Lagom. Szwedzka sztuka życia okładka

Średnia Ocena:


Lagom. Szwedzka sztuka życia

Żyjąc w stylu lagom, możesz: zmniejszyć własny negatywny wpływ na środowisko, poprawić równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym, wprowadzić do domu porządek, stać się bardziej świadomym konsumentem, dbać o relacje z kluczowymi dla ciebie osobami, promować dobre jedzenie w szwedzkim stylu, mieć swoje uprawy i nauczyć się zbieractwa, uprawiać sport na łonie natury, prowadzić szczęśliwsze i bardziej zrównoważone życie.

Szczegóły
Tytuł Lagom. Szwedzka sztuka życia
Autor: Dunne Linnea
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Burda Publishing Polska
Rok wydania: 2017
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Lagom. Szwedzka sztuka życia w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Lagom. Szwedzka sztuka życia PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Przyjaciel.pdf - Rozmiar: 588 kB
Głosy: -1
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • dobrerecenzje.pl

    „Lagom. Szwedzka sztuka życia” niewielki poradnik, dotyczący wielu zagadnień naszego życia .Jak napisano w książce pdf wyrażenie „lagom” jest właściwie nieprzetłumaczalne, dotyczy umiarkowania i po lekturze tej liczącej zaledwie 150 stron książeczki, mogę powiedzieć, że „lagom” to umiarkowanie w umiarkowaniu. Ta filozofia odnosi się do każdej dziedziny życia od domu i porządków poczynając, a kończąc na ochronie środowiska i zagadnieniach prawnych. Można by pomyśleć, że to już następny taki tutorial na naszym rynku księgarskim i jest to oczywiście prawda. Większość zagadnień została już dawno opisana i przeanalizowana w podobnych publikacjach, co zatem odróżnia „Lagom” od innych tego typu poradników? Tym czymś jest właśnie umiarkowanie. Autorka nie oferuje drastycznych zmian, tylko dochodzenie do pożądanego rezultatu krok po kroku. Jeśli dieta i zdrowe odżywianie, to oczywiście jak najbardziej tak, lecz w piątek czy sobotę możemy w myśl „lagom” zaszaleć i zjeść ulubione danie z grilla, czy również rozkoszować się słodkimi wypiekami i nie musimy mieć wyrzutów sumienia, ponieważ to wszystko mieści się w szwedzkiej filozofii „logom”. Na typowe szwedzkie ciasteczka cynamonowe można znaleźć przepis i wypróbować go przy nadarzającej się okazji. Ja już to zrobiłam i z czystym sumieniem mogę polecić. Najbardziej podobało mi się podejście do porządków. Wszyscy wiemy, że żeby zapanować ponad swoim życiem i je przemienić powinniśmy zacząć od porządków we swojej szafie. I pewnie wielu z nas próbowało radykalnie, raz na zawsze uporządkować garderobę, w moim przypadku takie drastyczne pociągnięcia kończyły się porażką. W „Lagom” znalazłam genialną, sprawdzającą się poradę: wyrzucaj jedną rzecz dziennie, a nie od razu całą szafę. Super proste, a jednak genialne! I takie właśnie ma być życie w Szwecji, proste, funkcjonalne, lecz z porywami szaleństwa, kiedy tylko mamy na to ochotę. Zalecam wszystkim, którzy chcą dokonać zmian w swoim życiu, lecz nie bardzo wiedzą jak się do tego zabrać. Znajdziecie tutaj dużo prostych, lecz skutecznych porad, a także ciekawostek z życia przeciętnego Szweda. Ładne fotografie i malunki są idealnym uzupełnienie tekstu. Jedyny mankament to ciemne tło na którym wydrukowano niektóre teksty, jest to pewne utrudnienie w lekturze, lecz to tylko jedna mała wada przy całej gamie zalet. Książka ebook może stanowić idealny upominek na zbliżające się święta. Polecam. Polecamy, zespół dobrerecenzje.pl

  • Anonim

    Czytałam już podobne poradniki, m.in. "Jakoś to będzie. Szczęście po polsku", "Skandynawski sekret. 10 prostych rad, jak żyć szczęśliwie i zdrowo" czy "Hygge. Klucz do szczęścia". Jednak to właśnie książka ebook "Lagom. Szwedzka sztuka życia" skradła moje serce. Szczerze powiedziawszy do przeczytania jej zachęciła mnie grafika okładki, ilustracje i fotografie na niemal każdej stronie, papier, którego użyto do produkcji stron a także śliczny rozmiar książeczki. Mimo dość powierzchownego podejścia nie zawiodłam się. Wewnątrz znalazłam mnóstwo porad, dotyczących ekologii, wystroju wnętrz, mody, kulinariów i wielu innych. Przeczytanie książki zajęło mi dwa dni i to tylko dlatego, że musiałam ją dawkować. Inaczej zapewne pochłonęłabym ją w 2 godziny. Szwedzki styl życia trafia do mnie niemalże w 100%. Jeżeli interesujesz się Skandynawią, lubisz poznawać kulturę i tradycje innych krajów albo po prostu pragniesz przemienić własne codzienne nawyki, koniecznie przeczytaj tę książkę! :)

