Matematyka. Karty pracy do ćwiczeń w domu i w szkole. Klasa 2 PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
f'.i r-.. tlnia
',.;y~na!:igk.'..l(~ - Płitl2~ .r, 1Śicz nl'l Nr 21
13-042 Warszav:a. ul. Marywilska 44 Warszawa, dnia Ol wrześ nia 2020 r.
~I. fax (22) '.' :-4-lO -ól , Slt!- 10-62
()j
ORZECZENIE NR PPP21-KS-1-1-2020/2021
o potrzebie kształcenia specjalnego
Działając na podsta wie art. 127 ust. 1O ustawy z dnia 14 grudni a 2016 r. - Prawo oś wi atowe
(Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949),
na wniosek Emilia Bartloszewska
( imi ę i nazwisko wnioskodawcy)
Zespól Orzekający
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 21
w Warszawie, ul. Marywilska 44
w składzie:
mgr Magdalena Bochenek - Przewodnicząca Zespołu Orzekającego
mgr Olimpia Rumianowska-Za piór - pedagog specjalny
mgr Magdalena W yłoma11ska-Krumholc- psycholog
mgr Sylwia Wyrobek - pedagog
lek. med. Katarzyna Gadomska-Proko p
orzeka o potrzebie kształcenia specjalnego
Róża Bartloszewska
( imi ę/imi o n a i nazwisko dziecka lub uczni a)
07.04.2013r., Warszawa
(data i miejsce urodzenia dziecka lub ucznia)
13240704867
(numer PESEL dziecka lub ucznia)
03-289 Warszawa, ul. Ostródzka 132 / 22
(adres zamieszkania dziecka lub ucznia)
Szkoła Podstawowa nr 368
03-289 Warszawa, ul. M. Hemara 15
(nazwa i adres przedszkola, innej fo rmy wychowania przedszkolnego, szkoł y lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia
14 grudnia 20 16 r. - Prawo oświ atowe, a w przypadku ucznia - także oznaczenie oddziału w szkole oraz nazwa zawodu11)
Emilia i Dariusz Bartloszewscy
03-289 Warszawa, ul. Ostródzka 132 / 22
(imiona i nazwi ska rodziców21 oraz adres ich zamieszkania)
na okres 3 l I etap edukacyjny
11 Nazwę zawodu wpisuj e s ię wy l,icznie w przypadku uczni a u częszczaj ącego do szko ły prowadz,1c~_j kszta ł cenie zawodowe.
:: 1 Zgodni e z art. 4 pkt 19 ustawy z dni a t 4 grudni a 20 16 r. _ Prawo ośw i ato ll'e przez rodzicó w n a kży rozumi eć ta kże prawnych
opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) s pra wuj ące pieczę zastę pczą nad dzi~ckiem.
·' >O rzeczenie wydaje s ię na okres wychowani a przedszkoln ego, roku szkoln ego albo etapu edukacyj nego. W przypadku ucznia
szko ły ponadpodstawo,,·ej lub ponadgi mnazjalnej termin ważności orz~czeni a ni e może przypadać późn i ej niż ko niec ro ku
szkolnego. w roku kalen darzowym. w którym u cze ń ko11czy 24. rok życ i a .
Strona 2
4).
ze wzg 1ę du na .
, , d · ka lub ucznia:
I) niepełnosprawnosc z1ec
a) niesłyszące
b) słabosłyszące
c) niewidzące
d) słabowidzące
e) niepełnosprawne ruchowo .
f) niepełnosprawne intelektualnie w st0 Pniu lekknn
g) niepełnosprawne intelektualnie w stopni u umiarko wanym
· · nym
h) niepełnosprawne intelektualnie w stopmu znacz
i) z autyzmem, w tym z zespołem Asperge ra
j) z niepełnosprawnością sprzężoną l
5
2) niedostosowanie społeczne
3) zagrożenie niedostosowaniem społecznym.
