h w warunkach dostosowanyc h do możhwosc,
Strona 5
 psycho fiz ycznych dziew cz 1ki        .
społecznego.               YI   zapew ni odpow iednie warunki do .
                                                                                                                 IOZWOJ U
                                                                                                                           .
                                                                                                                               poznawczego oraz
2) (należy okreś li ć zalecane cee
          1·d .
                                        .
                                 1 rozwoJowe it
  . .                                         erapeutyc                                 .
                                                         zne do realiza CJI·· podczas ząicć
zaJęc rewa I ac\Jm• eh· sociot
                           , erapeutycznvch i       • 1.       .                            wycl    . •
         . . .•
                             i od
I ub uczn1ow1 I . \1 zależnośc    potrz„b ..  resocJa  JZaC)'.Jnych oraz w    ramach p    ,      ww.i nia przedszkolnego lub z,tjcć edukacyj nych
                                                                                                     psycholoO0 icz               ·       ·                '
      · 'k      k ·                       .. · Je_c0 0 rodzicon1, przez przedszko le. inna omocy
                                                                                              r                     11     I
                                                                                                                . • O·pcc agog,czrK:i udzielanej dziecku
PIaco\l    ę. o ·torych mowa w art ? k                                                                                                         ośrodek
                                                        ustawy z dnia 14 oruclnia 20.16 ', oprmę wychowan
                                              7                                                                 ia przedszko    lnego. szkol~.          lub
za lecanych fo nn pomocy psycl1 I . ~ p :t J 8ooo          ·     ·         "              r. - rawo oswratowe , Oraz- porac Inrc;,  ·
   . .        .                    0 og1czno-peda
                                          .   .       "" ,,1czneJ. a w przypadku dzieci i    _  . .  .                                wraz ze wskazaniem
zaJeC rewalidacyjnYch      wraz z  _   d                                                            niepełnosp rawnyc  h -   również  zalecanyc h rodzajów
                    .. . '                                                                uczn1ow
C l                               uzasa mem em)
 ee rozwo1 owe: styinu lowani e fu k ..
w zakres ie czytan ia p·                . n _CJI ~ozna_wczych oraz rozwijanie umiejętności szkolnych
                                    isama I hczem a , k sza      t łt     .                ..
       · 1· . .                '
umoz tWiaJących uczest niczen ie w . , .                              ~w~me kompetencJ1 społecznych
samodzielności i zarad , .                      _wznych formach zycia społecznego oraz rozwijanie
Cele terape utyczn e· l~~~c~: z~kres1e zasp~~ajania swoich potrzeb.
budow anie po             .·          ame motywacJ1 do podejm owania wyzwań edukacyjnych ,·
                                                        · poz yt ywneo0 o o brazu s1e · b.1e I· pozytywnej
                        . . .spraws twa , ksztalto wame
                    czucia
samoo      ceny ·. Rozwi Jame           t    •.      .
                                 ko mpe encJ1 emocJonalno-społecznych: wyrażania emocji , radzenia
     .              .        ·                                                                 , . , .kam1.,
                                                                                      , z row1esm
   b        nap1ęc1em   emocJ·                   . ywania
                                 onalny1n , nawiąz       . I. utrzym ywama  . kontak tow
. Ie z ..
so
mterakcJ1 społecznych dostos owany ch do sytuacji.
Zaleca ne zajecia rewalid acyjne :
                                                                                         ikacyjn ych,
    1. Terapi a logope dyczna obejmująca rozwijanie kompetencji komun
                                                                                        prowad zona
         wzbog acanie zasobu językowego oraz umiejętności prowad zenia dialogu ,
         we współpracy z nauczy cielam i i rodzicami .
                                                                                  nianie percepcji
    2. Terapi a pedago giczna stymul acja rozwoju poznawczego oraz uspraw
                                                                                          .
         wzroko wej i słuchowej. Rozwijanie umiejętności czytania, pisania i liczenia
Formy pomoc y psycho logiczn o-peda gogicz nej:
                                                                                    ie nauczy ciela
     • Pomoc ze strony nauczy cieli w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, wsparc
        wspierającego/pedagoga specjal nego w czasie zajęć dydakt
                                                                    ycznych.
     • Zajęcia dydakt yczno- wyrów nawcze zgodnie z aktualnymi potrzebami.
                                                                                       lne, w tym
     • Zajęcia z psycho logiem rozwijające kompetencje społeczno-emocjona
                                                                                         owanie do
        wyprac owanie strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych, motyw
                                                                                  ci ,    rozwijanie
        podejm owania wysiłku w przypadku pojawienia się trudnoś
        zainteresowań dzieck a.
