Średnia Ocena:
Dorosłe Dzieci Prawnie lub Emocjonalnie Rozwiedzionych Rodziców jak Uwolnić się od Bolesnej Przeszłości
Rozpacz będące wynikiem rozwodu rodziców nie kończy się w dzieciństwie, lecz wdziera się głęboko w głąb naszego życia. Poniesione szkody są równie poważne w przypadkach, w których rodzice wprawdzie pozostają małżonkami, lecz emocjonalnie są rozwiedzeni. Jim Conway wie o tym dobrze. Nie pisze wyłącznie z pozycji badacza czy psychologa, ale na podstawie swojego cierpienia, bowiem wychował się jako dzidziuś rodziców emocjonalnie rozwiedzionych. To, co chce powiedzieć, może odmienić całe twoje życie.
Szczegóły
Tytuł
Dorosłe Dzieci Prawnie lub Emocjonalnie Rozwiedzionych Rodziców jak Uwolnić się od Bolesnej Przeszłości
Autor:
Conway Jim
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Logos Oficyna Wydawnicza
Rok wydania:
2010
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Dorosłe Dzieci Prawnie lub Emocjonalnie Rozwiedzionych Rodziców jak Uwolnić się od Bolesnej Przeszłości w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Dorosłe Dzieci Prawnie lub Emocjonalnie Rozwiedzionych Rodziców jak Uwolnić się od Bolesnej Przeszłości PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: 9.pdf - Rozmiar: 776 kB
Głosy:
0
Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Dorosłe Dzieci Prawnie lub Emocjonalnie Rozwiedzionych Rodziców jak Uwolnić się od Bolesnej Przeszłości PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
DOI: 10.15503/onis2013-109-122
Dorosҝ dzii rozidzionyh rodziÓ
– rzglѱd torii i badaҞ
Edyta Sokoҝowska
U WÙ
l1@ml.m
O j p j p j „ j j”1.
Tfmj j j Č pÙ pÙÚh plh j
Č l pm2. W pljh l p j pl, Č
ó j „jm j¿h ČÚ póÙj ”3. B ïl
óČ j „fj m ”4. Jï SÙ Kl p-
p ppm , , Č j jj p
, l pÙ m lh fm h5. J -
h fm ¿ Ùï .
Sl j j Č, l ó jh ¿h l ï. W E-
p p ¿ p pÙ mÙČÚ h jh, j: A, Bl, BÙï,
Ch, E, Fl, Lh, L, Lm, R, N, Rj,
Sj, Sj U. B p h ¿ ¿pj Č
Hp ( 2005 . p m ¿ h ph). Z pÚ
pjh j¿j ó h j USA, K, Al Jp-
6. Nm Pl j p¿° mÙČÚ Ú ¿ m. ZČl j
j j Č m ( m mÙČÚ m
¿)7. W jh h GÙó U¿ S Pl 2011 . 64,6 .
mÙČÚ Ù h ( h Ù 206,5 . mÙČÚ-
)8. P pÙ h mÙČÚ (58,4%) pÙ h° j Ú
9.
óÙ j j mČ p° m.. l lm -
lm. W¿ pÙČ Ù lï° , Č m¿ pm
Úm . N Ù óČ mpj , Č
mČl m p j lČÙ j Čm p -
, ¿ m p m mÙČÚ j jČ . O
ó mjlh phlh l ó pjh
1
S. Kl, Mozaikowatoï° i koloryt wspóÙczesnej rodziny. Szic do portretu, [:] J. Bl, A. J, S. Kl, (.),
Pedagogika rodziny. Obszary i panoramy problematyki, TÚ 2007, . 377.
2
M. KÙ, Sposób przystosowania osób rozwiedzionych do nowej sytuacji Čyciowej: na przykÙadzie powiatu stalowowol-
skiego i niČaÚskiego, Ll 2009, . 5.
3
H. C, Funkcjonowanie dzieci z maÙČeÚstw rozwiedzionych, TÚ 2003, . 12.
4
B. N, Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, W 2012, . 52-54.
5
S. Kl, . ., . 377.
6
P. R, Socjologiczne analizy rozwodów. Aspekty teoretyczne, empiryczne i metodologiczne, L 2010, . 8.
7
S. Kl, . ., . 376.
8
MaÙy Rocznik Statystyczny Polski 2012, W 2012, . 126.
9
Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2012, W 2012, . 201.
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 109
Strona 2
j lj pÙ l ó Č pjj h ¿-
jj ¿ l10.
RÓӐn u҄ia rozodu litraturz
Ró j l jm óČ pó. W pm m
j „ j l, ó p m° ïj Ù-
”11. SÙ j¿ pl j m, Č j „ -
mÙČÚ”12. Z plm pm pÙ¿ j ¿ „pÙ
Ù Ù mÙČÚ”13. Nl j j pïl plï
14. Ojmj , j¿ïj ¿pjm m jj l-
m pÙm, óČ p (p mÙČÚ) p-
, Č p j ó phj pÙj l-
ï pÙ ph fj (Ùó lj)15.