  • Danuta Ciesielska

    Lagom (wymawiaj „laa-gom”) „nie za dużo, nie za mało, w sam raz” Pierwsze co urzekło mnie w tej książce pdf jest piękny design. Okładka od razu przykuwa wzrok, a ilustracje w środku są jeszcze piękniejsze. Do tego została wydana w twardej oprawie, co ja osobiście ubóstwiam. Skoro opis ogólnego wyglądu mamy już za sobą to czas przejść do najważniejszego, czyli to treści, która jest jeszcze ciekawsza. No to zaczynamy! Książka ebook została podzielona na 7 rozdziałów, które kolejno opowiadają nam o różnorakich sferach szwedzkiego życia związanego z Lagom. Czytamy o spędzaniu wolnego czasu, pracy, relacjach w rodzinie, czy nawet o jedzeniu. Wszystko w życiu Szwedów jet doskonale wyważone- nie ma niczego za dużo, lecz również nie ma niczego za mało. Jeśli myślicie, że odnalezienie takiego balansu jest proste, to niestety się mylicie. By go osiągnąć trzeba naprawdę się postarać. W każdym z epizodów znajduje się szereg porad, które mają pomóc nam ulepszyć własne życie albo po prostu sprawić, że przyczynimy się do ochrony naszej planety. Bardzo spodobała mi się porada mówiąca o tym, żebyśmy zaczęli kupować rzeczy w secondhandach. Znam wielu ludzi, którzy zamiast zostawiać miliony w sklepach wolą urządzić sobie wycieczkę do lumpeksu i tam kupić coś o dużo taniej. Jedna z moich kolegów w takich miejscach potrafi odnaleźć prawdziwe perełki. Na takich zakupach zyskuje nową, super rzecz w szafie a także nierzadko olbrzymią korzyść dla własnego portfela. Prócz wielu rad zawiera także masę ciekawostek. Na pewno kojarzycie znany plecak Kanken, co nie? A czy wiecie, że firma FJÄLLRÄVEN wypuściła na rynek jego nową wersję o nazwie Re-Kanken, która jest w całości wykonana z materiałów z recyklingu? Ja nie wiedziałam. Nie wiedziałam także o tym, że w Szwecji istniej sklepik Gran Malmo, który jest pierwszym sklepikiem spożywczym bez opakowań! "Lagom. Szwedzka sztuka życia" to interesująca pozycja, z której można dowiedzieć się dużo fajnych faktów. Doskonała na wieczorne podczytywania, czy nawet na upominek dla znajomej. Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej o Lagom i o Szwecji to śmiało sięgnijcie po tę książkę! Zalecam :)

