Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum okładka

Średnia Ocena:


Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum

Historia i teraźniejszość 2. Liceum i technikum. Podręcznik Element 2 Podręcznik do przedmiotu Historia i teraźniejszość obejmuje 4 działy dotyczące dziejów świata i Polski od 1970 roku do dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Struktura podręcznika * Działy oznaczone cyframi rzymskimi a także epizody (tematy) oznaczone numeracją arabską. * Nauczyciel może realizować temat na jednej godzinie lekcyjnej. Na końcu każdego działu znajduje się blok powtórzeniowo-ćwiczeniowy. Struktura rozdziału (tematu) * Kalendarium porządkujące najistotniejsze wydarzenia. * Zestawienie najistotniejszych pojęć. * Tekst główny podzielony na podrozdziały. * Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia ważnych pojęć i terminów historycznych. * Ramki Warto wiedzieć zawierające dodatkowe info o charakterze ciekawostek albo uzupełnień tekstu głównego. * Ramki Biogram wprowadzające dodatkowe info dotyczące wybranych postaci. * Materiały graficzne (fotografie, rysunki, schematy, mapy, diagramy) wraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację danego rodzaju materiału. * Teksty (źródłowe, popularno-naukowe, publicystyczne itp.) wraz z poleceniami kształcącymi umiejętność analizy. * Infografiki (rozkładówki) przybliżające wybrane zagadnienia albo kształcące umiejętność analizy dłuższych tekstów. * Podsumowania – syntetyczne, ujęte w paru punktach podsumowanie najistotniejszych informacji z lekcji. * Zbiór poleceń otwartych na zakończenie rozdziału, w tym zadania oznaczone gwiazdką – wymagające od ucznia samodzielnego poszukiwania dodatkowych źródeł informacji. Struktura materiału powtórzeniowo-ćwiczeniowego po dziale * Syntetyczne podsumowanie najistotniejszych zagadnień omawianych w danym dziale. * Warto przeczytać – propozycje publikacji popularnonaukowych albo naukowych odnoszących się do treści danego działu. * Polecenia otwarte odnoszące się do treści działu, w tym zadania oznaczone gwiazdką – wymagające od ucznia samodzielnego poszukiwania dodatkowych źródeł informacji. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.

Szczegóły
Tytuł Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum
Autor: Grochowski Tomasz, Izabella Modzelewska-Rysak, Rysak Leszek, Wilczyński Karol, Adam Cisek
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania: 2023
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Wymagania edu 1TO.pdf - Rozmiar: 2.32 MB
Głosy: -1
Pobierz
Nazwa pliku: wiad-126298-2b pytania Test (z widoczną punktacją).pdf - Rozmiar: 362 kB
Głosy: -2
Pobierz
Nazwa pliku: podanie-egzamin-poprawkowy.pdf - Rozmiar: 85.4 kB
Głosy: -2
Pobierz
Nazwa pliku: Podstawy Przedsiębiorczości _Krok w przedsiębiorczość_.pdf - Rozmiar: 19.1 MB
Głosy: -4
Pobierz
Nazwa pliku: romeo-i-julia.pdf - Rozmiar: 588 kB
Głosy: -6
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • Emilia

    Fatalna książka ebook nie zalecam i jeszcze ta cena

  • Monika Kowalik

    Nikomu niepotrzebna książka ebook :( No lecz trzeba było kupić ponieważ groziła 1 z tego przedmiotu :(

  • Anonim

    Super dynamiczna wysyłka zalecam

  • Anna

    Polecam, jak to podręcznik.

  • Agnieszka

    Dynamiczna dostawa.

  • Natalia

    Wszystko oki

  • Paulina

    nie zalecam

  • anonymous

    zalecam

  • anonymous

    Ok

 

