Średnia Ocena:
Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej? Karty pracy dla uczniów
Nierozerwalną częścią procesu dydaktycznego w szkole są uczniowie z trudnościami w uczeniu się matematyki. Nierzadko młodzi ludzie docierają do IV etapu edukacyjnego, z zaległościami z poprzednich etapów, bywa, że wykazują zakorzeniony lęk przed matematyką i niechęć do tego przedmiotu. Przyczyn tych niepowodzeń można szukać w nieskuteczności działań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, mogą one wynikać z zaniedbań w rodzinie i środowisku czy w lenistwie samego ucznia. Zdarza się, że starczy zwiększenie poziomu motywacji do nauki, wdrożenie do systematycznej pracy, wzmocnienie samooceny czy rozwinięcie zainteresowania matematyką, żeby skierować ich na właściwe tory. Znaczna element tej grupy uczniów wymaga jednak specjalnego podejścia w procesie dydaktycznym, udokumentowanego opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, a także uwarunkowanego różnorodnymi ograniczeniami i zaburzeniami rozwojowymi.
Materiał zebrany w tej książce pdf adresowany jest zarówno do uczniów, u których trudności w uczeniu się matematyki wynikają z różnego rodzaju zaniedbań, jak i do tych z zaburzeniami rozwojowymi o różnorakim charakterze i nasileniu.
Publikacja będzie przydatna w przygotowaniu słabszych uczniów do matury.
Szczegóły
Tytuł
Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej? Karty pracy dla uczniów
Autor:
Płońska Anna
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Nowik
Rok wydania:
2016
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej? Karty pracy dla uczniów w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej? Karty pracy dla uczniów PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: poradnik.pdf - Rozmiar: 7.35 MB
Głosy:
0
Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Jak pokonać trudności z matematyką w szkole ponadgimnazjalnej? Karty pracy dla uczniów PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Bezpiecze stwo w laboratorium chemicznym
Praktyczny poradnik dla nauczyciela
Redakcja:
Piotr Gorczyca, Iwona Maciejowska i Jarosław Wilamowski
1
Strona 2
Bezpiecze stwo w laboratorium chemicznym
Praktyczny poradnik dla nauczyciela
Redakcja:
Piotr Gorczyca, Iwona Maciejowska i Jarosław Wilamowski
2
Strona 3
Bezpiecze stwo w laboratorium chemicznym - praktyczny poradnik dla nauczyciela
Redakcja:
Piotr Gorczyca, Iwona Maciejowska i Jarosław Wilamowski
Autorzy:
Ingo Eilks, Uniwersytet w Bremie, Niemcy
Carmen Gonzales, Uniwersytet w Barcelonie, Hiszpania
Piotr Gorczyca, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Polska
Anna Katafias, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Polska
Iwona Maciejowska, Uniwersytet Jagiello ski, Polska
Maria Elisa Maia, Uniwersytet w Lizbonie, Portugalia
Antje Siol, Uniwersytet w Bremie, Niemcy
Doris Sövegjarto-Wigbers, Uniwersytet w Bremie, Niemcy
Piotr Stepnowski, Uniwersytet Gda ski, Polska
Grzegorz Stopa, Uniwersytet Jagiello ski, Polska
Jarosław Wilamowski, Pa stwowa Wy sza Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Polska
Nicos Valanides, Uniwersytet Cypryjski, Cypr
Publikacja została sfinansowana z funduszu
Programu działa Wspólnot Europejskich na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego
Leonardo da Vinci
© CHLASTS, Wszelkie prawa zastrze one
3
Strona 4
Spis tre ci
Przedmowa do wydania polskiego 4
1. Wst p 7
2. Identyfikacja potencjalnych zagro e chemicznych dla zdrowia 10
2.1. Drogi wnikania zwi zków chemicznych do organizmu 10
2.2. Niebezpieczne substancje chemiczne 11
2.3. Skutki toksykologiczne nara enia na substancje chemiczne 14
2.4. Substancje niezgodne 14
2.5. Sposoby informowania o zagro eniach chemicznych 15
3. Zapobieganie wypadkom 16
3.1. Wzorcowa szkolna pracownia chemiczna 16
3.2. Utylizacja odpadów chemicznych 19
3.3. Podstawowe wyposa enie na wypadek zagro enia 21
3.4. Bezpieczne wykonywanie podstawowych operacji chemicznych 24
4. Wykonywanie do wiadcze 33
4.1. Planowanie do wiadczenia 33
4.2. Przed przyst pieniem do wykonywania do wiadczenia 34
4.3. Podczas wykonywania do wiadczenia 37
4.4. Po wykonaniu do wiadczenia 37
4.5. Do wiadczenia w zmniejszonej (zredukowanej) skali 38
5. Zasady post powania w przypadku zagro enia 41
5.1. Plan działania na wypadek zagro enia 41
5.2. Zasady post powania w przypadku po aru 42
5.3. Zasady post powania w przypadku rozlania/rozsypania substancji chemicznych 43
5.4. Zasady post powania w przypadku udzielania pierwszej pomocy 45
6. Wprowadzanie w klasie zasad bezpiecze stwa 46
6.1. Przepisy BHP 46
6.2. Portfolio i inne techniki 46
6.3. Wprowadzanie zagadnie bezpiecze stwa i higieny pracy jako działanie społeczno- 47
wychowawcze
6.4. Spotkania z ciekaw chemi 49
4
Strona 5
Przedmowa do wydania pol- zawiera tak e opis wymaga wynikaj cych z
skiego aktów prawnych obowi zuj cych w Polsce i
Unii Europejskiej.
Jedna z uczennic pierwszej klasy szkoły pod-
stawowej w Nowej Hucie ju w pa dzierniku By mo e zapytacie: „Po co mi taki poradnik?
przestała chodzi do szkoły i pojawiła si w – i tak nie robi do wiadcze ”, bo „[...] boj
niej ponownie dopiero we wrze niu nast p- si o uczniów” (klasa jest przeludniona, nie-
nego roku. Zaniepokojeni kole anki i koledzy zdyscyplinowana, do wiadczenia s niebez-
z klasy dowiedzieli si , e wi kszo tego pieczne), albo „[...] nie mam czasu”, albo „[...]
czasu sp dziła w szpitalu, po tym jak wypiła nie mam czym” (brakuje mi sprz tu, odczyn-
ze szklanej butelki po oran adzie, przecho- ników, gazu itd.), albo „[...] nie yciowe przepi-
wywany tam przez jej ojca, kwas solny. sy Sanepidu uniemo liwiaj prac laborato-
ryjn w szkole <<musiałbym pół roku sp dzi
Naszym zadaniem, jako nauczycieli chemii, na dopasowaniu pracowni do ich wyma-
jest takie przygotowanie uczniów, by nawet, ga >>”.