  • Czytam i oglądam

    Pierwsze co zwraca uwagę w tej pozycji to jej wielkość i piękny design. Urzeka od pierwszych stron skandynawski design, kolory, grafika. A fakt, że została wydana w twardej oprawie sprawia, że moje serce się raduje. Nie ma nic przyjemniejszego, jak dopracowana szata graficzna w tego typu książkach. Sama książka ebook została podzielona na siedem epizodów traktujących o lagom w różnorakich sferach życia, czy to w spędzaniu wolnego czasu, czy w jedzeniu, czy nawet w pracy. Zawsze musi być wszystko w sam raz - czyli lagom. Nie za dużo, nie za mało, a odnalezienie tego balansu jest nie lada gratką. Bardzo spodobało mi się twórcze podejście Szwedów do wychowania dzieci. Nie od dzisiaj wiadomo, że dają im więcej luzu i pozwalają na kreatywność, a także dowolność w postrzeganiu świata. Do tego należy dodać piątek wieczór przekąskowy i słodką sobotę, kiedy to dzieciaki mogą przegryźć coś słodkiego. Ciekawie również została omówiona sfera ochrony środowiska. Wiedzieliście, że klasyczny Szwed zastanowi się dwa razy zanim coś wyrzuci? Np. ubranie? Będzie zdecydowanie bardziej wolał przerobić daną bluzkę w jakiś ekstrawagancki styl niż wyrzucić do śmieci. W środku znajdziemy też kilka bardzo cennych akcji jak choćby np. Kopstopp - czyli przez jakiś czas nie kupowanie konkretnej rzeczy(mi by się przydała z książkami) czy również kupowanie rzeczy na zapas, włącznie z jedzeniem. Prócz klasycznych tekstów odnośnie życia w Szwecji i tłumaczenia czym jest lagom, znajdziemy tu też kilka ciekawych przepisów, które warto delikatnie wkomponować w codzienne menu. Sama z pewnością wypróbuję przepis na Kanelbullar czyli bułeczki cynamonowe, czy również na quiche serową. Poza tym, prawda jest taka, że bardzo nam - Polakom - blisko do Szwedów, co było dla mnie zaskoczeniem, kiedy nieświadomie zaczęłam niektóre rzeczy porównywać. Choćby w sferze wchodzenia do lasów, zbierania tego, co nam daje natura i robienia zapasów słoikowych na zimę, bądź również w miłości do prowadzenia swojej działeczki. Natomiast w jednej wartości troszkę się zatraciliśmy, my - Polacy. Brakuje takiej szwedzkiej misji w pomaganiu sobie wzajemnie(może w tej kwestii warto wrócić do PRL?). Brakuje sąsiedzkiej przyjaźni, spotkań. My raczej patrzymy na sąsiada spod byka, a czy nie lepiej byłoby zorganizować grilla czy nawet przeprowadzić krótką, sąsiedzką pogawędkę? Całość książki "Lagom. Szwedzka sztuka życia." dopełniają porady samej autorki. Są lagom, czyli w sam raz - krótkie zwięzłe i na temat. Autorka ich nie narzuca, lecz pozwala nam je delikatnie przemycić do codziennego życia. Kiedy omawia daną sferę życia, małymi kroczkami naprowadza i pokazuje, co należy wykonać, żeby nasze życie w pełni było bliżej lagom. Książka ebook "Lagom. Szwedzka sztuka życia." jest tak prześlicznie wydana, że aż szkoda iż nie jest grubsza. Piękna szata graficzna, dużo ciekawych porad. Sięgnijcie po nią, jeśli chcecie się przekonać jak to jest z tym szwedzkim Lagom :)

  • Mol książkowy

    ładnie wydane, wiele interesujących treści. Polecam!

 