Diagnoza
Zespół Orzekając y przedstawia diagnozę funkcjonowania dziecka lub ucznia, z uwzględni_eniem
potencjału rozwojowego oraz mocnych stron i uzdolnień dziecka lub ucznia oraz występujących
w środowisku nauczania i wychowania barier i ograniczeń utrudniających jego funkcjonowanie :
jest dziewczynką ze zdiagnozowanym zespołem Bardet-B iedla. Rozwój
Róża
psychoru chowy dziecka od początku przebiegał z opóźnieniem. Ze względu na stwierdzoną
niepełnosprawność ruchową dziewczy nka była objęta kształceniem specjaln
ym w trackie
wychow ania przedszk olnego. Obecnie zgłoszona do poradni w celu uzyskan ia orzecze nia na
kolejny etap edukacy jny.
Wyniki diagnozy psychologicznej wskazują na nieharmo nijny rozwój poznaw czy
dziewczy nki. Zarówno w próbach diagnozujących poziom inteligen cji płynnej ,
uwarunk owanej biologic znie, jak i inteligencji skrystalizowanej, nabywan ej w toku aktywności
własnej oraz doświadczeń, dziewczy nka osiągnęła wyniki mieszczące się dolnym
obszarze
a
przeciętnej dla wieku. Dziewcz ynka wykonywała zadania wymagające myśleni
przestrze nnego, pojęciowego oraz logiczno-matematycznego . Róża wykazuj e trudność
w różnicowaniu i szeregow aniu bodźców wzrokowych. Przeciętny dla wieku jest poziom uwagi
dowolne j, a także sprawność pamięci słuchowej długotrwałej oraz pamięci wzrokow o-
przestrzennej. Nieznac znie poniżej przeciętnej rozwija się pamięć słuchowa krótkotrwała.
Opisane dysharm onie mogą utrudniać uczenie się i zapamięt ywanie informac ji
z wykorzy staniem kanału wzrokow ego i słuchowego. Róża wykazuj e prawidłową orientacj ę
w najbliższym środowisku, zna podstaw owe pojęcia , wykazuj e podstaw owy zakres wiedzy
ogólnej , ma ukształtowane podstaw owe pojęcia czasu i pojęcia kalendar zowe (pory roku, dni
tygodnia , miesiące itd.), prawidłowo orientuje się w schemac ie ciała (strony prawo-le wo).
Rozpoznaje wszystkie litery drukowa ne, potrafi się podpisać.
Róża posiada przeciętny zakres słownictwa, niekiedy ma trudności z
poprawn ym
gramatycznie sformułowaniem zdania. Dziewcz ynka wykazuje trudności w rozumien iu
-1 l \\' l aśc i\\·e podkreś li ć: w przypadku gdy potrze ba kszta łce ni a specjalnego wynika zarówn o
z 11 ys tępo wa nia u ucznia
n iepe łnosp rawn ośc i . jak i niedostosow ani a spo ł eczn ego albo zag ro że nia ni edostoso
waniem s po łe cz n y m . n a leży po dkreś li ć
występ uj ącą u ucznia n ie pe łn osprawn ość lub nie pe łno s p raw n ości (pkt I Iii. a-:i) oraz niedostosowanie s po łecz n e (pkt 2) albo
~agroże n ie niedostosowaniem spo ł eczn y m (pkt 3 ).
' i W skazać wspó ł wystę puj ące ni e pe łn osp raw n ośc i . o których mowa
w lit. a-i.
Strona 3
złożonych wypowiedzi słownych. Z załączonej opinii logopedyczn ej wynika, że Róża
prawidłowo posh1guje się zdaniami złożonymi i częściami mowy, niekiedy ma problem
z powtórzenie m usłyszanego , dłuższego zdania (przestawia kolejność słów). Obserwowan o
trudności z zakresu myślenia przyczynowo -skutkowego w kontekście opowiadania
o wydarzeniac h i logicznego uzasadnienia omawianych zdarzeń, przy udzielaniu odpowiedzi
na pytania otwarte. W zakresie percepcji słuchowej dziewczynka prawidłowo wyróżnia
dźwięki w nagłosie i wygłosie , dokonuje analizy i syntezy sylabowej oraz analizy i częściowo
syntezy głoskowej.
Umiejętności psychomotor yczne dziewczynki rozwijają się poniżej przeciętnej dla wieku.
Niski jest poziom motoryki dużej. Z opóźnieniem rozwija się motoryka mała i sprawność
manipulacyj na rąk. Róża miała trudności z utrzymywani em równowagi. Z opinii
wychowawc ów i specjalistów pracujących z dzieckiem wynika, iż Róża niechętnie uczestniczy
w dynamiczny ch zabawach ruchowych wymagających szybkiej reakcji, biegania, ma słabą
kondycję i szybko się męczy.