gdy zapomn ju wzoru kwasu solnego pa-
mi tali, e nale y odpowiednio podpisa bu- Przygotowuj c ten poradnik, autorzy opierali
telk , do której go wlali. Opisany powy ej si na dwóch przesłankach:
przypadek, który kiedy przytrafił si mojej
kole ance ze szkolnej ławki, nie ma prawa si do wiadczenia wymienione w wybranym
powtórzy , a przecie codziennie na oddział przez nauczyciela programie nauczania mu-
toksykologii przyjmowane s dzieci, które sz by (zgodnie z prawem o wiatowym) re-
zjadły np. rodek do udra niania rur zawiera- alizowane na lekcjach;
j cy prawie czysty wodorotlenek sodu, gdy prawo (w tym przepisy dotycz ce bezpiecze -
ich rodziców nie zaniepokoiły wystarczaj co stwa) jest po to, aby go przestrzega , a nie po to,
piktogramy ani opisy, jakie widniały na ety- by je omija ;
kietce.
Autorzy maj nadziej , e lektura tej publika-
Do Pa stwa r k oddajemy dzi poradnik cji pozwoli usun przynajmniej kilka z powo-
omawiaj cy problemy bezpiecze stwa dów, dla których niektórzy nauczyciele tak
w pracowni chemicznej, który jest efektem rzadko korzystaj z tej bezsprzecznie najlep-
trzyletniej współpracy wielu uniwersytetów szej metody nauczania/uczenia si chemii,
europejskich realizowanej w ramach progra- jak jest eksperyment uczniowski. Na nast p-
mu Leonardo da Vinci CHLASTS. Zawiera on nych stronach pokazano zarówno jak uczyni
wskazówki i porady praktyczne zebrane do wiadczenia chemiczne maksymalnie bez-
w ród nauczycieli Polski, Portugalii, Niemiec, piecznymi, jak równie w jaki sposób zredu-
Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Cypru i innych kowa skal do wiadcze , co pozwoli obni y
zrzeszonych w organizacji ICASE. Poradnik ich koszty. Mam te nadziej , e po tej lektu-
Strona 6
rze z wi kszym zrozumieniem, ale te czy” prosz si zastanowi , czy aby na pew-
z bardziej racjonaln ewentualn krytyk , no.
podejdziecie Pa stwo do kolejnych wizyt in-
spektorów Sanepidu. Autorzy s przekonani, e celem wszystkich
pracowników systemu o wiaty jest podnosze-
Wszyscy wiemy, e w niejednej szkolnej pra- nie jako ci kształcenia, brak zgody na byleja-
cowni chemicznej mo na znale nieopisane ko , na prowizork , czyli tzw. równanie w
kolbki i słoiczki z nieznanymi substancjami, gór , do najlepszych, tak e w dziedzinie
e uczniowie i nauczyciele wylewaj do kana- BHP. Jest te rzecz powszechnie wiadom ,
lizacji wszelkie mieszaniny poreakcyjne, e zapobieganie jest znacznie mniej kosz-
a niejedna wo na skaleczyła si rozbitym towne ni usuwanie skutków wypadków. Cza-
szkłem laboratoryjnym, sprz taj c popołu- sem wystarczy naprawd niewielki nakład
dniami stoły czy podłog w pracowni che- czasu i wysiłku, par zmian organizacyjnych.
micznej. Ka dy z nas był wiadkiem wypadku, Mamy w Polsce wiele przykładów tzw. dobrej
w którym ucze lub student rozlał kwas, wsy- praktyki:
pał sobie co do oka, oparzył si . Tak e na- istniej gminy, które rozwi zały problem utyli-
wet najbardziej do wiadczonym nauczycielom zacji odpadów ze szkolnych pracowni che-
zdarzaj si wypadki, których przyczyny mo- micznych,
g by prozaiczne, np. zmiana stopnia roz- szkoły z wzorowo zorganizowanymi pracow-
drobnienia substratów, zanieczyszczenie re- niami chemicznymi,
agentów itd. A co dopiero mówi o młodych klasy, kółka chemiczne, gdzie uczniowie wy-
nauczycielach, którzy s dopiero na sta u konuj do wiadczenia ubrani w fartuchy, w
albo o tych, którzy uko czyli tzw. kierunek okularach ochronnych,
pokrewny, na którym zaj cia laboratoryjne z nauczyciele, których uczniowie wykonuj do-
chemii stanowiły tylko kilkadziesi t godzin w wiadczenia prawie na ka dej lekcji,
programie studiów? trzeba tylko wprowadzi je tak e u siebie.
ycz owocnej lektury.
By mo e cz z zawartych w tej ksi ce
informacji wyda si Pa stwu zbyt wyrafino- Iwona Maciejowska
wana, niedostosowana do warunków, jakie nauczyciel chemii
panuj w Pa stwa szkole. Prosz wzi pod V LO im. A. Witkowskiego w Krakowie
uwag , e cho głównym odbiorc s na-
uczyciele gimnazjów i liceów, skierowana jest
ona tak e do nauczycieli kształc cych
na poziomie szkoły redniej w zawodach:
technik chemik i laborant chemiczny oraz na-
uczycieli liceów profilowanych. Jednak zanim
pomy l sobie Pa stwo: „To mnie nie doty-
6
Strona 7
1. Wst p blematyk bezpiecze stwa i higieny pracy
jest zapobieganie wypadkom podczas wyko-
nywania do wiadcze w trakcie lekcji chemii.
Dobrze wyposa one laboratorium chemiczne
Jednak e istnieje jeszcze bardziej ogólny
nie gwarantuje sukcesów dydaktycznych w
aspekt u wiadamiania potencjalnych zagro-
procesie nauczania chemii. Tak w Polsce, jak
e wynikaj cych ze stosowania substancji
i w innych krajach europejskich uczniowie
chemicznych i przeprowadzania z nimi ekspe-
szkół rednich, jak i studenci przyznaj , e
rymentów. Jest nim podnoszenie wiadomo-
wykonywali bardzo mało wicze laboratoryj-
ci dotycz cej kwestii bezpiecze stwa we
nych; niektórzy z nich twierdz nawet, e „nig-
wszystkich dziedzinach ycia osobistego
dy nie mieli w r ku probówki”.
i społecznego.