                                                                                        cych do jak
     • Trenin g w zakresi e umiejętności społecznych i formalnych przygotowują
                                                                                    anie     sytuacji
        najleps zego funkcjo nowan ia w samodzielnym życiu,           np.    stwarz
                                                                            ności podejm owania
        społecznych sprzyjających budow aniu samodzielności , umiejęt
        decyzji, budow anie pozyty wnego obrazu własnej osoby.
     • Uspraw nianie ruchow e.
     • Terapia integracji sensory cznej.
                                                                                        e zachowań
     • Wsparc ie nauczy ciela wspomagającego podcza s lekcji, a także w zakresi
                                                                       trudności emocjo nalnyc h
        żywieniowych dziewc zynki i pojawiających się na tym tle
        wynikających z narzuc anych ograniczeń (diety).
                                                                                           gogicz nej
     Uzasadnienie: Wdrożenie propon owany ch form pomoc y psycho logiczn o-peda
                                                                                ie w środowisku
oraz zajęć rewalid acyjny ch umożliwi dzieck u optyma lne funkcjo nowan
                                                                               mości kompetencji
szkoln ym. Terapia logope dyczna przycz yni się do dalszeg o rozwoj u świado
komunikacyjnych, stanowiących warune k efektyw nego uczenia         się  oraz   budowania relacji
społecznych. Zajęcia terapii pedago giczne j będą służyć uspraw nianiu
                                                                        funkcji analizatorów, co
                                                                              szkolnych. Terapia
w konsekwencj i wspomoże dalsze opanow anie podsta wowyc h technik
integracji sensorycznej i inne formy uspraw niania ruchow ego pomogą
                                                                                      dziewczynce
                                                                                wynikających ze
w rozwijaniu sprawności motory cznych i minima lizowa niu zaburzeń
                                                                           inform  acji zwrotnych
stwierdzonej niepełno sprawn ości. Dostrz eganie sukces ów i udzielanie
Strona 6
 dotycząc ych aktywności dziecka na zajęciach korzystnie wpły nie na jego poczucie włas nej
wartości. Zajęcia rozwijaj ące kompetencje społeczno-emocjonalne ułatwią dziewc zynce
fu nkcjonowanie w sytuacjach społecznych. przyczynią się do rozwoju jej autonomii oraz
adekwatnego obrazu własnej osoby.
3) (należy określić wszystki e możliwe form y kształcenia specjalnego. poczynając od najkorzystniejszej dl a dziecka lub ucznia.                według
Zes połu Orzek aJ ącego. fo rm y k ształceni a specjalnego. wraz z uzasadnieni em)
    • kształcenie w szkole integracyjnej lub w oddziale integracyjnym.
    • kształcenie w szkole ogólnodostępnej lub w oddziale ogólnodostępnym .
    ~~asadnienie: Niepełnosprawność ruchowa dziecka wymaga zastosowania wobec niego
takieJ or~anizacji procesu dydaktycznego, który byłby optymalnie dostosowany do aktualnych
potrzeb 1możliwości psychofizycznych dziecka. Udzia-1w zajęciach szkolnych w warunkach
do st o~owai~ych do możliwości psychofizycznych dziewczynki, właściwe oddziaływania
rewahdacy~n~ zapewnią jej nie tylko odpowiednie warunki do rozwoju poznawczego, ale także
będą sprzyJac rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu.
4
   )(~iależy określić_    potrzeb.; reali zacj i wybran ych     zaj~ć           wychowani a przedszkolnego lub zajęć      edukac)jnych indywidualnie
                                                                                                        ·
                                                                                    · · - w przypadku dziecka
                                             11·cza,_ ceJ· do )- dz1·.:c1· Iub ucz111ow                                            ·
                                                                                                                       · napoty k a_1ącego          · ·w
z. dz1.:ck1em
     _.                 . . lub w ':oru1J1·e
                 _ ucz111em
             . lub                                                                                            lub ucz111a                  na trudnosc1
tunk qonO\i anm wspolme z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, wraz z uzasadnieni em)
   W zależności od obserwowanych potrzeb dziecka zgodnie z wynikami wielospecjalistycznej
diagnozy.
   Uzasadnienie: obserwacja funkcjonowania Róży w warunkach przedszkolnych pozwala
na stwierdzenie, że dziewczynka może potrzebować tej form y pomocy, ale określenie
zasadności jej zastosowania wymaga wnikliwej obserwacji dziewczynki w środowisku
szkolnym.
