Średnia Ocena:
Esej o malarstwie
"Esej o malarstwie" Diderota jest jednym z najgłośniejszych tekstów o sztuce w pisarstwie francuskim. Był podsumowaniem kilkuletniego okresu życia Diderota, w znacznej mierze poświęconego sztukom pięknym, poprzedzonego z kolei latami rozważań ponad fizjologicznymi uwarunkowaniami odbioru i studiami ponad psychologią twórczości. Bardzo dynamicznie po ukazaniu się (1795) wszedł do międzynarodowego obiegu myśli o sztuce i już u progu romantyzmu należał do kanonu wypowiedzi o malarstwie. "Esej…" stanowi niezwykłe zjawisko w XVIII-wiecznym pisarstwie o sztuce, wyprzedzając duże realizacje eseistyki XIX w. "Esej o malarstwie" pojawił się w przełomowym momencie dziejów sztuki francuskiej. Apogeum popularności osiągnęli właśnie ulubieni malarze Diderota: Chardin, Jean-Baptiste Greuze i Claude-Joseph Vernet, a także najbardziej przezeń zwalczany artysta francuski, François Boucher. Sztuka rokokowa powoli dożywała własnych dni, pojawiały się już pierwsze zapowiedzi przemian w kierunku klasycyzmu, skłonność do dzieł bardziej surowych, antycznej „prostoty” i „spokojnej wielkości”. Coraz silniejszy dyktat rynku kolekcjonerskiego sprzyjał również przyspieszeniu rozkładu tradycyjnej hierarchii tematów i gatunków w sztukach przedstawiających, gorliwie zresztą podważanej przez Diderota, m.in. właśnie w "Eseju". Specyfika postawy Diderota wynikała z faktu, że rozważania natury estetycznej, koncepcje fizycznych uwarunkowań tworzenia i odbioru sztuki pisarz łączył z osobistym doświadczeniem zdobywanym w pracowniach i na wystawach. Sprawy techniki malarskiej czy np. specyfiki percepcji rzeźb nie dawały się oddzielić od spekulacji teoretycznych. Oczytany w starożytnej literaturze odnoszącej się do sztuk a także dziełach brytyjskich i francuskich estetyków i artystów, Diderot nie przestawał patrzeć. Znajdziemy więc w jego Eseju o malarstwie dużo passusów dowodzących zachwytu ponad dziełem nierzadko nieznanym lub zniechęcenia wytworem pędzla uznanej sławy. W wielu wypowiedziach zawartych w "Eseju" o malarstwie Diderot jawi się jako znawca różnorakich tradycji pisarstwa o sztuce a także tradycyjnych poglądów, lecz także jako ich wyznawca. Niekiedy zajmuje stanowisko zdeklarowanego klasycysty, w sumie jednak można czytać "Esej…" jako tekst pisany z pozycji juste milieu, w paru tylko miejscach iskrzący na styku z konwencjami teorii sztuki.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Esej o malarstwie |
Autor: | Diderot Denis |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego |
Rok wydania: | 2015 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Esej o malarstwie PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!