W tej sytuacji brak obycia z technik pracy
Stosowanie substancji chemicznych, tak e
laboratoryjnej i wła ciwo ciami substancji
w yciu codziennym, powoduje, e zagro e-
chemicznych ka e zwróci szczególn uwag
nia z nimi zwi zane staj si powszechne.
na problem bezpiecze stwa w laboratorium
Tak wi c, problematyka bezpiecze stwa nie
chemicznym.
wi e si jedynie z laboratorium, lecz jest
wa nym elementem ka dej podejmowanej
Wa n spraw wydaje si by tak e rozsze-
przez nas aktywno ci. Ju od pocz tku edu-
rzenie i zacie nienie współpracy mi dzy insty-
kacji szkolnej powinni my uczula uczniów na
tucjami europejskimi oraz organizacjami zrze-
to, by wypracowywali w sobie nawyki ułatwia-
szaj cymi nauczycieli we wszystkich krajach
j ce im bezpieczne wykonywanie wszelkich
Europy, polegaj cej na wymianie informacji
czynno ci. Troska o bezpiecze stwo wynika
na temat wła ciwej pracy w laboratorium i
nie tylko z potrzeby nie szkodzenia sobie, ale
przestrzegania ujednoliconych zasad bezpie-
tak e z konieczno ci unikania działa , które
cze stwa.
mogłyby narazi na niebezpiecze stwo utraty
zdrowia innych ludzi. Edukacja w dziedzinie
Współpraca taka mo e ułatwi przygotowanie
bezpiecze stwa i higieny pracy mo e sprawi ,
odpowiednich programów wicze maj cych
e uczniowie/studenci b d wykazywa wi k-
na celu podniesienie poziomu kultury pracy
szy rozs dek w ka dym działaniu, przykłada
laboratoryjnej oraz sformułowanie przydat-
wi ksz wag do swojego bezpiecze stwa
nych wskazówek i ustalenie zasad bezpie-
i zdrowia, a tak e b d wykazywa wi ksz
cze stwa, a tym samym unikanie potencjal-
odpowiedzialno za innych ludzi.
nych zagro e podczas nauczania chemii.
Mo na oczekiwa , e dzi ki odpowiedzialnej
Praca bardzo wielu osób zwi zana jest
pracy w laboratorium chemicznym, jako doro-
z problemami BHP. Obejmuje ona takie grupy
li ludzie b d bardziej zwraca uwag na
zawodowe jak: stra acy, personel odpowie-
bezpiecze stwo w yciu codziennym. Jednym
dzialny za bezpiecze stwo i higien pracy,
z głównych powodów zainteresowania pro-
7
Strona 8
in ynierowie rodowiska. Ludzie niezwi zani gulaminu bezpiecznego post powania nie
zawodowo z nauk i technik , tacy jak kadra spowoduje trwałych zmian w zachowaniu
kierownicza, prawnicy czy pracownicy admi- uczniów/studentów.
nistracji publicznej, tak e powinni by uwra -
liwieni na problematyk bezpiecze stwa Najlepszy efekt, zwłaszcza je li chodzi o
i oceny ryzyka. Z tego punktu widzenia, ka - młodszych uczniów/studentów, osi gnie si ,
dy, czy to indywidualnie, czy te jako członek stosuj c ró norodne, aktywizuj ce formy pre-
grupy reprezentuj cej wspólne interesy, po- zentacji problemów i przekazu wiedzy. Z tego
winien zdawa sobie spraw z kwestii bezpie- punktu widzenia zalecane jest najpierw odwo-
cze stwa i podj niezb dne rodki ostro no- łanie si do posiadanej przez
ci i/lub działania odno nie oceny ryzyka i uczniów/studentów wiedzy na temat bezpie-
zasad bezpiecze stwa. cze stwa, a nast pnie powi zanie jej
z praktyk . W ten sposób zwi ksza si szan-
Edukacja uczniów/studentów w dziedzinie sa ukształtowania odpowiedniej postawy
BHP i pogł bianie ich wiedzy w tym zakresie ucznia/studenta, a co za tym idzie zmian w
(tak, by umieli podejmowa odpowiednie de- jego post powaniu.
cyzje oraz działania maj ce na celu zmniej-
szanie ryzyka i potencjalnych zagro e w Niezale nie od tego czy uczniowie/studenci
pracy oraz w domu) jest istotnym elementem posiadaj rzeczywiste do wiadczenia czy nie,
kształtowania wiadomych i odpowiedzial- nauczanie zasad bezpiecze stwa
nych obywateli w ka dym demokratycznym i odpowiedniego zachowania winno by bez-
społecze stwie. Kwestie bezpiecze stwa s po rednio powi zane z praktyk laboratoryj-
regulowane przepisami i decyzjami admini- n , a nie odbywa si jedynie teoretycznie.
stracyjnymi dotycz cymi zastosowania i u y- Zasady bezpiecze stwa powinny by zawsze
wania rozmaitych produktów chemicznych, omawiane wtedy, gdy znajduj zastosowanie
zasad bezpiecze stwa w ruchu drogowym, do konkretnego zadania laboratoryjnego.
utylizacji odpadów etc., chocia niektóre z
nich nie znajduj zastosowania w procesie Istotne jest tak e, aby wpajanie zasad bez-
nauczania przedmiotów przyrodniczych, jed- piecze stwa stanowiło trwały element na-
nak s wa ne z punktu widzenia wykształce- uczania na stałe wpisany w tre ci programo-
nia ogólnego. Tak wi c, podnoszenie zagad- we. Powinno sta si procesem długotrwałym,
nie bezpiecze stwa w czasie nauczania podczas którego uczniowie stopniowo posze-
chemii powinno by uwa ane za wa ny cel rzaj swoj wiedz i kształtuj odpowiedni
sam w sobie. Wdra anie zasad bezpiecze - postaw oraz zachowanie, poprzez ci głe
stwa, podczas nauczania chemii, nie mo e przyswajanie nowych informacji, a tak e mo-
by wył cznie przekazywaniem ich tre ci. dyfikowanie ju posiadanej wiedzy. Działaj c
Na przykład, prezentacja plakatów dotycz - w ten sposób, zapewniamy, wraz
cych bezpiecze stwa czy przedstawienie re- z odpowiednimi kwalifikacjami, wła ciw po-
8
Strona 9
staw obywatelsk – post powania zgodnie
z zasadami bezpiecze stwa.
Obowi zuj ce w Polsce przepisy zostały
omówione mi dzy innymi w artykule
prof. A. Burewicza i dr. P. Jagodzi skiego
opublikowanym w „Chemii w Szkole”1.
Autorzy
1
A. Burewicz, P. Jagodzi ski, Szkolny eksperyment chemiczny
w wietle przepisów, „Chemia w Szkole” nr 3/2004, s. 174-
181.
