Średnia Ocena:
Czytanie dla rozwoju
W polskich szkołach rośnie odsetek dzieci, które nie radzą sobie z wyzwaniami, jakie stawia szkoła, a odsetek dzieci z dysleksją przekracza średnią europejską. Podczas gdy Komisja Europejska zaleca przygotowanie uczniów do nauki czytania w ramach edukacji przedszkolnej, to w podstawie programowej nie wymaga się nauczania czytania dzieci przedszkolnych, a zapisy podstawy programowej mają przeciwdziałać wymuszaniu przez rodziców nauczania czytania na nauczycielach przedszkolnych. Zauważono, iż mimo prowadzenia nauczania czytania w przedszkolach, a następnie ponownej nauki czytania w szkole, efekty takiej edukacji nie są zadowalające. Okazało się, że stosowanie metod szkolnych w wieku przedszkolnym nie przynosi efektów, a wręcz komplikuje naukę czytania a także niszczy naturalne zdolności małego dziecka. Czytanie należy traktować jako bardzo złożoną funkcję mózgu, w którą zaangażowanych jest dużo jego obszarów, i która rozwija się przez dużo lat, gdyż wymaga bardzo niezłych połączeń pomiędzy różnorakimi obszarami mózgu. Czytanie wymaga sprawności mózgu na jeszcze wyższym poziomie niż mowa, dlatego konieczne staje się przeznaczenie na kształtowanie tej umiejętności pierwszych sześciu lat życia, kiedy mózg jest najbardziej plastyczny. Tematem publikacji jest wczesnodziecięca nauka czytania dla dzieci najmłodszych. Po raz pierwszy została przedstawiona metoda nauki czytania w języku polskim dla dzieci od urodzenia, która jest dla nich interesująca, a dla rodziców prosta do zastosowania. Metoda "Cudowne Dziecko" rozwija wzrok, słuch i mowę dziecka, kształtuje myślenie operacyjne a także świadomość otaczającego świata. Rozbudza w dzidziusiach miłość do czytania, pozwala na samodzielne odszyfrowanie kodu liter a także czytanie i rozpoznawanie znaczenia wyrazów, zdań i tekstów. Nawet dzieciakom uczonym sporadycznie daje dobre podstawy do dalszej nauki czytania, gdyż w odpowiedzi na doświadczenia w krytycznym czasie rozwoju dokonuje się rozwój zaangażowanych struktur nerwowych. Po raz pierwszy została zbadana efektywność nauki czytania. Po raz pierwszy metoda nauki czytania została poddana weryfikacji. W tym celu określono różnorakie przejawy zachowania dzidziusia świadczące o efektywności nauki czytania sposobem "Cudowne Dziecko". Poznano czynniki sprzyjające nauce czytania i zwiększające jej efektywność a także określono czynniki utrudniające naukę czytania i zmniejszające efektywność. Badania efektywności sposoby "Cudowne Dziecko" trwały 10 lat, a na ich podstawie ustalono, że efektywność sposoby wynosi nad 90%, czyli u niemal każdego dzidziusia rodzice zauważyli spodziewane efekty. Dokonano również konfrontacji teorii dotyczących rozwoju jako wyniku nauczania, teorii dotyczących wczesnodziecięcej edukacji i znaczenia stymulacji mózgu w krytycznym czasie życia dla dalszej edukacji i rozwoju. Nowe koncepcje nauczania zostały zestawione z teorią kulturowo-historyczną Lwa S. Wygotskiego, praktycznymi wnioskami z prac Glenna Domana i Makoto Shichidy. Na tej podstawie skonstruowano teorię dotyczącą wczesnodziecięcej nauki czytania i opracowano metodę nauki czytania dla dzieci od urodzenia do szóstego roku życia. Motywem przewodnim książki jest przekonanie, że wartość człowieka nie leży w wiedzy, lecz w miłości do niej i chęci jej pogłębiania.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Czytanie dla rozwoju |
Autor: | Czerska Aneta |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Instytut Rozwoju Małego Dziecka |
Rok wydania: | 2016 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
Czytanie dla rozwoju PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stronswojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!