Czytaj więcej:
Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1 okładka

Średnia Ocena:



Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1

Wyścigi samochodowe, zawrotna prędkość i namiętność, która jest jak żywioł. Jax Neison od zawsze pragnął w życiu tylko jednego: zostać kierowcą Formuły 1. Teraz, gdy jego marzenie się spełniło, jest gotów zrobić wszystko, by osiągnąć pozycję mistrza. Wydaje mu się, że nic nigdy nie odwróci jego uwagi od celu… póki w jego życiu nie pojawia się dziewczyna, z którą przegrywa uliczny wyścig. Dynamicznie staje się ona jego największym utrapieniem. Wciąż stara się mu dopiec, lecz budzi tym nie tylko jego niechęć, lecz i fascynację... Madie Hailwood słynie z sarkastycznych komentarzy, ma niemalże tyle samo lat co tatuaży na ciele i musi mieć ostatnie słowo w każdej dyskusji. Nienawiści, którą darzy rajdowców, dorównuje jedynie jej miłość do wyścigów i dynamicznych samochodów. Kobieta nie jest więc zachwycona, kiedy do jej rodzinnego miasta powraca dwóch młodych zawodników F1. A gdy podrywający ją Jax przedstawia Madie w mediach jako własną ukochaną, w głowie kobiety pojawia się tylko jedno słowo: zemsta. Bo Madie prędzej umrze, niż zostanie kobietą rajdowca!

Szczegóły
Tytuł Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1
Autor: Mikołajczyk Kamila
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Niegrzeczne Książki
Rok wydania: 2021

Tytuł Data Dodania Rozmiar
Zobacz podgląd Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1 pdf poniżej lub w przypadku gdy jesteś jej autorem, wgraj własną skróconą wersję książki w celach promocyjnych, aby zachęcić do zakupu online w sklepie empik.com. Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1 Ebook podgląd online w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki nie posiadają jeszcze opcji podglądu, a inne są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jakiejkolwiek treści jest zakazane, więc w takich wypadkach zamiast przeczytania wstępu możesz jedynie zobaczyć opis książki, szczegóły, sprawdzić zdjęcie okładki oraz recenzje.

 

 

Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1 PDF Ebook podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Schwab V. E. - Niewidzialne życie Addie LaRue.pdf - Rozmiar: 4.04 MB
Głosy: 0
Pobierz

 

 

Wgraj PDF

To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stron
swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!

Dziewczyna rajdowca. Bez ograniczeń. Tom 1 PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 Strona 3 D i a Pat r i c i i , kt6 ra a n i ra z u n i e za po m n iata . Strona 4 ,, Sta rzy bogowi e m ogq byc w i e l cy, a l e n i e Sq a n i i:ycz l iwi, a n i ta s kawi . S q za to ka p rys n i i n i esta l i, n i czym sw iatto ks i�i:yca n a wod z i e a l bo c i e n i e w cza s i e b u rzy. J ei:e l i u p i e ra sz s i �, by i c h wezwa c, za c h owaj ost roi: n os c : sta ra n n i e fo rm utuj i:ycze n i a i p rzygot uj s i � n a to, i:e za i c h s petn i e n i e za pta cisz sto n q ce n � . A l e b e z wzg l � d u n a to, w j a k roz paczl iwym potoi:e n i u s i � z n aj d z i esz, n igdy n i e m 6 d l s i � do tyc h, kt6 rzy od powi a d aj q po za pa d n i�ci u z m ro ku". - Este l e M ag ritte 1 642-1 7 19 Strona 5 Vi l l o n -s u r-Sa rt h e, F ra n cj a 29 l i pca 1714 Dzi ewczy n a u c i e ka, by oca l i c i:yc i e . Let n i s kwa r p ra i:y j ej p l ecy, a l e n i e go n i j ej wsc i e kta ttu szcza z pochod n i a m i . Za n i q pozostaty tyl ko l a m p i o ny z wese l n ego p rzyj�cia, cze rwo n a wy b l a s k za c h o d zqcego sto n ca, p rzeswitujqcy ponad wzg6 rza m i, a d z i ewczy n a biegn ie, j ej s p6d n i ca p l qcze s i � w t rawie, gdy u myka w k i e r u n ku l a s u, p r6 b ujqc zd qi:yc p rzed za c h od e m . Wiatr n i esie gtosy, wotaj qce j ej i m i � : - Ad e l i n e ? Ad e l i n e ? Ad e l i n e ! P rzed sobq w i d z i rozciqg n i �ty, dtugi c i e n , z byt dtugi, j ego ko ntu ry zaczy n aj q s i � j u i: roz m a zywa c, a z j ej wtos6w syp i q s i � b i ate kwiatki, za scie l aj qce gru nt j a k m ate gwi a zdy. Zostaw i a za sobq cate ko n ste l a cj e, p rawie ta kie, j a k ta n a j ej po l i cz ka c h . S i e d e m p i eg6w. Po j e d nym n a ka i:d q m itosc j ej i:yc i a : ta k powi e d z i ata Este l e, kiedy d z i ewczy n a byta j eszcze m ata . Po j e d nym n a ka i:d e i:ycie, kt6 rego za z n a . Po j e d nym n a ka i:d ego boga, kt6 ry j ej st rzei:e . Te ra z te s i ed e m z n a k6w z n i