WČ j¿m pjïm j j pó pj-
. U j fj¿ , ó j ¿ „pÙ” (.
jm m). L lj p j pl p-
Ùj (p. F Am, M Zm, H C)16. D p j
Čj h pj¿°, j: m, ó mj Ù, Ù , pl-
, , j l 17. Z m m,
„ p Ù , ó mČ l Ù-
°”18. Nl pj ó p pm ï, j p.
Wó j j mČlï° ¿ hmjh ój Ùó
„pĊ jï ¿ïlï”19. N m Ml Kl,
j ó „ó lm j Ù”20.
J Č p p (m.. A G, Mj P, Jh Wll-
, M B) pj j óČ , j ó
p, j p , m Č, l Č ¿
j. M. B j, Č „ó (..) j pČm Čm m”21. P
j jm p M. P, j „ pm pm
jm ¿ ”, 22. Sm mČ,
S Hm Flpp, ° j j¿ pČj „h ¿
¿j ¿j ó j jj lj ïm”, Ùj
ï° h p , h, fm p
P. R, . ., . 7-8.
10
H. C, . ., . 12.
11
12
B. Dj, SÙownik wspóÙczesnego j¿zyka polskiego, W 1996, . 978.
13
U 25.02.1964 . K pÚ (D. U. 1964 N 9 p. 59).
14
P. R, . ., . 9.
15
TmČ, . 8.
16
M. P, Radzenie sobie dzieci z sytuacja wynikajc z rozwodu rodziców w narracjach osób z rodzin rozbitych,
„P R. Op h póÙj ”, 2008, 1(3), . 175.
17
M. B, Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem, PÚ 2000, . 10.
18
R. GhÚ, PsychospoÙeczna sytuacja dzieci w rodzinach rozbitych, GÚ 1992, . 40.
19
M. P, Radzenie sobie dzieci…, . ., . 175.
20
M. B, . ., . 13.
21
TmČ, . 7.
22
M. P, Radzenie sobie dzieci…, . ., . 176.
110 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 3
¿23. W j j m p Ù ó-
, m Čh m24.
W l mČ lĊ° l pl ó. Kj ¿ óČh
ph, m.. p p (p. Kh Kl póÙp-
mj: p pÙ, , pï ),
p ph (p. Jm PĴ R C
óČj : , p ¿, pj j jï pÙ-
Ċ p pÙĊ p p mÙČÚ-
)25.
Tpl Pl Bh l¿ m , óh ó Ùj
m. Opj j ó, j:
• Ró mjl – l ¿ mÙČó , p Č
, mj ph ° l pól p¿, -
jmj h¿, j¿ï, .
• Ró ll- mÙČ j ¿ pm l j, h jm
h¿° .
• Ró l – mj lj -, „ p-
Ú, mj m , ïl p p -
l ó ph ó lh”.
• Ró m – pÙ mj m mlj j ( óÙ
jj p).
• Ró ï – „ lj Ùm mÙČm h
ó”, p p p Č ï ó h
pjlh.
• Ró ph – „p phj m p p-
¿ pÙó Ù p”, j Ùj Čmï,
h pló, m m26.
Dziko sytuai rozodo
Sj p m j l lh pljh. g-
pjló j, j p
ó. Ró m, m S. Kl, j m m-
m ó l ó h ¿, j h 27. Zjmj mj,
p ïm lj , l jh Ú Čh Thm Hl-
m’ Rh Rh’28. Z m fj -
h j jmïl, ¿ A WĊ. Nó p-
p pÙï , l¿j
mČlï° h pj ¿ p pj j , Ù¿h p
23
TmČ, . 176.
24
TmČ, . 176.
25
P. R, . ., . 20-22.
26
M. B, . ., . 96-97.
27
S. Kl, . ., . 376.
28
E. M, Rozwód i co dalej? Problemy rodziny zrekonstruowanej, [:] I. J (.), Rodzice i dzieci w róČnych syste-
mach rodzinnych, Kó 2010, . 144.
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 111
Strona 4
ó , pïlj jï, Č ó mČ ° l j
29.
NlČ – m Hh Smh – ï ó h
°. P lï j , mČ pó° pČ-
m ČÙ. Pj ¿ ¿ Ùm jj , Č p
pm Ùj lï. Tm m, óm m ¿ m° j pój
pÙï (ï Ùj plï ó ó) pÙï.
PČ Č j¿ p , l p , j ¿ Ù-
° ï, Ù l 30. B M. Pj pj, Č ¿-
j ¿ ° p °m lj¿ lj , jmj h plm
mÙČÚ. Zm, pm mm j j¿ ,
pČj p31.
Alj C Č ï° ï j¿
p l ¿ Ú h j . P-
l phm j¿ Ù j, Č j jïj Č
. B Č j p, plj m mj p l¿-
m pj ¿ pÙï j pl. J. Wll
S Bll óČ j pl, l p m pïlj
j32. Zm E WÙ j¿ ¿pj m
m¿ 3 9 .Č., h° Č mj h l , m p-
m B Kj33.
J MÙ C-G, m Č l j
j ó ó34. C 3 .Č., ïl j ,
j pm p p . m (pm) plj-
m pl ï. NpÙ p j mČ
° pjm ¿ ó m pm j pÚ.
