Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Książka ebook Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu jest wynikiem zainteresowań badawczych szeroko rozumianymi relacjami pomiędzy tożsamością kobiet, edukacją, kulturą i społeczeństwem. Autorka sądzi, że można ją usytuować, podobnie jak poprzednie jej prace, na pograniczu socjologii edukacji a także gender studies. Z jednej strony podnosi ona kłopoty związane ze społecznymi funkcjami edukacji, szczególnie – socjalizacyjną, selekcyjną i stratyfikacyjną, w odniesieniu do sytuacji kobiet. Z drugiej strony porusza kwestie dotyczące bezpośrednio dziewczyn jako grupy społecznej w aspekcie szeroko rozumianego dostępu do różnorakich form tożsamości, do wykształcenia czy rynku pracy.Książka składa się z dwóch części. Pierwsza z nich jest poświęcona analizom o charakterze teoretycznym i rekonstrukcyjnym.W rozdziale pierwszym dokonano prezentacji wybranych współczesnych koncepcji nierówności, próbując pokazać, w jaki sposób można je zastosować do zrozumienia edukacyjnej i społecznej sytuacji kobiet. Autorka analizuje w nim też kłopot roli dostępu do edukacji w otwieraniu/ograniczaniu możliwości życiowych tej grupy społecznej, jaką są kobiety.Drugi epizod zawiera rekonstrukcje relacji pomiędzy edukacją a tożsamością dziewcząt i chłopców.Rozdział trzeci poświęcony jest przede wszystkim analizom dostępu dziewczyn do szkolnictwa wyższego (chociaż zawiera także pewne dane o niższych szczeblach edukacji). Rozważa w nim kwestie wyborów edukacyjnych chłopców i dziewcząt, a także dostępu tej drugiej grupy do wybranych kierunków studiów, jak też do elitarnych uniwersytetów (np. Harvard i Oxford).W rozdziale czwartym podejmuje próbę przedstawienia trzech dylematów tożsamościowo-edukacyjnych współczesnych kobiet. Pierwszy z nich związany jest z ideologią neoliberalizmu i paradoksami dotyczącymi jej wpływu na postrzeganie dziewczyn i ich sytuacji społecznej; drugi odnosi się do potencjalnej maskulinizacji dziewczyn sukcesu; trzeci dotyczy przemieszczania społecznych aspiracji dziewcząt (głównie w kierunku samorealizacji na płaszczyźnie wyznaczonej przez dyskursy kultury popularnej).Istotą rozważań w rozdziale piątym jest ten podstawowy kłopot współczesnych wykształconych kobiet, który wiąże się z rolą macierzyństwa – w aspekcie ich tożsamości i możliwości odniesienia społeczno-zawodowego sukcesu (tytuły obydwu znajdujących się w nim podrozdziałów dobrze– odzwierciedlają jego treść: „Macierzyństwo jako dominująca konstrukcja kobiecości”, „Dyplom jako kredencjał małżeński i kłopot dostępu matek do sukcesu zawodowego”).Tematem szóstego rozdziału jest segregacja płciowa na rynku pracy i jej rola w ciągle ograniczonych, a jednak rosnących możliwościach odniesienia sukcesu zawodowego przez kobiety, w kontekście dostępu do (prestiżowych) zawodów, wysokich stanowisk i dobrej pozycji społecznej a także problemu nie równoważnych zysków dziewczyn i mężczyzn.W pierwszej części pracy kluczowe jest podsumowanie, w którym przedstawiono wybrane paradoksy w relacjach pomiędzy edukacją, tożsamością a sytuacją życiową kobiet.W drugiej części książki Autorka przytacza efekty przeprowadzonych przez nią badań jakościowych, w których wzięły udział dziewczyny sukcesu – polskie menedżerki (na kierowniczych stanowiskach) i akademiczki-humanistki (pracujące na uczelni i mające przynajmniej stopień doktora). W kontekście badawczym podejmuje te zagadnienia, które wcześniej były przeanalizowane w części teoretycznej…
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet |
Autor: | Gromkowska-Melosik Agnieszka |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: | 2011 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.