Róży udało się wypracować stosunkowo dobrą sprawność grafomotoryczną. Dziewczynk a
dość starannie dokotkzyła szlaczki, pokolorowała domek, uzupełniła labirynty, przerysowała
prezentowan e figury geometryczn e. Chwyt pisarski jest prawidłowy, lateralizacja nieustalona
(prawa noga i ręka , oko nieustalone, ucho zamiennie).
Badanie kompetencji społeczno-emocjonalnych wskazuje, iż dziewczynka prawidłowo
rozpoznaje i nazywa emocje na podstawie ekspresji mimicznej, ma jednak trudności w zakresie
rozumienia sytuacji społecznych oraz motywów i intencji zachowania przedstawion ych
postaci. Z opóźnieniem rozwija się znajomość prospołecznych strategii postępowania
w różnych sytuacjach. Niska jest umiejętność regulacji emocji negatywnych , co może
powodować trudności z radzeniem sobie w sytuacjach trudnych emocjonalnie czy
konfliktowyc h. Róża miała kłopot z podaniem strategii, które pomogłyby jej zmienić
negatywne emocje. Również zapytana, co by zrobiła w określonej sytuacji społecznej podawała
raczej zachowania wskazujące na chęć wycofania się, ucieczki lub bierności. Z załączonej
opinii psychologa przedszkolne go wynika, iż Róża nawiązuje relacje z osobami dorosłymi,
chętnie uczestniczy w proponowany ch zabawach, wykonuje polecenia i stosuje się do zasad,
ma jednak trudności z nawiązywaniem kontaktów z rówieśnikami. Podczas zabaw i gier
zespołowych dziewczynka nie zawsze akceptuje przegraną. Potrafi się zniechęcić , gdy widzi
swoje niepowodzenie. Według opinii wychowawców grupy Róża wykazuje trudności
z wyrażaniem swoich uczuć oraz ocenianiem własnego zachowania w kontekście podjętych
czynności i zadań, w sytuacjach konfliktowych, problemowych. Czasami popada w konflikty
z dziećmi. Obserwuje się zaniżoną samoocenę dziewczynki. W sytuacjach trudnych zdarza się,
iż odmawia wykonania polecenia, wymaga wówczas pomocy i wsparcia nauczyciela.
Róża ma kłopoty z panowaniem nad swoją potrzebą żywieniową , co wynika z zaburzeń
genetycznych. Dziewczynka ma skłonność do objadania się i na tym tle często powstają
konflikty oraz trudne zachowania dziecka, obniżony nastrój czy trudności w zrozumieniu
narzuconych ograniczeń. z tego względu dziewczynka potrzebuje wsparcia i monitorowania
aktywności również w szkole, szczególnie w sytuacjach związanych z przerwami i posiłkami.
Mocną stroną Róży jest gotowość do wykonywania powierzonych zadań. Dziewczynka
lubi rysować i wykonywać różnorodne prace plastyczne. Jest wrażliwa i empatyczna. chętnie
pomaga innym. Dziewczynka opanowała podstawy techniki czytania. wykazuje
zainteresowanie książkami.
Strona 4
Zalecenia
Zespół Orzekający zaleca: .. . .I . b roLWOjO\\'VC h i ~dukac},inyc h dzićCb lub ucznia. I\
· I . ·, , ·calizac1,; 111dn11dualn)C l potrze .. . . . ". . ·<l · k I . .
. k . .. . . e "arunki i fo nnv " sparc1a 1111w1. 1" 1,IJ,JCc 1 ' · . .· , . • _e· mictwa dziecka I ub uczma " Z) cm µ, ze ,z o a. 11111~J
1 ) ( naIezy o res 11c za 1t:c.311 • . , . .. .. , .. ll'\CT11allla akt, wno~c 1 1 ucz ~ ' . . -
l\'111 warunki fOZ\\ ijania jego potencja lnych 111ożll\\ OSll I 111 oc.11yc., ~ll (llL \\~ I '
1 . rl ·1 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 1-l grudma 20 16 r. - Pra\\ O 0>\\ rnlO\\ ć . or;)L
fo rm,· w,·chowa nia przedszkolne~o. szkol). ośrodka lub pi:Jcuw kl. o ktoryc l 11101\da ,kv a . - d ion ·1·kadrv - z·ikres te~o wsparcia . wra z z uzasad111e111e111)
.. ' - . . k\b · ··, z'Sll'O llYdc, al ·o\\ oZatrunc_ , _ ' -
jeże l i zac hodzi potrzeba indywidualnego wsparci a ,121cc a 11 11c1.111 , ,e .