Kljm pm j . D plm ¿ , Č j
¿ j35. J lČ j p m j, p, Č l
l ¿ p36. Pj ¿ m h, Č jïl j jČ j pïÙ,
mČ ° Č Ùm m. W l ¿ j j ¿
° . M ó p° plm m, jh p-
ph f, fï° l. PČj 5 .Č. m° m
j ó, l Č p¿ m. C¿ h , Č
¿ Ù l Ù, l jï j pó. Up-
29
A. WĊ, Reprezentacja rodziny u dzieci z rodzin rozbitych wskutek rozwodu, PÚ 2000, . 49-50.
30
H. Smh, Nieszcz¿ïliwe dzieci. Dlaczego cierpi i jak im pomóc, W 2008, . 154-155.
31
M. P, Dom rodzinny z czasów dzieciÚstwa we wspomnieniach DorosÙych Dzieci Rozwiedzionych Rodziców, [:]
K. K, A. RČÚ (.), Dom. Perspektywy i znaczenia, WÙ 2011, . 169-170.
32
A. C, Rozwód a rywalizacja o opiek¿ nad dzie°mi, W 2010, . 68.
33
H. C, . ., . 36.
34
M. C-G, Tworzenie „spirali Čyczliwoïci” wobec rodzin w sytuacji rozwodu (doïwiadczenia polskie i za-
graniczne), [:] M. C-G, E. K (.), Pedagogika spoÙeczna wobec problemów wspóÙczesnej rodziny.
Polska pedagogika spoÙeczna na pocztku XXI wieku, TÚ 2010, . 124.
35
A. C, . ., . 69.
36
S. Bll, J. Wll, Druga szansa. M¿ČczyĊni, kobiety i dzieci dziesi¿° lat po rozwodzie, Kl 2006, . 337.
112 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 5
¿ m pÙm mm „mČ ° Ù l”37. W m mČl
j óČ j h . D mČ m° ï° p-
m ï j ó38.
O m¿ 6 8 .Č. j m m, Č j ó -
mj39. P m ¿pj p . MČ pj° ¿ Č
ljlï, pm p ¿ p óï ó, h°
h °. D ¿ mj ¿pm m, pÙl, p,
Čl ï j, j plm j40. D-
m¿ 9 12 .Č., . Ùï m, pj ï -Ùh
lh; pÙ Ú Ùm h Ù p ó -
j Ùï°, m mpl° pm ° ¿ pjh 41. C¿-
ïj Č jj mj, j ïÙï°, Ù
p h Ù j¿42. M pj° ¿ óČ j m (ól
Ù h), ó mj l p pÙ ¿ ó
l ó. D ¿j Ù pj j p j
¿p mÙČ43. W m ¿ j ¿ jm ó
pj h hlh44.
O pl, m¿ 11 13 .Č., hj ¿ mm jm
llm jm , Č m pÙ p óï-
j pj ¿ Ú h. P m p ¿pj „pj jÙï”
(13-16 .Č. L F; 14-17 .Č. J. Wll S. Bll), l lj
pj¿ pó, jČ ïm j lh j j p-
óïó. U ló m p° h (¿ hÙpó)
jj l (¿ ), Č ï Ùm
Ùj Čmï45. W p ó, l Č l pČj -
h ó. Dh p póm Ù¿ó ó46.
W l j ó l p Ú
¿pjh pÙh, m Č h . B
CÙ C pj, Č p 60% mÙh ó plmm lhlm ph-
pÙh, m 12% h. Wpm óČ póĊ-
h j, ljh p¿ph jh, pÙm p,
h m, pj p¿pï lh. A pïl, Č 68%
72% h ml ph h47. Z Ú A Mhll
, Č h , m , m ¿ , -
37
H. Smh, . ., . 156.
38
M. C-G, . ., . 124.
39
A. C, . ., . 69.
40
M. C-G, . ., . 124.
41
A. C, . ., . 70.
42
M. C-G, . ., . 124.
43
H. Smh, . ., . 157.
44
A. C, . ., . 70.
45
TmČ, . 70-71.
46
M. C-G, . ., . 124.
47
TmČ, . 31-36
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 113
Strona 6
ï°, Ù , m¿ Ùï°, m p .
MČ pj° ¿ h óČ p, hpï°, f h phm.
L pj p pÙh hÚ (m..
Jóf Bl, Z T, J I, R V, A W). J pj, H
C, h ó ¿ óČ ph, Č -
j llm. Z Ú, ó ppÙ , Č jmj
Č pj¿ p óïj Č pÙh, h° ¿pj Č
lČï° m¿ m p p¿ Ùm -
ó h ï° ó ïm Čm Ùm48. Nml
26% h m m¿ ( p pój-
pÙh – Ù pČj 14% ), ¿ï° pï° ,
p 22% – j ïl Ú – „¿ p” (pČ
p j 4% pÙh)49.
Ró, m R GhÚj, lĊ, Ċ ¿Ċ Ù m-
l jm, Ùj m p , m. MČ m°
j l j ï 50. B B Kj pp-
h plh Ù, Č , óh l ¿, ¿ïj
Č h óï pÙh , pj j. Z Ú J. Bl
h h l Ù pj m, Č p
m¿ m Ù, m lj , mČ l° h p.