ej szyd z i . O b i et n ice. Kta m stwa . N i e m i ata u ko c h a nych, n i e za z n ata i:ycia, n i e n a potkata bog6w, a w d o d atku te ra z ko n czy j ej s i � cza s . M i m a t o n i e zwa l n i a a n i n i e o g l q d a s i � z a s i e b i e . N i e c h ce w i d z i e c i:ycia, kt6 re cze ka n a n i q za p l eca m i, n i e r u c h o m e jak rys u n e k, m a syw n e n i czym g ro bowi e c . Za m i a st tego wo l i u c i e ka c . Strona 6 BOGOWIE, KTORZY ODPOWIADAJA POZMROKU Strona 7 Tyt ut d z i eta : Reve n i r Auta r : A r l a M i ret Data : 1 7 2 1-1 7 2 2 Tec h n i ka : rzezba - d rew n a jes i a n awe i m a rm u r Wta s n as c : M u ze u m O rsay O p i s : Seria d rewn i a nyc h rzezb, p i � c pta k6w w r6i: nyc h pazycj a c h i n a r6i: nyc h eta p a c h t u i: p rzed wz b i c i e m s i � d a l atu, za m a ntawa nyc h n a Wqs ki m m a rm u rawym ca ka l e . Ka nte kst : M i ret s u m i e n n i e p rawa d z it pa m i �t n i k, c a pazwa l a n a m n a wg l q d w u myst a rtysty i p races tw6 rczy. l n s p i ra cj q d i a Reve n i r byta fig u rka z n a l ez i a n a n a pa rys kiej u l i cy z i m q 1 7 1 5 ra ku : d rewn i a ny pta sze k ze zta m a nym s krzydte m . Wedtug swi a d e ctwa sa m ega a rtysty zastat a n adtwa rza ny j a ka p i qty w s e r i i (jed n a k z catym i s krzydta m i ), t u i: p rzed wz b i c i e m s i � w paw i et rze . P rzyb l i i:a n a wa rtasc : 1 7 5 000 d a l a r6w Strona 8 N owy J o r k, Sta ny Zj ed n oczo n e Am e ryki 10 ma rea 2014 I Dzi ewczy n a b u d z i s i � w c u d zym t6z ku . Leiy ta m ko m p l et n i e n i e r u c h o m a , p r6 b ujqc zatrzy m a c cza s, ta k j a kby wst rzymywata o d d ech, ta k j a kby pot rafita powst rzy m a c zega re k od tyka n i a, s itq wo l i s p rawic, by chto pa k u j ej b o ku j eszcze s i � n i e z b u d z it i by za c h owat ws po m n i e n i e ws p6 1 n i e s p � d zo n ej n o cy. O czywiscie w i e, ie n i e potrafi tego z ro b i c . Zd aj e s o b i e s p raw�, ze chto pa k o wszyst ki m za po m n i, ta k j a k pozosta l i . To n i e j ego wi n a . To n igdy n i e j est wi n a ia d n ego z n i c h . O n wciqi s p i, a a n a patrzy, j a k j ego ra m i o n a powo l i u n oszq s i � i o p a d aj q . O bs e rw uj e m i ejsce, gd z i e ci e m n e wtosy zawij aj q s i � n a ka rku, a pote m pat rzy n a b l i z n � rozc i qg n i �tq wzdtu:Z ie b e r. Daw n o za pa m i �ta n e szczeg6ty. Chto pa k m a n a i m i � To by. Po p rzed n i ej n o cy powi e d z i ata m u, ie n a zywa s i � J ess. S kta m ata, a l e tyl ko d l atego, ie n i e m oie wypow i e d z i e c swoj ego p rawd ziwego i m i e n i a . To jed n a ze ztos l iwosci rozs i a nyc h n i czym p o krzywy w wysokiej t rawie, u kryte ko l ce, kt6 re m aj q ra n i c . Czy m ie j est cztow i e k, jeie l i n i e c i qg i e m s l a d 6w, kt6 re po so b i e pozostawia ws r6d i n nyc h l u d z i ? N a u czyta s i � stq p a c po m i �d zy c i e r n i a m i, l ecz pew nyc h ra n n i e d a s i � u n i kn q c : ws po m n i e n , fotog rafi i, i m i o n . W ciqgu ostat n i ego m i esiqca n a zywata s i � j u i C l a i re, Zoe i M i c h e l l e, a l e d w i e n oce te m u, kiedy m i ata n a i m i � E l l e i p6z nym w i eczo re m za myka l i kawi a rn i � p o jed nym z j ego ko n ce rt6w, To by pow i e d z i at, ie za koch at s i � w d z i ewczy n i e i m i e n i e m J ess, tyl ko j eszcze j ej n i e s p ot kat. Strona 9 D l atego te ra z p rzyb rata i m i � J ess. To by zaczy n a s i � w i e rc i c, a ana czuje sta ry, z n a ny b 6 1 w p i e rsi, gdy chto pa k si� p rzeci qga, p rzew ra ca na d rugi b o k, a l e j eszcze si� n i e b u d zi, o n i e . J ego twa rz z n aj d uj e s i � te ra z o ki l ka ce ntym etr6w od j ej twa rzy, u sta m a se n n i e rozchyl o n e, s pad c i e m nyc h k�d z i o r6w l ed w i e w i d a c oczy, a ci e m n e rz�sy s poczywaj q n a j a s nyc h p o l iczka c h . Pewn ego ra z u c i e n d ra i: n it s i � z d z i ewczy n q pod cza s s pa ce r u n a d Se kwa n q . Pow i e d z i a t j ej w6wcza s, i: e m a u l u b i o ny typ, s u ge rujqc, i:e w i � kszosc m �i:czyz n (a ta ki:e ki l ka ko b i et), kt6 ryc h wyb i e rata, wyg l q d ata catki e m pod o b n i e do n i ego . Te sa m e ci e m n e wtosy, te sa m e byst re oczy i wyra z i ste rysy twa rzy. To byta n i e fa i r. P rzeciei: c i e n wyg l q d a t w te n s pos6b tyl ko d z i � ki j ej wyo b ra i:e n i u . To a n a n a d ata m u te n ksztatt, wyb rata posta c, w j a kiej go b�d z i e og l q d a c . ,, N i e pa