· I 'k · l z prooramu nauczania do potrzeb
Dostosowanie wymagań edukacyJnyc 1 wym aJącyc 1 0
• 0 1 d . .
0 ę memem
rozwojowych 1 edukacyJnych oraz moz 1wosc1· psyc 110 fi1zyc znych dziecka ' z uwz
· · · 1· '
. .
· , · · · d h •d · · o
ogramczen wynikających ze stw1er zonyc tIU nosc1. rgam·zacia J
ksztalcema na podstawie
indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
Stosowanie zasad nauczania polisensorycznego, opai1ego na różnych zmysłach.
Monitorowanie pracy uczennicy podczas zajęć, w razie potrzeby udzielanie dodatkow~c~
wyjaśnień i pomocy. Wdrażanie do kontynuowania zadania mimo napotkanych trudnosci ,
zachęcanie i motywowanie do wysiłku.
Upraszczanie pytań i polece11 oraz upewnianie się o ich właściwym rozumieniu. Pomoc
w budowaniu umiejętności udzielania odpowiedzi na pytania otwarte, odnoszące się do zadaó
edukacyjnych. a także w zakresie rozmowy o emocjach i ich wyrażania.
Uwzględnienie dłuższego czasu potrzebnego na utrwalanie wiadomości.
W ocenie pracy Róży należy kierować jej uwagę przede wszystkim na to, co zrobiła dobrze,
przekon~rwać, że każda podjęta próba jest sukcesem. Ocena powinna uwzględniać przede
ws~y~tk11~ . zaang_ażowanie i wkład pracy oraz postępy dziewczynki adekwatne do jej
mozhwosc1 , a me tylko efekty kotkowe. Wskazane jest docenianie za drobne nawet
osiągnięcia , zróżnicowane wzmocnienia pozytywne, podkreślanie mocnych stron.
Zalecane miejsce w pierwszych rzędach. blisko nauczyciela.
Zachęcanie i organizowanie zada11 i zajęć ruchowych wspierających rozwój sprawności
ruchowej.
, ~o~~ijanie kompetencji _spoleczn~-e1~ocj~nalnych dziecka, pomoc w integrowaniu z grupą
row1es111czą , naw1ązywa111u sa tystakc_1onuJących relacji rówieśniczych. Informowanie
dziewczynki o nadchodzących zmianach. Rozwijanie samodzielności.
Wspólnie z nauczycielem wspomagającym i w porozumieniu z rodzicami monitorowanie
zachowań żywieniowych uwarunkowanych biologicznie, wynikających z rozpoznanego
zespołu genetycznego.
Angażowanie d~iewczy_nk_i d? zada11, w któryc_h ~noglaby odnieść sukces; bazowanie na jej
mocnych stronach I umożhw1e111e zaprezentowarna ich na forum klasy.
W przypadku realizacji ksztalcenia w warunkach integracji lub włączenia wsparcie dziecka
ze strony nauczyciela wspomagającego z uwagi na potrzebę:
• Stałego monitorowania aktywności oraz pomocy w realizacji zadań sprawiających
dziecku trudność w celu efektywnej nauki oraz modelowania pożądanych zachowań.
• Pomocy w komunikowaniu potrzeb oraz skutecznym porozumiewaniu się
z otoczeniem , motywowanie do nawiązywania i utrzymywania kontaktów
z rówieśnikami , wspomaganie w poszukiwaniu własnych strategii rozwiązań
pojawiających się problemów i konfliktów, monitorowania zachowań żywieniowych.
• Wraz z rodzicami i nauczycielami ujednolicanie bieżących oddziaływań edukacyjnych,
terapeutycznych i wychowawczych.
