Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Struktura obecnego tomu jest dwudzielna. Pierwszą element (Drogi i bezdroża metodologii) współtworzą teksty wcześniejsze, skupione wokół problemu międzykulturowości w obszarze edukacji formalnej. Obiecująco w tym kontekście rysowała się przed laty perspektywa metodologiczna tzw. action research (badania w działaniu), tym bardziej, że koncept zyskał już wówczas uznanie wielu polskich badaczy. Z kolei refleksja i metodologia filozoficzna towarzysząca praktyce edukacyjnej w warunkach różnicy kulturowej, którą literatura niemiecka określa jako hermeneutykę międzykulturową, nie spotkała się jak do tej pory z zainteresowaniem w naszym kraju. Podobnie było z zagadnieniem międzykulturowych aspektów nauczania języków obcych, stąd pomysł rekapitulacji wiedzy zawartej w dostępnej literaturze niemieckojęzycznej. Wreszcie - warstwa metodologiczna studium empirycznego Dzidziuś względem obcości kulturowej jest fuzją podejścia fenomenologiczno-hermeneutycznego, eksperymentu jakościowego a także teorii ugruntowanej, których poznanie zawdzięczam także lekturom w języku niemieckim. Element druga tomu (Perspektywy poznawcze i praktyczne) zawiera teksty z ostatnich dwóch lat; stanowią one pole poszukiwań otwierających nowe możliwości badawcze, lecz również zorientowanych w kierunku praktycznych zastosowań wiedzy o relacjach międzykulturowych, zarówno w edukacji formalnej, jak i nieformalnej. Pierwszy z nich pokazuje najnowsze, tzw. kulturowe modele kształcenia obcojęzycznego, z których te bazujące na koncepcie transkulturowości znajdują się w fazie eksperymentu. Recenzja znanej książki D. Schwanitza Bildung. Alles, was mań wissen muss - to próba określenia przyczyn wyjątkowej popularności tej pozycji w Niemczech, lecz również dyskusja z interpretacjami autora a także animacyjnym zamysłem dzieła. Przegląd niemieckich teorii a także badań dotyczących kulturowego wymiaru globalizacji - na tle współczesnego dyskursu globalizacyjnego -jest tematem kolejnego szkicu. Tom zamyka artykuł krytycznie zestawiający niemieckojęzyczną literaturę humanistyczną i ekonomiczną dotyczącą sposobu rozumienia i kształcenia kompetencji międzykulturowej.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Edukacja w Kontekście Różnicy i Różnorodności Kulturowej |
Autor: | Chromiec Elżbieta |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: | 2006 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.