9
Strona 10
Wszystko jest trucizn i nic ni nie ników toksycznych. Gazy i pary, takie jak:
jest. Dawka decyduje tylko, czy co tlenek w gla(II), tlenek siarki(IV) i lotne w -
nie jest trucizn glowodory s wchłaniane przez płuca,
a ciecze i aerozole, takie jak: mgła kwasu
Paracelsus siarkowego(VI) lub pył krzemionkowy s
wchłaniane przez płuca albo s w nich gro-
madzone. Gazy i pary s łatwo wdychane,
2. Identyfikacja potencjal- natomiast wnikanie cz stek stałych zale y od
nych zagro e chemicznych ich wielko ci i kształtu.
dla zdrowia
Główna rola płuc polega na wymianie gazów
Chemia i praca ze zwi zkami chemicznymi, pomi dzy krwi , a powietrzem w nich zawar-
jakkolwiek jest zaj ciem fascynuj cym, mo e tym. Wymiana gazowa zachodzi
by niebezpiecznym zwłaszcza wówczas, gdy w p cherzykach płucnych, które stanowi
brak jest informacji o wła ciwo ciach stoso- jednokomórkow warstw oddzielaj c krew
wanych substancji lub substancje s u ywane od powietrza. Tak cienka i delikatna struktura
nieprawidłowo. Dlatego przed przyst pieniem tkanki sprawia, e substancje toksyczne łatwo
do pracy w laboratorium nale y zapozna przenikaj przez płuca i powoduj ich uszko-
uczniów ze sprz tem i przepisami bezpie- dzenie. T drog substancje toksyczne dosta-
cze stwa. Nast pnie, przed przyst pieniem j si bezpo rednio do krwi i s szybko trans-
do pracy praktycznej, uczniowie powinni za- portowane do receptorów, praktycznie
pozna si z wła ciwo ciami substancji, które z pomini ciem mechanizmów obronnych or-
b d stosowane oraz zasadami posługiwania ganizmu.
si sprz tem laboratoryjnym. Nie nale y nigdy
zapomina , e wszystkie substancje che- Absorpcja gazów i par w płucach zale y od
miczne s toksyczne przy okre lonej dawce i ich rozpuszczalno ci we krwi przepływaj cej
mog stanowi zagro enie. Warto przytoczy przez płuca. Dobrze rozpuszczalne zwi zki
tu słowa Emila Mraka, który powiedział: „Nie przechodz do krwi w czasie jednego odde-
ma bezpiecznych substancji, istniej tylko chu. Gazy, takie jak: amoniak i chlorowodór,
bezpieczne sposoby ich u ywania”. które s bardzo dobrze rozpuszczalne w wo-
dzie wchłaniane s głównie przez górne drogi
2.1. Drogi wnikania zwi zków do oddechowe, działaj c na nie silnie dra ni co.
organizmu
Wnikanie przez skór (droga dermalna)
Wnikanie przez układ oddechowy (droga
inhalacyjna)
Przepuszczalno substancji toksycznej przez
skór zale y zarówno od wła ciwo ci skóry
Układ oddechowy jest jedn z głównych dróg
jak i substancji. Zwi zki toksyczne mog
przedostawania si do organizmu wielu czyn-
10
Strona 11
przenika do organizmu przez naskórek, gru- ładunkiem), absorpcja w przewodzie pokar-
czoły łojowe i mieszki włosowe. Cz sto mowym jest uzale niona od kwasowo ci
wchłanianie substancji toksycznej, która mo e miejsca wchłaniania: oł dek – pH 1-3, jelito
działa szkodliwie na organy odległe od miej- cienkie – pH 5-8. Tak wi c, kwasy organiczne
sca przenikania, nie powoduje adnych zmian s stosunkowo łatwo wchłaniane przy niskim
na skórze lub zmiany te s niewielkie. pH ( oł dek), podczas gdy zasady organicz-
Główn barier na drodze przenikania ne dobrze zjonizowane w oł dku, głównie s
zwi zków toksycznych do organizmu stano- wchłaniane w jelicie cienkim.
wi zrogowaciała warstwa naskórka. Prze-
puszczalno skóry jest odwrotnie proporcjo- 2.2. Niebezpieczne substancje
nalna do grubo ci naskórka, która jest ró na
chemiczne
w ró nych miejscach ciała, a grubo ta
zmienia si nast puj co: stopy i dłonie >
Substancj niebezpieczn jest ka da sub-
brzuch, plecy, nogi, r ce> genitalia. Aby
stancja powoduj ca zatrucie ostre, b d wy-
zwi zek mógł by wchłaniany przez skór ,
wołuj ca skutki odległe lub posiadaj ca nie-
musi by substancj ciekł lub gazow oraz
bezpieczne wła ciwo ci fizykochemiczne i/lub
dobrze rozpuszczaln w wodzie albo roz-
wła ciwo ci niszcz ce rodowisko. Jest kilka
puszczalnikach organicznych. Zazwyczaj
rodzajów substancji zaliczanych do niebez-
substancje niepolarne, rozpuszczalne w
piecznych, sklasyfikowanych w grupach w
tłuszczach łatwiej przenikaj przez skór ni
zale no ci od skutków toksycznych, jakie
substancje o budowie jonowej. Do zwi zków
wywołuj .
chemicznych łatwo przenikaj cych przez skó-
r nale : anilina, cyjanowodór, zwi zki orga-
Substancje toksyczne, np.: cyjanek potasu
niczne rt ci, nitrobenzen, zwi zki fosforoor-
lub strychnina, wdychane, połkni te al-
ganiczne i fenol. Skutki wchłaniania niektó-
bo absorbowane przez skór w niewielkich
rych z nich, np.: fenolu, nawet na niewielkiej
ilo ciach, powoduj ci kie uszkodzenie or-
powierzchni skóry (kilka cm2) w okre lonym
ganizmów ywych lub mier na skutek od-
czasie mog okaza si miertelne. Uszko-
działywa (interakcji) fizykochemicznych.
dzenia skóry (otarcia, rany, podra nienia),
Substancje toksyczne mog równie powo-
stany zapalne oraz nawodnienie naskórka
dowa uszkodzenia poprzez niszczenie struk-
zwi kszaj jej przepuszczalno .
tur biologicznych i/lub zakłócenie funkcji or-
ganizmu.
Wchłanianie z przewodu pokarmowego
Do porównywania toksyczno ci ró nych sub-
Przewód pokarmowy jest trzeci , wa n dro-
stancji stosowana jest medialna dawka mier-
g wchłaniania substancji toksycznych. Ze
telna (LD50). Jest to statystycznie wyznaczona
wzgl du na to, e łatwiej przenikaj przez
pojedyncza dawka substancji, która powoduje
tkank zwi zki niezjonizowane (nieobdarzone
mier połowy populacji organizmów u ytych
11
Strona 12
do bada w okre lonych warunkach.