5) (należy określić zalecane dział ania ukierunk owane na poprawę funk cjonowani a dziecka lub ucznia i wzmacnianie jego uczestni ctwa w
życ iu przedszkola, innej formy wychowani a przedszkolnego, szkoł y, ośrodka lub placówki. o których mowa w an . 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia
14 grudnia 201 6 r. - Prawo ośw i ato we , oraz d z i a łania wspieraj ,1ce rodziców dziecka lub uczni a. wraz z uzasadnieniem)
    Działania podejmowane w celu poprawy funkcjonowania i wzmacniania uczestnictwa
w procesie edukacji będą sprzyjać budowaniu pozytywnej samooceny, utrwalaniu się
prawidłowych wzorców uczenia się , funkcjonowania społecznego i nabywaniu umiejętności
komunikacyjnych sprzyjających zdobywaniu wiadomości , strukturalizowaniu wiedzy oraz
nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych.
    W skazane dla poprawy funkcjonowania Róży jest angażowanie jej w aktywności
i zadania umożliwiające odniesienie sukcesu na tle klasy, zaprezentowanie mocnych stron.
Niezbędne jest stwarzanie sytuacji społecznych sprzyjających budowaniu samodzielności
i umiejętności podejmowania decyzji. Wskazane jest organizowanie sytuacji edukacyjnych
sprzyjając ych czynnemu udziałowi dziewczynki w różnorodnych aktywności ach klasowych
i szkolnych, uroczystościach , imprezach. Niezbędna jest pomoc w nawiązywaniu pozytywnych
kontaktów społecznych z rówieśnikami. W sytuacjach odbieranych przez dziecko jako trudne
należy wspierać je w pokonywaniu trudności , mobilizować do wysiłku i prac y. Ważna je~t
współpraca z rodzicami Róży - włączanie ich w proces terapeutyczny oraz przekazywame
wskazówek do działa11 ukierunkowanych na poprawę jej funkcjonowania.
    Uzasadnienie: Działania podejmowane w celu poprawy funkcjono wai~i a i wzmacnian~a
uczestnictwa w życiu klasy będą sprzyjać tworzeniu bezpiecznego środ?w1~ka w n~bywarnu
nowych umiejętności związanych z procesem edukacji oraz utrwa!a~1u s! ę. prawid~owych
wzorców funkcjono wania społecznego             i nabywaniu um1 eJ~'.nosc1 wspołpra.c y
    współdziałani a , sprzyjając ych nawiązywaniu prawidłowych relacJI społecznyc h oiaz
Strona 7
     zapob i egać pogłębianiu się
                              .
                                 trudno , · p
       · k       •                     sc1. rzyczy nią si                                                     ., . .
    d21ec a, zwiększą poczt .
                          . ic1e
 ogóln ego funkc'Jionow ania.                                          sprawczości ,                       ę k1ow111
                                                                                                  a w ko1 1se       ~_z do podnie sienia samoo ceny
                                                                                                               wencJJ               si ę do poprawy
                                                                                                                                         przycz yni ą
6)   (należy określ ić, w zalez·110sc,
                                   ' ,·
                                        od potrze b   I· .
· ' dk ·                                           . cz1ecka lub ucznia nicpelnos Jr•nr            .
J   sro       J   dydakty czne. w tym z w k                                                       niezbędn y w proces ie kszlafccn  i« sprzct spcc1·alistyczny
                                                                           cy·i110 kJ ' nekgo,
                                         y orzystan,em technologii inforn1·1                  , ,                                          •      ·        -
                                                                                           ..
                                                                          ' , - omun, ' cyJnyc J1, w1.rz   .,
                                                                                                              z uzasadn1e. .
                                                                                                                           n1 em61)
    W bieżącej prac y z d z1eck1e
                               • .111 wskazane .               .. . .               .     ,
d
                      przyk   ład   k lk  I         . Jest umozh w1erne korzys   tama z  rożnyc h pomoc y
  ydakt yczny ch (na                 a u atora hczm , z~stęprnko       · ,            .
                                                                           w, przedm10tów naturalnych
P Iansz, mode li), wspieranie treści .           '       anow,
    Uzasadnienr·e· St             .      pizekazywan ych ustrne obrazem, .filmem itp.
                                                   d k ·
                    ·   warzame sytuac       Jl_ e u_ acyJnych wykorzystujących różnorodne ś rodki
                                              „
dydak tyczn e pozw or1                 .
                        • na_ zaangazowan_ie dziecka w proces nauki, uatrak
                                                                                    cyjnie nie zaj ęć oraz
lepsz e zapam . t                                                                       niem możli wo ści
               ię ~wam e I wykorzystarne zdobywanej wiedz y z uwz o lędnie
pozna wczy ch dziew czynk i i jej zainteresowania otoczeniem.
                                                                               c
                                                                                                                        ·           · przedszkolnego szkole.