m i �tasz - powied z i ata m u wtedy - j a k bytes tyl ko ci e n i e m i dym e m ?" ,, Koc h a n i e - od pa rt gt� b o k i m , c i c hym gtosem - byte m wtedy sa m q n ocq". Te ra z jest ra n e k, i n n e m i a sto i i n n e st u l ec i e, j a s n e p ro m i e n i e sto n ca p rze b ij aj q s i � p rzez za sto ny, a To by z n 6w s i � p rzew ra ca, powo l i wz n oszqc si� n a d pow i e rzc h n i � s n u . Dzi ewczy n a kt6 ra n a zywata s i �, a m oi:e n a zywa s i �, J ess, wst rzym uj e od d ec h , p r6 b ujqc wyo b ra z i c s o b i e ta ki d z i e n , kiedy chto pa k s i � b u d z i, widzi j q i pa m i �ta . U s m i e c h a s i �, gta d z i j q po p o l icz ku i m 6wi ,, D z i e n d o b ry". N igdy s i � to j ed n a k n i e wyd a rzy, a a n a n i e c h ce og l q d a c d o b rze z n a n ej, p u stej m i ny, n i e c h ce pat rzec, j a k pa rt n e r p r6 b uj e wypetn i c l u ki w m i ejsca c h , gd z i e powi n ny s i � z n aj d owa c ws po m n i e n i a o n i ej, by w reszci e p rzejsc n a d tym d o po rzqd ku d z i e n n ego z wyst u d i owa n q n o nsza l a n cj q . W i d z i ata t � sce n � wysta rczaj qco cz�sto, z n a t o wszyst ko n a pa m i�c, w i � c zs u wa s i � z t6i: ka i i d z i e boso d o sa l o n u . Dost rzega od b i c i e w l u st rze w ko ryta rzu i za u wa i:a to, co wszyscy : s i e d e m p i eg6w, roz rz u co nyc h n i czym gw i a zd oz b i 6 r n a j ej n o s i e i po l i cz ka c h . J ej p rywatna ko n ste l a cj a . Strona 10 Pochy l a s i � i c h u c h a n a l u st ro, po czym p r6 b uj e n a p i s a c pa l ce m swoj e p rawd ziwe i m i � : A . . . d . . . Doci e ra d o d ru g i ej l ite ry, kiedy po p rzed n i a z n i ka . To n i e kwesti a m ed i u m : d z i ej e s i � ta k n i eza l ei n i e od tego, j a k p r6 b uj e wyra z i c swoj e i m i � czy o pow i e d z i e c swoj q h isto r i � . A p r6 bowata w i e l e ra zy : ot6w kiem, atra m e nte m, fa rbq l u b krw i q . Ad e l i n e . Ad d i e . La R u e . To bez se n s u . Lite ry osy p uj q s i � l u b b l a kn q . Dzw i � ki za m i e raj q j ej w ga rd l e . O d s u wa pa l ce o d l u st ra i odwra ca s i �, o m i ataj qc wz ro ki e m sa l o n . To by j est m u zyki e m - i to w i d a c wsz� d z i e n a o koto . Pod scia n a m i stoj q i n stru m e nty. Po stota c h roz rz u co n o n a ba zg ra n e p i � c i o l i n i e i n otatki - ta kty n a w p6t za pa m i �ta nyc h m e l od i i p o m iesza n e z l ista m i za ku p6w i s p raw d o zatatw i e n i a . Tu i ta m za d z i atata ta kie i n n a r� ka . N a pa ra pecie kuc h e n n ego o k n a ros n q kwi aty, c h o c i a i To by n i e pa m i �ta od kiedy. O b o k l eiy ks iqika o R i l ke m , kt6 rej za ku p u r6w n iei n i e pot rafi s o b i e p rzypo m n iec. Rzeczy pozostaj q, n a wet j es l i ws po m n i e n i a z n i kaj q . Wsta n i e zwykle zaj m uj e To by'e m u dtu iszq chwi l �, totei Ad d i e ro b i s o b i e h e rbat� . O n j ej n i e p ij a , a p rzeciei ta m sto i, p u sz ka l i sciastego cej l o n u i p u d etko j e d wa b nyc h to re becze k. Pa m i qt ka po w i eczo r n ej wyci eczce d o s kl e p u s poiywczego : chto pa k i d z i ewczy n a w�d rujqcy po a l ej ka c h , t rzym aj qcy si� za r�ce, bo n i e mogl i za s n qc . Kiedy n i e c h c i ata, ie by wiecz6 r si� s ko n czyt, n i e byta gotowa od p u s c i c . Pod n o s i ku b e k i wdyc h a a ro m at h e rbaty, a ws po m n i e n i a u n oszq s i � w ra z z pa rq . Lo n dy n s ki pa rk. Pati o w P ra d ze . Ws p6 1 n a sa l a w Edyn b u rgu . P rzesztosc n a rysowa n a n a te ra z n i ej szosci j a k m a l owi dto n a jedwa b i u . W N owym J o rku wstaj e chtod ny p o ra n e k, o k n a S q za m a l owa n e m roz nym i wzo ra m i, w i � c sci qga koc z ka n a py i owij a n i m ra m i o n a . J ed e n ko n i ec sofy zaj m uj e fute rat od gita ry, a d rugi - kot To by'ego, wi�c Ad d i e s i a d a n a stotku p rzy p i a n i n i e . Strona 11 Kot, kt6 ry ta kie m a n a i m i � To by (,,W te n s pos6b m ag� m 6w i c sa m d o s i e b i e i n i e b rz m i t o d z i w n i e", wyj a s n it chto p a k) pat rzy n a Ad d i e, kt6 ra d m u c h a n a h e rbat� . Za sta n a w i a s i �, czy kot j q pa m i �ta . Dto n i e j ej s i � og rzaty, wi�c stawia ku b e k n a p i a n i n i e, otw i e ra p o k ryw�, rozci qga pa l ce i zaczy n a g ra c, n aj c iszej, j a k potrafi . Styszy, j a k To by - te n w syp i a l n i - s i � p rzeci qga, i cate j ej ci ato t�iej e z p rze ra ie n i a . To n ajtru d n i ejszy m o m e nt . Ad d i e m