Uzasadnienie: Zastosowanie powyższych warunków i form wsparcia pozwoli na
i ndywidualizację pracy z dzieckiem i pokonywanie ogranicze11 wynikających z jego
niepełnosprawności oraz na sprawniejsze funkcjonowanie w sytuacji zadaniowej. Dostrzeganie
sukcesów i udzielanie pozytywnych informacji zwrotnych dotyczącyc h aktywności podczas
zajęć wpłynie pozytywnie na podniesienie poczucia własnej wartości oraz motywację do pra?:
zaś udział w zajęciach szkolnyc h w warunkach dostosowanyc h do możhwosc,
Strona 5
psycho fiz ycznych dziew cz 1ki .
społecznego. YI zapew ni odpow iednie warunki do .
IOZWOJ U
.
poznawczego oraz
2) (należy okreś li ć zalecane cee
1·d .
.
1 rozwoJowe it
. . erapeutyc .
zne do realiza CJI·· podczas ząicć
zaJęc rewa I ac\Jm• eh· sociot
, erapeutycznvch i • 1. . wycl . •
. . .•
i od
I ub uczn1ow1 I . \1 zależnośc potrz„b .. resocJa JZaC)'.Jnych oraz w ramach p , ww.i nia przedszkolnego lub z,tjcć edukacyj nych
psycholoO0 icz · · '
· 'k k · .. · Je_c0 0 rodzicon1, przez przedszko le. inna omocy
r 11 I
. • O·pcc agog,czrK:i udzielanej dziecku
PIaco\l ę. o ·torych mowa w art ? k ośrodek
ustawy z dnia 14 oruclnia 20.16 ', oprmę wychowan
7 ia przedszko lnego. szkol~. lub
za lecanych fo nn pomocy psycl1 I . ~ p :t J 8ooo · · " r. - rawo oswratowe , Oraz- porac Inrc;, ·
. . . 0 og1czno-peda
. . "" ,,1czneJ. a w przypadku dzieci i _ . . . wraz ze wskazaniem
zaJeC rewalidacyjnYch wraz z _ d niepełnosp rawnyc h - również zalecanyc h rodzajów
.. . ' uczn1ow
C l uzasa mem em)
ee rozwo1 owe: styinu lowani e fu k ..
w zakres ie czytan ia p· . n _CJI ~ozna_wczych oraz rozwijanie umiejętności szkolnych
isama I hczem a , k sza t łt . ..
· 1· . . '
umoz tWiaJących uczest niczen ie w . , . ~w~me kompetencJ1 społecznych
samodzielności i zarad , . _wznych formach zycia społecznego oraz rozwijanie
Cele terape utyczn e· l~~~c~: z~kres1e zasp~~ajania swoich potrzeb.
budow anie po .· ame motywacJ1 do podejm owania wyzwań edukacyjnych ,·
· poz yt ywneo0 o o brazu s1e · b.1e I· pozytywnej
. . .spraws twa , ksztalto wame
czucia
samoo ceny ·. Rozwi Jame t •. .
ko mpe encJ1 emocJonalno-społecznych: wyrażania emocji , radzenia
. . · , . , .kam1.,
, z row1esm
b nap1ęc1em emocJ· . ywania
onalny1n , nawiąz . I. utrzym ywama . kontak tow
. Ie z ..
so
mterakcJ1 społecznych dostos owany ch do sytuacji.
Zaleca ne zajecia rewalid acyjne :
ikacyjn ych,
1. Terapi a logope dyczna obejmująca rozwijanie kompetencji komun
prowad zona
wzbog acanie zasobu językowego oraz umiejętności prowad zenia dialogu ,
we współpracy z nauczy cielam i i rodzicami .
nianie percepcji
2. Terapi a pedago giczna stymul acja rozwoju poznawczego oraz uspraw
.
wzroko wej i słuchowej. Rozwijanie umiejętności czytania, pisania i liczenia
Formy pomoc y psycho logiczn o-peda gogicz nej:
ie nauczy ciela
• Pomoc ze strony nauczy cieli w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem, wsparc
wspierającego/pedagoga specjal nego w czasie zajęć dydakt
ycznych.