Historia i teraźniejszość 2. Podręcznik. Część 2. Liceum i technikum PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 TABELA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH Przedmiot: Chemia Klasa: 1 TO Nauczyciel: Katarzyna Hardel-Jabłońska Poziom: podstawowy Tygodniowy wymiar godzin wg planu: 2 godziny Półrocze I i II Program nauczania: Program nauczania chemii dla liceum ogólnokształcącego i technikum, dla absolwentów szkoły podstawowej. Zakres podstawowy” To jest chemia cz 1”. Zakres materiału wraz z przybliżonym rozkładem terminów prac klasowych, sprawdzianów uzgodnionych: 1. Budowa materii oraz budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków chemicznych, rodzaje wiązań chemicznych- 1 sprawdzian 2. Systematyka związków nieorganicznych- 1 sprawdzian 3. Stechiometria (masa cząsteczkowa, masa molowa, prawo stałości składu). -1 sprawdzian 4. Reakcje utleniania i redukcji- 1 sprawdzian 5. Roztwory, stężenie procentowe oraz stężenie molowe- 1 sprawdzian 6. Reakcje chemiczne w roztworach wodnych- 1 sprawdzian 7. Efekty energetyczne i szybkość reakcji chemicznych- 1 sprawdzian Podręczniki obowiązkowe: To jest chemia cz 1” zakres podstawowy Wydawnictwo; Nowa Era; Autorzy: Romuald Hassa, Aleksandra Mrzigod, Janusz Mrzigod Zalecane dodatkowe pomoce dydaktyczne: tablice z wzorami, zbiór zadań, zasoby interaktywne, kalkulator, układ okresowy pierwiastków, Wymagania formalne: Podręcznik, zeszyt, przybory: linijka, ekierka, Formy sprawdzania wiadomości: Inne źródła oceny do wyboru przez nauczyciela: − praca klasowa poprzedzona lekcją powtórzeniową, zapowiadana − praca na lekcji, z tygodniowym wyprzedzeniem, − udział w konkursach przedmiotowych, − sprawdzian pisemny z zamkniętej partii materiału, zapowiadany − udział w olimpiadach, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, może mieć formę te- − referaty, stu, − wykonywanie pomocy szkolnych, − sprawdzian z trzech ostatnich lekcji, zapowiadany lub nie, może − inne prace dodatkowe – do wyboru przez nauczyciela. mieć formę testu, − kartkówka może odbyć się bez zapowiadania i obejmuje ostatnią poprzedzającą jednostkę lekcyjną, może mieć formę testu, czas jej trwania jest nie dłuższy niż 15 minut, − odpowiedź ustna, − praca przy komputerze, − praca domowa, − aktywność i postawa na lekcji (zależnie od sytuacji stworzonych na lekcji, nie musi dotyczyć wszystkich uczniów). Uwagi o ocenianiu: − uczeń raz w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów), − jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może przystąpić do sprawdzianu z całą klasą, to powinien uczynić w terminie wyznaczonym przez nau- czyciela (w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną), − w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, − kartkówki nie podlegają poprawie. Strona 2 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Wymagania na poszczególne oceny: Ocenę celująca otrzymuje uczeń, który: posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych), umie dokonywać analizy i syntezy nowych zjawisk, proponuje rozwiązania nietypowe, osiąga sukcesy w konkursach chemicznych na szczeblu wyższym niż szkolny. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie, potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach, wykazuje samodzielność i potrafi bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic, zestawień, encyklopedii, potrafi biegle pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych oraz samodzielnie rozwiązywać zadania obliczeniowe o dużym stopniu trudności. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone w programie, poprawnie stosuje wiadomości i umiejęt- ności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań, potrafi korzystać z układu okresowego pierwiastków, wykresów, tablic i innych źródeł wiedzy che- micznej; potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych, samodzielnie rozwiązywać zadania obliczeniowe o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: opanował w podstawowym zakresie te wiadomości i umiejętności określone w programie, które są konieczne do dalszego kształcenia, z pomocą nauczyciela poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności przy rozwiązywaniu takich typowych zadań i problemów, z pomocą nauczyciela potrafi korzystać ze źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice, z pomocą nauczyciela potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych oraz rozwiązywać zadania obliczeniowe o niewielkim stopniu trudności. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: ma pewne braki w wiadomościach i umiejętnościach określonych w programie, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia, z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o niewielkim stopniu trudności, z pomocą nauczy- ciela potrafi pisać proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: nie opanował tych wiadomości i umiejętności określonych w programie, które są konieczne do dalszego kształ- cenia, nie potrafi, nawet z pomocą nauczyciela napisać prostych wzorów chemicznych i prostych równań chemicznych, Strona 3 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 TABELA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH Przedmiot: Historia Klasa: 1 TO Nauczyciel: Marek Karmowski Poziom: podstawowy Tygodniowy wymiar godzin wg planu: 2 Półrocze I i II Program nauczania: Historia - Program nauczania Liceum ogólnokształcące i technikum zakres podstawowy Zakres materiału wraz z przybliżonym rozkładem terminów prac klasowych, sprawdzianów uzgodnionych: I semestr: 1. Pradzieje i historia starożytnego Wschodu 2. Świat starożytnych Greków – sprawdzian: październik 2023 r. 3. Imperium Rzymskie 4. Europa wczesnego średniowiecza – sprawdzian: grudzień 2023 r. II semestr: 1. Europa rozkwitu i schyłku średniowiecza 2. Polska w X–XIII w. – sprawdzian: marzec 2024 r. 3. Polska w XIV–XV w. 4. Kultura średniowiecza – sprawdzian: maj 2024 r. Podręczniki obowiązkowe: Historia, cz. 1, Michał Norbert Faszcza, Radosław Lolo, Krzysztof Wiśniewski, WSiP Zalecane dodatkowe pomoce dydaktyczne: Mapy, projektor multimedialny, programy