W¿ï° ïl j jm j , m m j .
W jj p ljh h – Jóf Plj, ó
j ¿ p j j Ùh m jh j -
jó51.
Sj , j l , m Č óï
jï Ùï°. Zj m m (p. m j
p p , ó pÙ ¿ m), Ċ m j ¿ , -
Č° , óm pÙ. Nl j j m ól m¿ m
m, pj ¿ m m, p mjl, m -
pj Ùh p. D m ° ó m, l- j p-
ïl M. P- j ¿ m Č p mpj: mj¿ï° póÙ
mj¿ï pÚ52.
D h ¿ ó m p° ¿- m J. Wll- ïm
plmm m m. M ° p¿ pï
mÙČÚ h ó, ïm° ï° Č ¿
ó pó° h j¿°, p° ¿ m, p° ój
p° ¿ ° ó ó, p° Ùï° -
° „l ¿ lĊm”53. W mh -
48
TmČ, . 156-158.
49
TmČ, . 87-89.
50
R. GhÚ, . ., . 39.
51
U. Sl, Wi¿zi uczuciowe dorosÙych dzieci z rodzicami w rodzinach rozwiedzionych, Ell 2005, . 36.
52
M. P, Dom rodzinny…, . ., . 167-168.
53
E. WÙ, Przystosowanie dziecka do rozwodu rodziców, [:] E. Ml, A. Sm (.), Rodzice i dzieci.
Psychologiczny obraz sytuacji problemowych, W 2000, . 46-48.
114 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 7
Ú, m J. Wll, lČ h ïjh54. M. P
¿ ï° p¿Č p óï-
m, ó lj j l Č m¿55.
Pjj ¿ j óČ j pm fj
h. Rh Cl pj, Č 25% h m pČ
plm fjm f pÙj, Č ï mjl ph
( 10% pÙh). O jï, Č 75% h fjj pÙ.
A pïl, Č Č p ¿ Čh ó -
Č h ¿h ó, lj (. resiliency)56.
Ki sѱ dorosҝ dzii rozidzionyh rodziÓӓ
J. Wll S. Bll pïlj, Č pj l ¿j Č ïl,
p° ¿ m ó. U Ùh h ¿ p Ù 2 l,
m mČ ° 10-15 l p , pÙ óČ póĊj
M. Pj57. Zm J. Wll’ p¿ ¿ l p -
ó ó j l jh l jČjm m Ú.
WpÙ p, , h, ïpl mÙj 58. P-
j l Ú Kh S Kfm, óh , Č 80% ó -
j ó ó j jČjh Ú j Č59.
Kj m m° ¿ ¿, Č pp. Zm
M. Pj ¿ pó l pÙ h l Č.
ZČl j j l Ùh mÙČó, l Č h , jČ
Ùï°60. DÙ h ó m, ó hÙ
¿ j. J. Wll S. Bll j j, j , ó „Ù
p Ú” ó, „j m Ù¿ Č-
mï° j¿ , ó m pÙj h pÙ ”61. WČ j-
m jj, ph pj p ó, j pČ
pj¿.
Z m p ÙÙh ó j pl.
W J. Wll j j pj p -
Č, ó m ó62. H. Smh pïl
m jï p lj, jj Ù p-
m63. I óČ p „ï ” ó -
54
TmČ, . 48.
55
M. P, Wspomnienia rozwodu dzieci i mÙodzieČy w narracjach ich dorosÙych dzieci, [:] A. RČÚ (.),
Rodzina we wspóÙczesnoïci, WÙ 2009, . 297.
56
R. Cl, Does divorce hurt kids?, hĴp://.m.m/m/m/l/0,9171,1001707,00.hml, 26.12.2012.
57
M. P, Radzenie sobie dzieci…, . ., . 177.
58
E. WÙ, . ., . 48.
59
J. C, DorosÙe dzieci prawnie lub emocjonalnie rozwiedzionych rodziców. Jak uwolni° si¿ od bolesnej przeszÙoïci?,
W 2010, . 29.
60
M. P, WpÙyw rozwodu rodziców na ich dorosÙe dzieci. Przegld badaÚ, „R A” 2010, . 158.
61
S. Bll, J. Wll, . ., . 44-45.
62
E. WÙ, . ., . 46.
63
H. Smh, . ., . 185-186.
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 115
Strona 8
64. MČ óČ, M. B °, Č j pÙ lČ Čm p-
, j pl m j 65.
Wsoninia dou rodzinngo i dziiҞsta dorosҝyh osÓb z rodzin
rozidzionyh
J Ù J. Bl jj plj 1999 ., „plm pÙ ó
Ù Č h m Ù ”66. J h
lh ï° p Ùh phh -
h Ù Č p (Ùó h). Spïó Č lh
plj h j p, ¿ï° j ¿ h pmh p-
Ùï, mj h m fj óČh fh Č.
M. P ppÙ j mj l
ó Č Ùm h . W m l pÙ ó (m¿ 20
35 .Č., l ¿h pj E E – p j Ùï)
pm m ó Ú. Z l , Č ,
ó ïÙ ó plm l lh l j
Ú p (Ċ Č p pjm ¿ ó)
p, lh m p m p j ó, p-
j Ú67.
