Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Pacjent Freuda, Siergiej Pankiejew, przeszedł do historii jako "człowiek-wilk". Wyjątkowy opis jego snów a także oryginalna i dzielna ich analiza dokonana przez Freuda w pracy "Z historii nerwicy dziecięcej" odcisnęły piętno na współczesnej kulturze. Wokół wpływu nieuświadomionych treści o seksualnym charakterze na psychikę człowieka powstało dziesiątki książek, filmów – czy... komiksów.W opowieści Sławy Harasymowicz i Richarda Appignanesi podglądamy skomplikowane życie "człowieka-wilka" i jego spotkanie z Freudem, by odkryć źródła szaleństwa."Styl Harasymowicz jest wyjątkowy dla komiksowego medium. (...) Jej malunki są pełne pasji, emocji i zaangażowania.""Eye Magazin""Forma kolażu »o krok od rozpadnięcia się na kawałki«, doskonale wpasowuje się w psychologiczne rozchwianie bohatera, jak i samą psychoanalizę.""ArtBazaar"
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Człowiek-wilk |
Autor: | Appignanesi Richard |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Komiksowe |
Rok wydania: | 2015 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Recenzje
Oto komiks niezwykły. Dziwaczny i kontrowersyjny, jak postać, której dotyczy. Komiks, który z pewnością podzieli czytelników. Lecz komiks kluczowy i odważny, ponieważ rekonstruujący znany esej Freuda „Z historii nerwicy dziecięcej”, który był podwaliną psychoanalizy i sławnych, acz wywołujących skrajne emocje teorii. Komiks, obok którego nie sposób przejść obojętnie i bez zadania sobie zapytania kto była bardziej chory, pacjenci, których leczył Freud czy może on sam?Jest rok 1910, kiedy do wiedeńskiego domu Zygmunta Freuda, wiedziony otrzymanym poleceniem, przybywa młody, dwudziestotrzyletni rosyjski arystokrata, Siergiej Pankijew. Szuka pomocy, nie może bowiem dłużej wytrzymać ze własną psychiką i tym, jakie jest jego życie. Freud decyduje się rozszyfrować tajemnicę, która zniewala Siergieja w jego chorobie, zaczyna więc analizować sen, który zdaje się być dla całości kluczowy. Sen z dzieciństwa pacjenta, w którym ten widział za oknem siedzące na drzewie białe wilki, które się w niego wpatrywały. Freud zaczyna łączyć fakty i zgłębiać aspekty psychoseksualne, aby zbudować cały obraz psychicznych dolegliwości Siergieja…Ale ciężko nie zacząć się zastanawiać już na samym początku czy lekarz nie jest bardziej chory od własnego pacjenta. Teorie Freuda brzmią bowiem, jak próba usprawiedliwienia swoich chorych żądz, swoich skrzywień i psychicznych kłopotów poprzez sprowadzenie ich do ogólnie występujących kwestii, które dotyczą każdego z nas. Siergiej za sprawą Freuda przejdzie później do historii jako Człowiek-Wilk, lecz sam Freud wydaje się człowiekiem z wilczym apetytem na seks, z tym że seks daleki od normalności. Jakby to stosunkom płciowym podporządkowane było całe jego życie – to świadome, jak i nieświadome również. Jego leczenie, czy – jak nieraz miałem wrażenie – „leczenie”, być może pomaga Pankijewowi, jednak ciężko w to uwierzyć. Szczególnie, że sam Pankijew nigdy nie został wyleczony, o czym wspominali później i on sam i Freud także. Bardziej wydaje się, że lekarz interpretuje symbole według swoich psychoseksualnych problemów, nie doszukując się prawdy, a jedynie wmawiając pacjentowi urojenia, jako ową prawdę, pogłębiając tym samym jego stan, pozornie tylko dając chwilową ulgę. Co najdobitniej podkreślają słowa Siergieja „Freud się mylił”, które padają, kiedy wybucha wojna, jakiej zdarzenie się Freud odrzucał.Jak widać powyżej komiks skłania do refleksji i to refleksji uzasadnionych. I uzasadnionych także – co potwierdzają rozliczne głośne przykłady pojawiające się od początków istnienia leczenia psychicznych dolegliwości – obaw o umiejętności psychologów i psychiatrów. Kanadyjski pisarz Richard Appignanesi nie komentuje, nie ocenia, przedstawia jedynie fakty. Pokazuje kawał dobrej biograficznie roboty i historycznej wierności z udanymi dialogami i akcją normalną przecież, a podążającą tropami psychicznej zagadki, jak w thrillerze bohaterowie podążają tropami mordercy.Graficznie Popularność Harasymowicz, uznana artystka, balansuje od realizmu po niechlujność. Od wierności prawdzie do onirycznej symboliki. Idealnie oddaje tą rozpiętością stylu, który jest zarazem zwarty i spójny, klimat choroby i snutych teorii.Niełatwe to dzieło, wymagające tak scenariuszowo jak i graficznie, lecz warte poznania, choćby dla wyrobienia swojego zdania o Freudzie i psychoanalizie. Przybliża bowiem w przystępniejszej niż typowo medyczne opracowania formie historię i sformułowania, które dały początek nowoczesnej psychologii. Polecam.