multimedialne, teksty źródłowe Wymagania formalne: Podręcznik, zeszyt. Formy sprawdzania wiadomości: Inne źródła oceny do wyboru przez nauczyciela: − praca klasowa poprzedzona lekcją powtórzeniową, zapowiadana − praca na lekcji, z tygodniowym wyprzedzeniem, − udział w konkursach przedmiotowych, − sprawdzian pisemny z zamkniętej partii materiału, zapowiadany − udział w olimpiadach, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, może mieć formę te- − referaty, stu, − wykonywanie pomocy szkolnych, − sprawdzian z trzech ostatnich lekcji, zapowiadany lub nie, może − inne prace dodatkowe – do wyboru przez nauczyciela. mieć formę testu, − kartkówka może odbyć się bez zapowiadania i obejmuje ostatnią poprzedzającą jednostkę lekcyjną, może mieć formę testu, czas jej trwania jest nie dłuższy niż 15 minut, − odpowiedź ustna, − praca przy komputerze, − praca domowa, − aktywność i postawa na lekcji (zależnie od sytuacji stworzonych na lekcji, nie musi dotyczyć wszystkich uczniów). Uwagi o ocenianiu: − uczeń raz/dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów), − jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może przystąpić do sprawdzianu z całą klasą, to powinien uczynić w terminie wyznaczonym przez nau- czyciela ( w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną), − w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, − kartkówki nie podlegają poprawie. Strona 4 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Wymagania na poszczególne oceny: Ocena dopuszczająca:  pokazuje na mapie odpowiednie obszary historyczne państw, krajów, ludów,  wyjaśnia, na czym polega proces przekształcania się i postępu określonych ludów, cywilizacji,  rozumie i poprawnie posługuje się terminami z danego tematu lekcji,  potrafi wymienić podstawowe postacie i bohaterów z określonych wydarzeń historycznych,  wymienia najważniejsze bitwy, Ocena dostateczna:  wymienia rodzaje źródeł historycznych i podaje przykłady źródeł każdego rodzaju,  poprawnie umiejscawia w czasie i przestrzeni określone fakty historyczne,  wymienia różne cywilizacje,  charakteryzuje religię określonej cywilizacji, ludu, kraju w określonej historii,  przedstawia strukturę społeczną danej społeczności, kraju, cywilizacji,  wymienia przykładowe osiągnięcia danej społeczności, kraju, cywilizacji,  posługuje się odpowiednimi terminami, Ocena dobra:  charakteryzuje pozycję poszczególnych grup społecznych w określonym państwie, cywilizacji,  przedstawia osiągnięcia kultury danego ludu, cywilizacji,  charakteryzuje religię omawianych ludów i cywilizacji, a także potrafi opisać atrybuty określonych bogów i bóstw,  potrafi opisywać dzieje określonych ludów i cywilizacji,  posługuje się odpowiednimi terminami,  umie porównywać określone aspekty omawianych faktów historycznych,  przedstawia skutki i przyczyny omawianej historii,  orientuje się poprawnie na mapie historycznej, Ocena bardzo dobra:  przedstawia związki między religią, sztuką a władzą w określonych narodach, państwach, impe- riach, cywilizacjach,  wyjaśnia specyfikę i symbolikę charakterystyczną dla omawianej religii cywilizacji, kraju, państwa, narodu, imperium,  umie przedstawiać fakty historyczne w związku przyczynowo – skutkowym,  posługuje się bezbłędnie wszystkimi terminami dotyczącymi danego tematu,  potrafi omawiać sytuacje polityczną, społeczną i kulturową omawianego podmiotu historycznego,  umiejętnie potrafi wyciągać samodzielne wnioski ze znanych faktów historycznych,  bezbłędnie posługuje się chronologią historyczną i umiejscawianiem faktów w czasie,  orientuje się poprawnie na mapie historycznej, Ocena celująca:  przedstawia związki między religią, sztuką a władzą w określonych narodach, państwach, impe- riach, cywilizacjach,  wyjaśnia specyfikę i symbolikę charakterystyczną dla omawianej religii cywilizacji, kraju, państwa, narodu, imperium,  umie przedstawiać fakty historyczne w związku przyczynowo – skutkowym,  posługuje się bezbłędnie wszystkimi terminami dotyczącymi danego tematu,  potrafi omawiać sytuacje polityczną, społeczną i kulturową omawianego podmiotu historycznego,  umiejętnie potrafi wyciągać samodzielne wnioski ze znanych faktów historycznych,  bezbłędnie posługuje się chronologią historyczną i umiejscawianiem faktów w czasie,  orientuje się poprawnie na mapie historycznej,  odczytuje i poprawnie analizuje źródła historyczne,  potrafi udzielać konstruktywnych i bezbłędnych odpowiedzi wraz z własną analizą znanych faktów i źródeł,  posiada wiedzę pozaźródłową,  udziela obszernych odpowiedzi pisemnych i ustnych. Strona 5 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Strona 6 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 TABELA WYMAGAŃ DYDAKTYCZNYCH Przedmiot: Język niemiecki Klasa: 1 TO Nauczyciel: Karolina Kosmowska Poziom: podstawowy Tygodniowy wymiar godzin wg planu: 2h Okres I i II Program nauczania: Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym i technikum na podbudowie nauki w ośmioletniej szkole podstawowej. Zakres podstawowy. Wariant III.2 Zakres materiału wraz z przybliżonym rozkładem terminów prac klasowych, sprawdzianów uzgodnionych: Kapitel 1 Formy powitań i pożegnań. Pytania o samopoczucie. Hobby i upodobania. Odmiana czasownika. Pytania szczegółowe. Pytania ogólne. Przeczenie nicht. Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości wrzesień Kapitel 2 Szkoła i jej otoczenie. Pomieszczenia szkolne i wyrażenia określające położenie. Przedmioty szkolne. Określenia czasu (godziny i dni tygodnia). Rodzajnik nieokreślony i przeczenie kein w mianowniku i w bierniku. Rodzajnik określony i nieokreślony w mianowniku i bierniku. Po- wtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości październik Kapitel 3 Pory roku, miesiące oraz dni wolne od zajęć szkolnych. Hobby i zainteresowania. Czasowniki nieregularne. Czasowniki rozdzielnie złożone. Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości listopad /grudzień Kapitel 4 Członkowie rodziny, stopnie pokrewieństwa. Obowiązki domowe. Zaimek osobowy i dzierżawczy w bierniku. Czas przeszły Prӓteritum (war i hatte). Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości styczeń/luty Kapitel 5 Odzież i akcesoria w sklepie sportowym. Jedzenie w mieście: proste potrawy, desery, napoje. Umawianie się na wyjście do kina, kupowanie biletu online. Czasowniki modalne können i müssen. Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości marzec Kapitel 6 Podawanie adresu. Zalety i wady miejsca zamieszkania. Nazwy mebli i sprzętów domowych. Określanie położenia. Przyimki określają- ce położenie. Odmiana rzeczownika i zaimka dzierżawczego w celowniku. Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości kwiecień Kapitel 7 Części ciała, określanie samopoczucia. Dyscypliny sportu. Czas przeszły Perfekt (czasowniki regularne). Czas przeszły Perfekt (czasowniki regularne i nieregularne). Powtórzenie wia- domości. Sprawdzenie wiadomości maj Kapitel 8 Planowanie podróży, środki lokomocji, baza noclegowa. Atrakcje turystyczne. Czas przeszły Perfekt z sein Partizip II czasowników roz- dzielnie i nierozdzielnie złożonych. Czas przeszły Perfekt Partizip II czasowników z ver-. Powtórzenie wiadomości. Sprawdzenie wiadomości czerwiec Strona 7 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Podręczniki obowiązkowe: PERFEKT 1 (podręcznik i ćwiczenie) Zalecane dodatkowe pomoce dydaktyczne: Płyta CD Wymagania formalne: Podręcznik, ćwiczenie, zeszyt, płyta CD Formy sprawdzania wiadomości: Inne źródła oceny do wyboru przez nauczyciela: − praca klasowa poprzedzona lekcją powtó- − praca na lekcji, rzeniową, zapowiadana − udział w konkursach przedmiotowych, z tygodniowym wyprzedzeniem, − udział w olimpiadach, − sprawdzian pisemny z zamkniętej partii − referaty, materiału, zapowiadany − wykonywanie pomocy szkolnych, z co najmniej tygodniowym wyprzedze- − inne prace dodatkowe – do wyboru przez nauczycie- niem, może mieć formę testu, la. − sprawdzian z trzech ostatnich lekcji, zapo- wiadany lub nie, może mieć formę testu, − kartkówka może odbyć się bez zapowiada- nia i obejmuje ostatnią poprzedzającą jed- nostkę lekcyjną, może mieć formę testu, czas jej trwania jest nie dłuższy niż 15 mi- nut, − odpowiedź ustna, − praca przy komputerze, − praca domowa, − aktywność i postawa na lekcji (zależnie od sytuacji stworzonych na lekcji, nie musi dotyczyć wszystkich uczniów). Uwagi o ocenianiu: − uczeń raz/dwa razy w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to zapowie- dzianych sprawdzianów), − jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może przystąpić do sprawdzianu z całą klasą, to po- winien uczynić w terminie wyznaczonym przez nauczyciela ( w przeciwnym razie otrzyma ocenę nie- dostateczną), − w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń otrzymuje ocenę niedosta- teczną, − kartkówki nie podlegają poprawie. POZIOM PODSTAWOWY POZIOM PONADPODSTAWOWY WYMAGAŃ OBSZAR NIEDOSTATEC DOPUSZCZAJA DOSTATECZNY DOBRY BARDZO CELUJĄCY ZNY CY DOBRY NISKI STOPIEŃ PODSTAWOWY ŚREDNI STOPIEŃ WYSOKI SPEŁNIENIA STOPIEŃ SPEŁNIENIA STOPIEŃ WYMAGAŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ SPEŁNIANIA EDUKACYJNYCH WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH EDUKACYJNYCH Strona 8 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń nie Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń spełnia spełnia • zna • zna część • zna większość • zna wszystkie kryteria na większości ograniczoną wprowadzonych wprowadzonych wprowadzone ocenę bardzo kryteriów, by liczbę bardzo słów i wyrażeń; słów i wyrażeń, słowa i dobrą oraz otrzymać ocenę podstawowych • popełnia sporo • zwykle wyrażenia; wykazuje się WIADOMOŚCI: gramatyka i leksyka, fonetyka dopuszczającą, słów i wyrażeń błędów w ich poprawnie je • poprawnie je wiedzą i tj. nie opanował wprowadzonych zapisie i zapisuje i zapisuje i umiejętnościami podstawowej przez wymowie; wymawia; wymawia; wykraczającymi wiedzy i nie nauczyciela; • zna większość • zna wszystkie • zna i stosuje ponad te potrafi wykonać • popełnia liczne wprowadzonych wprowadzone wszystkie kryteria. zadań o błędy w ich struktur struktury wprowadzone elementarnym zapisie i gramatycznych; gramatyczne; struktury stopniu wymowie; • popełnia sporo • popełnia gramatyczne; trudności nawet • zna proste, błędów nieliczne błędy • popełnia i ortografia z pomocą elementarne leksykalno- leksykalno- sporadyczne nauczyciela. struktury -gramatycznych -gramatyczne. błędy Braki w gramatyczne w trudniejszych leksykalno- wiadomościach i wprowadzone zadaniach. -gramatyczne, umiejętnościach przez które zwykle są na tyle nauczyciela; potrafi rozległe, że • popełnia liczne samodzielnie uniemożliwiają błędy poprawić. mu naukę na leksykalno- kolejnych -gramatyczne etapach. we wszystkich typach zadań. Strona 9 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • rozumie • częściowo • rozumie • rozumie niektóre dłuższe rozumie dłuższe większość dłuższe wypowiedzi wypowiedzi dłuższych wypowiedzi w standardowej w standardowej wypowiedzi w standardowej odmianie odmianie w standardowej odmianie języka; języka; odmianie języka; • z trudem • raczej nadąża języka; • nadąża nawet nadąża za za bardziej • nadąża za za skompliko- bardziej złożonymi skomplikowany- wanymi złożonymi wywodami w mi wywodami w wywodami w wywodami w zakresie zakresie zakresie zakresie tematów większości tematów tematów zawartych w tematów zawartych w zawartych w programie zawartych w programie programie nauczania; programie nauczania; nauczania; • rozumie nauczania; • rozumie • rozumie większość • rozumie większość niektóre wiadomości większość wiadomości wiadomości telewizyjnych; wiadomości telewizyjnych i telewizyjne; • częściowo telewizyjnych i programów o • rozumie rozumie filmy w niektóre sprawach ogólny sens standardowej programy o bieżących; filmów w odmianie sprawach • rozumie standardowej języka; bieżących; większość odmianie • rozumie w • rozumie filmów w RECEPCJA języka; części niektóre większość standardowej • rozumie dłuższe artykuły filmów w odmianie krótkie wpisy na i reportaże standardowej języka; blogach; dotyczące odmianie • czyta ze • ma problemy problemów języka; zrozumieniem ze współczesnego • na ogół czyta artykuły i zrozumieniem świata; ze reportaże artykułów