J. Bl Ù h h, Č , ó pČÙ -
h ó, pm¿ Č Č Ùï. W
(40 60 m¿Č, m¿ 30 40 .Č.) ïl p ¿ï, ¿ï°
Č h (96%), lï (94%), mï° (92%), Č p j
ï. Z l ó h Ù „ó h ó j ¿ ¿-
ï j ml Ú” (96%) pmÙ ï m¿
ó (76%)68. P Ù M. P, ój (DÙ D
Rh Ró) Č Ù Ùï pm¿l -
ó, m Ú fmj m j l Ú, j
h pÙ ¿ m69.
O, óh l ¿, l ml¿m pml¿m
( 3 .Č.) pmÙ p m m¿, m Č Ú jlČ ¿.
Mj mÙ pm, m j m ¿ pÚm, pm p, h°
Ù, Č ï m Ù. O pm¿j l m¿ m70.
Sól l Ú pmj m , óh l ¿
p lhlm j h pm j mó. O
Čmj m mjm Č, pm h. N pj
ó ó j l p, mï h h ° -
64
H. C, . ., . 37.
65
M. P, Radzenie sobie dzieci…, . ., . 178.
66
B. Mj, Trauma dzieciÚstwa w rodzinie rozbitej. Diagnoza i strategie pomocy, „P SpÙ”, 2012,
1(43), . 39.
67
M. P, Dom rodzinny…, . ., . 164-167.
68
M. P, Wspomnienia rozwodu…, . ., . 293.
69
TmČ, . 293.
70
M. P, Dom rodzinny…, . ., . 175-176.
116 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 9
h m h. L p¿ m m mÙ j p Ù-
h pó p – h Ċ (ó l ¿ °).
R l m p pÚ, Ùl h p Ùj ï,
p j ïl m m° j¿ p mj l h-
Ú jh, h l, lh lj,
ï j pÙ ČÚ71.
W , m p ¿ j¿ïj m¿Č. Nj Ùh
h ó pj óČ m¿ m j j p -
m¿Č. M¿Čm Ù Ùó ï „ p m¿h
p, m¿h mó”72. W h pp ¿ jm
– lm mm l j hÙp, óm l j j l
. K pïlÙ m j m mČï° j
pÙ, mÙï, p mjl p. J j l , ï° j
Č ó mČ m° j jj pjï Ùj pÙï mČ
Č° jj póĊjh h pó Čh (p ¿ pm
pjm p j). O lj ó pl Ù°
lj m-m¿h. Oj pÙj pj ó, Č j j m-
Ùï, m mÙï h m¿Č. K ph m h ó
mÙ pï ï°, m mČ ° mÙï° ° l j-
mj jj pj. T Č j h . B pj
j mČ p° Č p pÚ fï° ljh
m m¿Čm. Oj m óČ l pÙ Ù ¿
m ï . W h mÙ óČ ¿p ó
j pm mlj j , ó mČlÙ m – j Ù – Ùj
mlm Č73.
Dorosҝ Ӑyi osÓb z rodzin rozidzionyh
DÙm Čm h p Č j ¿ l , jïl jČ
pjmj m, pČ pj ¿ pÙï pmh Ú,
Ċ – p j pp Ú h ó – h p-
h p pÙÚ, plh hh.
Z Ú Jóf Bl , Č l¿ p f Č ( -
p, pjĊ, , mÙČÚ, póÙČ l, Č lhl,
ï) Ù pm p ó.
-
pó Ù pÙ ó j Č.
Njlj j ï f ï
h ( 80- %), ól Ùj ( 78- % ó h). P
pÙ h Ùï ¿¿Ù p lhl (64%), Č mÙ
plm p (66%), mÙČÚ (62%) f lj (62%)74.
71
TmČ, . 170-175.
72
M. P, Znaczenie obecnoïci ojca w narracjach DorosÙych Dzieci Rozwiedzionych Rodziców, [:] L. AlÚ, E.
J-Rm (.), Wychowanie w rodzinie. Tom III. WspóÙczesna rodzina w sytuacji zmiany, Jl Gó 2011, .123.
73
TmČ, .125-130.
74
J. Bl, Skutki rozwodu rodziców- z perspektywy dorosÙego Čycia, „R jl ” ( jl-
pl), 1999, Tm XI, . 181.
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 117
Strona 10
W l mČ ° ¿ m jm , Č mÙ ph
h m p Č° Ùï, f° ¿ mjl, -
Č ° h, m Č lČ ó h° p°
¿ h l. D ó ¿ïj ppÙj óČ mój, Ùm
p, , pjj pmm pj Ùï hml-
75. Nó p pj¿, mlj ¿, h, ĊóÙ h j j
H. Smh pj ¿h ïh76. N p Ú, Pl Am Ù
„mjm p Ùj Ù” mjj pï óČ
j Ùm Č ó h77.
Dïl, ó Ú l ¿ mÙČÚ ó (pČl
ljlï) ml ° p, Č ° m mČ ph° m-
l lĊm mČ mpl°, ° Ù l. T l pÙ, Č ¿ï°
h pÙ ° , lï° mÙï°78. W ph
pm mh ó j f h l. C¿ï°
mÙh Ùh m m l, l mj mÙ-
ï, p p m ppÙ hm „mÙï p j”.