Substancje teratogenne powoduj uszko-
Substancje szkodliwe – to takie, które zaab- dzenie płodu we wszystkich stadiach jego
sorbowane w organizmie mog wywoła złe rozwoju.
samopoczucie (np.: kwas szczawiowy, piry-
dyna), natomiast substancje r ce – działaj Substancje mutagenne powoduj dziedzicz-
niszcz co na tkank yw oraz sprz t labora- ne uszkodzenia w materiale genetycznym.
toryjny. Najbardziej znane substancje r ce Charakterystyczn cech substancji muta-
to: st one kwasy (pH<2, kwas azotowy(V), gennych jest długi okres latencji – czyli czasu
siarkowy(VI)) oraz zasady (pH>11.5, st ony od momentu nara enia do pojawienia si
NaOH), brom. uszkodze w materiale genetycznym. Wiele
substancji mutagennych wykazuje działanie
Nast pn klas stanowi substancje dra - teratogenne lub kancerogenne.
ni ce, które w wyniku działania natychmia-
stowego, ci głego lub wielokrotnego na skór Substancje wybuchowe łatwo ulegaj wy-
albo błon luzow wywołuj podra nienia i buchowi. Podczas pracy z takimi substancja-
stany zapalne skóry, oczu, układu oddecho- mi nale y stosowa wył cznie małe ilo ci i
wego, np.: amoniak, słabe kwasy i zasady, unika przegrzewania, kontaktu z ogniem,
tlenek siarki(IV), chlorek benzylu. uderze , wstrz sów, iskrzenia. Do takich sub-
stancji nale : nitrozwi zki, nadtlenki, estry
Substancjami uczulaj cymi okre la si sub- kwasu azotowego(V) oraz mieszaniny sub-
stancje antygenowe zdolne do wywołania stancji utleniaj cych: azotany(V), chromia-
nadwra liwo ci (uczulenia). Intensywno ny(VI), dymi cy kwas azotowy, mieszanina
i czas, po którym pojawiaj si objawy uczu- nitruj ca, st ony kwas chlorowy(VII) i nad-
lenia zale od wła ciwo ci osobniczych. tlenek wodoru (>30%).
Do grona substancji uczulaj cych nale np.:
nikiel, kobalt, olejki eteryczne. Substancje utleniaj ce (przy pieszaj ce
proces spalania) mog spowodowa zapłon
Substancje rakotwórcze (kancerogenne) - substancji palnej lub przy pieszy proces
mog by przyczyn powstawania nowotwo- spalania poprzez wydzielanie tlenu albo in-
rów zło liwych. nych gazów. Czynnik utleniaj cy podczas
Ustawodawstwo klasyfikuje substancje kance- reakcji chemicznej wydziela wolny tlen utrud-
rogenne nast puj co: A – zwi zki niaj c tym samym gaszenie po aru, np.:
o udowodnionym działaniu rakotwórczym, manganian(VII) potasu, nadtlenek sodu.
w tym: A1 – u ludzi (benzen, chlorek winylu);
A2 – u zwierz t do wiadczalnych; B – zwi z- Substancje łatwopalne dziel si na: sub-
ki, co do których istnieje podejrzenie, e mo- stancje wysoce łatwopalne - ciecze, których
g okaza si rakotwórcze dla ludzi. temperatura zapłonu le y poni ej 00C,
12
Strona 13
a temperatura wrzenia wynosi maksymalnie stronie projektu CHLASTS:
350C i mieszaniny gazów (w tym gazy skro- .)
plone) oraz substancje łatwopalne samorzut-
nie zapalaj ce si , np.: gazy, skroplone gazy Znane s nast puj ce efekty toksykologiczne:
zapalaj ce si na powietrzu, substancje wra -
liwe na wilgo , które w reakcji z wod wydzie- Toksyczno ostra – efekt działania sub-
laj palne gazy – nale y je chroni przed do- stancji (odpowied organizmu) pojawia si
st pem wody i wilgoci. Łatwopalne rozpusz- zaraz po krótkotrwałym nara eniu na czynnik
czalniki s najcz stszym ródłem po aru. chemiczny lub po nara eniu na okre lone
st enie czynnika.
Substancje szkodliwe dla rodowiska -
skutkiem ich działania mo e by : po ar, wy- Toksyczno chroniczna (przewlekła) –
buch i mo liwe ska enie otaczaj cego ro- efekt działania substancji (odpowied organi-
dowiska (wody, gleby, powietrza). zmu) pojawia si po upływie długiego czasu
od nara enia na małe, powtarzaj ce si daw-
2.3. Skutki toksykologiczne nara e- ki czynnika toksycznego – mo e to trwa ty-
godnie, miesi ce a nawet lata. Dawka jest
nia na substancje chemiczne
mała i nie powoduje widocznego skutku na-
tychmiastowego. Skutki działania odległego
Zwi zki chemiczne stanowi zagro enie
mog by ci głe lub nieodwracalne maj ce
dla organizmu ludzkiego, gdy przedostan si
wpływ na rozrodczo lub odporno organi-
do wra liwych tkanek lub narz dów
zmu.
w odpowiednim st eniu i czasie, czyli
w odpowiedniej dawce.
Karcynogeneza – niekontrolowany podział
i rozwój komórek jako rezultat działania czyn-
Dawka – ilo substancji niebezpiecznej,
nika chemicznego (karcynogenu), proces
zwykle liczona na kg masy ciała (mg/kg),
rozwoju nowotworu.
na któr jest nara ony organizm.
Toksyczno rozrodu (wpływaj ca
Nara enie (ekspozycja) – proces, podczas
na rozrodczo i potomstwo) – jakikolwiek
którego substancja jest zdolna do przedosta-
skutek szkodliwego działania na funkcje roz-
nia si do organizmu, organu, tkanki lub ko-
rodcze dorosłych osobników, b d rozwój
mórki jedn z mo liwych dróg absorpcji: przez
embrionu lub płodu.
skór , drogi oddechowe lub drog pokarmo-
w . Innymi słowy, jest to ilo lub (st enie)
zwi zku chemicznego oddziaływuj cego w
okre lonym czasie na ludzi albo organizmy
ywe stanowi ca zagro enie. (Wi cej infor-
macji na ten temat znajduje si w słowniku na
13
Strona 14
2.4. Substancje niezgodne takt stanowi zagro enie.
Termin substancje niezgodne (niekompatybil- 2.5. Sposoby informowania o za-
ne) (ang. incompatibil, niezgodny, incompati- gro eniach chemicznych
bility - niezgodno ) oznacza substancje, któ-
Informacja o zagro eniach chemicznych jest
rych kontakt ze sob stwarza zagro enie w
umieszczona na standardowych etykietach
pracy laboratoryjnej.
zwi zków chemicznych w formie symboli
oraz zwrotów zagro enia R i zwrotów bezpie-
Je eli substancje takie znajd si obok siebie
cze stwa S.