• Zajęcia dydakt yczno- wyrów nawcze zgodnie z aktualnymi potrzebami.
lne, w tym
• Zajęcia z psycho logiem rozwijające kompetencje społeczno-emocjona
owanie do
wyprac owanie strategii radzenia sobie w sytuacjach trudnych, motyw
ci , rozwijanie
podejm owania wysiłku w przypadku pojawienia się trudnoś
zainteresowań dzieck a.
cych do jak
• Trenin g w zakresi e umiejętności społecznych i formalnych przygotowują
anie sytuacji
najleps zego funkcjo nowan ia w samodzielnym życiu, np. stwarz
ności podejm owania
społecznych sprzyjających budow aniu samodzielności , umiejęt
decyzji, budow anie pozyty wnego obrazu własnej osoby.
• Uspraw nianie ruchow e.
• Terapia integracji sensory cznej.
e zachowań
• Wsparc ie nauczy ciela wspomagającego podcza s lekcji, a także w zakresi
trudności emocjo nalnyc h
żywieniowych dziewc zynki i pojawiających się na tym tle
wynikających z narzuc anych ograniczeń (diety).
gogicz nej
Uzasadnienie: Wdrożenie propon owany ch form pomoc y psycho logiczn o-peda
ie w środowisku
oraz zajęć rewalid acyjny ch umożliwi dzieck u optyma lne funkcjo nowan
mości kompetencji
szkoln ym. Terapia logope dyczna przycz yni się do dalszeg o rozwoj u świado
komunikacyjnych, stanowiących warune k efektyw nego uczenia się oraz budowania relacji
społecznych. Zajęcia terapii pedago giczne j będą służyć uspraw nianiu
funkcji analizatorów, co
szkolnych. Terapia
w konsekwencj i wspomoże dalsze opanow anie podsta wowyc h technik
integracji sensorycznej i inne formy uspraw niania ruchow ego pomogą
dziewczynce
wynikających ze
w rozwijaniu sprawności motory cznych i minima lizowa niu zaburzeń
inform acji zwrotnych
stwierdzonej niepełno sprawn ości. Dostrz eganie sukces ów i udzielanie
Strona 6
dotycząc ych aktywności dziecka na zajęciach korzystnie wpły nie na jego poczucie włas nej
wartości. Zajęcia rozwijaj ące kompetencje społeczno-emocjonalne ułatwią dziewc zynce
fu nkcjonowanie w sytuacjach społecznych. przyczynią się do rozwoju jej autonomii oraz
adekwatnego obrazu własnej osoby.
3) (należy określić wszystki e możliwe form y kształcenia specjalnego. poczynając od najkorzystniejszej dl a dziecka lub ucznia. według
Zes połu Orzek aJ ącego. fo rm y k ształceni a specjalnego. wraz z uzasadnieni em)
• kształcenie w szkole integracyjnej lub w oddziale integracyjnym.
• kształcenie w szkole ogólnodostępnej lub w oddziale ogólnodostępnym .
~~asadnienie: Niepełnosprawność ruchowa dziecka wymaga zastosowania wobec niego
takieJ or~anizacji procesu dydaktycznego, który byłby optymalnie dostosowany do aktualnych
potrzeb 1możliwości psychofizycznych dziecka. Udzia-1w zajęciach szkolnych w warunkach
do st o~owai~ych do możliwości psychofizycznych dziewczynki, właściwe oddziaływania
rewahdacy~n~ zapewnią jej nie tylko odpowiednie warunki do rozwoju poznawczego, ale także
będą sprzyJac rozwojowi społecznemu i emocjonalnemu.
4
)(~iależy określić_ potrzeb.; reali zacj i wybran ych zaj~ć wychowani a przedszkolnego lub zajęć edukac)jnych indywidualnie
·
· · - w przypadku dziecka
11·cza,_ ceJ· do )- dz1·.:c1· Iub ucz111ow ·
· napoty k a_1ącego · ·w
z. dz1.:ck1em
_. . . lub w ':oru1J1·e
_ ucz111em
. lub lub ucz111a na trudnosc1
tunk qonO\i anm wspolme z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, wraz z uzasadnieni em)
W zależności od obserwowanych potrzeb dziecka zgodnie z wynikami wielospecjalistycznej
diagnozy.
Uzasadnienie: obserwacja funkcjonowania Róży w warunkach przedszkolnych pozwala
na stwierdzenie, że dziewczynka może potrzebować tej form y pomocy, ale określenie
zasadności jej zastosowania wymaga wnikliwej obserwacji dziewczynki w środowisku
szkolnym.
