Średnia Ocena:
Książę. Biografia Tadeusza Boya-Żeleńskiego
Historia mężczyzny, który wyprzedzał własne czasy. Fascynująca podróż po różnorakich epokach. Co właściwie wiemy o Tadeuszu Boyu-Żeleńskim? I dlaczego powinniśmy wiedzieć więcej? Tadeusz Boy-Żeleński, jedna z najistotniejszych postaci Młodej Polski i dwudziestolecia międzywojennego. Wpływowy krytyk teatralny i zaciekły polemista. Kampanie publicystyczne o prawa dziewczyn (stworzył hasło: „Piekło kobiet”), świadome macierzyństwo, epizod Kościoła od państwa przysporzyły mu wrogów na wielu stronach sceny politycznej. Pisarz wielbiony przez rzesze czytelników, dla przeciwników – „notoryczny demoralizator”. Tłumacz i wydawca; zawdzięczamy mu polskie wydania „Niebezpiecznych związków”, „Dziejów Tristana i Izoldy” a także cyklu „W poszukiwaniu straconego czasu”. Mistrz literackich prowokacji i autopromocji. Prywatnie melancholik i introwertyk. W licznych romansach poszukiwał przyjaźni i więzi intelektualnej. Taki związek stworzył z publicystką Ireną Krzywicką. Monika Śliwińska odkrywa nieznane do tej pory fakty z życia Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Z doświadczeń, konfliktów wewnętrznych i niejednoznacznych wyborów rekonstruuje biografię, którą czyta się jak wciągającą powieść. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Książę. Biografia Tadeusza Boya-Żeleńskiego |
Autor: | Śliwińska Monika |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Literackie |
Rok wydania: | 2024 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Książę. Biografia Tadeusza Boya-Żeleńskiego PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!
Recenzje
Jak zawsze Monika Śliwińska trzyma poziom. Bardzo zalecam zarówno tę lekturę, jak i pozostałe książki autorki.
Biografia, którą czyta się jak najlepszą powieść, co jest zasługą i bohatera, i autorki. Boy Żeleński był człowiekiem-orkiestrą. Lekarz, społecznik, tłumacz, pisarz. Praktyka w szpitalach, czy raczej "wzloty i upadki pediatry", akcja Kropla Mleka, a potem Poradnia Świadomego Macierzyństwa. Burzliwe życie prywatne, z jednej strony małżeństwo z młodziutką Zosią Pareńską ("Tadzio jest tak ponury w tem swojem szczęściu..."), z drugiej tabuny aktoreczek, fascynacja Dagny Przybyszewską, o Irenie Krzywickiej nie zapominając. Musiał Żeleński roztaczać szczególny magnetyzm, który przysłaniał nieprzyjemnie wysoki głos i kłopoty z nogą - pokłosie pewnej choroby przebytej w młodości. Monika Śliwińska dużo miejsca poświęca twórczości Boya - są tu i Zielony Balonik, i "Słówka", i publicystyka. Olbrzymi rozrzut gatunkowy i tematyczny, który robił wrażenie rozdrabniania się Boya i który sprawił, że Żeleński, ku własnemu żalowi, nie był traktowany jak pełnoprawny pisarz. Elementy dotyczące tłumaczeń Boya są tu również rozważaniem na temat tego, na ile tłumacz ma prawo ingerować w oryginał, czy wierność musi górować ponad sensem, skoro Boy mknął "cienką linią pomiędzy wiernością a niewiernością". Bardzo mnie zainteresowały postulaty Żeleńskiego (w kontekście twórczości Mickiewicza), by nie oddzielać dzieł od biografii - i cała burza z tym związana. Zresztą burze wywoływał Boy chcąc i nie chcąc, ponieważ jego poglądy dotyczące małżeństw, homoseksualistów i regulacji urodzeń budziły furię środowisk endeckich i katolickich. Najwspanialszą i najsmutniejszą jest tu końcowa element książki. Pobyt Żeleńskiego we Lwowie, okropne insynuacje Jacka Trznadla, wreszcie egzekucja i to, co po niej. Szczególnie to, co po niej! Cudownie autorka ważyła emocje, które i w niej na pewno były. Dużo subtelności w opisie końca Żeleńskiego, zdania, które chwytają za gardło. Ostatnie strony przepłakałam. Bardzo to rzetelna biografia, opatrzona wieloma przypisami, pełna zdjęć, cytatów, smaczków i świadectw epoki, która minęła. Napisana tak, że nawet jeśli ktoś średnio jest zainteresowany bohaterem, przepadnie w tej historii od pierwszych stron.