i dojdzie do ich kontaktu, wówczas mo e
zaj reakcja chemiczna o gwałtownym prze-
Symbole (piktogramy) stanowi wizualne
biegu. Reakcja mo e mie miejsce w warun-
przedstawienie zagro e zwi zanych z da-
kach otoczenia, gdy temperatura i/lub ci nie-
nym zwi zkiem, np.: substancj paln symbo-
nie ulegnie zmianie lub, gdy pr no par
lizuje czarny znak płomienia na ółto-
substancji ulegnie zmianie. Efektem mo e
pomara czowym tle, substancj toksyczn –
by : samozapłon (np. w wyniku kontaktu sub-
czarny znak trupiej czaszki na ółto-
stancji chemicznej z powietrzem), wytworze-
pomara czowym tle, substancj szkodliw –
nie ciepła (np. w wyniku kontaktu z wilgoci ),
czarny znak krzy a na ółtym tle (patrz za-
wytworzenie toksycznych gazów, rozkład
ł cznik 6. Wykaz odczynników u ywanych
zwi zku, utworzenie nowych zwi zków bar-
w szkołach).
dziej niebezpiecznych, zapłon innych materia-
łów lub wybuch.
Zwroty zagro enia (ang. R-risk) – stanowi
Podstaw do zakwalifikowania substancji jako
poszerzon , w stosunku do symboli, informa-
niezgodnych s informacje dotycz ce reakcji:
cj o zagro eniach zwi zanych z ró nymi
pomi dzy nimi, z powietrzem i wilgoci ,
substancjami chemicznymi. S prawnie regu-
z popularnymi materiałami, takimi jak szkło,
lowane i stanowi znormalizowany standard
metale, cement lub materiały ochronne (takie
mi dzynarodowy.
jak: guma, plastik czy powłoki ochronne).
Bezpieczna praca oznacza konieczno zna-
O ile zwroty R opisuj zagro enia wynikaj ce
jomo ci substancji niezgodnych, których u y-
z wła ciwo ci zwi zków chemicznych, zwroty
wamy. Bardzo dobrym ródłem wiedzy
bezpiecze stwa S (ang. S-safety) informuj ,
o substancjach niezgodnych jest przewodnik
w jaki sposób unikn niebezpiecze stwa.
The Wiley Guide to Chemical Incompatibili-
Dokładne przestrzeganie zasad post powa-
ties1.
nia z potencjalnie niebezpiecznymi substan-
Zał cznik 4 zawiera wykaz niezgodnych sub-
cjami chemicznymi zmniejsza ryzyko zagro-
stancji chemicznych, których wzajemny kon-
enia zdrowia. Zwroty R i S przedstawiane s
1
na etykiecie opakowania zwi zku chemiczne-
R.P. Pohanish, S. A. Greene, Wiley Guide to Chemical Incompati-
bilities, 2nd Edition, John Wiley and Sons, New York 2003. go w postaci jednej lub dwu cyfr, a ich obja-
14
Strona 15
nienia znajduj si na ulotce doł czonej 3. Zapobieganie wypadkom
przez producenta do opakowania. (Patrz za-
ł cznik 5.)
3.1. Wzorcowa szkolna pracownia
chemiczna
Karta charakterystyki (ang. MSDS - Mate-
rial Safety Data Sheet) zawiera wszelkie in- Szkolna pracownia chemiczna musi zapew-
formacje dotycz ce okre lonej substancji ni , zarówno nauczycielowi jak i uczniom,
chemicznej, które s niezb dne do wła ciwe- maksymalny poziom bezpiecze stwa, który
go okre lenia zagro enia i podj cia odpo- mo na osi gn , stosuj c zasady funkcjonal-
wiednich rodków zaradczych podczas jej no ci, ergonomii i komfortu pracy.
stosowania. W karcie obok wła ciwo ci fi-
zycznych i chemicznych substancji zawarte Dobra szkolna pracownia chemiczna ł czy
s informacje na temat jej wpływu na zdrowie w sobie dwie cechy: umo liwia wykonywanie
oraz ycia człowieka, a tak e wpływu na stan do wiadcze chemicznych, gwarantuj c bez-
rodowiska naturalnego, najwy szego do- piecze stwo i zapewnia nauczycielowi wa-
puszczalnego st enia, rodków bezpiecze - runki skutecznego przeprowadzania procesu
stwa i pierwszej pomocy. Karta zawiera in- nauczania.
formacje o przechowywaniu i o przyjaznym
sposobie utylizacji (nieszkodliwym) dla ro-
dowiska. Producenci s zobowi zani do do-
ł czania karty charakterystyki do ka dej wy-
produkowanej substancji niebezpiecznej i
dostarczenia jej odbiorcy - u ytkownikowi. W
ka dym laboratorium pracownicy (w szkole
nauczyciele i uczniowie) powinni mie łatwy
dost p do kompletu kart charakterystyki.
Wzorcowo zorganizowana szkolna pracownia
Uwaga! W ramach programu CHLASTS przy-
chemiczna znajduje si w Zespole Szkół
gotowano zestaw 41 uproszczonych kart cha-
Ogólnokształc cych „Gimnazjum i Liceum
rakterystyki dla ucznia, opisuj cych zwi zki
Akademickiego” w Toruniu.
u ywane w praktyce szkolnej. Karty stanowi
pomoc dydaktyczn , nie zast puj kart cha-
rakterystyki (karty charakterystyki dla ucznia
dost pne s na stronie:
).
15
Strona 16
Szkolna pracownia chemiczna składa si Stół demonstracyjny spełniaj cy standardy
z dwóch pomieszcze – gabinetu lekcyjnego i b d cy zarazem biurkiem nauczyciela,
i zaplecza. umieszczony na pode cie (dla poprawienia
widoczno ci), osłoni ty szyb z bezbarwnego
Gabinet lekcyjny jest zorganizowany w spo- tworzywa sztucznego.
sób umo liwiaj cy uczniom wykonywanie
do wiadcze , a tak e uczestnictwo w lekcjach Ławki przymocowane na stałe do podłogi,
niewymagaj cych przeprowadzania ekspery- znajduj ce si w odległo ci 1,5 m od stołu
mentów chemicznych. demonstracyjnego.
Konsekwencj tego zało enia jest nast puj -
ce wyposa enie pomieszczenia:
Wyci g daj cy mo liwo wykonywania do-
wiadcze z substancjami lotnymi, umiesz-
czony w pobli u stołów demonstracyjnych.
Stanowiska pracy dla uczniów (ok.10), tzn. Przez sal lekcyjn : od uczniowskich stano-
stoły spełniaj ce standardy (czyli maj podł - wisk pracy, w stron drzwi przebiega droga
czone palniki gazowe, zlewozmywak z ciepł i ewakuacyjna o szeroko ci 1,5 m.
zimn wod , blat jest pokryty płytkami che-
moodpornymi). Zaplecze pełni funkcj podr cznego maga-
zynu sprz tu laboratoryjnego i odczynników.