Lagom. Szwedzka sztuka życia PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 ROZDZIA£ PIERWSZY Jak byæ prawdziwym przyjacielem? Cele 4 Uczeñ: 1. Umie podaæ cechy prawdziwego przyjaciela. 2. Wie, jak rozwijaæ prawdziw¹ przyjaŸñ. 3. Opracowuje osobisty plan rozwoju cech prawdziwego G³ówne myœli 1. Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje oddanie, lojalnoœæ, zaufanie oraz dotrzymywanie s³owa. 2. Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje otwarte i szczere porozumiewanie siê, szacunek, przebaczenie oraz gotowoœæ do jej rozwijania. 3. Jeœli chcê mieæ przyjaciela, najpierw sam muszê nim byæ. Kluczowe pojêcia przyjaciel: cz³owiek pozostaj¹cy z kimœ innym w bliskich, za¿y³ych stosunkach Materia³y • tablica i kreda • 7 ma³ych karteczek • pude³ko albo jakiœ inny pojemnik na karteczki • pisaki Przygotowanie przed lekcj¹ Napisz poni¿sze zdania na pojedynczych karteczkach. W³ó¿ je do pojemnika. • Dotrzymujê s³owa. • Umiem przyznaæ, ¿e nie mia³em racji. • Przebaczam innym, kiedy zawini¹. • Szanujê myœli i uczucia innych. • Jestem szczery i otwarty. • Jestem lojalny wobec moich przyjació³. • Jestem gotowy wk³adaæ wysi³ek w rozwijanie przyjaŸni. Napisz na tablicy listê cech umieszczon¹ na pocz¹tku lekcji. 3-1 Strona 2 Jak skróciæ lekcjê 1. Zamiast na lekcji, uczniowie mog¹ zrobiæ w domu æwiczenie 1. i 2. z karty pracy. 2. W czasie pracy w grupach, zamiast wszystkich siedmiu, niech uczniowie omówi¹ tylko 2-3 cechy przyjaŸni. 3. Niech ka¿da grupa przedstawi wyniki swojej pracy innej grupie, zamiast przed ca³¹ klas¹. Wprowadzenie PrzyjaŸñ zajmuje du¿o miejsca w ¿yciu nastolatków, gdy¿ wi¹¿e siê z akceptacj¹ i zaufaniem, które s¹ dla nich ogromnie wa¿ne. Prawdziwa przyjaŸñ mo¿e wydawaæ im siê czymœ nieuchwytnym. Bardzo jej pragn¹, ale niekoniecznie wiedz¹, co jest potrzebne, by mieæ tak¹ relacjê, albo nie maj¹ odpowiednich praktycznych umiejêtnoœci, ¿eby j¹ rozwin¹æ. Podczas tej lekcji postaramy siê okreœliæ, jakie cechy s¹ potrzebne do nawi¹zania prawdziwej przyjaŸni. Pytania, jakie mog¹ zadaæ uczniowie To, jak Damon zaufa³ Pytiasowi, zrobi³o na mnie du¿e wra¿enie. Co mogê zrobiæ, ¿eby moi przyjaciele te¿ mi tak ufali? Zdobycie zaufania u kogoœ wymaga czasu. Rozpoczyna siê od ma³ych spraw. B¹dŸ na czas, jeœli siê z kimœ umawiasz. Je¿eli po¿yczasz ksi¹¿kê albo coœ do ubrania, nie zwlekaj z oddaniem. Zdobyte zaufanie w drobnych sprawach spowoduje, ¿e ludzie chêtniej bêd¹ ci ufali w tych wielkich. Chcia³bym byæ zaakceptowany przez pewn¹ grupê ludzi, ale oni w ogóle nie zwracaj¹ na mnie uwagi. Co zrobiæ, ¿eby mnie polubili? Po pierwsze, zadaj sobie pytanie, dlaczego zale¿y ci na ich akceptacji. Czasami nasze pobudki mog¹ nie byæ najlepsze. Mo¿emy byæ zainteresowani jakimiœ ludŸmi dlatego, ¿e s¹ popularni albo robi¹ coœ, co nas poci¹ga. Najlepszym sposobem na akceptacjê przez rówieœników jest po prostu byæ sob¹. Ci, którzy pewnie czuj¹ siê we w³asnej skórze, przyci¹gaj¹ innych do siebie. Spróbuj poszukaæ ludzi, którzy lubi¹ to, co ty. Od nich ³atwiej mo¿esz oczekiwaæ szacunku i akcep- tacji. ze skarbnicy m¹droœci Cz³owiek powinien wybieraæ na przyjaciela kogoœ lepszego od siebie. przys³owie chiñskie 3-2 Strona 3 Wskazówki Przebieg lekcji Na tablicy mamy wypisan¹ listê cech. Niech ka¿dy z was po- myœli o trzech z nich, które chcia³by, ¿eby charakteryzowa³y je- Dokonywanie wyboru go przyjaciela. Proszê, podchodŸcie kolejno do tablicy i przy wy- branych przez was cechach postawcie znak “+”. 