i • częściowo zrozumieniem dotyczące reportaży poprawnie artykuły i problemów dotyczących rozwiązuje reportaże współczesnego problemów zadania na dotyczące świata, w współczesnego czytanie i problemów których piszący świata; słuchanie. współczesnego prezentują • rozwiązuje świata, w określone niektóre zadania których piszący stanowiska i na słuchanie; prezentują poglądy; •w określone • rozumie ograniczonym stanowiska i współczesną stopniu poglądy; prozę literacką; rozwiązuje • rozwiązuje • rozwiązuje zadania na poprawnie poprawnie czytanie. zadania na zadania na czytanie i czytanie i słuchanie, na słuchanie, ogół potrafi potrafi krótko uzasadnić swoje uzasadnić swoje odpowiedzi. odpowiedzi. Strona 10 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • łączy • potrafi łączyć • potrafi łączyć • potrafi łączyć wyrażenia w wyrażenia w wyrażenia w wyrażenia w bardzo prosty i dość prosty i nie prosty i na ogół prosty, spójny i niezbyt spójny i zawsze spójny i spójny i logiczny sposób, logiczny sposób, logiczny sposób, logiczny sposób, by opisywać by opisywać by opisywać by opisywać przeżycia i przeżycia i przeżycia i przeżycia i zdarzenia, a zdarzenia, a zdarzenia, a zdarzenia, a także swoje także swoje także swoje także swoje marzenia, marzenia, marzenia, marzenia, nadzieje i nadzieje i nadzieje i nadzieje i ambicje; ambicje; ambicje; ambicje; • potrafi krótko • potrafi bardzo • potrafi bardzo • potrafi krótko uzasadniać i krótko objaśniać krótko uzasadniać i objaśniać własne plany; uzasadniać i objaśniać własne poglądy i • potrafi bardzo objaśniać własne poglądy i plany; prostymi własne poglądy i plany; • potrafi zdaniami plany; • potrafi krótko relacjonować przekazać • potrafi bardzo relacjonować wydarzenia i ogólny sens krótko wydarzenia i opowiadać książek czy relacjonować opowiadać przebieg akcji filmów; wydarzenia i przebieg akcji książek czy • potrafi pisać opowiadać książek czy filmów, opisując bardzo proste i przebieg akcji filmów, opisując własne reakcje i krótkie teksty na książek czy własne wrażenia; znane tematy filmów, opisując wrażenia; • potrafi pisać np. SMS, własne • potrafi pisać proste teksty na PRODUKCJA życzenia, kartkę wrażenia; proste teksty na tematy znane pocztową, • potrafi pisać znane tematy lub związane ze e-mail i wpis na proste i krótkie np. notatkę, swoimi blogu; teksty na znane ogłoszenie, zainteresowania- • dłuższe tematy, np. zaproszenie, mi, np. notatkę, wypowiedzi notatkę, życzenia, ogłoszenie, pisemne są w ogłoszenie, wiadomość, zaproszenie, dużym stopniu zaproszenie, SMS, kartkę życzenia, nielogiczne i życzenia, pocztową, wiadomość, niespójne; wiadomość, e-mail, SMS, kartkę • stosuje SMS, kartkę historyjkę, list pocztową, niewielki zakres pocztową, prywatny, e-mail, słownictwa e-mail, życiorys, CV, historyjkę, list i struktur; historyjkę, list list prywatny, • popełnia liczne prywatny, motywacyjny, życiorys, CV, błędy życiorys, CV, wpis na blogu; list leksykalno- list • popełnia motywacyjny, -gramatyczne, motywacyjny, nieliczne błędy wpis na blogu; które mogą wpis na blogu; leksykalno- • popełnia zakłócać • popełnia sporo -gramatyczne, sporadyczne komunikację. błędów które nie błędy leksykalno- zakłócają jednak leksykalno- -gramatycznych, komunikacji; -gramatyczne; które nie • najczęściej • stosuje zakłócają jednak stosuje formalny formalny lub komunikacji; lub nieformalny nieformalny styl • nie zawsze styl wypowiedzi wypowiedzi stosuje styl adekwatnie do adekwatnie do wypowiedzi sytuacji. sytuacji. adekwatny do sytuacji. Strona 11 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • z trudem radzi • potrafi sobie • potrafi sobie • potrafi sobie sobie w radzić w części radzić w radzić w niektórych sytuacji, w większości większości sytuacjach, w których można sytuacji, w sytuacji, w jakich można się się znaleźć w których można których można znaleźć w czasie czasie podróży się znaleźć w się znaleźć w podróży po po kraju lub czasie podróży czasie podróży kraju lub regionie, gdzie po kraju lub po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym regionie, gdzie regionie, gdzie mówi się danym językiem; mówi się danym mówi się danym językiem; • bez językiem; językiem; • bez uprzedniego • potrafi – bez • potrafi – bez uprzedniego przygotowania uprzedniego uprzedniego przygotowania potrafi włączać przygotowania – przygotowania – potrafi włączać się do rozmów włączać się do włączać się do się do rozmów na znane tematy rozmów na rozmów na na nieliczne prywatne lub większość znane tematy znane tematy dotyczące życia znanych prywatne lub prywatne lub codziennego tematów dotyczące życia dotyczące życia (np. rodziny, prywatnych lub codziennego codziennego zainteresowań, dotyczących (np. rodziny, (np. rodziny, pracy, życia zainteresowań, zainteresowań, podróżowania i codziennego pracy, pracy); wydarzeń (np. rodziny, podróżowania i • wypowiedź bieżących); zainteresowań, wydarzeń jest bardzo • wypowiedź pracy, bieżących); krótka – wyrazy jest krótka – podróżowania i • spontanicznie lub równoważniki wydarzeń reaguje w równoważniki zdań lub zdania bieżących); formie prostego INTERAKCJA zdań; pojedyncze; • reaguje w tekstu pisanego • sporadycznie • potrafi formie prostego (np. wiadomość, reaguje w zareagować w tekstu pisanego SMS, list formie bardzo formie bardzo (np. wiadomość, prywatny, krótkiego, krótkiego SMS, list formularz, prostego tekstu prostego tekstu prywatny, e-mail, pisanego (np. pisanego (np. formularz, komentarz, wpis wiadomość, wiadomość, e-mail, na czacie / SMS, SMS, komentarz, wpis forum), a formularz, formularz, na czacie / wypowiedzi są komentarz, wpis e-mail, forum); spójne i na czacie / komentarz, wpis • wypowiedź logiczne; forum); na czacie / jest w miarę • popełnia • dłuższe reakcje forum); spójna i sporadyczne pisemne są w • dłuższe reakcje logiczna; błędy, które jest znacznym pisemne nie • popełnia w stanie stopniu zawsze są nieliczne błędy, samodzielnie nielogiczne i logiczne i które jednak nie skorygować; niespójne; spójne; zakłócają • dostosowuje • popełnia liczne • popełnia sporo komunikacji; styl wypowiedzi błędy błędów, ale nie • na