Pracownia oraz zaplecze powinno przynajm-
niej raz w roku przechodzi kontrol prze-
16
Strona 17
strzegania zasad bezpiecze stwa, np. według nazw zwi zku, wzór strukturalny i sumarycz-
protokołu opisanego w zał czniku 7. ny, dat syntezy, nazwisko osoby, która zwi -
zek otrzymała oraz informacj o zagro e-
Rozpuszczalniki musz by przechowywane niach. Substancje chemiczne w szklanych lub
w metalowych szafach, odpowiednich do tego mi kkich, plastikowych butelkach musz by
celu. Nigdy nie nale y ich przechowywa opisane przynamniej niezmywalnym pisa-
w szafach wyci gowych, chocia niektóre z kiem.
nich wyposa one s w specjalnie wbudowane Szczegółowe zasady urz dzania wzorcowej
półki do przechowywanie rozpuszczalników. pracowni chemicznej zostały bardzo dobrze
Zł praktyk jest przechowywanie substancji opisane przez dr Krystyn Łopat w pracy
1
chemicznych wystawionych na bezpo rednie zbiorowej pt. Dydaktyka chemii .
działanie wiatła słonecznego.
3.2. Utylizacja odpadów chemicz-
Substancje chemiczne bardzo toksyczne nych
nale y przechowywa w specjalnych szafach
Sposób post powania z odpadami chemicz-
pancernych. W miar mo liwo ci nale y reali-
nymi, wytwarzanymi w laboratorium szkol-
zowa nauczanie chemii bez stosowania sub-
nym, powinien by zgodny z przepisami doty-
stancji bardzo toksycznych.
cz cymi przechowywania odczynników che-
Do przechowywania niektórych grup zwi z-
micznych, które obowi zuj w danym kraju.
ków (np. narkotyki, substancje bardzo tok-
W nowoczesnej europejskiej szkole zbieranie,
syczne) potrzebne jest specjalne zezwolenie.
przechowywanie i utylizacja odpadów musi
odbywa si w sposób bezpieczny dla rodo-
Wszystkie substancje chemiczne stosowane
wiska. Zasady utylizacji musz pozostawa
w laboratorium, powinny by wyra nie
równie w zgodzie z podstawowymi, lokalny-
i zrozumiale opisane. Odczynniki zakupione
mi aktami prawnymi dotycz cymi ochrony
w handlu nale y przechowywa w butelkach
zdrowia i rodowiska.
lub pojemnikach, w których zostały zakupione
u producenta, z oryginaln etykiet i nazwi-
Praktycznie wszystko, czego u ywa si
skiem osoby, która dokonała zakupu (lub w
w laboratorium, a wi c próbki zwi zków che-
imieniu której dokonano zakupu) oraz dat ,
micznych, produkty reakcji, przes cze, osady,
kiedy dokonano zakupu. Podobne etykiety
rozpuszczalniki, szkło laboratoryjne, puste
nale y naklei na stare odczynniki, ci gle
opakowania lub potłuczone termometry osta-
b d ce w u yciu w laboratorium. Je eli to
tecznie stanie si odpadem laboratoryjnym.
tylko mo liwe, nale y poda przybli on dat
zakupu. Je eli data zakupu jest nieznana,
Zabrania si odprowadzania niebezpiecznych
wówczas nale y napisa : „data zakupu nie-
znana”. Ka da substancja otrzymana w labo- 1
K. Łopata, Wyposa enie szkolnej pracowni chemicz-
nej, [w:] Dydaktyka chemii, pod red. A. Burewicz, H.
ratorium powinna mie etykiet zawieraj c : Guli ska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozna 1993, s.
351-387.
17
Strona 18
odpadów laboratoryjnych bezpo rednio do w nich przechowywane. Nale y u y-
zlewu lub wysypywania ich do mietników. wa butelek, słoików polietylenowych
Wszelkie odpady chemiczne nale y zbiera lub szklanych, które s odpowiednie
w pojemnikach stoj cych w specjalnie do tego dla wi kszo ci odpadów.
celu przeznaczonych i wyra nie oznaczonych Je li odpady chemiczne s niebez-
miejscach w laboratorium. pieczne, na pojemnikach obowi zko-
wo umieszcza si napis: „Niebez-
Pojemniki musz by prawidłowo oznakowa- pieczne odpady” oraz dat ich zebra-
ne, a zbierane odpady musz by segrego- nia, nazwisko osoby odpowiedzialnej i
wane według ich rodzajów. I tak, łatwopalne rodzaj zagro enia.
odpady powinny by gromadzone w osob- Magazynowanie powinno odbywa si
nych szafach, z dala od kwasów, zasad i sub- w sposób ograniczaj cy do minimum
stancji o charakterze utleniaj cym. Ponadto, mo liwo uszkodzenia pojemników
kwasy powinny by przechowywane z dala od i ewentualnego wycieku do rodowi-
zasad oraz substancji utleniaj cych i reduku- ska przechowywanych w nich odpa-
j cych. Nie nale y miesza odpadów, które dów chemicznych (szczególnie odnosi
nie stwarzaj szczególnego zagro enia si to do pojemników szklanych).
z odpadami niebezpiecznymi. Przed umieszczeniem w pojemnikach
odpady musz by chemicznie dezak-
W szkołach zwykle u ywa si niewielkich ilo- tywowane, aby unikn ewentualnych
ci substancji, które zazwyczaj wyst puj w niespodziewanych reakcji. Obowi zek
formie rozcie czonych roztworów. Mo na dezaktywacji spoczywa na osobie wy-
wi c pomin niektóre z zasad utylizacji od- twarzaj cej odpady. Sposób neutrali-
padów, jednak działania nauczyciela powinny zacji jest podany w kartach charakte-
by dobrze przemy lane i zgodne z obowi - rystyki.
zuj cymi przepisami. Na przykład, klasyfika- Odbiór i dalsza utylizacja odpadów
cj odpadów ciekłych mo na ograniczy do chemicznych mo e by przeprowa-
trzech kategorii: rozpuszczalniki organiczne, dzana tylko przez odpowiednie, upo-
zoboj tnione kwasy i zasady (pH 6-8) oraz wa nione do tego firmy.