Wó ï° pl p l ,
l pj ¿ jï – – plm lj pm Ċ p79.
C¿ï° ó phh h – j Ú M. Pj-
pïlÙ ï° j plm p ó. I -
l, Č Ù – ml j¿ °, j p ° , Č ¿
pm pl h Ù¿ó ÙČh p h80. Cm
j l¿ p pójïm ïl ó j l l81. Zm H. Smh h
Ù lï° , m mÙh lm,
j l 82. Ph ó j K. S. Kfm, ó
j plï h Ù p m
m (pjj ¿ Č 73% h)83. J j j-
Ù J. Wll S. Bll, ó ČÙ h h
p ó (ppÙ p 116 pïó 131 p -
p Ú p 10 l) „l¿ p m j Ù Č Čl-
ï° ï ”84.
L¿ – m Jh T L’ K. W- p. B p
h pp pj, Č ïl h „h h”
¿ óh h ¿ïj Č ph pÙh ( -
75
J. C, DorosÙe dzieci…, . ., . 28.
76
H. Smh, . ., . 185.
77
J. C, . ., . 30.
78
M. P, Wspomnienia rozwodu…, . ., . 299-300.
79
G. P, The search for Eros: a hazardous journey for children of divorce, “Phl Rh”, 2011, m 1,
1, . 2.
80
M. P, Dom rodzinny…, . ., . 164-167.
81
M. P, Wspomnienia rozwodu…, . ., . 296.
82
H. Smh, . ., . 185.
83
J. C, . ., . 29.
84
S. Bll, J. Wll, . ., . 43, 83.
118 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 11
h)85. Gl P p , óh , Č
Ùh ó j Č Č h h ¿
h, Č, j pó ph -
h86. B Nhl Wl j p, Č Č 67% Ùh, óh
l ¿ l ¿j , Ù ¿, 26% Ù mmm , p-
j h . Dïl h ó, ó p l
mÙČÚ (l l ), m l ¿ pp 58% h, 9% h Ù
jmj 87. ZČl j m p p m¿j, ó
¿ – j l Pl Am J Chl – pl88. BČ
Mj óČ pïl, Č h Ùï mj p plm
j h , p j óČ j Č. T m ° lj -
m lĊm, h (m l) j ph. T m Č
Ù l¿ p ppÙm Ù¿, pČ m ïmm, l p m
p m89.
S p Čm (m ó mh) m
ph óČ. C¿ï° ó ï h mÙČÚ, l – -
m J. Wll S. Bll – Ù. Nó ¿ p ph-
m ï, fmlj ó, pČ° m p .
Z ¿, Č ïl h Čj j , Č -
h pï90.
Nó pČj ó ó Čm póĊm. P
j , j ¿ ° p, l ï j
¿ m p, h° ïmj. Zj ïl j mm
„f ïph”91. MČl, Č l¿ pó ¿ï pl-
jh pïl ¿ lp j¿ ó, Č ó h ¿ ó,
hÙp m ¿ïj pjj j j h. W pp
„f ïph” ¿ m p, j Ùï°. B, Č
pj ¿ lh , Ċ – l h ¿ – Č ¿ Č
m pm. I h fjj p h Ú°
p mï92. U Ùh, ó ïl ó mČ -
p° Č Ùó °. K pj h m¿Čh, óm j-
óÙ , p pÚ jj lj, ój m Ù93.
O¿ Ùh ° ¿ïj j m¿Č. B J. Wll
S. Bll j, Č ml pÙ h m¿Č Ù ¿ ¿ïl m
pÙ pČ lj m. A j ïmï°
pj p m¿Č ï Ùj j mjlj, ï° h -
J. T, L. W, BÙ¿dne koÙo rozwodów. Jak odnieï° maÙČeÚski sukces mimo poraČki rodziców, PÚ 2009, . 12-13.
85
G. P, . ., . 1.
86
87
M. K, Adult children of parental indelity and their perspectives of love, intimate relationships, and marriage, hĴp://
2..//l/h/2001/2001m.pf, 30.12.2012.
88
G. P, . ., . 1.
89
M. P, Radzenie sobie dzieci…, . ., . 176.
90
S. Bll, J. Wll, . ., .12-13.
91
TmČ, . 84-88.
92
TmČ, . 91-92.
93
TmČ, . 92-94.
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 119
Strona 12
° jh pÙh (Ù h m), ¿ mï°
¿ Ù¿ l¿ p m. N l j ¿ ,
j m °, Č m ï° pj mÙï94.
B J. Wll S. Bll pj, Č , óm Ù ¿ p° m
ïm ó ¿j Čm p m ¿m
m ljm jm p (mmm jj j , p. , ,
l , m). J p pÙ mÙh Ùh – ó
Ù pÙ , mÙ Č m¿. BÙ , ó Ù ¿
j j pó. MÙ óČ mj ¿-
p pÙ95.