ogół do sytuacji oraz fonetyczne, zakłócają one dostosowuje styl odbiorcy. leksykalne i komunikacji; wypowiedzi do gramatyczne, • podejmuje sytuacji oraz które zakłócają próby odbiorcy. komunikację; dostosowania • nie stylu dostosowuje wypowiedzi do stylu sytuacji oraz wypowiedzi do odbiorcy. sytuacji oraz odbiorcy. Strona 12 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: •w • częściowo • poprawnie • potrafi ograniczonym poprawnie przekazuje w przeprowadzić stopniu potrafi przekazuje w języku analizę przekazać w języku niemieckim materiałów języku niemieckim informacje wizualnych (np. niemieckim informacje zawarte w wykresów, map, informacje zawarte w materiałach symboli, zawarte w materiałach wizualnych (np. piktogramów) materiałach wizualnych (np. wykresach, lub wizualnych (np. wykresach, mapach, audiowizualnych wykresach, mapach, symbolach, (np. filmów, mapach, symbolach, piktogramach) reklam) i symbolach, piktogramach) lub przekazać w piktogramach) lub audiowizualnych języku lub audiowizualnych (np. filmach, niemieckim audiowizualnych (np. filmach, reklamach); informacje w (np. filmach, reklamach); • potrafi nich zawarte; reklamach); • potrafi przekazać w • potrafi streścić • potrafi przekazać w języku i przekazać w przekazać w języku niemieckim języku języku niemieckim większość niemieckim niemieckim część informacji informacji informacje nieliczne proste sformułowanych sformułowanych sformułowane w informacje w tym języku; w tym języku; tym języku; sformułowane w • potrafi krótko • potrafi • potrafi streścić tym języku; przekazać w przekazać w i przekazać w • potrafi języku języku języku przekazać w niemieckim niemieckim niemieckim MEDIACJA języku część informacji większość informacje niemieckim sformułowanych informacji sformułowane w treść nielicznych w języku sformułowanych języku polskim; bardzo prostych polskim; w języku • potrafi informacji • potrafi polskim; przekazać w sformułowanych przekazać w • potrafi języku polskim w języku języku polskim przekazać w informacje polskim; dość liczne języku polskim sformułowane w • potrafi informacje większość języku przekazać w sformułowane w informacji niemieckim; języku polskim języku sformułowanych • potrafi niektóre niemieckim; w języku przedstawić informacje • potrafi niemieckim; publicznie w sformułowane w przedstawić • potrafi języku języku publicznie w przedstawić niemieckim niemieckim; języku publicznie w wcześniej •w niemieckim języku przygotowany ograniczonym wcześniej niemieckim materiał, np. stopniu przygotowany wcześniej prezentację, rozwiązuje krótki, prosty przygotowany film; zadania na materiał, np. dłuższy • rozwiązuje transformacje i prezentację - materiał, np. poprawnie tłumaczenie popełnia dość prezentację, film zadania na fragmentów liczne błędy; • popełnia transformacje i zdań. • częściowo nieliczne błędy; tłumaczenie poprawnie • rozwiązuje fragmentów rozwiązuje poprawnie zdań. zadania na większość zadań transformacje i na transformacje tłumaczenie i tłumaczenie fragmentów fragmentów zdań. zdań. Strona 13 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 POZIOM PODSTAWOWY POZIOM PONADPODSTAWOWY WYMAGAŃ OBSZAR NIEDOSTATEC DOPUSZCZAJA DOSTATECZNY DOBRY BARDZO CELUJĄCY ZNY CY DOBRY NISKI STOPIEŃ PODSTAWOWY ŚREDNI STOPIEŃ WYSOKI SPEŁNIENIA STOPIEŃ SPEŁNIENIA STOPIEŃ WYMAGAŃ SPEŁNIENIA WYMAGAŃ SPEŁNIANIA EDUKACYJNYCH WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH EDUKACYJNYCH Strona 14 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń nie Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń spełnia spełnia • zna • zna część • zna większość • zna wszystkie kryteria na większości ograniczoną wprowadzonych wprowadzonych wprowadzone ocenę bardzo kryteriów, by liczbę bardzo słów i wyrażeń; słów i wyrażeń, słowa i dobrą oraz otrzymać ocenę podstawowych • popełnia sporo • zwykle wyrażenia; wykazuje się WIADOMOŚCI: gramatyka i leksyka, fonetyka dopuszczającą, słów i wyrażeń błędów w ich poprawnie je • poprawnie je wiedzą i tj. nie opanował wprowadzonych zapisie i zapisuje i zapisuje i umiejętnościami podstawowej przez wymowie; wymawia; wymawia; wykraczającymi wiedzy i nie nauczyciela; • zna większość • zna wszystkie • zna i stosuje ponad te potrafi wykonać • popełnia liczne wprowadzonych wprowadzone wszystkie kryteria. zadań o błędy w ich struktur struktury wprowadzone elementarnym zapisie i gramatycznych; gramatyczne; struktury stopniu wymowie; • popełnia sporo • popełnia gramatyczne; trudności nawet • zna proste, błędów nieliczne błędy • popełnia i ortografia z pomocą elementarne leksykalno- leksykalno- sporadyczne nauczyciela. struktury -gramatycznych -gramatyczne. błędy Braki w gramatyczne w trudniejszych leksykalno- wiadomościach i wprowadzone zadaniach. -gramatyczne, umiejętnościach przez które zwykle są na tyle nauczyciela; potrafi rozległe, że • popełnia liczne samodzielnie uniemożliwiają błędy poprawić. mu naukę na leksykalno- kolejnych -gramatyczne etapach. we wszystkich typach zadań. Strona 15 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • rozumie • częściowo • rozumie • rozumie niektóre dłuższe rozumie dłuższe większość dłuższe wypowiedzi wypowiedzi dłuższych wypowiedzi w standardowej w standardowej wypowiedzi w standardowej odmianie odmianie w standardowej odmianie języka; języka; odmianie języka; • z trudem • raczej nadąża języka; • nadąża nawet nadąża za za bardziej • nadąża za za skompliko- bardziej złożonymi skomplikowany- wanymi złożonymi wywodami w mi wywodami w wywodami w wywodami w zakresie zakresie zakresie zakresie tematów większości tematów tematów zawartych w tematów zawartych w zawartych w programie zawartych w programie programie nauczania; programie nauczania; nauczania; • rozumie nauczania; • rozumie • rozumie większość • rozumie większość niektóre wiadomości większość wiadomości wiadomości telewizyjnych; wiadomości telewizyjnych i telewizyjne; • częściowo telewizyjnych i programów o • rozumie rozumie filmy w niektóre sprawach ogólny sens standardowej programy o bieżących; filmów w odmianie sprawach • rozumie standardowej języka; bieżących; większość odmianie • rozumie w • rozumie filmów w RECEPCJA języka; części niektóre większość standardowej • rozumie dłuższe artykuły filmów w odmianie krótkie wpisy na i reportaże standardowej języka; blogach; dotyczące odmianie • czyta ze • ma problemy problemów języka; zrozumieniem ze współczesnego • na ogół czyta artykuły i zrozumieniem świata; ze reportaże artykułów i • częściowo zrozumieniem dotyczące reportaży poprawnie artykuły i problemów dotyczących rozwiązuje reportaże współczesnego problemów zadania na dotyczące świata, w współczesnego czytanie i problemów których piszący świata; słuchanie. współczesnego prezentują • rozwiązuje świata, w określone niektóre zadania których piszący stanowiska i na słuchanie; prezentują poglądy; •w określone • rozumie ograniczonym stanowiska i współczesną stopniu poglądy; prozę literacką; rozwiązuje • rozwiązuje • rozwiązuje zadania na poprawnie poprawnie czytanie. zadania na zadania na czytanie i czytanie i słuchanie, na słuchanie, ogół potrafi potrafi krótko uzasadnić swoje uzasadnić swoje odpowiedzi. odpowiedzi. Strona 16 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • łączy • potrafi łączyć • potrafi łączyć • potrafi łączyć wyrażenia w wyrażenia w wyrażenia w wyrażenia w bardzo prosty i dość prosty i nie prosty i na ogół prosty, spójny i niezbyt spójny i zawsze spójny i spójny i logiczny sposób, logiczny sposób, logiczny sposób, logiczny sposób, by opisywać by opisywać by opisywać by opisywać przeżycia i przeżycia i przeżycia i przeżycia i zdarzenia, a zdarzenia, a zdarzenia, a zdarzenia, a także swoje także swoje także swoje także swoje marzenia, marzenia, marzenia, marzenia, nadzieje i nadzieje i nadzieje i nadzieje i ambicje; ambicje; ambicje; ambicje; • potrafi krótko • potrafi bardzo • potrafi bardzo • potrafi krótko uzasadniać i krótko objaśniać krótko uzasadniać i objaśniać własne plany; uzasadniać i objaśniać własne poglądy i • potrafi bardzo objaśniać własne poglądy i plany; prostymi własne poglądy i plany; • potrafi zdaniami plany; • potrafi krótko relacjonować przekazać • potrafi bardzo relacjonować wydarzenia i ogólny sens krótko wydarzenia i opowiadać książek czy relacjonować opowiadać przebieg akcji filmów; wydarzenia i przebieg akcji książek czy • potrafi pisać opowiadać książek czy filmów, opisując bardzo proste i przebieg akcji filmów, opisując własne reakcje i krótkie teksty na książek czy własne wrażenia; znane tematy filmów, opisując wrażenia; • potrafi pisać np. SMS, własne • potrafi pisać proste teksty na PRODUKCJA życzenia, kartkę wrażenia; proste teksty na tematy znane pocztową, • potrafi pisać znane tematy lub związane ze e-mail i wpis na proste i krótkie np. notatkę, swoimi blogu; teksty na znane ogłoszenie, zainteresowania- • dłuższe tematy, np. zaproszenie, mi, np. notatkę, wypowiedzi notatkę, życzenia, ogłoszenie, pisemne są w ogłoszenie, wiadomość, zaproszenie, dużym stopniu zaproszenie, SMS, kartkę życzenia, nielogiczne i życzenia, pocztową, wiadomość, niespójne; wiadomość, e-mail, SMS, kartkę • stosuje SMS, kartkę historyjkę, list pocztową, niewielki zakres pocztową, prywatny, e-mail, słownictwa e-mail, życiorys, CV, historyjkę, list i struktur; historyjkę, list list prywatny, • popełnia liczne prywatny, motywacyjny, życiorys, CV, błędy życiorys, CV, wpis na blogu; list leksykalno- list • popełnia motywacyjny, -gramatyczne, motywacyjny, nieliczne błędy wpis na blogu; które mogą wpis na blogu; leksykalno- • popełnia zakłócać • popełnia sporo -gramatyczne, sporadyczne komunikację. błędów które nie błędy leksykalno- zakłócają jednak leksykalno- -gramatycznych, komunikacji; -gramatyczne; które nie • najczęściej • stosuje zakłócają jednak stosuje formalny formalny lub komunikacji; lub nieformalny nieformalny styl • nie zawsze styl wypowiedzi wypowiedzi stosuje styl adekwatnie do adekwatnie do wypowiedzi sytuacji. sytuacji. adekwatny do sytuacji. Strona 17 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: • z trudem radzi • potrafi sobie • potrafi sobie • potrafi sobie sobie w radzić w części radzić w radzić w niektórych sytuacji, w większości większości sytuacjach, w których można sytuacji, w sytuacji, w jakich można się się znaleźć w których można których można znaleźć w czasie czasie podróży się znaleźć w się znaleźć w podróży po po kraju lub czasie podróży czasie podróży kraju lub regionie, gdzie po kraju lub po kraju lub regionie, gdzie mówi się danym regionie, gdzie regionie, gdzie mówi się danym językiem; mówi się danym mówi się danym językiem; • bez językiem; językiem; • bez uprzedniego • potrafi – bez • potrafi – bez uprzedniego przygotowania uprzedniego uprzedniego przygotowania potrafi włączać przygotowania – przygotowania – potrafi włączać się do rozmów włączać się do włączać się do się do rozmów na znane tematy rozmów na rozmów na na nieliczne prywatne lub większość znane tematy znane tematy dotyczące życia znanych prywatne lub prywatne lub codziennego tematów dotyczące życia dotyczące życia (np. rodziny, prywatnych lub codziennego codziennego zainteresowań, dotyczących (np. rodziny, (np. rodziny, pracy, życia zainteresowań, zainteresowań, podróżowania i codziennego pracy, pracy); wydarzeń (np. rodziny, podróżowania i • wypowiedź bieżących); zainteresowań, wydarzeń jest bardzo • wypowiedź pracy, bieżących); krótka – wyrazy jest krótka – podróżowania i • spontanicznie lub równoważniki wydarzeń reaguje w równoważniki zdań lub zdania bieżących); formie prostego INTERAKCJA zdań; pojedyncze; • reaguje w tekstu pisanego • sporadycznie • potrafi formie prostego (np. wiadomość, reaguje w zareagować w tekstu pisanego SMS, list formie bardzo formie bardzo (np. wiadomość, prywatny, krótkiego, krótkiego SMS, list formularz, prostego tekstu prostego tekstu prywatny, e-mail, pisanego (np. pisanego (np. formularz, komentarz, wpis wiadomość, wiadomość, e-mail, na czacie / SMS, SMS, komentarz, wpis forum), a formularz, formularz, na czacie / wypowiedzi są komentarz, wpis e-mail, forum); spójne i na czacie / komentarz, wpis • wypowiedź logiczne; forum); na czacie / jest w miarę • popełnia • dłuższe reakcje forum); spójna i