5 minut Niech uczniowie w miarê sprawnie Lista cech podejd¹ do tablicy i zaznacz¹ • poczucie humoru po trzy cechy. • atrakcyjny wygl¹d Podlicz g³osy i powiedz, • godny zaufania które cechy klasa wybra³a • dobry s³uchacz jako najwa¿niejsze, ale nie poœwiêcaj • szczery teraz czasu na ich omawianie. • bogaty Wiele z nich pojawi siê • hojny w póŸniejszej dyskusji. • umie ust¹piæ • odpowiedzialny • inteligentny • lojalny • wysportowany • popularny • ma podobne zainteresowania • uprzejmy • ma podobne przekonania (system wartoœci) Na poprzedniej lekcji rozmawialiœmy o relacjach. Mówiliœ- my o tym, ¿e cz³owiek nie jest “samotn¹ wysp¹”, a ludzie po- trzebuj¹ siebie nawzajem. Powiedzieliœmy te¿, ¿e silne wiêzi s¹ nam bardzo potrzebne, a nawi¹zywanie nowych mo¿e pomóc w odnalezieniu siê w nowym otoczeniu. Bêdziemy nadal rozmawiaæ o relacjach. Dziœ skupimy siê na przyjaŸni. Wspólnie wybraliœmy ju¿ cechy, jakie chcielibyœmy widzieæ u przyjaciela. Teraz przeczytam wam historiê, która jest dobr¹ ilustracj¹ prawdziwej przyjaŸni. Pomyœlcie o tym, jakie cechy bohaterów przyczyni³y siê do powstania silnej wiêzi po- miêdzy nimi. Czytanie Przyk³ad prawdziwej przyjaŸni 5 minut Historia Damona i Pytiasa Przeczytaj historiê Damona i Pytiasa. Historia ta wydarzy³a siê w V wieku p.n.e. w mieœcie Syra- kuzy, na Sycylii. Damon i Pytias znali siê od dzieciñstwa i bardzo siê zaprzy- jaŸnili. Stali siê sobie bliscy jak bracia. Mieli do siebie olbrzy- mie zaufanie. 3-3 Strona 4 Pytias wyrós³ na filozofa i dobrego mówcê. Czêsto publicz- nie przemawia³. W swoich wyst¹pieniach wyra¿a³ przekonanie, Wskazówki ¿e ¿aden król nie powinien mieæ nieograniczonej w³adzy nad swoimi poddanymi. Król Dionizjusz bardzo siê rozgniewa³, kiedy us³ysza³ o ta- kich pogl¹dach. Wyda³ rozkaz, ¿eby doprowadzono Pytiasa i Da- mona przed jego oblicze. Kiedy dwaj przyjaciele stawili siê u kró- la, Dionizjusz rozkaza³ Pytiasowi, ¿eby odwo³a³ swoje s³owa. – Nie mogê tego zrobiæ. To, co mówiê, jest prawd¹ – powie- dzia³ Pytias. Dionizjusz jeszcze bardziej siê rozgniewa³ i postanowi³ ska- zaæ Pytiasa na œmieræ. Ten nadal nie mia³ zamiaru zmieniæ zdania. Zwróci³ siê je- dynie z proœb¹ do króla, ¿eby przed egzekucj¹ móg³ wróciæ do domu i uporz¹dkowaæ swoje sprawy. – Przecie¿, jeœli ciê wypuszczê z miasta, nigdy tu nie wró- cisz! – zaœmia³ siê g³oœno król. – Zapewniam ciê, ¿e wrócê. Zostawiê ci porêczenie – odpo- wiedzia³ Pytias. – Jakie? – zapyta³ król. W tym momencie wyst¹pi³ na œrodek Damon. – Ja bêdê tym porêczeniem – powiedzia³. – Wszyscy wiedz¹ o naszej przyjaŸ- ni. Je¿eli zatrzymasz mnie w wiêzieniu, mo¿esz byæ pewien, ¿e Pytias wróci. – Zdajesz sobie sprawê z tego – powiedzia³ król – ¿e je¿eli Pytias nie wróci w wyznaczonym przeze mnie czasie, zamiast niego ty zostaniesz stracony? – Tak – powiedzia³ Damon – ale Pytias na pewno wróci. Da³ s³owo. Pytias pojecha³ do domu, a jego przyjaciela umieszczono w wiêzieniu. Po kilku dniach wiêŸnia odwiedzi³ król. – Twój przyjaciel jeszcze nie wróci³ – powiedzia³ z triumfem w g³osie – Co teraz myœlisz o nim? – On wróci – powiedzia³ Damon. – Mam do niego pe³ne za- ufanie. Król Dionizjusz pokrêci³ tylko g³ow¹. Kilka dni póŸniej zno- wu przyszed³ do wiêŸnia. – Czas ju¿ prawie dobiega koñca –  powiedzia³. – Myœlê, ¿e twój przyjaciel nie wróci. To by³o g³u- pie z naszej strony, ¿e mu uwierzyliœmy. Damon spojrza³ na króla i ze spokojem w g³osie odpowie- dzia³: – Je¿eli to bêdzie tylko od niego zale¿a³o, to na pewno wróci. Musia³o go coœ zatrzymaæ po drodze, skoro do tej pory jeszcze go nie ma. Pewnoœæ Damona zdumia³a króla. Nadszed³ dzieñ egzekucji, a Pytiasa nadal nie by³o. Kat wy- prowadzi³ Damona z wiêzienia i przyprowadzi³ go przed króla. 