Podsuoani
Ró, ó ¿ïj pj ¿ plj , j j j-
j jh h Ú Č h Ùó , -
ólï . Pp Ù m j l jm-
j m ó ï 5-7 ¿j , Č h m. Mm, Č Ù
h ó p, ój Č m l, l
pïlj ÙÙ . WČ j p pól
ï p m ¿ h h j
ó.
Pl j p pm¿j lm ó. Wpml
ïm ó p ¿ï, lï, mï, h,
p j ï. J ¿ï° h, óm m Ù p
pÚ mÙï, pÙ m ¿ pj lï. U -
Ùh h p, m ¿ï , p -
ï j p h . W óh (m..
J. Bl) Ù f fj h ó, h°
( R. Cl) , Č j ï p. h p-
lmó fj pÙm, ó l jj l l
j. Wïó ï ¿pjh Ùh ó m ¿ m..
mjl f, p pfjm, m p¿ m ,
h, Č ( j ól pïl p ) ï -
m h lh ó (ml pjï °, -
mÙï°, fï° l, l .), mj j
ĊóÙ p m p plm Ù¿ó Ùh ó. Dh-
pj pČ , Č – j h – ó j p-
p m¿j ( ¿ h plÚ). U ó h
¿pj Č ppÚ , Č pp ó h-
h h h, Č, j
pó l ¿.
W p° lj Ùm °m h ó,
mó p° p, lČ ï° pp -
94
TmČ, . 95, 98-99.
95
TmČ, . 355.
120 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Strona 13
ó. NlČÙ l¿° m pp, p m j , Č óČ -
l ó j ó ¿pï° ó ïh.
Bibliografia
B M., Rozwód. Proces radzenia sobie z kryzysem, PÚ 2000.
Bll S., Wll J., Druga szansa. M¿ČczyĊni, kobiety i dzieci dziesi¿° lat po rozwodzie, Kl 2006.
Bl J., Skutki rozwodu rodziców- z perspektywy dorosÙego Čycia, „R jl ” ( jl
pl), 1999, m XI.
C-G M., Tworzenie „spirali Čyczliwoïci” wobec rodzin w sytuacji rozwodu (doïwiadczenia polskie i zagranicz-
ne), [:] C-G M., K E. (.), Pedagogika spoÙeczna wobec problemów wspóÙczesnej rodziny.
Polska pedagogika spoÙeczna na pocztku XXI wieku, TÚ 2010.
C J., DorosÙe dzieci prawnie lub emocjonalnie rozwiedzionych rodziców. Jak uwolni° si¿ od bolesnej przeszÙoïci?, W
2010.
C H., Funkcjonowanie dzieci z maÙČeÚstw rozwiedzionych, TÚ 2003.
C A., Rozwód a rywalizacja o opiek¿ nad dzie°mi, W 2010.
Dj B., SÙownik wspóÙczesnego j¿zyka polskiego, W 1996.
GhÚ R., PsychospoÙeczna sytuacja dzieci w rodzinach rozbitych, GÚ 1992.
Kl S., Mozaikowatoï° i koloryt wspóÙczesnej rodziny. Szkic do portretu, [:] Bl J., J A., Kl S. (.), Pedago-
gika rodziny. Obszary i panoramy problematyki, TÚ 2007.
KÙ M., Sposób przystosowania osób rozwiedzionych do nowej sytuacji Čyciowej, L 2009.
Ustawa z dnia 25.02.1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuÚczy (D. U. 1964 N 9 p. 59).
MaÙy Rocznik Statystyczny Polski 2012, W 2012.
M E., Rozwód i co dalej? Problemy rodziny zrekonstruowanej, [:] J I. (.), Rodzice i dzieci w róČnych systemach
rodzinnych, Kó 2010.
Mj B., Trauma dzieciÚstwa w rodzinie rozbitej. Diagnoza i strategie pomocy, „P SpÙ”, 2012, 1(43).
N B., Rodzina w kryzysie. Studium resocjalizacyjne, W 2012.
P G., The search for Eros: a hazardous journey for children of divorce, “Phl Rh”, 2011, m 1, 1.
P M., Dom rodzinny z czasów dzieciÚstwa we wspomnieniach DorosÙych Dzieci Rozwiedzionych Rodziców, [:] K
K., RČÚ A. (.), Dom. Perspektywy i znaczenia, WÙ 2011.
P M., Radzenie sobie dzieci z sytuacja wynikajc z rozwodu rodziców w narracjach osób z rodzin rozbitych, „P
R” (Op h póÙj ), 2008, 1(3).
P M., WpÙyw rozwodu rodziców na ich dorosÙe dzieci. Przegld badaÚ, „R A”, 2010.
P M., Wspomnienia rozwodu dzieci i mÙodzieČy w narracjach ich dorosÙych dzieci, [:] RČÚ A. (.), Rodzina
we wspóÙczesnoïci, WÙ 2009.
P M., Znaczenie obecnoïci ojca w narracjach DorosÙych Dzieci Rozwiedzionych Rodziców, [:] AlÚ L., J-
-Rm E. (.), Wychowanie w rodzinie. Tom III. WspóÙczesna rodzina w sytuacji zmiany, Jl Gó 2011.
Rocznik Statystyczny Rzeczpospolitej Polskiej 2012, W 2012.