5) (należy określić zalecane dział ania ukierunk owane na poprawę funk cjonowani a dziecka lub ucznia i wzmacnianie jego uczestni ctwa w
życ iu przedszkola, innej formy wychowani a przedszkolnego, szkoł y, ośrodka lub placówki. o których mowa w an . 2 pkt 7 i 8 ustawy z dnia
14 grudnia 201 6 r. - Prawo ośw i ato we , oraz d z i a łania wspieraj ,1ce rodziców dziecka lub uczni a. wraz z uzasadnieniem)
Działania podejmowane w celu poprawy funkcjonowania i wzmacniania uczestnictwa
w procesie edukacji będą sprzyjać budowaniu pozytywnej samooceny, utrwalaniu się
prawidłowych wzorców uczenia się , funkcjonowania społecznego i nabywaniu umiejętności
komunikacyjnych sprzyjających zdobywaniu wiadomości , strukturalizowaniu wiedzy oraz
nawiązywaniu prawidłowych relacji społecznych.
W skazane dla poprawy funkcjonowania Róży jest angażowanie jej w aktywności
i zadania umożliwiające odniesienie sukcesu na tle klasy, zaprezentowanie mocnych stron.
Niezbędne jest stwarzanie sytuacji społecznych sprzyjających budowaniu samodzielności
i umiejętności podejmowania decyzji. Wskazane jest organizowanie sytuacji edukacyjnych
sprzyjając ych czynnemu udziałowi dziewczynki w różnorodnych aktywności ach klasowych
i szkolnych, uroczystościach , imprezach. Niezbędna jest pomoc w nawiązywaniu pozytywnych
kontaktów społecznych z rówieśnikami. W sytuacjach odbieranych przez dziecko jako trudne
należy wspierać je w pokonywaniu trudności , mobilizować do wysiłku i prac y. Ważna je~t
współpraca z rodzicami Róży - włączanie ich w proces terapeutyczny oraz przekazywame
wskazówek do działa11 ukierunkowanych na poprawę jej funkcjonowania.
Uzasadnienie: Działania podejmowane w celu poprawy funkcjono wai~i a i wzmacnian~a
uczestnictwa w życiu klasy będą sprzyjać tworzeniu bezpiecznego środ?w1~ka w n~bywarnu
nowych umiejętności związanych z procesem edukacji oraz utrwa!a~1u s! ę. prawid~owych
wzorców funkcjono wania społecznego i nabywaniu um1 eJ~'.nosc1 wspołpra.c y
współdziałani a , sprzyjając ych nawiązywaniu prawidłowych relacJI społecznyc h oiaz
Strona 7
zapob i egać pogłębianiu się
.
trudno , · p
· k • sc1. rzyczy nią si ., . .
d21ec a, zwiększą poczt .
. ic1e
ogóln ego funkc'Jionow ania. sprawczości , ę k1ow111
a w ko1 1se ~_z do podnie sienia samoo ceny
wencJJ si ę do poprawy
przycz yni ą
6) (należy określ ić, w zalez·110sc,
' ,·
od potrze b I· .
· ' dk · . cz1ecka lub ucznia nicpelnos Jr•nr .
J sro J dydakty czne. w tym z w k niezbędn y w proces ie kszlafccn i« sprzct spcc1·alistyczny
cy·i110 kJ ' nekgo,
y orzystan,em technologii inforn1·1 , , • · -
..
' , - omun, ' cyJnyc J1, w1.rz .,
z uzasadn1e. .
n1 em61)
W bieżącej prac y z d z1eck1e
• .111 wskazane . .. . . . ,
d
przyk ład k lk I . Jest umozh w1erne korzys tama z rożnyc h pomoc y
ydakt yczny ch (na a u atora hczm , z~stęprnko · , .
w, przedm10tów naturalnych
P Iansz, mode li), wspieranie treści . ' anow,
Uzasadnienr·e· St . pizekazywan ych ustrne obrazem, .filmem itp.
d k ·
· warzame sytuac Jl_ e u_ acyJnych wykorzystujących różnorodne ś rodki
„
dydak tyczn e pozw or1 .
• na_ zaangazowan_ie dziecka w proces nauki, uatrak
cyjnie nie zaj ęć oraz
lepsz e zapam . t niem możli wo ści
ię ~wam e I wykorzystarne zdobywanej wiedz y z uwz o lędnie
pozna wczy ch dziew czynk i i jej zainteresowania otoczeniem.
c
· · przedszkolnego szkole.
