Średnia Ocena:
JUDO. Historia i metodyka nauczania. Wybrane aspekty
Można śmiało powiedzieć, że powstawanie i rozwój poszczególnych systemów potyczki wręcz działa jako ewolucyjny proces odbywający się wraz z rozwojem cywilizacji, określonymi jej wymogami i przenikaniem się różnorodnych wzorców kulturowych. Nie jest to odkrycie jednego genialnego człowieka, który z niczego stworzył sztukę walki, ale jest to wynik pracy i doświadczeń wielu mistrzów, którzy potrafili skorzystać z ugruntowanej wiedzy własnych poprzedników i uformować ją na miarę potrzeb własnej epoki. Nieprzeciętne jednostki, Jigoro Kano, Morihei Ueshiba, Masutatsu Oyama i inni, potrafiły dostrzec podstawowe zasady warunkujące skuteczność używanych przez siebie fragmentów techniki walki. Wykorzystując prawidłowości funkcjonujące w posiadanym obszarze nagromadzonych umiejętności i wiedzy, zbudowali logiczną strukturę określającą odrębność i wyjątkowość swoich, dalekowschodnich systemów potyczki wręcz. Jigoro Kano jako pierwszy rozpoczął prace ponad metodycznym ujęciem własnego systemu potyczki wręcz, a wielu innych poszło jego śladem. Uczniom, adekwatnie do posiadanych umiejętności nadawał on stopnie, a fragmenty techniki judo podzielił na grupy i sukcesywnie odkrywał wspólne mechanizmy determinujące skuteczność wykonania rzutów. Jak na owe czasy były to posunięcia niezwykle nowatorskie. Łatwość wymiany doświadczeń kulturowych pomiędzy Japonią i Zachodem jaka wystąpiła w XX wieku, poskutkowała zbliżeniem stanowisk związanych z aktywnością fizyczną, co w efekcie przyczyniło się do usportowienia judo. Zgodnie z zasadą konwergencji, w procesie szkolenia sportowego Europejczyków, zaczęły pojawiać się cenne wartości wnoszone przez ambasadora kultury Państwie Kwitnącej Wiśni, jakim z dnia na dzień stawało się Kodokan Judo, spadkobierca dumnych samurajów. Wypracowane i utrwalone wzorce metodyczne będące standardem nauczania w obszarze kultury fizycznej i sportu europejskiego, pozwalają dostosować wartościową egzotykę Dalekiego Wschodu do naszych obszarów oczekiwań i percepcji. Obecnie powszechna jest świadomość znaczenia metodyki nauczania techniki judo, która stanowi jedno z podstawowych ogniw w procesie szkolenia przyszłych adeptów i rozwoju tej idealnej dyscypliny sportu i sztuki walki. Dlatego znacząca element tej pracy zawiera propozycje metodyki nauczania techniki judo i jest skierowana do studentów wychowania fizycznego, słuchaczy kursów instruktorskich i trenerskich a także nauczycieli i trenerów prowadzących szkolenie początkowe jak też bardziej zaawansowane w tej dyscyplinie.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | JUDO. Historia i metodyka nauczania. Wybrane aspekty |
Autor: | Kuźmicki Stanisław |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | AWF Warszawa |
Rok wydania: | 2011 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
JUDO. Historia i metodyka nauczania. Wybrane aspekty PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!