R P., Socjologiczne analizy rozwodów. Aspekty teoretyczne, empiryczne i metodologiczne, L 2010.
Smh H., Nieszcz¿ïliwe dzieci. Dlaczego cierpi i jak im pomóc, W 2008.
Sl U., Wi¿zi uczuciowe dorosÙych dzieci z rodzicami w rodzinach rozwiedzionych, Ell 2005.
T J., W L., BÙ¿dne koÙo rozwodów. Jak odnieï° maÙČeÚski sukces mimo poraČki rodziców, PÚ 2009.
WÙ E., Przystosowanie dziecka do rozwodu rodziców, [:] Ml E., Sm A. (.), Rodzice i dzieci. Psycholo-
giczny obraz sytuacji problemowych, W 2000.
WĊ A., Reprezentacja rodziny u dzieci z rodzin rozbitych wskutek rozwodu, PÚ 2000.
Ntografia
Cl R., Does divorce hurt kids?,
hĴp://.m.m/m/m/l/0,9171,1001707,00.hml, 26.12.2012.
K M., Adult children of parental indelity and their perspectives of love, intimate relationships, and marriage, hĴp://2.
.//l/h/2001/2001m.pf, 30.12.2012.
Strszzni
WpóÙï ï m j pČÚ j
. S pj l j l¿ ó pÚh ħjh
Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3) 121
Strona 14
¿ ¿h, p ï° jm ¿ plm -
jm j l Ùó . Ró j mm lh plj,
l pj ¿ Ùó j ó h ¿ h .
C ¿ïj ¿ j ï° p Ùmh j -
l ó. AÙ pl h pjï° Ú m
, ó h, l p m h h Ùh
h ó. The Journal of Education Culture and Society
(the international scientic journal founded by Aleksander
SÙw cwe: Ù h ó, ó, , ISSN 2081-1640
, mÙ Ù Chief Editor:
ALEKSANDER KOBYLAREK, University of Wrocãaw, Poland
Adult Childrn of Divord Parnts – anEditorial Board:
ovrvi of thory and
ALEKSANDER KOBYLAREK, University of Wrocãaw, Poland
rsarh LILIANA JANIK, Cambridge University, United Kingdom
ROMAN LEPPERT, Bydgoszcz University, Poland
Smm ERROL SUNDELOWITZ, Pauwau Facilitation, South Africa
Th l l JACEK GULANOWSKI
, University of Wrocãaw, f
h fm Poland
N ATHAN PIPITONE, Adams State University, United States of A
h f fml. F m hv h
SOPHIA GRABOWSKA, Lviv National University, Ukraine
f v h ll-vlp vlpINETA, hhUniversity,
LUKA, Turiba l Latvia
h lm
f h l f v h Vq
ICTOR SYNJOV f, Kiev
f h fml.University,
National Dv Ukraine
h
m p f m pl, h fJml -p
UAN CARLOS SUAREZ, University f h v
of Seville,
Spain
HAMDAN
h hl. Th f h l-m SAMEER Mf
q v, Middle
OHAMAD East University, Amma
f h hl
IHAR.
f h v ppl m Ğ pv h KUZMINICH
Th l, Grodno
l State University,
v Bielarus
f h
BARBARA BASCHIERA, Ca’ Foscari University of Venice, Italy
pph h h f v, hl f v p , v ll, h
Section Editors:
l hl f v p. JACEK GULANOWSKI, Wroclaw University, Poland
EWA JURCZYK-ROMANOWSKA, Wroclaw University, Poland
Ke w: l hl f v Jp,
OANNA Gv,
OLONKA-L fml, l hpp,
EGUT, Wrocãaw University, Poland
l MICHAL KANONOWICZ, Wroclaw University, Poland
LUBA JAKUBOWSKA, Wroclaw University, Poland
ALEKSANDRA MARCINKIEWICZ, Wroclaw University, Poland
Indexing:
ROBERT BâASZAK, Wroclaw, Poland
MICHAâ KANONOWICZ, Poland
Secretary:
ILONA ZAKOWICZ, Wrocãaw University, Poland
Layout Editor:
ALEKSANDER KOBYLAREK, Wroclaw University, Poland
Copyeditors:
TONY KING, England
KEN FLEMING, Poland
JESSICA ROBBINS, University of Michigan, United States of Am
PIOTR GULANOWSKI, Wroclaw University, Poland
MARCIN GOâČBIOWSKI, Poland
MATEUSZ MARECKI, University of Wrocãaw, Poland
BOGUSâAW UCHEREK, Wyİsza Szkoãa Filologiczna, Poland
Proofreaders:
JACEK GULANOWSKI, Wroclaw University, Poland
LUBA JAKUBOWSKA, Wroclaw University, Poland
MICHAâ KANONOWICZ, Wroclaw University, Poland
The procedure of rewieving and the list of rewievers is published on the internet sit
122 Ogrody nauk i sztuk nr 2013 (3)
Business correspondence, including orders and remittances relating to subscript
Recenzje
książka ebook omawia dosyć szeroko tema, a dzięki licznym przykładom ukazuje, jak rodzina ma wpływ na postępowanie dorosłego człowieka.