( należv określi ć zalecane sposoby ocen)' ef·kt · f·<1 11· pod'J ę tyc I1 przez
· , cf-z,a ·
. przedszkole, 11111a lmme wychowania
7) • - • • ~ 011
·
· 14 g111dn1a 20 16 r. - Prawo ośw iatowe, · · celu realizacji w
··
~ 'zalece1i.
os1odek
0
. lub pl acowke.· o ktor,ch
. mow·a w art . 2 PkI 7 I· 8 ustawy z dnra
o kto1yc h mowa w pkt 1-6/
• Wielo specj alistyczna ocena poziomu funkcjono wania dziecka.
utycznego
• Ewalu acja efekty wności indywidualnego programu edukacyjno-terape
(1 raz na semestr) i modyfikacja działań adekwatnie do bieżąc ych
potrzeb dziecka.
Dodatkowe informacje
szczegó ln ośc i o ws po m agającej lub alternatywnej
od potrzeb podaje s i ę dodatkowe istotne in fo rmacje o dziecku lub uczniu. w
(w za l eżn ośc i
metodzie komunik acj i (AAC). którą pos ług uj e s ię dziecko lub uczeri )
Nie stwie rdza się potrzeby wprowadzani a wspomagając ych lub alternatywnych metod
komu nikac ji .
specja lnego n a l eży ws k a zać okoli cz n oś c i : które Zespól Orze k aj ący uzn a ł za islot ne dla
W przypadk u wyda nia nowego orzeczeni a o por rzcbi: kszla lcenia 71
rozstrzvgn ięcia. oraz W)'.iaśnić powody, na pods1aw1c klorych s1w1erdzono porrzebę
wyda111a nowego orzecze nia :
Orzecze nie uchyla": . .. .. w~·d:rn,• przez ................................... ..
) or zeczenie nr· .. .... . .. o potrzebie ksz tałce ni a specjalne go z dnia
. .. 1
1 o potrzebie zaj~ć rcwalidac yjno-wyc howawcz. rch zcs1}11Jowy ch/ indywidualnych ' z dnia ...... wydane przez .
Z) orzeczenie nr . .
o Kuralora O.<:wiaty
Od niniejszego orzeczenia przysługuje odwołanie do Mazowieckieg
nictwe m Zespołu O ekającego .
w Kurato rium Oświaly w Warszawie, Al. Jerozo limskie 32, za pośred
k1ó,y wydal orzeczenie, w lerminie 14 dni od dniajego doręczenia.
Otrzy muje wnioskodawca
Emilia Bartloszewska
zam. : 03-289 Warszawa,
ul. Ostródzka 132/22
\'nego. .. . ., · i •.
6 ' Wypełnia się w przypadk u dziecka lub. ucznia niepe lnospra\
. . . . .. d-- , ·. l'vf'1111. ·t " I Edukac ji Narodo11 t_1 7 , 111.1
- . . . moll'a \\' ~ 18 usl. I 1ozpo1t ,) zt: nr,1 '. - •
' J \N ypeln1 a s ,ę w przypad kach. o ktorych . cl • ~ ' , , . publicznych poradnia ch
zes po ły k·,~J</Cl.! zii11a_1ącc 11
7 wrześ n i a 20 I 7 r. w spra,r ie orzecze ń i opinii ll'ydall'a nych rrzez orze
Jl . . dk . , 'I,· ,
r sycholo giczno- pedagog icznych (Dz.. U. poz. 1743). . '" ,t1 •, k .. . 1. , ·. 5 J, ,,·a' 1n 1::·go • ' Wlasc111·e po ' Jt:s L.
. . nia o po11zc 1L szta cLnia 1 LL.
8 ' Wypeł ni a s , ę \\' przypadku wydania 110\~ego orzecze
Recenzje
Polecam! Edukacja na piewrszym miejscu. zgodne z opisem. Dynamiczna przesylka
Super karty pracy. Posiada wiele różnorakich zadań, w fajny sposób można trenować z dzieckiem w domu i utrwalać poznany w szkole materiał
Bardzo fajna książeczka dla dzieci do poćwiczenia Matematyki, zróżnicowany stopień trudności zadań.