3-4 Strona 5 Czy nadal nazywasz Pytiasa swoim przyjacielem? – zapyta³ Dio- nizjusz. Wskazówki – Tak – odpowiedzia³ Damon. W tym momencie pojawi³ siê Pytias. Wygl¹da³ okropnie. Ca³y by³ pokryty brudem. Jego cia³o by³o zakrwawione i posiniaczo- ne, a ubranie zwisa³o w strzêpach. – ¯yjesz! – wykrzykn¹³ i opad³ w ramiona Damona. – Tak siê cieszê, ¿e zd¹¿y³em. Roz- bi³ siê statek, którym p³yn¹³em, a potem zosta³em napadniêty przez zbójców. Jednak wiedzia³em, ¿e muszê pod¹¿aæ dalej –  powiedzia³ Pytias, po czym zwróci³ siê do króla: – Jestem goto- wy na egzekucjê. Król nie kry³ swojego ogromnego zdziwienia, bo nigdy nie spotka³ siê z tak¹ lojalnoœci¹ i zaufaniem. Postanowi³ odwo³aæ egzekucjê i puœciæ Pytiasa wolno. – Zanim odejdziecie – zwró- ci³ siê do dwójki przyjació³ – czy moglibyœcie wyœwiadczyæ mi przys³ugê? – Co mo¿emy dla ciebie uczyniæ? – zapytali Pytias i Damon. – Powiedzcie mi, jak mogê staæ siê takim przyjacielem jak wy. (Zaadaptowane z The Book of Virtues (Ksiêga cnót), Williama Bennetta) Uto¿samianie siê z bohaterami Za chwilê powrócimy do proœby króla, ale najpierw pomyœl- 5 minut cie, z któr¹ z postaci tej historii moglibyœcie siê uto¿samiæ. Na kartach pracy znajdziecie stwierdzenia dotycz¹ce przyjaŸni, któ- Rozdaj uczniom karty pracy. re mo¿na by przypisaæ bohaterom. Które z nich najlepiej pasu- je do ciebie? Pytias:  Mam przyjaciela, na którym mogê pole- gaæ w potrzebie. Damon:  Jestem oddany mojemu przyjacielowi. On mo¿e liczyæ na mnie. Król Dionizjusz:  Nigdy nie doœwiadczy³em takiej przyjaŸ- ni, jak¹ maj¹ Damon i Pytias, ale chcia³- bym tego. ¯adna z postaci: Nie wiem, czy prawdziwa przyjaŸñ jest Daj uczniom czas na zastanowienie siê w ogóle mo¿liwa. Moi przyjaciele zawsze i na odpowiedŸ. mnie zawodz¹. Czujê siê tak, jak czuliby siê król i Damon, gdyby Pytias zdecydo- wa³ siê nie wróciæ. Niezale¿nie od tego, jakie stwierdzenie ka¿dy z was wybra³, na pewno zgodzicie siê ze mn¹, ¿e przyjaŸñ jest dla was wa¿na. Jeœli nawet wydaje siê wam, ¿e prawdziwa przyjaŸñ nie jest mo¿liwa, prawdopodobnie ¿yczylibyœcie sobie, ¿ebyœcie nie mieli racji. 3-5 Strona 6 Dziœ przyjrzymy siê cechom prawdziwej przyjaŸni i dowie- my siê, jak j¹ rozwijaæ. Jeœli obecnie nie macie prawdziwego przy- Wskazówki jaciela, mo¿ecie mieæ nadziejê, ¿e to siê zmieni. A jeœli go ma- cie, mo¿ecie uczyæ siê, jak wasz¹ przyjaŸñ umacniaæ. Dyskusja Cechy prawdziwego przyjaciela Damon i Pytias zademonstrowali, czym jest prawdziwa przy- 5 minut jaŸñ. Jakimi cechami siê wykazali? Zapisz wszystkie odpowiedzi uczniów. Podsumuj je i dodaj z listy te, • oddanie które siê nie pojawi³y. • lojalnoœæ • zaufanie • dotrzymywanie s³owa • g³êboka i szczera troska o drugiego • gotowoœæ do poœwiêceñ warto zapamiêtaæ Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje oddanie, lojalnoœæ, zaufanie oraz dotrzymywanie s³owa. Zadaj pytanie. Zapisuj odpowiedzi na tablicy. Dodaj te cechy, które siê nie pojawi³y. Jakich innych cech szukasz w prawdziwym przyjacielu? • otwarte i szczere porozumiewanie siê • zrozumienie i wspó³czucie • szacunek (wobec moich myœli i uczuæ) • odpowiedzialnoœæ (bierze odpowiedzialnoœæ za swoje zachowanie, przyznaje, kiedy nie ma racji) • przebaczenie (wybacza mi, kiedy w czymœ zawiniê) • gotowoœæ do podtrzymywania i rozwijania naszej przy- jaŸni warto zapamiêtaæ Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje otwarte i szczere porozumiewanie siê, szacunek, przebaczenie oraz gotowoœæ do jej rozwijania. 3-6 Strona 7 OdpowiedŸ na pytanie zadane przez króla Wskazówki Król Dionizjusz zada³ Damonowi i Pytiasowi wa¿ne pyta- nie: Jak mogê staæ siê takim przyjacielem jak wy? Spróbujemy teraz poszukaæ odpowiedzi na nie. Jak myœlicie, co nasi bohate- Dyskusja rowie powiedzieliby królowi? Postawcie siê w ich sytuacji. 