            ( należv określi ć zalecane sposoby ocen)' ef·kt         · f·<1 11· pod'J ę tyc I1 przez
                                                             · , cf-z,a                                         ·
                                                                                                 . przedszkole, 11111a lmme wychowania
7)      •              -       •              •          ~ 011
                                                                                                       ·
                                                                         · 14 g111dn1a 20 16 r. - Prawo ośw iatowe,  ·    ·            celu realizacji       w
                                                                                                                                                              ··
                                                                                                                                                    ~ 'zalece1i.
os1odek
    0
    .    lub pl acowke.· o ktor,ch
                               .   mow·a w art . 2 PkI 7 I· 8 ustawy z dnra
o kto1yc h mowa w pkt 1-6/
                   •       Wielo specj alistyczna ocena poziomu funkcjono wania dziecka.
                                                                                                     utycznego
                   •       Ewalu acja efekty wności indywidualnego programu edukacyjno-terape
                           (1 raz na semestr) i modyfikacja działań adekwatnie do bieżąc ych
                                                                                             potrzeb dziecka.
                                                                            Dodatkowe informacje
                                                                                            szczegó ln ośc i o ws po m agającej lub alternatywnej
             od potrzeb podaje s i ę dodatkowe istotne in fo rmacje o dziecku lub uczniu. w
    (w za l eżn ośc i
metodzie komunik acj i (AAC). którą pos ług uj e s ię dziecko lub uczeri )
            Nie stwie rdza                   się     potrzeby wprowadzani a                            wspomagając ych                   lub alternatywnych metod
komu nikac ji .
                                                                                     specja lnego n a l eży ws k a zać okoli cz n oś c i : które Zespól Orze k aj ący uzn a ł za islot ne dla
                  W przypadk u wyda nia nowego orzeczeni a o por rzcbi: kszla lcenia                                                       71
            rozstrzvgn ięcia. oraz W)'.iaśnić powody, na pods1aw1c klorych s1w1erdzono porrzebę
                                                                                                wyda111a nowego orzecze               nia :
            Orzecze nie uchyla":                                                                        . .. .. w~·d:rn,• przez ................................... ..
             ) or zeczenie nr· .. .... . .. o potrzebie ksz tałce ni a specjalne go z dnia
                                                                                           . ..                                              1
            1                                o potrzebie zaj~ć  rcwalidac   yjno-wyc  howawcz.  rch zcs1}11Jowy  ch/ indywidualnych ' z dnia ...... wydane przez .
            Z) orzeczenie nr . .
                                                                                    o Kuralora O.<:wiaty
             Od niniejszego orzeczenia przysługuje odwołanie do Mazowieckieg
                                                                           nictwe m Zespołu O ekającego .
        w Kurato rium Oświaly w Warszawie, Al. Jerozo limskie 32, za pośred
        k1ó,y wydal orzeczenie, w lerminie 14 dni od dniajego doręczenia.
            Otrzy muje wnioskodawca
            Emilia Bartloszewska
            zam. : 03-289 Warszawa,
                  ul. Ostródzka 132/22
                                                                     \'nego.                                                         ..       . ., ·      i •.
6 '     Wypełnia się w przypadk u dziecka lub. ucznia niepe lnospra\
                                                               .        .          .  .    .. d--   ,  ·.   l'vf'1111. ·t " I Edukac ji Narodo11 t_1 7 , 111.1
-     .       . .                                     moll'a \\' ~ 18 usl. I 1ozpo1t ,) zt: nr,1                           '. -      •
' J \N ypeln1 a s ,ę w przypad kach. o ktorych                                                        .        cl • ~ ' , , . publicznych poradnia ch
                                                                               zes   po ły        k·,~J</Cl.! zii11a_1ącc 11
7 wrześ n i a 20 I 7 r. w spra,r ie orzecze ń i opinii ll'ydall'a nych rrzez               orze
                                                                                                                              Jl   . .      dk . , 'I,· ,
r sycholo giczno-    pedagog icznych (Dz.. U. poz. 1743).         .      '" ,t1 •, k .. . 1. , ·. 5 J, ,,·a' 1n 1::·go • ' Wlasc111·e po ' Jt:s L.
             . .                                                nia o po11zc    1L   szta  cLnia      1 LL.
8 ' Wypeł ni a s , ę \\' przypadku wydania 110\~ego orzecze
        
       
    
 
Recenzje
Polecam! Edukacja na piewrszym miejscu. zgodne z opisem. Dynamiczna przesylka
Super karty pracy. Posiada wiele różnorakich zadań, w fajny sposób można trenować z dzieckiem w domu i utrwalać poznany w szkole materiał
Bardzo fajna książeczka dla dzieci do poćwiczenia Matematyki, zróżnicowany stopień trudności zadań.