odpady zawieraj ce metale ci kie. Wykaz
proponowanych rodzajów odpadów chemicz- Pracuj c z bardzo małymi ilo ciami substancji
nych i sposób ich oznakowania podano poni- chemicznych, mo na niektóre z odpadów
ej (rozdz. 3.3.1). Organizuj c gromadzenie i chemicznych odprowadza bezpo rednio do
utylizacj odpadów chemicznych w szkolnym odpadów komunalnych ( mieci, cieki). Licz-
laboratorium nale y pami ta , e: ba tych substancji jest jednak niewielka - s
Pojemniki stosowane do zbierania od- to: agaroza, el silikonowy, tlenek elaza(III),
padów chemicznych musz by od- w glany, oksoborany, chlorki - sodu, wapnia,
porne na działanie substancji, które s magnezu i potasu, glukoza i ditlenek tyta-
18
Strona 19
nu(IV). Analogicznie post puje si z substan- stancje rakotwórcze; substancje wybuchowe
cjami chemicznymi stosowanymi w gospodar- lub piroforyczne; substancje dra ni ce al-
stwie domowym. Metody post powania z in- bo cuchn ce; substancje gwałtownie reaguj -
nymi chemikaliami nale y znale w odpo- ce z innymi, zbieranymi odpadami (patrz za-
wiednich kartach charakterystyki. Trzeba ł cznik 4).
podkre li , e odprowadzanie bezpo rednio
do cieków komunalnych jest traktowane wy- 3.3. Podstawowe wyposa enie na
ł cznie jako wyj tek od ogólnie przyj tej za- wypadek zagro enia
sady post powania z odpadami chemicznymi.
3.3.1. Sprz t ga niczy
Ogólnie, pod poj ciem post powania
z odpadami chemicznymi rozumie si takie Szybkie i skuteczne gaszenie po aru wymaga
ich przygotowanie, aby nie stanowiły zagro- znajomo ci rodzaju ga nicy, której wolno
enia (lub to zagro enie zostało zminimalizo- i nale y u ywa .
wane) przed ostateczn ich utylizacj .
Rodzaj (typ) ga nicy zale y od wła ciwo ci
3.2.1. Rodzaje odpadów chemicznych i pal cej si substancji. Przeno ne ga nice i
koce ga nicze musz by dost pne w ka -
sposób oznakowania pojemników do ich
dym laboratorium. Je eli na wyposa eniu s
przechowywania
koce ga nicze, to ich przydatno musi by
potwierdzona atestem.
W przypadku ograniczonej liczby pojemników
nale y pami ta , e odpady chemiczne przy-
Ga nica niegowa, wypełniona tlenkiem
pisuje si do danej klasy, bior c pod uwag
w gla(IV), jest skuteczna w przypadku
ich najbardziej toksyczny lub najbardziej
wi kszo ci po arów, które mog mie miejsce
szkodliwy składnik.
w laboratorium. Podczas działania nie pozo-
stawia osadów, nie zanieczyszcza laborato-
O ciekłe, organiczne, bez fluorowców
F ciekłe, organiczne, zawieraj ce flu- rium, nie uszkadza aparatury i sprz tu, mo e
orowce by u ywana na urz dzenia znajduj ce si
S Stałe
Hg rt , nieorganiczne sole rt ci, szkło pod napi ciem elektrycznym, a tlenek w -
zanieczyszczone rt ci gla(IV) jest praktycznie w tych warunkach
inne inne niebezpieczne odpady, nieza-
kwalifikowane do powy szych grup niereaktywny chemicznie. Po ugaszeniu po-
aru laboratorium powinno by starannie wy-
Substancje szczególnie niebezpieczne, (które wietrzone, aby zapobiec uduszeniom. Ga ni-
powinno si wyeliminowa z praktyki szkolnej ca na ditlenek w gla jest stosowana
i nie wykorzystywa do wykonywania do- w przypadku gaszenia pal cych si :
wiadcze ) nie mog by zbierane bezpo-
rednio w pojemnikach na odpady. S to tru- urz dze i aparatury znajduj cej si
cizny (o wysokiej klasie toksyczno ci); sub-
19
Strona 20
pod napi ciem,
cieczy łatwopalnych (np.: benzyna, Woda jest najbardziej powszechnym medium
oleje), ga niczym, jednak nie wolno jej stosowa
łatwopalnych ciał stałych (np. parafi- na urz dzenia pod napi ciem i na substancje
na), reaguj ce chemicznie z wod , takie jak np.:
łatwopalnych gazów (np.: metan, ace- metale alkaliczne, karbid, wapno palone, ła-
tylen, propan, butan), a tak e innych twopalne ciecze.
substancji, na które nie wolno działa
wod . Koc ga niczy, wykonany z włókien szkla-
nych, ma powierzchni około 2 m2 i jest cał-
Nie wolno u ywa tego typu ga nicy do kowicie niepalny. Powinien by przechowy-
pal cych si metali alkalicznych (tak e ma- wany w kopercie zawieszonej na cianie. Koc
gnezu i wapnia), wodoru, siarki, wodorotlen- nale y rozło y i narzuci na płon cy obiekt.
ków metali, gor cych cz ci maszyn oraz do Zaleca si szczególnie u ycie koca ga nicze-
ratowania ludzi i innych organizmów ywych. go do ratowania płon cych osób, tłumienia
. ognia łatwopalnych cieczy, substancji reagu-
Ga nica proszkowa przeznaczona jest j cych z wod oraz urz dze pod pr dem
do tłumienia ognia pal cych si metali alka- elektrycznym.
licznych (tak e magnezu i wapnia), wodorków
metali, silanów (krzemowodorów) i innych 3.3.2. Wymiana zu ytych ga nic
substancji, na które nie wolno działa wod ,
b d nie wolno stosowa ga nic innego typu, Fakt u ycia ga nicy nale y zgłosi zgodnie
łatwopalnych cieczy i gazów, cylindrów z obowi zuj cymi przepisami na wypadek
z gazem pod ci nieniem lub cieczami zagro enia. Osoba odpowiedzialna za stan
oraz urz dze pod napi ciem elektrycznym ga nic powinna zosta natychmiast poinfor-
o napi ciu mniejszym od 1000V. mowana o zdarzeniu i konieczno ci wymiany
zu ytej ga nicy na now .
Nie wolno stosowa ga nicy proszkowej
na pracuj ce maszyny i urz dzenia, kompute- 3.3.3. Natryski bezpiecze stwa- prysznic,
ry i inny sprz t elektroniczny, gdy mog one natrysk do przemywania oczu
ulec zniszczeniu.
Do najwa niejszych elementów wyposa enia
Na płon ce cylindry z acetylenem działamy laboratorium, w razie wypadku, nale y prysz-
wod z bezpiecznej odległo ci. Je li cylinder nic i natrysk do przemywania oczu.
jest tak gor cy, e woda zmienia si gwałtow-
nie w par , nale y niezwłocznie ewakuowa Prysznic jest przeznaczony do spłukiwania
ludzi z laboratorium ze wzgl du na gro b całej powierzchni ciała, gdy zapali si ubranie
wybuchu. lub nast pi rozległe ska enie chemiczne.
20