5 minut Królu Dionizjuszu, jeœli zechcesz, mo¿esz zadawaæ dodat- Wybierz ucznia, który bêdzie gra³ rolê kowe pytania, kiedy bêdziesz wys³uchiwa³ odpowiedzi Damona króla Dionizjusza. i Pytiasa. Niech wyjdzie na œrodek i zada pytanie. Daj uczniom czas na odpowiedŸ. Król Dionizjusz uzna³ wasze sugestie za bardzo pomocne, 17 minut ale jeszcze potrzebuje waszej pomocy w stawaniu siê prawdzi- wym przyjacielem. Chcia³by, ¿eby wasze rady by³y bardziej kon- Podziel klasê na 7 grup. kretne. W zwi¹zku z tym poproszê was, ¿ebyœcie popracowali Niech ka¿da wylosuje z pojemniczka teraz w grupach. Wylosujcie jedn¹ karteczkê z pojemniczka. Na jedn¹ karteczkê, na której zapisane s¹ cechy prawdziwego przyjaciela. ka¿dej z nich zapisana jest jedna cecha prawdziwego przyjaciela. W zale¿noœci od tego, czy czas na to pozwala, mo¿esz poprosiæ kilka 1. Stwórzcie plan dzia³ania dla króla albo kogoœ innego, kto lub wszystkie grupy o prezentacjê chce rozwijaæ siê w tej konkretnej dziedzinie. Plan powi- wyników swojej pracy. nien zawieraæ praktyczne kroki, które mo¿na wprowadziæ Daj okazjê reszcie klasy do zadawania w ¿ycie. pytañ lub do skomentowania poszcze- 2. Przygotujcie krótk¹ prezentacjê (najwy¿ej 2 minuty) wa- gólnych prezentacji. szego planu, któr¹ moglibyœcie przedstawiæ w królestwie. Postarajcie siê wymyœliæ coœ ciekawego. Mo¿ecie napisaæ wiersz lub opowiadanie, zaœpiewaæ piosenkê lub odegraæ krótki skecz. Wyjaœnienie Jak byæ prawdziwym przyjacielem Na tablicy mamy listê cech, których szukamy u prawdziwe- 2 minuty go przyjaciela. Myœl¹c o przyjaŸni z kimœ, wyobra¿amy sobie, ¿e ta osoba bêdzie nas rozumia³a, s³ucha³a, przyczynia³a siê do tego, ¿e nie bêdziemy czuæ siê samotni itp. Niestety, nie jesteœ- my w stanie sprawiæ, by ktoœ zachowywa³ siê tak, jak my tego pragniemy czy oczekujemy. Ale to, co mo¿emy zrobiæ, to zmie- niæ swoje w³asne postêpowanie. Mo¿emy d¹¿yæ do tego, by staæ siê tak¹ osob¹, któr¹ ka¿dy ¿yczy³by sobie mieæ za przyjaciela. Pomyœlcie o tym: warto zapamiêtaæ Jeœli chcê mieæ przyjaciela, najpierw muszê sam nim byæ. 3-7 Strona 8 Pierwszym krokiem w stawaniu siê prawdziwym przyjacie- Wskazówki lem jest zastanowienie siê nad tym, jakie s¹ nasze obecne mo¿- liwoœci bycia nim. Na waszych kartach pracy znajduje siê tabel- ka z siedmioma cechami, o których rozmawialiœmy. Wype³nij- cie j¹, zaznaczaj¹c w odpowiednich rubrykach, jak czêsto prze- jawiacie te cechy. 4 minuty Daj uczniom czas na wype³nienie tabelki. Daj uczniom czas Nastêpnym krokiem jest stworzenie planu rozwoju tych cech. na napisanie planu rozwoju. Wybierzcie jedn¹ z nich, któr¹ chcielibyœcie doskonaliæ, i zde- cydujcie, jak praktycznie chcecie to robiæ. Zapiszcie swój plan na karcie pracy. Wyjaœnienie Zakoñczenie lekcji 2 minuty Przyjrzeliœmy siê dziœ cechom prawdziwego przyjaciela i roz- mawialiœmy o tym, jak je rozwijaæ. Na kartkach, które weŸmie- cie ze sob¹ do domu, jest proœba do waszych rodziców lub opie- kunów, by porozmawiali z wami o przyjaŸni. Mam dla was jesz- cze dodatkow¹ propozycjê. Zapytajcie ich, jakimi przyjació³mi, wed³ug nich, jesteœcie. Ich spostrze¿enia i uwagi mog¹ byæ dla was bardzo cenne i mog¹ pomóc wam rozwijaæ siê w tej dzie- dzinie. Na nastêpnej lekcji bêdziemy nadal rozmawiali o przyjaŸni, skupiaj¹c siê na jej przejawach. Poruszymy te¿ temat mi³oœci i spróbujemy znaleŸæ odpowiedzi na pytania, które mog¹ was nurtowaæ. Na przyk³ad: “Sk¹d mogê wiedzieæ, ¿e ktoœ napraw- dê mnie kocha?”. 