Nagroda Royal Society 2020 dla najlepszej książki popularnonaukowej
Dr Camilla Pang jako ośmiolatka otrzymała następującą diagnozę – zaburzenia ze spektrum autyzmu, ADHD i zespół lęku uogólnionego. Nie rozumiała większości ludzkich zachowań, emocji, nie wychwytywała sygnałów z otoczenia. Czuła, jakby nie dostała od nikogo instrukcji obsługi człowieka.
Teraz, uzbrojona w doktorat z biochemii, dr Camilla Pang rozprawia się z naszymi niejednoznacznymi zwyczajami społecznymi i identyfikuje, co tak naprawdę oznacza bycie człowiekiem.
Czego o złożoności ludzkiego zachowania i otaczającego nas świata mogą nas nauczyć białka, uczenie maszynowe i chemia molekularna? W jaki sposób rozpoznajemy motywacje ludzi i ich zachowania? Wykorzystując własną unikalną wiedzę i mowa nauki, autorka analizuje codzienne interakcje, w tym:
podejmowanie decyzji,
rozwiązywanie i unikanie konfliktów,
relacje z ludźmi,
uprzejmość i empatię.
„Jak działają ludzie” to niezwykła i wnikliwa eksploracja ludzkiej natury i norm społecznych dokonana przez osobę, która przez dużo lat żyła niejako na ich marginesie.
Niezwykła perspektywa dr Camilli Pang dużo mówi o nas samych, o tym, kim jesteśmy i dlaczego robimy to, co robimy. To fascynujący przewodnik po tym, jak dzięki zrozumieniu siebie i innych możemy prowadzić szczęśliwsze życie.
„Sama napisałam instrukcję, jakiej zawsze potrzebowałam. Przewodnik po życiu widzianym z zewnątrz. To właśnie książka, którą trzymasz w ręku”.
Szczegóły
Tytuł
Jak działają ludzie
Autor:
Pang Camilla
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Grupa Wydawnicza Relacja
Rok wydania:
2022
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Jak działają ludzie w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Jak działają ludzie PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Jak działają ludzie PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
„Mamo, tato, jestem głodny...” – głód emocjonalny, czyli o
współczesnych formach zaniedbywania dzieci.
Eksperci od zdrowego żywienia, dietetycy dokładnie wyliczyli, ile kalorii potrzebuje
dziecko, aby się zdrowo i prawidłowo rozwijać. Zbyt mała liczba kalorii prowadzi do opóźnień
w rozwoju, zaburzeń, a nawet śmierci dziecka. Gdyby wyliczyć zapotrzebowanie dziecka na
,,emocjonalne kalorie”, a więc takie ,,substancje odżywcze”, którymi dziecko karmi się poprzez
czuły, bliski, pełen akceptacji kontakt z rodzicem i przeanalizować sytuacje poszczególnych
dzieci, może okazać się, że część z nich jest emocjonalnie niedożywiona,
a nawet głodzona. Dziecko zaniedbane materialnie: głodne, brudne, bez odpowiednich środków
do nauki wzbudza zainteresowanie wielu służb społecznych. Dziecko zaniedbane
emocjonalnie: osamotnione, pozbawione czułego wsparcia, troski rodzica, zabawy, ale
najedzone i czyste, nie budzi już takiego zainteresowania…
Emocjonalny głód dziecka: głód rozmowy, głód bliskości i czułości, głód wspólnej
aktywności z rodzicem (zabawy, nauki, pracy, modlitwy).
Głód rozmowy: każda ciepła, serdeczna rozmowa z dzieckiem to dawka wielu
emocjonalnych kalorii. To wzmocnienie poczucia wartości dziecka. Okazanie, że ma prawo do
swojego zdania, odczuć, spostrzeżeń. W trakcie zajęć z dziećmi prowokuje sytuacje,
w trakcie których dzieci mają okazję wypowiedzieć się, wyrazić swoje myśli i uczucia. Zadaje
proste pytania ,,Jak się czujesz? A co ty o tym myślisz?’’. Początkowo dzieci czują się
nieswojo, jakby nie wiedziały, o co pytam i kogo pytam. Z czasem z coraz większą odwagą
mówią o sobie. Zdarza, że z dużym smutkiem przyznają, że rodzice nie interesują się tym, co
czują, nie rozmawiają z nimi, przez co bardzo rzadko opowiadają o swoich emocjach, planach,
potrzebach. Sylwia (14 lat) lubi śpiewać. Na zajęciach została zachęcona do tego, aby
porozmawiać z rodzicami o swoich zainteresowaniach, o potrzebie poszukania miejsca, w
którym mogłaby uczyć się śpiewu. Odpowiedziała z żalem ,,A kogo to interesuje? Ich (czyt.
rodziców) to nie obchodzi’’. Bez codziennej rozmowy nie ma relacji, nie ma więc więzi.