ogta, a n awet powi n n a byta wys l i zg n q c s i �, k i e d y chto pa k wciqi jeszcze s pat, kiedy ra n e k byt j eszcze p rzedt u ie n i e m n ocy, chwi l q u w i �z i o n q w b u rsztyn i e . Te ra z j est j u i j ed n a k z a p6z n o, wi�c za myka oczy, pochyl a gtow� i g ra d a l ej . Styszy po m i � d zy n uta m i j ego kro ki, poru sza d a l ej pa l ca m i i wycz u wa, ie To by sta n qt w d rzwi a c h . B�d z i e ta m stat, chto n qc catq sce n �, p r6 b ujqc odtwo rzyc ko l ej n osc wyd a rze n z p o p rzed n i ego wi eczo ru, za sta n a w i a c s i �, czy u rwat m u s i � fi l m i j a k to m o i l iwe, ie poz n at d z i ewczy n � i za p rosit jq do d o m u . Czy n i e wypit za d u io i d l a czego n i c z tego n i e pa m i �ta . W i e j ed n a k, ie To by n i e p rze rw i e j ej, d o p6 ki gra, wi�c roz koszuj e s i � m u zykq jeszcze p rzez ki l ka seku n d , a pote m ko n czy, pod n o s i wz ro k i u d aj e, ie n i e za u wa ia j ego z m i esza n ej m i ny. - D z i e n d o b ry - m 6wi ra d o s n ie, a j ej a kce nt, kiedys swi a d czqcy o fra n c u s ki m poc h o d ze n i u, j est te ra z ta k sta by, ie tyl ko a n a go styszy. - O c h . . . d z i e n d o b ry - od powi a d a chto p a k, p rzeczesujqc dto n i q cza r n e l o k i . Trze ba m u o d d a c, i e wyg l q d a j a k zawsze : t ro c h � oszoto m i o ny i za s koczo ny, ie w j ego sa l o n i e s i e d z i ta d n a d z i ewczy n a , kt6 ra pod koce m m a n a s o b i e tyl ko m ajtki i kosz u l k� j ego u l u b i o n ej ka pe l i . - J ess - pod pow i a d a m u i m i �, kt6 rego chto pa k n i e z n aj d uj e, b o w j ego pa m i�ci go n i e m a . - W po rzqd ku, jeie l i n i e pa m i �ta sz - d o d aj e . To by ru m i e n i s i � i p rzega n i a d rugi ego To by'ego, kota, a pote m za p a d a s i � w gt� bokie pod u chy ka n a py. - P rze p ra sza m . . . To d o m n i e n i e pod o b n e . N i e j este m ta ki m fa cete m . Ad d i e s i � u s m iec h a . - A j a n i e j este m ta kq d z i ewczy n q . W6wcza s o n tei s i � u s m i e c h a , a te n u s m iech j est n i czym p ro m 1 e n swi atta, p rzed kt6 rym p i e rzc h aj q c i e n i e n a j ego twa rzy. Kiwa gtowq Strona 12 w kieru n ku p i a n i n a, a a n a c h c i ata by, ie by powi e d z i a t cos w rod zaj u : 11 N i e w i e d z iate m , ie pot rafisz g ra c", l ecz To by za m i a st tego m 6w i : - J estes n a p rawd � d o b ra . - I rzeczywiscie, to p rawd a . Za d z i w i aj qce, czego m o i n a s i � n a u czyc, kiedy s i � ma cza s . - D z i � ki - od powia d a, p rzes u waj qc pa l ca m i po kl awisza c h . To by wyd aj e s i � te ra z zd e n e rwowa ny. U c i e ka d o kuch n i . - Kawy? - pyta, p rzesz u kuj qc szafk i . - Zn a l a zta m j u i h e rbat� . Zaczy n a g ra c i n ny utw6 r. N i c s ko m p l i kowa n ego, ki l ka p rostyc h n ut . Poczqte k czegos. Z n aj d uj e m e l od i�, pod kr�ca j q i pozwa l a , ie by ptyn �ta j ej m i � d zy pa l ca m i, a To by pos p i esz n i e w ra ca do po koj u z pa ruj qcym ku b k i e m w dto n i a c h . - Co to byta ? - pyta, a oczy m u btyszczq, ta k j a k ka id e m u a rtyscie : pisa rzowi, m a l a rzowi, m u zykowi, kiedy n a d c h o d z i chwi l a i n s p i ra cj i . - B rz m i ato z n aj o m o . Dzi ewczy n a wz ru sza ra m i o n a m i . - G rates m i to wczo raj wieczo re m . W s u m i e n i e jest to kta m stwo . Rzeczywiscie j ej to g rat. . . a l e j u i p o tym, j a k za poz n ata go z tq m e l o d i q . - N a p rawd � ? - pyta z e z m a rszczo nym i b rw i a m i . O d staw i a kaw�, s i �ga po ot6we k i n otat n i k z n aj b l i iszego sto l i ka . - Boie, a l e m u s i ate m byc n a rq b a ny. - J ed n a k m 6wiqc to, kr�ci gtowq : To by n igdy n i e byt jed nym z tyc h, kt6 rzy ko m po n uj q na d o p i n g u . - Pa m i �ta sz cos wi �cej ? - pyta, p rzew ra caj qc st ro ny n otat n i ka . Ad d i e zaczy n a z n ow u g ra c, p rowa d zqc go p rzez ko l ej n e n uty. Chto p a k tego n i e w i e, a l e p ra c uj e n a d tym utwo re m j u i od p a r u tygod n i . To z n a czy p ra c uj q . R a ze m . Dzi ewczy n a u s m i e c h a s i � l e kko, graj qc m e l o d i � ra z jeszcze . To t rawa po m i � d zy pokrzywa m i . Tu m oi n a z ro b i c bez p i eczny kro k. N i e m oie pozostawic wta s n ego t ro p u , a l e jeie l i b�d z i e ost roi n a , m oie d a c z n a k ko m u s i n n e m u . N i c ko n kret n ego, oczywiscie, l ecz i n s p i ra cj a rza d ko j est ko n kret n a . To by ta p i e gita r�, ba l a n s ujqc i n stru m e nte m n a j e d nym ko l a n i e, i gra ra ze m z n i q, m a m roczqc pod n ose m : - To jest d o b re, to jest i n n e, to n a p rawd � cos ! Strona 13 Ad d i e p rzestaj e g ra c i s i � pod n os i . - Pow i n n a m j u i: isc. M e l od i a roz p a d a s i � n a st ru n a c h, kiedy To by pod n o s i gtow� . - Co ? A l e j a c i � n a wet n i e poz n a te m ! - Ta k jest - potw i e rd za d z i ewczyna, z m i e rzaj qc d o syp i a l n i po swoj e u b ra n i e . - Tyl ko i:e c h c i atbym c i � poz n a c ! - m 6wi o n , o d staw i ajqc gita r� i i d qc za n i q p rzez m i eszka n i e . To j est ta chwi l a , kiedy wszyst ko wyd aj e s i � ba rd zo n i e w po rzqd ku, j edyny m o m e nt, kiedy Ad d i e czuj e, i:e cza ra go ryczy za ra z s i � p rze l ej e . S p � d z ita cate tygod n i e, poz n ajqc go, a j e m u za l ed w i e chwi l � zaj �to za p o m n i e n i e j ej . - P rzy h a m uj t roc h � . N i e n aw i d z i tej cz�sc i . N i e powi n n a byta zw l e ka c . Le p i ej b y byta, gdyby z n i kn �ta z j ego po l a w i d ze n i a r6w n i e szyb ko, j a k z pa m i�ci, a l e zawsze m a n a d z i ej �, i: e tym ra ze m b�d z i e i n a czej, i: e tym ra ze m zosta n i e za pa m i �ta n a . ,,J a pa m i �ta m ! " - od zywa s i � ci e m n osc w j ej u c h u . Kr�ci gtowq, odga n i ajqc n at r�tny gtos . - P o c o te n pos p iech ? - pyta To by. - Pozw6 1 m i p rzyn aj m n i ej z ro b i c c i sniad a n ie. Ad d i e jest jed n a k z byt z m �czo n a, i:e by z n 6w g ra c w t � gr�, wi�c u c i e ka s i � d o kta m stwa : m 6wi, i:e m a cos d o z ro b i e n ia, i n i e zwa l n i a a n i n a chwi l �, p o n i ewa i: jei:e l i zosta n i e, n i e b�d z i e m i ata s ity wyjsc, a caty cykl powt6 rzy si� ra z jeszcze; tym ra ze m za cz n i e si� ra n o, n i e wi eczo re m . M i m a to n i e b�d z i e a n i t ro c h � tatwi ej, gdy d o b iegn i e ko n ca, a j es l i Ad d i e m a zaczqc po n ow n i e, wo l i byc p i � k n q n i ez n aj o m q z ba ru n i i: za po m n i a n q pod ryw kq p o p rze l ot n ej p rzygo d z i e . Z a chwi l � t o i ta k n i e b�d z i e m i ato n aj m n i ej szego z n a cze n i a . - J ess, cze kaj - od zywa s i � To by, ta p i q c j q za r� k� . Roz p a cz l iwie szu ka wta sciwyc h st6w, a pote m pod d aj e s i � i zaczy n a ra z j eszcze : - G ra m d z i s i aj ko n ce rt w Al l oway. Powi n n a s p rzyjsc. Te n ba r jest . . . O czywiscie Ad d i e d o s ko n a l e w i e, gd z i e t o j est . Ta m s potka l i s i � p o ra z p i e rwszy, p i qty i d z iewiqty. A kiedy zga d za s i � p rzyj sc, chto p a k u s m i e c h a s i � o l s n i ewajqco . J a k zwykl e . - O b i ecujesz? - pyta j eszcze . - O b i ec uj � . Strona 14 - To w i d z i my s i � w ba rze - m 6wi pete n n a d z i e i, kiedy d z i ewczy n a odwra ca s i � i wyc h od z i . Ogl q d a s i � j eszcze n a n i ego i m 6wi : - Tyl ko m n i e n i e za p o m n ij ! Sta re p rzyzwyczaj e n ie, p rzesqd . . . Bta ga l n a p ros ba . To by kr�ci gtowq . - J a k m 6gtbym za po m n iec? Ad d i e u s m i e c h a s i � ta k, j a kby to byt tyl ko n i ewi n ny za rt . Kiedy z m u sza s i � d o zejscia po s c h o d a c h , w i e j ed n a k d o s ko n a l e, ze za po m i n a n i e j u z s i � zacz�to, ie kiedy tyl ko chto p a k za m kn i e d rzwi, a n a z n i kn i e z j ego zycia . Strona 15 Il M a rzec t o ta ki ka p rys ny m i esiqc. 11 J est jak szew p o m i �d zy z i m q a w i os n q, tyl e ie 11 szew s u ge ruj e r6w n e b rzegi, a m a rzec wyg l q d a ba rd z i ej j a k posza rpa n a l i n i a sci eg6w wyko n a nyc h n i ew p ra w n q dto n i q, wa h ajqcyc h s i � gwattow n i e po m i � d zy m roz nym i pod m u c h a m i stycz n i a a cze rwcowq z i e l e n i q . Za n i m cztow i e k n i e wyj d z i e z d o m u, n i e w i a d o m o, n a c o s i � n atkn i e . Este l e zwykta o kres l a c t e d n i j a ka n i es p o koj n e . To wtedy bogowi e o c i e p l ej szej krwi zaczy n aj q s i � w i e rc i c w t6i ka c h , a ci chtod n i - u kta d a c d o s n u . Wtedy r6w n iei m a rzyc i e l e n aj cz�sciej w pa d aj q n a kiepskie p o mysty, a w�d rowcy btqdZq. Ad d i e zawsze m i ata s kto n n osc d o jed n ego i d ru g i ego . To m a s e n s, po n i ewa i u ro d z ita s i � d z iesiqtego m a rca, d o kta d n i e w 11 n i e r6wnym sciegu", c h o c i a i m i n �to w i e l e cza s u , od kiedy m i ata o c h ot� swi �towa c u ro d z i ny. O d kqd s i �ga pa m i�ciq, o bawi ata s i � tego sw i �ta, za ka idym ra ze m oz n a czaj qcego, ie d oj rzewa i s i � sta rzej e . . . a pote m n a cate w i e k i u rod z i ny staty s i � bez u iytecz n e, bta h sze n i i wi ecz6 r, pod cza s kt6 rego z rze kta s i � d u szy. Te d aty, s m i e rci i od ro d ze n ia, z l aty s i � w jed n o . M i m a t o n a u rod z i ny n a l eiy j ej s i � p reze nt. Zatrzym uj e s i � wi�c p rzed b u ti ki e m i pat rzy na swoJ e od b i c i e w witryn i e . N a wystawie sto i m a n e k i n u pozowa ny ta k, j a kby wta s n i e d awat kro k n a p rz6d, z gtowq l e kko p rzec hy l o n q, j a k gdyby stu c h at j a kiej s p i o se n ki . J ego dtugi to rs t kwi w p a s i a stym swetrze, a n ogawki t�czowyc h l egg i n s6w Strona 16 z n i kaj q w wys o k i c h b uta c h za ko l a n o . N a pa l ca c h u n iesi o n ej dto n i zacze p i o n o kotn i e rz ku rt ki, p rzew ieszo n ej p rzez ra m i � . Ad d i e p rzyg l q d a s i � m a n e ki n owi i zaczy n a n a s l a d owa c j ego poz�, p rzes u waj qc ci �i:a r c i ata i p rzechyl ajqc gtow� . M oi:e to te n d z i e n , o b i et n i ca wiosny wiszqca w powiet rz u, a m oi:e po p rost u sa m a j est w n a st roj u na cos n owego . Wn �t rze b u ti ku p a c h n i e n i eza pa l o nym i swieczka m i i n owym i u b ra n i a m i . Ad d i e p rzes u wa pa l ce m po bawetn i a nyc h i jedwa b nyc h t ka n i n a c h, za n i m z n aj d z i e p a s i a sty swete r. O ka z uj e s i � ka sz m i rowy. P rze rz u ca go p rzez ra m i � ra ze m z t�czowym i l eggi n sa m i . Dosko n a l e z n a sw6j roz m i a r. N i e z m i e n it s i � od d a w n a . - Czesc ! - R a d os n a s p rzed a wczyn i m a d wa d z i escia pa r� l at, ta k j a k Ad d i e, c h o c i a i: tyl ko jed n a z n i c h j est p rawd z i wa i s i � sta rzej e, a d ru ga to w i ze r u n e k u w i �z i o ny w b u rsztyn i e . - M a m p rzygotowa c p rzym i e rza l n i � ? - O c h , po p rosz� - m6wi Ad d i e, sci qgaj qc pa r� b ut6w z wystawy. - Te ra z m a m wszyst ko, czego pot rze b uj � . - Pod qi:a za ta mtq w kieru n ku t rzec h ka b i n za za sto n ka m i z tytu s k l e p u . - J ei:e l i b�d� m ogta j a kos p o m 6c, p rosz� m n i e zawota c - m 6w i d z i ewczyna, a pote m za ci qga za sto n � i Ad d i e zostaj e sa m a z tawecz kq, petn owym i a rowym l u st re m i u b ra n i a m i . S ci qga b uty i st rzqsa z s i e b i e ku rt k�, p o czym rz u ca j q n a taweczk� . D ro b n e m o n ety g rzech oczq w kiesze n i a c h , z jed n ej cos wypa d a , u d e rza w podtog� z t� pym st u ki e m i toczy s i � po Wqs kiej p rzy m i e rza l n i . Zatrzym uj e s i � d o p i e ro p rzy l i stw i e pod scia n kq . To p i e rsc i e n . Krqi:e k wyrzez b i o ny z j e s i o n owego d rewn a . Dosko n a l e go z n a : kiedys go u w i e l b i ata, te ra z stat s i � czy m s wst r�t nym . Ad d i e pat rzy n a n i ego p rzez chwi l � . J ej pa l ce d ri:q zd ra d z i e c ko, a l e n i e s i �ga po p i e rsci o n e k, n i e pod n o s i go, tyl ko staj e d o n i ego tyte m i d a l ej s i � p rze b i e ra . W kta d a swete r, pote m l egg i n sy, n a ko n c u n a c i qga b u ty. M a n e k i n byt c h u d szy i wyi:szy, l ecz Ad d i e pod o b a s i � te n st r6j : c i e pto ka sz m i ru, l eggi n sy gta d ko o p i n aj qce n ogi, m i � kki d otyk fut r6wki w b uta c h . O d rywa po ko l e i m etki z ce n a m i, i g n o rujqc ze ra . Strona 17 ,,J oye u x a n n ive rsa i re, sto l at n i ech zyj e n a m", mys l i, s pogl q d ajqc n a swoj e od b i c i e w l u st rze . P rzechyl a gtow�, ta k j a kby r6w n iez styszata j a kqs p i ose n k� . W i d z i n owocze s n q ko b i et� z M a n h atta n u , n a wet j es l i z l u st ra s pogl q d a n a n i q ta sa m a twa rz, kt6 rq z n a od w i e k6w. Ad d i e rz u ca swoj e sta re rzeczy na podtog� p rzym i e rza l n i n i czym ci e n . P i e rsc i o n e k l ezy w rag u, z l e kcewa zo ny. J edyna rzecz, kt6 rq za b i e ra z pow rote m, to ku rt ka . M i � kkie o kryci e z cza r n ej s k6 ry, wyta rtej, a p rzez to c i e n kiej n i czym j e d wa b . L u d z i e o kres l aj q o becn i e ta kie rzeczy m i a n e m ,,vi nta ge" i Sq s kto n n i za pta c i c za n i e fo rt u n � . To j edyn a rzecz, kt6 rej Ad d i e n i e c h c i ata zostaw i c w pto n qcym N owym O rl e a n ie, c h o c i a z j ego za p a c h p rzyl g n qt d o n i ej n i czym s m r6d dym u, j ego p i �t n o pozostato j u z n a zawsze . N i e o bc h o d z i j ej to, bo u w i e l b i a t� ku rt k� . Wtedy byta n owa, a te ra z i d ea l n i e s i � d o pa sowata . Poza tym wyg l q d a n a sw6j w i e k, i n a czej n i z wtascici e l ka, kt6 ra p rzypo m i n a s o b i e te ra z o powiesc o Doria n i e G rayu : w j ej p rzypa d ku u ptyw cza s u w i d a c n a byd l �cej s k6 rze, n i e n a o b ra z i e . Ad d i e wyc h o d z i zza za sto ny p rzym i e rza l n i . Z p rzeciw n ej st ro ny b u ti ku pat rzy n a n i q z m i esza n a s p rzed a wczyn i . - Wszyst ko p a s uj e ? - pyta, z byt g rzecz n a , by p rzyz n a c, ze n i e pa m i �ta, by w p u szczata kogo ko l w i e k do p rzym i e rza l n i . Boze, btogostaw o bstug� k l i e nta . Ad d i e s m u t n o kr�ci gtowq . - Sq ta kie d n i, kiedy cztowi e k zostaj e z tym, w czym p rzyszedt - m 6wi, z m i e rzaj qc ku d rzwi o m . Kiedy s p rzedawczyn i z n aj d z i e j ej ci u c hy, rozciqg n i �te n a podtod ze p rzy m i e rza l n i n i czym d u c h d z i ewczyny, n i e b�d z i e pa m i �tata, do kogo n a l ezaty, a Ad d i e z n i kn i e j ej z oczu, u mystu i pa m i�ci . Za rz u ca ku rt k� n a ra m i �, zawieszaj qc j q n a jed nym pa l cu, i wyc h o d z i p rosto w sto n ce . Strona 18 Vi l l o n -s u r-Sa rt h e l ata 1698 111 Ad e l i n e s i e d z i n a koz l e o b o k oj ca . Oj ca, kt6 ry pozostaj e d i a n i ej zaga d kq : powa i n ego o l b rzym a , czujqcego s i � n aj l e p i ej w swo i m wa rszta c i e . Z a i c h p l eca m i stos d rewn i a nyc h wyro b6w p rzykryty pt6t n e m wyg l q d a j a k m ate zwto ki pod koce m . Kota woz u t u rkoczq n a d ro d ze, k i e d y M ax i m e, krze p ka k l a cz, c i qgn i e i c h co ra z d a l ej od d o m u . Da l ej i d a l ej - te stowa s p rawiaj q, ie p u l s d z i ewczyn ki p rzys p i esza . Ad e l i n e m a s i ed e m l at, tyl e sa m o, i l e p i eg6w n a b u z i . J est byst ra, m a l utka i szyb ka j a k w r6 b e l e k. Od m i esi �cy btagata oj ca, ie by wz i qt j q ze sobq na ta rg. Btagata, ai j ej m at ka stw i e rd z ita, ie osza l ej e, a oj ciec w ko n c u s i � zgo d z it. Tata jest s nyce rze m, rzez b i w d rew n i e, a t rzy ra zy do ro ku wyb i e ra s i � w pod r6i wzdtu:Z rze ki Sa rt h e, a i d o m i a sta Le M a n s . D z i s i aj j e d z i e z c6 rkq . D z i s i aj Ad e l i n e po ra z p i e rwszy w zyc i u o p u szcza Vi l l a n . Ogl q d a s i � n a m at k�, stoj qcq ze s krzyiowa nym i ra m i o n a m i pod sta rym cise m n a ko n c u a l ej ki, l ecz po chwi l i d roga s k r�ca i m at ka z n i ka . Wioska p rzes u wa s i � wo k6t n i ch, oto d o m ki, a to p o l a , ta m sto i kosci 6t, a d a l ej ros n q d rzewa . M o n s i e u r B e rge r o rze swoj e po l e, M a d a m e Th e ra u lt wi esza p ra n i e, a j ej c6 rka l s a be l l e s i e d z i w p o b l i i u n a t rawie, s p l ataj qc w i a n ki z kwi at6w, z j �zyki e m wys u n i �tym, by tatw i ej byta j ej si� sku p i c . K i e d y Ad e l i n e o pow i e d z i ata j ej o p l a n owa n ej pod r6iy, l s a be l l e wz ru szyta ra m i o n a m i i od pa rta : - A m n i e s i � pod o b a tutaj ! Strona 19 Ta k j a kby ktos n i e m 6gt c h ciec zo ba czyc i n n ego m i ejsca, n a wet jeze l i pod o ba m u s i � rod z i n n a o ko l i ca . Te ra z pod n o s i wz ro k, pat rzy n a Ad e l i n e i m a c h a j ej, kiedy w6z p rzej ezd za o b o k. Po chwi l i oj ciec i c6 rka z b l i zaj q s i � do g ra n i c wios ki, n aj d a l szej o ko l i cy, do kt6 rej kiedyko l w i e k d ota rta d z i ewczyn ka . W6z pod s ka kuj e n a ka m i e n i u i t rz�sie s i �, j a kby r6w n iez p rze kra czat j a kis p r6g. Ad e l i n e wst rzym uj e od d ec h , ocze kujqc, ze poczuj e, j a k n a ci qga si� w n i ej j a ka s l i n a , w i qiqca j q z rod z i n nym m i a stecz ki e m . N i e m a j ed n a k za d nyc h wi �z6w a n i sza rp n i�ci a . W6z j e d z i e d a l ej, a Ad e l i n e czuj e si� t ro c h � zd e n e rwowa n a , a t ro c h � wyst raszo n a . Ogl q d a s i � n a n i kn qce z tytu d o m ki Vi l l a n , kt6 re d otqd byta catym j ej swi ate m, a te ra z staj e s i � tyl ko j ego cz�sci q . Z ka zdym kro k i e m k l a czy w i d o k si� o d d a l a , a z cate m i a stecz ko wyg l q d a j a k j e d n a z fig u re k oj ca, d osc m ata, by m i escic s i � w j ego z rogowa ciatej dto n i . O d Le M a n s d z i e l i i c h caty d z i e n j a zdy. Pod r6z u ptyn i e tatw i ej d z i � ki koszykowi m atki i towa rzystw u oj ca : d z i ewczyn ka wyj m uj e z koszyka c h l e b i se r, by n a syc i c gt6d, a oj ciec za pew n i a j ej pow6d do s m iech u i sze ro kie ra m i o n a, kt6 re osta n i aj q Ad e l i n e p rzed go rqcym l et n i m sto n ce m . W d o m u jest cichym m�zczyz n q, poswi �caj qcym cza s p rzed e wszyst ki m p ra cy, a l e w d ro d ze zaczy n a s i � otw i e ra c, m 6w i c, o powi a d a c . A kiedy ta k s i � d z i ej e, z j ego u st pty n q c u d ow n e h i sto r i e . Z b i e rat t e h isto rie ta k, j a k ktos i n ny m 6gtby z b i e ra c d rzewo w l e s i e . - I l eta it u n e fo is, byt s o b i e ra z . . . - zaczyna, a pote m rozta cza p rzed n i q w i zj e pata c6w i wta d c6w, ztota i p rze pyc h u, ba l 6w m a s kowyc h i ws pa n i atyc h m i a st . 11 Byt s o b i e ra z . . . " Ta k zaczy n a s i � ka zd a ba s n . Ad e l i n e n i e za pa m i �t uj e sa myc h h i sto ri i, a l e za to d os ko n a l e pa m i �ta, w j a ki s pos6b oj ciec je wygta sza : stowa pty n q gta d ko n i czym wod a w rzece m i � d zy ka m i e n i a m i, a a n a za sta n aw i a s i �, czy s n uj e ta kie ba s n i e r6w n iez wtedy, kiedy j e d z i e n a ta rg sa m, m6wiqc do M ax i m e swo i m s p o koj nym, zycz l iwym to n e m . C i e kawe, czy o powi a d a h isto rie d rewn i a nym rzezbom, kiedy nad n i m i p ra c uj e ? Czy tez Sq p rzez n a czo n e tyl ko d i a Ad e l i n e ? Dzi ewczyn ka zatuje, z e n i e pot rafi i c h za p i s a c . P6z n i ej oj ciec n a u czy j q sta w i a c l ite ry. M at ka w pa d n i e w ztosc, kiedy s i � o tym d ow i e, i o s ka rzy go, ie u czy c6 rk�, j a k m a rn owa c ce n ny czas, Strona 20 l ecz Ad e l i n e i ta k b�d z i e s i � p rze kra d a c d o j ego wa rsztatu, a o n pozwo l i j ej cwiczyc p isa n i e wta s n ego i m i e n i a w d e l i katnej wa rstwi e pytu z d rew n a , kt6 ry zawsze pokrywat podtog� . D z i s i aj m oze j ed n a k tyl ko stu c h a c . Ro l n i czy kraj o b ra z p rzes u wa s i � o b o k n i c h : t�t n i qcy zyc i e m o b ra z swi ata, kt6 ry d z i ewczyn ka j u z z n a . Po l a t o p o l a , ta kie sa m e j a k p o l e j ej rod z i c6w. D rzewa ros n q w pod o b nyc h szpa l e ra c h , a kiedy p rzej ezd zaj q p rzez j a kqs wiosk�, to wyg l q d a a n a n i czym od b i c i e Vi l l a n . Ad e l i n e zaczy n a s i � za sta n a w i a c, czy caty swiat j est r6w n i e n u d ny j a k j ej wta s ny. A wtedy n a h o ryzo n c i e poj a w i aj q s i � m u ry Le M a n s . W pew n ej od l egtosci wyra staj q ka m i e n n e g ra n i e : w i e l o ba rw ny kr�gostu p wijqcy s i � ws r6d wzg6 rz . Wyg l q d a n a setki ra zy w i � kszy od Vi l l a n , a p rzyn aj m n i ej ta k go oce n i a Ad e l i n e, wst rzym uj qc o d d ech, kiedy w ko n c u p rzej ezd zaj q p rzez b ra my d o c h ro n i o n ego fo rtyfi ka cj a m i m i a sta . Trafi aj q w l a b i rynt zattoczo nyc h u l i c . Oj ciec kie ruj e w6z p o m i � d zy d o my Scis n i �te c i a s n o j a k ka m i e n i e W m i ejs k i m m u rze, a z WqS ka u l iczka d oc i e ra d o ryn ku . W Vi l l a n oczywiscie tez j est ryn e k, t roc h � w i � kszy n i z i c h podw6 r ko, a l e tutaj, w Le M a n s, to o l b rzym i a p rzestrze n . Spad m n 6stwa st6 p, woz6w i st ra ga n 6w n i e w i d a c a n i s k rawka z i e m i . Kiedy oj ciec zatrzym uj e M ax i m e, Ad e l i n e staj e n a koz l e i og l q d a ta rg : w pow i etrzu u n osi s i � i nte n syw ny za p a c h c h l e ba i c u kru, a wsz� d z i e j a k s i �g n q c wz ro ki e m z n aj d uj q s i � l u d z i e . N igdy n i e w i d z i ata i c h ta k wie l u , a c o d o p i e ro n i ez n aj o myc h ! P rzed n i q rozci qga si� m o rze o bcyc h, n i ez n a nyc h twa rzy, os6 b w n i ez n a nyc h u b ra n i a c h , n i ezn a nym i gtosa m i wykrzykuj qcyc h n i ez n a n e stowa . Dzi ewczyn ka czuj e s i � ta k, j a kby d rzwi d o j ej swi ata sze ro ko s i � otwo rzyty, a z n a ny j ej d o m o ka zat s i � m i ec o w i e l e w i �cej p o ko i, n i z p rzy p u szczata . Oj ciec o p i e ra s i � o w6z i zaga d uj e p rzech od n i 6w, a j ego dto n i e p o r u szaj q s i � wo k6t d rew n i a n ego klocka . W j e d n ej t rzy m a n ozyk i st ruga n i m pow i e rzc h n i � d rew n a , ta k swo bod n ie, j a kby o b i e rat j a btko . Wqs kie st r u zyny s p a d aj q s p o m i � d zy j ego pa l c6w n a z i e m i � . Ad e l i n e u w i e l b i a ogl q d a c g o p rzy p ra cy, pat rzec, j a k figu rki p rzyb i e raj q ksztatt, ta k j a kby byty ta m p rzez caty czas, a l e u kryte n i czym pestki w b rzos kwi n i . D z i eta oj ca S q p i � k n e, a z j ego szo rstkich, ogro m nyc h rq k wyc h o d zq gta d ki e, m iste r n i e rzez b i o n e kawatki d rew n a .

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!