3-8 Strona 9 Karta pracy LEKCJA 4 Jak byæ prawdziwym przyjacielem? Z któr¹ postaci¹ z historii o Damonie i Pytiasie móg³byœ siê uto¿samiæ? Które stwierdzenie dotycz¹ce przyjaŸni najlepiej pasuje do Ciebie? m Pytias: Mam przyjaciela, na którym mogê polegaæ w potrzebie. m Damon: Jestem oddany mojemu przyjacielowi. On mo¿e na mnie liczyæ. m Król Dionizjusz: Nigdy nie doœwiadczy³em takiej przyjaŸni, jak¹ maj¹ Damon i Pytias, ale chcia³bym tego. m ¯adna z postaci: Nie wiem, czy prawdziwa przyjaŸñ jest w ogóle mo¿liwa. Moi przyjaciele za- wsze mnie zawodz¹. Czujê siê tak, jak czuliby siê król i Damon, gdyby Pytias zdecydowa³ siê nie wróciæ. Jeœli chcê mieæ przyjaciela, najpierw sam muszê nim byæ. KROK 1: Oceñ swoje mo¿liwoœci bycia prawdziwym przyjacielem. ZAZWYCZAJ CZASAMI TYLKO WTEDY, KIEDY MUSZÊ Dotrzymujê s³owa. Umiem przyznaæ, ¿e nie mia³em racji. Przebaczam innym, kiedy zawini¹. Szanujê myœli i uczucia innych. Jestem szczery i otwarty. Jestem lojalny wobec moich przyjació³. Jestem gotowy wk³adaæ wysi³ek w rozwijanie przyjaŸni. KROK 2: Stwórz plan rozwoju cech prawdziwego przyjaciela. Nad czym powinienem pracowaæ: Dziedzina: Plan dzia³ania: Materia³y przeznaczone do kopiowania – CrossRoads © New Life World AID Inc. 3-9 Strona 10 Osobiste refleksje LEKCJA 4 1. Mówiliœmy o siedmiu cechach prawdziwej przyjaŸni. Któr¹ z tych cech twoi przyjaciele uznaliby za najmocniejsz¹ Twoj¹ stronê i dlaczego? Napisz o tym w swoim dzienniku. 2. Pomyœl o kimœ, kogo uwa¿asz za przyjaciela, lub o kimœ, kogo szanujesz. Jakie cechy prawdziwego przyjaciela dostrzegasz w tej osobie? Opisz konkretne sytuacje, w których te cechy siê u tej osoby ujawni³y. _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Materia³y przeznaczone do kopiowania – CrossRoads © New Life World AID Inc. 3 - 10 Strona 11 Do omówienia w rodzinie LEKCJA 4 Jak byæ prawdziwym przyjacielem? Streszczenie lekcji Uczniowie zastanawiali siê nad cechami charak- teryzuj¹cymi prawdziw¹ przyjaŸñ na podstawie au- tentycznej historii z V wieku p.n.e., filozofa Pytiasa G³ówne myœli i jego bliskiego przyjaciela Damona. Król Dioniz- 1. Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje oddanie, jusz skaza³ Pytiasa na œmieræ, ale przed egzekucj¹ lojalnoœæ, zaufanie oraz dotrzymywa- pozwoli³ mu wróciæ do domu, by móg³ uporz¹dko- waæ swoje sprawy. Damon, ryzykuj¹c w³asnym ¿y- nie s³owa. ciem, zosta³ za niego w wiêzieniu jako porêczenie. 2. Prawdziw¹ przyjaŸñ cechuje otwarte Gdyby Pytias nie wróci³, król skaza³by Damona za- miast niego. Za³atwiwszy swoje sprawy, Pytias wró- i szczere porozumiewanie siê, szacu- ci³, choæ wiedzia³, ¿e straci ¿ycie. Obaj mê¿czyŸni nek, przebaczenie oraz gotowoœæ do postawili dobro przyjaciela nad swoim w³asnym. jej rozwijania. Król by³ pod tak du¿ym wra¿eniem, ¿e zdecydowa³ darowaæ Pytiasowi ¿ycie i puœci³ obu przyjació³ wo- 3. Jeœli chcê mieæ przyjaciela, najpierw lno. muszê sam nim byæ. Uczniowie omawiali cechy charakteryzuj¹ce prawdziwego przyjaciela: oddanie, lojalnoœæ, zaufa- nie, dotrzymywanie s³owa, otwarte i szczere poro- zumiewanie siê, wspó³czucie i zrozumienie, szacu- nek, odpowiedzialnoœæ, przebaczenie oraz gotowoœæ do rozwijania przyjaŸni. Lekcja uwypukla³a myœl: “Jeœli chcê mieæ przy- jaciela, najpierw muszê sam nim byæ”. Zastanawialiœmy siê nad tym, jak rozwijaæ praw- dziw¹ przyjaŸñ oraz tworzyliœmy osobisty plan roz- woju w tej dziedzinie. Dyskusja rodzinna • Porozmawiajcie o Waszym najlepszym przyjacielu z dzieciñstwa lub m³odoœci. Co sprawia³o, ¿e uwa¿aliœcie tê osobê za przyjaciela? • Pomyœlcie, kto jest prawdziwym przyjacielem Waszej rodziny. Poproœcie swoje dziecko, ¿eby spró- bowa³o powiedzieæ, dlaczego za takiego go uwa¿acie. Co Wy, jako rodzina, mo¿ecie zrobiæ, ¿eby okazaæ przyjaŸñ tej osobie? • Zastanówcie siê, jak ka¿dy z Was mo¿e wp³yn¹æ na zacieœnianie siê wiêzi rodzinnych. Jak prak- tycznie chcecie wprowadziæ to w ¿ycie? Materia³y przeznaczone do kopiowania – CrossRoads © New Life World AID Inc. 3 - 11