sporadyczne pisemne są w • dłuższe reakcje logiczna; błędy, które jest znacznym pisemne nie • popełnia w stanie stopniu zawsze są nieliczne błędy, samodzielnie nielogiczne i logiczne i które jednak nie skorygować; niespójne; spójne; zakłócają • dostosowuje • popełnia liczne • popełnia sporo komunikacji; styl wypowiedzi błędy błędów, ale nie • na ogół do sytuacji oraz fonetyczne, zakłócają one dostosowuje styl odbiorcy. leksykalne i komunikacji; wypowiedzi do gramatyczne, • podejmuje sytuacji oraz które zakłócają próby odbiorcy. komunikację; dostosowania • nie stylu dostosowuje wypowiedzi do stylu sytuacji oraz wypowiedzi do odbiorcy. sytuacji oraz odbiorcy. Strona 18 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: •w • częściowo • poprawnie • potrafi ograniczonym poprawnie przekazuje w przeprowadzić stopniu potrafi przekazuje w języku analizę przekazać w języku niemieckim materiałów języku niemieckim informacje wizualnych (np. niemieckim informacje zawarte w wykresów, map, informacje zawarte w materiałach symboli, zawarte w materiałach wizualnych (np. piktogramów) materiałach wizualnych (np. wykresach, lub wizualnych (np. wykresach, mapach, audiowizualnych wykresach, mapach, symbolach, (np. filmów, mapach, symbolach, piktogramach) reklam) i symbolach, piktogramach) lub przekazać w piktogramach) lub audiowizualnych języku lub audiowizualnych (np. filmach, niemieckim audiowizualnych (np. filmach, reklamach); informacje w (np. filmach, reklamach); • potrafi nich zawarte; reklamach); • potrafi przekazać w • potrafi streścić • potrafi przekazać w języku i przekazać w przekazać w języku niemieckim języku języku niemieckim większość niemieckim niemieckim część informacji informacji informacje nieliczne proste sformułowanych sformułowanych sformułowane w informacje w tym języku; w tym języku; tym języku; sformułowane w • potrafi krótko • potrafi • potrafi streścić tym języku; przekazać w przekazać w i przekazać w • potrafi języku języku języku przekazać w niemieckim niemieckim niemieckim MEDIACJA języku część informacji większość informacje niemieckim sformułowanych informacji sformułowane w treść nielicznych w języku sformułowanych języku polskim; bardzo prostych polskim; w języku • potrafi informacji • potrafi polskim; przekazać w sformułowanych przekazać w • potrafi języku polskim w języku języku polskim przekazać w informacje polskim; dość liczne języku polskim sformułowane w • potrafi informacje większość języku przekazać w sformułowane w informacji niemieckim; języku polskim języku sformułowanych • potrafi niektóre niemieckim; w języku przedstawić informacje • potrafi niemieckim; publicznie w sformułowane w przedstawić • potrafi języku języku publicznie w przedstawić niemieckim niemieckim; języku publicznie w wcześniej •w niemieckim języku przygotowany ograniczonym wcześniej niemieckim materiał, np. stopniu przygotowany wcześniej prezentację, rozwiązuje krótki, prosty przygotowany film; zadania na materiał, np. dłuższy • rozwiązuje transformacje i prezentację - materiał, np. poprawnie tłumaczenie popełnia dość prezentację, film zadania na fragmentów liczne błędy; • popełnia transformacje i zdań. • częściowo nieliczne błędy; tłumaczenie poprawnie • rozwiązuje fragmentów rozwiązuje poprawnie zdań. zadania na większość zadań transformacje i na transformacje tłumaczenie i tłumaczenie fragmentów fragmentów zdań. zdań. Strona 19 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 Strona 20 Zespół Szkół Górniczo-Energetycznych im. S. Staszica w Koninie rok szkolny 2023/24 TABELA WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH Przedmiot: muzyka Klasa: 1 TO Nauczyciel: Kamila Pacześna Poziom: podstawowy Tygodniowy wymiar godzin wg planu: 1 Półrocze I i II Program nauczania: Małgorzata Rykowska „ Program nauczania dla szkół ponadpodstawowych (liceum i technikum)” Zakres materiału wraz z przybliżonym rozkładem terminów prac klasowych, sprawdzianów uzgodnionych: I. Na wielkiej scenie 1. Wokół koncertu 2. Opera 3. Musical 4. Gra na instrumentach szkolnych II. Śpiewać każdy może 1. Ludzki narząd głosu jako instrument. 2. W drodze do niepodległości 3. Nauka pieśni patriotycznych 4. Recital . 5. Muzyka na Boże Narodzenie (śpiew i gra na instrumentach szkolnych) III. Upowszechnianie kultury muzycznej 1. Filharmonia i instrumenty orkiestry symfonicznej (2 godziny lekcyjne) 2. Rodzaje zespołów muzycznych. IV. Multimedia i ich zasięg. Podręczniki obowiązkowe: Małgorzata Rykowska, Zbigniew Nikodem Szałko „Muzyka. Podręcznik dla szkół ponadpodstawowych”. Zalecane dodatkowe pomoce dydaktyczne: Wymagania formalne: Podręcznik, zeszyt lekcyjny w pięciolinie Formy sprawdzania wiadomości: Inne źródła oceny do wyboru przez nauczyciela: − praca klasowa poprzedzona lekcją powtórzeniową, zapowiadana − praca na lekcji, z tygodniowym wyprzedzeniem, − udział w konkursach przedmiotowych, − sprawdzian pisemny z zamkniętej partii materiału, zapowiadany − udział w olimpiadach, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, może mieć formę te- − referaty, stu, − wykonywanie pomocy szkolnych, − sprawdzian z trzech ostatnich lekcji, zapowiadany lub nie, może − inne prace dodatkowe – do wyboru przez nauczyciela mieć formę testu, − praca w szkolnych zespołach muzycznych (Chór ZSGE, Młodzieżowa Orkiestra − kartkówka może odbyć się bez zapowiadania i obejmuje ostatnią Dęta ZSGE) poprzedzającą jednostkę lekcyjną, może mieć formę testu, czas jej trwania jest nie dłuższy niż 15 minut, − odpowiedź ustna, − praca domowa, − aktywność i postawa na lekcji (zależnie od sytuacji stworzonych na lekcji, nie musi dotyczyć wszystkich uczniów). Uwagi o ocenianiu: − uczeń raz w semestrze może zgłosić nieprzygotowanie do lekcji ( nie dotyczy to zapowiedzianych sprawdzianów), − jeżeli z przyczyn usprawiedliwionych uczeń nie może przystąpić do sprawdzianu z całą klasą, to powinien uczynić w terminie wyznaczonym przez nau- czyciela ( w przeciwnym razie otrzyma ocenę niedostateczną), − w przypadku nieusprawiedliwionej nieobecności na sprawdzianie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, − kartkówki nie podlegają poprawie.