Dziecko bez możliwości wyrażenia swoich emocji doświadcza osamotnienia i poczucia bycia
nieważnym. Ma problemy z komunikacją, empatią, słuchaniem i rozumieniem innych.
*Przepis na pyszny obiad z ,,rozmową’’ jako daniem głównym: Rozmawiaj
z dzieckiem każdego dnia. Słuchaj z wielką uwagą i skupieniem, patrz w oczy, nie w ekran
telewizora, czy garnek z zupą. Wysłuchaj jego przeżyć, doświadczeń ze szkoły
i podwórka. Pytaj, pozwalaj wyrażać emocje, nazywaj uczucia, jakie obserwujesz u dziecka.
Głód bliskości, czułości.
Dzieci łapczywie szukają uwagi, zainteresowania, życzliwości. Paradoksalnie, mimo
tego, że potrzebują akceptacji, potwierdzenia ,,jesteś ważny i wartościowy’’, prezentują
niewłaściwe zachowania, łamią zasady, jakby prowokując odrzucenie i zwrotny komunikat
,,jesteś nie ok.’’. Czasem jest to jedyny znany dziecku sposób zwracania czyjejś uwagi. Innym
razem jest to swego rodzaju wystawianie na próbę wychowawcy (,,Czy on też mnie skrytykuje,
Strona 2
odrzuci lub będzie obojętny?’’). Gdy w domu brakuje emocjonalnego ciepła, dziecko nie
oczekuje od dorosłych akceptacji, tylko odrzucenia. Rozwija lękowe przywiązanie na bazie,
którego wchodzi we wszystkie inne relacje. Wiele lat pracy z dziećmi przekonały mnie, że
przyjęcie dziecka, uwypuklenie jego wartości, ważności, docenianie wysiłku, znaczy dużo
więcej niż nawet najbardziej profesjonalnie przygotowane zajęcia
i scenariusze pracy.
*Przepis na dobre danie: Okazuj czułość, troskę. Przytul, pogłaszcz, usiądź blisko.
Przywitaj dziecko po powrocie ze szkoły lub twoim powrocie z pracy uśmiechem, postaraj się
o łagodny, ciepły ton głosu. Podsumuj dzień i oceń, ile razy zwróciłeś się do dziecka szorstko,
z krzykiem, krytyką, zakazem itp. A ile razy zwróciłeś się do dziecka łagodnie, pochwaliłeś,
doceniłeś, wzmocniłeś jego poczucie wartości i kompetencji. Staraj się, aby liczba tych drugich,
była zawsze wyższa od pierwszych.
Głód wspólnej aktywności z rodzicem (zabawy, nauki, pracy, modlitwy).
Dawid, 11 lat, spędza kilka godzin w szkole, następnie kilka godzin w świetlicy szkolnej
i dalej w świetlicy środowiskowej. Cały dzień jest poza domem. Mimo to, kiedy kończą się
zajęcia na świetlicy (około godziny dziewiętnastej), niechętnie wychodzi do domu. W praktyce
oznacza to, że w ciągu dnia, z rodzicami jest bardzo krótko. Nawet jeśli dzieci
i rodzice są fizycznie obecni w domu, nie oznacza to, że są ze sobą w bezpośrednim kontakcie,
w bliskiej relacji. Oglądanie telewizji, godziny spędzone przed ekranem komputera, zastępują
wspólną zabawę, naukę, pracę. Rodzice pytani, ile czasu spędzają
z dziećmi (z podkreśleniem autentyczności, bezpośredniości tej relacji), mają kłopot
bodpowiedzią. Można przypuszczać, że nie są to godziny, być może minuty, a może nawet
tylko sekundy. Zabawa, nauka, praca - rezygnacja z tak prostych, ale niezwykle ważnych form
spędzania czasu z dzieckiem to niemalże rezygnacja z wychowania.
Na koniec z gabinetu psychoterapeuty: 21 letnia Karina: ,,Zawsze miałam wszystko –
ubrania, kosmetyki, najnowsze płyty, gadżety. Rodzice pracowali, żebym miała więcej niż oni
mieli… Nie mogę przypomnieć sobie, czy mama mnie przytulała. Czuje pustkę, niespełnienie,
tak jakbym ciągle była głodna i niczym tego głodu nie mogę zaspokoić…”
Rodzice to te osoby, które mogą nakarmić dziecko miłością, ciepłem, rozmową,
poświęconym czasem. Nakarmić na całe życie.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK