Średnia Ocena:
Dziennik. Tom 5. 1981-1989
1981–1989: Stan wojenny i schyłek PRL-u oczami wybitnego pisarza. Kiedy przed paroma laty Wydawnictwo Literackie rozpoczynało wydawanie dzienników Jana Józefa Szczepańskiego, Tomasz Fiałkowski pisał: "Wiek dwudziesty to w literaturze polskiej wiek dużych dzienników – Gombrowicza, Dąbrowskiej, Nałkowskiej, Herlinga-Grudzińskiego. Nieznany do tej pory dziennik Jana Józefa Szczepańskiego staje teraz w ich rzędzie". Intymne zapiski wybitnego pisarza powstawały w latach 1945–2002 i bardzo długo pisane były wyłącznie dla siebie. Jan Józef Szczepański wnikliwie i szczerze omawia nie tylko zmagania z samym sobą, ale także komentuje wydarzenia polityczne – cały PRL i trzynaście lat wolnej Polski – a także życie literackie i nieraz dzikie podróże. Portretuje przyjaciół, wśród których czytelnik odnajdzie najwybitniejsze postacie kultury polskiej XX wieku. Piąty tom dziennika – ten, na który czeka tak wielu czytelników – zawiera zapisy z 9 lat: to okres coraz większego zaangażowania w pracę społeczną na rzecz Związku Literatów Polskich, którego prezesem został Szczepański, później – po zawieszeniu ZLP w stanie wojennym – długiej potyczki o ocalenie pisarskiego stowarzyszenia. Był to też dla autora czas bogaty w podróże, obfitujący w pomysły pisarskie i publikacje. Szczepański coraz mocniej angażował się wówczas też w budowanie opozycji demokratycznej u schyłku PRL-u.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Dziennik. Tom 5. 1981-1989 |
Autor: | Szczepański Jan Józef |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Literackie |
Rok wydania: |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Dziennik. Tom 5. 1981-1989 PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!